Podpredseda Valo: Dávam
slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor ústavno-právny,
posl. Taušovi.
Zpravodaj posl. Tauš:
Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Dávam
slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor rozpočtový,
posl. dr. Hulínskému.
Zpravodaj posl. dr. Hulínský:
Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Sú
nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr. Jul. Dolanský:
Nikoli.
Zpravodaj posl. Tauš:
Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Hulínský:
Ne.
Podpredseda Valo: Pristúpime
k hlasovaniu. Osnova má 13 paragrafov, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa správy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok niet. Kto teda súhlasí
s celou osnovou zákona, t. j. s jej 13 paragrafmi, nadpisom
a úvodnou formulou podľa správy výborovej,
nech zdvihne ruku !
To je väčšina. Tým
Národné shromaždenie prijalo túto osnovu
zákona v znení správy výborovej.
(Prítomní povstávajú a dlhotrvajúcim
potleskom kvitujú prijatie osnovy.)
Tým je vybavený 1.
odsek poriadku.
Budeme rokovať o druhom odseku
poriadku, ktorým je
2. Správa výboru
kultúrneho k vládnemu návrhu zákona
(tlač 329) o súkromnom vyučovaní v
odbore umenia (tlač 332).
Spravodajcom je posl. Šafařík.
Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Šafařík:
Pane místopředsedo, paní a pánové!
V prosté představě
loni sjezdem národní kultury proklamované
kulturní ofenzívy, která má v rozsáhlém
řetězu úkolů hospodářské
a kulturní pětiletky prosvětlovat a rozjasňovat
náš veřejný život v jeho přestavbě
na cestě k socialismu, přičleňuji
též tuto další osnovu zákona o
soukromém vyučování v oboru umění.
Tím, že tato vládní osnova především
vytyčuje vyučování hudbě, zpěvu
i hudební rytmice jako uměleckému projevu,
působí bezprostředně na duševní
i rozumovou vnímavost nejširších pracujících
vrstev našeho národa a stává se jedním
z mocných výchovných prostředků
nového socialistického člověka naší
pokrokové a převratné doby.
l když zbývá ještě
mnoho způsobů, jak soustavně rozšiřovat
a prohlubovat poměr našich širokých vrstev
pracujícího lidu k hudebnímu, zpěvnímu
i tanečnímu umění, jádrem problému
zůstává snaha znovu oživit v našem
lidu dávnou hudební tradici, která v minulém
století vynesla českému národu kromě
známého hesla "co Čech, to muzikant"
čestný název konzervatoře Evropy.
Zasloužili se o to kromě hudebních géniů
Stamitze, Smetany, Dvořáka a dalších
slavných vynikajících jmen hudebních
skladatelů a umělců též naši
lidoví hudebníci i skladatelé, Fučíkové
a Kmochové, zvláště pak naši staří
venkovští kantoři, kteří nadšeně
a nezištně vedli a vychovávali náš
venkovský lid k hudebnosti a zpěvu, učili
jej hrát a zpívat a po vzoru dnešních
Dnů radosti mládeže milovat krásu života
a umět se radovat z plodů vykonané práce.
Takto vytvořená hudební
tradice, posilovaná a prohlubovaná hudebními
umělci a skladateli, ukládala vládním
politickým a kulturním činitelům národní
povinnost, aby tomuto duchovnímu projevu prostého
lidu věnovali veškerou péči a lásku.
Žel, poslední desítiletí zanechala v
hudebnosti našeho lidu pustý úhor. Což
bychom mohli teprve 14. července 1949 odzváněti
téměř sto let starému císařskému
nařízení ze dne 27. července 1850,
číslo 309 ř. z., které na tehdejší
dobu snad stačilo, ale rozhodně nestačí
pro dobu naší? Ale v té době, kdy se
toto císařské nařízení
stalo zákonem pro rakousko-uherské země,
nemohl náš národ od absolutistického
císařského domu nic jiného očekávat
než hospodářské a duchovní otroctví.
Co však říci na to, že toto protilidové
a protikulturní císařské nařízení
se stalo zákonem i v našem osvobozeném státě
po roce 1918 i v převratné revoluční
době po druhé světové války
v r. 1945? Teprve loňské vítězství
pracujících vrstev v čele s dělnickou
třídou nad skrytou i zjevnou buržoasní
reakcí, usilující o restauraci kapitalismu
u nás, umožnilo dnešnímu lidově
demokratickému a pokrokovému ministerstvu školství,
věd a umění předložit kulturnímu
výboru i Národnímu shromáždění
osnovu zákona, která odstraňuje tento starý
absolutistický císařský zákon
a vnáší do soukromého vyučování
hudbě, zpěvu a tanci pořádek a právní
řád. Jím je navždy odstraněn
ten druh vyučování, v němž soukromé
a zištné snahy a zájmy soukromých ústavů
i soukromých učitelů převažovaly
nad zájmem veřejným a kulturními potřebami
širokých vrstev pracujícího lidu.
