Bylo poukázáno na některé nedostatky,
kterých se dopouštějí složky, které
mají co dělat při kontrole plnění
plánu a zajišťování dodávek.
Platí to především pro hospodářská
družstva. Bylo na př. zjištěno, že
ředitel hospodářského družstva
obdržel denní výkupní úkol, že
však osazenstvo tohoto hospodářského
družstva tento úkol neznalo že ředitel
nezapojil osazenstvo na plnění úkolu. Nedostatkem
výkupního aparátu je nedostatek dobrých,
politicky uvědomělých kádrů.
Bude nutno tento výkupní aparát v hospodářských
družstvech až po pražskou centrálu kádrově
posílit dosazením další stovky spolehlivých
pracovníků vzhledem k tomu, že na tento úsek
je soustředěna pozornost reakce.
Je patrno, že v zemědělství přecházíme
do doby, kdy poměr jednotlivých sektorů,
socialistického, kapitalistického a malovýrobního
bude v určitých strukturálních pohybech.
Přecházíme do doby, kdy kapitalistický
zbytek na vesnici bude ostatní část vesnice
znepokojovat. Proto je třeba zemědělskému
problému - a s tím souvisí také otázka
výkupu - věnovat největší péči,
abychom splnili úkol, který před nás
položil president Klement Gottwald, že chceme-li
socialismus, musíme budovat socialismus také na
vesnici, a vybudujeme-li socialismus na vesnici, rozvineme celé
naše hospodářství do netušených
rozměrů a zvýšíme životní
úroveň našeho pracujícího lidu
na vesnici.
Přecházím k dopravě. V dopravě
a na železnici klade se důraz nejen na kvantitu, nýbrž
především na kvalitu dopravy. President Klement
Gottwald výstižně poukázal na
tento fakt, když řekl, že znárodněná
doprava musí dopravovat rychleji, levněji a spolehlivěji
než doprava soukromá. Odstraňuje se zpožďování
vlaků. Na př. na Masarykově nádraží
se podařilo číslici 600 hodin, kterou tam
vykazovalo zpožďování vlaků za
loňský rok, snížit na 300 hodin, to
znamená na polovinu. V dopravě máme poměrně
vysokou pracovní morálku. Nemůže se
vyskytnout případ, že by strojvůdce,
topič, výpravčí nebo posunovač
nepřišel do služby, že by měl absenci.
Nepřijde-li, musí se omluvit a pak je skutečně
vážně nemocen. Nedostatky však spočívají
v tom, že je malá opatrnost, že je velké
množství úrazů a nehod. Proto v poslední
době vyhlásila odborová organisace boj proti
neopatrnosti v dopravě. Bude třeba zlepšit
součinnost mezi vodní dopravou a železnicí.
Na př. ještě v prvé polovině
letošního roku jezdily čluny po Labi, Dunaji
a Odře téměř prázdné
po proudu, poněvadž nebylo dobré součinnosti
mezi výrobou, dopravou a distribucí, abychom si
uvědomili, že za dopravu železnicí do
ciziny musíme platit devisy, zatím co není
náležitě využito vodní dopravy,
která je velmi levná.
Doprava má velké starosti s Ostravou. Ostrava je
vysoce industrialisovaná, ale doprava tam zůstala
20 let pozadu. Bude třeba u nás uvést proporce
výroby v naprostý soulad s proporcemi dopravy. V
Sovětském svazu tomuto problému věnují
největší pozornost. Dříve než
tam v některém kraji postaví továrny,
plánují, jakým způsobem bude co nejúčelněji
doprava spojovat.
V součinnosti s výrobou jsou důležité
také t. zv. dopravní špičky. Výrobci,
kteří mohou dopravovat písek, vápno,
dřevo, uhlí v létě, mají nejvíce
poptávek, aby jim byly přistaveny vozy, když
máme řepnou a bramborovou kampaň na podzim.
Máme-li plán v celé výrobě,
musí být i v dopravě, a je zde třeba
náležité koordinace.
Dalším úkolem je mechanisace dopravy, kde stojíme
před naléhavými úkoly. Před
naší průmyslovou výrobou stojí
úkol, aby vyráběla zabezpečovací
zařízení, která budeme moci vyvážeti
do celého světa, kde jsou velmi hledána.
