Proto je pro nás snadno pochopitelné, že úkol
akciové společnosti v našem hospodářském
zřízení musí být zcela jiný,
než tomu bylo ve společnosti kapitalistické
a zejména v údobí imperialismu. Při
postupné akumulaci průmyslového kapitálu
byla kapitalistickými podnikateli uvítána
forma, která umožňovala značné
bezpracné podnikatelské zisky a dovolovala anonymní,
rychlé a naprosto nekontrolovatelné převádění
podílů na společenském jmění.
Tak se stala akciová společnost vhodným nástrojem
monopolního kapitálu a byla používána
k ovládnutí trhu s jediným cílem opatřit
další zdroje zisků a upevnit panství
vládnoucí kapitalistické třídy.
Akciová společnost byla též vhodnou
podnikatelskou formou a schopným prostředkem i pro
kapitál finanční. Bylo jí využito
pro úplnou závislost průmyslového
kapitálu na bankách a při rostoucí
koncentraci kapitálu pro dokonalé spojení
kapitálu bankovního s průmyslovým
v kapitál finanční.
Právní poměry obchodních společností
akciových, to jest společností akciových,
které provozují po živnostensku aspoň
jeden ze základních obchodů, řídí
se dosud podle předpisů obsažených ve
třetím titulu druhé knihy obchodního
zákoníka ze dne 17. prosince 1862, č. 1 ř.
z. z roku 1863 a v §§ 147-222 zákona čl.
XXXVII/1875 na Slovensku.
Mezery, které tyto předpisy vykazují, jest
podle § 7 obč. zák. vyplniti analogickým
použitím příslušných ustanovení
zákona o společnostech s r. o., ježto tato
asociační forma je akciové společnosti
nejbližší. Kromě obchodního zákoníka
platí dosud pro akciové společnosti též
předpisy spolkového zákona ze dne 26. listopadu
1852, č. 253 ř. z., zejména stran příslušnosti
státních orgánů k udělování
koncese ke zřízení akciové společnosti,
resp. ke změně jejích stanov, stran státního
dozoru nad akciovými společnostmi a stran zrušení
akciové společnosti státem.
Subsidiárně platí pro akciové společnosti
též předpisy občanského zákona
o společnostech, při čemž však
nutno míti na mysli, že akciová společnost
je korporací a že tedy nelze pro ni užíti
těch předpisů, které jsou výrazem
societní povahy občansko-právní společnosti.
Akciové společnosti, které neprovozují
obchody ve smyslu obchodního zákoníka, je
posuzovati jen podle zmíněného již spolkového
zákona z r. 1852.
Mocný rozvoj kapitalistického akciového podnikání
v druhé polovici XIX. století odhalil stinné
stránky dosavadní právní úpravy
akciové společnosti, která v mnohých
směrech přímo poskytovala příležitost
k tomu, aby byla zneužita ke škodě veřejnosti.
Kdežto však v jiných státech zjednalo
nápravu zákonodárství novelisací
dosavadního práva akciového, mohlo býti
v Rakousku následkem malé dělnosti parlamentu
použito pouze cesty administrativní. Roku 1899 bylo
vydáno nařízení ministerstev vnitra,
financí, obchodu, spravedlnosti a zemědělství
z 20. září 1899, č. 175 ř.
z., jež je prováděcím nařízením
ke spolkovému zákonu a obsahuje regulativ pro zřizování
a přeměnu akciových společností
v oboru průmyslu a obchodu, t. zv. akciový regulativ.
Regulativ obsahuje podobná ustanovení, kterými
v jiných státech zákonodárství
čelilo nešvarům při zakládání
akciových podniků, poněvadž však
cestou administrativní nelze vytvořiti positivní
právo, zjednává regulativ těmto ustanovením
platnost alespoň jako součásti stanov akciových
společností, tedy jako předpisům statutárním,
navazujícím na potřebu státního
povolení, které státní správa
uděluje podle svého volného uvážení
a může je tedy učiniti závislým
na určitých podmínkách.
