Váha socialistického sektoru v našem zemědělství
začíná růst.
Ve více než 1/5 našich
obcí máme dnes již přípravné
výbory jednotných zemědělských
družstev. Ve více než 2.000 obcích jsou
již přípravné výbory schváleny
a v 1.300 obcích byla již jednotná zemědělská
družstva formálně ustavena. O nějakých
250 JZD můžeme mluvit jako o družstvech vzorných,
která vypracovala podrobně plány žňové,
plány orby i osevu. Některá družstva
vypracovala dokonce celoroční finanční
plány. Řada JZD přikročila již
ke společnému osevu buď po skupinách
rolníků nebo dokonce v měřítku
celé obce.
Pro vývoj naší vesnice k vyšší
produktivitě práce a lepšímu socialistickému
životu měly letošní žně rozhodující
význam. Rolníci sami našli způsoby a
formy práce, které nejlépe odpovídají
jejich potřebám a našim poměrům.
Traktory a samovaz vtiskly letos našim žním ráz
a tempo. Finanční plán, který vznikl
spontánně v jednotných zemědělských
družstvech, umožňuje odměňovat
práci podle zásluhy. Znemožňuje, aby
větší zemědělci zneužili
sousedské výpomoci k vykořisťování
zemědělců drobnějších.
V plném rozsahu se potvrdilo, že při budování
socialismu na vesnici musí napomáhat dělnická
třída. Výrazem toho byly patronátní
závody, které se osvědčily a našim
družstvům nemálo pomohly při opravě
strojů, práci na polích, vypracování
plánu a v neposlední řadě také
v politické práci na vesnici. Soudružská
pomoc patronátních závodů ještě
více prohloubila svazek dělníků a
rolníků. Pomoc našemu zemědělství
také poskytuje ve stále větší
míře 300 státních strojních
stanic, které jsou vybaveny téměř
5.000 traktory a více než 2.500 samovazy. Strojní
park státních strojních stanic dále
rozšiřujeme. Za prvních 6 měsíců
letošního roku na příklad jsme jim přidělili
více než polovinu traktorů, které náš
průmysl pro zemědělství vyrobil, a
téměř 1/3 samovazů.
Státní strojní stanice posekaly v letošních
žních 177.236 ha obilovin, takže jedním
samovazem posekaly průměrně 73 ha.
Celková výměra půdy Čs. státních
statků se po únoru zvětšila téměř
na 5násobek z 92.000 ha v lednu 1948 na 466.652 ha letošního
září. Výměra zemědělské
půdy se dokonce zešestinásobila z 67.300 ha
na 430.210 ha. Podíl socialistického sektoru na
dodávkách chlebového obilí je nepoměrně
vyšší než jeho podíl na celkově
oseté ploše.
Roste i vybavení státních statků zemědělskými
stroji. Za prvních 8 měsíců letošního
roku obdržely státní statky více než
1/3 všech traktorů a 1/5
samovazů. Ve státních statcích připadá
1 traktor na 73 ha orné půdy. Je přirozené,
že za takovýchto příznivých poměrů
a při veliké výhodě racionální
výroby na velkých plochách jsou výsledky
hospodaření státních statků
již dnes, nedlouho po jejich skutečném poúnorovém
rozběhu, poměrně úspěšné.
Průměrná denní dojivost krav, která
v celostátním měřítku - jak
jsem se již zmínil - dosáhla nejlepšího
výsledku po válce 4 litry, činí u
státních statků 6,3 litru, což je téměř
o 60 % více. Z popudu presidenta republiky Klementa Gottwalda
zřídily Čs. státní statky jen
v českých zemích od loňské
zimy přes 560 velkovýkrmen vepřů.
Celkem jsme měli k 20. říjnu téměř
1.900 velkovýkrmen, z čehož skoro 1.200 u Čs.
státních statků a zbytek u různých
továren a pod. Za neuvěřitelně krátkou
dobu vyrostl nám zde stav prasat téměř
na 500.000 kusů, takže podíl socialistického
sektoru na dodávkách vepřového masa
naší spotřebě rychle stoupá.
Zatím co v lednu se socialistický sektor podílel
na dodávkách vepřového masa pouhými
třemi procenty, zvýšil se tento podíl
v letních měsících až na 40 %.
Předpokládá se, že v celoročním
průměru se bude socialistický sektor na dodávkách
vepřového masa podílet asi 1/3.
