Zpravodaj posl. dr Bláha: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o výrobě
a distribuci léčiv č. 407 je jedním
z hlavních pilířů naší
socialistické hospodářské a zdravotnické
výstavby. Po zákonu o národním pojištění,
po zestátnění poradenské péče
a péče o dítě, po změně
zákona o lékařské praxi, po různých
opatřeních proti nakažlivým nemocem
a zvláště tuberkulose, po zákonných
úpravách poměru středního zdravotnického
personálu a zákoně o zestátnění
léčebných ústavů a nemocnic
- jest nezbytným doplňkem celkového plánu
na zabezpečení zdraví lidu.
Ústavou 9. května jsme zajistili všemu našemu
lidu právo na ochranu zdraví a na vhodnou péči
podle současného stavu lékařské
vědy. Do toho patří i osnova zákona
o výrobě a distribuci léčiv. Třebaže
již dnes vývojem medicíny nepovažujeme
otázku léčiv za jedinou a výlučnou
součást therapie, přece jen zůstává
otázka vhodných a dobrých léků
jednou z nejdůležitějších součástí
léčebného plánu každého
jednotlivce i kolektiva a svým odrazem finančním
tvoří součást celostátního
hospodářství.
Všichni si zajisté dobře pamatujete, co znamenala
otázka léků a léčiv ve starém
kapitalistickém řádu. Pamatujeme všichni
ty více nebo méně nevhodné a vtíravé
reklamy nejrůznějších obyčejně
bezcenných prostředků, z 90% zahraničních,
protože tam, v prvé řadě v západním
Německu, bylo největší zřídlo
farmaceutického a chemického průmyslu. Byly
to ne miliony, nýbrž miliardy vyvážené
do ciziny, ochuzující národní důchod
a hospodářství velmi často ne pro
zdraví lidu, nýbrž pouze z hlouposti lidské.
Každá farmaceutická firma bez jakékoliv
vědecké a medicinské kontroly vyráběla
nejrůznější druhy léků,
které byly zpravidla bezcenné. Nanejvýš
ještě v době zrodu nových léků
bývaly dělány ze zištných důvodů
svědomitě, po případě i předimensovány
ve své skladbě, aby získaly oblibu. Ale jakmile
některý lék získal reklamu a oblibu,
okamžitě jeho hodnota klesala, zatím co stoupaly
ceny do neúměrných výšek pro
kapsu svých výrobců. Záměrná
propaganda, která zpracovávala často dokonce
i ve vědeckých časopisech koupenými
a pseudovědeckými kritikami a recensemi lékaře,
se neomezovala jen na odborný sektor, nýbrž
pracovala s tím větším elánem
mezi laickým obecenstvem. Tak se stávalo v době
mezi první a druhou světovou válkou, že
nemocní nebo i zdánlivě nemocní přímo
vymáhali a vyžadovali určité léky
od svých ošetřujících lékařů
na neskutečné chorobné stavy. Tak tomu bylo
mezi všemi vrstvami lidí, zejména mezi intelektuály.
Povstávaly vrstvy nejenom narkomaniků, nýbrž
požívačů a můžeme říci
i požíračů velkého množství
tablet léků z veliké části
bezcenných a neúčinných nebo dokonce
škodlivých a jedovatých, vyvolávajících
dlouhou dobou užívání a návykem
těžké, trvalé chorobné stavy.
Reklama a vlastně psychosa podporovaná i pseudovědeckými
rozhlasovými reportážemi a novinářskými
články vychovávala z tisíců
lidí hypochondry, neurotiky a nakonec i lidi skutečně
chorobné a nemocné. Protože právě
tyto léky šly nejvíce na odbyt, nebylo často
prostředků, ani dobré vůle na poctivé
a svědomité zpracování léků
hodnotných, pro uchovávání zdraví
a někdy i záchranu života nezbytných
léků a léčiv. Byly to skutečně
zoufalé situace, kdy na jedné straně zdraví
nemocní místo oběda nebo večeře
požívali celé krabičky tablet nebo si
dávali vstřikovat pro ně bezcenné
injekce, které jim šarlatánsky slibovaly zabránění
stárnutí a návrat mládí, vyhojení
buď nevyhojitelných nebo neskutečných
nemocí, zatím co lékař, když
potřeboval v rozhodujícím okamžiku -
na př. při porodu - nezbytný lék,
který znamenal záchranu dvou bytostí, měl
v ruce preparát bezcenný, neúčinný,
který v rozhodujícím okamžiku nezabral.
