Posl. Vošahlík: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Projednáváme v dnešní schůzi
návrhy zákonů, ostře zasahujících
do poměrů naší veřejné
správy a do její organisace a odstraňujících
dosud existující špatné dědictví
dřívějších režimů.
Je to za prvé předloha zákona o výkonu
lidové správy v sídlech krajů, navazující
na zákon o krajském zřízení
a na další zákony, upravující
systém lidové správy ve státě.
Předloha dále - řešíc problém
orgánů státní moci a jednoduché
administrativy v sídlech krajů a v některých
jiných velkých městech - odstraňuje
společně s tím zastaralou instituci statutárních
měst jako instituci privilegovanou, lidově demokratickému
zřízení již nevyhovující.
Projednáváme za druhé návrh zákona
o oddlužení svazků lidové správy,
jehož provedení po odstranění dvojkolejnosti
veřejné správy umožní národním
výborům řádně plniti jejich
úkoly tak, jak určuje naše ústava, a
zapojit finanční hospodářství
národních výborů do jednotného
hospodářského plánu. Hospodářský
chaos, který charakterisuje kapitalistickou soustavu, zanechával
v organisaci a úpravě hospodaření
staré samosprávy nejednotnost, nejasnost, roztříštěnost,
těžkopádnost a špatnou službu veřejnosti.
Národní výbory po roce 1945 převzaly
z kapitalistické soustavy dvě hlavní těžkosti
staré samosprávy; bylo to zadlužení
bývalé samosprávy a nerovnoměrné
rozdělení kulturních a sociálních
zařízení.
Finanční hospodářství bývalé
samosprávy bylo vždy citlivým bodem, v němž
tehdejší vládnoucí třída
oklešťovala finanční možnosti samosprávy
a měla v úřednickém představiteli
a v nadiktovaném složení finanční
komise výhradní disposici s finančními
prostředky a ovládala tím všechno finanční
dění samosprávy ze svých třídních
hledisek. Česká samospráva v době
zápasu českého národa s habsburskou
dynastií o uznání zemských práv
vykonala svoje poslání. Český člověk
se mohl lépe vyžívat politicky v obcích
nežli v zemi, a vůbec ne nebo jen nepatrně
v celostátní politice. Proto obrátil veškerou
svou péči na komunální politiku. Na
půdě samosprávy se za Rakouska odehrávaly
nejen zápasy a boje národnostní, ale také
těžké boje politické. Tyto zápasy
měly svůj rub v obecním hospodářství,
což se jevilo jako boj o hospodářský
vzestup pracující třídy jak se zastánci
již odumírajícího feudalismu, tak i
mohutné německé a mohutnějící
české buržoasie, která se ve prospěch
lidu nechtěla vzdávat svých hospodářských
výsad a výhod, ohrožovaných vymáháním
obecních dávek a poplatků. Vývoj měst
a obcí byl ovlivňován daňovým,
lépe řečeno dávkovým zatížením.
Podnikatel-kapitalista, který se snažil dosáhnout
největšího zisku, neuvažoval o svých
výrobních nákladech pouze s hlediska opatření
surovin, energie a pod., nýbrž také s hlediska
zatížení svého podniku a výrobku
veřejnými dávkami. A kapitalisté,
mající politickou moc v ruce, získávali
snížení výrobních nákladů,
spíše z veřejných dávek než
z technického zlepšení. Technické zlepšování
pro ně totiž znamenalo nové investice, kdežto
snížení veřejných dávek
pro ně znamenalo ihned zisk. Dary továrníkovy,
poskytované za tím účelem obci, dovedly
korumpovat celé skupiny obyvatelstva. Podniky byly zakládány
proto v obcích, kde bylo málo obecních dávek
a kde byly nízké obecní přirážky.
