Především bych chtěl upozornit na velikou
důležitost a význam zřízení
územních plánů obcí, jakož
i stanovení stavebních obvodů. Je mnoho obcí,
kde dosud řádné plány a popisné
mapy neměli, a nové jejich zřízení
je odhadováno na dobu 30 let. Bude to velmi svízelná
a obtížná práce a právě
při tom bych se přimlouval, aby u těch obcí,
které si takové plány a popisné mapy
již pořídily - ovšem hovořím
jen za takové případy, kde jde opravdu o
řádné, odborně propracované
plány, do kterých byla investována značná
práce i značný peníz - byly tyto plány
a popisné mapy brány za základ a blahovolně
posuzovány při přezkoumávání,
revisi a začleňování jich do jednotných
okresních a krajských plánů. Je samozřejmé
a bude jen prospěšné, když i tyto hotové
již plány a mapy budou revidovány a případné
nedostatky odstraňovány, ale jistě by se
značně urychlila celá práce, kdyby
byla soustředěna především na
obce, kde dosud žádné plány a mapy nemají.
Při pořizování plánu musí
nyní být také stanoveny pro každou obec
stavební obvody a při provádění
tohoto ustanovení zákona bych chtěl jen apelovat
na všechny funkcionáře lidové správy,
aby si byli plně vědomi své odpovědnosti
za plnění zákona a aby konečně
zmizelo již to pověstné vesnické strýčkování,
a aby se opravdu měřilo všem stejně
spravedlivě a přesně podle přesných
výstavních plánů. Jistě zde
mnoho napomůže zodbornění služby
stavebních úřadů, kterými v
zásadě, což je jistě pokrokové
a praktické, jsou místní národní
výbory.
K provedení zákona budou mít orgány
lidové správy dostatek pravomoci, ale budou musit
mít také dostatek rozvahy a rozumnosti, aby v mezích,
které jim jsou dány a jsou dosti široké,
prováděly zákon co nejúčelněji,
aby se jím opravdu přispělo k lepšímu
vzhledu a výstavnosti našich vesnic, aby odpadl dosavadní
chaos ve výstavbě obcí, odstraněna
byla tvrdohlavost, případně i svévole
některých občanů, kteří
pořád nedovedli pochopit svoje povinnosti k celku,
ale na druhé straně, aby této veliké
moci užívaly blahovolně a přispívaly
tak i tímto způsobem ke zlepšování
sousedských poměrů. Mám zde na mysli
ustanovení § 17, který dává národním
výborům možnost, aby navrhly nové rozhraničení
již zastavěných pozemků, je-li třeba
změny k tomu, aby se odstranily vážné
stavební, zdravotní nebo hospodářské
závady. Toto ustanovení je velmi účelné
a jistě prospěje právě malým
zemědělcům, ale mohlo by ho být při
nedostatku dobré vůle zneužito právě
pro živení sousedských sporů. Věřím,
že stejně tak rozumně bude postupováno
při provádění třetího
odstavce téhož paragrafu, při asanaci, a přimlouval
bych se, aby v těchto případech byla vždy
nejprve věnována všechna péče
dohodám, o kterých hovoří § 20,
a teprve pak, až by všechny pokusy selhaly, použít
tvrdě a důsledně krajního předpisu
zákona.
Nelze ovšem jít do podrobností, ježto
podrobné předpisy budou vydány vládním
nařízením, ale již to, co jsem uvedl,
ukazuje, jak zákon pamatuje na všechny možné
případy, a jsem přesvědčen,
že je to zákon opravdu moderní a že s
ním můžeme vydržet na dlouhou řadu
let. Vyslovuji proto jménem klubu poslanců čs.
strany lidové plný souhlas s tímto zákonem,
pro který budeme jednomyslně hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
p. posl. Žákovi.
Posl. Žák: Slavná sněmovno!
Projednávané osnovy zákonů o finančním
hospodaření národních výborů,
o územním plánování a výstavbě
obcí, o vybírání náhradních
přirážek k přímým daním
na berní rok 1950 a o soustavné elektrisaci venkova
vycházejí z potřeb našeho celostátního
plánování a jsou důsledkem nového
uspořádání našich vnitřních,
hospodářských i politických poměrů.
