Úkol lepšího využití kapacity se
samozřejmě nevztahuje pouze na těžké
strojírenství. Data, která máme po
ruce, ukazují na př. nedostatečné
využití zařízení ve slévárnách
a v hutním průmyslu. Stálo by za to přezkoumat,
na kolik je využit náš park nákladních
automobilů, traktorů nebo zařízení
mnoha jiných odvětví našeho hospodářství.
Často slyšíme poukazy na nevyhovující
stav dnešního zařízení, nevhodné
suroviny a mnohé jiné důvody, které
mají vysvětliti, proč nejsou možny vyšší
výkony. Zkoumání v závodech a na pracovištích,
rozhovory s dělníky a techniky však vždy
ukázaly, jak velké bohatství, dosud řádně
nevyužité, je na dosah našich rukou.
Plná mobilisace našeho strojního parku ve spojení
s masovým rozšířením údernictví
a socialistického soutěžení budou znamenat
samy o sobě již podstatný vzrůst produktivity
práce. Vytvářejí tak jeden z hlavních
předpokladů pro splnění naší
pětiletky. Dnes ovšem nízké ještě
využití naší průmyslové
kapacity má svůj podíl na tom, že produktivita
práce málo ještě překračuje
předválečnou úroveň.
Dokážeme-li dokonaleji využíti kapacitu
našeho hospodářství, pak se asi zjistí,
že nejeden z našich investičních projektů
lze odložit, aniž se tím ohrozí plánovaná
výroba. Uvolněné investiční
prostředky se pak budou moci využít pro urychlenou
výstavbu a přestavbu našeho hospodářství,
pro zvládnutí základních úkolů
v průmyslu výrobních prostředků
i v zemědělství. To podstatně přispěje
k urychlení naší cesty k socialismu.
Hlavním úkolem našeho zemědělství
je zvyšovat výrobu, zejména živočišnou
výrobu, ve směru výrobních čísel
pětiletého plánu a dále zlepšovat
výživu našeho lidu. To znamená ve výrobě
rostlinné zlepšovat a zvyšovat hektarové
výnosy, v prvé řadě brambor, cukrovky,
chmele i ječmene, zvýšit výrobu rychlené
a rané zeleniny a odstranit ročně se opakující
napětí v zásobování zeleninou
velkých průmyslových a spotřebních
center. Znamená to dále zajistit a rozšířit
pro rostoucí stavy dobytka, prasat i drůbeže
domácí krmivovou základnu a s krmivem účelně
hospodařit, abychom dávali našemu lidu více
masa, více tuků a více mléka.
A má-li naše zemědělství stačit
rychlému rozvoji našeho průmyslu a stále
větší poptávce nejen městského
obyvatelstva, avšak i touze po lepším životě
vesnického lidu, rolnictva, počínají
si již sami naši zemědělci uvědomovat,
že se nejen po staru už nedá na vesnici žít,
ale že je třeba také hledat a zkoušet
nové cesty v samé výrobě.
S udřenými lidmi, s pachtěním od slunka
do slunka, s utahanými kravkami, se zbytečnými
ztrátami času při práci, v polích
i ve stájích - a čas, to jsou dnes velké
peníze i v zemědělství - s malou,
nízkou produktivitou práce našeho drobného
a středního rolníka, kde si každý
hospodaří na svou pěst, s tím už
naši zemědělci nemohou vystačit, a tak
teprve nemohou udržet krok s průmyslem a městem
k lepšímu a krásnějšímu
životu. Proto v novém pojetí sousedské
svépomoci pečují sami dobří
hospodáři o společné a vzájemné
vyšší využití strojů na podkladě
nové organisace práce v jednotných zemědělských
družstvech a v těsné spolupráci se strojními
stanicemi. Proto již někde přecházejí
k společným plánovaným osevům.
Budují družstevní stáje a výkrmny
v jednotných zemědělských družstvech
i společné družstevní drůbežárny
s odchovem kontrolovaných a kmenových chovů
jak pro družstevní velkovýrobu vajec, tak i
pro zlepšení svých vlastních chovů
a stád. A tady již musí po své konsolidaci
v příštím roce pomáhat zemědělcům
v nových vyšších výrobních
formách jejich vzájemné a sousedské
spolupráce v jednotných zemědělských
družstvech, v jejich snaze za vyšší rentabilitu
jejich práce a hospodaření - státní
statky i strojní stanice. Budou jim pomáhat v dodávkách
levného a kvalitního osiva a sádí
i vybraného kontrolovaného chovného materiálu
i v poskytování dobré a laciné strojové
práce ze strojních stanic. Jsme na začátku
přerodu naší vesnice. Budeme pomáhat
drobným a středním rolníkům
a sabotéry a nepřátele lehčí
práce a lepšího života rolnictva budeme
zneškodňovat v pevném spolku dělníků
a rolníků, který zajišťuje naši
cestu k socialismu na vsi.
