Na šatenkách bylo v roce 1948 uvolněno 140
bodů přibližně na 16 měsíců
a žádný spotřebitel neměl při
tom plnou jistotu, že jeho body budou zbožím
plně kryty. Vláda a příslušná
ministerstva sice měla snahu, ale stará forma distribuce
by si byla vyžádala obrovského kontrolního
aparátu s poměrně malými výsledky.
A skutečně zůstalo mnoho občanů,
kteří ke konci roku měli ještě
plnou šatenku bodů. To nový distribuční
systém pro budoucnost vylučuje. Zásobování
na nové šatenky bude upraveno tak, že každý
na ně skutečně potřebné množství
kvalitního zboží dostane. A při tom
nový způsob dává dokonce možnost
od přednostního zásobování
upustit. To znamená zlepšeni proti dosavadnímu
stavu, kdy kupující často marně sháněli
zboží na body, neboť nesvědomití
a nepoctiví obchodnici zboží zatajovali, prodávali
na černém trhu a tak se nemístně na
úkor pracujících obohacovali. Ostatně
zkušenosti prvého měsíce letošního
roku ukazují velmi dobré výsledky. Zase jednou
po dlouhé době přijde spotřebitel
do obchodu, kde bez front a dlouhého čekání
si na body koupí, co potřebuje.
Je zajímavé, že největší
obchody dělají ty podniky, kde si spotřebitel
může vybrat z bohatého sortimentu zboží.
A to musí zaručit nejen vedení textilních
závodů, ale i naši pracující.
Musí plnit plány, vyrobit co nejvíce a co
nejlepšího zboží, dělat kvalitní,
dobře vybavené zboží a pěkné
vzorky, věnovat pozornost nejen tomu, co vyvážíme
za hranice - kde v popředí stoji otázka udělat,
vypravit, vybarvit a vyvzorkovat zboží tak, aby bylo
prodejné, aby se chválilo a doporučovalo
samo - ale stejně také výrobě pro
tuzemský trh.
Mluví se o zvýšení životní
úrovně a mnozí počtáři
obracejí tento problém na líc i rub a hledají
zvýšenou úroveň v korunách, v
počtu párů bot, šatů a košil,
které vlastní. Ale ne vždy spočívá
vtip v tom, mám-li jednou nebo dvakrát týdně
buřty k večeři. Zvýšení
životní úrovně se nám jeví
v tom, že ten náš spotřebitel, který
kupuje podle nového bodového systému, už
nechce a nekupuje nekvalitní druhy zboží. Tak
vlna po 900 Kčs za 1 kg byla v obchodech vyprodána
během tří dnů, zatím co vlna
po 400 Kčs za 1 kg leží ještě na
skladě. I ta skutečnost, že se v konfekci nejhůře
prodávají šaty špatné jakosti,
tedy levnější, svědčí
o tom, že zboží špatné jakosti budeme
čím dál tím obtížněji
prodávat, právě proto, že se lidem vede
mnohem lépe než po první světové
válce, kdy za tři roky nebylo ještě
ani řeči o konsolidaci poměrů v nové
republice. A prodavači nám už dnes říkají:
už musíme nabízet, doporučovat a hodně
chválit. To je začátek dalšího
postupného zlepšování zásobovacích
a cenových poměrů, neboť až dosud
byli i pracující často nepřímo
donucen obrátit se na černý trh, a tím
ho ještě podporovali.
Jednou z nových forem distribuce je zavedení volného
trhu. A zde se velmi dobře ukazuje, jak velká část
maloobchodníků nesloužila poctivě lidu.
Dnes, kdy již můžeme přehlédnouti
výsledky volného trhu a konstatovati jeho úspěch.
je nutno si připomenouti, že to byly právě
národní podniky, které umožnily správné
nastartování tohoto nového tržního
systému tím, že ve svých rozdělovnách
a skladištích mohly provést rozsáhlou
centralizaci fondů zboží, z něhož
se plynule doplňuje jak volný, tak i vázaný
trh. Nutno dodat, že to byly dále prodejny národních
podniků, které nám umožnily uskutečnit
volný prodej bez obav, že bude se zbožím
nepřístupně manipulováno a že
stát utrpí ztráty na všeobecné
dani.
Vývoj v distribuci v minulém roce je zajímavý
i s hlediska sociologického. Zkoumáme-li velkoobchodní
síť, jak se chaoticky vytvářela v době
liberalistického hospodaření, vidíme
nezdravou koncentraci ve velkých aglomeracích. Praha.