Národní výbory, které se po květnu
1945 staly v naší lidově demokratické
republice politickými představiteli vůle
lidu a vykonavateli státní moci, potřebovaly
také přesné směrnice pro své
finanční hospodaření. Úkoly,
které jim připadají při přípravách
a plnění jednotného hospodářského
plánu, vyžadují, aby při svém
finančním hospodaření a při
svém plánování dbaly zájmů
celostátních i potřeb obyvatelstva svého
správního obvodu. Proto návrhy zákonů
o finančním hospodaření národních
výborů a o územním plánování
a výstavbě obcí lze jen uvítat, neboť
tím, že národní výbory budou
zařazeny jako součást našeho celostátního
finančního plánu, nebude již rozdílu
mezi obcemi, okresy i kraji chudými a bohatými,
a jejich potřeby budou uhrazovány podle jejich plánů.
Rovněž i to, že upravujeme hospodářské
plánování obcí v rámci potřeb
jednotného hospodářského plánu,
je zárukou, že předpisy stavebních řádů
nebudou již sloužit zájmům kapitalistické
třídy, jak tomu bylo dříve, nýbrž
zájmům a potřebám pracujícího
lidu.
Vládní návrh zákona o soustavné
elektrisaci venkova je rovněž nezbytným doplňkem
úspěšného plnění našeho
pětiletého plánu, především
v našem zemědělském sektoru. Zásada
této osnovy, že nositelem elektrisace je stát,
který ji vykonává svými národními
energetickými podniky, znamená, že odpadají
příspěvky státu, svazků lidové
správy, národních i komunálních
podniků, neboť národní podniky se stávají
investorem, pokud jde o výstavbu zařízení
v rámci soustavné elektrisace venkova.
Uvážíme-li, že k dokončení
elektrisace venkova je ještě třeba částky
asi 3 a 3/4 miliardy Kčs, a to v
nejchudších a nejodlehlejších krajích,
vidíme jasně, že lidová demokracie,
kde výrobní prostředky jsou v rukou lidu,
dovede spravedlivě vyřešit všechny problémy
a odstranit všechny překážky, které
by stály v cestě hospodářskému
povznesení a zvýšení životní
úrovně pracujícího lidu.
Za vlády kapitalismu a agrární buržoasie
v prvé republice měla být řešena
otázka elektrisace venkova zákonem ze dne 1. července
1926, č. 139 Sb., podle kterého stát přispíval
až do výše 50% nákladu, a pro tento účel
byla pro léta 1927-1931 určena částka
10 mil. Kčs ročně. Při projednávání
tohoto zákona se mnoho mluvilo o tom, že tento zákon
pomůže hospodářsky slabším
krajům. V praxi se však ukázalo, že to
pomáhalo krajům hospodářsky silnějším
a především t. zv. pseudodružstvům,
která byla ve velké většině v
rukou vládnoucí kapitalistické třídy
na venkově, jíž byly odkázáni
na milost a nemilost naši drobní a střední
rolníci. Je to dokladem, že kapitalismus nemůže
a nechce pro vlastní své sobecké zájmy
řešit žádné problémy, které
by znamenaly zvýšení životní úrovně
a ulehčení práce pracujícímu
lidu a zejména drobnému a střednímu
rolníku.
Teprve lidová demokracie a socialismus, opřeny o
pevný svazek dělníků, rolníků
a pracující inteligence, dovedou plánovaným
hospodařením a tím, že výrobní
prostředky jsou v rukou lidu, řešit tyto problémy
a pomoci našim rolníkům využít
výhod, které jim dává moderní
technika. Tím se zvýší produktivita
jejich práce a sníží se výrobní
náklady.
Navrhovaná osnova zákona pamatuje také na
to, aby se výhod soustavné elektrisace venkova,
státem financované, nedostalo bezplatně i
jednotlivcům a podnikům soukromého sektoru
dostatečně hospodářsky silným,
u nichž by se účastenství na elektrisaci
projevilo zvýšením hodnoty jejich majetku.