Akciový regulativ platí jen pro obchodní
společnosti akciové s výjimkou podniků,
které provozují obchody bankovní, úvěrní
a pojišťovací, dále podniků průplavních,
železničních a paroplavebních.
Všechny tyto předpisy nevyhovovaly plně ještě
za platnosti liberalisticko-kapitalistického řádu
a je na bíledni, že tím méně
odpovídají dnešním změněným
hospodářským a politickým poměrům,
takže je nutno při tvoření nového
právního řádu nahraditi je předpisy
novými, s platností celostátní, odpovídajícími
zásadám plánovaného hospodářství
lidově demokratické republiky a přihlížejícími
k potřebám výstavby socialismu.
Nový zákon o akciové společnosti obsahuje
hlavní zásady, ponechávaje v jistých
mezích volnost stanovám. Akciová společnost,
jak se upravuje tímto zákonem, bude jediným,
pro celý stát platným typem akciové
společnosti.
Koncepce nové akciové společnosti plánovaného
hospodářství se neliší v podstatě
od konstrukce tohoto společenského útvaru
podle dosavadního práva, ale nepožaduje již
vůbec pluralitu společníků a zdůrazňuje
pouze dva charakteristické momenty, t. j. rozložení
kapitálu na akcie a vyloučení osobního
ručení akcionářů. Akciové
společnosti se přiznává povaha právnické
osoby, připouští se obojí druh akcií:
na jméno - s jejich zásadní převoditelností
- a na majitele bez této převoditelnosti.
Státu je vyhrazen plný vliv jak na založení
nové společnosti, tak na schválení
jejích stanov, aby mohl sledovat a chránit své
zájmy při tvoření těchto společenských
útvarů.
Zápis akciové společnosti do podnikového
rejstříku je konstitutivní povahy. Dokud
k němu nedojde, nebude akciová společnost
existovat po právu, ale nevyžaduje se již upsání
akciového kapitálu a sepsání soudní
nebo notářské listiny o zřízení
společnosti.
Udělení koncese a schválení stanov
vyhrazuje osnova věcně příslušnému
resortu, který však musí jednat v dohodě
se státním úřadem plánovacím,
který má usměrňovat a koordinovat
zakládání akciových společností.
Naproti tomu výkon státního dozoru se již
ponechává pouze příslušnému
ministerstvu.
Ostatní základní předpisy nového
zákona jsou přibližně stejné
anebo aspoň velmi podobné předpisům
dosavadním. Podstatné odchylky proti dosavadnímu
právu jsou velmi řídké.
Konstrukce projednávaného zákona je uzpůsobena
tak, že připouští, aby bylo možno
podle něho posuzovati akciové společnosti
zřízené vyhláškami podle zákona
čís. 119 z roku 1948 Sb.
Ostatní akciové společnosti musí požádat
ve lhůtě, jejíž určení
se ponechává vládnímu nařízení,
o novou státní koncesi a o schválení
stanov přizpůsobených navrženému
zákonu. Tím je vyhrazeno státu rozhodnutí
o další existenci dosavadních akciových
společností. Ty společnosti, jimž státní
povolení bude odepřeno anebo které o ně
vůbec nepožádají, budou zrušeny.
Také společnostem s ručením obmezeným
se poskytuje možnost, aby se snazším způsobem,
t. j. bez likvidace, mohly přeměnit ve společnost
akciovou. Z povahy věci ovšem plyne, že vedle
potřebné změny stanov je nutno, aby jim bylo
pro jejich další existenci uděleno ve stanovené
lhůtě státní schválení.
Mezi předpisy, které se zrušují pro
rozpor s navrženým zákonem, bylo třeba
mimo jiné uvésti §§ 97 až 100 zákona
čís. 58/1906 ř. z. upravující
přeměnu společnosti akciové ve společnost
s ručením obmezeným, poněvadž
tento společenský útvar nebude v novém
právním řádu již připuštěn.
Provedení navrhovaného zákona si nevyžádá
zvláštního nákladu ze státní
pokladny a nebude s ním spojeno zvláštní
zatížení veřejné správy.