Brno, Bratislava a ještě několik větších
středisk byly stanovištěm desítek a
set velkoobchodů, zatím co naše venkovské
oblasti zůstávaly stranou. Situace se i v tomto
směru příznivě změnila. Tak
na př. v textilu je v Praze místo 450 velkoobchodů
pouze několik rozděloven a celá ostatní
siť je rovnoměrně rozložena do všech
oblastí. To nám zaručuje především
řádné a rovnoměrné zásobování
všech zemědělských okresů a za
druhé je tento vývoj dokladem zdravé decentralizace
v distribučním podnikání, což
působí ve svých důsledcích
jako protiváha nezdravého úniku z venkova
do měst.
Při tom je třeba vidět, že zboží
máme letos jen o málo víc než loni.
Určité procento stejně jako loni exportujeme
a o zboží, které máme k disposici pro
domácí spotřebu, se dělíme
s volným trhem. A přece není zboží
nedostatek. Zboží je; je ho dost a při tom
je i záruka, že body budou řádně
zbožím kryty. Kromě toho všichni, kteří
jsou za vysoké výkony odměňováni
vyšší mzdou, si kupují na volném
trhu různé zboží, které jim ještě
chybí, a to je pro ně veliký pokrok.
Po úspěšném splněni plánu
byly vytvořeny vhodné podmínky pro to, abychom
s tímto krajně nespravedlivým stavem definitivně
skoncovali a vnesli do našeho zásobování
a cenové politiky nové, spravedlivější
prvky, které by odpovídaly naši cestě
k socialismu. Tento krok vyvrací falešnou představu,
že socialismus bude dávat všem stejně
bez zřetele na práci a zásluhu. Přednostní
zásobování pracujících na jedné
straně a volný trh za zvýšené
ceny na straně druhé uskutečňuje zásadu
"každému podle jeho práce a zásluh."
Je úplně správné, píší
zaměstnanci ČKD v resoluci, když se výhody
dostane těm, kteří se splněním
plánu zasloužili o rozšíření
trhu.
Přednostní zásobováni není
u nás novinkou. Změnili se jen ti, kteří
jsou dnes přednostně zásobováni. Spontánní
souhlas daleko největší části
našeho národa je nám potvrzením, byla-li
to spravedlivá změna čili nic.
Mezinárodní reakce, která pro anglickou mlhu
nevidí, co velkého se u nás děje,
snaží se namlouvat světu, že je u nás
nespokojenost pracujícího lidu. A tak chtěj
nechtěj je třeba se občas podívat
třebas na západ a porovnat život a spokojenost
pracujícího člověka tam a u nás.
Tam, na západě, se rve dělník o postačitelný
kus suchého chleba pro sebe a své děti; pro
holou existenci jde do stávek, pro kus suchého chleba
riskuje střílení, zavírání
a vyhazov z práce. Zatím u nás, na frontě
práce, bojujeme už všichni společně
o máslo na tento dělníkův chléb.
To je ten rozdíl v nespokojenosti a tady je i hlavní
pole působnosti naši distribuce: Udržet krok,
nezůstat pozadu za trvalým vývojem naší
republiky k socialismu. (Potlesk.)
Podpredseda Komzala: K tejto prvej, hospodárskej
časti podrobnej rozpravy neni už nikto ku slovu prihlásený,
rozprava o tejto časti je skončená.
Pristúpime preto k druhej časti podrobnej rozpravy,
to je k časti kultúrnej, sociálnej a zdravotnickej,
ku ktorej náležia:
kap. 12 zo skupiny I, Ministerstvo školstva, veď a umení,
a zo skupiny II § 10, Štátne statky zemedelských
škôl, § 11, Uhřiněveský školský
závod zemedelský, § 12, Žabčický
školský závod zemedelský, § 13,
Školský závod zemedelský vysokej školy
veterinárnej v Brně-Nový Dvůr, §
20, Štátne nakladateľstvo, § 21, Školské
majetky Vysokej školy poľnohospodárskeho a lesníckeho
inžinierstva v Košiciach, § 22, Ústav pre
školský a osvetový film, § 26, Štátne
majetky hospodárskych škôl a výskumných
ústavov poľnohospodárskych, kap. 13 zo skupiny
I, Ministerstvo informácii a osvety, a zo skupiny II §
1, Československý rozhlas, § 2, Československý
štátny film, § 14, Štátne tlačiarne
a Úřední list, § 15, Československá
tlačová kancelária, § 23, Spravodajská
agentúra Slovenska, kap. 22 zo skupiny I, Ministerstvo
sociálnej starostlivosti, kap. 23 zo skupiny I, Ministerstvo
zdravotníctva, a zo skupiny II § 6, Československé
štátne kúpele a zriedla a § 18, Štátny
veterinárny ústav v Ivanoviciach na Hanej, kap.
