Kdo souhlasí s kap. 4 ze skupiny I, Předsednictvo
vlády, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 4 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, Předsednictvo
sboru pověřenců, a s § 19 ze skupiny
II, Štátna tlačiareň a Úradný
vestník, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 5 ze skupiny I a § 19 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 6 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničních
věcí, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 6 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 7 ze skupiny I, Ministerstvo národní
obrany, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 7 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 8 ze skupiny I, Ministerstvo vnitra,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 8 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 9 ze skupiny I, Ministerstvo spravedlnosti,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 9 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap.10 ze skupiny I, Ministerstvo pro sjednocení
zákonů, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 10 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I, Správní
soud, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 11 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo školství,
věd a umění, a ze skupiny II s § 10,
Státní statky zemědělských
škol, s § 11, Uhříněveský
školní závod zemědělský,
s § 12, Žabčický školní závod
zemědělský, s § 13, Školní
závod zemědělský vysoké školy
veterinární v Brně-Nový dvůr,
s § 20, Štátne nakladateľstvo, s §
21, Školské majetky Vysokej školy poľnohospodárskeho
a lesníckeho inžinierstva v Košiciach, s §
22, Ústav pre školský a osvetový film,
a s § 26, Štátne majetky hospodárskych
škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 12 ze skupiny I, a ze skupiny
II §§ 10, 11, 12, 13, 20, 21, 22 a 26 jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo informací
a osvěty, a ze skupiny II s § I, Československý
rozhlas, § 2, Československý státní
film, § 14, Státní tiskárny a Úřední
list, s § 15, Československá tisková
kancelář, a s § 23, Zpravodajská agentúra
Slovenska, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 13 ze skupiny I a §§
1, 2, 14, 15, 23 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 14, Ministerstvo zemědělství,
ze skupiny I a ze skupiny II s § 16, Státní
lesy a statky, s § 17, Státní pokusné
statky výzkumných ústavů zemědělských,
s § 24, Štátne lesy, a s § 25, Štátne
majetky, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 14 ze skupiny I a §§
16, 17, 24 a 25 ze skupiny II jsou schváleny podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo výživy,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 15 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 16 ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 16 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I, Ministerstvo vnitřního
obchodu, a s § 27, Riaditeľstvo pre cestovný
ruch, ze skupiny II ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 17 ze skupiny I a § 27 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 18 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničního
obchodu, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kapitola 18 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 19 ze skupiny I, Ministerstvo techniky,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kapitola 19 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 20 ze skupiny I, Ministerstvo dopravy,
a ze skupiny II s § 3, Československé státní
dráhy, a s § 4, Československé aerolinie,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 20 ze skupiny I a §§
3 a 4 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s kap. 21 ze skupiny I, Ministerstvo pošt,
a ze skupiny II s § 5, Československá pošta,
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 21 ze skupiny I a § 5 ze
skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 22 ze skupiny I, Ministerstvo sociální
péče, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 22 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 23 ze skupiny I, Ministerstvo zdravotnictví,
a ze skupiny II s § 6, Československé státní
lázně a zřídla, a s § 18, Státní
veterinární ústav v Ivanovicích na
Hané, ve znění zprávy výborově,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 23 ze skupiny I a §§
6 a 18 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s kap. 24, Odpočivné a zaopatřovací
platy, ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 24, Odpočivné a
zaopatřovací platy, je schválena podle
zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 25 ze skupiny I, Ministerstvo financí,
a ze skupiny II s § 7, Československý tabákový
monopol, § 8, Štátna mincovňa, s §
9, Státní loterie, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Kap. 25 ze skupiny I a i §§
7, 8 a 9 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy
výborové.
Kdo souhlasí s kap. 26 ze skupiny I, Všeobecná
pokladní správa, ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Kap. 26 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s kap. 27 ze skupiny I, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
ve znění zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Kap. 27 ze skupiny I je schválena
podle zprávy výborové.
Nyní budeme hlasovati o skupině III rozpočtu.
Kdo souhlasí se skupinou III rozpočtu (Státní
dluh) ve znění zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Skupina III rozpočtu (Státní
dluh) je schválena podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s nadpisy státního rozpočtu
na rok 1949 a s celkovými přehledy všech tří
rozpočtových skupin rozpočtu podle zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Nadpisy státního rozpočtu
na rok 1949 a celkové přehledy všech tří
rozpočtových skupin rozpočtu jsou schváleny
podle zprávy výborové.
