Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu.
Budeme hlasovat o pátém bodu pořadu.
Ad 5. Hlasování o osnově zákona
o soustavné elektrisaci venkova (tisk 401).
Zpravodajem je posl. Pšenička.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodajca posl. Pšenička: Nie.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu pořadu, jímž je
6. Zpráva výboru ústavně-právního,
soc.-politického a zdravotnického a výboru
rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 396), kterým se mění
a doplňuje zákon o národním pojištění
(tisk 408).
Zpravodajem je posl. dr Bureš. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Bureš: Pane předsedo, paní
a pánové!
Výbory sociálně-politický a zdravotnický,
ústavně právní a rozpočtový
projednaly ve svých schůzích osnovu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o národním pojištění.
Dovolte mi, abych směl jako zpravodaj této osnovy
konstatovat hned úvodem: Zákon č. 99 Sb.
ze dne 15. dubna 1948 o národním pojištění
byl proveden a splnil všecka očekávání
v něj kladená. Ukázal se skutečně
být magnou chartou sociální bezpečnosti
všeho obyvatelstva. Zbavil prakticky všecky občany
naší lidově demokratické republiky strachu
o existenci, o hájení života pro případ
stáří a invalidity.
To se týká, paní a pánové,
i zemědělců, nejenom zaměstnanců
pracujících v námezdním poměru.
A není to maličkost, co zemědělci
už dnes pobírají na příklad na
sociálních důchodech, na které nepřispěli
žádným pojistným. Ze 215,520.000 Kčs
vyplacených na sociálních důchodech
na příklad jenom v měsíci září
t. r. osobám, které dosud pojištěny
nebyly, připadá celá jedna třetina
na zemědělce. Tedy vláda republiky nezůstala
nikomu nic dlužna a svůj slib do písmene splnila.
(Potlesk.) Vláda republiky naopak jde nad tento
slib. Vánoční přídavek k důchodům,
a to i k důchodům sociálním, které
jsou vypláceny i zemědělcům, vánoční
přídavek, o němž bylo vládou
právě rozhodnuto, mluví výmluvnou
řečí stamilionů korun, které
se dostávají pohotovostí Ústřední
národní pojišťovny ještě v
těchto vánočních dnech do rukou všech
poživatelů sociálních důchodů.
Dnem 1. ledna 1950 mělo ve smyslu zákona č.
99/48 o národním pojištění vstoupit
v platnost nemocenské pojištění pro
osoby samostatně hospodařící. Toto
další rozšíření pojištění
může být ovšem provedeno jen za určitých
předpokladů a za určitých podmínek.
Tyto předpoklady jsou dvojího druhu: subjektivní
a objektivní. Myslím, že mohu s tohoto místa
odpovědně prohlásit, že v tomto případě
hlavní překážkou zavedení nemocenského
pojištění osob samostatně hospodařících,
tedy především zemědělců,
od 1. ledna 1950 je nedostatek určitých předpokladů
subjektivní povahy. Je sice pravda, že nemáme
v republice dostatek lékařů a pomocného
zdravotnického personálu, že máme nedostatek
některých důležitých léčiv
a důležitých lékařských
zařízení, přístrojů
a nástrojů, že nemáme dostatek nemocničních
lůžek, že nemáme dostatek lůžek
v odborných ústavech, zejména pro ošetřování
tuberkulosy, že máme zdravotní péči
roztříštěnou, neúčelně
organisovanou, provozovanou a řízenou s několika
míst, takže dochází k značným
ztrátám špatným využitím
pracovních kádrů i zařízení.
Ano, jsou tu tyto objektivní obtíže a překážky.
To je všecko pravda. Ale, paní a pánové,
nebyly to tyto objektivní překážky,
které především rozhodovaly o tom, že
zavedení nemocenského pojištění
osob samostatně hospodařících má
být odloženo. Všecky tyto překážky
totiž nejsou rozhodující. I nedostatek je možno
rovnoměrně rozvrhnout, je možno rovnoměrně
rozdělit lékaře, je možno improvisovat
lůžka ústavní i nemocniční.
Je možno žádat a i dosáhnout od našich
lékařů a zdravotnického personálu
ještě další zvýšení
výkonů až na hranici fysické únosnosti.
