Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
osmého odstavce pořadu, jímž je
8. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 271)
o poplatkových a dávkových úlevách
při postupu nemovitostí pro stavby v období
pětiletého plánu (tisk 285).
Zpravodajem je posl. Souček. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Souček: Slavná sněmovno,
dámy a pánové!
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi dne 4. května 1949 vládní návrh
zákona o poplatkových úlevách při
postupu nemovitostí pro stavby v období pětiletého
plánu, tisk 271, Rozpočtový výbor
vychází ze skutečnosti, že zákon
čís. 241/48 Sb. obsahuje v § 7 ustanovení
o povinnosti vlastníků postoupiti nemovitosti, je-li
jich třeba pro stavby zařazené do pětiletého
plánu nebo pro stavby veřejných zařízení.
Ježto postupování nemovitostí pro takové
stavby se děje ke splnění pětiletky,
jde o veřejný zájem a je tedy třeba,
aby příslušná právní jednání
a úřední úkony byly osvobozeny od
poplatků.
Rozpočtový výbor přijal ve své
schůzi vládni návrh zákona, který
uskutečňuje takovéto osvobození, a
doporučuje slavné sněmovně jeho přijetí
ve smyslu zprávy výborové. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Procházka: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Souček: Není tomu tak.
Místopředseda dr. Procházka: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 8. odstavec pořadu.
Budeme projednávat devátý odstavec pořadu,
jímž je
9. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 263)
o názvu ministerstva sociální péče
a pověřenectva sociální péče
(tisk 288).
Zpravodajem je posl. dr. Prokeš. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Prokeš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dosavadní název ministerstva soc. péče
a pověřenectva soc. péče podle zákona
z 10. července 1948, č. 153 Sb., nevystihuje zcela
přesně a úplně úkoly, které
dnes připadají ministerstvu soc. péče
v lidově demokratické republice, hlavně po
únoru 1948. Hlavní práce ministerstva soc.
péče je dnes v řízení práce,
v mobilisaci všech pracujících. Je to předpoklad
zdaru pětiletky, aby byli zmobilisováni všichni
pracující, a to tak, aby bylo využito práce
všech občanů právě na tom místě,
kde podle svých sil a schopností mohou nejvíce
prospět ke splnění pětiletého
plánu.
Ministerstvu připadá úkol, aby každý
pracující byl řádně živen
a šacen, aby pracoval za nejlepších zdravotních
podmínek a aby byl náležitě školen.
Vytváří tedy dnes ministerstvo soc. péče
hlavně hospodářské předpoklady
vedle sociálních a jiných předpokladů,
aby byla zajištěna pětiletka, její zdar
a úspěch. Proto bylo v navrhovaném zákoně
zvoleno nové označení, které vystihuje
úkoly ministerstva, a to "ministerstvo práce
a sociální péče" a na Slovensku
"pověřenectvo práce a sociální
péče".
Ústavně-právní výbor NS projednal
vládní návrh zákona tisk 263 ve schůzi
dne 4. května t. r. a doporučuje jej slavnému
Národnímu shromáždění
k přijetí podle zprávy tisk 288. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Procházka: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Prokeš: Nemám změn.
Místopředseda dr. Procházka: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 3 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 9. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
desátého odstavce pořadu, jímž
je
10. Zpráva výboru sociálno-politického
a zdravotníckeho o vládnom nariadení zo dňa
8. marca 1949, č. 73 Sb., o sociálnom poistení
príslušníkov vojenských oddielov, pridelených
k baníckym alebo iným prácam (tlač
283).
Zpravodajem je posl. Daxner. Dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Daxner: Panie a páni!
Vládnym nariadením č. 73/1949 Sb. dostáva
sa príslušníkom vojenských oddielov,
pridelených k baníckym alebo iným prácam
z počtu mužstva v sociálnom poistení
postavenia rovnocenného civilným baníkom.
Príslušníci vojenských oddielov majú
teraz zaistené dávky nemocenské, dôchodkové
i úrazové. Sú teda zabezpečení
pre prípad každého poškodenia zdravia,
či už vznikne nahodile alebo pri baníckej práci,
a proti každej hospodárskej ujme, ktorá by
im mohla vzniknúť v čase konania práce
v baniach.
Nemocenské dávky obdržia od vojenskej správy
podľa predpisov zákona č. 236/48 Sb. o vojenskej
nemocenskej starostlivosti, dôchodkové a úrazové
dávky od Ústrednej národnej poisťovne.
Sociálno-politický a zdravotnícky výbor
prerokoval na svojej schôdzke, konanej dňa 4. mája
1949 vládne nariadenie zo dňa 8. marca 1949, č.
73 Sb., ktorým sa upravujú nároky o sociálnom
poistení vojenských oddielov, pridelených
k baníckym alebo iným prácam, vydané
podľa § 42, ods. 3 zák. zo dňa 27. okt.
1948, č. 241 Sb., o päťročnom hospodárskom
pláne rozvoja Československej republiky, a doporučuje
Národnému shromaždeniu uvedený vládny
návrh schváliť. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Procházka (zvoní):
Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby Národní
shromáždění schválilo vládní
nařízení ze dne 8. března 1949, č.
73 Sb., o sociálním pojištění
příslušníků vojenských
oddílů, přidělených k báňským
anebo jiným pracím, vydané podle § 42,
odst. 1 zákona ze dne 27. října 1948, č.
241, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní nařízení
ze dne 8. března 1949, č. 73 Sb.
Tím je vyřízen 10. odstavec pořadu.
Budeme projednávat jedenáctý odstavec pořadu,
jímž je
11. Zpráva výboru branného a bezpečnostního
o vládním návrhu zákona (tisk 261),
jímž se zrušuje Svaz brannosti (tisk 278).
