9. Dohled na hospodaření národních
výborů neznamená jen systematickou revisi
hospodaření národních výborů,
ale účelem jeho je také zajištění
rovnoměrného plnění veřejných
úkolů a zhospodárnění veřejné
správy.
10. Jelikož úhrada nákladů na provoz
škol je zabezpečena z všeobecných státních
příjmů, není potřeba, aby na
úhradě těchto výdajů se účastnily
jednotlivé národní výbory přiškolených
obcí a zrušuje se existence školních obcí
a újezdů jako právnických osob a zjednodušuje
se tu rozpočetní řízení.
Zákon o finančním hospodaření
národních výborů je zákon rámcový,
který počítá namnoze s vydáním
prováděcích předpisů; má
47 paragrafů, seskupených do 10 oddílů.
Tento zákon se stane jedním z nejdůležitějších
faktorů při činnosti národních
výborů a uvítají jej všichni
pracovníci v národních výborech s
uspokojením a s radostí.
Ústavně-právní výbor podrobně
projednal návrh zákona o finančním
hospodaření národních výborů
ve své schůzi dne 15. prosince t. r. a pověřil
mne, abych slavnému Národnímu shromáždění
doporučil jeho přijetí ve znění
zprávy výborové. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní:): Dávam
slovo zpravodajcovi k bodu 2 za výbor rozpočtový,
p. posl. Juhovi.
Zpravodaj posl. Juha: Pane předsedo, vážení
pánové!
Zpravodaj za výbor ústavně právní
pan posl. Vošahlík dokonale zdůvodnil
nutnost vydání zákona o finančním
hospodaření národních výborů,
který dnes projednáváme. Rušíme
i ve finančním hospodaření ve veřejné
správě druhou kolej, když organisačně
byla již zrušena vůlí lidu, revoluční
silou lidu v národní revoluci a později pak
legislativně zajištěna Ústavou 9. května
a zákonem o zřízení krajských
národních výborů.
Veřejná správa byla včleněna
do státní mocenské mašinerie, aby plnila
určité politické úkoly. Aby bránila
všemi prostředky posici té třídy,
která vládne a určuje veškerý
život ve státě. Veřejná správa
nebyla nikdy povznesena nad stavy a třídy, nebylo
to zařízení sloužící jen
a výhradně blahu občanů, jak se to
lidu snažil namluviti starý společenský
pořádek kapitalistický. Jen tehdy, když
pronikneme pod povrch společenských formulí
a právnických hesel a ujasníme si pravé
poslání veřejné správy, pochopíme
také ten veliký rozdíl mezi starou veřejnou
správou a novou správou lidovou.
Změna výrobních prostředků,
změna třídních vztahů uvnitř
společnosti má vždy za následek změny
ve státním aparátě a ve veřejné
správě.
Feudální státní správa se na
jistém stupni vývoje stala brzdou pokrokových
sil, které u nás před více než
100 lety představovalo měšťáctvo.
Mladá česká buržoasie hledala cesty,
jak vrazit klín do jednotné jim nepřátelské
státní a veřejné správy. Měšťáctvo
sílící hospodářsky se přihlašovalo
o podíl na moci politické a odtud, z těchto
hospodářských důvodů vzniklo
volání po zřízení české
samosprávy, i když se jako pravý a hlavní
důvod uvádělo, že samospráva
má čelit velkému germanisačnímu
tlaku německé Vídně.
Buržoasie nakonec po samosprávě dostala do
rukou i státní správu. To je přirozený
vývoj lidské společnosti, že vládne
ta třída, která vlastní výrobní
prostředky. Ale ani potom samospráva zrušena
nebyla. Ba dokonce národní výbory, které
vznikly také revolučním tlakem dělnictva
v říjnu 1918, byly již v prosinci téhož
roku zrušeny a nahrazeny starými zastupitelskými
sbory. Buržoasie použila samosprávy pro svoje
cíle a jako prostředku na uspokojení revolučnosti
mas. A to se jí podařilo. Tehdy zde nebyla ještě
avantgarda dělnické třídy, komunistická
strana Československa, aby vedla a řídila
boj dělnictva o nový společenský pořádek.
Buržoasie dala dělníkům v samosprávných
sborech do rukou moc usnášecí, ale moc výkonnou
nechala v rukou nezávislé byrokracie, složené
z tak zvaných odborníků, která byla
služebně, věcně a disciplinárně
podřízena nahoru a shora řízená
buržoasií. Lid neměl práva kontroly.
