Tím pronikají do našeho státního
hospodářství prvky, které známe
ze Sovětského svazu pod názvem "chozraščotu".
Chozraščot měl vždy velký význam
v sovětském hospodářství. Josef
Vissarionovič Stalin řekl ve svém historickém
projevu na poradě hospodářských odborníků
v červnu r. 1931, že jednou z podmínek rozvoje
průmyslu je zavedení a upevnění chozraščotu
ve všech podnicích. Přísný pořádek
zavedený nařízením o chozraščotu
vychovává lidi, zvyšuje jejich požadavky
a dělá chozraščot stejně nezměnitelným
zákonem výroby, jako technologický proces
nebo každodenní grafikon. Chozraščot se
tak stal nejlepším pramenem socialistických
úspor.
Státní rozpočet objeví se nám
potom jako bilance celého našeho národního
hospodářství. Nutnost takových hospodářských
bilancí zdůrazňoval jak Lenin tak i Stalin.
O Leninovi je známo, že jednou na počátku
sovětské vlády prohlásil, že
socialismus je především řádným
účetnictvím.
Příští naše rozpočty bude
nutno ještě vybudovat tak, aby řádně
vystihly změněnou strukturu naší státní
správy, aby řádně přes rozpočty
krajských i okresních národních výborů
podávaly jasný a přesný obraz o tom,
jak státní správa je dobře finančně
zajištěna a zabezpečena na všech svých
úsecích i ve všech svých formách.
Současně se startem pětiletky a prvním
vyrovnaným rozpočtem pětiletky vstupuje totiž
do nového období také naše veřejná
správa. Uzákoněním krajského
zřízení byl dokončen u nás
vývoj samosprávy směrem k jejímu zlidovění,
a to nejen po stránce politické a správní,
ale - což jest velmi důležité s hlediska
našeho plánovaného hospodářství
i našeho finančního plánu - také
po stránce hospodářské. A tady jistě
není náhoda, že jedním z prvních
organisačních opatření, kterými
bylo uvedeno v život naše krajské zřízení,
bylo utvoření referátů plánovacích
a referátů finančních při krajských
národních výborech. Vyplývá
to z potřeby zajistit od samého počátku
iniciativu pracujících a jejich lidových
orgánů v kraj i při plnění
plánu po stránce hospodářské,
finanční i ostatních, zajistit ji před
takovými vlivy, které by úspěšný
průběh tohoto plnění mohly ohrožovat
nebo dokonce jej porušovaly.
Ministerstvo financí samo se v podstatě omezilo
na autorství plánu finančního, vyjádřeného
státním rozpočtem. Provádění
plánu, zejména v oblastech daňové,
úvěrové a pokud půjde o hospodaření
státními prostředky, připadají
kraji. Ministerstvo financí není zde nějakou
třetí instancí, nýbrž pouze orgánem
řídícím, který bude dbát
toho, aby kraje se tímto plněním řídily.
Decentralisace finanční správy doprovází
prvý státní rozpočet pětiletky.
Znamená to, že celá naše finanční
správa se dostane do styku s lidmi. Nemůžeme
ovšem rozumět decentralisaci takovým způsobem,
že bychom snad provedením krajského zřízení
rozdrobili naši republiku v 19 samostatně hospodařících
celků. Znamenalo by to krok zpět, a jak správně
řekl ministr financí na poradě s krajskými
finančními referenty, nescházelo by potom
než už postavit v kraji hradby a vybírat poplatky
při jejich překročení, tak, jak jsme
to viděli v době poměrně nedávné
ve svaté římské říši
národa německého.
Je právě největší předností
decentralisace, která provází tento státní
rozpočet, že v čele finančních
referátů krajských národních
výborů stojí volení zástupci
lidu. Tím vnášíme také do našeho
finančního plánování prvek
oblastní. Hlavním úkolem finančních
referátů krajských národních
výborů bude opatřit finanční
prostředky pro plnění úkolů
vytčených plánem.
