Ubytovací zařízení dostanou charakter
ústavů režimových za současného
zachování všech zařízení,
která tradičně v lázních přispívají
ke zpříjemnění pobytu, pokud tato
zařízení nebudou v rozporu s léčebným
účelem lázní.
Jako léčebná základna bude v každých
lázních vybudován ústav vedený
klinicky, dokonale vybavený všemi prostředky
diagnostickými i terapeutickými, jakož i potřebným
personálem, aby se v něm mohla soustředit
celá soustavná péče o všecky
nemocné, ošetřované v lázních.
Lázeňský personál se ovšem musí
změnit a převychovat na skutečně zdravotnický
personál se všemi důsledky z toho plynoucími.
Místo "lázeňských" sestry
s celým typicky odlišným pojetím práce
a úkolů, s kázní a řádem
a postojem k nemocnému a ošetřovatelské
službě vlastní.
Musí být organizován soustavný výzkum
a podporován vývoj racionální lázeňské
léčby ve všech lázeňských
ústavech.
K zajištění rentability celkového lázeňského
provozu a dokonalého využití léčebných
i ubytovacích zařízení, k zabezpečení
existence personálu i ostatního obyvatelstva lázeňských
míst, pokud je na lázeňském provozu
závislé, bude kategorickým požadavkem
uskutečnit celoroční provoz v lázních.
Sezónnost - i to je pozůstatek ze starých
časů, kdy se do lázní jezdilo jako
na společenskou sezónu. Ne za zdravím, nýbrž
právě tak, jako se v jiné roční
době jezdilo do Sv. Mořice a v jiné roční
době do Vídně či někam jinam
na divadelní nebo koncertní sezónu.
A to je třetí, povýtce ovšem technický,
ale neméně obtížný problém,
který musíme řešit. Setkali jsme se
s mnoha námitkami, když jsme přišli s
tímto novým pojetím lázeňství.
Namítá se, že uděláme z lázní
nemocnice. Je tomu tak? Nikoliv. Jsme si dobře vědomí
podstatného rozdílu mezí léčením
v nemocnících a v lázních.
Jsme si vědomí toho, jak důležitou složkou
v účinnosti lázeňské léčby
je právě ona změna prostředí,
vytržení člověka z jeho okolí,
které má v četných případech
na něho přímo chorobný vliv. Po přesazení
do krásného, příjemného, klidného
prostředí v lázních - zdůrazňuji
to krásné, příjemné jako složku
terapeutického úspěchu, kterou nesmíme
a nebudeme zanedbávat - chceme poskytovat našim nemocným
pokud možno ještě více komfortu, ovšem
ne toho procovského, lživého přepychu,
s kterým se tu setkáváme na každém
kroku. Jaký to byl svět, když se to všecko
stavělo a tvořilo! Ty pyšné budovy s
mramorem, s koberci, s ohavným plyšovým nábytkem,
ale s mizernými záchody a nedostatečnými
koupelnami a nehygienickými kuchyněmi. Samá
falešná nádhera, která se bála
světla, vzduchu! Takový komfort není dosti
dobrý pro našeho pracujícího člověka.
Druhá námitka, se kterou se setkáváme,
je ta, že prý zabíjíme přitažlivost,
atraktivitu našich lázní pro majetné
vrstvy, jmenovitě pro cizince, že tím zabíjíme
de facto význam československých lázní
pro přínos cizích devis. Návštěvníci
z ciziny, na které si dnes můžeme činit
naděje, jsou poněkud jiného druhu než
ti, s kterými jsme se tu setkávali kdysi. Kdysi
to bývali ti, kteří jezdili do lázní
na společenskou sezónu. Byli to samozřejmě
z 90 % němečtí boháči, tu a
tam také milionáři z Wallstreetu nebo z londýnské
City, a jako největší atrakce sem tam nějaký
maháradža se svou suitou; byla to i společnost,
která se vezla s těmi všemi, společnost
hochštaplerů, devisových podvodníků,
mezinárodní prostituce a špionů, falešných
hráčů. Paní a pánové,
je ovšem otázka, je-li lidově demokratické
Československo prostředím, kde se tyto vrstvy
budou cítit dobře. A je druhá otázka,
je-li únosné, aby uprostřed našich pracujících
mohla si tato cháska žít životem, na který
je zvyklá a který v takovýchto střediscích
čeká. Domnívám se, že ti, kteří
snad ještě u nás - jsou to někteří
příslušníci maloměšťáckých
vrstev v našich lázeňských místech
- čekají na návrat maháradžů,
jsou lidé, kteří se pohybuji ve světě
neskutečném, ve světě fantasie, a
že toto jejich čekání má právě
takovou naději na úspěch jako čekání
těch několika desítek tisíc lidi,
kteří čekají spolu s naší
zahraniční reakcí na návrat starých
zlatých časů. My čekáme a také
chceme, aby nás navštěvovali jiní hosté
ze zahraničí; aby nás navštěvovali
nemocní z celého světa, kteří
hledají zdraví, ale především
nemocní pracující z naších spřátelených
bratrských lidově demokratických států.
