Přesná čísla jsou v posledním
zachyceném měsíci, a to je březen
1949. Počet příjemců rodinných
přídavků - hlav rodin - v Čechách
a na Moravě činil 649.082 s 1,149.390 dětmi,
na Slovensku 144.804 s 298.263 dětmi, v celé republice
pak úhrnem 793.886 příjemců s 1,447.653
dětmi. V průměru připadá tudíž
na 1000 příjemců rodinných přídavků
v Čechách a na Moravě 1777 dětí,
na Slovensku 2060 dětí, v celé republice
1824 dětí. Průměrná výše
rodinného příspěvku na jedno dítě
činila měsíčně v r. 1948 199,50
Kčs, v prvém pololetí 1949 206 Kčs.
Snad by zajímala i statistika příjemců
rodinných přídavků podle počtů
dětí: Ze 100.000 oprávněných
připadalo v prvém čtvrtletí 1949 na
osoby s 1 nezaopatřeným dítětem 47.226
rodin, s 2 nezaopatřenými dětmi 34.050 rodin,
s třemi 12.052 rodin, se čtyřmi 4095 rodin,
s pěti 1575 rodin, s šesti 647 rodin, se sedmi 236
rodin, s osmi 76 rodin, s devíti 24 rodiny, s deseti 8
rodin, s 11 a více dětmi 1 rodina.
Zdržel jsem vás trochu těmito několika,
jak se dříve říkávalo, suchými
číslicemi. Ale jsou to čísla živá,
za každým z nich, jak vhodně uvedl při
projednávání této osnovy ve výboru
rozpočtovém posl. Štětka, jsou
živí lidé. A tak také chceme, aby celá
naše politika byla živá péče o
lidi, neboť oni jsou především nejen předmětem,
ale i podnětem našich snah a našeho usilování.
Aby lidé byli mravní, aby byli lepší,
musí se jim také především dát
možnost, aby takovými lidmi opravdu mohli být,
aby mohli být lidsky živí. A to je naším
úkolem, naší snahou, aby se lidem vedlo stále
lépe, abychom každému poctivému občanu
této republiky umožnili lidské živobytí
a pomáhali mu v uskutečňování
lidského štěstí. V tom smyslu také
celá Národní fronta, jejímž jménem
mluvím k této osnově, chce i nadále
pokračovat, poněvadž blaho pracujícího
člověka je prvním a hlavním úkolem
nově budovaného lidově demokratického
společenského řádu, a utvrzením
této spolupráce bude také jednomyslné
přijetí tohoto zákona. (Potlesk.)
Místopředseda Polanský (zvoní):
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Dávám slovo k doslovu
zpravodaji posl. Kapounovi.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vzdávám se slova.
Místopředseda dr. Polanský: Má
pan zpravodaj nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Kapoun: Nikoliv.
Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu denního pořadu, jímž
je
4. Zpráva výboru hospodářského
o vládním návrhu zákona (tisk 267),
kterým se mění a doplňuje zeměměřický
zákon (tisk 366).
Zpravodajem je posl. Uher. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Uher: Pane předsedo, vážená
sněmovno!
Hospodářský výbor Národního
shromáždění projednával ve své
schůzi dne 9. listopadu t. r. vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zeměměřický zákon. Když
před 11/2 rokem byl Ústavodárným
Národním shromážděním
projednáván a pak odhlasován zákon
o úpravě působnosti ve věcech veřejného
vyměřování a mapování,
tak zv. zeměměřický zákon,
byla nadhozena otázka, kam tuto službu soustředit.
Tehdy byl vzat v úvahu stav, podle něhož největší
složka měřické služby byla vybudována
v ministerstvu financí. Také tradice, a to více
než stoletá, a pečlivá organisace ve
třech stolicích, jakou se mohl jen málokterý
obor technické služby vykázat, hovořily
pro to. Již tehdy byla brána v úvahu skutečnost,
že zeměměřictví snad zasahuje,
či lépe řečeno slouží
potřebám celé řady ministerstev. Soustředění
zeměměřické služby u ministerstva
financí bylo provedeno se zřetelem na spojování
pozemkového katastru s potřebami daňovými.