Kromě toho správní systém kapitalistických
států představuje hlubokou propast mezi státem
a veřejností, znamená nadvládu státu
nad veřejností. Kapitalismus se opírá
o byrokratickou státní mašinerii a o speciálně
vybrané úředníky. Vzniká rozpor
a protiklad mezi centrální státní
správou a samosprávou. Autonomní pojetí
samosprávy, jež je dáno určitou historickou
epochou jako produkt třídního boje, je opouštěno,
jakmile se změní poměr třídních
sil a třída bojující o moc se zmocní
celého státního stroje. Zde vznikají
také falešné theorie o postavení samosprávy,
jako buržoasní theorie reformistů o t. zv.
municipálním socialismu, která vycházela
ze tří hlavních zásad: 1. že
obec je něco jiného než stát a místní
správa je protikladem proti státní správě;
2. že město je kolektivním sídlištěm,
ve kterém nepřevládá třídní
boj, nýbrž solidarita, pospolitost zájmů,
a 3. že komunální hospodářství,
jehož cílem není zisk, je zárodkem socialistického
hospodářství.
Je však potřebí si uvědomiti, pánové
a dámy, že municipální hospodářství
se rozvíjí na základě kapitalistického
vykořisťování, že se municipální
podniky budují za pomoci bank. Buržoasie má
zisky nejen ze soukromých nemovitostí, ale také
z procent, jež vyplácí samospráva za
půjčky, dodávky a pod. Buržoasie ovlivňuje
samosprávy, aby se staraly hlavně o spořádanost
centrálních městských čtvrtí,
kde sídlí bohatá část obyvatelstva.
Na druhé straně dělnické čtvrti
zůstávají zpravidla neuspořádané
a zanedbané.
To, že municipální podniky jsou zapojeny do
celého systému finančního kapitálu,
činí ze samospráv nástroj vládnoucích
vykořisťovatelských klik, které se sem
snaží dosazovat své chráněnce.
Veřejná správa nemůže mít
jiný charakter než třídní. Třídní
boj však nekončí před branami radnice.
A tak se v naší samosprávě odehrával
prudký, ale tichý boj. Všichni ti, kdož
měli na starosti a na mysli péči o občanstvo,
pro něž chtěli vybudovat potřebná
zařízení zdravotní, sociální
a kulturní, musili na tato zařízení
opatřit peníze. To bylo možno buď z výnosu
obecního jmění nebo obecními dávkami,
dále přirážkami ke státním
daním, subvencemi a půjčkami. Všechny
tyto způsoby opatřování peněz
pro samosprávu znamenaly zvláštní formu
třídního boje. Zvyšování
obecních dávek bylo velmi nepopulární,
poněvadž zasáhlo sice ty, kteří
měli nějaký majetek, ale byly to často
i drobní vlastníci, jejichž majetek byl nepatrný
a kteří se málo cítili příslušníky
buržoasní třídy. Subvenci získával
pro obec politik, který byl věren držitelům
moci. Subvencemi si kapitalisté kupovali obecního
politika, který jim byl povolný na poli zemské
nebo celostátní politiky. Potom zbývaly jen
přirážky ke státním daním
ve prospěch obce, jimž zase unikají kapitalisté
různými způsoby a hlavně tím,
že se stěhovali s celým podnikem a s celou
výrobou na taková místa, kde přirážky
byly nízké. A konečně posledním
zdrojem financí samosprávy byly výpůjčky.
Systém přirážek způsobil nerovnoměrné
rozdělení podniků, které se zakládaly
tam, kde bylo obecních přirážek málo
nebo kde byly nízké, a nikoli tam, kde by byly pro
ně výhodné přirozené podmínky.
Umisťováním průmyslu se stávalo,
ze v obci přece jen byly do určité míry
zabezpečeny příjmy obecního rozpočtu;
investovalo se a tyto investice - kromě pracovních
příležitostí - přitahovaly do
města další pracovníky. Obce, ve kterých
byla zakladatelská a podnikatelská činnost,
rostly, bohatly a přitahovaly k sobě další
průmysl a další pracovníky. Z jiných
obcí se průmysl stěhoval, obce se vylidňovaly,
chudly a zadlužovaly se. Před Mnichovem stát
nezjednal ve financích samosprávy vůbec nápravy,
naopak ponechával starý způsob hospodaření,
jenž rozděloval obyvatelstvo do skupin, které
se daly při jejich vzájemné isolaci snadno
ovládat. Česká buržoasie poznala, že
samospráva jí může poskytnout místo,
na němž bude moci odporovat náporu pokrokových
sil. Rozdíl mezi bohatými a chudými městy
dále vzrůstal, chudé kraje se dále
vylidňovaly, obce se dále zadlužovaly a obecní
dluh rostl.