Pokud jde o stavebnictví, došlo v poslední
době k pozoruhodnému obratu k lepšímu.
Stavebnictví mělo velký organisační
problém, jak stmelit 1.173 podniků v jediný
organisační celek, zavést pořádnou
kontrolu jak po stránce výrobní, tak po stránce
hospodaření s materiálem, s inventářem
a po stránce finanční. Plnění
plánu ve stavebnictví nezávisí jenom
na stavebních závodech. Mnoho zaviňují
stavebníci, investoři. Mnoho zde zaviňuje
projekční nepřipravenost stavebníka,
opožděné dodávání plánů,
mnohdy neúplných, a neustálé dodatečné
změny projektů. Je také celá řada
případů, kdy se průběhem stavby
změnili investoři, dokonce jsou i takové
případy, jako na př. v Holiči na Moravě,
kde už je čtvrtý stavebník. V zájmu
lepšího plnění pětiletky stavebním
sektorem je nutno odstranit projekční nepřipravenost
jednotným řízením projekční
služby, jejím centrálním plánováním.
Dalším nedostatkem je nedostatečná mechanisace.
Znárodněné stavebnictví zdědilo
od bývalých podnikatelů jen málo těžkých
strojů, a ty ještě byly velmi opotřebované.
Je ovšem pravda, že mnoho lze zlepšiti lepším
využitím strojů, které jsou k disposici,
a jejich lepší údržbou.
Nemálo narušovalo plnění stavebního
plánu, že do plánu byly dodatečně
zařazovány další stavební akce,
a to dokonce s hlediska celostátního méně
důležité. Byla uvedena celá řada
příkladů, z nichž uvádím
jediný: v Lounech opravují divadlo a mají
80 lidí na pracích méně důležitých,
zatím co důležitá stavba není
řádně vybavena.
Jediným hlavním úkolem je připravit
se na stavebnictví v zimě, využít zimních
měsíců k práci na plánovaných
stavbách venku i za mrazu. Za tím účelem
bylo přihlédnuto k sovětským zkušenostem;
připravují se plány výrobní
a provozní na zimu, zajišťují se technické
pomůcky na ohřívání vody, štěrku,
betonu a pod. Potíž je v obstarávání
teplého oblečení pro zaměstnance,
kteří budou venku pracovat.
Československé stavební závody chtějí
v zimě postavit aspoň 18% z celoročního
plánu na rok 1950. Potíží však
je, že dosud nebyl plán na rok 1950 ve stavebnictví
stanoven a není záruka, že se tak v nejbližší
době stane, takže stavební závody nemohou
předem všechny akce dobře rozplánovat.
Přes všechny tyto nedostatky je však vidět,
že se stavební sektor dostává ven z
nejhoršího. Slyšeli jsme o tom radostné
zprávy také z krajů, a co nás naplňuje
zvláštní radostí, i z východu
našeho státu, z Prešovska.
Od nového roku bude mít stavebnictví již
jednotnou kalkulaci. Tím bude splněn úkol,
který dal stavebnictví president republiky Klement
Gottwald, totiž stavět rychleji a levněji.
Pokud jde o distribuci, bylo konstatováno, že naše
nová distribuční organisace zvládla
bez vážnějších poruch všechny
nemalé problémy, které před ní
stály. Zbývá ovšem stále řada
otázek, které stojí v nejbližší
době před definitivním dořešením.
Bylo vysloveno přání, aby tam, kde dochází
k soutěži národních podniků distribučních
a družstev, byl sledován společný úkol
a společný cíl: prospívat lidově
demokratickému státu a jeho pracujícímu
lidu.
Pokud jde o zahraniční obchod, bylo konstatováno,
že menší počet našich výsadních
společností - 2-5 proti dřívějšímu
1000 dovozních a vývozních firem ještě
po únoru - hospodaří úsporněji
nežli bývalé soukromé podniky. Tato
skutečnost byla doložena ciferně. Také
došlo ke změně skladby zahraničního
obchodu. Nedovážejí se již luxusní
výrobky, jako za prvé republiky, nýbrž
dnešní zahraniční obchod slouží
především pracujícím. Naše
výsadní společnosti jsou rovnocennými
partnery zahraničních kapitalistických koncernů,
proti nimž mají výhodu, že se neřídí
jenom touhou po zisku.
