Aktiva všeobecného fondu ve výši asi 555
mil. korun sestávají z vkladů, cenných
papírů a dosud nevyinkasovaných příspěvků
na rok 1948 a převyšují jeho závazky
představované svého času vydanými
dluhopisy v částce 500 mil. korun, takže Všeobecný
fond vykáže při převodu na československý
stát přebytek. Naproti tomu závazky Pomocného
fondu převyšují pohledávky asi o 100
milionů korun.
Podíváme-li se blíže na hospodaření
všeobecného fondu, zjistíme, že z celkové
částky vydaných dluhopisů v částce
880 mil. obdržely akciové banky 400 mil., ústavy
lidového peněžnictví 480 mil. Jen namátkou
uvedu, že Česká průmyslová banka
obdržela sanaci 225 mil. v dluhopisech a 11 mil. v hotovosti,
Pražská úvěrní banka 40 mil.
v dluhopisech a 10 mil. v hotovosti, Tatrabanka v Turč.
Sv. Martině celkem 62 mil. Tím ovšem výpočet
sanačních příspěvků
není skončen. Tak na př. akciové banky
obdržely z prostředků Zvláštního
fondu 1.644,064.700 korun v dluhopisech a 189 mil. 963.622 korun
v hotovosti, od ministerstva financí jako státní
vklady 904 mil., a konečně poskytl stát akciovým
bankám záruky za 830 mil. korun.
I když na jedné straně chápeme důležitost
hospodářského poslání peněžních
ústavů, vnucuje se nám otázka, sledujeme-li
tento tanec stamilionů, zda bylo možno těmto
ztrátám zabránit, byly-li nevyhnutelné
a co bylo jejich příčinou? V červenci
minulého roku byl zde odhlasován zákon o
organisaci peněžnictví a při jeho projednávání
bylo poukázáno, že se banky odcizily svému
původnímu poslání, že jejich
zvláštní oddělení pro zboží
obchodovala se zbožím všech druhů, že
banky prováděly spekulace na bursách jak
s cennými papíry, tak i devisami, a tak jen spekulace
byla smyslem jejich podnikání. Odpovědné
vedoucí síly se ze svého zločinného
počínání nezodpovídaly a vyšly
nakonec z něho obohaceny. Podle zákona o organisaci
peněžnictví dohlíží ministerstvo
financí, aby peněžní ústavy dbaly
při své činnosti příslušných
předpisů a aby jejich činnost byla v souladu
s celkovým finančním plánem a s potřebami
československého hospodářství.
Tak přestaly již hazardování s penězi
střádalů a anarchie v používání
peněžních prostředků a nastala
plánovaná, cílevědomá distribuce
peněz. I pracující veřejnost přijme
s pochopením tento zákon, kterým rušíme
dva fondy dřívějšího ražení.
Slůvko "fond" nemělo nikdy dobrý
zvuk a skrývalo se za ním mnoho tajného,
co nesneslo denního světla a co bylo nutno skrývat
před očima pracujících. Jen namátkově
uvádím fondy průmyslu cukrovarnického,
kterých bylo používáno k sanacím
a politickým podporám mocenských posic význačných
funkcionářů v cukrovarnictví.
Stát nyní ručí za vklady vkladatelů
u peněžních ústavů. Existence
jak všeobecného fondu peněžních
ústavů, tak i Pomocného fondu pozbyla tím
svého smyslu, a dluhovou službu, která je jedinou
činností tohoto fondu, může obstarávat
finanční správa.
Podle navrhovaného zákona zrušují se
oba fondy dnem 31. prosince 1948 a jejich závazky a práva
přecházejí na československý
stát universální sukcesí bez likvidace.
Úroková služba dluhopisů se snižuje
na 3 %. Dnem 1. ledna 1949 přestaly peněžní
ústavy odvádět 3 % příspěvek
z úroků ze vkladů fondům, ovšem
nedoplatky za rok 1948 vyinkasuje Investiční banka.