Těm všem chceme připravit v naších
lázních prostředí, kde by se cítili
opravdu jako doma. A jsme přesvědčeni, že
tou měrou, jak bude stoupat úroveň a hodnota
léčebné péče, poskytovaná
v naších lázních nejenom tím,
že se v nich bude dostávat lidem vzácných
přírodních zdrojů, ale i tím,
že se jim bude dostávat vysoké úrovně
našich zdravotních pracovníků, že
právě tím budeme zvyšovat atraktivitu
našich lázní pro skutečné nemocné
z celého světa.
Je tedy tato cesta, cesta za kvalitou, také nejspolehlivější,
nejbezpečnější a jedinou cestou ke splnění
druhého vedlejšího úkolu čs.
lázní, být pramenem přítoku
cizích devis, je jedinou cestou, která našim
lázním zajisti socialistickou budoucnost. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: K druhé
části podrobné rozpravy, t. j. k části
kulturní, sociální a zdravotnické
není již nikdo přihlášen ke slovu,
rozprava o této části je skončena.
Přistoupíme proto ke třetí části
podrobné rozpravy, to jest k části všeobecná
státní správa (vnitřní
a zahraniční), která zahrnuje:
ze skupiny I, kap. 1, President republiky a kancelář
presidenta republiky, kap. 2, Národní shromáždění,
kap. 3, Slovenská národní rada, kap. 4, Předsednictvo
vlády, kap. 5, Předsednictvo sboru pověřenců,
a ze skupiny II, § 19, štátna tlačiareň
a Úradný vestník, ze skupiny I kap. 6, Ministerstvo
zahraničních věcí, kap. 7, Ministerstvo
národní obrany, kap. 8, Ministerstvo vnitra, kap.
9, Ministerstvo spravedlnosti, kap. 10, Ministerstvo pro sjednoceni
zákonů, kap. 11, Správní soud.
K této části jsou přihlášeni
řečníci: Kolář, Martanovič,
gen. Ejem, dr Steiner, dr Klinger, Nový,
Vandrovec.
Dávám slovo prvnímu, posl. Kolářovi.
Posl. Kolář: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Právě projednávaný rozpočet
na rok 1949, který je prvním vyrovnaným rozpočtem
po druhé imperialistické světové válce,
je současně rozpočtem, který stanoví
veliký rozsah úkolů, a to úkolů
plánovaných. Pečlivě propracovaná
a pečlivě připravená čísla
rozpočtu jsou příkazem a směrnici
pro úředníky státního aparátu,
kteří budou tato čísla rozpočtu
každodenně uvádět v život a správným
používáním rozpočtových
čísel budou řídit náš
hospodářský život. Je to jistě
veliký úkol, který je úředníkům
státního aparátu v přítomné
době svěřován. A projednávání
rozpočtu je příležitostí, abychom
se podívali, zda je náš státní
aparát na tyto veliké a čestné úkoly
připraven.
Na celé frontě naší výroby a
našeho hospodářského života je
sváděn každodenní zápas o zvýšeni
produktivity práce a tím o urychlení naši
cesty k socialismu. Náš rozpočet má
pomoci tento každodenní zápas rozhodnout ve
prospěch dělnické třídy a pracujícího
lidu; je proto samozřejmou povinností státního
aparátu přizpůsobit svou úřední
praxi a výkon svého úřadu snažení
pracujícího lidu a toto snažení podporovat.