Všechno bylo korigováno podnikatelským ziskem
a kapitalistickou dravostí podnikatelů, i distributorů.
Jen proto se mohlo stávat a ještě do nedávné
doby se stávalo, že lékárny a drogerie
byly plny preparátů, které neměly
valné ceny, zatím co lidé s lékařskými
předpisy, hledající skutečnou pomoc
a záchranu, běhali marně a zoufale od lékárny
k lékárně, aniž ji našli. Lékaři
z velké části podléhali tlaku veřejnosti,
předpisovali požadované a vymáhané
léky nebo v případě, kde se lékař
skutečně řídil svým lékařským
svědomím a vědeckým poznáním,
ztrácel pacienty, kteří dostávali
v lékárnách, ba i v drogeriích tyto
léky volně, bez lékařského
předpisu, jenom když si je zaplatili. Takto zpracovaná
veřejnost, lidé chudáci, zoufalci i hlupáci,
se pak stávali snadnou obětí nepřátelské
politické a rozkladné propagandy.
Pamatujete se všichni jistě ještě z doby
nedávné a skoro přítomné, jak
určité velmi účinné a důležité
léky jako penicilin, streptomycin, kyselina paraminosalicylová
a gluthionová, kterých jsme neměli dostatek
a dosud jich nemáme nadbytek, byly obecenstvem, zvláště
příbuznými nemocných, pod dojmem reklamy
a namnoze i ponoukání od nesvědomitých
lékařů vyžadovány a vymáhány
u případů nejenom neindikovaných,
ale i tam, kde naprosto nemohly už pomoci, spíš
uškodit. Jak sta a tisíce lidí v černém
a podloudném zahraničním obchodu platilo
desetitisíce i statisíce za cenu vlastního
ožebračení, aby zachránili zdánlivě
své nejmilejší, jak jim bylo slibováno.
Nejen že jsme tím vyváželi valuty a ochuzovali
domácí trh a svým nepomohli, ale připravovali
stovky a tisíce nemocných, kterým tyto léky
rozhodně a nesporně mohly pomoci, o pomoc a záchranu.
Byla to anarchie a v pravém slova smyslu džungle,
využívající záměrně
pro své temné politické cíle nejcitlivější
momenty lidských osobností. Tak jako všude
ten, kdo si mohl zaplatit, dostal drahý lék, stejně
jako tomu bylo při léčení u skutečných
odborníků nebo v pohodlných a skvěle
vybavených sanatoriích.
Jenomže u léků hrála dokonce v psychose
obecenstva důležitou roli i cena léčebného
preparátu, jejich honosný obal a úprava.
Jestliže lékař předepsal magistraliter
lék, který nemocný skutečně
potřeboval a byl to lék poměrně laciný
nebo dokonce byl k dostání na nemocenskou pojišťovnu,
byl považován valnou částí veřejnosti
za lék neúčinný a lékař
za špatného lékaře, když nechtěl
předpisovat zbytečné a bezcenné, ale
drahé speciality.
Po druhé světové válce po květnu
1945 jsme se snažili zavést do tohoto hospodářského
a léčebného zmatku pořádek
tím, že jsme vytvořili z našich největších
farmaceutických závodů velký národní
podnik, který měl ovládnout postupně
celou naši farmaceutickou výrobu. Tomu však byl
na překážku nejen soukromopodnikatelský
sektor se svými dílčími zájmy,
nýbrž hlavně nedostatek surovin a chemických
polotovarů. Západní Německo, dodávající
více než 4/5 farmaceutických
výrobků do střední Evropy, bylo úplně
vyřazeno z výroby a západ, t. j. Francie
a Švýcary, požadoval za své výrobky
tvrdou valutu, která znamenala při neustále
větším tlaku požadavků větší
a větší ochuzování a vývoz
kapitálu. Ani po únoru 1948, kdy jsme znárodnili
veškerou farmaceutickou výrobu a kdy postupně
došlo i na znárodnění velkodistribuce
léčiv, jsme nedosáhli konečného
pořádku. Jak by bylo na př. možné,
aby ještě dnes slovenské lučební
závody obrovskou reklamou doporučovaly na př.
přírodní víno Miserulin s 20 g Laktoflavinu
nebo víno Vinival s vitaminem B a PP-faktory, prostředek,
který buď tyto složky neobsahuje, jak je v reklamě
uváděno, anebo málo, což znamená
jenom neodpovědné a zbytečné vyvážení
peněz a valut za drahé chemické prostředky.