Moc usnášecí bez moci výkonné
není prakticky žádnou mocí, dokonce
když do čela vyšších samosprávných
sborů byl v roce 1927 postaven okresní hejtman a
zemský president.
Aby se však samospráva přímo dole v
obcích nestala nikdy nebezpečnou vládnoucí
třídě, nechali ji bez finančních
prostředků. Zákonem čís. 77/1927
byly limitovány přirážky a zaveden na
hrazení schodků obecních rozpočtů
vyrovnávací fond u zemského úřadu.
Ale chtěla-li obec z tohoto vyrovnávacího
fondu příspěvek na svůj rozpočet,
musela povinně zavésti všechny dávky
a poplatky, na které byla zemským úřadem
vydána vzorná pravidla. Těchto dávek
podle vzorných pravidel bylo 22. Fakultativní dávky
se musely změnit v dávky obligatorní, t.
j. povinné. Dávkami byl zatížen chudý
pracující člověk, ty fabrikantům
nikterak neškodily.
Tak jsme viděli, že kapitalismus jenom málo
změnil na staré feudální správě
a že ani okupanti na ní v celku nic nezměnili,
ona jim vyhovovala, protože byla dělána pro
vykořisťovatelský společenský
pořádek.
Protože měníme společenský pořádek
za nový, lepší, dokonalejší, proto
měníme i veřejnou správu. My již
nemůžeme potřebovati staré samosprávné
sbory, zvyklé něco nařizovat, přikazovat,
čekat na žádost občanů, kterou
dobře nebo špatně vyřídí
nebo také nevyřídí. Naše národní
výbory, které vznikly na výzvu soudr. Švermy
jako bojové orgány, jsou po skončení
boje s okupanty součástí jednotné
státní správy, jsou velkou masovou organisací,
která je ve stálém styku s širokými
masami pracujících a řeší každodenní
jejich potřeby. Funkcionáři národních
výborů musí znát duši každého
občana. Práce národních výborů
nekončí vykonáváním čistě
administrativních a hospodářských
úkolů. Oni musí stmelit celý národ
a mobilisovat jej pro plnění všech úkolů
státních. Musí se těsně spojit
s masami pracujících dělníků,
rolníků a s inteligencí.
Plánované hospodářství v našem
státě vytváří bezprostřední
vztah veřejného hospodářství
k národnímu důchodu a odůvodňuje
potřebu jednotné finanční soustavy.
Finanční věci nelze oddělit od ostatní
činnosti, finanční stránka věci
je odvozena od služeb a výkonů národních
výborů
Po únorovém vítězství lidu
bylo možno přikročit k cílevědomému
uspořádání hospodaření
národních výborů. Základní
směrnice dává § 133 ústavy, podle
něhož má být finanční
hospodaření národních výborů
upraveno podle potřeb jednotného hospodářského
plánu zákonem tak, aby mohlo řádně
plnit své úkoly. A to právě tvoříme
tímto zákonem. Nebude již obcí chudých
a bohatých.
Rozpočty obecní stanou se součástí
rozpočtu státního, který schvaluje
Národní shromáždění, a
proto se také mění rozpočtové
řízení. Ruší se odvolání
do rozpočtů a zavádí se připomínkové
řízení. U rozpočtů národních
výborů vyších stuňů je
připomínkové právo kolektivní.
Pokud jde o majetek lidové správy, dochází
výrazu vývojová linie spějící
ke koncepci jednotného socialistického státního
vlastnictví k veškerému státnímu
majetku. Ruší se kmenové jmění
a všechny účelové fondy a vytvoří
se jen jeden úsporový fond, který může
vzniknouti jen tehdy, dosáhne-li národní
výbor vzhledem k rozpočtovým výdajům
efektivních úspor.
Zakazuje se národním výborům uzavírat
zápůjčky a přebírat záruky
za závazky, event. poskytovat si vzájemné
subvence a náhrady. To je důsledek zákona
o oddlužení obcí a důsledek plánovaného
hospodářství, ať běžného
či investičního.
Ministerstvo vnitra se zmocňuje, aby po dohodě se
zúčastněnými členy vlády
vydalo ukazovatele pro výpočet periodicky se opakujících
výdajů národních výborů
jako podklad k normalisování a stabilisování
jejich výdajového hospodářství.
Zvláštní ustanovení je v zákoně
pro město Prahu a pro jednotné národní
výbory v krajských městech, a konečně
se podstatně zvyšuje odpovědnost funkcionářů
národních výborů a upravuje se kontrola
hospodářem národních výborů.