Tito účastnící budou muset přispět
na úhradu stavebních nákladů. Toto
třídní zaměření osnovy
lze jen uvítat. Je dokladem, že na naší
české a slovenské vesnici je definitivně
pánem a o svých osudech rozhoduje si sám
náš drobný a střední český
a slovenský rolník. A jestliže lidová
demokracie ve svém úsilí o budování
socialismu staví naše rolníky po bok vedoucí
dělnické třídy v jeden pevný
svazek, je třeba, aby si všichni naši rolníci
uvědomili, že i oni jsou povinni lépe hospodařit,
více a levněji vyrábět a zejména
převádět zemědělskou výrobu
do vyšších a společensky pokročilejších
forem pomocí jednotných zemědělských
družstev.
A i v této osnově o soustavné elektrisaci
venkova je zdůvodněn význam jednotných
zemědělských družstev tím, že
se jim dává spoluúčast v řízení
při stanovení příspěvků
soukromých místních účastníků.
Jednotná zemědělská družstva
jsou úhelným kamenem při přechodu
naší vesnice k socialismu. Tisíce pokrokových
rolníků už používá výhod,
které mu tato jednotná družstva přinášejí,
a po vzoru svých sovětských druhů
budují novou vesnici, ze které už nebude útěku
do měst, nýbrž radostný a šťastný
život.
Nové, vyšší výrobní formy
zemědělství na naší vesnici vůbec
kladou také zvýšené požadavky na
naše elektrovodné sítě a transformační
zařízení. Setkáváme se na našich
vesnicích s tím, že tyto sítě
a transformační zařízení -
které byly stavěny za kapitalistického řádu
bez plánování - v převážné
většině jsou slabé a nelze využít
větších hospodářských
strojů, zejména při výmlatu, jak to
vyžadují nové, vyšší výrobní
formy. Uvedu jako příklad okres Žatec, který
je v přímé blízkosti zdrojů
elektrické energie a přece dosud nemohl skončit
výmlat, protože v každé obci může
být zapojena pouze jedna mlátička pro slabé
vedení rozvodních sítí a transformačních
stanic, a tyto těžkosti vyskytují se nám
v celé řadě míst jiných. Zde
bude nutné, aby se příslušní
činitelé těmito problémy zabývali
a snažili se napraviti tyto pozůstatky kapitalistického
hospodářství. Odstraníme-li je, budeme
moci lépe a rychleji plnit naše výrobní
plány v našem zemědělství, snížíme
náklady a zvýšíme produktivitu práce
našeho rolníka.
Používání elektrické energie
je všestranné a dalekosáhlé. Učme
se tomu od prvé země socialismu, SSSR, který
si dal za první úkol na počátku své
výstavby elektrisaci země. A uvážíme-li,
že v SSSR používají už dnes elektrické
energie k pohonu traktorů, vidíme, jak velké
jsou možnosti využití elektrického proudu.
Navrhovaná osnova zákona pomůže k úspěšnému
dokončení elektrisace zbývajících
obcí a osad a pomůže tak splnit úkoly
vyplývající z plnění naší
pětiletky i v těch nejzapadlejších a
nejchudších krajích a urychlí naši
cestu k socialismu.
Proto klub poslanců čs. strany socialistické
bude pro tuto osnovu hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. Mjartan. Dávám mu slovo.
Posl. Mjartan: Slávne Národné shromaždenie!
Rokujeme o významných osnovách zákonov,
ktorými naša ľudová demokracia v širokej
miere má sa uplatniť na najnižšom stupni
našej verejnej správy, v obciach a mestách.
Ako rodinné prostredie vtíska pečať
na povahu a výchovu človeka, rovnako najsilnejšie
dojmy ostatnú v našej pamäti z prostredia rodnej
obce, v ktorej sme vyrástli.
Obec je širšia rodina, kde sa rozvíja v človeku
cit spolupatričnosti k ostatným občanom,
kde sa človek učí myslieť a cítiť
kolektívne. Socializmus, ku ktorému kráčame,
nie je mysliteľný bez vyvinutého citu spolupatričnosti
ku kolektívu. Ak občan v obci nemá správny
ľudský vzťah k susedovi, k spoluobčanovi,
ktorého pozná, je nemysliteľné, že
má správny ľudský vzťah k občanovi
z druhej obce, z druhého okresu alebo kraja. Spoločnosť,
vybudovaná na kapitalistickom systéme, kde sa uplatňovala
zásada osobnej súťaživosti, voči
iným priam pestovala v človeku egoizmus, ktorý
bezohľadne potláčal záujmy cudzích,
aby získal pre seba.