24 zo skupiny I, Odpočivné a zaopatrovacie platy.
K tejto časti rozpravy sú prihlásení
títo rečníci: pp. posl. Pelikán,
Šafařík, Drda, dr Bláha,
Pfeiferová, dr Kácl, Šťastná
a dr Bureš.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi,
p. posl. Pelikánovi.
Posl. Pelikán: Pane předsedo, pani a pánové!
Jestliže náš první rozpočet pětiletky
staví na prvé místo mezi ostatními
resorty právě rozpočet ministerstva školství,
věd a umění, věnuje mu 81/2 miliardy
korun, pak to zajisté není náhodný
zjev. Tato obrovská suma, vynaložená v .době
přestavby a výstavby našeho hospodářství
a v době potřeby miliardových investic, je
sama o sobě výmluvným důkazem, jak
náš stát pečuje o rozvoj vzdělanosti,
v níž vidí podmínku a záruku
dalšího rozvoje hospodářského
pokroku a tím zlepšeni života všech pracujících
občanů. Ale právě proto musí
naši kulturní pracovnici přistoupit k letošnímu
rozpočtu jinak než s všeobecnou, byť upřímnou
pochvalou a vděčnosti. Náš lid má
právo a povinnost se ptát i na tomto úseku
státního hospodařeni, co dostane za hodnoty,
které ze své práce na kulturní péči
vynakládá. A poněvadž převážná
část rozpočtu ministerstva školství,
věd a umění je věnována potřebám
našeho školství, chci věnovat několik
poznámek otázce produktivity našich škol.
V jakém smyslu můžeme mluvit o produktivitě
v oboru školství? V tom smyslu, že základním
úkolem našeho školství je vychovat vysoce
kvalifikovaný dorost a pracovníky pro všechna
odvětví výroby, pro správní
aparát a pro ostatní úseky veřejného
života a vyzbrojit je takovými znalostmi, které
jim umožní ovládnout výsledky vědy
a použít jich k prospěchu celku. Mírou
produktivity našich škol pak je praxe, kde se ukáže,
jak lidé, jež jsme svěřili našim
školám, jsou připraveni ke své práci
odborně i mravně a jak prakticky přispějí
k dalšímu rozvoji naši společnosti.
A tu musíme přiznat, že v tomto směru
musí být mnohé napraveno, tím spíše,
že známe příčiny nedostatků.
Naše školství, které se tak bohatě
rozvinulo po květnové revoluci pod vedením
ministra Nejedlého, bylo ve svém vývoji
zabržděno v předúnorovém období
za ministrování dr Stránského,
který se snažil školy co nejvíc isolovat
od národního života a hlavně hospodářství
a udržet jejich chod ve starých kolejích, vyježděných
za kapitalismu. Tím došlo k tragickému rozporu
mezi naším hospodářstvím a školstvím.
Zatím co hospodářství opustilo po
velkých změnách cestu kapitalistického
vývoje, v našem školství byl uměle
udržován soukromokapitalistický duch a žáci
byli dále připravováni pro službu kapitalistickému
podnikání a kapitalistickému státnímu
aparátu.
Proto přes blahodárné změny ve školství
po únoru si náš znárodněný
průmysl stále ještě stěžuje
na nízkou odbornou úroveň absolventů
škol, zejména vysokých, i na jejich poměr
ke znárodněné výrobě, což
všechno způsobuje, že naše technická
inteligence neznamená pro výrobu takový přínos,
jakého by bylo zapotřebí. A totéž
platí i pro lidovou správu a ostatní obory
veřejného života.
V čem to vězí? Především
ve stále ještě existující odtrženosti
našeho školství od každodenního praktického
života a jeho potřeb. Tak jako chceme, aby na závodech
přecházeli od všeobecného řízení
výroby s povšechnými direktivami k proniknuti
a zvládnutí všech technických konkrétních
problémů, tak i na našich školách
vyšších stupňů musíme žádat,
aby se přešlo od příliš abstraktního
encyklopedického povšechného vzdělávání,
které přináší neuspořádané,
povrchní znalosti, k úzkému sepětí
studia s praxi přímo v příslušném
oboru, pro nějž je student vychováván.
Zvláště na vysokých školách
se v poslední době potvrdila zkušenost, že
teorie bez praxe zakrňuje a stává se neplodnou.