Z těchto důvodů se obce dostávaly
do kritické finanční situace, takže
dokonce vyšší samosprávné svazky,
okresy a země, musely vypomáhat ze svých
vlastních prostředků. Všechny tyto výpomoci
byly ovšem nedostatečné, pro dluhovou službu
obcím zákonem č. 96/35 Sb. Obecní
dluhy však svou úrokovou a úmorovou službou
nesnesitelně zatěžovaly obecní rozpočty
stále víc, samosprávní činitelé
zoufale zápasili o rovnováhu, aniž se jim to
podařilo, občanstvo ztrácelo důvěru
v jejich schopnost a dovednost hospodařiti s obecním
majetkem, a tak sama podstatná myšlenka samosprávy:
dobře sloužit lidu - byla zdiskreditována.
Koncem roku 1934 činilo celkové zadlužení
všech samosprávných svazků 12.384 mil.
Kč a náklad na úmor 1.078 mil. Kč.
V roce 1935 činilo zadlužení již 12.431
mil. Kč a dluhová služba 1090 mil. Kč.
Během okupace sice kleslo zadlužení obcí
o 2.800 mil. Kč, jelikož obce nemohly investovat a
proto své dluhy splácely. Avšak potom zadlužení
obcí a okresů opět stoupalo a dosahuje dnes
výše 17 až 18 miliard korun. Tyto dluhy se staly
těžkým závažím, bránícím
a brzdícím činnost národních
výborů.
Ústavou z 9. května jasně vyjádřil
pracující lid Československa svou vůli
vládnout ve státě bezprostředně
národními výbory. Tím se národní
výbory staly součástí státní
správy a nastal vhodný okamžik k úpravě
zadluženosti starých samosprávných svazků,
nyní svazků lidové správy, neboť
zásada jednotné státní správy
se musí výrazně projevit i v oblasti veřejných
financí.
A právě v této oblasti se domnívala
reakce, že má před únorem pro sebe velmi
mnoho argumentů pro udržení dvoukolejnosti.
Strašila národní výbory tím,
že odstraněním autonomního rázu
místních správ budou národní
výbory vystaveny na milost a nemilost vysoké byrokracie.
Reakce, ovládaná byrokracií se tak postarala,
aby národní výbory na vlastní kůži
cítily, že tato úprava bude pro ně nevýhodná.
S rozhojněním úkolů národních
výborů nebyla totiž ve stejné míře
rozhojňována také finanční
úhrada. Národní výbory se však
ve své rozhodné většině nedaly
zastrašit. Velký příklad Sovětského
svazu jim ukázal, že lze velmi dobře kombinovat
příjmy z místních zdrojů a
příjmy celostátního důchodu
a začlenit hospodaření národních
výborů do hospodářství celostátního.
V tomto smyslu se také dožadovaly řešení
finančních záležitostí. Praktikům
v národních výborech bylo jasné, že
plánované hospodářství musí
přihlížet ve své další etapě
vývoje k rovnoměrnému budování
celé země a že je nutno natrvalo setřít
rozdíl mezi bohatými a chudými kraji, mezi
bohatými a chudými okresy a obcemi.
A únor rozhodl v boji o národní výbory
a o jejich koncepci s definitivní platností. Organisované
tažení reakčních sil buržoasie
proti vymoženostem národní a demokratické
revoluce bylo zlomeno a vedoucí úloha dělnické
třídy se touto porážkou reakčních
sil dalekosáhle upevnila. Tyto změny se nutně
projevily ve vývoji veřejné lidové
správy. Byl ústavně zajištěn
systém jednotné státní moci, jejímž
nositelem a vykonavatelem v obcích, okresech a krajích
jsou národní výbory. Tím se proklamovala
jednotnost a jednota státní moci a odstraněn
současně uměle konstruovaný rozdíl
mezi samosprávou a státní správou.
Národní výbory nadále vykonávají
na území, pro které jsou zvoleny, veřejnou
správu ve všech jejích oborech, zejména
také i správu finanční, stávají
se nositeli a vykonavateli státní moci, to jest
výsostné moci lidu, jediného zdroje veškeré
moci ve státě.