Výpomoci, které byly již orgány fondů
odhlasovány, nebyly však dosud proplaceny, budou přezkoušeny
jak po stránce odůvodnění, tak i co
do výše poskytnuté výpomoci.
Rozpočtový výbor se usnesl ve své
schůzi dne 9. června t. r. doporučiti Národnímu
shromáždění předloženou
osnovu ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá. Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Horák: Nejsou.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 5 paragrafov, nadpis a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 5 paragrafmi, nadpisom a úvodnou formulou v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
v znení zprávy výborovej.
Tým je vybavený 6. odsek poriadku. Budeme rokovať
o 7. odseku poriadku, ktorým je
7. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 304)
o úprave niektorých finančných pomerov
ďalších národných podnikov (tlač
321).
Zpravodajcom je posl. Lindauer, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Lindauer: Paní a pánové!
Zákonem ze dne 31. března 1948, č. 51 Sb.,
byly upraveny některé finanční poměry
národních podniků průmyslových
a potravinářských, zřízených
podle dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 100 Sb., o znárodnění dolů
a některých průmyslových podniků
a č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského.
K vydání zákona č. 51 z roku 1948
vedla nezbytná nutnost uspořádat finanční
záležitosti znárodněných podniků
a vytvořit zdravou finanční základnu
pro jejich činnost, jakož i vytvořit předpoklad
pro splnění a kontrolu hospodářského
plánu. Tento soubor otázek, který byl řešen
zákonem č. 51 z roku 1948, zahrnoval v sobě
likvidaci následků války, přebudování
finančních základů národních
podniků v souladu s jejich plánovanými výrobními
úkoly a zásadami zdravého hospodářského
vývoje, dále pak oddělené financování
investic a provozu národních podniků a jejich
finanční kontrolu především s
ohledem na plnění plánu, a konečně
úpravu platebního styku podporou bezhotovostního
placení. V celku je možno uvést, že zákon
č. 51 z roku 1948 znamenal zavedení plánování
i do finanční sféry národních
podniků a že ve svých materiálních
důsledcích byl pro národní podniky
nejen životně důležitý, ale i plně
ospravedlněný.
Zákon č. 51 z roku 1948 stanovil především
zásady pro úpravu výše kmenového
jmění národních podniků. Tato
úprava je v plánovaném hospodářství
nezbytně nutná, protože ukládání
určitých úkolů investičních
a provozních národním podnikům jako
nejdůležitější části
našeho hospodářství vyžaduje nezbytně
i řešení finanční stránky
těchto úkolů. Zákon č. 51 z
roku 1948 vyřešil tyto otázky tak, že
stanovil, v jaké výši mají být
národní podniky vybaveny vlastními prostředky
a v jaké míře mají používat
ke splnění svých úkolů úvěrů.
Podle stavu, který byl před vydáním
zmíněného zákona, měly národní
podniky ve svém celku značný nedostatek vlastních
prostředků, takže musely financovat nejen provoz,
nýbrž i investice úvěrem, což mnohdy
znamenalo neúnosné zatížení úrokovou
službou a tím skreslování skutečného
hospodářského výsledku a tlak na ceny.
Po válce se dostaly zejména největší
a velké průmyslové podniky, které
se staly základnou našich národních
podniků, do situace, že jejich bilance byly úplně
rozvráceny, poněvadž zejména mnohé
jejich položky majetkové byly znehodnoceny. Zařízení
nebylo možno dále používat, bylo zničeno
válečnými událostmi a velké
pohledávky z dodávek okupantů se staly bezcennými.
Naproti tomu zůstaly v bilancích národních
podniků závazky, které měly podniky
vůči okupantům, jen s tím rozdílem,
že místo dosavadního věřitele
nastoupil Fond národní obnovy. Bylo proto jedním
z důležitých úkolů zákona
č. 51/48 také vyčištění
bilancí národních podniků převedením
některých částí majetkových
podstat v jejich bilančních hodnotách na
Fond znárodněného hospodářství,
zřízený podle § 9 dekretu presidenta
republiky č. 100 z roku 1945. Tyto částky
majetkových podstat, které se převádějí
na Fond znárodněného hospodářství,
jsou vyjmenovány v § 3, odst. 1 zákona č.