Bude třeba, aby se úředníci rozhodujících
úřadů a hospodářských
institucí svým politickým vzděláním
na úkoly, které pro ně vyplývají
z rozpočtu, dokonale připravili. Neobstál
by dnes úředník ústředního
úřadu, který by tento rozpočet posuzoval
pouze byrokratickým názorem, zformovaným
nepružnými předpisy a zvyklostmi, každou
věc prostě jenom odúřadovat. Proto
bude třeba, aby se každý jednotlivý
úředník ústředního úřadu
na nové úkoly připravil.
Nemůže na př. splniti nové úkoly
úředník, který právě
v minulých dnech vyhotovil a poslal jednomu státnímu
podniku v jediném týdnu tři oběžníky,
týkající se jedné a téže
věci, a každý z těchto tří
oběžníků ukládá podniku
něco zcela jiného a vždy protichůdného.
Tak oběžník první ukládá
vedoucímu zaměstnanci podniku, aby všechny
účty investiční, nákupní
a jiné byly podnikem zaplaceny do 14 dnů. Nebudou-li
zaplaceny v předepsané lhůtě bude
předepsán odpovědnému úředníku
desetiprocentní úrok z nezaplacené částky.
Druhý oběžník však, který
došel v zápětí, tomuto podniku současně
přikazuje, že všechny položky účtů
a nákladů, které mají být podnikem
proplaceny, musí být nejdříve předloženy
účtárně příslušného
ministerstva k přezkoumání. Známe-li
praxi našich ministerstev, pak můžeme již
předem zcela bezpečně říci,
že prvnímu oběžníku nebude a ani
nemůže být vyhověno, poněvadž
jistě uplyne několik týdnů, nežli
budou účty příslušnou účtárnou
přezkoumány. Korunu všemu pak nasazuje oběžník
třetí, který došel v zápětí
oběžníku prvého i druhého a který
ukládá zmíněnému podniku, aby
všechny vyinkasované částky odváděl
do společné pokladny ústředního
úřadu, a podniku se zakazuje používat
vyinkasovaných peněz ke krytí různých
účtů podniku; na krytí potřebných
účtů bude ústředním
úřadem poskytována měsíční
záloha ve výši 8 mil. Kčs, i když
na př. položky tohoto podniku v jednom měsíci,
které bylo nutno zaplatit, činily 18 mil. Kčs.
A tak, ať vedoucí podniku vyhoví tomu nebo
onomu oběžníku, vždy rozhodne špatně
a samozřejmým důsledkem tohoto přímo
neodpovědného a nesmyslného opatření
určitého úřadu bude, že podniku
bude ztíženo jeho podnikání. Marná
bude pravděpodobně snaha pracujících
lidí v tomto podniku o včasné plnění
a splnění všech úkolů, stanovených
podniku pětiletým hospodářským
plánem.
Proto ptáme-li se při této příležitosti,
zda je náš státní aparát na nové
rozsáhlé úkoly, stanovené pětiletým
hospodářským plánem i rozpočtem,
připraven, nemůžeme odpovědět
bezvýhradně kladně.
Případů jako jsou tyto bychom mohli vypočítávat
celou řadu. Mohl bych uvést, jak úředník
bytového úřadu vyzval dopisem majitele bytu,
který utekl za hranice, aby se okamžitě dostavil
na bytový úřad k podpisu výměru,
jímž se mu konfiskuje jeho bytové zařízení
a ruší jeho nájemní smlouva. Nebo případ
nemocnice v Kladrubech, která - jistě každému
prostému občanu ze samozřejmých důvodů
- požádala ústřední úřad
o přiděleni ledničky. Tento, jak jsem již
řekl, každému samozřejmý požadavek
nebyl však samozřejmý úředníkovi
rozhodujícího úřadu. A tak nemocnice
po tříměsíčním očekávání
ledničky se konečně dočkala výzvy,
aby okamžitě sdělila, k čemu ledničku
vůbec potřebuje. A tak penicilin a podobné
drahocenné léky, které je nutno dovážet
z ciziny za drahocenné devisy, podléhají
zkáze vinou úředníka státního
aparátu, který se jistě nemůže
počítat mezi ty, kteří správně
chápou nové poslání tohoto aparátu,
a případné rozpočtové částky,
která by byla svěřena tomuto nebo těmto
úředníkům k používání,
by jistě nebylo používáno v intencích,
ve kterých byl a je zpracován celý rozpočet.
