Co však s hlediska produktivity práce těchto
škol musíme stále zdůrazňovat,
to je fakt, aby se už přestalo pěstovat memorování,
biflování zpaměti ohromné směsice
dat, jmen a pojmů, které se stejně později
zapomenou, a položit hlavně důraz na to, aby
se žáci naučili samostatně myslet!
Uvedené nedostatky, které mají špatný
vliv na produktivitu našich škol, jsou většinou
nedostatky systému a aparátu, které mohou
být a jsou už nyní ministerstvem odstraňovány.
Je však pochopitelné, že za dnešní
situace nemůžeme být lhostejni k hodnocení
práce těch, kdož škol používají
k přípravě na budoucí povolání.
Začínáme mít právem přísnější
měřítka na studijní úsilí
studentů, klademe větší nárok
na jejich odpovědnost vůči národu,
který jim studium umožňuje a jemuž mají
sloužit. Zajistili jsme studentům možnosti ke
v zdělání, o jakých se předchozím
studentským generacím ani nesnilo. Jen na sociální
péči o vysokoškolské studentstvo se
v letošním rozpočtu pamatuje částkou
205,880.000 Kčs, zatím co za první republiky
v roce 1938 bylo v rozpočtu na tentýž účel
4,493.000 Kčs, tedy částka 45 X menší.
A jestliže většina studentstva si této
péče opravdu váží a využívá
jí k nerušenému intensivnímu studiu,
pak nemůžeme trvale přihlížet,
aby se na těchto poctivých studentech přiživovali
lajdáci, příslušníci "zlaté
mládeže", kterým kapsa stále ještě
bohatých rodičů umožňovala zapisovat
semestry bez zkoušek a vyhýbal se tak práci
nebo vojenské povinnosti. Proto nyní na vysokých
školách probíhá velká studijní
prověrka, v níž je hodnoceno studium každého
posluchače a jsou odhalováni a vylučování
ti, kdo nestudují a jen chtěli na studiích
"přezimovat" do příznivější
doby. Jsou mezi postiženými i takoví, kteří
se pokoušejí vydávat své vyloučení
pro špatnou studijní morálku za akt politické
persekuce, těžíce z toho že jejich okolí
ani rodiče neznají jejich skutečný
prospěch. Poctiví studenti bez rozdílu politické
příslušnosti poznali v těchto 14 dnech
prověrky, že jim nebude ublíženo a že
akce je namířena výlučně proti
těm, kdož svým postojem jen poškozovali
dobré jméno studentstva. Pokud došlo k jednotlivým
přehmatům a nepřesným šetřením,
budou tyto věci napraveny v odvolacím řízení.
Profesoři i studenti budou moci nyní daleko lépe
ve větším klidu a soustředění
plnit svoje odpovědné posláni s vědomím,
že jim dáme široké možnosti k uplatněni
všech nabytých vědomostí, které
také budou náležitě oceněny jako
nikdy předtím.
Nesmíme si však zakrývat, že ještě
dnes jsou studenti, kteří jsou ochotni brát
od státu všechny výhody a možnosti ke
studiu a potom nabytých vědomostí použít
proti témuž státu a proti vlastnímu
lidu. Jsou známy případy sabotážních
a špionážních skupin, jejichž účastníky
byli studenti i hotovi inženýři, kteří
vystudovali za stipendium vlády, kterou potom za peníze
zrazovali. Cynismus těchto lidí jde tak daleko,
že se dávají za čs. peníze vyslat
do ciziny na speciální studium se závazkem,
že budou pracovat pro naše hospodářství,
a při tom si v cizině už dnes vyjednávají
výhodnější místa, aby svůj
závazek s klidným svědomím nedodrželi.
Máme zprávy, že na příklad čs.
studenti stipendisté, kteří ve Švýcarsku
studuji za vzácné devisy, na které náš
lid musí tolik pracovat, se na svých schůzkách
v cizině otevřeně vysmívají,
že se za čs. peníze školí pro cizí
služby. Na př. ing. arch. Cyril Belko, který
studuje v Curychu a který již chtěl odcestovat
k svému bratru do Brazílie, odložil svůj
odjezd, poněvadž mu mezitím byla vyřízena
jeho žádost o. povolení dalšího
studia, a rozhodl se, že zůstane ještě
dále studovat ve Švýcarsku za čs. peníze,
aby takto získaných vědomostí použil
proti našemu státu.