51/48.
Ani úprava kmenového jmění ani očištění
bilancí národních podniků od položek
skreslujících skutečný stav neznamená
však sanaci národních podniků. Všechny
jejich závazky, které přecházeji na
Fond znárodněného hospodářství,
jakož i budoucí závazky vzniklé z financování
národních podniků jsou a budou postupně
uhrazovány z jejich výnosů. Je proto nesprávné
mluvit o oddlužování národ. podniků
jak jsme to často při projednávání
zákona č. 51/48 slyšeli od těch, kdož
znárodnění neradi viděli a usilovali
proto o zvrat ve vývoji našich poměrů,
směřujícím k socialismu.
Dalším důležitým ustanovením
zákona č. 51/48 je pověření
Fondu znárodněného hospodářství
funkcí společného finančního
ústředí národních podniků.
Dříve vykonával Fond znárodněného
hospodářství pouze službu náhradovou
podle ustanovení § 9, odst. 2 dekretu presidenta republiky
č. 100 z roku 1945 a § 7 dekretu presidenta republiky
č. 101 z roku 1945.
V dalších svých ustanoveních připravil
zákon č. 51/48 zásady pro financování
národních podniků, pro jejich platební
styk a peněžní kontrolu.
Tolik, paní a pánové, stručně
k oživení paměti o obsahu zákona č.
51/48. Jeho platnost už byla a projednávaným
zákonem má ještě být rozšířena
na další národní podniky. Jejich vytvoření
a tím posílení našeho veřejného
socialistického sektoru v hospodářství
a podstatné upevnění hospodářsko-politických
poměrů lidově demokratického režimu
v naší republice bylo umožněno rozhodným
vítězstvím pracujícího lidu
v únorových dnech loňského roku.
Platnost zákona č. 51 z roku 1948 byla už rozšířena
na národní podniky stavební a polygrafické
zákonem č. 121 a 123 z roku 1948, dále na
podniky Československé státní lesy
a Československé státní statky zákonem
č. 312 z roku 1948 a konečně na národní
podnik Ústředí pro mechanisaci zemědělství
zákonem č. 27 z roku 1949.
Dnes projednávaným vládním návrhem
zákona o úpravě některých finančních
poměrů dalších národních
podniků má být platnost zákona č.
51 z roku 1948, konkretně jeho oddíly druhý
a čtvrtý, rozšířena na národní
podniky distribuční, zřízené
podle zákonů č. 118 a č. 120 Sb. z
28. dubna 1948 o organisaci velkoobchodní činnosti
a o znárodnění obchodních podniků
s 50 nebo více činnými osobami, a dále
pak podle zákonů č. 122 a 124 Sb. z 5. května
1948 o organisaci a znárodnění cestovních
kanceláří a o znárodnění
některých hostinských a výčepnických
podniků a ubytovacích zařízení.
Budou tedy nyní všechny národní podniky,
na které se budou vztahovati ustanovení zákona
č. 51/1948, odváděti svoje výtěžky
a částky, vyplývající ze snížení
kmenového jmění, Fondu znárodněného
hospodářství, který bude zase jejich
kmenové jmění podle potřeby doplňovati,
a budou podrobeny předpisům uvedeného zákona
o financování, platebním styku a kontrole.
Zvláště je nutno připomenouti, že
všechny národní podniky, pro které Fond
znárodněného hospodářství
koná finanční službu, jsou podle vládního
nařízení č. 253/1948 Sb. povinny odváděti
Fondu 31/4 % úrok z kmenového
jmění a reservního fondu, pokud nebude vládou
stanovena jiná sazba. Tento úrok se považuje
za nákladovou položku a je odčitatelný
od daňové základny.
