Rozpočtový výbor projednal zmíněnou
vládní osnovu, provedl v ní stylistické
změny hlavně za účelem jednoduchosti
a jasnosti zákona a doporučuje slavnému Národnímu
shromáždění, aby tento zákon
přijalo ve znění zprávy výborové.
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Loubal: Paní a pánové!
Do textu se vloudily dvě textové chyby a prosím,
aby byly opraveny, a to v § 2, odst. 1 v druhé větě
za slovy "od poplatků" přijde čárka
a na konci téhož odstavce za slovo "poplatky"
v uvozovkách přijde pomlčka, pak teprve závorka
se uzavře a dvojtečka.
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, s opravami právě
uvedenými, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. bod schůze. Přistoupíme
k projednávání třetího bodu
denního pořadu, jímž je
3. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického a výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 359),
jímž se upravují některé sociální
dávky (tisk 370).
Zpravodajem je posl. Kapoun. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vážené paní
a pánové!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
návrh zákona tisk 359, jímž se upravují
některé sociální dávky.
Potřeba tohoto zákona je hlavně odůvodněna
radostnou skutečností, že od 1. října
1949 bylo zrušeno vázané hospodářství
s chlebem, pečivem, moukou a s jinými mlýnskými
výrobky, jakož i vázané hospodářství
s brambory. Zároveň byla o něco zvýšena
prodejní cena některých těchto potravin,
což představuje větší výdaje
o 12 Kčs až 16 Kčs na osobu měsíčně.
Toto nepatrné zdražení nemůže vyvolat
podstatnější zvýšení životních
nákladů, avšak přesto mohlo by u některých
osob, zejména rodin s větším počtem
dětí, ovlivniti nepříznivě
jejich životní úroveň. Tomu nutno zabrániti
a zabezpečiti jim proto přiměřenou
úhradu zvětšených výdajů.
Za nejvhodnější formu takové výpomoci
považuje vláda přiměřené
zvýšení přídavků, poskytovaných
zaměstnancům, důchodcům, pensistům
a válečným poškozencům na výživu
a výchovu dětí, jakož i novou úpravu
zvláštních přídavků na
děti potřebných osob samostatně hospodařících.
Uskutečnění této myšlenky má
býti provedeno navrženým zákonem.
V návrhu zákona jde především
o změnu tří zákonných norem,
z nichž každou odděleně se zabývají
články I, II a III navrhovaného zákona.
Článek IV je pak věnován nové
úpravě zvláštních příspěvků,
které se až dosud poskytují v českých
zemích podle vládního nařízení
čís. 441/1941 Sb.
Roční náklad, jehož si vyžádá
provádění navrženého zákona,
bude činiti podle odhadu přibližně 1
miliardu 130 mil. Kčs. Z toho připadá uhraditi
státní pokladně částku asi
268 mil. Kčs. Odhad těchto výdajů,
jakož i data, podle nichž se dospělo k číselným
výsledkům, jsou blíže rozvedeny ve zprávě
důvodové.
Článek I je věnován novelisaci zákona
o rodinných přídavcích čís.
90/1949 Sb.
Podle čl. I, čís. 1 má se především
změniti ustanovení § 4, odst. 1 zákona
tak, že částka rodinných přídavků
se zvyšuje o 40 Kčs měsíčně
na každé nezaopatřené dítě.
Této výhody budou účastni jak činní
zaměstnanci, tak důchodci národního
pojištění, jimž se jí dostane nepřímo
ve formě zvýšeného výchovného
(§ 68, odst. 2 zák. čís. 99/1948 Sb.).
Čl. II. Zvláštní přídavky
na děti se poskytují podle zákona čís.
159/1945 Sb. ve znění zákona čís.
69/1947 Sb. též státním a jiným
veřejným zaměstnancům v činné
službě, jakož i pensistům a vdovám
po těchto zaměstnancích. Tyto přídavky
jsou číselně úplně shodné
s rodinnými přídavky soukromých zaměstnanců;
rozdíl je pouze v tom, že u těchto je vyjádřena
jejich výše zákonem v měsíčních
částkách, kdežto u zaměstnanců
veřejných v částkách ročních.