Říká se, že se v zemědělství
nedá plánovat a že se tam urodí, jak
pánbůh dá. Rychlý rozvoj velkovýkrmen
prasat u státních statků v tak neuvěřitelně
krátké době ukazuje, že se plánovat
dá, a je názorným příkladem
pro naše zemědělce, s jak velkým prospěchem
lze plánovat. Naše státní statky, komunální
a jiné veřejné statky, naše velkovýkrmny
musí se na vsi státi názorným příkladem
a vzorem, který malým a středním rolníkům
prakticky předvede všechny výhody socialistického
velkopodnikání v zemědělství.
(Potlesk.)
Dalším důkazem rozvoje našeho hospodářského
života jsou výkony dopravy. Především
zásluhou a obětavostí našich železničářů
překonala doprava ve 2LP téměř všechna
plánovaná čísla. Přeprava zboží
na čs. drahách byla v roce 1948 o 3 % vyšší
než před válkou a doprava osob dokonce o 57
%. Těchto úspěchů dosáhla doprava
se značně menším počtem lokomotiv
i nákladních a osobních vagonů.
Na našich železnicích, zejména na Slovensku,
kde válečná litice zanechala za sebou pobořená
nádraží, stržené mosty, vytrhané
kolejnice a rozstřílené lokomotivy, bylo
třeba napravovat veliké škody. Bylo zapotřebí
zbavit dopravu, podobně jako pošty, byrokratických
přežitků státního hospodářství
minulosti. A proto jsme přeměnili dosavadní
podniky státní na podniky národní.
Současně se provádí i vnitřní
reorganisace tak, aby se vytvořily menší samostatně
hospodařící celky, které by byly zárukou
zhospodárnění a odbyrokratisování
těchto podniků.
Znárodnění pošt na příklad
přineslo již zhospodárnění v
tom, že se mohl snížit počet zaměstnanců
o 2.000 sil v důsledku zrušení ředitelství
pošt a tak se dosáhlo úspory asi 100 mil. Kčs.
Nová nebyrokratická organisace uvolňuje tvůrčí
síly zaměstnanců jak v dopravě, tak
také na poštách. Tam na př. z 50.000
zaměstnanců pracuje již 70 % podle norem, což
umožňuje zvýšení produktivity práce.
V období do února sváděli jsme s reakcí
boj o znárodnění zahraničního
obchodu a jeho zaměření. Prosazovali jsme
orientaci na Sovětský svaz a na státy lidové
demokracie. Naším cílem bylo utužit ještě
více naše politické svazky rozvíjením
co nejširších hospodářských
vztahů a zajistit tak co největší nezávislost
našeho hospodářství na kapitalistickém
západě a jeho zabezpečení proti vlivům
krise kapitalistického hospodářství.
Ze souhlasných snah ostatních lidově demokratických
států a z nezištné ochoty Sovětského
svazu poskytovati jim co největší pomoc při
výstavbě jejich hospodářství
došlo nejdříve k uzavírání
dlouhodobých, svým rozsahem nebývalých
hospodářských smluv. Konečně
ustavena Rada vzájemné hospodářské
pomoci za účasti SSSR a lidově demokratických
států na principu rovnoprávnosti a nezávislosti
členských států a stala se účinným
nástrojem mírového budování
a hospodářského rozmachu v době, kdy
fiasko t. zv. spolupráce zmarshallisovaných zemí
se stalo očividným pro všechny.
Reakce, jejímž politickým cílem bylo
zvrátit vývoj poměrů u nás
zpět a vtáhnout republiku do područí
imperialistů, se bránila proti orientaci našeho
zahraničního obchodu na SSSR a lidově demokratické
státy. Majíc v rukou ministerstvo zahraničního
obchodu, rozvracela i tu naše hospodářství.
Přímo sabotovala naše hospodářství,
zejména pašováním devis a nelegálním
vývozem kapitálu, který Národní
banka tehdy odhadovala na nejméně 3-5 miliard Kčs
ročně. Tomuto stavu na ministerstvu zahraničního
obchodu udělal definitivní konec únor, který
přinesl znárodnění zahraničního
obchodu.
Přesvědčivým svědectvím
o převaze našeho hospodářství
nad kapitalistickým je také výsledek 2LP
v zahraničním obchodu. V době, kdy velká
většina kapitalistických států
vykazuje pasivní obchodní bilanci, dolarovou nouzi
a zadluženost u Spojených států, byla
naše bilance zahraničního obchodu v 2LP prakticky
vyrovnaná, a to přes to, že současně
dolehla na něj tíha neúrody z roku 1947.