Byly však předneseny též některé
výtky proti některým našim výsadním
společnostem, které bych zde nechtěl opakovat.
Ukazuje se nutnost, aby také v zahraničním
obchodu si každý na svém místě
uvědomil odpovědnost a povinnost v plnění
plánu, abychom se neoctli v nebezpečí, že
budeme za hranicemi požívat jména dodavatele,
který neplní své závazky. Naléhavě
je zde nutný lepší kontakt mezi výsadními
společnostmi a výrobou. Je třeba co nejrychleji
přejíti k systému smluv mezi výrobou
a výsadními společnostmi. Pevné závazky,
za jejichž nesplnění se budou platit vysoké
pokuty, nám musí přinést zlepšení.
Je třeba si uvědomit, že každé
opožděné plnění plánu
zahraničního obchodu, zaviněné na
naší straně, zpožďuje výstavbu
ostatních lidově demokratických států,
které zásobujeme investičními statky
a strojním zařízením.
Budujeme svůj zahraniční obchod bez úvěru
z kapitalistických zemí. Československý
případ znovu dokazuje, že je možno obchodovat
bez pomoci Wall Streetu. Západoevropští kapitalisté,
aby zastřeli pravý stav věci, snaží
se namlouvat svým národům, že lidově
demokratické státy jsou satelity Sovětského
svazu. Kde se však nejlépe projevuje národní
nezávislost? Na hospodářském poli.
Ani jeden náš národní podnik, ani jedna
naše výsadní společnost pro zahraniční
obchod nemá účasti kteréhokoliv cizího
státu a tím méně cizího kapitalisty.
Nechť o sobě prohlásí průmysl
a obchod kapitalistických států, že
je nezávislý na cizích monopolech a bankách,
může-li to vůbec prohlásit!
Oblastní plánování tvoří
nedílnou součást našeho hospodářského
plánování. Náš pětiletý
plán nutně vyžaduje vyřešení
dvou základních úkolů: 1. aby byly
správně rozmístěny výrobní
síly a úkoly, 2. aby byly prohloubeny prováděcí
plány a oblastně skloubeny za účasti
a iniciativy lidu. Jde o takové rozložení výroby,
při kterém se postupně, ale pokud možno
nejdříve a co nejúplněji využije
existujících a dosud zahálejících
výrobních reserv ve všech oblastech státu.
Jde tu nejen o reservy v nevyužitých dosud surovinových
a energetických zdrojích, nýbrž i o
reservy v neúplně zaměstnaných pracovnících.
Poněvadž takové reservy najdeme především
v chudých a hospodářsky nevyužitých
oblastech, znamená to, že právě zde
jsou největší možnosti pro průmyslovou
výrobu, při čemž umisťování
plánovaných úkolů do takových
oblastí obvykle splňuje ještě dva další
požadavky, kladené na socialistické rozvrstvení
výroby: odpovídá potřebám obrany
státu a dosahuje se jí větší
rovnoměrnosti životní míry obyvatelstva
různých oblastí.
Je sice pravda, že se nám v krajích ještě
houfně projevuje nezdravý lokální
patriotismus. Právě proto je však třeba
přibírat krajské pracovníky i k řešení
úkolů celostátního plánu a
nebát se toho, že k těmto jednáním
budou chodit s lokálně patriotickými hledisky.
Budou tam chodit též se svými podrobnými
znalostmi a mimo to: což je možno lépe se zbavovat
lokálního patriotismu než právě
tím, že se při takových poradách
seznává závažnost otázek celostátního
významu? Pak se nám nebudou už moci opakovat
takové staré hříchy, které
nyní napravujeme, když na př. gigantickou novostavbu
školní budovy v Jemnici musíme přeměňovat
pro nedostatek dětí mnohamilionovým nákladem
pro průmyslové účely, nebo že
jen z materiálu použitého na chodbu školy
v Černovicích by bylo lze postavit několik
bytových jednotek - při tom je celá stavba
ze železobetonové kostry, ač mohla být
zděná; pak nebude již možné, aby
nám byly navršovány průmyslové
a jiné, na př. stavební investice ve stejném
časovém úseku na jedno místo v takové
míře, že je nejen budeme moci plnit jenom s
největším vypětím sil, ale dokonce
za nebezpečí, že pro splnění
těchto úkolů budeme muset narušit plnění
rovněž vážných úkolů
v jiných výrobních oblastech.