Zpravodajem je posl. Pašek. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Pašek: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Branný a bezpečnostní výbor projednal
ve své schůzí, konané dne 3. května
1949, vládní návrh zákona tisk 261
ze dne 15. března 1949, jímž vláda republiky
Československé navrhuje zrušení Svazu
brannosti.
Svaz brannosti byl zřízen dekretem presidenta republiky
ze dne 27. října 1945 č. 125 Sb. jako jediná
celostátní veřejnoprávní korporace
k provádění branné výchovy
příslušníků našeho národa.
Nesplnil však úkoly, které mu byly uloženy,
neboť vcelku pasivně vyčkával uzákonění
povinné branné výchovy a vyvíjel pouze
malou činnost.
Svaz brannosti vznikl ze čtyř spolků, a to:
Svazu čs. důstojnictva, Svazu národních
střeleckých gard, Svazu čs. rotmistrů
a Svazu čs. záložníků.
Od svého vzniku se věnoval převážně
činnosti spolkové a schůzování
na úkor provádění branné výchovy.
Malou pružností vedoucích činovníků
nedovedl si udržeti počáteční
velký zájem mládeže o brannou výchovu.
Neuměl si též vycvičit dostatečné
kádry schopných cvičitelů, ovládajících
nové způsoby výcviku, kteří
by prováděli výcvik ve Svazu brannosti způsobem
zajímavým a poutavým!
Dekretem presidenta republiky o zřízení Svazu
brannosti bylo především sledováno to,
aby všechna naše mládež byla zapojena do
branné výchovy a připravena na obranu státu,
na obranu lidově demokratické republiky a všech
revolučních vymožeností našeho
pracujícího lidu. Tento úkol však Svaz
brannosti nesplnil.
Do února 1948 sdružoval ve svých řadách
převážně živly protilidové,
a proto v únorových dnech vcelku selhal. Ale nejen
to; většina jeho odboček se stala nic neznamenající
zbytečnou korporací a některé odbočky
se staly dokonce doménou a shromaždištěm
všech nepřátel naší republiky.
A tak místo toho, aby brannost naší mládeže
byla zvyšována, byla mládež otravována
těmito činiteli a sváděna k činnosti,
která nemá nic společného s branností
národa.
Dále naše kádry branné výchovy
jsou dnes roztříštěny do mnoha masových
organisací. Tedy i s hlediska řádného
hospodaření se spolehlivými kádry
je třeba je soustředit v jedné masové
organisaci, při čemž provádění
branné výchovy třeba postavit na nové
základy.
Po vítězném únoru sjednotili jsme
naše tělovýchovné a sportovní
organisace v našem Sokole. Tato naše sjednocená
tělovýchova skýtá nám záruku,
že splní ony úkoly, které měl
Svaz brannosti; ten je však nesplnil, stal se zbytečným
a tímto zákonem má býti zrušen
a jeho práva a závazky přecházejí
na stát.
Jednotlivá ustanovení této osnovy zákona
nepotřebují bližšího odůvodnění.
Provedení zákona si nevyžádá
zvláštních nákladů.
Proto, paní a pánové, jménem branného
a bezpečnostního výboru, který osnovu
zákona projednal a jednomyslně přijal, doporučuji
plenu Národního shromáždění
přijetí návrhu zákona ve znění,
jak je uvádí tisk 278. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Procházka: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Pašek: Nejsou.
Místopředseda dr. Procházka: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 11. odstavec pořadu.
Budeme projednávat dvanáctý odstavec pořadu,
jímž je
12. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákon (tlač 272)
o úprave niektorých vecí v odbore školstva
a pôdohospodárstva zákonom Slovenskej národnej
rady podľa § 96, ods. 2 Ústavy (tlač 294).
Zpravodajem je posl. dr. Štefánik. Dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. dr. Štefánik: Pán
predseda, slávne Národné shromaždenie,
panie a páni!
Ústava našej republiky v § 96 upravuje pôsobnosť
Slovenskej národnej rady ako zákonodarného
orgánu slovenského vo veciach slovensko-národnej
a regionálnej povahy, pravda, pokiaľ tieto veci vyžadujú
zvláštnej úpravy a pokiaľ nejde o také
veci, u ktorých je treba jednotnej úpravy zákonom.
V ods. 1 citovaného paragrafu vypočítava
ústava taxatívne tie veci, ktoré spadajú
do zákonodarnej pôsobnosti Slovenskej národnej
rady. Mimo týchto taxatívne vypočítaných
vecí podľa ods. 2 usnáša sa Slovenská
národná rada na zákonoch Slovenskej národnej
rady tiež vo veciach, ktorých upravenie jej prikáže
zákon.
Predložený vládny návrh zákona
o úprave niektorých vecí v odbore školstva
a pôdohospodárstva zákonom Slovenskej národnej
rady sa výslovne opiera o ustanovenie § 96 ods. 2
ústavy.
V odbore školstva ide tu o vytvorenie právneho podkladu
pre zriadenie jednak vysokej školy výtvarných
umení a jednak vysokej školy muzických umení
na Slovensku. Zriadenie vysokej školy výtvarných
umení na Slovensku zdôvodnené je vysoko vyvinutým
výtvarným citom a veľkým výtvarným
nadaním slovenského ľudu, ďalej volaním
po takejto škole najmä súčasnou generáciou
slovenských výtvarných umelcov, ktorých
voľná umelecká tvorba sa uznáva za rovnocennú
s tvorbou umelcov iných národov s bohatšou
tradíciou, a konečne potrebu takéhoto vrcholného
stánku pre slovenský výtvarný život.