Ve finančním plánování jsme
ještě v počátcích. To však
je právě nejdůležitějším
úkolem finančních referentů, aby dovedli
vyburcovat zájem našeho lidu o plnění
finančního plánu. Záruku splnění
plánu dává náš lid. Náš
lid musí stále stejně vášnivě
sledovat výsledky finančního hospodářství,
jako vášnivě a se zájmem sleduje plnění
plánu výrobního. Jestliže naučíme
náš lid rozumět číslům
a jestliže probudíme jeho smysl pro plnění
plánu nejen hospodářského, nýbrž
také finančního, přestane mnoho těch
nesmyslných pověstí o měnových
opatřeních, které se snad tu a tam šuškají
a které nesvědčí o ničem jiném,
nežli o zlé vůli těchto šuškalů
anebo o jejich politické a hospodářské
nevyspělosti.
Také v oblasti plnění našeho státního
rozpočtu musíme vyvolat socialistické soutěžení,
jak jsme je dovedli vzbudit v jiných úsecích
našeho hospodářského plánu. Náš
lid, který dovedl tvořit úderky v nejtěžších
oborech hmotné práce, také zde to dovede.
Tak se stane náš rozpočet aktivním finančním
instrumentem, který bude přímo působit
svými prostředky ve směru daném hospodářským
plánem. Jeho konečným cílem bude zachytit
všechny finanční záležitosti hospodářství
do jednotné soustavy, sladit všechny finanční
zdroje s hmotnými i pracovními prostředky,
zabezpečit plynulé financování hospodářského
plánu bez újmy kupní síly peněz
a působit ke zvýšení celkové
produktivity udržením reálné kupní
síly peněz a plánované životní
úrovně.
Tak i tento rozpočet je nástrojem rozvoje našeho
hospodářství a tedy blahobytu naší
vlasti a je důkazem, že kráčíme,
opřeni o dva plány - pětiletý plán
hospodářský a o rozpočet jako plán
finanční - zdárně a úspěšně
ke šťastné a ještě šťastnější
budoucnosti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Václavů. Prosím, aby
se ujal slova.
Posl. Václavů: Soudružky a soudruzi,
paní a pánové!
Soudruh ministr Dolanský řekl při
úvodu rozpočtu projednávaného naším
parlamentem, že vyrovnaný rozpočet je produktem
února a plánu. Proto tedy plán a rozpočet
jdou ruku v ruce.
Já bych chtěl několika slovy říci
něco o tom, jak až dosud jsme plánovali v zemědělské
výrobě a jaké úkoly před námi
stojí k zajištění a zabezpečení
plnění výrobních úkolů
v zemědělství a dodávkových
úkolů. Zabezpečením a řádným
provedením rozpisu výrobních úkolů
z okresů na obce a z obcí jednotlivým rolníkům
dosáhneme toho, aby rolník znal svůj úkol,
který mu dává operativní plán
na rok 1949, a aby také správně provedeným
rozpisem výrobních úkolů byly vytvořeny
předpoklady pro plnění dodávek k zabezpečení
výživy našeho lidu.
Vedoucí myšlenka je tedy dána především
snahou dosáhnout co nejdokonalejšího plánování
v zemědělské výrobě. Není
to malý úkol, protože jde o 1.500.000 závodů
různých velikostí, různých
výrobních podmínek, v různých
oblastech a pod. Hodnotíme-li výsledky plánování
v zemědělství, především
splnění dvouletého plánu, vidíme,
že právě nedostatky v rozpisech výrobních
i dodávkových úkolů, se kterými
se setkáváme po celé naší republice,
neseznámily dostatečně naše rolníky
s významem plánování a neseznámily
je s plánem vůbec.
Jak plánovali mnozí naši funkcionáři
v národních výborech místních
nebo okresních? Výrobní plán živočišné
produkce na dvouletku nebyl téměř rozepsán,
rolníci ve většině případů
neznali své úkoly v živočišné
produkci. V otázkách výroby rostlinné
byl plán rozepisován lineárně, povrchně,
nedostatečně. Byl rozepisován lineárně
z okresů na obce a byl také rozepisován lineárně
z obcí na jednotlivé rolníky. Podobně
tomu bylo i při stanovování dodávkových
úkolů - kontingentů. Dnes již kontrolujeme
plnění plánu ať výrobního
nebo dodávkového; v souvislosti s akcí přednostního
zásobování zjišťujeme tyto nedostatky:
chlebové obilí bylo předpisováno rolníkům
velmi často bez ohledu na velikostní skupiny jednotlivých
závodů, na výrobní podmínky,
jakost půdy, lineárně po hektaru. Malému
byly ukládány stejné úkoly v dodávkách
jako velkému.
