Středa 2. února 1949

Kdo souhlasí s kap. 4 ze skupiny I, Předsednictvo vlády, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 4 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 5 ze skupiny I, Předsednictvo sboru pověřenců, a s § 19 ze skupiny II, Štátna tlačiareň a Úradný vestník, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 5 ze skupiny I a § 19 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 6 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničních věcí, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 6 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 7 ze skupiny I, Ministerstvo národní obrany, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 7 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 8 ze skupiny I, Ministerstvo vnitra, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 8 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 9 ze skupiny I, Ministerstvo spravedlnosti, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 9 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap.10 ze skupiny I, Ministerstvo pro sjednocení zákonů, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 10 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 11 ze skupiny I, Správní soud, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 11 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo školství, věd a umění, a ze skupiny II s § 10, Státní statky zemědělských škol, s § 11, Uhříněveský školní závod zemědělský, s § 12, Žabčický školní závod zemědělský, s § 13, Školní závod zemědělský vysoké školy veterinární v Brně-Nový dvůr, s § 20, Štátne nakladateľstvo, s § 21, Školské majetky Vysokej školy poľnohospodárskeho a lesníckeho inžinierstva v Košiciach, s § 22, Ústav pre školský a osvetový film, a s § 26, Štátne majetky hospodárskych škôl a výskumných ústavov poľnohospodárskych, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 12 ze skupiny I, a ze skupiny II §§ 10, 11, 12, 13, 20, 21, 22 a 26 jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo informací a osvěty, a ze skupiny II s § I, Československý rozhlas, § 2, Československý státní film, § 14, Státní tiskárny a Úřední list, s § 15, Československá tisková kancelář, a s § 23, Zpravodajská agentúra Slovenska, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 13 ze skupiny I a §§ 1, 2, 14, 15, 23 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 14, Ministerstvo zemědělství, ze skupiny I a ze skupiny II s § 16, Státní lesy a statky, s § 17, Státní pokusné statky výzkumných ústavů zemědělských, s § 24, Štátne lesy, a s § 25, Štátne majetky, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 14 ze skupiny I a §§ 16, 17, 24 a 25 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo výživy, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 15 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 16 ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 16 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 17 ze skupiny I, Ministerstvo vnitřního obchodu, a s § 27, Riaditeľstvo pre cestovný ruch, ze skupiny II ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 17 ze skupiny I a § 27 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 18 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničního obchodu, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kapitola 18 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 19 ze skupiny I, Ministerstvo techniky, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kapitola 19 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 20 ze skupiny I, Ministerstvo dopravy, a ze skupiny II s § 3, Československé státní dráhy, a s § 4, Československé aerolinie, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 20 ze skupiny I a §§ 3 a 4 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 21 ze skupiny I, Ministerstvo pošt, a ze skupiny II s § 5, Československá pošta, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 21 ze skupiny I a § 5 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 22 ze skupiny I, Ministerstvo sociální péče, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 22 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 23 ze skupiny I, Ministerstvo zdravotnictví, a ze skupiny II s § 6, Československé státní lázně a zřídla, a s § 18, Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané, ve znění zprávy výborově, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 23 ze skupiny I a §§ 6 a 18 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 24, Odpočivné a zaopatřovací platy, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 24, Odpočivné a zaopatřovací platy, je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 25 ze skupiny I, Ministerstvo financí, a ze skupiny II s § 7, Československý tabákový monopol, § 8, Štátna mincovňa, s § 9, Státní loterie, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 25 ze skupiny I a i §§ 7, 8 a 9 ze skupiny II jsou schváleny podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 26 ze skupiny I, Všeobecná pokladní správa, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 26 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s kap. 27 ze skupiny I, Nejvyšší účetní kontrolní úřad, ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Kap. 27 ze skupiny I je schválena podle zprávy výborové.

Nyní budeme hlasovati o skupině III rozpočtu.