Na adresu lidí tohoto druhu můžeme s naprostou
otevřeností prohlásit, že nepřátele
naší republiky vyzbrojovat věděním
nebudeme a místo nich dáme nástroj vědění
tisícům talentů z řad dělnické
třídy, kteří dychtí po opravdovém
vzdělání a jejichž tvořivé
síly a talenty byly dříve dušeny kapitalistickým
systémem. (Předsednictví převzal
místopředseda Žiak.)
To jsou některé problémy, na které
narazíme, díváme-li se na naše školství
očima hospodářů, jak nás tomu
učí právě státní rozpočet.
Nelze ani docenit gigantickou přímo prácí,
kterou pro blaho mladé generace vykonal ministr školství
Zd. Nejedlý a jeho spolupracovníci v ministerstvu
i tisíce obětavých školských
pracovníků tím, že uvedené nedostatky
systematicky odstraňují a na nižších
stupních jíž vlastně odstranili. Nesmíme
také zapomenout významné úlohy, jakou
dnes při přestavbě našeho školství
hrají organizace SČM a SSM, pečující
o výchovu studentstva v duchu nového, činorodého
vlastenectví, o výchovu k lásce ke studiu
i k fysické práci a k pevnému svazku s dělnickou
mládeží, která svým libčicko-myjavským
hnutím je pro studenty nejlepším příkladem.
Tyto síly, jakož i péče a pozornost
našeho pracujícího lidu vůči
školám, jsou nejlepší zárukou,
že naše školství ještě více
zvýší svůj přímý
praktický podíl pří plnění
hospodářských úkolů první
pětiletky a že i tato část rozpočtu
se stane ušlechtilým nástrojem k pozvednutí
štěstí, hrdosti a slávy našeho
pracujícího člověka. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďalším prihláseným
rečníkom je p. posl. Šafařík.
Dávám mu slovo.
Posl. Šafařík: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Tří měsíce po vzatí státní
mocí Sovětského svazu revolucí dělníků
a rolníků prohlásil Vladimír Iljíč
Lenin: "Dříve tvořil veškerý
lidský rozum, celý genius lidstva, jenom proto,
aby dal jedněm všechny technické a kulturní
vymožeností a aby na druhé straně vzal
ostatním i to nejnutnější vzdělání
a vývoj. Avšak nyní se stanou všechny
divy techniky a všechny vymožeností kultury majetkem
všeho lidu a od nynějška nebude rozum lidstva
a jeho genius ve službách násilí a vykořisťování."
Naše lidově demokratická republika stanovila
pevnou a nesmlouvavou zásadu, vyvěrající
z Košického programu, že kultura a osvěta
patří lidu a že ani u nás nebude lidský
rozum, celý genius lidstva, sloužit násilí
a vykořisťování člověka
člověkem. Kulturní povznesení pracujících
tříd našeho národa náleží
k základním článkům našeho
obecného kulturního úsilí.
Je třeba stále připomínat a mít
před .očima bohatýrský růst
sovětského člověka, s nímž
naše lidově demokratická republika prožívá
hlubokou přeměnu veškerého národního,
kulturního a společenského života našeho
lidu. Mějme stále na paměti, kolik nového
a převratného se událo od loňských
únorových událostí nejen v našem
národním hospodářství, ale
též v kulturním životě měst
a vesnic. Zejména dělnická třída
a s ní i naše vesnice, které ještě
do nedávná žily v úplné odloučenosti
od kulturního a osvětového vývoje
a na nichž jsou dosud znát hluboké stopy starého
buržoasního otroctví, vykořisťování,
hmotné i mravní bídy, přetěžko
si zvykají žít svůj život v radostnějším,
kulturnějším prostředí a za lidštějších
podmínek. Zde a právě zde čeká
naší lidovýchovu, naše osvětové
a kulturní pracovníky mnoho drobné a poctivé
práce, než bude moci náš pracující
člověk po vzoru sovětského člověka
hrdě zvolat do celého světa s Majakovskim:
Čtěte a můžete mi závidět,
jsem občan lidově demokratické Československé
republiky. Časy rozvratníků a kulturních
zpátečníků jsou u nás nenávratně
mrtvy. Tu a tam nám po nich na školách, zejména
třetího stupně, zbyly trudné poměry,
které zacházejí až do zločinností;
nepochybuji však o tom, že tu ministerstvu školství,
věd a umění pomůže ministerstvo
informací a osvěty tím, že naší
vzdělaní osvětoví pracovnicí,
zvláště z dělnických řad,
převezmou těžký, ale záslužný
úkol na školách třetího stupně
učit studenty občanské nauce a být
pomocníkem a poradcem školní skupiny Svazu
české mládeže, doplňovat jejich
pracovní a výchovný program, jakož i
všestranně pomáhat k socialistickému
uvědomování studující mládeže
svými zásahy přímo ve škole i
mimo školu.