V mase byla situace daleko horší. Dosavadní
systém stanovování kontingentů vycházející
z přírůstků propočítávaných
na hektar zatěžoval dodávkou více drobné
rolníky a ulehčoval velkým. A konečně
i zkušenosti v rozpisu mléka v souvislosti s usnesením
vlády na podzim minulého roku nám ukazují,
že naši funkcionáři v mnohých okresních
národních výborech ani v obcích význam
pevných dodávkových množství
a nadkontingentního prodeje nepochopili. Docházejí
nám zprávy, že rozpis mléka z okresů
na obce se provádí lineárně, že
okresy se nenamáhají zjistit podmínky ani
skutečný stav dojnic v obcích, že se
v obcích provádí v mnoha případech
rozpis na hektary, jako kdyby dojily hektary a ne krávy,
že v mnoha případech se při rozpisu
mléka jednotlivým rolníkům stanoví
úkol stejnoměrný v jednotlivých ročních
měsících, aniž by se přihlíželo
ke skutečné době laktace a pod. Mohl bych
uvést řadu případů, jak se
nemá postupovat a jak takové plánování
nepomůže. Pokračování na takové
cestě znamenalo by i narušení svazku mezi drobným
a středním rolníkem na jedné straně
a dělnickou třídou na straně druhé.
Okresní národní výbor v Domažlicích
vydal směrnice pro místní národní
výbory, jak propočítávat a stanovit
dodávkové úkoly. Zřejmě ani
úředníci ani příslušný
referent neví, že při stanovení dodávkových
úkolů je třeba především
vycházet od kusů dojnic, od počtu krav, protože
by jinak nemohl dát směrnice k rozpisu mléka,
uvedené na hektary. Přímo se říká,
že do jednoho hektaru se má stanovit 1300 litrů
na krávu, od jednoho do dvou hektarů 1330 litrů,
od dvou do tří hektarů 1410 litrů,
ale zapomíná se přitom, že je rozdíl
mezi tažnými a ustájenými kravami a
rozdíl v tom, jaká je krmivová základna
v obci a jaké jsou velikostní skupiny jednotlivých
závodů.
Docházejí zprávy, že v mnoha případech
okresní národní výbory bez ohledu
na stanovené úkoly snížily nebo zvýšily
okresní množství a že se těchto
chyb dopouštějí místní národní
výbory. Máme konečně zprávu,
že jsou obce, které plní na 40 %, že jsou
také obce, které plní na 300 %, že jsou
rolníci, kterým sotva zůstává
mléko pro jejich samozásobitelskou potřebu,
a na druhé straně rolníci, kteří
už dnes mohou dostat v mlékárnách 40
až 50 kg másla, vyrobeného z nadkontingentní
dodávky. To jsou všechno nedostatky, které
nám vedle sucha a sabotáží doplňují
obraz, proč zemědělský výrobní
plán, proč zemědělská dvouletka
nebyla splněna tak, jak pro ni byly dány podmínky.
A nyní několik slov k tomu, jak zabezpečit
správný a spravedlivý rozpis výrobních
úkolů ať v živočišné
nebo rostlinné výrobě a jak zabezpečit
rozpis operativního plánu zemědělské
výroby na rok 1949 i dodávkových úkolů
na rok 1949. V rostlinné a v živočišné
produkci i v dodávkách přikročily
okresní národní výbory k rozpisům
jednotlivým obcím. Jde nyní o to, aby konečně
pochopili i tam, kde ještě nepochopili, že je
třeba určit výrobní množství
jednotlivým obcím a výrobní úkoly
podle přirozených výrobních podmínek,
to znamená podle bonity půdy, srážek
a pod., i podle velikostních skupin jednotlivých
závodů. Při rostlinné produkci pak
je třeba vycházet z toho, že čím
větší závody v obci, čím
větší jejich počet, čím
lepší výrobní podmínky, čím
lepší bonita půdy, tím vyšší
úkoly je třeba stanoviti, zvláště
u chlebového obilí, olejnin, průmyslových
brambor, cukrovky a pod., a to nejen výrobní úkoly,
pokud jde o procento půdy věnované těmto
účelům v obcích, nýbrž
i pokud jde o hektarové výnosy. Dodávka pak
v rostlinné produkci musí být stanovena úměrně
