V těch letech prožívala Československá
republika těžký otřes. Potupným
mnichovským diktátem - umožněným
zradou našich západních spojenců, když
jediná pomocná ruka Sovětského svazu
přijata nebyla - zmocnily se našeho pohraničního
území cizí mocnosti. Je samozřejmé,
že právě veřejní zaměstnanci,
kteří na tomto území působili,
měli v těchto pohnutých dobách prokázati
činem svou věrnost k republice, dát se plně
do jejich služeb a být vzorem ostatním občanům.
Jestliže tak neučinili, na tomto území
zůstali a dali se dokonce do služeb okupační
mocnosti, dlužno z jejich jednání vyvodit jediný
důsledek, který se projeví v zániku
služebního poměru, respektive zániku
nároku na odpočivné a zaopatřovací
platy.
Jsou ovšem různé důvody, proč
tito veřejní zaměstnanci setrvali na obsazeném
území. Ponejvíc to však byly důvody
osobní, neboť veřejní zaměstnanci
z pohraničního území měli z
převážné části dosti možností,
aby se dostali do neobsazeného vnitrozemí a zde
pokračovali ve svém služebním poměru.
Jestliže pouze z osobních důvodů, nejčastěji
z touhy zachránit nemovitý majetek, setrvali na
obsazeném území, dali tím jasně
najevo, že dávají přednost svým
osobním záležitostem před závazkem
věrnosti československého zaměstnance
ke státu.
Lidová demokracie, jak je zdůrazněno v prohlášení
vlády ze 17. června 1948, dělá průlom
do nesprávných názorů o úkolech
veřejných zaměstnanců. Veřejní
zaměstnanci nejsou dnes již ani poníženými
sluhy vrchnosti, ani bouřícího lidu, nejsou
příživníky, nýbrž produktivní
pracovní složkou národa, která svou
prací přispívá k rozkvětu správy,
administrativy i hospodářství. Musíme
tedy náš státní a veřejnozaměstnanecký
aparát přebudovat v duchu lidové demokracie.
Aby úkoly uložené veřejným zaměstnancům
byly splněny, je třeba trvat na naprosté
věrnosti veřejného zaměstnance ke
státu. Není-li tento základní předpoklad
splněn, nelze uvažovat o možnosti setrvat v dalším
služebním poměru veřejného zaměstnance.
Zákon se ovšem snaží předejít
nežádoucí tvrdosti a dbá toho, aby bylo
řádně přehlíženo k příčinám,
které způsobily setrvání veřejných
zaměstnanců na obsazeném území,
i když snad měli snahu dále sloužit věrně
republice. Pokud tyto příčiny nejsou rázu
osobního a jsou zde důvodů hodné zřetele,
připouští zákon administrativní
výjimky z účinků tímto zákonem
stanovených (§ 3). Za důvody hodné zřetele
je pokládati takové, které umožňují
pokračování služebního, resp.
pensijního poměru. Bude tudíž zkoumáno,
zda zaměstnanec nebo pensista dostál za okupace
řádně také povinnostem čs.
veřejného zaměstnance. Není-li takových
důvodů zřetele hodných. lze v sociálně
odůvodněných případech povoliti
bývalým veřejným zaměstnancům
jejich rodinným příslušníkům
nebo pozůstalým po nich příspěvek
na výživu podle obdoby § 78 služební
pragmatiky (§ 8).
Navrhovaná osnova rozděluje veřejné
zaměstnance jednak na aktivní zaměstnance,
jednak na příjemce odpočivných (zaopatřovacích)
platů. Část aktivních zaměstnanců
v pohraničním území odešla později
do vnitrozemí a zde pokračovala dále ve svém
služebním poměru. Část jich zůstala
v pohraničním území a nastoupila do
veřejných služeb okupantů. Někteří
konečně na okupovaném území
zůstali, ale byli z veřejných služeb
propuštěni nebo přeloženi do výslužby.
Část příjemců zaopatřovacích
platů, i když zůstala v obsazeném území,
dostávala svoje požitky nadále ze státní
pokladny nebo bylo pensijní zaopatření převzato
okupačními orgány nebo jim konečně
byla pense zastavena. Po osvobození v r. 1945 nastoupili
někteří veřejní zaměstnanci,
jichž se tato osnova týká, opět činnou
službu někteří byli propuštěni.