Soukromá malodistribuce rovněž rozvracela každé
jednotné plánování, protože podléhala
ne jednotnému vědeckému a odbornému
a hospodářsky podloženému plánu,
nýbrž výkyvům, módám a
také subjektivním tlakům.
Proto vládní osnova zákona o výrobě
a distribuci léků je v tomto zákonem revolučním.
Zavádí jednotný monopol nejen pro výrobu,
nýbrž pro veškerou distribuci léčiv.
Naše národní pojištění by
nám mohlo udat, kolik peněz bylo zbytečně
vyhozeno na bezcenná a neúčinná léčiva,
při čemž ovšem nelze tvrdit, jak se domnívají
namnoze ti tak zvaní odborníci, že by právě
ten dražší lék byl skutečně
drahý, když je opravdu účinný.
Byla jich veliká řada a je dosud, poměrně
laciných a lehce dostupných tabletek, čajů,
syrupů a jiných podobných lektvarů
i injekcí, které jsou ve skutečnosti velmi
drahými léky, kdežto naopak jeden skutečně
hodnotný, třebas nejdražší lék
může znamenat rychlé uzdravení, snížení
nemocnosti, zamezení invalidity, ne-li záchranu
lidského života a tedy i pracovní síly.
Jenom těmito kriteriemi a s tohoto hlediska musí
být v budoucím národním podniku vytvářen
plán výroby a podle toho, t. j. výlučně
podle lékařských předpisů a
hledisek, musí být vedena i distribuce.
Je sice pravda, že stadium národního podniku
není ještě naším ideálem.
Přáli bychom si a věříme, že
dospějeme v budoucnosti k tomu, aby všichni lidé
dosáhli i léků zdarma stejně tak,
jako lékařského ošetření
jakéhokoliv druhu, které budou potřebovat.
Avšak tak, jako jsme v léčebné péči
museli nejdříve přistoupit na přechodnou
formu národního pojištění, kde
si bude ohromná většina naší veřejnosti
sama připlácet na ochranu svého zdraví,
než dosáhneme stadia, aby se o ně mohla starat
přímo a výlučně veřejná
a státní správa, musíme tak učinit
i při výrobě léků. Věřím
a zaručuje nám to přímá kontrola
a plán ministerstva zdravotnictví, že jediným
zřetelem bude otázka zdravotní a ne otázka
fiskální, aby nám po stránce hospodářské
národní podniky jen nevyměnily dosavadní
kapitalistický výrobní systém i distribuci.
Proto si musíme uvědomit, že vždy bude
a musí být rozhodujícím ne to, kolik
lék bude stát a kolik za něj národní
podnik bude dostávat, nýbrž jakou bude mít
hodnotu, jak bude prospívat nemocným lidem. Bude
se nám to mnohonásobně vracet ve všech
ostatních oborech hospodářských i
politických.
Daleko horší chaos byl ovšem v malodistribuci
našich léčiv. Je sice pravda, že stát,
resp. veřejný zájem měl již velkou
a stále stoupající ingerenci na velkou část
lékáren. Byly to lékárny ústavní
v nemocnicích, byly to lékárny ústřední
národní pojišťovny a konečně
konfiskáty, dávané do správy jednotlivých
vedoucích magistrů. Všechny tyto lékárny
se dnes stávají základem budoucího
národního distribučního podniku. Věřím,
že to nebude v ničem krokem zpět, protože
zejména u ústavních lékáren
jsme byli již dál než představuje náš
dnešní pojem národního podnikání.
Máme řadu speciálně vybudovaných
ústavních lékáren, které sloužily
zvláštním úkolům, t. j. zásobovaly
vědecké a klinické ústavy. Jejich
úkol je naprosto jiný než u lékáren
sloužících veřejnosti. Je nesporné,
že u každé lékárny, tak jako u
každé velké farmaceutické továrny
musí otázka hospodárnosti hrát důležitou
roli. Avšak kliniky a vědecké ústavy
pro své bádací a výzkumné účely
potřebují jiná měřítka
bez nichž by byly vědecká práce, výzkum
a kontrola nemožné a podvázané. Jde
o poměrné nepatrná kvanta nových a
speciálních léčiv, ale také
- a to hlavně - laboratorních pomůcek a přípravků,
které nelze nahrazovat a které by bylo neúčelné
a nehospodárné zatím hromadně po továrnicku
vyrábět. Tyto lékárny je samy vyráběly
a připravovaly a tím umožňovaly ruku
v ruce s medicinou pokrok ve farmacii, další vývoj
i kontrolu. Bude muset proto národní podnik výrobní
i distribuční zajistit toto speciální
poslání a další funkci takových
laboratoří ať už kontrolních nebo
vědeckých, aby nebyl brzděn vědecký
rozvoj a pokrok. Jinak stanou se všechny tyto lékárny
veřejnými, t. j. přístupnými
všem, tak jako lékárny soukromé.