výrobním úkolům, to znamená
podle zásady stanovené presidentem Klementem Gottwaldem
na zasedání Ústředního
výboru komunistické strany 17. a 18. listopadu loňského
roku, aby se malým ulehčilo a velcí aby dodávali
více. Jinak tomu bude v obcích s horšími
výrobními podmínkami, s horší
jakostí půdy, v obcích, kde jsou převážně
drobné a střední závody. Každý
ví, že velké závody byly orientovány
již v minulosti především na rostlinnou
produkci, drobné a střední závody
na produkci živočišnou. Proto rostlinná
výroba se živočišnou jdou ruku v ruce
a musejí být sladěny. V živočišné
výrobě se musí přihlížet
mimo okolnosti platné pro rostlinnou výrobu zvláště
ke krmivové základně. Velikostní skupiny
mají tu při stanovení výrobních
i dodávkových úkolů jiný vliv
než při rostlinné výrobě. Převažují-li
malé a střední závody v obcích,
vycházíme ze skutečného stavu, který
nám jasně ukazuje, že počet chovaného
dobytka na jeden hektar v těchto obcích je pravděpodobně
vyšší než v obcích s většími
zemědělskými závody, a proto tyto
obce budou mít nižší výrobní
úkoly, ale budou mít naproti tomu vyšší
dodávkové povinnosti. Obce s většími
zemědělskými závody, s nedostatečným
stavem dobytka budou mít vyšší výrobní
úkoly, aby se stavy dobytka v těchto usedlostech
zvětšily. U velkých rolníků je
nutno dobře posuzovat jednu věc, totiž nechuť
plnit povinnosti vůči republice, a k tomu ještě
přistupuje nedostatek pracovních sil. Myslím,
že máme velký počet rolníků,
kteří ne z nedostatku pracovních sil, ale
proto, že nechtějí, že jejich poměr
k republice je nepřátelský, mají ve
stáji místo dříve chovaných
6 kusů krav dnes jen 1 nebo 2. Tu je úkolem okresních
národních výborů počítat
s tímto stavem. Právě tak bude úkolem
místních národních výborů
a mimořádných vyživovacích komisí,
aby takovým zemědělcům uložili
výrobní úkoly, které vzhledem k okolnostem
i k nedostatku pracovních sil budou únosné,
ale jistě vyšší než 1 nebo 2 kusy
dobytka ve stáji.
Při rozvrhu výrobních úkolů
v živočišné produkci budeme tedy vycházet
ze skutečnosti, že obce s drobnými a středními
závody, s dobrým stavem dobytka budou mít
nižší výrobní úkoly než
obce s většími závody, že naproti
tomu budou mít vyšší úkoly v dodávce
především hovězího masa, ovšem
takové, které jim umožní lehké
splnění, a ulehčíme jim v dodávce
vepřového masa a výrobu zaměříme
především k chovu prasnic a selat. Půjde
prakticky o to, abychom na základě zkušeností,
které v každé obci máme, zvýšili
počet hovězího dobytka chovaného ve
velkých hospodářstvích, aby se alespoň
vyrovnal počtu, se kterým se shledáváme
u středních rolníků, ovšem při
stejném počtu pracovních sil.
Dalším úkolem, který souvisí
s rozpisem a který připadá funkcionářům
v našich obcích, je především úkol
provést spravedlivý rozpis na zásadách,
o kterých jsem mluvil po 6. únoru; na okresní
konferenci svolané krajskými národními
výbory za spolupráce s ministerstvem zemědělství
byly rozděleny jednotlivé výrobní
i dodávkové úkoly našim obcím.
V rostlinné produkci je třeba přísně
hájit zásadu, že ten, kdo má špatné
pole, kdo má malou usedlost, nemůže po hektaru
odevzdávat stejně jako ten, kdo má dobré
pole a velké hospodářství. V živočišné
produkci pak je třeba navázat dodávkové
úkoly a úzce je spojit s úkoly výrobními
a tam, kdo v zájmu zabezpečení zemědělské
výroby budou stanoveny vyšší úkoly
výrobní, uložíme menší úkoly
dodávkové, avšak vždy tak, aby tam, kde
bude snížen dodávkový úkol u
hovězího dobytka, byl vyrovnán ve vepřovém.