Je možno sjednocením zdravotnictví dosáhnout
významných úspor na práci i materiálu,
zlepšit využití kádrů a zařízení
a odhalit všecky skryté reservy, které tu jsou.
Toto všecko je možno provést. Ale v každém
případě i za splnění všech
těchto předpokladu by nebylo dnes, v dnešní
situaci možno zavést nemocenské pojištění
samostatně hospodařících a nesnížit
současně kvalitu léčebné péče
o dosud pojištěné, o zaměstnance. Neboť
dnes - znovu zdůrazňuji - jde v každém
případě o rozvržení nedostatku
a ne nadbytku. A v tom je, paní a pánové,
podstata celého problému. Zavedení nemocenského
pojištění pro osoby samostatně hospodařící
by za dnešní situace kádrové i materiální
znamenalo pomoc a oběť, kterou by měli přinést
námezdně pracující, jejichž podíl
na léčebné péči by se musel
zmenšit ve prospěch samostatně hospodařících.
Nemůžeme říci, že by tu nebylo
ochoty k této oběti. Jistě by tu byla tato
ochota, kdyby - ano, paní a pánové - kdyby
na druhé straně bylo to, co předpokládali
zákonodárci, když dávali zákon
o národním pojištění: kdyby bylo
pochopení u zemědělců, kdyby tam byl
smysl pro plnění povinností a závazků,
které z této vymoženosti - ojedinělé
mimo Sovětský svaz v celém světovém
sociálním zákonodárství - pro
zemědělce vyplývají.
Dovolte mi, paní a pánové, říci
upřímně a otevřeně: Část
našich zemědělců nepochopila ještě
význam, výhody a prospěch, které jim
národní pojištění přináší.
Nepochopili, že platit pojistné na národní
pojištění není žádná
oběť, která se od zemědělců
požaduje, nýbrž že je to samozřejmý
předpoklad, aby národní pojištění
mohlo plnit své úkoly a aby mohlo vůbec řádně
hospodařit, že dávky národního
pojištění, které nejsou zadarmo pro
námezdně pracující, nemohou být
a nebudou samozřejmě ani pro zemědělce
zadarmo. Proto je to pojištění. Tím
spíše, když odstupňování
pojistného podle oblastí, bonity půdy a výměry
stanoví pro malé a střední rolníky
tak nízké pojistné, že je absurdní
mluvit o neúnosnosti tohoto břemene. Neplatí-li
rolník s 10 ha v oblasti obilnářské
předepsaných 187,50 Kčs měsíčně
na své důchodové pojištění,
pak přece nelze mluvit o tom, že by to bylo proto,
že mu na to nezbývá; pak je tu jedna příčina
- a tou je nesprávný postoj k instituci národního
pojištění, podceňování
jeho významu plynoucí z naprostého nepochopení
věci. A zase by to nebyla okolnost rozhodující
pro zavedení nemocenského pojištění,
kdyby běželo o výjimku, o zjev ojedinělý.
Zkušenosti Ústřední sociální
pojišťovny jsou v tomto směru špatné.
Jenom 55% zemědělců v českých
zemích a daleko, daleko méně, jenom něco
kolem 30% na Slovensku platí pojistné pořádně
a včas. 12% zemědělců v českých
zemích a ještě více na Slovensku neplatí
pojistné vůbec. Za těchto okolností,
kdy je zřejmé, že další zvýšení
pojistného o 5,7% z vyměřovacího základu
při pojištění nemocenském by
situaci ještě zhoršilo, když je zřejmé
- a to vyplývá i ze stanoviska Jednotného
svazu českých zemědělců, jak
bylo tlumočeno panu ministru práce a sociální
péče, když žádal odklad nemocenského
pojištění - že totiž zemědělci
ve své části nejsou dosud přesvědčeni
- a o to přesvědčení tu běží
- o účelnosti a výhodách národního
pojištění, nuže, za těchto okolností,
paní a pánové, je jisté, že by
event. přinesení těch obětí,
s nimiž by zavedení nemocenského pojištění
v dnešní situaci bylo spojeno, na úkor léčebné
péče námezdně pracujících
nenalezlo v jisté části našich zemědělců
a samostatně hospodařících, zejména
těch bohatých, správného pochopení,
tím méně ocenění. A proto také
by nebylo správné a spravedlivé a je prostě
nemyslitelné, abychom za těchto okolností
snad museli dokonce snižovat úroveň léčebné
péče o příslušníky dělnické
třídy, kteří nadšeně,
s krajním vypětím plní svou vlasteneckou
povinnost, dokud nebude splněn tento svrchovaně
závažný subjektivní předpoklad
se strany zemědělců.