Život v našich obciach predstavoval obraz zjavného
alebo skrytého triedneho boja, v ktorom chudobní
občania obce bojovali s občanmi majetkove lepšie
postavenými. Minulé režimy zrejme nadŕžaly
bohatším, veď títo predstavovali ich snahy
a túžby na úkor chudobnejších.
A dokázalo sa to najmä na Slovensku, že bohatší
občania, ktorí boli favorizovaní režimom,
zaťažení prílišným konzervativizmom,
priamo hatili dobrý rozvoj obce, lebo pri uskutočňovaní
každej prospešnej veci videli ohrozené svoje
záujmy v tom, že úmerne k svojmu majetku budú
musieť prispievať väčšou mierou v podobe
daní a obecných prirážok, ako občania
chudobnejší. Takto sa stávalo, že obce,
ktoré boly stavebníkmi škôl, zdravotných
a sociálnych ustanovizní vo svojom rámci,
elektrifikácie, regulácie a bezpečnostných
zariadení, pre odpor bohatých zaostaly celé
desaťročia za vývojom, ktorý život
prinášal. Na Slovensku je vžité rozdeľovanie
obcí na dve skupiny: na obce pokrokové a zaostalé.
Charakter pokrokovosti a zaostalosti závisel od toho, akú
mala tá-ktorá obec správu. Zákonné
normy dávaly pomerne značnú samosprávu
obciam. Obce, ak maly iniciatívnych ľudí v
správe, vykonaly v daných podmienkach značnú
prácu pre pozdvihnutie všeobecnej životnej úrovne
občianstva.
No nestačila vždy len iniciatíva. Akákoľvek
moc v rozhodovaní je bezvýznamná, pochybná
bez finančného podkladu. Chudobné obce, akých
bola na Slovensku väčšina, túžily
za slušnou školou, dobrou cestou, hygienickým
bitúnkom, kultúrnym domom, elektrifikáciou,
reguláciou, novou motorovou hasičskou striekačkou,
ale finančné možnosti opierajúce sa
o nízky daňový základ znemožňovaly,
aby sa uskutočňovaly potrebné plány.
Naša generácia má možnosť vlastnými
očami vidieť, ako sa od základu menia staré
poriadky. Spomíname na podujatia obcí do roku 1918,
keď bol vžitý polofeudálny, polomeštiacky
spôsob, hodne zaťažený nešťastnou
maďarizačnou politikou na Slovensku Po roku 1918 videli
sme značné nábehy k zľudoveniu obecnej
správy, ale tieto nábehy ničila snaha bohatších
vrstiev, ktorej sa podarilo dostať moc do rúk. A tak
až do roku 1945 problém chudobných a bohatých,
pokrokových a zaostalých obcí zostal nevyriešený.
Rok 1945 dovŕšený politickými zmenami
vo februári 1948 znamená podstatný obrat
v našom nazeraní na funkciu ľudovej správy,
a to na jej prvom stupni, v obciach. Je úlohou politickej
a osvetovej uvedomovacej práce, poukazovať na zásadné
rozdiely medzi funkciou obecného zastupiteľstva z
predmníchovskej republiky a funkciou národného
výboru v ľudovodemokratickom štáte. Ľudovodemokratickými
zákonmi dávame národným výborom
nielen širokú právomoc, očakávame
od nich nielen bohatú iniciatívu v spravovaní
a usmerňovaní obcí na ceste k socializmu,
ale ich práci dávame aj solídny hospodársky
a finančný základ.
V tom je veľký prínos ľudovej demokracie
verejnej správe na prvom stupni, že rušíme
pojem chudobných obcí a umožňujeme všetkému
ľudu v mestách i na dedinách užívať
výhody kultúrneho, sociálneho a technického
pokroku.
Je len prirodzené, že v hospodárskom a finančnom
plánovaní zameriame náš pohľad
na obce zaostalé a zastrčené. Mnohým
týmto chudobným obciam sme povinní splatiť
našu mravnú dlžobu za ich hrdinský postoj
v ťažkých chvíľach národa,
keď chudobné obyvateľstvo zapadlých horských
dedín našlo najviac porozumenia pre boj národa
za slobodu, prinášalo z chudobných pomerov
obete v borbe proti fašizmu v Slovenskom národnom
povstaní, alebo po jeho potlačení v pomoci
hrdinským partizánom a oslobodzovacej víťaznej
sovietskej armáde.