Rovněž tyto přídavky navrhuje osnova
zvýšit o 40 Kčs měsíčně
na každé dítě, na něž přísluší
zaměstnanci nebo pensistovi, případně
vdově, výchovné.
Čl. III návrhu se zabývá potřebnou
úpravou, tykající se vojenských a
válečných poškozenců. Také
u nich má býti podle čl. III, čís.
1 příplatek na děti zvýšen o
40 Kčs měsíčně na každé
nezaopatřeně dítě. Bezdětným
invalidům, kteří nejsou zaměstnáni
ani nemají jiného příjmu, má
pak býti poskytnut podle čl. III, čís.
2 měsíční přídavek 12
Kčs, po př. ještě další
přídavek ve stejné výši na manželku
nebo družku. U bezdětných důchodců
národního pojištění a bezdětných
veřejných pensistů nevyžaduje přiznání
obdobného přídavku formy zákona a
bude proto provedeno pouhým administrativním opatřením.
Článek IV. Náš právní
řád zajišťuje osobám v pracovním
poměru, které pečují o výživu
a výchovu svých dětí, nárok
na výchovné, rodinné přídavky
nebo jiné podobné příspěvky.
Osoby samostatně výdělečně
činné, jako na př. zemědělci,
řemeslníci, obchodníci a pod., takového
nároku nemají. Avšak i mezi nimi se vyskytují
případy, kdy ze sociálních a populačních
důvodů, zejména u početných
rodin, bylo by spravedlivé postavit je v tomto ohledu na
roveň osobám pracujícím námezdně.
Až dosud slouží tomuto účelu vládní
nařízení č. 441/1941 Sb., které
umožňuje poskytnout v odůvodněných
případech osobám samostatně hospodařícím
zvláštní měsíční
přídavek 100 Kčs na třetí a
každé další nezaopatřené
dítě mladší 16 let. Nařízení,
které je z doby okupace, nevyhovuje již dnešním
potřebám, nehledíc na to, že platí
pouze v českých zemích. Návrh je proto
ruší a nahrazuje jeho obsah ustanovením článku
čtvrtého.
Podle něho budou moci okresní národní
výbory poskytovat samostatně výdělečně
činným osobám, které se starají
nebo jsou povinny se starat o nezaopatřené děti
a jsou hospodářsky slabé, zvláštní
příspěvek na výchovu a výživu
těchto dětí. Příspěvek
mohou poskytovat podle žadatelových poměrů
počínajíc druhým, po případě
třetím nebo dalším dítětem.
Určení výše státního příspěvku
ponechává článek čtvrtý
okresním národním výborům,
stanoví pouze jeho maximální hranici. Ta
se rovná u druhého dítěte dvojnásobku
částky, o kterou se zvyšují přídavky
soukromým a veřejným zaměstnancům;
dvojnásobku proto, že zvláštní
příspěvek se má poskytovat teprve
od druhého dítěte, kdežto zaměstnaným
osobám se dostane zvýšení přídavku
již na první dítě. U třetího
a každého dalšího dítěte
představuje nejzazší hranici zvláštního
příspěvku zvláštní přídavek
podle vládního nařízení č.
441/1941 Sb., zvýšený o 40 Kčs. Podrobnosti
provedení článku čtvrtého týkají
se zejména bližších podmínek poskytování
a výplaty zvláštního příspěvku.
Mají být stanoveny administrativně opatřením
ministerstva práce a sociální péče.
Potřebná úhrada ke krytí vydání
z tohoto zákona bude zajištěna zvýšením
příspěvků zaměstnavatelů
ze 4 % na 5 %, jak to navrhuje článek první
projednávaného zákona. Tím stoupne
výnos těchto příspěvků
přibližně asi o 1.100 mil. Kčs. Zbývající
částka bude pak hrazena z úspor ve státním
rozpočtu a z rozpočtů svazků lidové
správy.