Ve srovnání s r. 1946 vzrostl náš zahraniční
obchod v r. 1949 skoro na čtyřnásobek, zvětšil
se z 16,9 miliardy Kčs v prvních 10 měsících
1946 na 65,3 miliardy Kčs v prvních 10 měsících
letošního roku. (Potlesk.) Tohoto úspěchu
jsme dosáhli především zvýšenou
průmyslovou výrobou, ale také zřízením
monopolních společností s novými lidmi
v čele. Tento úspěch by nebyl možný,
kdyby zahraniční obchod ovládali kapitalisté.
Nebyl by také možný bez velkorysé pomoci
Sovětského svazu, který nás po neúrodě
zachránil před hladem. (Hlučný
potlesk.)
Také v prvních 10 měsících
letošního roku se zahraniční obchod
vyvíjí příznivě. V našem
dovozu se zvětšuje podíl surovin na úkor
potravin a v našem vývozu roste podíl hotových
výrobků. Naše hlavní zaměření
zahraničního obchodu na Sovětský svaz
a státy lidové demokracie se stále prohlubuje.
Byl-li loni podíl Sovětského svazu a států
lidových demokracií na našem dovozu asi 30
%, pak letos již vzrostl na více než 40 %. Ve
stejné míře vzrostl i podíl těchto
států na našem vývozu.
Soustředění zahraničního obchodu
do 29 společností znamená veliký zisk
pro naše hospodářství, neboť naše
firmy si nemohou za hranicemi konkurovat, jak to bývalo
dříve zvykem, a ušetříme zbytečnou
několikerou režii na platech a provisích zástupců,
makléřů atd. Názorně to vidíme
na příkladu našeho dovozu a vývozu důležitého
exportního zboží - textilu. Podle odhadu činila
nákupní režie při dovozu v tomto sektoru
u soukromých podnikatelů průměrně
3 %. Režie výsadní společnosti Centrotex
činí naproti tomu pouhou polovinu procenta. Vývozní
režie, která zahrnovala nákladné zástupce
a makléry v zahraničí, se pohyboval kolem
8 %, zatím co Centrotex to dnes pořídí
za 1,75 %. Jen u této společnosti získalo
tedy naše hospodářství za rok skoro
3/4 miliardy Kčs. Tato společnost
Centrotex je největším nákupčím
bavlny na světových trzích. Její velikost
nejlépe vynikne, srovnáme-li jí s největšími
společnostmi zahraničního obchodu naší
kapitalistické minulosti. Zatím co Centrotex má
dnes roční obrat kolem 14 miliard Kčs, měla
předválečná Kotva v r. 1938 obrat
140 milionů Kč a největší snad
společnost Omnipol něco kolem půl miliardy.
(Předsednictví převzal místopředseda
Komzala.)
Vnitřní obchod, stejně jako zemědělství
a výživa, byl důležitým bojištěm
v našem předúnorovém zápase s
reakcí. Tato si dobře uvědomovala, že
zásobování je naším nejcitlivějším
bodem politického i hospodářského
života a že právě na tomto úseku
lze novému režimu zasadit těžké
rány. Proto reakce, opírajíc se o kapitalistický
velkoobchod, vedla právě sem své nejtěžší
útoky. Dělnická třída a v jejím
čele komunistická strana přijaly tuto výzvu
a od počátku vedly boj proti "džungli"
v obchodě, jak to nazval náš president Klement
Gottwald. Tento zápas vyvrcholil nejprve v t. zv.
"textiliádě" v zimě roku 1947-48
a posléze v únorovém vítězství,
které přineslo znárodnění velkoobchodu
a tím předpoklad pro další upevňování
a rozšiřování socialistického
sektoru v oběhu a rozdělování zboží.
Výsledky tohoto procesu jsem shrnul již v předchozí
kapitole o změnách třídní struktury
našeho hospodářství. Jak blahodárně
se tyto změny a naše politika ve vnitřním
obchodě projevily v životě každého
našeho pracujícího občana, uvedu, paní
a pánové, později.