Uvědomujíce si tuto
skutečnost, snadněji pochopíme, proč
se náš pracující člověk
stále vrací k loňskému únoru
a proč věnuje přímo až úzkostlivou
pozornost poúnorovým vymoženostem, které
v jeho představě znamenají příliš
drahocenný majetek, než aby si nevšímal,
jak se s ním nakládá a jaký užitek
z něho plyne jemu a jeho dětem. To je patrno zejména
z jeho nevšedního zájmu o vývoj jednotné
školy. Pokrokový učitel a vyučovací
osnovy v duchu lidově demokratickém a socialistickém
pro něj zaznamenají kus vlastního štěstí
i bezpečnosti. Proto si všímá, jací
učitelé ovlivňují novou jednotnou
školu a s jakými názory a vědomostmi
se mu z této školy vrací dítě
domů. Z téhož důvodu touží
číst dobrou knihu, v které pečlivě
odděluje zrno od plev. Proto taková touha mezi pracujícím
lidem v závodech a především na našem
venkově po knize A. Jiráska, který
přímo živelně cítil, co je to
lid a jakou mocnou sílu tento lid představuje v
technickém a kulturním pokroku. Tak je tomu i v
divadle, ve filmu, ve výtvarném umění
apod., všude tentýž socialistický realismus
našeho pracujícího lidu.
Proto hodnotíme tento vládní
návrh zákona o soukromém vyučováni
v oboru umění v budoucí připravené
reorganizaci všeho hudebního školství
a hudební výchovy, zejména již v připraveném
postátňování hudebních škol
a ústavů, jako radostný příslib,
že se opět postupně v našich venkovských
městech a na našich vesnicích rozezpívají
a rozhlaholí hudební nástroje v rukou, které
po celý týden přidávaly zedníkům
nebo montovaly stroje a zvyšovaly normy pracovní produktivity
nebo ve svých mozolnatých dlaních laskaly
zlato právě sklizeného zrna, zabezpečující
výživu celého národa a tím posilující
důvěru v socialistickou výstavbu lidové
demokratické republiky.
Císařské nařízení
zná dosud dvojí způsob soukromého
vyučování v oboru umění: buď
provozované po vzoru školském v soukromém
ústavě s určitými učebními
osnovami, nebo vyučování provozované
po domácku. Obojí spočívá v
zásadě na nekvalifikovaných a neodborných
učitelích, vymykajících se odborné
kontrole. Důvodová zpráva uvádějíc,
jak zvýšit úroveň vyučování
hudby i zpěvu a jak vyjít z úpadkové
krize příslovečné hudebnosti našeho
lidu, poukazuje zejména na § 11, zmíněného
starého zákona, v němž vláda
nepřejímá záruky za pedagogické
výsledky soukromého vyučování
a ponechává těm, kdož své děti
nebo svěřence dali do soukromého vyučování,
aby sami posoudili, zda soukromý ústav či
soukromý učitel jsou hodni jejich důvěry
či nikoliv. Chtěl-li někdo zahájit
soukromé ústavní vyučování,
oznámil to prostě za Rakouska místodržitelství,
za předmnichovské republiky zemskému úřadu
a v lidové demokratické republice zemskému
národnímu výboru, a ten, byly-li splněny
podmínky, vzal oznámení prostě na
vědomost. K vyučování v domácnostech
nebylo vůbec třeba úředního
povolení. Tím se stalo, že takto provozovaný
způsob vyučování hudbě, zpěvu
a hudební rytmice apod. se zvrhl téměř
v pokoutní činnost lidí, kteří
naprosto postrádají odborné způsobilosti,
chybí jim technická vyspělost v ovládání
nástrojů, znalost instruktivní literatury
a soustavný metodicky postup. Z této neznalosti
četní soukromí učitelé - a
děje se tak i v soukromých ústavech - předkládají
žákům časově bezcenné
popěvky, prostě hudební brak, který
po stránce estetické ničí a otupuje
jejich vlohy i vkus. Mnoho zla v této věci působí
neuvědomělí a hudebně zaostalí
vedoucí hudebníci a kapelníci. Bude třeba,
paní a pánové, při celkové
reorganizaci hudební výchovy pamatovati na tento
problém, především na úpravu
kapelnických živností, neboť v této
skupině našeho hudebního života, která
sice stojí na jeho samém okraji, avšak svým
bezprostředním stykem se širokými vrstvami
pracujícího lidu je tím nebezpečnější,
vládnou opravdu po stránce hudebnosti zoufalé
poměry.