Naše lidová demokracie a tvůrčí
socialistický realismus, jež nám mají
umožnit socialistickou přestavbu a výstavbu
republiky, nevyhazují nikoho z národa, jestliže
se pro své temné a zrádné úmysly
nevyloučil z něho sám. Chce lidí získávat
a přesvědčovat a nikoliv odpuzovat a učit
nenávidět. Dejte poctivým, slušným,
pracovitým a především politicky uvědomělým
a vzdělaným mladým dělníkům,
rolníkům a osvětovým a lidovýchovným
činitelům příležitost, aby nám
v drobné školské, kulturní, osvětové
a lidovýchovné činnosti rozmnožili nedostačující
počet učitelstva, zejména na našem venkově
v slabých a zaostalých krajích a uvidíte,
že nám tato investice ponese užitek. Bytové
i finanční poměry našeho učitelstva
jsou ještě dnes opravdu neutěšené.
Jinde bydlí a jinde učí, jak lze po nich
žádat, aby nejen vedli mládež, ale byli
starostlivými pastýři celé vesnice?
Vracíme se tak často a tak přesvědčivě
k tvůrci a vůdci Velké říjnové
socialistické revoluce, k Vladimíru Iljiči
Leninovi. Pamatujte, že zdůrazňoval, že
učitel musí být postaven tak vysoko, jak
nikdy nestál, nestojí a nemůže stát
v buržoasní společnosti.
V pětiletém hospodářském plánu
připravuje ministerstvo informací a osvěty
stavbu 18 domů osvěty v českých zemích
a 40 na Slovensku. Kromě toho má být zřízeno
62 osvětových síní. K této
věci bych chtěl z vlastni zkušenosti venkovského
kulturního pracovníka poznamenati, jak se na stavby
kulturních domů na venkově díváme
s praktického hlediska. Naše venkovské školství
nemělo na růžích ustláno, neboť
obce neměly dostatek finančních prostředků
a také buržoasní vedení těchto
obcí a okresů nemělo zájem na vzdělání
prostého pracujícího lidu. Jak to jen dříve
vypadalo: Malé děti, ještě školou
nepovinné, potulovaly se v době nejpilnějších
prací bez dohledu po vsích. Neznaly radostí
z hraček, z knížek, z divadélek a z
her. Venkovské matky pro prácí neměly
na ně čas. Dnes už má náš
venkov stovky a tisíce mateřských škol,
závodních útulků a jeslí. Dovedete
si, paní a pánové, domyslit, co jen pouhá
tato skutečnost znamená pro náš venkov,
pro naše venkovské matky a ženy po stránce
lidovýchovné i kulturní?
Dnes nám na vesnicích vznikají samy od sebe
školy I. a II. stupně. Kdy to bylo za buržoasního
režimu předmnichovské republiky, aby dělníci
a drobní rolníci na vesnici, nečekajíce
na souhlas ministerstva školství, věd a umění,
nebo pří stavbách kulturních domů
a kulturních síní na souhlas ministerstva
informací a osvěty, sami se dali do práce,
sami obstarali stavební materiál a když to
jinak nejde, tož pomohou klády a prkna, jen aby jejich
děti připravily se do života lépe, užitečněji
a prospěšněji než oni! Avšak pozor!
I toto pracovní nadšeni musí se řídit
řádem. Je třeba, aby venkov soustředil
všechnu kulturu do svých škol, aby se školy
staly kulturními domy, aby se staly školami práce,
školami zdraví, školami lidovýchovy, aby
v nich žili po stránce kulturní a lidovýchovné
i dospělí s dětmi, abychom zbytečně
neplýtvali penězi i svépomocnou prací.
Není dost moudré vybudovati na vsích kulturní
domy z počátku pro jednotýdenní, později
jednoměsíční provoz, který
sestává nakonec z pouhé taneční
zábavy nebo z kýčového večera.