Konečně ruší osnova všechny dříve
vydané předpisy navazující na zákonná
opatření vydaná v době od národní
revoluce a upravuje hospodaření národních
výborů podle těchto hlavních zásad:
Organická jednotnost československé lidové
správy dochází svého výrazu
v jednotném státním rozpočtu, jehož
součástí jsou rozpočty národních
výborů všech stupňů.
Každý národní výbor hospodaří
odpovědně podle vlastního rozpočtu.
Rozpočet je výrazem činnosti národního
výboru a jeho hospodářského plánu.
Hospodaření národních výborů
se upravuje podle jednotných zásad odpovídajících
zásadám pro finanční hospodaření
ústřední státní správy.
Správná bilance rozpočtu, vyvážená
v poměru k národnímu důchodu, zajišťuje,
že národní výbory obdrží
všechny potřebné prostředky na veškeré
úkoly, ať jde o úkoly rozvojové nebo
běžné úkoly správní.
Národní výbory rozpočtují veškeré
výdaje a vlastní příjmy samy. Pokud
jejich příjmy nestačí, čerpají
potřebné prostředky ze státní
pokladny. Rovnoměrnost plnění je zajišťována
ustanovením o normalisaci výdajů.
Zájem každého národního výboru
na úsporném hospodaření je zajištěn
tím, že národnímu výboru se přiznává
podíl na skutečně dosažených
úsporách zavedením úsporného
fondu.
Paní a pánové, navržená osnova
nemá ještě všechny znaky socialistického
zákona sovětského typu. Zůstává
zde jakási slovní či pomyslná duplicita
- lidová správa a státní správa
- ale odpovídá nynějšímu období
přechodu k socialistickému hospodaření,
umožňuje tento přechod a má předpoklady
pro tento další vývoj.
Rozpočtový výbor osnovu zákona tisk
393 projednal ve své schůzi konané dne 16.
prosince a doporučuje ji slavnému Národnímu
shromáždění k přijetí.
(Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
bodu 3, posl. Růzhovi.
Zpravodaj posl. Růzha: Paní a pánové!
Zákon č. 249/46 stanovil mimo jiné, že
k přímým daním se nebudou vybírat
samosprávné přirážky, nýbrž
přirážky náhradní. Ty činí
k dni činžovní ve velkých místech
200%, v ostatních místech 300%, k dani pozemkové
1.000%, ke zvláštní dani výdělkové
2% a k ostatním přímým daním,
předpisovaným podle zákona o přímých
daních, 800%. Toto ustanovení zmíněného
zákona platilo pro berní roky 1946, 1947 a 1948.
Pro r. 1949 byla platnost ustanovení tohoto zákona
prodloužena zákonem č. 205/48. Tyto náhradní
přirážky jsou součástí
sazeb přímých daní; jejich výnos
plyne do státní pokladny, jsou tedy fiskálním
příjmem. Tato osnova, tisk 395, není proto
v žádném případě v rozporu
s projednávanou osnovou zákona o finančním
hospodaření národních výborů.
Nedochází také ke změně zatížení
přímými daněmi, protože sazby
zůstávají stejné jako byly pro r.
1946 až 1949.
V §u 2 ruší tato osnova ustanovení §u
15, odst. 2 zákona č. 249/46, které zní:
"Náhradní přirážka k zvláštní
dani výdělkové se vybírá jen
u poplatníků této daně, kteří
platili podle dosavadních předpisů komorní
přirážku." Toto ustanovení projednávaná
osnova ruší proto, že pozbývá odůvodněnosti,
neboť obchodní a živnostenské komory byly
k 31. prosinci 1948 zrušeny. Budou tedy všichni poplatníci
zvláštní daně výdělkové
2% náhradní přirážku k této
dani platit.
Osnova zákona byla projednána ve výboru rozpočtovém
a mám čest jeho jménem doporučit plenu
NS přijetí této osnovy ve znění
zprávy výborové. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: Dávam slovo zpravodajcovi k
bodu 4, posl. Zuzaňákovi.