Vezmeme-li v úvahu, že
zvláštní povaha aktivní hudební
výchovy vyžaduje, aby se vyučování
po stránce praktické dělo jednotlivě
podle toho, jak který žák je hudebně
nadán, pochopíme, jaké škody natropilo
soukromé vyučování v hudebnosti našeho
národa, když praxe četných soukromých
učitelů je taková, že své žáky,
jde-li o stejný hudební nástroj, vyučují
hromadně ve skupinách. Další nedostatky
vězí i v tom, že se přihlíží
jen k technické stránce učení, aniž
by soukromý učitel přihlížel
k rozboru skladeb, k systematice vyučování,
k harmonické formě se zřetelem na hloubku
a odbornost. Tím jsou páchány nenahraditelné
škody v hudebním umění. Zde musí
platit zásada: Chci-li někoho něčemu
naučit, musím to sám dokonale ovládat.
Čím vyspělejší je učitel,
tím vyšší požadavky klade na žáka.
Opačně šumař a povrchní hudebník
může vychovávati jen šumaře a povrchní
hudebníky. S hrůzou pak nasloucháte venkovské
kutálce hrající klasické skladby bez
harmonického sladění, v chudém nástrojovém
obsazení a za řízení kapelníka,
který sotva ovládá jeden nástroj.
Chybuje se též v tom - a to je specifický případ
našeho venkova a venkovských měst - že
hudební zájem četných našich
lidových rodin je zaměřen k základním
nástrojům - ke klavíru a houslím.
To však se nesmí státi v novém uspořádání
soukromého vyučování cílem,
neboť hudbu netvoří jen sóloví
hráči, nýbrž teprve kolektivní,
orchestrální celek poskytuje možnost, aby vyzněly
krásy našich klasických děl. Podobné
poměry, paní a pánové, vládnou
i v jiných oborech umění, zejména
v hudební rytmice a tanci, jejichž cílem je
umělecký projev. I zde vyučují nekvalifikovaní
učitelé, přijímající
do baletních škol děti v nejútlejším
věku, čímž působí značné
škody nikoliv jen na umělecké výchově
dítěte, ale i na jeho zdraví. Při
té příležitosti poukazuji na další
zdravotní škody. Učení na dechové
nástroje je možné teprve u fysicky vyspělé
mládeže, tedy přibližně ve 14.
a 15. roce. Avšak mnozí soukromí učitelé
nebrali vůbec zřetel na věkovou hranicí,
u nich šlo o to, aby získali co nejvíce peněz,
takže se u mnohých dá mluvit o vyloženém
kořistnictví. Odtud pramení známé
choroby, jako struma a rozedma plic.
Přiznejme, paní a pánové,
že hudební vyspělost našeho lidu budí
v mnoha městech našeho venkova obraz duchovní
bídy a utrpení, který lze bezesporně
přičísti na vrub soukromého vyučování
v oboru hudebního umění. Z praxe vidíme,
že je opravdu bílou vranou osvětový
nebo kulturní pracovník, který by byl zároveň
i vzdělaným hudebníkem. Dnes se hudba požaduje
při každé příležitosti,
při jubileích a slavnostech, avšak na její
podporu jsme zapomínali. Dnes naše místní
a okresní osvětové rady kromě Kocourkovských
učitelů, Lišáků a svazáckého
Mevra neumějí našemu lidu nic hodnotného
předložit. Koncerty městských hudebních
škol velmi často zejí prázdnotou, zatím
co lehké banální operety s ochotnickým
hudebním brakem se několikrát opakují.
Tuto dekadenci nelze přičítat jen na vrub
soukromého vyučování, ale vůbec
nedostatečnému hudebnímu vzdělání
veliké většiny našeho národa. Od
dospělých lidí nemůžeme chtít,
aby rázem upjali svůj zájem k hodnotné
hudbě. Lze však do jisté míry tak učinit
u naší mládeže. Především
však bude nutno, aby všude v naších městech
a na vsích o hudební náplní slavnosti
při jakékoli příležitosti spolurozhodoval
toliko hudební odborník. Jen tak se dá zabránit
mnohému paskvilu.
Velmi mnoho lze též očekávat
od kontroly vydávaných lidových hudebních
skladeb. I zde má nezřízené kšeftaření
neblahý vliv na hudební úroveň lidu.
Když se sovětští
hudební skladatelé začali podřizovat
národním tradicím hudebního umění,
jež se ve své době nejvíce přiblížilo
sovětskému lidu, pomstila se na nich hudba podle
Ždanova tím, že přestává
uspokojovat ty požadavky, pro něž existuje, přestává
být sama sebou, stává se nevkusnou, nehezkou
a vulgární, odcizuje se lidu i umění.