A stejně jako na závodech chceme, aby výrobní
plán pronikl do všech odvětví činnosti
v továrně a aby byla omezována výroba
zboží, která není hospodářsky
nutná, tak i v našem školství, zejména
vysokém, musíme potírat bezplánovitost
v přednášení látky, zavést
lepši systém do vyučování a omezit
všechny nepotřebné předměty,
které zbyly z minulosti. Jaký to má dnes
smysl, když profesoři si libovolně určuj
i předmět svých přednášek
bez ohledu na celkový plán a potřebu, když
několik profesorů si klidně přednáší
na téže fakultě jeden a tentýž
předmět a každý úplně
jinak a když si z určitého oboru přednášej
i jen nějakého svého koníčka
a ostatní látku, třebas je důležitá,
klidně opomíjejí? Neplatíme a nechceme
přece platit z našeho tak pečlivě uváženého
rozpočtu školám proto, aby ze studentů
vyrůstali povrchni vzdělanci, kteří
dovedou vtipně konverzovat, blýskat se latinskými
úlomky veršů či nahodilými historickými
daty a jmény. Také u nás musí být
věda plně postavena do služeb společenského
pokroku a naše vysoké školy se musí začít
zajímat o naléhavé problémy našeho
průmyslu, zemědělství, distribuce
i státní správy, že takové problémy,
které by přímo naše školy mohly
řešit, opravdu i u nás jsou, ukázala
právě soutěž tvořivosti mládeže
na vysokých školách, kde naše závody,
úřady a instituce na požádání
přímo zavalily fakulty spoustou námětů
a úkolů, jejichž řešení
by očekávaly od vysokých škol. Zde musí
být našim cílem přiblížit
se onomu stavu, jaký je na vysokých školách
SSSR, kde vláda spolu s vědeckými institucemi
zcela plánovitě a záměrně určuje
všem fakultám a jejich vědeckým ústavům
přesný program konkrétních úkolů
pro výrobu. A to nijak neomezuje vědu a svobodu
bádání, naopak, to jí vysoko pozvedá.
Samozřejmě, že je to cizí lidem, kteří
dosud u nás chápali sbírání
vědomostí jako sbírání peněz
do kasičky.
Takové nazíráni ovšem vylučovalo
možnost vědeckého nazírání,
spolupráce, možnost sdělovat si vzájemně
výsledky zkoumání a čerpat ze společných
zkušeností a výsledků. U nás
jsme dosud ve vědecké práci namnoze v zajetí
ostrého žárlivého konkurenčního
boje, který vede k naprosté roztříštěnosti
a tím také neúčinnosti vědecké
práce. A ukazuje se to i v celé řadě
zdánlivých maličkosti, které nás
však stojí hodně peněz. Můžeme
vidět, že na mnoha vysokoškolských učilištích
jsou přibližně stejné vědecké
ústavy, mají podobný účel i
podobné zařízení technické.
Tyto ústavy místo aby hledaly cesty k tomu, jak
se spojit a zdokonalit a rozšířit tak svůj
provoz a bádání, svádí urputné
boje o každou část zařízení,
laboratoře nebo přednáškové sině,
ačkoliv vhodným rozdělením času
by mohlo být místností, zaměstnanců
a strojů daleko lépe využito.
Podobně je tomu s peněžními úsporami
a dotacemi, které z prestižních důvodů
požadují rovnoměrně všechny vědecké
ústavy, ačkoliv by zde mělo býti plánovité
rozdělení větších částí
pro ústavy, jejichž výzkum je právě
v určité době důležitý
s hlediska národního hospodářství.
A konečně jako ve výrobě bojujeme
proti neodbornosti a proti používání
zastaralých výrobních metod, tak i na školách
musíme potírat hlásáni nevědeckých,
zastaralých a zaostalých teorií, které
ve svých důsledcích pomáhají
protivědeckým a reakčním cílům.
Mohli bychom jmenovat desítky universitních profesorů
i docentů, kteří od hlásání
nevědeckých teorií, na první pohled
zdánlivě neškodných, přešli
po únoru k otevřené zradě a k vědomě
činnosti proti národu. Takovým případem
je známý profesor filosofické fakulty v Praze
dr O. Machotka, který ve svých přednáškách
sociální psychologie od oslav feudální
oddanosti anglického sluhy k jeho pánovi, od obdivu
k rodinným událostem šlechty dospěl
až k takovýmto, s odpuštěním, závěrům
své vědecké a výchovné činnosti.
ve svých přednáškách přímo
hlásal toto: "Osobní život českých
lidí je tedy prázdnější nežli
u ostatních národů demokraticky spravovaných.
Je ochuzen následky pobělohorské katastrofy,
která mu odňala střední a vyšší
vrstvy. Jeho prázdnota byla zhoršena ještě
tím, že omylem považuje vzdělání
za podklad plnějšího života".