Mimo platnost zákona č. 51/1948 zůstanou
národní podniky dopravní, zřízené
podle zákona č. 311/48 Sb., dále národní
podnik Československá pošta, jehož zřízení
je na pořadu tohoto zasedání Národního
shromáždění, a národní
podniky banky a pojišťovny, dnes už jen jediná
Československá pojišťovna - národní
podnik, vytvořená podle dekretů presidenta
republiky čís. 102 a 103 z r. 1945. Zvláštní
povaha národních podniků dopravních
a národního podniku Československá
pošta si vynutila v příslušných
zákonech poněkud odlišné řešení
finančního hospodaření. Na banky a
pojišťovnu se ustanovení zákona č.
51/48 Sb. vcelku nehodí.
Na rozdíl od ustanovení § 2 zák. č.
51/48, ve kterém se říká, že
kmenové jmění národních podniků
se rovná součtu bilančních hodnot
investic a trvale nutných zásob, dává
se v projednávaném návrhu zákona zmocnění
vládě, aby nařízením vymezila
pojem kmenového jmění se zřetelem
na povahu jednotlivých národních distribučních
podniků, na které se rozšiřuje platnost
zákona č. 51/1948. Pro stanovení výše
kmenového jmění nemůže býti
totiž u distribučních podniků použito
těch zásad, jako u podniků průmyslových.
Protože nyní budou také národní
podniky distribuční odváděti přebytky
svých výtěžků Fondu znárodněného
hospodářství, zrušují se navrhovaným
zákonem příslušná ustanovení
zákonů č. 118. 120, 122 a 124 z r. 1948,
pokud se jimi ukládá povinnost odváděti
přebytky výtěžků do státní
pokladny. S hlediska finančního plánování
je žádoucí, aby přebytky výtěžků
národních podniků banky a pojišťovny
se shromažďovaly u Fondu znárodněného
hospodářství, zvláště
když zisky bank pocházejí z velké části
z úvěrů, poskytnutých ostatním
národním podnikům. Proto navrhovaná
osnova ve svých článcích III a IV
mění příslušná ustanovení
jednak zákona ze dne 20. července 1948, o organisaci
peněžnictví, jednak dekretu presidenta republiky
z 24. října 1945, o znárodnění
soukromých pojišťoven, takže tyto národní
podniky odvádějí přebytky svých
výtěžků Fondu znárodněného
hospodářství.
Bankám a pojišťovně se zajišťuje
také možnost, aby mohly ze svých čistých
zisků hradit přednostně některé
nezbytné zvláštní potřeby, které
by jinak musely býti hrazeny Fondem znárodněného
hospodářství nebo ze státního
rozpočtu. U bank jsou to zvláštní účely
peněžnictví a u pojišťoven pak zejména
zábranná a ochranná činnost.
Zpětná činnost navrhovaného zákona
od 1. ledna 1949 je odůvodněna potřebou,
aby přebytky výtěžků národních
podniků distribučních, bank a pojišťovny
byly už za rok 1948 odvedeny Fondu znárodněného
hospodářství a aby u národních
podniků distribučních bylo možno provésti
úpravu kmenového jmění už k 1.
lednu 1949.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona o úpravě některých
finančních poměrů dalších
národních podniků - tisk 304 - ve své
schůzi dne 9. června 1949 a navrhuje Národnímu
shromáždění, aby vládní
návrh tohoto zákona přijalo beze změny
tak, jak byl Národnímu shromáždění
vládou předložen. (Souhlas.)
Podpredseda Valo: K slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Lindauer: Nikoliv.
Podpredseda Valo: Nie sú.
Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 5 článkov, nadpis a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 5 článkami, nadpisom a úvodnou
formulou v znení zprávy výborovej, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 7. odsek poriadku.
Pristúpime k rokovaniu o ôsmom odseku poriadku, ktorým
je
8. Zpráva výboru ústavno-právneho
o vládnom nariadení zo dňa 29. marca 1949,
č. 107 Sb., o niektorých opatreniach týkajúcich
sa nevyužitého materiálu (tlač 312).