Víme, že státní aparát v první
republice buržoasní byl nucen svou úlohu přizpůsobovat
vládnoucí třídě kapitalistů,
ale domnívám se, že mohu zcela klidně
a bezpečně říci, že se přizpůsoboval
ve své podstatné části rád.
Podléhal politické buržoasní ideologii,
která spolu s minulou úřední praxí
zanechala své viditelné stopy v myšlení
i v denní praxi ještě ve značné
části příslušníků
státního aparátu až do dnešních
dnů, jak nasvědčují shora uvedené
i neuvedené příklady. Bude proto třeba,
aby tak jako stovky poctivých pokrokových úředníků,
i všichni ostatní se ve své většině
připravili na úkoly, které jistě budou
stále ve větší a větší
míře státnímu aparátu svěřovány.
President republiky ve svém referátu na listopadovém
zasedání ústředního výboru
koral únorové události, řekl, že
únor nám ukázal obrovský význam
státního aparátu. Řekl: "Měli
jsme mnoho příčin být v tomto směru
nespokojení do února. Od února se mnohé
a mnohé napravilo, ale ještě všechno není
takové, jaké by mohlo a mělo být.
V únoru bylo nesporně vidět, jak veliký
význam má, které třídě
slouží státní aparát. V únoru
se ukázalo, že státní aparát
v tomto smyslu sehrál svou významnou roli, a bylo
to nesmírným poučením pro dělnickou
třídu, jak ona má jakožto vládnoucí
třída pečovat o svůj mocenský
aparát. A ona o něj bude muset pečovat velmi
svědomitě a velmi pečlivě."
Tímto konstatováním president republiky na
straně jedné jistě vysoko ocenil postoj státního
aparátu v okamžicích rozhodného vystoupení
dělnické třídy. Na straně druhé
jasně ukázal, že se bude muset pod vedením
a dozorem dělnické třídy jako vedoucí
třídy tohoto státu ještě mnohé
a mnohé ve státním aparátu změnit.
Aby aparát mohl vykonávat a plnit své úkoly
tak, jak toho dělnická třída potřebuje,
bude nutno, aby tak jako v našich továrnách,
kde dělnici znají přesně své
úkoly a ke zlepšení své výkonnosti
iniciativně přinášejí a podávají
zlepšovací návrhy z vlastní iniciativy,
bez rozkazu shora, bez jakýchkoliv oběžníků,
směrnic a pokynů zlepšuji provoz své
dílny, své továrny, aby také i mezi
zaměstnanci státního aparátu se rozvinula
široká pracovní iniciativa, aby i tam jednali
zaměstnanci aparátu bez rozkazu, bez pokynu shora,
bez oběžníků, bez směrnic a předpisů
aby přinášeli sami zlepšovací návrhy,
navrhovali a odstraňovali vše, co řádnému
výkonu aparátu škodí.
A právě tam, v našich ústředních
úřadech, je dosud v tomto směru čistá,
panenská, nedotknutá půda. Tam je široké
pole nevyužité působnosti, která čeká
na své nové hrdiny práce. Bude třeba
nových průkopníků práce a jejích
lepších a vyšších forem. Bude třeba
změny praxe v tvoření a vydávání
zákonných i jiných norem tak, aby k vydaným
a vydávaným normám a k jejich výkladu
dnes už nebylo třeba odborných, právnicky
vzdělaných osob. Norma vydaná v tom duchu,
jak je vydávána dnes, jistě není povzbudivou
pomůckou v rukou schopného, třídně
uvědomělého a režimu oddaného
dělníka, který dnes plným právem
stojí v čele našich podniků a závodů,
i když tomuto dělníku chybějí
právnické předpoklady.
Poslanec a gen. tajemník komunistické strany Československa
R. Slánský vyslovil přiléhavou
kritiku vydávání předpisů a
norem; ale přes tuto kritiku jsou výroky podobného
posl. s. Slánským kritizovaného druhu
dále vyráběny.
Veřejnosti nejsou dobře známy ubytovací
podmínky našich železničních zaměstnanců
na konečných a vratných stanicích.
Přes všechnu péči, která se při
omezených možnostech věnuje na zlepšení
ubytovacího prostředí, není toto ubytováni
vždy ideální. Na mnohých místech
chybějí i základní hygienická
zařízení. Do tohoto stavu věcí
zasáhl, jistě že šťastně,
v těchto dnech výnos ministerstva dopravy, který
kromě zákazu čištění bot
do prostěradla nařizuje, že na každých
deset nocležníků v podobné nocležně
musí být vždy alespoň jeden záchod.