Proto trvají v Sovětském svazu na krásné
a vkusné hudbě, na hudbě, která uspokojuje
estetickou potřebu a umělecký cit sovětského
lidu.
I tato osnova zákona má
zakřiknouti ty soukromé učitele, kteří
se zpronevěřili národním hudebním
tradicím našeho národa. I když neodstraňuje
soukromé vyučování v oboru umění,
snaží se je prohloubit a zodbornit. V budoucnu nebude
rozdílu mezi soukromým vyučováním,
provozovaným po vzoru školském, a mezi vyučováním
po domácku, osnova je shrnuje kromě učilišť
zřízených státem, svazky lidové
správy a jednotnou odborovou organisací pod jeden
pojem soukromého vyučování. Povolení,
které budou poskytovat okresní národní
výbory, lze udělit jen těm, kteří
prokáží odbornou způsobilost vyučovati
osobně, neboť ani zde nelze připustit vykořisťování
člověka člověkem. Nevylučují
se ovšem pomocníci např. při vyučování
tanci, kde se nelze obejít bez klavíristy. Nestačí
však jenom školské vzdělání,
nýbrž bude žádána praxe získaná
na některém veřejném hudebním
učilišti. Bude prováděna přesná
evidence soukromých učilišť a soukromých
učitelů. Je známo, že nadměrný
počet je jich ve velkých městech, zvláště
v Praze a v Brně. Osnova zákona dává
ministerstvu školství, věd a umění
právo, aby provedlo řádnou distribucí,
t. j. aby pamatovalo na kulturně a hudebně zaostalá
střediska našeho venkova, kde lze zaměstnati
kvalifikované síly v městských hudebních
školách a ústavech.
I když osnova zákona
naráz neodstraní neutěšený stav
v příslovečné hudebnosti našeho
národa - to lze teprve očekávati od reorganizace
všeho hudebního školství a hudební
výchovy, v čemž musí pomoci též
tvůrčí a tvořivá soutěživost
naší mládeže - znamená po stránce
hudební výchovy i po stránce sociálního
zabezpečení kvalifikovaných soukromých
učitelů značný pokrok, neboť
zvyšuje kvalitu soukromých učitelů,
oživuje tempo provozu, ochraňuje kvalifikovaného
odborníka před neodborníkem a je zároveň
i kontrolou výsledků práce a úsilí
v hudební výchově našeho lidu. Pro přechodnou
dobu poskytuje osnova zákona v předpisech o odborné
způsobilosti blahovolné úlevy těm
soukromým učitelům, kteří již
dlouhou dobu učí a mohou se pochlubit dobrými
výsledky. Tyto úlevy jsou nanejvýš spravedlivé
a jistě se při dnešním nedostatku sil
plně osvědčí a dojdou potřebného
ocenění i uznání v kruzích
vychovatelů i vychovávaných.
Uzavírám, paní
a pánové: Bude-li se hudební výchova
nejširších pracujících vrstev našeho
lidu díti za rozumného a odborného vedení
s porozuměním a láskou k věci a s
darem přesvědčivosti, bude-li navazovati
na naši národní hudební tradici, otevře
se opět našemu lidu bohatá studnice zdrojů
a možností k hudebnímu vzdělání.
Chceme mít naši lidově demokratickou republiku
dokonalou po všech stránkách, život jejího
pracujícího lidu lepší, spravedlivější,
krásnější a radostnější.
Nemůžeme být proto vděčnější
úlohy pro zákonodárce než té,
která mu dává možnost v duchu socialistického
světového názoru po vzoru bratrského
Sovětského svazu tuto radost a štěstí
našeho lidu a naší země zvyšovat,
obohacovat a umocňovat k dalšímu hospodářskému
a kulturnímu rozmachu a rozkvětu.
Jménem kulturního výboru
tlumočím Národnímu shromáždění
společné přání, aby tuto osnovu
vlády obrozené Národní fronty přijalo
v tom znění, jak ji prodiskutoval a schválil
ve své schůzi dne 6. července, s tiskovými
změnami, které jste dostali do rukou. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní):
K slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Šafařík:
Nejsou.
Podpredseda Valo: Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 9 paragrafov, nadpis
zákona a úvodnú formulu. Pretože niet
pozmeňovacích návrhov, dám o celej
osnove hlasovať naraz podľa správy výborovej.
(Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s
celou osnovou zákona, t. j. s jej 9 paragrafmi, nadpisom
a úvodnou formulou podľa správy výborovej,
nech zdvihne ruku ! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa správy výborovej.
Tým je vybavený 2.
odsek poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o treťom
odseku poriadku, ktorým je
3. Zapráva výboru
ústavno-právneho k vládnemu návrhu
zákona (tlač 328) o notárstve (tlač
337).