Osnova zákona o územnom plánovaní
a výstavbe obcí je časová, ba možno
povedať, prichádza oneskorene. Výstavba slovenských
obcí a miest trpí vo svojom vzhľade a dobrom
usporiadaní podľa komunikácií, pretože
nebolo zásadného usmernenia pre plánovitú
výstavbu. Doterajšie predpisy o regulácii,
stavebných čiarach, komunikačných
potrebách boly roztrieštené v župných
a mestských štatútoch. Vyhovovaly kapitalistickému
usporiadaniu a menovite bohatší občania využívali
ich vo svoj prospech, nakoľko mali vedúce funkcie
v správe obcí. Chudobný človek svoju
chalúpku staval na vŕšku, na odľahlom
mieste, bez vhodného prípoja k ceste. Zákon
túto roztrieštenosť odstráni. Ak sa zdajú
niektoré jeho ustanovenia azda tvrdými, treba mať
na zreteli, že poslúžia predovšetkým
celku, ale najmä pracujúcemu ľudu. Veľkým
prínosom osnovy je, že všetky stavby zaraďuje
do jednotného hospodárskeho plánu. Celkom
logicky očakávame, že zákon sa bude
prakticky používať v najširšej miere
pri výstavbe miest a obcí, najmä pri výstavbe
bytových jednotiek, ktoré sa budú uskutočňovať
v širokej miere po výstavbe priemyslu na Slovensku.
Rovnako významný je zákon o sústavnej
elektrizácii nášho vidieka. Veľký
vodca Októbrovej revolúcie v Rusku, Lenin, prikladal
elektrizácii životný význam pre zdravý
hospodársky, sociálny a kultúrny rozvoj Sovietskeho
sväzu. Je potešiteľné, že na poslednej
slovenskej dedine zmizla nedôvera k elektrifikácii,
ba naopak, javí sa o elektrifikáciu úprimný
záujem i na zastrčených slovenských
kopaniciach. Slovensko má mnoho doháňať
v elektrifikácii za českými krajinami. Doterajšie
výsledky sú potešujúce, ba ďakujeme
vláde a rezortným činiteľom, ale pred
nami stoja ešte veľké úlohy. Osnova kladie
podmienky elektrifikácie na jednotný základ,
čo prispieva v tomto úseku výstavby Slovenska
k značnej konsolidácii. S tohto miesta prosím
zodpovedných činiteľov, aby sa elektrifikácia
Slovenska diala plánovite a urýchlene. Zapájanie
obcí na elektrickú sieť je veľkým
sviatkom v slovenských obciach. Niet slov pre výraz
vďaky, akú tlmočia občania, keď
môžu po dlhom očakávaní užívať
výhody elektriny.
Úmyselne spomínam osnovu o finančnom hospodárení
národných výborov ako poslednú, len
preto, aby som zdôraznil jej ohromný význam.
Podľa starého poriadku obecné zastupiteľstvá
vývojom pomerov nadobudly dosť široké
právo v rozhodovaní, ale maly sviazané ruky
pri realizovaní dobrých usnesení pre nedostatok
finančných prostriedkov. Týmto zákonom
ľudová demokracia správne usporiada hospodárenie
národných výborov, keď toto hospodárenie
upravuje v rámci verejného hospodárstva v
súlade s jednotným hospodárskym plánom.
Keď mám česť hovoriť za Klub poslancov
Strany slovenskej obrody, prehlasujem, že ochotne priložíme
ruky k práci pri uskutočňovaní týchto
významných komunálnych zákonov v praktickom
prevádzaní. Som presvedčený, že
tieto zákony poslúžia nášmu dedinskému
ľudu, pomôžu mu v ťažkej borbe za lepšiu
životnú úroveň, sú krokom ku
skutočnému odstraňovaniu rozdielov medzi
mestom a dedinou a vyrovnajú aj rozdiel medzi českými
krajinami a Slovenskom.