Dovolte mi nyní, paní a pánové, několik
slov o úkolech, které máme před sebou
na poli organisace našeho plánování
a jeho metody. Někdejší předseda Gosplanu
SSSR Kujbišev charakterisoval sovětskou plánovací
organisaci takto: "Plánované hospodářství
a jeho plánovací aparát byly vytvořeny
socialistickou revolucí. Plánovací systém
je dítětem říjnové revoluce."
Obdobně to platí i u nás. Po květnu
1945 jsme začali budovat náš plánovací
aparát a přešli jsme k plánovanému
hospodářství. Teprve po únorovém
vítězství se nám podařilo vybudovat
jednotný vrcholný plánovací orgán
a založit plánovací orgány v krajích.
I naše plánovací technika se zdokonalila. Znárodnění
ve stavebnictví nám umožnilo skutečné
plánování stavební výroby,
zatím co dříve ve stavebnictví naše
plánování se v podstatě omezovalo
na stanovení velice neurčitých a těžko
zkontrolovatelných kvot stavebních nákladů.
Začínáme s plánováním
v rámci krajů, zatím co naše dvouletka
byla v podstatě plánem ústředním.
Začínáme také s plánováním
výrobních nákladů a cen, s plánováním
finančním, s kontrolou korunou atd.
Jsou však ještě velké úkoly před
námi. Vedle rozšíření plánování
na nové oblasti, jako je vnitřní obchod,
služby sociální, zdravotní a kulturní
atd., jde především o to zdokonalit naše
plánování na rozhodujících
úsecích našeho hospodářství
v průmyslové výrobě a zejména
v těžkém strojírenství. Především
v tomto hlavním článku našeho plánu
je nutno rozšířit počet t. zv. jmenovitých
úkolů, abychom co nejvíce klíčových
výrobků těžkého strojírenství
plánovali, nikoliv pouze v korunách jako dosud,
nýbrž v kusech, ve váze, ve výkonu atd.
Pouze takový plán umožní přesnou
kontrolu zdola a shora. Takový plán, rozvedený
na dílny a pracoviště, bude další
vzpruhou pro rozvoj údernického hnutí a socialistického
soutěžení ve zvlášť důležitých
úsecích našeho hospodářství.
Musíme naplánovat hospodářsko-technické
normy, které zajistí hospodárné zacházení
s nejdůležitějšími surovinami a
polotovary; výkonové normy, které se stanou
základnou pro soutěžení, a normy pro
využití strojů a jiného zařízení.
Všechny tyto normy nám umožní vypracovat
plán tak, aby plně odpovídal naší
velké výrobní kapacitě a aby se stal
mohutným mobilisačním činitelem v
rozvoji našich výrobních sil. Stalin nás
učí: Bez technických norem není možné
plánované hospodářství. Technické
normy jsou nutné mimo jiné proto, abychom ty, kteří
zůstávají pozadu, vyzdvihli na úroveň
těch, kteří jsou vpředu. Technické
normy, to je velká regulující síla,
která ve výrobě organisuje široké
masy pracujících okolo pokročilých
elementů dělnické třídy.
Na konec ještě o jedné všeobecné
bolesti. Třeba vypovědět soustavný
boj lokálnímu patriotismu a sobectví ve všech
jeho formách a projevech jako proti neblahému dědictví
kapitalismu a kapitalistického myšlení. Proti
sobectví resortnímu, podnikovému, oblastnímu,
místnímu atd. Naší výstavbě,
našemu plánovanému hospodářství
škodí nemálo ti, kdož s takového
úzkého hlediska nadouvají požadavky
na investiční prostředky nebo pracovní
síly, aniž se starají o využití
stávající kapacity nebo prověrku pracovišť;
ti, kdož si předem zajišťují nadměrnou
kapacitu pro budoucí investice, aniž mají třeba
sebemenší ponětí o jejich projektech;
kdož hromadí nadbytečné zásoby
surovin; kdož ve snaze, aby dosáhli vyššího
zisku neb lepších cen, vyrábějí
nežádoucí druh zboží; kdož
na účet kvality výrobků se snaží
plniti plán; kdož z důvodů staré
kapitalistické konkurence brání výměně
zkušeností; kdož všelijakým pokoutním
způsobem se snaží proti plánu prosadit
nějakou stavbu atd. Říká se o těchto
lidech, že jsou dobří, že fanaticky hájí
zájem svého podniku, své oblasti, místa,
že to myslí dobře, i když jednají
špatně. Připusťme, že jsou dobří,
i když by stálo někdy zato se na ně
podívat blíže, jsou-li vždycky takoví,
jak vypadají. Ale rozhodně je třeba takovýmto
dobrákům říci, že nejen jednají
špatně, ale že jednají špatně
proto, že špatně myslí. Že myslí
po staru a jak Stalin jednou řekl - po kramářsku.