Podíváme-li se na soukromý lékárnický
sektor, máme dnes dojem, že přistupujeme k
něčemu, co znamená jakousi gotiku a starobylost,
ne-li tajemnou alchymii v dnešním pokrokovém
a revolučním kvasu. Vy všichni, kdo si vzpomínáte,
jak bylo před 30 a 20 lety, stejně jako před
40 a 50 lety za dob našeho mládí, kdy jsme
chodili do lékárny kupovat různé léky,
víte, že se vlastně ve většině
z nich nic nezměnilo, včetně těch
starobylých vyřezávaných pultů
a regálů, charakteristické vůně
aromatických přípravků lékárnických
a celého toho zvláštního prostředí.
Zůstalo to tak i po stránce sociální
a právní. Není to vlastně žádná
ani buržoasní a kapitalistická forma, nýbrž
přímo feudální, která v tomto
snad jediném už dnes sektoru uchovala v radikovaných
a volně prodejných lékárnách
skutečně reálný jakýsi způsob
fideikomisního majetku feudálního. Tento
zákon, který mění zákonná
nařízení ze staré rakouské
doby minulého století, jako by teprve otvíral
okna, větral a oprašoval starodávnost tohoto
sektoru, který po stránce provozní znamenal
typicky soukromokapitalistický a vykořisťovatelský
způsob výroby i distribuce. Málo lidí
si uvědomuje, že mohl dnes někdo, kdo lékárnictví
vůbec nerozuměl ani je nikdy neprovozoval, mít
z toho podstatný zisk a prospěch, t. j. brát
vysoký pacht a nájem, protože byl majetníkem
domu, na nějž právě byla přisouzena
lékárna, nebo kdo se náhodou přiženil
do takové rodiny, nebo z titulu dědického
práva při volně prodejné lékárně.
Na druhé straně magistři farmacie, kteří
neměli štěstí nebo neštěstí
být buď dostatek kapitálově silní
nebo se přiženit do lékárny, museli
platit doživotně vysoké dávky, což
se pak nutně přenášelo a odráželo
v taxách, honorářích a v režii
za léky.
Tento zákon všechna podobná stará privilegia
a výsady zrušuje a mění Stejně
jako v národním podniku, tak i v soukromém
sektoru může být odpovědným správcem
jenom ten, kdo je skutečným odborníkem, má
dokonalou praxi a je po všech stránkách k tomuto
úkolu způsobilý. Proto zanikají fakticky
i právně všechna podobná práva
včetně vdovských, pachtovní poměry,
exekuce, konkursní požadavky i systém filiálek,
a konečně i domácích lékáren
lékařů a veterinářů.
Naproti tomu však budou lékárny zřizovány
při ambulatoriích, léčebných
a ošetřovacích ústavech jako příruční
sklady potřebných léčiva měnit
a plánovat novou lékárenskou síť
podle potřeb pracujících, t. j. v prvé
řadě v závodech a na místech nejvíce
obydlených a frekventovaných.
Jediným regulativem výdeje léčiv bude
lékopis, vydávaný ministerstvem zdravotnictví,
který bude zároveň i určovat, které
léky musejí být v každé lékárně
trvale v zásobě, t. j. všechny takové,
které v případě nutné potřeby
musejí být ihned po ruce, aby se nestávalo,
že by nemocní musili zbytečně a zoufale
po celém městě shánět nevyhnutelné
léky a aby nedostatku důležitých léčiv
mohlo být využíváno i ze zlé
vůle k vyvolávání nespokojenosti a
politického zmatku. Bude jistě záležet
na tom, aby bylo přesně stanoveno, že každý
hodnotný a důležitý lék může
být vydáván výhradně v lékárnách,
a to jen na lékařský předpis. Bude
třeba po této stránce dosáhnout větší
koordinace a spolupráce mezi lékárnami i
výrobními podniky a mezi lékaři, ať
už ve veřejně zdravotnickém sektoru
nebo v národním pojištění, aby
činnost byla skutečně jednotná a měla
na zřeteli jen a jen prospěch nemocných a
zájem o jejich zdraví. Věříme,
že i chystané a doufejme dokonalé sjednocení
všeho našeho zdravotnictví, o němž
se v tomto návrhu po prvé otevřeně
mluví a k němuž je tento zákon cenným
příspěvkem, nám po této stránce
umožní další rychlý zdravotnický
rozvoj a pokrok. Pod přímou ingerenci sektoru zdravotnického
je postavena výroba biologických preparátů,
jako na př. penicilinu, kdežto ostatní, pokud
budou hromadně a po továrnicku vyráběny,
spadají vedle dozoru a zdravotnického plánu
ministerstvu průmyslu, jsouce svou povahou povětšině
rázu výroby chemické, z oboru veterinárního
za spolupráce s ministerstvem zemědělství.