Byla tedy odstraněna dosavadní dvoukolejnost veřejné
správy, neboť je nemyslitelné, aby stát,
který se stal mocenským nástrojem pracujícího
lidu, ponechával veřejnou správu nadále
rozdvojenu na stát a svazky lidové správy,
kde by se skrývalo nebezpečí brzdy a překážek
na jeho cestě k socialismu. Jestliže lidově
demokratické pojetí naší ústavy
odstraňuje dvoukolejnost veřejné správy
a zavádí jednotnou správu lidovou, vykonávanou
lidovými orgány - národními výbory,
nelze nadále strpěti dosavadní samostatné
finanční postavení svazků lidové
správy, a celostátní zřetel stejnoměrného
a jednotného uspokojování jejich potřeb
vyvolal nutnost připoutati finanční hospodářství
národních výborů k hospodářství
státnímu ve všech směrech.
Finanční hospodaření národních
výborů je upravováno v rámci veřejného
hospodářství a podle potřeb jednotného
hospodářského plánu tak, aby národní
výbory mohly řádně plnit své
úkoly. I v této sféře je tedy odstraněn
rozdíl mezi samosprávou a státní veřejnou
správou. Toto pojetí se projevuje i v ustanovení
o komunálním majetku. Komunální majetek
není pojímán ve smyslu municipálního
socialismu, nýbrž jako forma národního
majetku. I když je zde tedy ponechána majetkoprávní
subjektivita obcí, okresů a krajů, neznamená
tato zásada, že by bylo možno na jejím
podkladě konstruovati veřejnoprávní
subjektivitu a neodvislost svazků lidové správy
na státu. Má jen umožnit, aby národní
výbory spravovaly jim svěřený majetek
jako svůj s veškerou péčí a s
rozvinutím obchodní a podnikové jejich iniciativy.
Základním požadavkem jevilo se tu, nejprve
se vypořádati s nejbolestivějším
problémem národních výborů,
a to s jejich závazky a břemeny, v něž
tyto výbory a dřívější
nositelé jejich veřejné moci vešli při
plnění sobě svěřených
úkolů. Aby bylo jistě a úspěšně
dosaženo hospodářské roviny svazků
lidové správy se systémem státního
hospodářského plánu, bylo nutno, aby
byly oddluženy svazky lidové správy zákonem,
který jednotně upraví převzetí
vnitřních dluhů a likvidaci záruk,
jež tyto svazky převzaly, jakož i aby byl určen
způsob, jak naložiti s některými jejich
aktivy.
Paní a pánové, děje se tak předloženým
návrhem zákona o oddlužení svazků
lidové správy, jímž je učiněn
podstatný krok k začlenění finančního
hospodaření národních výborů
do celostátní finanční politiky. Vlastní
omezené a nerovnoměrné berní zdroje
nebudou již základem rozpočtové úhrady,
nýbrž finančním plánem bude stanovena
jak potřeba, tak také odpovídající
jí podíl na celostátních příjmech.
Veškeré investice budou stanoveny v hospodářském
plánu a jejich financování převezme
stát. Rozpočtování a účetnictví
bude přizpůsobeno novým moderním formám
finančního řízení podniků
i správy. Umožní se vzájemné
srovnávání plánování
a nakonec i spravedlivá distribuce veřejných
finančních prostředků.
Předložený návrh zákona zavádí
tedy pořádek do hospodářství
národních výborů, zbavuje je velkých
starostí se splácením a úrokem tíživých
dluhů, vytváří jednotný veřejný
dluh, snižuje úrokové břemeno z tohoto
dluhu a splátkovou povinnost rozvrhuje na větší
počet roků, zlepšuje administraci tohoto dluhu
a umožňuje svazkům lidové správy
věnovat se úspěšně svému
poslání bez starostí o staré dluhy.
Přitom celkové hodnocení a celkové
měřítko pro posuzování musí
dnes již nabývati převahy nad úzkým
hlediskem lokálním nebo regionálním.
Naším cílem je, aby všechny svazky lidové
správy byly oddluženy, aby byl učiněn
krok k odstranění dosud patrných rozdílů
mezi chudými a bohatými svazky a konečně
abychom se dostali k - finančnímu plánování,
které má zabezpečit finanční
hospodářství všech svazků lidové
správy v rámci státního rozpočtu,
který se stále více přibližuje
k finančnímu plánu.