Nevím, zda-li tomuto výnosu bude vyhověno,
a znaje skutečný stav věci, právem
se domnívám, že ne a že mu vyhověno
býti nemůže. Ale úřednické
povinnosti bylo učiněno zadost. Úřad
podal přece jasný důkaz, že mu blaho
zaměstnanců skutečně leží
na srdci, a úředník má jistě
pocit dobře vykonané práce.
Na tomto případě lze jasně ukázat,
jak by bylo nutné odstranit z dnešního systému
anonymitu úřednické práce a žádat,
aby každý jednotlivý úředník
byl za svěřený úkol a vykonanou práci
osobně zodpověděn tak, jako je zodpověděn
za svěřenou práci každý mistr
i dělník v továrně a jako je za svůj
úsek zodpověděn drobný železniční
nebo poštovní zaměstnanec.
Každý výhybkář je dnes osobně
zodpověděn za správně postavenou výhybku.
Každý poštovní doručovatel je osobně
odpověden za správně doručenou poštu.
V případě nesprávně postavené
výhybky, v případě nesprávně
doručené pošty jsou oba zaměstnanci
povinni nahraditi vzniklé škody a po příp.
jsou ještě trestně stíhání.
Není tomu už tak v úřadech ústředních,
kde dosud vesele "koluje" kolektivní odpovědnost,
chcete-li snad lépe řečeno - kolektivní
neodpovědnost a kde za napáchané škody
špatným rozhodnutím, špatným výnosem
a pod. nebyl a nemůže býti nikdo stíhán
a ani není nikdo povinen škodu, někdy velmi
značnou, nahradit.
Bylo by dále také třeba, aby zaměstnanci
ústředních úřadů pochopili
smysl své funkce při jednáni se stranami,
aby tu projevili účast s problémy a s problematikou,
se kterou se naši občané na úřady
obracejí, aby jim uměli věc řádně
vysvětlit a ne aby je formálně, povrchně
formálně pouze odbývali.
Dnešní projednávání rozpočtu
je příležitostí, aby s tohoto místa
bylo řečeno, že nyní, v druhém
měsíci prvého roku plnění pětiletého
plánu, musí být ukončen způsob
úřadování pro úřadování.
V řadách zaměstnanců ústředních
úřadů jsou desítky a stovky těch,
kteří sami usiluji o nápravu dnešního
systému. Úspěšnému uplatnění
jejich snahy však dosud brání dosavadní
předpisy, které vlastně způsobují
znehybnění naší státní
administrativy a které vlastně řídí
veškerou činnost našich úřadů.
Dosavadní předpisy jsou také jedním
z činitelů byrokratismu, a to proto, že nepřipouštějí
volnost výkladu a tím nutí k šablonovitému,
mechanickému rozhodování. A jsou to právě
předpisy, které při jejich formálním
dodržování zbavují ve většině
případů úředníka osobní
odpovědnosti. Proto také tímto směrem
musí být vedena snaha samotných zaměstnanců
státního aparátu po zjednání
nápravy. Chystaná restrikce počtu administrativních
sil sama tyto problémy vyřešit nemůže,
protože se ve svých důsledcích nedotýká
příčin a problémů, které
jsem naznačil.
Dnes bude slavným Národním shromážděním
schválen prvý vyrovnaný rozpočet,
jak řekl generální zpravodaj posl. Janouš,
mírový rozpočet, a tento rozpočet
bude dobrým nástrojem pro úspěšné
plnění úkolů, stanovených pětiletým
hospodářským plánem. Tento dobrý
nástroj se dostane do rukou státního aparátu,
který ho musí umět používat jako
citlivého dobrého nástroje v intencích,
ve kterých byl zpracován, musí ho umět
používat tak, aby byla naplněna vůle
pracujícího lidu a aby bylo splněno vše,
co pracující lid od rozpočtu očekává.
Přijímaje rozpočet, jeho realizování,
musí si státní aparát připomenout
přání presidenta republiky Klementa Gottwalda,
formulovaná v 7. bodu usnesení ústředního
výboru komunistické strany Československa,
a učinit vše, aby se stal státní aparát
mocnou pákou při socialistické přestavbě
společností. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Dalším
přihlášeným řečníkem
je posl. Martanovič. Dávám mu slovo.