Zpravodaj posl. Zuzaňák: Pane předsedo,
paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona o územním plánování
a výstavbě obcí bude velmi významným
příspěvkem v našem plánovaném
hospodářství. Podle tohoto zákona
se totiž územní plánování
a výstavba obcí stávají součástí
jednotného hospodářského plánu
a musejí tedy vyhovovat veřejným potřebám
a zájmům pracujícího lidu. Teprve
na podkladě tohoto zákona bude dána obcím
možnost v rámci jednotného hospodářského
plánu řídit výstavbu obcí tak,
aby odpovídala nejen všem kulturním, dopravním
a technickým, ale hlavně zdravotním a sociálním
požadavkům dnešní doby, doby budování
socialismu.
Podíváme-li se totiž na dnešní
vzhled obcí a měst, vidíme, že ve většině
případů byly stavěny bez jakéhokoli
ladu a skladu. Obytné činžáky větší
i menší střídají se s továrnami,
úřady, živnostenskými provozovnami,
obchodními domy a veřejnými budovami bez
nějaké vzájemné souvislosti. Jsou
městské čtvrti, kde po celý čas
je cítit zápach z některé blízké
provozovny, jinde zase celým městem protéká
říčka špinavá výkaly třeba
i z jatek nebo z jiné továrny, umístěné
v části města na horním toku říčky.
V jiných městech zase hustý dým z
továrních komínů a saze padají
po celé dni do ulic a znemožňují v obytných
domech otevřít okna a umožnit přístup
čerstvého vzduchu.
Jinde zas najdeme uvnitř města velké nezastavěné
plochy na pěkných ulicích, zatím co
daleko za městem jsou postaveny pěkné moderní
stavby, ale je třeba k nim šlapat blátem.
Kde jsou příčiny tohoto stavu? Příčiny
jsou jednak v soukromokapitalistickém vlastnictví
jak pozemků, tak staveb všeho druhu a jednak v zastaralých
právních předpisech stavebních řádů.
Majitelé pozemků ve vnitřním městě
neúměrně zvyšovali ceny pozemků
hodících se pro zastavění a zaháněli
tak stavebníky na periferii, kde ceny byly lacinější,
a tak uvnitř města zůstávaly nezastavěné
plochy. Majitelé domů nebo jiných budov stavěli
domy s hlediska svých zájmů ziskových,
hlavně majitelé činžáků,
bez přihlížení k hygienickým
a sociálním požadavkům, především
s hlediska, kolik jim to vynese.
Podle platných právních předpisů,
z nichž některé jsou ještě z dob
Josefa H., a pro jejich roztříštěnost
neměly obce možnost určit a rozhodnout, kde
a jak ta či ona stavba musí být provedena.
I když právní předpisy z pozdější
doby obsahovaly již první takové prvky pro
plánovanou výstavbu obcí, přece jen
soukromé vlastnictví půdy znemožňovalo
provádění plánovité výstavby
obcí. Pouze některým obcím, na př.
Hradci Králové, se podařilo politickým
vlivem v prvé republice uplatnit zásady plánované
výstavby obce, a proto také toto město vypadá
dnes úplně rozdílně proti jiným
městům.
Předložený vládní návrh
zákona zrušuje všechny dosavadní staré
nevyhovující právní předpisy,
odstraňuje jakékoli soukromokapitalistické
vlivy při výstavbě obcí, znemožňuje
spekulaci s půdou a zjednodušuje nabývání
potřebných nemovitostí a práv k účelům
stavebním.
Celá výstavba obcí bude se dít na
podkladě územních plánů obcí,
které musí pořídit všechny místní
národní výbory. Podle tohoto zákona
je každý místní národní
výbor povinen pořídit tak zvaný směrný
územní plán a podrobný územní
plán.
Směrný územní plán stanoví
hlavní zásady pro způsob využití
celého obecního území. Zejména
stanoví hlavní dopravní systém a určí
plochy pro zastavění a pod.
Podrobný územní plán již podrobněji
vymezuje plochy určené pro jednotlivé účely
v směrném územním plánu, řeší
vnitřní komunikaci, určuje přesněji
druh zastavění, na př. u dělnických
sídlišť, kde to budou činžáky
nebo rodinné domky a pod. Přihlíží
k požadavkům urbanistiky, k místním
větrům, světovým stranám, hlavním
komunikacím, k sociálním požadavkům
atd. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Polanský.)
Směrný územní plán a podrobný
územní plán jsou vlastně plány
na celkovou výstavbu obcí. Zpracování
těchto plánů ve všech obcích
si však vyžádá mnoho let. Aby bylo možno
provádět stavby ihned a k tomu příslušné
veřejné zařízení, jako ulice,
kanalisaci, musí každá obec, v níž
se mají stavby provádět, určit jeden
nebo více stavebních obvodů.