Doporučuji proto, paní a pánové, jménem
výboru hospodářského i jménem
výboru ústavně-právního, aby
Národní shromáždění předložený
návrh zákona o akciových společnostech
přijalo ve znění zprávy výborové.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Polišenský: Bude jedna
maličká změna, a to v § 14, odst. 3,
řádka 2: "Zrušení společnosti
se zapíše na návrh představenstva do
podnikového rejstříku;" místo
čárky má být středník.
Místopředseda Richter (zvoní):
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové s opravou právě
uvedenou, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 6. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu denního pořadu, jímž
je
7. Zpráva výborov ústavno-právneho
a kultúrneho k vládnemu návrhu zákona
(tlač 364) o úprave niektorých vecí
v odbore školstva a knihovného poriadku zákonom
Slovenskej národnej rady podľa § 96, ods. 2 Ústavy
(tlač 368).
Zpravodajem je posl. Čáp. Dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Čáp: Slávne Národné
shromaždenie!
Predložený vládny návrh zákona
tlač 364 o úprave niektorých vecí
v odbore školstva a knihovného poriadku zákonom
Slovenskej národnej rady má veľký význam
tak s hľadiska kultúrneho rozvoja Slovenska, ako aj
s hľadiska jeho búrlivého hospodárskeho
rozvoja. Ide o zákon upravujúci veci, ktoré
svojou povahou sa dotýkajú predovšetkým
slovenských záujmov, z čoho plynie, že
právna úprava sa prenáša na Slovenskú
národnú radu. No jednako dôležitosť
tohto zákona vyžaduje zdôrazniť jeho potrebu
i na pôde parlamentu.
Potreba zriadiť vysokú veterinársku školu
v Košiciach vyplýva z úloh kladených
nášmu pôdohospodárstvu päťročným
plánom v oblasti živočíšnej produkcie,
ktoré za dnešného nedostačujúceho
stavu veterinárskej služby so zreteľom na význam
veterinárno-nákazových pomerov na Slovensku,
doteraz málo vedecky prebádaných, by nemohly
byť splnené.
Dnešný stav na Slovensku je taký, že jediná
vysoká škola veterinárska v Brne nestačí
vychovávať dostatočný počet potrebných
kvalifikovaných zverolekárov. Celkový počet
veterinárov na celom Slovensku v počte 231 štátnych
i neštátnych nestačí na riadne rozvinutie
veterinárskej služby v celom požadovanom rozsahu
pôsobnosti. V neďalekej budúcnosti potreba veterinárov
pre Slovensko stúpne asi na 620 okrem potrieb vojenskej
veterinárskej správy. Pre Slovensko je treba rátať
s ročným prírastkom asi 50 veterinárov.
Už toto konštatovanie si vynucuje zriadenie druhej vysokej
školy veterinárskej na Slovensku, ktorá umožní
získať žiadúci počet plne kvalifikovaných
odborných síl pre diagnostiku a výskum zvieracích
nákaz, ako aj za pomoci dostatočného počtu
praktických veterinárskych odborníkov bude
veterinárskej službe umožnené vymaniť
Slovensko z nepriaznivých zvierozdravotných nákazových
pomerov, čo bez dostatočného počtu
špeciálne k tomu vyškolených odborníkov
by nebolo možné. Toto druhé vysoké učilište
veterinárskej medicíny bude nám zárukou,
že sa vychová nový veterinársky dorast,
pripravený zdolať nové a zvýšené
úlohy kladené päťročným
plánom, schopný socialistického súťaženia
a zapojený do uskutočňovania plánovaného
hospodárstva v záujme odstránenia po kapitalistickom
zriadení zdedenej zaostalej pôdohospodárskej
štruktúry Slovenska.
Zriadenie oddelenia drevárskeho inžinierstva na vysokej
škole poľnohospodárskeho a lesníckeho
inžinierstva v Košiciach odstráni veľký
nedostatok kvalifikovaných odborných síl,
tak potrebných pre naše lesné hospodárstvo
a drevársky priemysel, ktorému plánovaným
hospodárstvom pripadajú neobyčajne veľké
úlohy pri budovaní socializmu. Industrializáciou
Slovenska vznikajú veľké drevárske kombináty,
čím vzrastá veľká potreba drevárskych
odborníkov, ktorých je nedostatok. Už dnes
sa javí pre Slovensko potreba 300 drevárskych inžinierov.