Je třeba v budoucnu stavět moderní školy
s kulturními a osvětovými síněmi,
které by místo samostatných kulturních
domů sloužily k společným kulturním
i tělovýchovným podnikům jak mládeže
školní v době vyučovací, tak
i mládeže mimoškolní i dospělých
otců a matek. V této kulturní či osvětové
síni lze promítat film, pořádat přednášky,
hráti divadla, aby náš pracující
dělník a rolník i pracující
inteligent vyšel z kouře hostinců.
Kulturní domy by se měly stavět jen v okresních
střediscích. Zde mají svá místa
oblastní i ochotnická divadla, venkovské
galerie krajinného umění, venkovské
obrazárny, výchovné knihovny a čítárny,
výstavní síně, musea a klubovny. Byly
by to chrámy vzdělání, kamž by
chodili hlavně venkovští osvětoví
a lidovýchovní činitelé a pracovníci
do školení, do kursů, odkud by si odnášeli
knihy, divadelní literaturu, nikoli kýčovou,
avšak hodnotnou, kde by čerpal pracující
lid potřebné šťávy pro novou krev
kulturního vývoje, výchovy, srdce, lidskostí
a socialismu.
Je třeba decentralizovati umění, krásu,
úctu k práci našich předků a
buditelů ze středisek hlavních měst
do krajů blíže k lidu. Uvádím
namátkou příklad: Naši vynikající
pracovníci starších dob zapadlí v Praze
v černých bedlivě uzavřených
a střežených skříních,
nebo jsou památky po nich rozházeny v bohatých
rodinách, odkud časem zmizí. Prostému
lidu jsou tyto památky vcelku nepřístupny.
Je důležité dát je ven do správy
lidu, z něhož vyšly. Uvažme, paní
a pánové, že na př. Karel Havlíček
Borovský, nejpoctivější žurnalista,
lidový demokrat a předbojovník za svobodu
národa a lidu je rozházen po všech českých
vlastech a museích, lid o něm ví málo,
ač cítí, že patří k němu.
Proč by se nemohly památky po něm na jeho
politickou, publicistickou, spisovatelskou, kulturní i
školskou činnost vrátit do kraje, odkud vyšel?
Tak je to i s ostatními národními velikány
a klasiky.
Tu si teprve člověk uvědomuje, co to znamená
pro náš prostý lid, zejména selský,
vrací-li se do rodných chalup Mistr Alois Jirásek,
jehož knihy byly naším lidem za nacistické
okupace v uzlíčcích uschovány v truhlách,
kam naší předkové v době protireformační
uschovávali biblí kralickou. Dovolte mi, paní
a pánové, abych vyslovil vřelý dík
presidentu republiky Klementu Gottwaldovi za to, že
svým rozhodnutím dát národu ministrem
školství, věd a umění p. prof.
dr Zdeňkem Nejedlým probojovaného Aloise
Jiráska dal též nejen našemu školství,
ale především našemu pracujícímu
lidu měst a venkova nebývalý bohatý
duchovní dar. Teprve za lidově demokratického
režimu stal se Jirásek tím, čím
byl a čím je: živým pramenem národní
síly pracujících vrstev našeho národa,
zejména venkova, na cestě k socialistické
společností a a k jejímu šťastnějšímu
zítřku. A zároveň mi dovolte, abych
vyslovil též opravdový dík panu ministrovi
informací a osvěty Václavu Kopeckému
za příslib, jejž dal kulturnímu výboru
sněmovny, že ještě letos bude Jirásek
v rukou našeho lidu a za ním že budou následovat
další národní a lidoví klasikové,
Neruda, Aleš, Božena Němcová, Kajetán
Tyl a ostatní.
Nezapomínejme ani na ochotnická divadla a na sborový
zpěv. Ochotnické divadlo na malém městě
má úlohu těžší a odpovědnější
než divadlo herců z povolání v městech
velkých. Ani dnes ochotnictví neztratilo význam
výchovný a - v nových poměrech a v
nových lidově demokratických a socialistických
formách - význam buditelský. Nemá
jen pobavit a rozptýlit - má být i nositelem
nových myšlenek, rozžehačem světla,
bojovníkem o lepší a lidštější
názory na nejrůznější otázky
lidského života i kulturního vývoje
na cestě k socialismu. Divadlo v naší kultuře
a osvětě musí sloužit dnešku. Budeme-li
křísit jen staré, obehrané hry, vzbudíme
zájem nanejvýš u těch, kdo z lokálního
patriotismu rádi vzpomínají na toho či
onoho herce. Nezaklínám tradicí, tradice
je velmi krásná věc, ale život je víc
než minulost. Nesmíme se zastavit, musíme pokračovat.