Nyní vykonáme hlasování o osnově
zákona, kterým se stanoví státní
rozpočet republiky Československé na rok
1949 (rozpočtový zákon).
Kdo souhlasí s osnovou zákona, kterým se
stanoví státní rozpočet republiky
Československé na rok 1949 (rozpočtový
zákon), to jest s jeho 21 paragrafy v pěti částech,
s nadpisy částí, s nadpisem zákona
a úvodní formulí ve znění zprávy
výborové, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. (Dlouho trvající potlesk.
- Poslanci povstávají.)
Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona, kterým
se stanoví státní rozpočet republiky
Československé na rok 1949 (rozpočtový
zákon) podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
- (Poslanci usedají.)
Budeme nyní projednávat druhý odstavec pořadu,
jímž je
2. Zpráva výborů zemědělského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 209) o mechanizaci zemědělství
(tisk 212).
Zpravodajem za výbor zemědělský je
posl. Lupač. Dávám mu slovo.
Posl. Lupač: Pane předsedo, páni ministři,
paní a pánové!
Vládní návrh zákona o mechanizaci
zemědělství je důsledným prováděním
zákona o pětiletém plánu. Zákon
o pětiletém plánu předpokládá
podstatné zvýšení životní
úrovně všech vrstev pracujícího
lidu měst i venkova. Předpokládá,
že zvýšení životní úrovně
bude dosaženo zvýšením výrobností
práce, a tím bude urychlen vývoj k socialismu.
Těchto cílů může být dosaženo
jen tehdy, když co nejvíce nahradíme lidskou
prácí stroji. Jinými slovy řečeno,
provedeme-li plánovitou mechanizaci veškeré
naší výroby. Jednou z nejzaostalejších
a mechanizací nejméně vybavenou je výroba
zemědělská. Provedeme-li důkladnou
a plánovitou mechanizací zemědělské
výroby, zlepšíme pracovní podmínky
v zemědělství, zvýšíme
plat pracovníků na tomto úseku naší
výroby a zabráníme tak vyklidňování
venkova. Proto také v § 1, odst. 2 zákona o
pětiletém plánu je stanoveno, že pětiletý
plán bude stupňovat mechanizací a elektrizaci
zemědělství a že tak položí
základy pro pokročilejší výrobní
formy na tomto hospodářském úseku.
Mechanizaci zemědělské práce a vůbec
výroby nelze však ponechati iniciativě samých
zemědělců, neboť jak oni, tak i místní
strojní družstva si nemohou opatřiti těžké
výkonné stroje, jak pro jejich nákladnost,
tak také proto, že by jich nemohli dostatečně
využíti, což by bylo s národohospodářského
hlediska nehospodárné. Při provádění
mechanizace ve dvouletém plánu a při získání
zkušeností s místními strojními
družstvy, jakož i družstevními strojními
stanicemi přicházíme k tomu, že je nezbytně
nutné, aby mechanizace zemědělské
výroby byla řízena a kontrolována
s jednoho místa pro celé území státu
a aby byla řízena ministerstvem zemědělství.
Ministerstvo zemědělství jako správní
úřad by nemohlo však všechny úkoly,
které s sebou mechanizace zemědělské
výroby přináší a přinese,
zvládnout, a proto je třeba zřídit
nový orgán, který by měl celostátní
působnost a který by nejen řídil,
nýbrž i prováděl mechanizací
zemědělské výroby podle zásad
obchodního hospodaření. Tímto novým
orgánem bude Ústředí pro mechanizaci
zemědělství, národní podnik.