Jsem přesvědčen, že intensivní
uvědomovací kampaň, kterou musíme
provést a kterou jsme měli již provést,
že zkušenosti, kterých zemědělci
denně nabývají se sociálními
důchody, a hlavně ovšem porovnávání
léčebné péče poskytované
národním pojištěním zaměstnancům
s vlastními nedostatky a bídou zemědělců
v tomto ohledu změní co nejdříve postoj
rolníků k národnímu pojištění
tak, že tím padne nejzávažnější
překážka pro zavedení nemocenského
pojištění a my že mezitím - a jistě
to bude během tohoto roku - odstraníme všechny
tyto překážky a obtíže kádrové,
materiální i organisační tak, abychom
toho nedostatku museli rozdělovat co nejméně.
Tam ovšem, kde o pokrokovosti zemědělců
nelze mít nejmenší pochyby, kde se toto pochopení
projevilo tak očividně jako ve vzorných zemědělských
družstvech, tam dává osnova možnost poskytnout
výhody nemocenského pojištění
ihned. - Tolik, paní a pánové, k otázce
odkladu nemocenského pojištění osob
samostatně hospodařících.
Ale dovolte mi zdůraznit, že se osnova nezabývá
jenom tím problémem, nýbrž že řeší
řady dalších otázek a že přináší
v četných směrech další zlepšení
a další pokrok. Z těchto zlepšení
na prvém místě je třeba uvážit,
že osnova zabezpečuje zemědělcům
plnění věcné dávky nemocenského
pojištění při úrazu a fakultativně
v případech zvláštního zřetele
hodných i dávky úrazové, a to za pojistné
skutečně nepatrné, pouhé 1% z vyměřovacího
základu.
Dále je třeba si všimnout toho, že návrhem
zákona se odstraňuje disparita mezi pojištěnci
dělnickými a úřednickými, která
tu byla dosud i v zákoně o národním
pojištění a která spočívala
v tom, že úředník byl v době
nemoci hmotně zaopatřen o 6 týdnů
déle než dělník prostě tím,
že se mu do podpůrčí doby nezapočítávala
doba, po kterou měl nárok na mzdu, a to bylo u úředníka
42 dnů. Podle této osnovy započítává
se podpůrčí doba stejně u dělníka
i úředníka od prvního dne pracovní
neschopnosti.
Osnova je pokroková a ukazuje směr vývoje
i v tom, že zavádí některá opatření
provádějící de facto sjednocení
zdravotní péče. Především
tím, že výslovně stanoví zásadu
spojování zdravotních ústavů
a zařízení národního pojištění
i státní správy zdravotní v jednotná
zdravotnická střediska. Potom tím, že
dává právní podklad pro sjednocení
léčebné péče poživatelů
důchodů podle zákona č. 164/1946 Sb.
v národním pojištění, a konečně
tím, že ve smyslu dnes projednávaného
zákona o výrobě a distribuci léčiv
odnímá národnímu pojištění
právo provozovat lékárny, které z
držení národního pojištění
přejdou do národního podniku, který
bude provádět distribuci léčiv pod
přímým dohledem státní zdravotní
správy.
Ve smyslu snahy zjednodušit a přiblížit
službu národního pojištění
pojištěncům dává se osnovou komisím
národního pojištění ROH na závodech
možnost převzít některé úkoly
národního pojištění, zejména
účastniti se přímo na laické
kontrole, a to bude mít jistě velmi značný
význam v potírání absentismu. Stejný
smysl přiblížit službu národního
pojištění pojištěncům má
i nově upravené budování závodních
ambulatorií.
Již v úvodě jsem se obšírně
zmínil o špatné platební morálce
při odvádění pojistného. Podle
osnovy budou napadlé důchody zadrženy až
do vyrovnání dlužných částek
s výjimkou zvláštního ohledu hodných
případů, a to drobných rolníků
a živnostníků, u nichž osnova připouští
výplatu 700 Kčs měsíčně
po dobu, než budou dlužné příspěvky
uhrazeny.