Pro krásné očí francouzských
veseloherních frašek, prázdných a bezduchých,
dbejme na původní tvorbu českou a slovanskou.
Na naších oblastních i ochotnických
scénách musí zdomácnět sovětští
a polští a vůbec slovanští autoři.
Nutno podporovat v našem lidu sborový zpěv
a hudbu. Není pro náš český venkov
pranic lichotivé, musil-li na loňskou výstavu
přijet soubor ze Sovětského svazu, aby nám
ukázal a odhalil krásu naších lidových
a národních písní. Zpěvácké
spolky a kroužky potřebují podpory ústředních
úřadů, je třeba zřizovati kursy
a vychovávati dirigenty a sbormistry, zainteresovati dělný
lid měst a venkova pro český zpěv
i hudbu, neboť nelze starou linii zpěvu i hudby přervati,
ale všemožně podporovati. Zvláště
je nutno v tomto oboru zařadit praktickou výchovu
hudbou a zpěvem na pedagogických fakultách,
aby národ neohluchl úplně. Zřizování
hudebních škol v okresních střediscích
znamená veliký přínos národní
kultuře a osvětě.
Obraťme též pozornost na starý systém
knihovnických a osvětových inspektorů,
topících se v papírech vyhlášek
a statistik, které sotva povznesou lidovou výchovu
a osvětu. Prostý lid nemá rád dotazníky,
ale chce skutečný přínos, chce činy.
Osvětoví a lidovýchovní činitelé
musí dát lidu divadlo, loutky, výstavy, knihy,
návrhy na úpravy obcí, domů, zahrad,
bytů, musí být v ustavičném
styku s vesnicí a s lidem v továrnách a závodech.
V okresních střediscích vedle výstav
předních výtvarníků tvoří
náš lid veřejné a bezplatně galerie
místní. ve výstavních síních
je třeba ukazovat venkovskému lidu, jak se vzorně
bydlí, učit lid o krásách přírody,
o zachování starých památek, sídlišť,
věkovitých stromů, hradů a zámků
a lidového umění. Do knihoven všech
obcí bylo by záhodno zasílat přímo
výběry nejlepších českých
knih ve větším počtu. Tak jako velká
akce Národní knihovny i Jiráskova akce měla
by pamatovat na všechny veřejné knihovny jedním
souborem celého díla. Jedním z nejúčinnějších
prostředků lidové výchovy je úzký
film. Chybí však k živým přednáškovým
tématům většinou diapositivy.
Závěrem mi dovolte, paní a pánové,
abych vyslovil opravdu vděčnost a projevil upřímnou
radost nad tím, jak naše lidově demokratická
republika a její vláda obrozené Národní
fronty zásluhou resortních ministrů - pánů
prof. dr Zdeňka Nejedlého a Václava
Kopeckého - skvělým způsobem
letos po prvé před celým světem osvědčily
svou mírumilovnost a touhu po pokojném budovatelském
úsilí všeho pracujícího lidu,
dávajíce svým zvýšeným
rozpočtem kultuře pracujícího národa
přednost před válečným štvaním
a zbrojením bevinovského a trumanovského
západního světa. Naše nejslavnější
národní dějiny nás zavazují,
že už nikdy nesmíme klesnout, abychom vzdání
se nepříteli dali přednost před bojem
za svobodu duchovní i politickou a národní,
abychom po druhé do nacistických a fašistických
rukou vydali své hory, tento nejvyšší
odkaz svých otců, tuto záruku samostatnosti
a svobody. Podívejte se na mapu republiky. Zbavte ji mohutného
čtverce českých a moravských hor a
z Čech a Moravy zůstane jen zmrzačenina,
stejně příšerná, jako byl pohled
na protektorátní mapu, kterou by si každý
poctivý vlastenec měl pověsit do své
ložnice, aby vstávaje, lehaje, měl na očích
výstražný příklad zrady západu
i vlastních lidí. A aby si uvědomil, že
naše překrásné hory by se nám
nikdy nebyly vrátily, kdyby nebylo věrného
Sovětského svazu a jeho hrdinné Rudé
armády, kdyby nebylo velké říjnové
socialistické revoluce.
Netřeba zvlášť zdůrazňovat,
že všichni budeme jednomyslně a s radostným
vědomím pro rozpočet, který poctivě
slouží pracujícímu lidu i na poli národní
kultury a osvěty, hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďalším prihláseným
rečníkom je pán posl. Drda.