Naše nové národní podniky jsou ve srovnání
s předválečnými kapitalistickým
velkoobchody přímo kolosy. Jedním z našich
největších obchodních podniků
byl jednotný dům ASO, který v roce 1938 měl
13 závodů s 1.000 zaměstnanci a s ročním
obratem 200 mil. Kč. Nemohl se ani srovnat s naším
národním podnikem Obchodní domy, který
má 65 závodů, více než 4.000
zaměstnanců a dosáhne letos obratu 3,5 miliardy
Kčs. V ASU i u Brouka a Babky činila režie
před válkou kolem 20 % z obratu, v našich Obchodních
domech nepřesahuje 6 %. Uvažme, kolik jen ušetříme
na obchodní reklamě, která na př.
ve Spojených státech stojí spotřebitele
4 % ceny zboží, a jakou teprve úsporu znamená
odstranění celé ohromné legie obchodních
cestujících, komisionářů a
podobného druhu příživníků
obchodu kapitalistické předmnichovské éry.
U nás v lidově demokratickém státě
musí obchod také dbát o úpravu výkladů
a tak v jistém smyslu o propagandu a reklamu. Stojí
nás to však pouze zhruba půl promile obratu
národních podniků.
Změnami v třídní struktuře
naší společnosti byly ve své podstatě
dotčeny i instituce finanční, počínaje
státní pokladnou a konče naším
peněžnickým systémem.
Banky a s nimi soustava našeho lidového peněžnictví
se staly ústřední účtárnou
a kontrolorem naší výroby i obchodu a místem,
které shromažďuje a rozděluje podle plánu
naše peněžní prostředky a kontroluje
jejich použití. Tím kontrolují a budou
čím dál tím hlouběji kontrolovat
jak pohyb zboží a pracovních sil, tak hospodářské
výsledky podniků výrobních a obchodních.
Za vlády finančního kapitálu měly
banky - a mezi ně patřila i vrcholná peněžní
ústředí lidového peněžnictví,
jež s bankami těsně kooperovala - rozhodující,
třeba dobře zatajovaný vliv ve státě.
Banky spravovaly peněžní aktiva kapitalistické
společnosti: stát tenkrát stál před
nimi ne v roli dozoru, ne v roli majitele, ne v roli vedoucího
a rozhodujícího orgánu, ale v roli povolného
nástroje finanční oligarchie a hospodářsky
v roli dlužníka, což bylo skoro permanentní.
Socialistické hospodářství, k němuž
spějeme, staví peněžnictví před
nové úkoly. K jejich řešení byla
velkým přínosem konsolidace výroby
a obchodu. A tato konsolidace především socialistického
sektoru našeho národního hospodářství
přinesla s sebou i velký rozmach všech příjmových
složek rozpočtu. Jestliže dnes můžeme
mluvit o tom, že budeme z velké části
již letos financovat investice národních podniků
z výnosů rozpočtu na rok 1949, je to svědectvím
už nejen o konsolidaci našeho hospodářství,
ale o nesmírných možnostech, které dává
našemu hospodářství nastoupená
cesta k socialismu již při prvních krocích.
(Potlesk.)
Dříve neslýchaná akumulace peněžních
prostředků v rukou státu - ke konci října
45,5 miliardy Kčs - přeměnila státní
pokladnu z někdejšího dlužníka
t. zv. "peněžního trhu", tedy v podstatě
kapitalistických bank, ve vkladatele a největšího
věřitele bank - národních podniků.
Jejich prostřednictvím financuje stát výstavbu
našeho znárodněného hospodářství.
Strukturální změny naší společnosti
se vyjádřily tedy nejen v organisačním
přerodu našeho peněžnického systému
vytvořením nové organisace peněžnictví,
ale došly výrazu přímo ve výnosech
státních příjmů. Jestliže
jen výnos všeobecné daně za rok 1949
je ministerstvem financí odhadován vyšší
o 25 % nad preliminář a jestliže přímé
daně hlavně zásluhou zvláštní
daně výdělkové, placené národními
podniky, převýší preliminář
o 100 %, je to přímým finančním
odrazem politických a hospodářských
změn. (Potlesk.) S těmito změnami
dostávají novou funkci peníze, úspory,
peněžní ústavy, úvěr,
úrok, daně a také cla. A tato nová
funkce se projevuje i ve stavu našich státních
financí, který chci charakterizovat především
poukazem na národohospodářsky i politicky
nesmírně závažný fakt, že
stouply hotovosti ve státní pokladně o 43
miliardy. (Potlesk.) Výnosem daní při
stoupající životní úrovni lidu
stačili jsme krýt nejen státní rozpočtové
výdaje, ale i finanční potřeby výstavby
národních podniků. To se dálo za poklesu
oběhu bankovek o 6 miliard. Neklesla ani úroveň
našich úsporných vkladů přes
zavedení volného trhu. A jestliže mohu říci,
že bylo již rozhodnuto, aby hlavní část
našich investic za rok 1949 a léta předešlá
byla kryta ze státních přebytků roku
1949, není zajisté třeba shledávat
další doklady pro důkazy o tom, jak se hospodářsky
projevují změny v třídní skladbě
naší společnosti. (Potlesk.) Ano, dá
se po prostu říci: Odstranění kapitalistických
příživníků se pracujícímu
lidu vyplácí. (Potlesk.)