Je samozřejmé, že tento zákon, který
má jediné hledisko, to jest zvýšení
zdravotní péče a tím blaha všech
občanů, se bude hledět vyvarovat jakékoli
nespravedlivosti a zbytečné tvrdosti, zejména
při postupném převádění
soukromého sektoru lékárenského do
oboru národního podniku.
Je výslovně v osnově zákona zdůrazněno,
že ministerstvo zdravotnictví k zamezení sociálních
tvrdostí může stanovit zvláštním
nařízením výjimku z ustanovení,
která budou mít za následek změnu
v osobě majitele lékárny. Týká
se to především vdov po obětech druhé
světové války a fašistické okupace
i ostatních vdov sociálně nezabezpečených,
a vládní nařízení, provádějící
tento zákon, bude muset jistě pamatovat i na případy
starých lékárníků, kteří
budou v několika málo letech na odchodu do pense
a nebudou mít tedy nárok z titulu národního
pojištění na zabezpečení, aby
byli odměněni za svou celoživotní práci.
Jistě nechceme, aby ti, jak tomu v lékárnictví
valnou většinou bylo, kteří sami nebo
nanejvýše za přispění rodinných
příslušníků vykonávali
ve dne v noci po desítky let důležitou službu
pro zdraví člověka, museli nakonec ve stáří
trpět za to, že dávali veškeré
výsledky své práce do materiálu a
provozního zařízení své lékárny,
které postupně budou jistě přecházet
do národních podniků.
Účel celého nového zákona jest,
aby jak výroba, tak i distribuce byla účelně
a hospodárně plánována, aby byla vyrovnána
disparita mezi změněnými vědeckými
a hospodářskými podmínkami a základy
a mezi zaostalými výrobními i distribučními
formami tak, aby netrpělo národní zdraví.
Aby celé farmaceutické poslání ztratilo
osobní zájem komerční a stalo se hodnotným
spolupracovníkem ve veřejném zájmu
zdravotním. Tomu bude sloužit i řídící
a dozorčí vliv veřejného zdravotnictví,
počínaje ministerstvem přes krajské
a okresní národní výbory. Lidová
demokracie a socialisující vývoj nemůže
dovolit, aby zdraví, bolest, úzkost, ba i neuvědomělost
lidská byla předmětem obchodu anebo dokonce
nezaslouženého zisku a vykořisťování.
Povaha lékárnického povolání
vyžaduje také stejně jako povolání
lékařské a jiného odborného
zdravotnického sektoru plné kvalifikace a dokonalé
odpovědnosti. Vzájemný a těsný
poměr sektorů výrobního, velko- i
malodistribučního vyřadí jakékoli
zájmy postranní, tedy i zbytečnou reklamu,
a bude moci tím více zájmu věnovat
uvědomělému a vědeckému postupu
ve všech složkách výrobních i distribučních.
Je samozřejmé, že armádní správa
pro zásobování svých složek a
pro zájem obrany státu musí mít své
zvláštní formy, předpoklady a možnosti.
Domnívám se, že schválíce tuto
zákonnou osnovu vkládáte do našeho socialistického
budování a lidově demokratického režimu
důležitý článek k základům
šťastnější lidské budoucnosti
a zvýšení pracovní schopnosti všeho
našeho lidu k budování socialismu v naší
vlasti.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor stejně jako výbor ústavně-právní
po důkladné diskusi projednaly tuto osnovu a s malými
změnami formálními a stylistickými
úpravami ji doporučují slavnému Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: K slovu sa prihlásil pán
minister zdravotníctva Plojhar. Prosím pána
ministra, aby sa ujal slova.