Už tehdy byli jsme si vědomi, že zavedením
nového systému zemědělské daně
v budoucnu poklesne význam zeměměřické
služby pro ministerstvo financí. Tím více
se projevuje převaha prací technických, sloužících
technicko-hospodářským požadavkům
státu a potřebám plánovacím.
Proto bylo znovu uvažováno, zda dosavadní resortní
příslušnost plně vyhovuje dnešním
potřebám. Věc stala se ještě
akutnější při zřizování
krajských národních výborů
a jejich referátů. Zde se prokázala nevhodnost
slučování dvou tak rozdílných,
různorodých agend, jako je agenda finanční
a technická. Pro uvedené skutečností,
t. j. pro přechod z úkonů pro převážně
fiskální účely státu a zajištění
držby k pracím zaměřeným převážně
pro technicko-hospodářské účely
státu, může být tato agenda odevzdána
ministerstvu techniky, kam také nyní plně
patří.
Hospodářský výbor pečlivě
uvážil všechny tyto okolnosti a doporučuje
sněmovně, aby zákon, mající
celkově 5 článků, přijalo.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Uher: Nemám.
Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu.
Budeme projednávat pátý bod denního
pořadu, jímž je
5. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 360),
kterým se mění a doplňuje zákon
o pomoci rolníkům při uskutečňování
zemědělského výrobního plánu
(tisk 365).
Zpravodajem je posl. Ant. Vlasák. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Ant. Vlasák: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
osnovu zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o pomoci rolníkům při uskutečňování
zemědělského výrobního plánu.
Jde o druhou novelisaci zákona čís. 55/1947.
Účelem tohoto zákona bylo umožnit splnění
dvouletého plánu v zemědělství.
Obsahoval určitá ustanovení, pomocí
jichž by mohlo být využito všech prostředků
především k tomu, aby nikde nezůstala
půda ležet ladem. Původní zákon
čís. 55/1947 měl časové omezení
působnosti na dobu dvouletého plánu, t. j.
do konce r. 1948.
Třeba podotknout, že tento zákon byl jedním
ze šesti tak zv. Ďurišových vládních
návrhů, vypracovaných v ministerstvu zemědělství
a daných pak k posouzení zemědělské
veřejnosti. Je jistě ještě v čerstvé
paměti, co se sběhlo okolo těchto vládních
návrhů, o které byl v předúnorovém
zemědělském výboru a později
i v plenu Národního shromáždění
sváděn tuhý boj. A vyskytly se mezi poslanci
i některé hlasy, které dokazovaly, že
podobného zákonného opatření
není vůbec třeba, a že neprospěje
našim zemědělcům. Pozdější
doba však ukázala, že jde o zákon veliké
důležitosti.
Při praktickém provádění zákona
projevily se četné nedostatky a bylo nutno jej rozšířit
podle návrhů praktických zemědělců,
a tak se jeho novelisace stala nezbytností. To se stalo
zákonem čís. 132/1948 Sb. V letošních
žních se však ukázalo, že do budoucna
nevystačíme ani s tímto opatřením,
zvláště pak ne se zněním §§
9 a 11. Jelikož v zemědělství se stále
více používá strojů, ukázalo
se, že je třeba zajistit možnost použití
zemědělských strojů a zařízení,
jež patří soukromníkům, aby mohly
být přemisťovány na pracovní
výpomoc i do jiných okresů, po případě
i z kraje do kraje.
To neznamená, že bychom s mechanisací v zemědělství
byli už na vrcholu. Naopak, mechanisace a vůbec pokrok
v zemědělství jde mílovými
kroky kupředu. Ministerstvo zemědělství
tu vykonalo a koná velmi záslužnou práci.