Zde za vědeckou katedrou, za peníze státu,
věnované na rozvoj vědy a vzdělání,
přednášeli takové obludné teorie,
které nakonec se vysmívají samému
vzdělání a vydávají je za příčinu
prázdnoty českých lidí. Nedávno
byla naše veřejnost rozdělena diskusí
o tom, zda je možné, aby studenti dávali tak
nesmyslné odpovědi, jak byly uveřejněny
v Tvorbě jako ukázky ze zkoušek poštovních
zaměstnanců. Zde nacházíme částečnou
odpověď u vychovatele mládeže a studentstva.
Je důsledkem logického vývoje, že prof.
Machotka dospěl nakonec k onomu názoru, že
děti dělníků a rolníků
mají menši rozumové schopnosti a že se
proto na studie hodí jen děti rodičů
z "vyšších vrstev". A tyto vývody
pak korunuje zjištěním, že "lid si
nikdy nechtěl vládnout, nýbrž žádal,
aby mu bylo dobře a energicky vládnuto, a projevuje
proto silný odklon od rozumářského
uvažování, od politických a sociálních
problémů a imperativní touhu po autoritě,
která by mu dala, co potřebuje politicky, hospodářsky,
sociálně i v ostatním životě."
Tento člověk, který propaguje novou silnou
autoritu a mluví s takovým despektem o lidu a svém
národu, pokouší se dnes v USA štvát
proti ČSR, kde si prý vládne "beztvará
masa", jak náš národ nazývá.
Není však třeba dodávat další
důkazy naprostého vědeckého krachu
těchto měšťáckých ideologů,
kteří bojovali proti vědeckému socialismu
pod rouškou prý obrany a nestrannosti vědy.
Jen jako doklad i mravního rozpadu těchto měšťáckých
ideologů chci uvésti velmi zajímavý
případ docenta filosofické fakulty v Praze,
dr Zdeňka Ullricha. Tento hlasatel "objektivity"
ve společenských vědách, který
odůvodňoval, že se nelze přiklonit ke
komukoliv a tvrdit, že to neb ono je pravdou či lží,
což mu na druhé straně nevadilo v poťouchlých
útocích na lidovou demokracii a marxismus, nabídl
sám po únoru loňského roku, aby mu
stát zaplatil půlroční dovolenou a
že napíše dílo, ve kterém vědecky
zdůvodní existenci lidové demokracie a nutnost
našeho vývoje k socialismu. Později si to však
rozmyslel a utekl do západního Německa, kde
dlí dosud společně s českými
reakcionáři a sudetskými Němci. Poněvadž
se mu však nechtělo sdílet s nimi společnou
bídu, nabídl nedávno své služby
norské universitě s vypočtením své
kvalifikace vědecké, která ho opravňuje,
že může - jak sám praví - přednášet
v jakémkoliv požadovaném smyslu! To je další
hmatatelný důkaz krachu naší měšťácké
vědy i hnusného pokrytectví oněch
lidi, kteří u nás stále tolik křičeli
a báli se o svobodu a nezávislost a tam za hranicemi
se dávají otevřeně najímat
do služeb největších nepřátel
našeho národa.
Jsou to příklady jedinců, proti nimž
na štěstí stojí většina
poctivých profesorů a vědeckých pracovníků
našich škol, kteří zůstávají
věrni svému lidu a pomáhají mu svými
znalostmi. Přesto však nelze popřít,
že tento duch Machotků a Ullrichů, duch šosáctví,
pokrytectví a nedostatečné národní
hrdosti, na našich učilištích dosud je.
Bude třeba ještě hodně úsilí,
aby ze škol vyššího stupně byly vytlačeny
zastaralé a moderním výsledkům vědy
neodpovídající teorie a přednášky
a aby své oprávněné vedoucí
místo zaujal marx-leninismus jako jediný vědecký
světový názor. Ovšem správně
pojatý marx-leninismus do sebe zahrnuje a přímo
vyžaduje odborné vzdělání, jež
musí být prohlubováno na všech školách.
Naše školství proto potřebuje dalšího
zodborňování a specializace, zejména
pokud jde o různé odborné školy, které
neodpovídají potřebám dnešního
hospodářství a které je proto třeba
měnit ve školy nového typu a zaměření:
školy družstevní, exportní, správní
a pod. Není zapotřebí připomínat,
že největší pozornost musí být
věnována odbornému průmyslovému
školství, které bude muset zásobit náš
průmysl v 5LP středními technickými
kádry, jichž potřeba stále stoupá.