Zásoby, zajištění investic, zisk, rentabilita
atd. jsou jistě vážné věci při
výstavbě socialismu. Ale ti, kdož vidí
tyto všechny věci jen s úzkého vlastního
hlediska, bez ohledu na celek hospodářství,
bez ohledu na všechny souvislosti, dané plánem,
a konec konců bez ohledu na to, že jejich požadavky
jsou na úkor našeho společného cíle
- ti nutně rozvracejí plán, hromadí
obtíže, zvyšují disproporce, brzdí
rozvoj naší výstavby. A takové počínání
nelze jistě omlouvati dobrou vůlí, neboť
vůle nás všech musí směřovat
k tomu, jak řekl Gottwald, plnit a splnit pětiletý
plán. (Potlesk.)
Dovolte, paní a pánové, abych nyní
přešel k závěru svých vývodů.
Jaké jsou výsledky, jichž jsme se dopracovali
na sklonku třetího roku našeho plánovaného
hospodářství?
Výsledky, v hlavních rysech shrnuty, jsou tyto:
1. v rukou veřejného sektoru našeho hospodářství
je dnes 97 % průmyslové výroby, 93 % stavebního
průmyslu, skoro 100 % pravidelné dopravy osob a
nákladů, na plných 100 % banky, lidové
peněžnictví a pojišťovny; na plných
100 % velkoobchod zahraniční i vnitřní
a asi 78 % obratu maloobchodu;
2. v zemědělství, kde po únoru zmizel
velkostatkář s vlastnictvím půdy nad
50 ha, jsme v prvních začátcích rozvoje
vyšších výrobních forem; v jedné
pětině obcí existují přípravné
výbory jednotných zemědělských
družstev, státní statky mají v rukou
5,2 % zemědělské půdy, státní
strojní stanice se jak co do počtu, tak co do vybavení
stroji rozšiřují;
3. průmyslová výroba dosáhla v říjnu
t. r. v průměru na hlavu obyvatelstva o 36 % vyšší
úrovně než před válkou; zemědělská
výroba se vcelku přibližuje předválečnému
stavu;
4. zahraniční obchod vzrostl za dvě léta
od roku 1946 skoro čtyřnásobně a podíl
Sovětského svazu a zemí lidových demokracií
na něm dosáhl asi 40 %, čímž
se upevňuje naše hospodářská
nezávislost na kapitalistickém světě;
5. státní finance se konsolidují; při
poklesu oběhu bankovek rostou státní příjmy
tak, že se dostáváme k financování
investic a zásob ze státního rozpočtu;
6. zásobování obyvatelstva se trvale zlepšuje
a životní úroveň lidu převyšuje
úroveň předválečnou;
7. údernictví a socialistické soutěžení,
jako metody zvyšování produktivity práce,
nabývají masového rázu;
8. industrialisace a všeobecný hospodářský
rozvoj Slovenska pokračuje rychlým tempem a upevňuje
bratrský svazek obou našich národů.
Za dosažené úspěchy naší
hospodářské výstavby vděčíme
pilným rukám našich dělníků
a rolníků i inteligence a nikdy nezapomínáme
na to, zač všechno jsme přitom vděčni
Sovětskému svazu, jehož dějinné
vítězství nás osvobodilo z jařma
fašismu, jehož spojenectví a přátelství
nám zabezpečuje klid a mír a zajišťuje
velkorysou a nezištnou pomoc, a jehož historický
vzor je nám nevyčerpatelnou studnicí poučení
při budování socialismu. (Potlesk.)
Co dokazují a o čem nás poučují
tyto výsledky tří let našeho plánovaného
hospodářství?
Dokazují především to, že naše
cesta, kterou jsme nastoupili v květnu 1945 a zajistili
únorovým vítězstvím, cesta,
kterou zabezpečujeme našimi plány, cesta socialistické
přeměny naší společnosti, je
správná. (Potlesk.)
Výsledky tří let našeho plánovaného
hospodářství dokazují za druhé
i u nás převahu socialistického řádu
nad řádem kapitalistickým, dokazují
to, že socialistický řád je vyšším,
dokonalejším řádem nežli řád
kapitalistický. (Potlesk.)
Výsledky tří let našeho plánovaného
hospodářství nás za třetí
poučují o tom, že nemůžeme socialismus
dobudovat, aniž bychom získali pro socialismus vesnici,
jak na to už před rokem poukázal náš
president Klement Gottwald. (Potlesk.)
Výsledky tří let našeho plánovaného
hospodářství nás dále poučují
o tom, že cesta k socialismu je nerozlučně
spjata s neustálým třídním
bojem s třídním nepřítelem
domácím i zahraničním a že rozmach
a rozkvět socialistického sektoru hospodářství
je největším morem na reakci. (Potlesk.)