Ač jsme jedním ze států s velikou
mechanisací v zemědělství, vidíme,
že mechanisačních prostředků,
zvláště u soukromníků a volných
sdružení, je u nás velmi málo využito.
Není vzácností, že traktory, samovazače
a mlátičky pracují jen z 15 % své
maximální výkonnosti. Toto nevyužití
zbytečně způsobuje vysoké provozní
náklady. Bude-li možnost podle § 9, odst. 3 tohoto
zákona mechanisační prostředky přemístit
a dokonaleji využít, sníží se tak
provozní náklady.
Pokud mechanisační zařízení
mohla býti dávána k použití jen
v téže obci nebo okrese, byla v dohledu vlastníka,
který si mohl zajistit potřebný důkaz
pro jednání o náhradě za poškození.
Této možnosti vlastník již mít
nebude, když stroj bude přemístěn do
jiného okresu neb kraje. Ustanovení odst. 4 §
9 zabrání případným sporům.
Plán živočišné výroby klade
vyšší nároky na technické zařízení.
V zájmu řádného splnění
pětiletého plánu zvláště
v živočišné výrobě je nutno,
aby bylo umožněno využít i jiných
prostor než prostor vhodných pro sklizeň, jak
je tomu dosud podle § 11 zákona čís.
55/1947 Sb. Proto se toto ustanovení rozšiřuje
všeobecně na hospodářské budovy,
t. j. stáje, sklepy a pod., které jsou buď
nevyužity nebo nedokonale využity, tak jak to ustanovuje
nový § 11.
Zemědělský výbor projednal ve své
schůzi konané dne 9. listopadu 1949 předložený
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zemědělského
výrobního plánu a usnesl se doporučiti
Národnímu shromáždění
jeho přijetí beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Ant. Vlasák: Ne.
Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není. Kdo tedy souhlasí s osnovou
zákona ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. bod pořadu.
Místopředseda Richter (převzav
předsednictví): Přistoupíme k
projednávání šestého bodu denního
pořadu, jímž je
6. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 363) o akciových společnostech
(tisk 367).
Zpravodajem je posl. dr. Polišenský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Polišenský: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Předloženou osnovou zákona o akciových
společnostech, tisk 363, se podrobně zabýval
výbor hospodářský ve své schůzi
dne 9. listopadu 1949 a výbor ústavně-právní
ve své schůzi dne 10. listopadu 1949. Oba výbory,
jejichž jsem členem, se jednomyslně usnesly
doporučiti slavnému Národnímu shromáždění
osnovu k přijetí s nepatrnými změnami,
opravami a doplňky, jak jsou podány ve zprávě
výborové, tisk č. 367.
V době řízeného a plánovaného
hospodářství naší lidově
demokratické republiky na její cestě k socialismu,
kdy daleko převážná část
veškeré hospodářské činnosti
již jest anebo bude prováděna za použití
moderních socialistických podnikatelských
forem podle Ústavy 9. května, tedy prostřednictvím
národních a komunálních podniků
a lidových výrobních, spotřebních
a případně jiných družstev, zdá
se být protikladem a anomalií, jestliže jest
Národnímu shromáždění
předkládán k projednání vládní
návrh zákona o akciových společnostech,
tedy o podnikatelské formě typické pro údobí
ryzího kapitalismu.