Tímto návrhem zákona projevuje opětně
naše vláda lidově demokratického zřízení
mimořádnou péči o zabezpečení
pracujících a jejich rodin a znovu tak dokazuje,
že je vládou pracujícího lidu, jemuž
vděčíme za všechny úspěchy,
kterých jsme dosáhli.
Výbor sociálně-politický a zdravotnický
a výbor rozpočtový podrobně projednaly
ve svých schůzích vládní návrh
zákona tisk 359, jímž se upravují některé
sociální dávky, a po doplnění
článku I, odst. 1 na konci posledního řádku,
kde se vkládají slova "zákona o rodinných
přídavcích", usnesly se jednohlasně
navrhnouti, aby Národní shromáždění
tento zákon schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
se přihlásil posl. Vojanec. Dávám
mu slovo a tím zahajuji rozpravu.
Posl. Vojanec: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Zákon, jehož třetí novelu dnes projednáváme,
patří k nejpokrokovějším a nejmodernějším
sociálně politickým zákonům,
a lze dnes téměř již po čtyřech
letech jeho provádění s dobrým svědomím
říci, že zákon se osvědčil,
že je dobrý a že dokazuje možnost provádění
dobré pokrokové sociální politiky.
V dřívějších dobách se
mnoho mluvilo o nutnosti pokrokové sociální
politiky, a bývalo to v prvé republice, bohužel,
velmi často právě před vanočními
svátky, kdy sněmovna se rozplývala krásnými
slovy o potřebě sociální politiky,
o potřebě úpravy platů, o vánočních
výpomocích zaměstnancům, o potřebě
podpory početných rodin, o úpravě
platů veřejných zaměstnanců
atd. Zůstávalo však vždy jen při
slovech. A i když tu a tam se provedla nějaká
dílčí úprava platová, nebylo
odvahy a chuti k radikálnímu řešení
otázky břemen početných rodin, ke
spravedlivému rozdělení národního
důchodu, aby totiž ten, kdo pracuje, dostal nejen
za svou práci spravedlivou odměnu, ale aby se mu
dostalo také spravedlivého příspěvku
k udržování a výživě jeho
rodiny. Vyskytly se sice již tenkrát návrhy
na řešení tohoto problému - jedním
z nich byl návrh na zavedení t. zv. rodinné
mzdy, hlásaný tehdejšími křesťansko
sociálními odborovými organisacemi, - ale
nebyl ani na straně navrhovatelů dostatek průbojnosti
a síly tento požadavek prosadit, a u liberalisticky
založených vrstev a tříd národa
nebylo pro to porozumění a naopak se odtud vždy
ozývalo kategorické odmítnutí. A tak
zůstávalo volání po ulehčení
břemen početných rodin jen voláním
na poušti. Pěly se chvály na význam
rodiny pro národ a společnost lidskou, říkalo
se - rodina, základ státu, ale nikdo se nezeptal
otce dělnické rodiny, jak může ze své
hubené mzdy uživit sebe, manželku a kupu dětí.
Děti proletářů vyrůstaly v
bídě, ve strádání, nemocech,
umíraly v časném věku a stát
o ně projevil zájem jen tehdy, když je volal,
aby oblékly vojenský kabát a šly bojovat
za tento stát, který se k nim a jejich rodičům
a jejich starostem, jak dítě uživiti, choval
tak nevšímavě. Říkalo se, že
sociální pokrok je sice hezká věc,
ale že je to příliš drahé, že
by to stát neunesl, že naše hospodářství
by neobstálo v zahraniční soutěži
a že by se zhroutilo a pak že by měli bídu
všichni. Nebylo tehdy peněz na pomoc početným
rodinám, poněvadž šlo o ty nejchudší
společenské vrstvy. Vůbec i s těmi
ryze hospodářskými věcmi to vypadalo
v první republice všelijak. Dostal jsem do rukou při
studiu materiálu k tomuto zákonu statistiku nezaměstnaných
v Československé republice za léta 1935 až
1936 a zhrozil jsem se, když jsem viděl černé
na bílém ty statisícové vrstvy nezaměstnaných.