S odstraněním vykořisťování
člověka člověkem vytvářejí
se v našem novém hospodářském
systému předpoklady trvalého zlepšování
a vzestupu životní úrovně pracujícího
lidu. Na místo krisí a nezaměstnanosti nastupuje
soustavná každodenní péče státu
o blahobyt a kulturní povznesení lidu. Ve svých
známých deseti bodech praví o tom náš
president Klement Gottwald:
"Ruku v ruce s rozšířením a zlevněním
výroby bude možno zlepšovat zásobování
obyvatelstva potravinami a spotřebním průmyslovým
zbožím. V tom je také jeden ze zásadních
rozdílů mezi naším lidově demokratickým
řádem a kapitalismem. Za kapitalismu vede zvyšování
výroby ke krisi a k nezaměstnanosti, kdežto
v našem řádu vede vyšší výroba
k zlepšení životní úrovně
pracujícího lidu."
Mluvíme-li tudíž o životní úrovni
a srovnáváme li dnešní dobu s dobou
předválečnou, pak nesmíme zapomínat
na to, jak před válkou snižovala životní
úroveň dělnické třídy
především nezaměstnanost, která
na př. v r. 1933 vyřadila 1 mil. dělníků
z práce a uvrhla je i s jejich rodinami do bídy
a nouze. Nezaměstnanost dále tlačila i na
výdělky zaměstnaných dělníků,
kteří měli být tváří
v tvář průmyslové reservní
armádě povolnější ve svých
mzdových požadavcích. Drobnému a střednímu
rolníkovi snižovaly životní úroveň
hypotéky, tíživé daně, nespravedlivé
ceny a exekuce. Jen s tohoto hlediska, s hlediska dělnické
třídy a pracujícího rolníka
můžeme posuzovat životní úroveň.
Dnes již nemáme nezaměstnanosti, spíše
se nám někde pracovních sil nedostává.
Proti době předválečné přes
zmenšený počet obyvatelstva se zaměstnanost
zvýšila. To samo o sobě už vede ke zvýšení
životní úrovně dělnictva, zejména
tam, kde z jedné rodiny nepracuje pouze jediný člen,
jako zpravidla před válkou, když už vůbec
pracoval, nýbrž často členů několik.
Zemědělce již nepronásleduje exekutor,
naopak nový režim jim přidělil půdu
z pozemkových reforem. Lidově demokratický
stát nedovolil ani, aby rolníci nesli sami na svých
bedrech škody neúrody a poskytl jim miliardové
podpory. Značně bylo ulehčeno břemeno
daňové. Index reálných mezd vzrostl
na konci dvouletky proti době předválečné
o polovinu. Úspěšné plnění
plánu a zvyšování výroby dovolily
nám přistoupit hned v prvních dnech pětiletky
k závažným a hlubokým zásahům
do dosavadního systému zásobování.
Dne 1. ledna t. r. jsme zavedli částečný
volný trh ve dvou základních druzích
spotřebního zboží - v textilu a obuvi.
Dne 15. února jsme na toto první uvolnění
navázali částečné uvolnění
některých druhů potravin.
Dne 1. června jsme mohli, díky zvyšované
výrobě a dostatečným skladům,
snížit na volném trhu po prvé ceny.
Nejradostnějším okamžikem pro náš
lid od začátku války byl zajisté 1.
říjen, kdy jsme zcela uvolnili mouku, chléb,
pečivo a brambory. (Potlesk.) Současně
jsme rozšířili dále volný trh
potravin, snížili některé ceny a dále
rozšířili platnost šatenky na všechny
body.