Proč tedy oživujeme novým zákonem neblahé
vzpomínky na kapitalistickou éru a její podnikatelské
formy? Jestliže vedle nových podnikatelských
typů socialisujícího státu má
být ponechána jako podnikatelská forma akciová
společnost, není to proto, že bychom chtěli
zapomenout na všechny stinné stránky tohoto
společenstevního útvaru, nýbrž
proto, že ne všichni naši zahraniční
obchodní partneři již dospěli k vyšším,
socialistickým formám společenského
soužití, jako naše lidově demokratická
republika. Za daného stavu je totiž obchodní
styk se zahraničím, zejména se státy
tak zv. západního bloku či kapitalistického
světa, dosud možný jen prostřednictvím
akciových společností, které mohou
v těchto cizích státech zřizovat své
representace, zatím co národní podniky této
možností nemají, poněvadž zákonodárství
cizích států tento moderní podnikatelský
typ nezná. Proto také akciová společnost
bude mít podle vládní předlohy postavení
a poslání naprosto výjimečné
s přesně vymezenými úkoly stanovenými
jednotným hospodářským plánem.
Abychom správně pochopili rozdíl mezi funkcí
staré a nové akciové společnosti,
nebude na škodu zmíniti se o historii, národohospodářské
funkci a stinných stránkách akciové
společnosti za éry kapitalismu.
Tato forma sdružovací byla určena pro podniky
vyžadující tak velikého kapitálu,
že pravidelně nemohl být poskytnut jednotlivcem
nebo několika jednotlivci, nýbrž musel být
opatřen příspěvky široké
veřejnosti. Rozdělením akciového kapitálu
na poměrně malé díly a vyloučením
osobního ručení společníků
byla dána možnost účastniti se obchodního
podnikání i pro vrstvy méně zámožné.
Umožniti širokým vrstvám účastenství
na velikých podnicích je ovšem ideálním
cílem akciové společnosti, kterého
nebývá v praxi vždy dosaženo. Formy akciového
sdružování užívají totiž
menší skupiny osob, a to jednak proto, poněvadž
tato forma jim neukládá osobní ručení,
jednak z toho důvodu, že jim otvírá
možnost spekulace s akciemi. Tak vznikají tak zv.
společnosti rodinné, ba dokonce i společnosti,
při nichž se průběhem doby soustředí
akcie v rukou jedné osoby, tak zvané "one man
company".
Velikým nebezpečím pro národní
hospodářství byla snadná zcizitelnost
podílů akcionářských, které
ztělesněny jsouce v cenné papíry,
akcie, stávaly se snadno v rukou ziskuchtivých lidí
předmětem nesvědomité spekulace bursovní.
A tu brzy bývaly kursy akcií uměle stlačovány,
brzy zase hnány do výše, neodpovídající
jejich vnitřní hodnotě, zejména vyplácením
dividend z fiktivních zisků. Ano, stávalo
se, že akciové společnosti bývaly zakládány
ne z potřeby hospodářské, nýbrž
jedině za tím účelem, aby jejich akcie
byly předmětem bursovní spekulace v rukou
zakladatelů. Takto založené společnosti
bývaly nadto hned od svého začátku
zatíženy bezcennými a přehodnocenými
přínosy zakladatelů, kteří
u příležitosti založení společnosti
hleděli se výhodně zbavit méněcenných
objektů majetkových. Nezřízenou reklamou,
sestavováním líčených bilancí
a zejména vykazováním neexistujících
zisků bývaly pak akcie, mnohdy s ažiem, odbyty
mezi obecenstvem a zakladatelé shrábnuvše nezasloužený
zisk, opouštěli podnik, jenž, byv nezdravě
založen, nutně ztroskotal. Poškozenými
tu byli jednak akcionáři, kteří draze
zaplatili bezcenné papíry, jednak věřitelé
společnosti, kteří mohouce uspokojení
svých nároků pohledávati jedině
ze jmění společnosti, nalézali tu
majetkové objekty, jejichž hodnota daleko neodpovídala
výši zakladateli udávané. Rozmohlo-li
se toto smutně proslulé gründerství
v některém státě, vedlo to k vážným
otřesům celého hospodářského
života, čehož výstražnými
svědky jsou katastrofální zjevy, které
v Rakousku nastaly v druhé polovici 19. století.
Těmto zlořádům lze jen částečně
odpomoci cestou normativní.