Zbývá se ještě zmínit o industrialisaci
Slovenska. Bylo konstatováno, že na Slovensku proniká
industrialisace i do krajů, o nichž se dříve
hovořilo, že je tam konec chleba a počátek
kamene. Podívejme se jen na Kysúce, Liptov, Oravu,
ba i na východní část Slovenska, a
přesvědčíme se, že toto pořekadlo
se mění v radostnou práci, chléb a
ve zvýšenou životní úroveň.
Z kamenů rostou nové dědiny a továrny,
a voda, která před tím brala chudobná
pole a chaloupky, vyrábí elektrickou energii k pohonu
strojů v továrnách, k osvětlování
obcí a k ulehčení práce zemědělců.
To jsou dnes již patrné perspektivy, které
rýsuje industrialisace Slovenska, předvídaná
v hospodářském plánu pro lepší
zítřek našeho lidu. Naši slovenští
kolegové nanesli toho celou řadu dokladů.
Upozorňovali mimo jiné, že vzrůst životní
úrovně pracujícího lidu Slovenska
možno pozorovat i v části dříve
nejzaostalejší, na východním Slovensku.
Ještě před poslední světovou
válkou mnozí občané odtamtud byli
nuceni odcházet za prací do ciziny. Chodili bosi,
otrhaní a hladoví. Děti často po několik
roků nechodily tam do školy. A nyní lidově
demokratické zřízení dává
možnost i těm nejzapadlejším částem
Slovenska, aby dohnaly, co dříve buržoasní
režim jim nedopřál.
Zbývá dále promluviti o problému pracovních
sil. Kdysi to byl úzký problém dvouletky.
Pracovní síly musejí býti umisťovány
tam, kde jich je zapotřebí. Při hledání
pracovních reserv je nutno si všímati ženských
pracovních sil, a to nejen v průmyslu, nýbrž
i v dopravě. Jestliže tuto otázku srovnáme
se Sovětským svazem, kde na železnicích
je zaměstnáno přes 33% žen, kdežto
u nás necelých 8%, vidíme, jak velmi mnoho
máme dohánět.
Pětiletý hospodářský plán,
ačkoliv sleduje hmotný rozvoj Československé
republiky, zasahuje významně i do složky duchovní.
Zvyšující se blahobyt našeho obyvatelstva
vyvolává duchovní potřebu. Vidíme,
jak současně s rozvojem hospodářství
se rozvíjí na př. také naše školství.
Školám můžeme nyní věnovat
více, než jsme jim věnovali kdy před
tím. Zejména naši slovenští kolegové
uvedli řadu čísel dokazujících
pronikavý rozvoj našeho školství na Slovensku.
A je to nejen školství české a slovenské,
nýbrž i ukrajinské školství na
východním Slovensku. Stav ukrajinského školství
před osvobozením byl velmi nepatrný. Mateřských
škol nebylo vůbec, dnes jich je 50 s 55 třídami.
Národních škol bylo 152, dnes jich je 232 s
386 třídami. Středních škol ukrajinských
do osvobození vůbec nebylo kromě jediné
pobočky. Dnes jich je 42 se 158 třídami a
7 neúplných středních škol s
12 třídami. Pro ukrajinskou mládež bylo
před osvobozením jediné gymnasium s 8 třídami,
dnes jsou 3 s 19 třídami, dále 1 obchodní
akademie a 1 škola pro ženská povolání.
Avšak nejde jen o rozvoj školství v pětiletce.
Projevuje se větší zájem o divadla,
o hudbu. Při plnění velkých hospodářských
úkolů nezapomínáme ani na naše
výtvarné umění. Roste osvětová
činnost. To vše jsou důsledky hospodářské
proměny, která vyvolává potřeby
duchovní.
S tím souvisí otázka našeho výzkumnictví,
jemuž se dostalo právní úpravy zákonem,
který jsme nedávno odhlasovali a o němž
bylo rovněž v rozpravě diskutováno.
