Místopředseda Richter (zvoní):
Zahajuji přerušenou schůzi.
Budeme projednávat druhý odstavec pořadu,
jímž je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 302),
jímž se mění a doplňuje zákon
o úpravě svátkového práva (tisk
308).
Zpravodajkou je posl. dr Pátková. Dávám
ji slovo.
Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní
a pánové!
Ústavně-právní výbor projednal
ve své poslední schůzi vládní
návrh zákona, jímž se mění
a doplňuje zákon o úpravě svátkového
práva. V podstatě je to zákon zmocňovací,
kterým se dává vládě zmocnění,
aby usnesením přeložila konkretně uznaný
státní svátek nebo památný
den na některý den příští.
Ústavně-právní výbor neprovedl
žádnou změnu textovou ani faktickou a doporučuje
plenu sněmovny přijetí osnovy beze změny.
(Souhlas.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajka posl. dr Pátková: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 3 články, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 články, nadpisem a úvodní
formulí ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Budeme projednávat třetí odstavec pořadu,
jímž je
3. Zpráva výboru hospodářského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 305)
o přezkoušení některých energetických
zařízení (tisk 313).
Zpravodajem je posl. dr Hulínský. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Paní
a pánové!
Energetická zařízení našich závodů,
ať již národních podniků nebo podniků
komunálních či družstevních,
patří mezi nejzastaralejší zařízení
v našich závodech vůbec. Statistiky, které
na příklad provedl Ústřední
svaz čs. průmyslu, nám ukazují vykořisťovatelský
způsob hospodaření našich kapitalistů.
Bude právě úkolem našeho pětiletého
plánu, abychom tato zastaralá zařízení
pokud možno nejdříve vyměnili za zařízení
moderní, která nám umožní lepší
využití našich závodů, ale která
zároveň také nebudou ohrožovat životy
a zdraví zaměstnanců a jiných občanů
našeho státu. Prozatím však národohospodářské
zájmy na plynulém provozu našich podniků
a tím i jejich energetických zařízení
vedou nás k tomu, abychom tato zařízení
ponechávali v chodu i za cenu určitého risika.
Nemají-li však provozovatelé takovýchto
podniků zcela neodůvodněně nést
následky tohoto risika - pokud jde o náhrady škod,
jakož i po stránce trestně právní
odpovědnosti - je třeba, aby zákonem bylo
uvedeno v činnost řízení, které
by jim poskytlo možnost zajistit sebe i provoz podniku vůči
takovýmto následkům. Značná
část těchto energetických zařízení,
zejména v pohraničním území,
postrádá dostatečných průkazů
o tom, zda pro ně bylo uděleno schválení
nebo povolení podle práva živnostenského,
vodního, stavebního nebo podle předpisů
o energetických dílech a vedení. Proto tento
zákon pověřuje krajské národní
výbory, v jejichž obvodě příslušné
energetické zařízení je, aby je na
žádost podniku ve zvláštním řízení
přezkoušely a vydaly provozovateli potřebné
osvědčení. Při tomto řízení
se vyřeší též odstranění
závad podle technických možností provozovatelových.
Rovněž lze při tomto řízení
podat a vypořádat námitky, pokud se týkají
právních zájmů jiných osob.
Hospodářský výbor projednal tuto osnovu
zákona ve své schůzi dne 8. června
t. r. a doporučuje ji Národnímu shromáždění
k přijetí se změnami ve zprávě
uvedenými. (Souhlas.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 7 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 7 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu ve znění zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 274),
kterým se zrušuje poplatkový ekvivalent (tisk
318).
Zpravodajem je posl. Tymeš. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové!
Vládní návrh zákona, kterým
se zrušuje poplatkový ekvivalent, je přirozeným
důsledkem velkých základních změn
v naší hospodářské soustavě.
Znárodnili jsme výrobní prostředky,
které dříve patřily soukromokapitalistickým
společnostem, a proto poplatkový ekvivalent pozbyl
svého odůvodnění v naší
berní soustavě. Poplatkový ekvivalent není
dnes vhodným nástrojem k zatlačování
kapitalistických živlů, protože fysické
osoby mu nepodléhají. Dnes podléhá
poplatkovému ekvivalentu téměř výhradně
majetek národní. Již roku 1947, jak uvádí
důvodová zpráva, připadalo z celkového
výnosu poplatkového ekvivalentu více než
75 % na majetek národní. Tato kvóta se znárodněním
v r. 1948 ještě značně zvýšila.
To znamená téměř úplný
přesun daňového břemene z majetku
dříve převážně soukromého
na majetek národní a na majetek lidové správy.
Lidová správa se stala součástí
státní správy a placení poplatkového
ekvivalentu by bylo jen přesunem peněz z jedné
kapsy do druhé.
Důvodová zpráva vysvětluje, že
zrušení poplatkového ekvivalentu neznamená
velké zkrácení státní pokladny.
Úbytek se odhaduje asi na 80 mil. Kčs. Ve skutečnosti
je úbytek ještě menší, neboť
jak důvodová zpráva upozorňuje, zrušením
poplatkového ekvivalentu se u národních podniků
sníží režie a ze zisku se platí
zvláštní daň výdělková.
Kromě toho zrušení poplatkového ekvivalentu
znamená úsporu jak na osobních, tak i věcných
nákladech spojených s agendou, která se odhaduje
na více než tři mil. Kčs.