Také pensistům byly někdy platy poukazovány,
někdy zálohovány. Zvláštní
úprava v tomto směru je na Slovensku, kde služební
a platové (pensijní) nároky osob, jichž
se osnova týká, byly upraveny podle nařízení
č. 44/45 a 99/45 Sb. n. SNR. Při úpravě
služebních poměrů veřejných
zaměstnanců je dlužno také přihlížeti
na ustanovení dekretu z 2. srpna 1945 o úpravě
čs. státního občanství osob
národnosti německé a maďarské,
neboť podmínkou pro administrativní výjimky
i pro povolení příspěvku na výživu
podle navrhované osnovy je státní občanství
československé. Bylo tedy třeba, aby úprava
služebních, platových a pensijních poměrů
těchto veřejných zaměstnanců
a jejich pozůstalých byla upravena jednotně
a vyčerpávajícím způsobem a
aby zde byl zákonný podklad pro spravedlivé
vyřízení každého případu.
Tyto předpoklady také navrhovaná osnova splňuje.
Bylo nutno předem stanoviti základní zásady
pro úpravu služebních (pensijních) poměrů
těchto veřejných zaměstnanců.
Vůdčí zásadou jest že u všech
osob, které zůstaly z jakýchkoli příčin
na obsazeném pohraničním území
československém, vyslovuje se k poslednímu
dni měsíce, v němž došlo k okupaci
území, o které jde, zánik dosavadního
služebního poměru, resp. zánik nároku
na odpočivné (zaopatřovací) platy
(§ 1). Z této zásady připouští
osnova velmi rozsáhlé výjimky administrativní,
o nichž rozhoduje ústřední úřad
v dohodě s ministerstvy vnitra a financí. Přitom
opatření a rozhodnutí, jimiž slovenské
orgány upravily služební a platové poměry
osob, na něž osnova dopadá podle nařízení
č. 44/45 a 99/45 Sb. n. SNR před účinností
navrhované osnovy, se sankcionují za předpokladu,
že z nich pro zaměstnance nevyplývá
větší míra práv a nároků,
než by jím náleželo podle navrhované
osnovy (§ 14). Pokud zaměstnanci po okupací
pokračovali ve služebním (pracovním)
poměru vůči veřejnému zaměstnavateli.
nebo pokud nepřevzala cizí správa výplaty
odpočivných (zaopatřovacích) platů,
pensí a darů z milosti nebo odpočivných
(zaopatřovacích) platů povolených
podle volné úvahy, pak účinky stanovené
v § 1 navrhované osnovy vůbec nenastávají
(§ 2).
Dále dlužno poukázati na to, že navrhovaná
osnova připouští analogické použití
dekretu č. 53/45 Sb. o odčinění křivd
způsobených politickou persekucí (§
8). Navrhovaný zákon také zmocňuje
vládu, aby se k zamezení nesrovnalostí postupovalo
podle navrhované osnovy i v případech, kde
zánik služebního poměru nebo zánik
na odpočivné (zaopatřovací) platy
nenastal v důsledku tohoto zákona (§ 15). Navrhovaný
zákon stanoví přesně, jak lze obnoviti
služební poměr (§ 4) a hodnotí
také předchozí dobu pro obnovení služebního
poměru (§ 5). Administrativní výjimky
a příspěvky na výživu se poskytují
jenom na přihlášku zúčastněných
osob (§ 1O). § 8 stanoví finanční
účinnost opatření podle § 3 osnovy
zásadně prvním dnem v měsíci
po dni opětného nastoupení činné
služby po obnovení služebního poměru.
Doporučuji tudíž jménem ústavně-právního
výboru, aby tato vládní osnova (tisk 204)
byla přijata ve znění předložené
zprávy výborů ústavně-právního
a rozpočtového (tisk 231), jak jí projednal
a schválil ústavně-právní výbor
ve své schůzi dne 16. února 1949. (Potlesk.).
Místopředseda David: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je posl. Štětka. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štětka: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor ve své schůzi
dne 16. února 1949 projednal vládní návrh
zákona tisk 204 o úpravě právních
poměrů některých veřejných
zaměstnanců a příjemců odpočivných
(zaopatřovacích) platů, kteří
zůstali v době okupace na území Československé
republiky obsazeném cizí mocí.
Pokud jde o úhradu nákladů spojených
s prováděním tohoto zákona, rozpočtový
výbor zvlášť přezkoušel rozpočtově
náklady, které lze odhadnouti jen velmi přibližně.
U většiny osob, na něž se osnova vztahuje
a u nichž lze počítati s nějakou administrativní
výjimkou, provedly totiž již resorty provisorní
úpravu jejich služebních poměrů
a příslušné platy již se likvidují.
Nový náklad vznikne u těchto případů
jen propočítáním čili zhodnocením
doby nebo přiznáním trienálek, dále
projednáním zcela nových případů.