Kdo souhlasí se skupinou III rozpočtu (Státní dluh) ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Skupina III rozpočtu (Státní dluh) je schválena podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s nadpisy státního rozpočtu na rok 1949 a s celkovými přehledy všech tří rozpočtových skupin rozpočtu podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Nadpisy státního rozpočtu na rok 1949 a celkové přehledy všech tří rozpočtových skupin rozpočtu jsou schváleny podle zprávy výborové.

Nyní vykonáme hlasování o osnově zákona, kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1949 (rozpočtový zákon).

Kdo souhlasí s osnovou zákona, kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1949 (rozpočtový zákon), to jest s jeho 21 paragrafy v pěti částech, s nadpisy částí, s nadpisem zákona a úvodní formulí ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. (Dlouho trvající potlesk. - Poslanci povstávají.)

Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona, kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1949 (rozpočtový zákon) podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu. - (Poslanci usedají.)

Budeme nyní projednávat druhý odstavec pořadu, jímž je

2. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 209) o mechanizaci zemědělství (tisk 212).

Zpravodajem za výbor zemědělský je posl. Lupač. Dávám mu slovo.

Posl. Lupač: Pane předsedo, páni ministři, paní a pánové!

Vládní návrh zákona o mechanizaci zemědělství je důsledným prováděním zákona o pětiletém plánu. Zákon o pětiletém plánu předpokládá podstatné zvýšení životní úrovně všech vrstev pracujícího lidu měst i venkova. Předpokládá, že zvýšení životní úrovně bude dosaženo zvýšením výrobností práce, a tím bude urychlen vývoj k socialismu. Těchto cílů může být dosaženo jen tehdy, když co nejvíce nahradíme lidskou prácí stroji. Jinými slovy řečeno, provedeme-li plánovitou mechanizaci veškeré naší výroby. Jednou z nejzaostalejších a mechanizací nejméně vybavenou je výroba zemědělská. Provedeme-li důkladnou a plánovitou mechanizací zemědělské výroby, zlepšíme pracovní podmínky v zemědělství, zvýšíme plat pracovníků na tomto úseku naší výroby a zabráníme tak vyklidňování venkova. Proto také v § 1, odst. 2 zákona o pětiletém plánu je stanoveno, že pětiletý plán bude stupňovat mechanizací a elektrizaci zemědělství a že tak položí základy pro pokročilejší výrobní formy na tomto hospodářském úseku. Mechanizaci zemědělské práce a vůbec výroby nelze však ponechati iniciativě samých zemědělců, neboť jak oni, tak i místní strojní družstva si nemohou opatřiti těžké výkonné stroje, jak pro jejich nákladnost, tak také proto, že by jich nemohli dostatečně využíti, což by bylo s národohospodářského hlediska nehospodárné. Při provádění mechanizace ve dvouletém plánu a při získání zkušeností s místními strojními družstvy, jakož i družstevními strojními stanicemi přicházíme k tomu, že je nezbytně nutné, aby mechanizace zemědělské výroby byla řízena a kontrolována s jednoho místa pro celé území státu a aby byla řízena ministerstvem zemědělství.

