Ministr Plojhar (uvítán potleskem):
Paní a pánové, slavná sněmovno!
Dovolte mi, abych připojil několik slov k projednávání
této tak významné osnovy na poli zdravotnickém.
Sjezd závodních rad v únoru 1948 žádal
mimo jiné také znárodnění výroby
a distribuce léčiv. Zákonem o znárodnění
farmaceutické výroby jsme počali s vyhověním
tomuto oprávněnému požadavku a dnešním
zákonem, doufáme, že toto přání
a oprávněné volání pracujícího
lidu splňujeme téměř na sto procent.
(Potlesk.)
Definitivně a zplna postátňujeme výrobu
léčiv. Jak se již pan zpravodaj o tom zmínil,
bylo jen málo sektorů v našem soukromokapitalistickém
výrobním procesu, kterých by bylo bývalo
tak nesvědomitě a po stránce finanční
tak nadměrně zneužíváno, jako
byla výroba léčiv. Nyní definitivně
mizí všechny pokoutní dílny, umístěné
za našimi lékárnami, kde v příšeří
a tajemným způsobem lékárník,
čím méně schopný, tím
ve větším měřítku, vyráběl
zázračné prostředky. Prodejný
tisk byl pochopitelně vždy k disposici, aby nestoudnou
reklamou tyto výrobky ochotně doporučoval.
Výrobek byl zázračný a byl zázračným
způsobem také doporučován, jenom že
zázračně neléčil, zázračně
nepomáhal, ale zázračně plnil kapsu
vynálezce a výrobce. V tom byla jeho zázračnost.
(Potlesk.) A proto definitivně končíme
tuto éru zázraků.
Čest těm lékárnám i lékárníkům
a laborantům, kteří svědomitě
chápali a plnili své úkoly. Musíme
si však otevřeně a upřímně
přiznat, že mnozí tak nečinili. A tak
mnohá lékárna, která se v minulosti
honosila různými zbožnými a poetickými
názvy, jako na př. lékárna U Anděla
strážce, U černého medvěda, nebo
U zlatého lva, by byla bývala mnohem větším
právem nesla název lékárna u zlatého
měšce, poněvadž ten měšec
důkladně plnila. (Potlesk.)
Dnes končí tato smutná éra služby
nemocnému a jeho rodině. Dnes přejímá
stát do svých rukou výrobu léčiv,
výrobu tak významného produktu našeho
průmyslu, naší chemie a naší zdravovědy,
jako je produkt, který ovlivňuje zdraví,
život a práceschopnost každého občana.
Výrobu léčiv přejímá
stát, výrobu léčiv bude provádět
ministerstvo průmyslu jako, pochopitelně, příslušný
resort pro každou průmyslovou výrobu.
Dnes, po únoru, již neexistují otázky
prestižního soupeření mezi jednotlivými
resorty, dnes existuje pouze přátelská spolupráce
resortů. (Potlesk.) A proto také považuji
za svou povinnost, abych s tohoto místa poděkoval
panu ministru průmyslu a jeho spolupracovníkům
za to, že jsme se o výrobě léčiv,
ministerstvo zdravotnictví s ministerstvem průmyslu,
plně dohodli, a to ne tak, aby byla vyzdvižena prestiž
nebo priorita buď ministerstva průmyslu nebo ministerstva
zdravotnictví, nýbrž aby bylo co nejlépe
poslouženo zdraví našeho lidu. To byla naše
vůdčí myšlenka. (Potlesk.)
Podle této dohody bude ministerstvo průmyslu vyrábět
a ministerstvo zdravotnictví v plné shodě
s ministerstvem průmyslu plánovat a výrobu
po stránce zdravotnické a lékařské
kontrolovat. To je naše spolupráce a naše dohoda.
My nejenom že jsme výrobu postátnili a znárodnili
a tím znemožnili jakékoliv fušerství
a podvádění nemocných lidí,
kteří pochopitelně ve snaze zachránit
zdraví a život jsou velmi důvěřiví
a chápou se jako tonoucí někdy i stébla,
ale my jsme se také postarali o to, aby vyrobené
preparáty byly správně a spravedlivě
distribuovány.
Jako jsme se jinými zákony postarali, aby nemocný
člověk přestal býti u lékařů
a v léčebném ústavě předmětem
finanční kalkulace a úvahy o tom, že
bude tak a tak léčen a že mu bude poskytnuto
tolik péče, na kolik stačí jeho kapsa
a jeho finanční možnosti, tak se také
postaráme i o to, aby se mu dostalo takových léků
a prostředků, ne na které by měl,
nýbrž na které má podle svého
zdravotního stavu nárok a právo. (Potlesk.)
Proto také béřeme do svých rukou distribuci,
především velkodistribuci, poněvadž
ministerstvo zdravotnictví jako odborný úřad
musí vědět, co se vyrábí, kolik
se toho vyrábí, ale také, jak se to potřebným
přiděluje.
Bohužel zůstává nám ještě
v důsledku evolučního postupu naší
socialisace určitý sektor soukromého podnikání
a soukromého majetnictví lékáren.
Bylo by bývalo lépe vyřešit i tuto otázku
definitivně. To není útok na naše lékárníky
a naše laboranty. To by bylo bývalo jen v jejich prospěch,
včas, s porozuměním, s odborností
a charakterností se zařadit do socialisačního
procesu i v tomto sektoru. (Potlesk.) I když tomu
tak dnes není, dospějeme k tomu v dohledné
době evolučně; přesto i tento soukromý
sektor našeho lékárnictví se musí
obracet na jediné monopolní velkodistribuční
podniky našich léčiv. Podléhá
také přísné kontrole i distribuce
léčiv v maloobchodě. Přestává
tedy to, aby rozhodoval jedinec o tom, zdali poslouží
nebo neposlouží, zdali povede nebo nepovede ten nebo
onen lék. Lékárníci všichni -
ať ve znárodněném nebo soukromém
sektoru - musí vést ta léčiva, distribuovat
je tak a za ceny, jak předepíše ministerstvo
zdravotnictví. Také nastane intensivní a
ideální spolupráce mezi lékařem
a lékárníkem. Lékárníci
obdrží lékopis a právě tak ho
budou mít k disposici ošetřující
lékaři, abychom nebyli do budoucna svědky
toho, čeho jsme byli svědky a na co byly stížnosti,
že lékař předepsal lék, který
potom pacient nebo jeho příbuzní marně
v lékárnách hledali. Proběhali celé
hodiny a celé dny drahé pracovní doby za
tím účelem, aby konečně snad
- někdy s úspěchem a někdy s neúspěchem
- našli lékárnu, kde by ten předepsaný
lék obdrželi, anebo aby se po marném hledání
po půldnech znovu vrátili k lékaři
a žádali o změnu receptu, o nový předpis,
poněvadž předepsaný lék nelze
vůbec v republice dostat. Postaráme se o to, aby
ze zahraničí byly dovezeny léky, kterých
sami nemáme, ale budeme se také starat o to, abychom
zbytečně v sektoru farmaceutické výroby
nedováželi, co dovážet nemusíme.
Proto také právě v těchto dnech věnujeme
pozornost sběru a pěstování léčivých
bylin. Vždyť myslím, že i pro vás,
paní a pánové, bude trochu překvapující
skutečnost, že na př. kupujeme ze zahraničí
ročně za 51/2 milionu heřmánek
(Veselost), drogu, která u nás roste jako
plevel a kterou za drahé valuty z ciziny dovážíme.
Tak je tomu i u jiných léčivých bylin.
Jsem pevně přesvědčen, že v nejbližší
době učiníme - ministerstvo zdravotnictví
s ministerstvem zemědělství - takovou dohodu,
abychom měli u nás dostatek těchto léčivých
bylin a nemusili je draze platit ze zahraničí.
Postátníme velkodistribuci, a pokud zbude soukromý
sektor, přísně dohlédneme na distribuci
v malém. Tento zákon je dalším velkým
krokem k socialisaci služby zdraví našemu lidu.
Myslím, že zákony, o kterých se zmiňoval
pan zpravodaj, které jsme od února vytvořili
na této cestě k socialisaci služby zdraví
našemu lidu, byly naším lidem s povděkem
přijaty. Pokračujeme na této cestě;
nic nás nezdrží a nic nás neodradí.
Zlobit se bude na nás jenom ten lékárník,
kterému podvážeme prameny nadměrných
a podvodných důchodů, a s radostí
a nadšením bude s námi spolupracovat lékárník,
který svůj úřad a své poslání
chápal správně a spravedlivě a svědomitě
svůj úřad dosud vykonával.
Proto ty lékárníky a laboranty, kteří
pracovali dobře, svědomitě a s láskou
k věci, radostně do národního sektoru
přijímáme, a o ty, o kterých jsem
se zmínil v prvé řadě, nestojíme.
Tento zákon je dalším krokem k sjednocení
našeho zdravotnictví. I to srdečně vítáme,
právě tak jako jsme uvítali s potleskem právě
před chvílí odhlasovanou novelisaci našeho
národního pojištění, která
taktéž je dalším krokem k sjednocení
naší služby zdraví lidu, našeho zdravotnictví.
I když nám to někdy nahoře ještě
z různých důvodů dost dobře
organisačně a theoreticky nejde, náš
lid, náš život a naše praxe si to dole vynucují.
Je potěšitelným zjevem, že i zákonodárný
sbor i vláda právě odhlasováním
zákona o novelisaci tuto živelnou touhu a tuto potřebu
sjednocení aspoň v praxi, když to ještě
nejde v theorii, uznávají a zákonem petrifikují.
I tento zákon o postátnění výroby
a distribuce léčiv je dalším krokem
k sjednocení našeho zdravotnictví.
Považuji za svou povinnost, slavná sněmovno,
abych vám za tento zákon jako představitel
resortu veřejného zdravotnictví co nejupřímněji
poděkoval a slíbil, že se vynasnažíme,
aby použití tohoto zákona přispělo
k tomu, co je naším velkým úkolem, aby
sektor zdravotnický splnil své úkoly v pětiletém
plánu a postaral se o to, abychom měli co nejméně
absencí ze zdravotních důvodů a co
nejvíce zdravého pracujícího lidu,
který by nejen v pětiletce tvořil a pracoval,
ale také ve zdraví se z výtěžků
pětiletého plánu těšil. (Dlouho
trvající potlesk.)
Podpredseda Žiak: K slovu už nie je nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi posl. dr Bláhovi.
Zpravodaj posl. dr Bláha: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Žiak: Má pán zpravodajca
nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr Bláha: Nemám.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietok nebolo.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona podľa
znenia zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej. (Potlesk.)
Tým je vybavený 7. bod poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o ôsmom bode poriadku, ktorým
je
8. Zpráva výboru ústavno-právneho
a kultúrneho k vládnemu návrhu zákona
(tlač 390) o vedení výroby a distribúcie
v odbore pôsobnosti Ministerstva informácií
a osvety (tlač 400).
Zpravodajkyňou o ňom je poslankyňa Holečková.
Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Holečková: Paní
a pánové!
Národnímu shromáždění
je předložen k schválení návrh
zákona, jímž se zmocňuje ministr informací
a osvěty k řízení výroby a
distribuce v oboru své působnosti.
Ministerstvo informací a osvěty bylo pověřeno
významnými kulturně-politickými úkoly:
řídit propagandu a osvětově-výchovnou
a kulturní činnost, která je v naší
lidově demokratické republice zaměřena
k tomu, aby vedla československý lid k budování
socialismu.
Ministerstvo informací a osvěty má k plnění
těchto úkolů k disposici všechny prostředky:
film, rozhlas, tisk, hudbu, výtvarné umění.
Jsou to prostředky, představující
velkou moc v rukou toho, kdo jimi disponuje.
V každém státě, za každého
režimu uplatňuje rozhodující vliv na
kulturu, propagandu a na výchovnou činnost třída,
která je vládnoucí třídou ve
státě, a využívá jich k upevnění
své moci.
V kapitalistických státech slouží tyto
prostředky k upevnění panství kapitalistů.
V našem státě slouží rozhlas, film,
tisk a ostatní kulturní statky k upevnění
moci pracujícího lidu.
V kapitalistických státech se těchto prostředků
používá k tomu, aby pracující
byli vychováváni k poslušnosti vůči
svým pánům, aby se učili obdivu k
bohatství, aby mládež se učila nikoli
čestné práci, ale touze po tom, jak bez velké
námahy přijít k bohatství a pohodlnému
bezpracnému životu.
My jich používáme k tomu, aby veškerá
výchova našeho lidu byla zaměřena k
ušlechtilému pracovnímu zápolení
ve prospěch všech pracujících.
Kapitalistická "kultura", jejich propaganda a
výchovná práce učí lidi šovinismu,
vede je k rasové nenávisti. Je naplněna válečným
štvaním a zlobou proti Sovětskému svazu,
zemím lidové demokracie, proti všemu pokrokovému
ve světě.
Nám slouží k tomu, abychom vychovávali
náš lid k snášenlivosti a bratrství
rovnoprávných národů. Učí
jej milovat vlastní národ a vážit si
opravdových vlasteneckých citů jiných
národů. Na čelné místo v naší
propagandě jsme postavili boj za mír, s bojem za
mír spojujeme svoji činorodou práci, své
budovatelské úsilí. Naše nová
kultura je nám velkým pomocníkem v boji za
vyšší produktivitu práce, při plnění
pětiletého plánu, ona nám pomáhá
rozplameňovat pracovní nadšení v závodech
i na polích, ona nám tak pomáhá při
zvyšování životní úrovně
všech pracujících.
Nikdy nebyly kulturní statky v naší republice
v tak veliké míře přístupny
širokým lidovým masám, jako je tomu
dnes. Náš lid vděčně přijímá
novou lidově demokratickou kulturu, živou, znázorňující
pracujícího člověka, jeho čestnou
práci, vytvářející všechny
hodnoty a připravující předpoklady
pro rozkvět a štěstí naší
vlasti, jakého neznají její dějiny.
Nejlepší zárukou, že naše kulturní
a osvětová činnost splní své
poslání, je skutečnost, že kulturní
a propagační prostředky jsou v rukou lidově
demokratického státu. Poněvadž jsme
je však převzali od bývalých majitelů,
nesou ještě často na sobě mnohé
znaky kapitalismu a vyžadují některých
úprav. Aby je ministerstvo informací a osvěty
mohlo účinně a pružně provésti,
k tomu má sloužiti navrhovaný zákon.
Je zejména potřebí, aby ministerstvu informací
a osvěty bylo umožněno v oblasti polygrafické
výroby a distribuce dokončiti organisaci polygrafického
průmyslu. Také v oblasti filmu je nutno dokončiti
připravovanou definitivní organisaci československého
státního filmu a v oblasti gramofonového
průmyslu dokončiti soustředění
tohoto průmyslu a rozšířit jeho výrobu.