Výsledky tří let našeho plánovaného
hospodářství nám konečně
dokazují znovu, že není cesty k socialismu
bez bratrského a nejužšího spojenectví
a přátelství se Sovětským svazem.
(Dlouho trvající potlesk.)
Půjdeme tudíž i nadále neochvějně
a s největším nadšením touto osvědčenou
cestou pod moudrým a prozíravým vedením
prvního dělníka a hospodáře,
našeho presidenta Klementa Gottwalda. (Poslanci
povstávají. - Dlouho trvající potlesk.
- Poslanci usedají.)
Půjdeme po této cestě k socialismu s jasným
vědomím, že v této stalinské
epoše vývoje lidstva český a slovenský
lid, vedený dělnickou třídou, jenž
je dnes hospodářem v této zemi a vědomým
tvůrcem jejích dějin, příspívá
výstavbou socialismu k upevnění světového
tábora míru, pokroku a demokracie, vedeného
Sovětským svazem a velikým učitelem
lidstva Stalinem. (Poslanci povstávají. - Dlouho
trvající hlučný potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Užšie
predsedníctvo NS sa usnieslo na schôdzi dňa
10. novembra 1949 navrhnúť Národnému
shromaždeniu, aby rozprava o tomto prehlásení
bola prevedená v spoločnej schôdzi výboru
hospodárskeho a výboru pre hospodárske plánovanie
a jeho kontrolu.
Kto s týmto návrhom súhlasí, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Rozprava o prehlásení
pána ministra-predsedu Štátneho úradu
plánovacieho bude teda prevedená v spoločnej
schôdzi výboru hospodárskeho a výboru
pre hospodárske plánovanie a jeho kontrolu.
Tým je vybavený 1. odsek poriadku.
Prerušujem schôdzu na pol druhej hodiny. Plénum
sa teda síde opäť o 14. hod.
(Schôdza prerušená o 12. hod. 35 min. - znovu
zahájená o 14. hod. 5 min.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Budeme projednávat druhý bod pořadu, jímž
je.
2. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 358)
o berních úlevách při uspořádání
některých právních poměrů
družstev, spolků a jiných právnických
osob (tisk 369).
Zpravodajem je posl. dr. Loubal. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Loubal: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dnes dopoledne jsme slyšeli obsáhlý a hluboký
rozklad pana ministra dr. Dolanského o úkolech,
které nás v pětiletce čekají.
Tyto úkoly se týkají hluboce také
našeho družstevnictví jako vyšší
hospodářské formy, a aby toto družstevnictví
mohlo plnit své úkoly, aby mohlo prospívat
svému členstvu a všemu pracujícímu
lidu, jevila se a jeví se nutnost, aby v družstevnictví
došlo také k reorganisaci a k takovým organisačním
i hospodářským formám, aby svým
úkolům mohlo dostát.
V důsledku toho, poněvadž jde o veřejný
zájem, předkládá vláda návrh
zákona tisk 358 o berních úlevách
při uspořádání některých
právních poměrů družstev, spolků
a jiných právnických osob, které mají
být zbaveny a zproštěny placení poplatků,
daně z obohacení, pokud je odůvodněna,
daně z obchodu s cennými papíry a dávky
za úřední úkony, a ty právní
akty, které vedou ve smyslu tohoto zákona k novým
organisačním i hospodářským
formám na poli družstevním. Netýká
se to však jenom družstev a družstevního
podnikání, tento zákon se vztahuje také
na různé majetkové převody různých
spolků a nadací tak, jak tato organisační
reforma a zjednodušovací proces jeví se nutným
v důsledku zákona o krajském zřízení.
Jsou tedy osvobozeny od zmíněných poplatků
a dávek tyto převody a tyto akty: převody
veškerého majetku jednoho družstva na jiné
družstvo při jejich splynutí, pro přeměny
společností na družstva, při kterých
veškerý majetek zanikající společnosti
přechází na družstvo i pro některé
převody majetku, převody závodů nebo
částí majetku na družstva, zejména
také při sloučení, fusích nebo
přeměnách v širším smyslu,
t. zv. hospodářských nebo zastřených,
pro převody majetku zanikajícího spolku nebo
nadace na jiný spolek, nadaci nebo na jinou právnickou
osobu a posléze jiné převody majetku na právnické
osoby.
Většina těchto aktů, na které
se zákon vztahuje, stala se aktuálními a
byla provedena již po únorových událostech.
Proto vládní návrh zákona pamatuje
na to tím, že zákon má zpětnou
působnost k 31. prosinci 1947, jeho platnost je do 31.
prosince 1950 a je tu zmocnění pro vládu,
aby pro případ potřeby prodloužila platnost
zákona nejpozději do konce r. 1953.