Vládny návrh zákona v § 1, ods. 2 upravuje
verejné knihy o nehnuteľnostiach na Slovensku, prevzatých
od cudzích úradov. Ide tu o odstránenie neblahého
kapitalistického dedičstva, keďže mníchovským
diktátom, tzv. viedenským arbitrážnym
výrokom od Slovenska bola odtrhnutá značná
časť územia, ktoré sa fakticky vrátilo
pod svrchovanosť Československej republiky až
po oslobodení. Po ten čas viedly cudzie súdy
verejné knihy o nehnuteľnostiach, ležiacich na
odtrhnutom území, či už preto, že
sa cudzí štát zmocnil priamo sídla súdu,
kde boly knihy vedené, alebo preto, že súdy,
ktoré zostaly na Slovensku, musely príslušný
spisový materiál vydať súdom nemeckým,
resp. maďarským, podľa dohôd o spisovej
rozluke.
Oslobodením Slovenska nedostal sa ani dnes do rúk
slovenských súdov všetok materiál verejných
kníh. Knihy, ktoré slovenské súdy
prevzaly alebo po uzavretí dohody s Maďarskom ešte
prevezmú, prv než sa ich bude môcť užívať
ako spoľahlivého obrazu právnych vzťahov
k nehnuteľnostiam v nich zapísaných, treba
dať do poriadku a hlavne bude ich treba očistiť
od všetkých zápisov, ktoré sa do nich
dostaly vlastne neprávom.
Po prvej svetovej vojne Československá republika
stála pred podobnými úlohami, v tom čase
však bolo možné prikročiť k potrebnej
úprave až po dlhšom čase. Situácia
však, ktorú musel riešiť zákon č.
131/1930 Sb., bola takmer rovnaká s dnešnou. Pretože
sa citovaný zákon celkom dobre osvedčil so
zreteľom na povahu matérie, o ktorú ide, niet
prekážky, aby bola navrhnutá úprava
veci podobná ako v citovanom zákone.
Ústavno-právny a kultúrny výbor na
svojom zasadnutí dňa 10. novembra t. r. prerokoval
vládny návrh zákona o úprave niektorých
vecí v odbore školstva a knihovného poriadku
zákonom Slovenskej národnej rady podľa §
96, ods. 2 ústavy (tlač 364), a usniesol sa doporučiť
Národnému shromaždeniu jeho prijatie s týmti
textovými zmenami:
V § 1 v prvom riadku prečiarne sa slovo "sa".
V tom istom paragrafe, č. 2, v prvom riadku vkladá
sa za slovo "zriadi" slovo "sa".
V druhom riadku opravuje sa slovo "veterinárska"
na "veterinárna". V tomto prípade navrhujem,
aby návrh výboru bol pozmenený v tom smysle,
aby pôvodné znenie bolo prijaté, a to nie
"veterinárna", ale "veterinárska
vysoká škola".
V ods. 2 toho istého paragrafu v prvom riadku prečiarne
sa slovo "ustanoví" a slová "úprava
verejných kníh" nahradzujú sa slovami
"upravia sa verejné knihy". V druhom riadku sa
nahradzuje slovo "prevzatých" slovom "prevzaté".
V treťom riadku slová "právnych pomerov"
sa nahradzujú slovami "právne pomery"
a vo štvrtom riadku slovo "súvisiacich"
slovom "súvisiace".
Druhý odsek by znel takto: 2. Upravia sa verejné
knihy o nehnuteľnostiach na Slovensku prevzaté od
cudzích súdov, úradov a právne pomery
s tým súvisiace. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Má
pan zpravodaj nějaké další návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodajca posl. Čáp: Nie.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, s jednou změnou,
kterou navrhl p. zpravodaj, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové se změnou, navrženou zpravodajem.
Tím je vyřízen 7. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého bodu denního pořadu, jímž
je
8. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 361) o vyznamenáních a čestných
uznáních (tisk 371).