Podle zjištění u jednotlivých resortů,
jež jsou touto osnovou nejvíce tangovány, se
odhaduje tento nový náklad nejvýše na
částku 80 milionů, která podle názoru
rozpočtového výboru je dostatečná.
Pokud jde o úhradu, zjistil rozpočtový výbor,
že je převážnou měrou kryta a zajištěna
v rozpočtu samém, a proto se rozpočtový
výbor usnesl doporučiti Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona tisk 204 v té úpravě, jak se
na ní usnesl výbor ústavně právní.
Místopředseda David: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kučera: Nikoliv.
Zpravodaj posl. Štětka: Nejsou.
Místopředseda David: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 16 paragrafů, nadpisy 13 paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 16 paragrafy, nadpisy 13 paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona ve znění
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 206) o minimálních veřejných
odpočivných (zaopatřovacích ) platech
a o změně některých ustanovení,
upravujících pensijní nároky a vstup
do výslužby, jakož i o některých
výhodách pro státní zaměstnance
(tisk 236).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr Verich. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Verich: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Péče a starost o člověka v našem
lidově demokratickém státě je charakteristickým
rysem, ba přímo podstatou státní politiky.
První republika znala jen fráze o pomoci a o lásce
k člověku, ale ke skutkům nedocházelo;
lidství kapitalistů a buržoasie nešlo
nikdy tak daleko, aby dalo najíst hladovějícím
dětem, aby opatřilo byty lidem živořícím
v děrách a statisícům nezaměstnaných
zajistilo práci. A tak desetikorunové podpory podle
gentského systému a almuženky jsou typickým
znakem pohrdání pracujícím člověkem
a bezcitnosti, které jsou kapitalistické třídě
vlastní.
Lidově demokratická republika Československá
však bez frází a bez politického zveličování
pečuje skutečně o člověka.
Jsou to desítky miliard, které náš stát
dal lidu, ať už ve formě rodinných přídavků,
hornického pojištění, úhrad škod
zemědělcům, mzdového zrovnoprávnění
žen, nemocenského od prvého dne nemoci, zařazení
veřejných zaměstnanců do regulovaného
poměru a v neposlední řadě národní
pojištění.
Abych charakterizoval nesmírný význam zákona
o národním pojištění pro československý
lid, uvedu jen ten fakt, že na jeho základě
je pouze na důchodech vypláceno denně více
než 23 mil. Kčs. V našem novém rozpočtu,
při nedávném zasedání parlamentu
jednomyslně schváleném, bylo pamatováno
na sociální péči částkou
vyšší než 8 miliard Kčs. To znamená,
že vláda bude svůj plán rozsáhlé
péče o člověka rozvíjeti dále.
Příkladem toho je i nový zákon, jehož
návrh, projednaný výbory jako sněmovní
tisk 236, čeká na vaše schválení.
Je to zákon vzešlý z iniciativy ÚRO,
která při provádění zákona
o národním pojištění nepřehlédla
okolnost, že v našem státě je řada
drobných příjemců veřejných
odpočivných či zaopatřovacích
platů, jejichž platy, opírající
se o starší zákonné tituly z počátečních
dob první republiky, nedosahují hranic minimálního
sociálního důchodu podle zákona o
národním pojištění.
Proč nebylo těmto osobám již dříve
pomoženo? Když republika dává, musí
dávat uváženě, s rozmyslem, v pravý
čas a na pravém místě. Chceme jít
cestou udržování pevné měny a
ne cestou inflace. Viděli jsme dobře, jak neodpovědná
a státu nepřátelská byla do února
1948 demagogie reakčních stran, která se
začátkem loňského roku soustředila
na pokus rozvrátit naše státní hospodářství
záškodnickými licitačními návrhy.
Vzpomínáme jen na článek Svobodného
slova ze 14. ledna 1948, který přišel s návrhem
uvolnit pensistům z vázaných vkladů
50.000 Kčs pro každou rodinu a holedbal se svým
socialismem činu. A takových pokusů, počítáme-li
neseriosní návrhy Drtinovy a Majerovy ve věci
zvýšení platů státních
zaměstnanců z doby předúnorové,
bylo několik.
Únorem však byla reakce zatlačena a v naší
vládě byla obnovena linie rozvážnosti
a státnické odpovědnosti, jak ji narýsoval
21. ledna 1948 ve vládě soudr. dr Dolanský
a na plenárním zasedání Ústřední
rady odborů dne 23. ledna 1948 soudr. Antonín Zápotocký.