Tak v lednu 1935 jich bylo v republice 818.000, v příštím
roce dokonce již 860.000. Dnes, kdy řadu let již
nemáme vůbec nezaměstnaných, jak o
tom hovořil zde také pan ministr dr. Dolanský,
a naopak hledáme stále nové a nové
pracovní síly, zdá se nám to nepochopitelné.
A přece je to tak blízko, jen 13 či 14 let
zpět. Připočtěme k tomu ty tisíce
nejlepších našich občanů, kteří
nemohouce nalézti práci a uplatnění
doma, stěhovali se do ciziny buď sezónně
nebo natrvalo, vzpomeňme, jak se vylidňovaly některé
naše kraje jihomoravské, jihočeské i
Slovensko, jak rok od roku klesala v našich zemích
porodnost, jak jsme začínali býti národem
vymírajícím. I tyto populační
statistiky z naší první republiky jsou názorné
a poučné, jak se stát a politika staraly
o rodinu, o děti, o budoucnost národa. Byla to politika
sebevražedná. Měšťácká
společnost měla zájem o člověka
jen jako o pracovní sílu, hodnotila ho nejvýše
jako zboží, měla o děti proletářů
zájem nejvýše tehdy, když šlo o konání
vojenské povinnosti, i tehdy však byla stejně
tak tvrdá, nestarajíc se mnoho o to, jak bude živa
rodina vojáka republiky, konajícího službu
vojenskou a jak vůbec budou se živiti pozůstalí
po živiteli, který zemřel při výkonu
vojenské služby.
Tento postoj byl jen důsledkem tehdejšího pokročilého
již bankrotu myšlenek liberalistických. U hlavních
vedoucích politiků strašila theorie Malthusova
o ubývající plodnosti půdy, která
nestačí uživiti množící
se lidstvo, a na ni navěšené ideje novomalthusianismu
o nutnosti omezování počtu dětí
ať už vědomou vůlí - kontrola porodů,
nebo připouštěním katastrofálních
natalitních pohrom, v nichž umíraly miliony
proletářských dětí hladem,
nemocemi, bídou. Rozhodně odmítáme
názory Malthusovy, theorii o ubývající
plodnosti půdy a jiné báchorky, jež
chtějí dokázat, že člověk
nemůže spoléhat na zlepšení svého
hmotného postavení a že jeho spása je
pouze v omezení počtu dětí. Jsme přesvědčeni,
že se pro každého člověka najde
a musí najít dosti hmotných potřeb,
aby se mohl ze života těšit a radovat.
Nelze dohlédnouti hranic, jež má věda.
Tam, kde kdysi rostl jeden klas, roste dnes větevnatá
pšenice. Příroda tají v sobě
tolik možností, že jejich dovedné využití
uspokojí potřebu všeho lidstva, dokonce i v
tom případě, stoupne-li značně
jeho počet. Fysika zabezpečuje nevyčerpatelné
možnosti atomové energie, chemie vyrábí
látky, jež nahrazuji produkty živé přírody
a není vzdálena doba, kdy fotosynthesou, tvořením
škrobu, cukru, a bílkovin bude umět člověk
vytvářet potravu v libovolném množství,
jak nám ukazují úspěšné
výsledky agrobiologie.