Celkem tedy vnese zákon o oddlužení svazků
lidové správy - který podle slov ministra
dr. Dolanského bude míti pro ně tutéž
funkci, jako měl pro národní hospodářství
dvouletý hospodářský plán obnovy
- pořádek do hospodářství obcí;
budou zbaveny svých tíživých dluhů
a všechny budou postaveny na jednu úroveň.
Tím bude umožněno plánovitě a
programově upravovat jejich péči o pracujícího
člověka. Tak také bude možno napravovat
hříchy minulosti, kdy zásada rentability
kapitalistického podnikání podvázala
vývoj obcí a způsobovala u nich velké
rozdíly na zařízeních pro blaho občanů.
Konečně bude umožněno, aby bylo plánováno
nejen hospodářství státní,
nýbrž také hospodářství
svazků lidové správy, aby bylo zabráněno
vylidňování chudých krajů republiky
a aby byl vytvořen předpoklad rovnoměrného
rozložení péče o občany republiky.
Zapojením pak svazků lidové správy
do státního rozpočtu bude umožněno
finančně zabezpečit všechny funkce těchto
svazků v plné míře, úměrně
našemu národnímu důchodu, a bude tak
usnadněna naše cesta k socialismu, na níž
národní výbory s úspěchem plní
svoji důležitou úlohu. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Dalším
přihlášeným řečníkem
je posl. Kobylka. Dávám mu slovo.
Posl. Kobylka: Pane místopředsedo, paní
a pánové!
Každá doba si dává své vlastní
řády, a tak i naše lidová demokracie
hned od roku 1945 hluboce zasáhla do naší veřejné
správy. Předně vytvořila národní
výbory jako sbory k výkonu vůle lidu v úseku
administrativní i výkonné správy v
obcích, okresích a konečně i v krajích.
Dosud vydanými normami bylo sledováno vytvořit
nové organisace naší veřejné
správy, dáti jí nového ducha, novou
náplň. Nejpodstatnější byla vůle
uvésti v život jednu z nejzákladnějších
zásad naší ústavy, totiž: že
zdrojem veškeré moci ve státě je lid
a on že je také jediným vykonavatelem i veřejné
správy prostřednictvím svých zástupců,
jež si volí. Dále pak šlo o to, abychom
svoji veřejnou správu a její výkon
zdokonalili, zhospodárnili ji a učinili výkonnější.
Zřízením krajů byly vytvořeny
předpoklady pro možnost stálého a bezprostředního
styku s lidem a potřebami kraje; zblízka je znáti
a tak snáze je slaďovati v obecném zájmu
a konečně dáti možnost denní
a bezprostřední kontroly nad výkonem veřejné
správy a i volených zástupců samého
lidu.
Provedená reorganisace okresů, resp. jejich přizpůsobení
novým poměrům, odpovídá lépe
potřebám obyvatelstva v našich obcích,
než jak tomu bylo dříve. Za zvláště
prospěšné je možno považovati zrušení
velkého počtu mnohých byrokratických
úřadů, jež se nám dříve
vytvořily a k nimž také patří
celá stupnice finanční správy a úřadů
ochrany práce.
Dnes projednávaným návrhem zákona
o výkonu lidové správy v sídlech krajů
odstraňuje se stará instituce v naší
vnitřní správě, t. zv. statutární
města. Rozcházejíce se s městským
statutárním zřízením, jsme
povinni všechno to kladné, co bylo statutárními
městy vykonáno, oceniti a to nejlepší,
to jest svědomitost a vůli tvořit dobré,
převzít jako neměnitelnou zásadu navždy,
aby tak bylo dokázáno, že zájmy obcí
a měst máme stále na zřeteli. Jsme
přesvědčeni, že se nám i zde
bude dařit a že z bývalých statutárních
měst vytvoříme opravdová krajová
centra, z nichž budou vycházet mnohé dobré
náměty k budovatelským snahám všech
okresů, měst a obcí v krajích.
V důvodové zprávě k vládnímu
návrhu zákona se podrobně líčí
historický vývoj našich statutárních
měst. Je z něho vidět, že musela zápasit
s celou řadou překážek. Jednou z nepříjemných
překážek byla často nevraživost
jednotlivých statutárních měst mezi
sebou, která škodila dobré věcí.
Další nevýhodou statutárních
měst byla poměrně malá možnost
kontroly výkonu městské správy lidem,
která z velké části byla prováděna
bezduchým byrokratickým způsobem.