Dalekosáhlý pro přípravu nemocenského
pojištění samostatně hospodařících
je jistě zásah, který dělá
tato osnova do distribuce lékařů. Podle navrhované
úpravy může úřad uložit
lékaři pracujícímu v obvodu národní
pojišťovny nejenom, aby pro pojišťovnu pracoval
- to jsme měli i dnes již v novele zákona o
lékařské péči - ale může
mu dokonce určit i rozsah této práce.
Zvláštní pozornosti zasluhuje veliká
změna, kterou zavádí osnova v krácení
důchodu. To je jedna z nejvýznamnějších
věcí, které tato osnova přináší.
Až dosud byly důchody kráceny, a to tak, že
výhoda nezkráceného důchodu podle
vlád. nař. č. 16/1949 Sb. byla přiznána
jenom těm, kteří byli zaměstnáni
během dvouletky aspoň 6 měsíců,
a dále těm důchodcům, kteří
pracovali pod zemí, v hornictví. Všem ostatním
se krátil důchod, jakmile důchod a výdělek
dohromady překročil částku, jistě
ne vysokou, 18.000 Kčs ročně. Vy víte,
jaké to mělo následky. Mělo to za
následek to, že důchodci se báli vstupovat
do zaměstnání. Ale touto osnovou se zvyšuje
tato částka na 42.000 Kčs, to znamená
na průměrný roční výdělek
našich pracujících. A ještě se
připravují další výjimky v těch
oborech, které jsou dosud opomíjeny.
Zvláštní pozornosti konečně zasluhuje
úprava státního příspěvku
národnímu pojištění. Tato nová
úprava vychází ze zásady, že
nároky z pojištění jsou zajištěny
především výsledky práce celého
národního kolektivu, trvalým růstem
národního důchodu, a že není
tudíž třeba v době plánovaného
hospodářství vytvářet nějaké
nadměrné reservy. Proto se ukládá
státu povinnost udržovat úhradovou reservu
důchodového pojištění a bezpečnostní
fond nemocenského pojištění na stavu,
zjištěném ke dni 31. prosince 1949. (Předsednictví
převzal místopředseda Žiak.)
Také úhrada ošetřovacích nákladů
v nemocnicích a ve státních léčebných
ústavech dozná veliké změny. Bude
se napříště prováděti
celá z rozpočtových prostředků
ministerstva zdravotnictví.
Z meritorních změn, provedených na osnově
ve výborech, už jsem se zmínil o zrušení
práva provozovat lékárny národním
pojištěním. Jako další je třeba
ještě uvést zrušení § 248,
odst. 2, aby byly vyloučeny eventuální spory
z dospělých nároků zaměstnanců
národního pojištění, kterým
tento odstavec § 248 zák. č. 99 Sb. zajišťoval
při převzetí do Ústřední
národní pojišťovny platy v dosavadní
výši, přesto, že je to v rozporu se zákonem
o státním řízení mzdové
politiky a dokonce s ústavou.
Nuže, paní a pánové, osnova, o které
budete nyní hlasovat, přináší
nesporně skutečná zlepšení. Znamená
pokrok proti dosavadnímu stavu a připravuje vhodnou
půdu pro velkou novelu zákona o národním
pojištění, kterou musíme udělat
a která se chystá. Výbory sociálně
politický a zdravotnický, ústavně-právní
a výbor rozpočtový vám doporučují,
abyste osnovu schválili. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: K slovu sa nikto neprihlásil.
Rozprava odpadá.
Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr Bureš: Paní a pánové!
Do bodu 19 návrhu zákona se vloudila tisková
chyba. V nadpisu je ji třeba opravit a vložit místo
slůvka "ostatním" slůvko "státním".
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet podstatných pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej s opravou práve
uvedenou, nech láskavo zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa
zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. bod poriadku.
Prerokujeme teraz siedmy bod poriadku, ktorým je
7. Zpráva výboru ústavno-právneho,
soc.-politického a zdravotníckeho k vládnemu
návrhu zákona (tlač 394) o výrobe
a distribúcii liečiv (tlač 407).