Velmi zajímavé je poslední usnesení
vlády, o kterém dnes mluvil ministr dr. Dolanský,
o vybudování vědeckého výzkumu,
a proto se dovolávám znovu dnešního
projevu ministra dr. Dolanského, který o
věcech, o nichž se zde jen namátkou zmiňuji,
mluvil velmi podrobně. Tyto výhledy nedovedla však
lidstvu dát stará měšťácká
věda. Ty přinesla teprve Velká říjnová
revoluce a jeji ovoce - vítězný tvořivý
socialismus. Dnes po převratných přímo
objevech sovětské vědy nemusí se již
lidstvo obávati hladu, naopak již dnes se ukazuje,
že už za dnešní znalosti možností
přírody uživilo by se na světě
třikráte tolik lidí co je dnes, a možnosti
ty se budou stále zvětšovat. Jen mír
a pokoj potřebuje lidstvo, aby mohlo usilovnou prací
k tomuto blahobytu co nejdříve dospět. Také
náš stát na cestě k socialismu věnuje
plnou péči rodině, dbá, aby jeho občané
snadněji mohli nésti starost o výživu
a výchovu dětí a všemi způsoby
se stará o čestné postavení i o hospodářské
zabezpečení početných rodin. Není
to jen daňová politika, kterou někteří
národohospodáři výlučně
chtěli ulehčovat početným rodinám,
nejsou to jen přednostní příděly
potravin a jiných spotřebních statků,
není to jen přednost v bytové péči
a v jiných složkách života, ale je to
efektivní, skutečná pomoc každému
živiteli rodiny ve formě rodinných přídavků.
Jak již jsem řekl, máme již s tímto
zařízením zkušenosti několika
let a lze říci, že dobré. Toto zařízení
se u nás prakticky velmi dobře osvědčilo.
Ukázalo se, že opatření to nejen že
nijak neohrozilo naše hospodářství,
že nezruinovalo státní pokladnu, že nerozvrátilo
obecnou morálku, ale naopak, že naše hospodářství
se dovedlo rychle přizpůsobit zvýšenému
sociálnímu nákladu a že hmotné
uspokojení statisíců rodin přispělo
zajisté ke zvýšení radosti ze života,
radosti z práce a víry v život. Bez obav o
budoucnost svých dětí spokojený pracovník
může radostněji pracovat, neboť ví,
že tím prospívá nejen celku, všem,
ale především i sobě a své rodině.
Myslím, že i tuto kladnou stránku zavedení
rodinných přídavků nutno připomenout
a náležitě zhodnotit.
O podstatě dnes projednávaného zákona
promluvil přede mnou zpravodaj za výbor sociálně-politický
a zdravotnický posl. Kapoun. Budiž mi dovoleno
doplniti jeho vývody jen několika málo číslicemi,
a to v největším úseku působnosti
tohoto zákona, totiž rodinných přídavků
u pojištěnců národního, dříve
sociálního pojištění. Jak vám
je zajisté známo, stará se o úhradu
rodinných přídavků t. zv. fond rodinných
přídavků, který také pečuje
o ony mimořádné případy populačních
podpor, kde rodiče nemají důchodu buď
ze mzdy nebo veřejného platu či důchodu,
a o zvláštní zařízení
a ústavy sloužící úkolům
populační politiky.
Tento fond vyplatil v době od 1. 12. 1945 do 31. 12. 1946
na rodinných příspěvcích 2467
milionů Kčs, za r. 1947 3596 mil. Kčs, za
r. 1948 3858 mil. Kčs a za prvé pololetí
1949 1786 mil. Kčs.
K úhradě pak měl na příspěvcích
a z výnosu vlastního jmění tyto příjmy:
od 1. 12. 1945 do 31. 12. 1946 3652 mil. Kčs, za r. 1947
4072 mil. Kčs, za r. 1948 4543 mil. Kčs a za první
pololetí 1949 2216 mil. Kčs.
Zvýšené výdaje podle tohoto zákona
budou zcela dostatečně kryty zvýšením
zaměstnavatelského příspěvku
ze 4 na 5 % vyměřovacího základu,
platu či mzdy.
Je tedy hospodářství rodinných přídavků
potěšitelné i po stránce finanční,
neboť je soběstačné a zbývají
ještě značné částky, kterých
může být použito na další
zlepšování, jak také uvádí
důvodová zpráva k čl. I dnes projednávaného
zákona. Rodinné přídavky v tomto úseku
se vyplácejí v průměru na 1,5 mil.
dětí měsíčně, celkem
asi 800.000 příjemců, otců či
matek.