To znamená, slevíme-li velkým rolníkům,
aby mohli splnit výrobní úkol, dodávkový
úkol v hovězím mase, zvýšíme
jim úměrně o to dodávkovou povinnost
ve vepřovém, a opačně tomu bude u
rolníků, kteří budou mít vyšší
úkoly dodávkové u hovězího
masa - těm budou uloženy nižší dodávkové
úkoly ve vepřovém. U nás v republice
celostátní úkol, který vyplývá
při dodávce v živočišné
produkci a pohybuje se kolem 58 kg hovězího masa
a 40 kg vepřového masa, spočívá
v tom, aby dosavadní systém, který platil
při rozpisech dodávkových úkolů,
byl změněn. Vycházíme z lineárního
zatížení na hektar, protože to přinese
výhody drobným a vyšší úkoly
pro velké rolníky. Je tedy třeba v souvislosti
s rozpisem výrobních i dodávkových
úkolů vycházet z nových zásad
a také ze zkušeností, je třeba pracovat
systematicky a vycházet ze zásady, že úkoly
pro jednotlivé rolníky se musejí stanovit
tak, aby nejen rolník je mohl splnit, ale aby tu byly splněny
také úkoly, stanovené obcím. Správný
rozpis výrobních a dodávkových úkolů
vytvoří příznivé podmínky
pro to, aby také do budoucna mohla být uplatněna
zásada, která platí dnes u mléka,
vajec, drůbeže, aby byly poskytnuty výhody
především drobným a středním
rolníkům. Budou-li funkcionáři v okresích
a obcích, poučeni nedostatky z minulosti, postupovat
tak, jak ukázal především v šesti
prvních bodech president republiky soudr. Gottwald,
totiž aby bylo zabezpečeno splnění dodávek
a dodržování výrobních úkolů,
abychom i v zemědělství přikročili
k podobným methodám jako na závodech, budou-li
stanoveny úkoly tak, jak to odpovídá přirozeným
výrobním podmínkám a skladbě
velikostních skupin závodů, pak se splnění
úkolů stane cílem všech poctivých
lidí na vsi. Takovým způsobem pak přispějí
i zemědělci vyšší měrou
ke konsolidaci našeho hospodářství.
Dobrou prací související s rozpisem dáme
další ránu reakci a drobný a střední
rolník dostane další výhodu ze spojeneckého
svazku s dělnickou třídou. Naše vesnice
půjde novou cestou, cestou plánované zemědělské
výroby, cestou, která dává rolníku
větší jistotu než dosud, půjde
po boku dělnické třídy rychleji k
socialismu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Jann.
Posl. Jann: Paní a pánové!
Návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1949 vyjadřuje ve svém celkovém pojetí
vyčíslenou symbiosu celého státního
hospodářství vyrovnaného a nad to
ještě nedělitelnou součást našeho
prvého pětiletého plánu.
Kap. 14, ministerstvo zemědělství, obsahuje
v hlavních rysech zajištění výrobního
plánu v zemědělské výrobě.
Je všeobecně známo, že ne jenom sucho
v r. 1947 bylo příčinou nesplnění
výrobních předpokladů na úseku
zemědělské výroby. Následky
předúnorové politiky reakčních
kruhů na vesnici byly také příčinou,
proč se málo obilí dostalo do společné
sýpky pracujících. Co však je horší
a s čím se musíme od února loňského
roku vypořádat, jsou poloprázdné stáje
vesnických statkářů a velkých
rolníků. Problém živočišné
výroby by se mohl proto stát úzkým
profilem operativního plánu na letošní
rok, a je proto správné, že v rozpočtu
ministerstva zemědělství, část
4, odd. 2, je pamatováno částkou 61,777.000
Kčs v Čechách a částkou 50
mil. Kčs na Slovensku na přímé zvelebování
živočišné výroby. Rovněž
částky 46 mil. Kčs v Čechách
a 15 mil. Kčs na Slovensku v odd. 3, označené
veterinární služba, je možno přičísti
jako přímou podporu živočišné
výroby.
V exposé soudr. ministra financí byla již zdůrazněna
nutnost zabezpečit naši plánovanou výživu
pro široké vrstvy pracujících především
z vlastních zdrojů. Živočišná
výroba má nesporně rozhodující
význam při plnění tohoto úkolu.
Opatřování potravin tohoto druhu za hranicemi
stojí nás drahé devisy i spotřební
zboží, které pak chybí na našem
vnitřním trhu.