Máme-li dále rozvíjet tvůrčí
iniciativu pracujícího člověka v závodech,
potřebujeme výzkumnictví, které je
těsně spojeno se závody a které dovede
na naše Kyzlinky, Brzobohaté a stovky vynálezců
reagovat a s nimi tvořit. Jinak bychom ztráceli
statisícové hodnoty a možnost rozvíjeti
geniální lidi. Na výzkum je věnováno
v naší pětiletce 4,2 miliardy Kčs, pokud
se týká investic, a 2 miliardy Kčs ročně,
pokud se týká vlastního provozního
nákladu výzkumu. Naše výzkumnictví
nesmí se však oddalovat ani od problémů
obecných, poněvadž na podkladě těchto
obecných problémů vznikají potom konkretní
praktické problémy, užitečné
pro denní život a pro každého člověka.
Naše národní podniky, které mají
své výzkumné ústavy, pamatují
peněžitými částkami i na vysoké
školy. Dávají peněžité podpory
mladým vědeckým pracovníkům,
ovšem se závazkem, že vyřeší
problém pro ně zajímavý a že
se zaváží za tuto podporu, že potom vstoupí
do praktického zaměstnání v těchto
národních podnicích. Je to opatření
velmi dobré a zaslouží, aby bylo podporováno
a rozšířeno.
Ministr-předseda Státního úřadu
plánovacího konstatoval ve svém doslovu,
že diskuse provedená v obou výborech byla důkazem
toho, jak se dnes začíná měnit funkce
našeho parlamentu a jeho orgánů a také
funkce poslanců i poslankyň. Řekl, že
právě v tom se u nás již projevuje převaha
lidově demokratického režimu nad starou měšťáckou,
jenom formální demokracií. Dnes již
nejde jen o to, aby poslanci odhlasovali zákony, nýbrž
aby - jak ukázala diskuse - také spolupůsobili
při jejich provádění v praxi. A co
je ještě významnější: že
z této praxe přenášejí poznatky,
které mají býti podnětem k tomu, aby
na ně vláda a celý státní aparát
co možná nejrychleji reagovaly. Z odpovědi,
kterou ministr dr Dolanský podal na náměty
přednesené v diskusi, vyplývá, že
tyto náměty nezapadly a že se jimi již
nyní zabývá Státní úřad
plánovací a že se jimi v nejbližší
době budou zabývat také ostatní ministerstva.
Toto hodnocení nás ještě více
zavazuje, abychom nejen zde, na půdě parlamentu,
ale všude, na každém úseku, na kterém
pracujeme, lépe své povinnosti chápali, a
na nás pak jest, abychom zkušenosti s plánováním
získané na ústředních místech
co nejvíce přenášeli do svých
krajů a mezi lid a na druhé straně abychom
odpovědně naslouchali zkušenostem, které
za své činnosti v krajích získáme,
je opět tlumočili a přetlumočili na
ústředních místech.
Pan ministr sdělil, že ve svém úřadě
přikročí k novým pracovním
methodám, aby také administrativa držela ve
vývoji lidově demokratického řádu
svůj krok. Hodlá zavésti co nejživější
styk s orgány lidové správy, především
s krajskými plánovacími referenty, jednak
tím způsobem, že by přibíral
turnusově vždy několik krajských plánovacích
referentů na kratší praxi do svého úřadu,
jednak tím, že přikročí k pravidelným
zájezdům svých náměstků
a vedoucích úředníků do krajů,
kde by s krajskými plánovacími referenty,
krajskými orgány a odborovými organisacemi
přímo na závodech projednávali otázku
plánování.
Celá rozprava v obou sněmovních výborech
vyzněla ve smyslu předneseného exposé.
V diskusi promluvili všichni poslanci Národní
fronty bez rozdílu politické příslušnosti.
Všem stejně šlo o úspěch našeho
hospodářského plánu a blahobyt našeho
lidu i státu. Touto cestou půjdeme i nadále
všichni společně.
Jestliže tedy jménem obou výborů navrhuji,
abychom zprávu pana ministra vzali se souhlasem na vědomí,
znamená tento návrh zároveň, že
poslanci Národní fronty se staví nejen za
hospodářskou politiku řízenou ministrem-předsedou
Státního úřadu plánovacího,
nýbrž také za politiku vlády. (Potlesk.)
Bude tedy znamenati naše hlasování projev důvěry
naší vládě, vládě Národní
fronty. (Hlučný potlesk.)