Zákonem dáváme ministru financí zmocnění,
aby nařízením změnil a doplnil dosavadní
předpisy o poplatkovém ekvivalentu, pokud je toho
třeba zejména k dodatečnému sjednání
zákonného podkladu pro administrativní opatření
vydaná dříve ve věcech, kde při
výkladu zákonných ustanovení vznikly
pochybnosti, a pokud je toho třeba k vhodnému vypořádání
poplatkového ekvivalentu do 30. června 1949.
Navrhovaný zákon je, jak jsem řekl v úvodu,
logickým důsledkem změn v našem hospodářském
životě. Je to zákon dobrý a nutný.
Je to další krok na cestě ke zjednodušení
naší berní soustavy a jejímu přizpůsobení
novým poměrům.
Rozpočtový výbor jednal o osnově 9.
června t. r. a jednomyslně se usnesl doporučiti
ji beze změny ke schválení. (Souhlas.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Tymeš: Nejsou.
Místopredseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Budeme projednávat pátý odstavec pořadu,
jímž je
5. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 276)
o odvádzaní pokút a niektorých iných
plneniach v správnom pokračovaní (tlač
315).
Zpravodajem je posl. Ondruš. Dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Ondruš: Slávne Národne
shromaždenie, panie a pánovia!
Predložená osnova zákona o odvádzaní
pokút a niektorých iných plnení v
správnom pokračovaní je ďalším
vládnym návrhom o úprave finančného
hospodárenia v našej republike a v našich národných
výboroch.
Pokuty za správne priestupky a poriadkové pokuty,
uložené úradom alebo orgánom verejnej
správy, ako aj prepadlé istoty a výťažky
pohľadávok zo záruk, výťažkov
peňažných a vecí prehlásených
za prepadlé v správnom pokračovaní,
budú plynúť do štátnej pokladnice
s výnimkou čiastok pripadajúcich menovému
likvidačnému fondu podľa platných predpisov.
Týmto zákonom zrušuje sa platnosť všetkých
dosiaľ používateľných predpisov,
ktoré odporujú § 1 predloženého
zákona, taktiež príslušných obecných
nariadení ako aj mestských štatútov
o odvádzaní pokút.
Doterajší výnos peňažných
trestov a pokút na Slovensku, uložených úradom
verejnej správy, pripadal z dvoch tretín okresu
a z jednej tretiny fondu, ktorý bol zriadený pri
predsedníctve Sboru povereníkov.
Schválením predloženého zákona
zanikne dvojkoľajnosť, ktorá doposiaľ tu
bola medzi Slovenskom a zemami českými.
Mimo toho obce a mestá, ktoré dosiaľ maly z
výnosu peňažných trestov celkom nepatrný
efekt a účel, ku ktorému boly používané
uvedené pokuty, stal sa v dôsledku nových
našich sociálnych zákonov bezpredmetný.
Ďalej všetky výdavky našich národných
výborov budú v budúcnosti pojaté v
štátnom rozpočte a uhradzované zo štátnych
príjmov.
Prevedením predloženého zákona nenastane
štátnej pokladnici nijaké zaťaženie,
naopak je možno očakávať zvýšenie
štátnych príjmov. Taktiež pracovné
zaťaženie verejnej správy nebude nijako dotknuté.
Rozpočtový výbor na svojom zasadnutí
dňa 9. júna 1949 predložený návrh
zákona prejednal a doporučuje jeho prijatie slávnemu
Národnému shromaždeniu. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodajca posl. Ondruš: Nie sú.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou ve znění zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
(Předsednictví převzal místopředseda
Valo.)
Podpredseda Valo: Budeme rokovať o šiestom odseku
poriadku, ktorým je
6. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 299),
ktorým sa zrušujú Všeobecný fond
peňažných ústavov v republike Československej
a Pomocný fond peňažných ústavov
(tlač 319).
Zpravodajcom je posl. Horák. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Horák: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi dne 9. června 1949 vládní návrh
zákona, kterým se zrušují všeobecný
fond peněžních ústavů v republice
Československé a Pomocný fond peněžních
ústavů. Tato osnova je dalším článkem
v řetězu zákonů, týkajících
se našeho peněžnictví.
Členy všeobecného fondu, který byl zřízen
zákonem č. 238 z října 1924, aby byla
podporována spořivost zvýšením
bezpečnosti vkladů a aby byl zabezpečen příznivý
rozvoj peněžnictví, byly zemské úvěrní
ústavy a spořitelny, záložny a společnosti
provozující bankovní a peněžní
obchody a přijímající vklady. Jednotliví
členové fondu sráželi vkladatelům
z připsaných a vyplacených úroků
3 % a odváděli je jako příspěvek
Zemské bance. Utrpěl-li člen tohoto fondu
ztrátu nebo pozbyl-li mobility svých prostředků
do té míry, že jak jeho existence, tak i zájem
vkladatelů byl ohrožen, měl nárok na
výpomoc. Kapitál potřebný k výplatě
sanačních podpor měl fond právo opatřiti
si i vydáním dluhopisů, čehož
také využil a vydal jich v celkové výši
880 mil. korun jmenovité hodnoty. Z nich je v oběhu
dosud asi 490 mil. a ve vlastnictví má sám
fond na nostru asi 277 mil. těchto cenných papírů.
Pomocný fond peněžních ústavů
v Bratislavě, zřízený zákonem
č. 172 z r. 1941, žádných dluhopisů
nevydal a při rozdělení majetku všeobecného
fondu mezi země české a Slovensko připadlo
pro Slovensko dluhopisů v částce cca 60 mil.,
které byly odvedeny všeobecnému fondu.