Soudr. Zápotocký tehdy uvedl, že chceme
vyrovnat staré rozdíly a křivdy, chceme,
aby pro každého pracujícího člověka,
který v práci zestárl, bylo zaručeno
opravdu bezstarostné stáří, že
k tomu chceme a musíme dojít, ale musíme
tak činit tou cestou, že opatříme nutné
prostředky z našeho zvýšeného národního
důchodu. Tak činí správný hospodář,
který neslibuje nic, nač nejsou peníze.
Náklad na provedení tohoto zákona činí
cca 15 milionů Kčs. V nynější
naší hospodářské situaci je možno
takovou částku, vzešlou z pracovního
úsilí našich dělníků,
vydat lidem, na něž zákon myslí, bez
znatelné stopy v našem hospodářství.
Proto naše vláda nepromeškala příležitost,
poskytnout prostředky k povznesení jejich životní
úrovně.
Dále se v novém zákoně uskutečňuje
usnesení předsednictva Ústřední
rady odborů z 9. ledna 1949, které navrhovalo zvýšení
odpočivných a zaopatřovacích platů
u bezmocných státních a veřejných
pensistů. To navrhovala Ústřední rada
odborů již před loňským únorem
v jedné resoluci spolu s návrhy na úpravu
platů státních zaměstnanců,
které se pak staly předmětem licitace reakčních
živlů v některých politických
stranách. Zvýšení platů bezmocných
státních a veřejných zaměstnanců
se tím pak oddálilo a k realizací dochází
až nyní.
Osnova navrhovaného zákona je samozřejmě
práva také dnešním pokrokovým
názorům a odstraňuje z některých
starších zákonů, které novelizuje,
určité nedostatky, vyplývající
z předsudků překonané buržoasní
éry. Jako všechny zákony lidově demokratické,
nezná rozdílu mezi dětmi manželskými
a nemanželskými, adoptovanými a schovanci,
mezi manželkou a družkou. Osnova odstraňuje také
sociální nespravedlnosti některých
ustanovení starého zákona čís.
2 Sb. z roku 1920 a zákonů uveřejněných
ve Sbírce pod čís. 76 z roku 1922 a 153 z
roku 1923, které se týkají vdov a sirotků
po civilních státních úřednících
a po vojenských a četnických gážistech.
Závěrem možno říci, že zákon
je na prospěch lidu a odpovídá Ústavě
9. května.
Ústavně-právní výbor projednal
tento vládní návrh zákona tisk 206
ve své schůzi dne 16. února t. r. Byly provedeny
tři textové změny, které se nikterak
nedotýkají smyslu navrhovaného zákona.
Jménem ústavně-právního výboru
doporučuji sněmovně, aby vládní
návrh zákona byl schválen v tom znění,
jak jej uvádí společná zpráva
výborů rozpočtového a ústavně-právního
tisk 236. (Potlesk.)
Místopředseda David: Zpravodajem za výbor
rozpočtový je posl. Holička. Dávám
mu slovo.
Spravodajca posl. Holička: Slávne Národné
zhromaždenie!
Máme odhlasovať zákon o minimálnych
odpočivných platoch a o zmene niektorých
ustanovení, upravujúcich penzijné nároky
a vstup do výslužby, ako i o niektorých výhodách
pre štátnych zamestnancov.
Toto ustanovenie bolo vyvolané zákonom o národnom
poistení, ktoré bolo odhlasované v minulom
roku.
V čl. I je stanovená minimálna hranica verejných
odpočivných platov, a to vo výške minimálneho
sociálneho dôchodku podľa zák. č.
99/48 Sb. o národnom poistení, t. j. u príjemcu
slobodného, ovdoveného, rozvedeného, rozlúčeného
8.400 Kčs, u príjemcu žijúceho vo spoločnej
domácnosti s manželkou ročných 12.600
Kčs a konečne u siroty 6.000 Kčs.
Tieto minimá prichádzajú do úvahy
u zamestnancov bývalej samosprávy, ktorí
boli daní do výslužby podľa nariadení
z doby pred vydaním platového zákona a predpisov,
podľa ktorých ich penzijné požitky sú
ďaleko pod hranicou minimálneho sociálneho
dôchodku podľa vyššie uvedeného zákona
o národnom poistení.
Mali sme prípady, kde mali samosprávne zväzky
aj vlastný fond, krytý vlastnou majetkovou podstatou,
a kde sa mnohokrát stalo, že tieto fondy boli zneužite,
obzvlášť pri špatnom hospodárení
samosprávy, a tak zaopatrovacie platy boli vyplácané
len s prípadu na prípad. To sa na niektorých
miestach odstránilo pri zrovnoprávnení so
štátnymi zamestnancami.