Tento podnik a jeho stanice budou vybaveny nejvýkonnějšími
strojí a budou zárukou, že zemědělské
práce, zvlášť v době žní,
sklizně okopanin a v době podmítky a setí,
budou provedeny co nejrychleji. Zasazení co největšího
počtu nejvýkonnějších strojů
osvobodí naše zemědělství od
závislosti na počasí a vůbec na rozmarech
přírody. vzhledem k tomu, že zemědělské
stroje musí pracovat často za nepříznivých
povětrnostních podmínek, opotřebovávají
se daleko rychleji než stroje jiné a proto také
zde dochází k častějším
poruchám. Poruchami však nesmí být zemědělská
výroba bržděna. Proto poruchy musí být
odstraňovány co nejrychleji. Tento důvod
mluví pro to, aby státní strojní stanice
měly své opravárny, aby mohly i opravy provádět
rychle a aby nedocházelo k dlouhodobému vyřazování
zemědělských strojů. Proto také
§ 5, odst. 2, písm. b) tohoto vládního
návrhu mluví o tom, že Ústředí
pro mechanizací zemědělské výroby
zřídí státní strojní
opravny. Je bezpodmínečně nutné, aby
tyto opravárny byly co nejlépe vybaveny a měly
dostatečné sklady náhradních součástek
zemědělských strojů. Státní
opravny zemědělských strojů budou
sloužit nejen státním strojním stanicím,
ale též družstvům, zabývajícím
se strojní činností. Tím je dána
záruka, že státní strojní stanice
budou družstvům nejen pomáhat, ale i radit
při sestavování výrobních plánů
na jednotlivých vesnících. § 5, odst.
1, psím. a) říká výslovně:
"Ústředí a jeho složkám
přísluší vypracovávat společně
s místními zemědělskými družstvy
se strojní činností v součinnosti
s okresními národními výbory a příslušným
Jednotným svazem zemědělců plán
na poskytování strojní pomoci zemědělství,
účastnit se provádění tohoto
plánu a provádět jeho kontrolu." Stane
se tedy Ústředí nejen řídícím
orgánem pro mechanizaci zemědělské
výroby, nýbrž i velkým pomocníkem
a rádcem vesnických družstev. Zákon
o Ústředí dává možnost,
aby žádné mechanisační prostředky
nezůstaly nevyužity a svou rozsáhlou a rozvinutou
činností dá rozhodně popud k tomu,
aby naše vesnice přikročila co nejrychleji
ke scelování půdy, aby zde mohlo být
mechanizace plně využito. Uvážíme-li,
že státní strojní stanice za své
činnosti pracovaly z 67 % na parcelách do 1 ha a
že tak vznikaly velké časové ztráty,
je bezpodmínečně nutno, aby scelování
bylo provedeno co nejrychleji. Na druhé straně však
z uvedeného čísla vidíme, že
státní strojní stanice byly převážně
pomocníkem drobných a středních rolníků
a že sjednocením všech mechanisačních
snah budou pomáhat malým a středním
rolníkům daleko více než dosud. Ústředí,
aby plně využilo svých mechanisačních
prostředků, bude zákonem oprávněno
k provádění jiných důležitých
úkolů, a to za úplatu. K zvládnutí
všech úkolů, jež mechanizace zemědělské
výroby bude vyžadovat, mohou být pro ústředí
vykupovány základní mechanisační
prostředky i od osob fysických, neplní-li
tyto osoby výrobní vyživovací plán
nebo není-li těchto prostředků plně
využito. O výkupu však rozhoduje a provádí
jej ONV. Zákonem je dána možnost volným
sdružením rolníků, vlastnících
stroje, začlenit se do družstva se strojní
činností nebo tato sdružení na družstvo
přetvořit. Zákonem je dále zaručena
těsná spolupráce Ústředí
s lidovou správou, t. j. národními výbory.
Aby Ústředí nebylo orgánem ztrnulým,
bude zřizovat v sídlech krajských národních
výborů své krajské orgány.
Tím bude docíleno účelné decentralizace.
Krajské orgány Ústředí budou
řídit činnost státních strojních
stanic v rámci kraje. Tím, že bude podle tohoto
zákona zřízeno Ústředí,
zruší se Ústředí zemědělských
strojních stanic při podniku Státní
lesy a statky, a zároveň se zruší Ústav
pro mechanizování zemědělské
výroby na Slovensku. Tím bude způsob a rozsah
provádění mechanizace zemědělské
výroby v celém státě jednotný,
což je opatřením nejen prospěšným,
ale v zájmu řádného plánovitého
provádění mechanizace bezpodmínečně
nutným. Celá organizace Ústředí
je postavena na základnu národního podniku
a dozor nad ním provádí ministr zemědělství.
Ministerstvu zemědělství přísluší
také řízení výzkumu zemědělských
mechanisačních prostředků, aby mohl
být volen nejvhodnější způsob
mechanizace podle potřeby zemědělské
výroby, aby mohly být určovány nejúčelnější
mechanisační prostředky, a patří
mu rozhodovat o jejich zavádění do zemědělské
výroby.