Ministerstvo zemědělství jako správní úřad by nemohlo však všechny úkoly, které s sebou mechanizace zemědělské výroby přináší a přinese, zvládnout, a proto je třeba zřídit nový orgán, který by měl celostátní působnost a který by nejen řídil, nýbrž i prováděl mechanizací zemědělské výroby podle zásad obchodního hospodaření. Tímto novým orgánem bude Ústředí pro mechanizaci zemědělství, národní podnik. Tento podnik a jeho stanice budou vybaveny nejvýkonnějšími strojí a budou zárukou, že zemědělské práce, zvlášť v době žní, sklizně okopanin a v době podmítky a setí, budou provedeny co nejrychleji. Zasazení co největšího počtu nejvýkonnějších strojů osvobodí naše zemědělství od závislosti na počasí a vůbec na rozmarech přírody. vzhledem k tomu, že zemědělské stroje musí pracovat často za nepříznivých povětrnostních podmínek, opotřebovávají se daleko rychleji než stroje jiné a proto také zde dochází k častějším poruchám. Poruchami však nesmí být zemědělská výroba bržděna. Proto poruchy musí být odstraňovány co nejrychleji. Tento důvod mluví pro to, aby státní strojní stanice měly své opravárny, aby mohly i opravy provádět rychle a aby nedocházelo k dlouhodobému vyřazování zemědělských strojů. Proto také § 5, odst. 2, písm. b) tohoto vládního návrhu mluví o tom, že Ústředí pro mechanizací zemědělské výroby zřídí státní strojní opravny. Je bezpodmínečně nutné, aby tyto opravárny byly co nejlépe vybaveny a měly dostatečné sklady náhradních součástek zemědělských strojů. Státní opravny zemědělských strojů budou sloužit nejen státním strojním stanicím, ale též družstvům, zabývajícím se strojní činností. Tím je dána záruka, že státní strojní stanice budou družstvům nejen pomáhat, ale i radit při sestavování výrobních plánů na jednotlivých vesnících. § 5, odst. 1, psím. a) říká výslovně: "Ústředí a jeho složkám přísluší vypracovávat společně s místními zemědělskými družstvy se strojní činností v součinnosti s okresními národními výbory a příslušným Jednotným svazem zemědělců plán na poskytování strojní pomoci zemědělství, účastnit se provádění tohoto plánu a provádět jeho kontrolu." Stane se tedy Ústředí nejen řídícím orgánem pro mechanizaci zemědělské výroby, nýbrž i velkým pomocníkem a rádcem vesnických družstev. Zákon o Ústředí dává možnost, aby žádné mechanisační prostředky nezůstaly nevyužity a svou rozsáhlou a rozvinutou činností dá rozhodně popud k tomu, aby naše vesnice přikročila co nejrychleji ke scelování půdy, aby zde mohlo být mechanizace plně využito. Uvážíme-li, že státní strojní stanice za své činnosti pracovaly z 67 % na parcelách do 1 ha a že tak vznikaly velké časové ztráty, je bezpodmínečně nutno, aby scelování bylo provedeno co nejrychleji. Na druhé straně však z uvedeného čísla vidíme, že státní strojní stanice byly převážně pomocníkem drobných a středních rolníků a že sjednocením všech mechanisačních snah budou pomáhat malým a středním rolníkům daleko více než dosud. Ústředí, aby plně využilo svých mechanisačních prostředků, bude zákonem oprávněno k provádění jiných důležitých úkolů, a to za úplatu. K zvládnutí všech úkolů, jež mechanizace zemědělské výroby bude vyžadovat, mohou být pro ústředí vykupovány základní mechanisační prostředky i od osob fysických, neplní-li tyto osoby výrobní vyživovací plán nebo není-li těchto prostředků plně využito. O výkupu však rozhoduje a provádí jej ONV. Zákonem je dána možnost volným sdružením rolníků, vlastnících stroje, začlenit se do družstva se strojní činností nebo tato sdružení na družstvo přetvořit. Zákonem je dále zaručena těsná spolupráce Ústředí s lidovou správou, t. j. národními výbory. Aby Ústředí nebylo orgánem ztrnulým, bude zřizovat v sídlech krajských národních výborů své krajské orgány. Tím bude docíleno účelné decentralizace. Krajské orgány Ústředí budou řídit činnost státních strojních stanic v rámci kraje. Tím, že bude podle tohoto zákona zřízeno Ústředí, zruší se Ústředí zemědělských strojních stanic při podniku Státní lesy a statky, a zároveň se zruší Ústav pro mechanizování zemědělské výroby na Slovensku. Tím bude způsob a rozsah provádění mechanizace zemědělské výroby v celém státě jednotný, což je opatřením nejen prospěšným, ale v zájmu řádného plánovitého provádění mechanizace bezpodmínečně nutným. Celá organizace Ústředí je postavena na základnu národního podniku a dozor nad ním provádí ministr zemědělství. Ministerstvu zemědělství přísluší také řízení výzkumu zemědělských mechanisačních prostředků, aby mohl být volen nejvhodnější způsob mechanizace podle potřeby zemědělské výroby, aby mohly být určovány nejúčelnější mechanisační prostředky, a patří mu rozhodovat o jejich zavádění do zemědělské výroby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP