V této kampani soutěží náš
pracující lid v plánech a nadplánech,
v prověrkách pracovišť, v odhalování
skrytých reserv v surovinách, energii, v lidských
pracovních silách. Soutěží v
rozpisech, zaváděním jednotného početnictví,
za kontrolu korunou, za nejlepšího dělníka,
za nejlepší dělnici, za nejlepšího
mládežníka, bojuje o titul hrdiny práce,
o putovní standarty atd. Desetitisíce úderníků
nejlepších z nejlepších přinesou
své dary, dary své práce, svých rukou
a svých hlav, to nejlepší, co mohou dát
u příležitosti sjezdu svému milovanému
presidentu, svému předsedovi své komunistické
strany Klementu Gottwaldovi. Něčeho takového
jsme ještě nikdy svědky nebyli, něco
takového jsme ještě nezažili. Na této
socialistické soutěži se podílejí
všechny životodárné síly našeho
lidu: dělníci, mistři a inženýři,
umělci i vědci, muži, ženy, mládež
i děti na školách. Už v samých
začátcích této soutěže
darů ke sjezdu strany lze říci, že v
rodícím se velikém pracovním nadšení
všeho pracujícího lidu stává
se náš malý národ velikým.
A díky tomu se dostáváme k oprávněné
naději na další skok na cestě k socialismu:
přikročit k uskutečňování
hlavní zásady socialismu, že v socialismu každý
dává společnosti podle svých schopností
a společnost dává každému podle
jeho zásluh. Máme všechny předpoklady
k tomu, abychom mohli přikročit k realisaci této
zásady, abychom odbourávali všechny zjevy nivelisace
a rovnostářství ve mzdách a platech
a abychom platili každému podle toho, kolik si zaslouží.
To znamená, že ve mzdové a platové politice
musíme zavádět takové methody, aby
každý, kdo více dělá a víc
udělá, také více vydělal. Musíme
skoncovat s dosavadními mzdovými systémy,
které byly brzdou důvtipu a vynalézavosti
pracujícího člověka. Musíme
postupně zavádět a rozšiřovat
- jak pravil soudr. Slánský na zasedání
ústředního výboru - úkolový
a prémiový systém tak, aby každý
dělník byl materiálně zainteresován
na zvýšení pracovního výkonu.
Teprve uvidíme, jaké poklady máme v hlavách
a v rukou našich lidí, teprve poznáme, že
socialismus právě tyto poklady otvírá.
Vždyť v socialismu jsou lidé a člověk
všechno. Stalin říkal, že lidé,
kádry řeší vše. V socialismu jde
o člověka a o lidi, a o nic jiného. Také
u nás musí jíti o to, abychom pomohli lidem,
aby všechno rozřešili a aby teprve ukázali,
co všechno dovedou. Musíme se naučit znát
cenu pracujícího člověka a cenu pracujících
lidí. Také v kádrové politice musíme
mít, a zejména v ní, ucho na srdci mas. Znát
lidi a vyznat se v lidech a pomáhat jim v práci.
Pomáhat jim tak, aby ukázali, co v nich je, co umějí,
co dovedou a co dokáží. Pomáhat jim,
aby se uplatnili, aby byl všude správný člověk
na správném místě. Postavit je a rozestavit
správně. A nedát jim upadnout. Podepřít
je, aby neselhali, aby sami sebe nezklamali. Nedovolit, aby byli
isolováni, nýbrž aby se opírali o pracovní
kolektiv. Aby zvítězili v boji proti starým
tradicím, proti síle zvyku, za pokrok, za nový
život a nový svět, za socialismus. Školit
kádry. Školit zaostalé i pokročilé.
Školit je tak, aby byli co nejvíce na výši
politických a hospodářských úkolů.
Ne tak, aby školení bylo samo účelem.
Ne školení pro školení, nýbrž
školení pro socialismus, pro výstavbu socialismu,
pro konkretní dané potřeby této výstavby
v dané době. Školit dělníky odborné
a odborníky politicky. Těm dělníkům,
kteří mají, abychom tak řekli marx-leninismus
- v krvi, kteří se jej naučili znát
v tvrdém třídním boji - těm
dát školením k třídnímu
instinktu a k třídnímu vědomí
vysokou vědeckou marx-leninskou kulturu a odborné
vzdělání. Těm, kdož mají
odborné vzdělání, kteří
jsou v technice jako doma, technokratům, kteří
vidí v technice smysl svého života - těm
dokázat školením, že technika nikdy není
jen otázkou techniky, nýbrž i politiky; že
nestačí mít stroj, nýbrž že
jde o to, kdo je pánem a kdo sluhou toho stroje. Že
věda a umění samy o sobě nejsou ničím,
nýbrž teprve ve spojení se socialistickým
světovým marx-leninským názorem se
stávají vším. Pochopí-li to,
spojí-li své mozky s rukama dělníků,
dokážeme socialistické zázraky.
Spojení práce rukou a práce hlavou je jedním
z nejdůležitějších předpokladů
výstavby socialismu. Technicko-inženýrské
kádry se tak dostávají do nového,
socialistického světla a dostávají
nové, socialistické poslání. Na nich
je, aby se staly rozhodující, vedoucí silou
při hledání a nalézání
vyšších výkonnostních pracovních
forem a metod a přecházení k těmto
vyšším formám. Veliká iniciativa
našich lidových mas na výstavbě socialismu
jde čím dál tím do větší
šíře. Na nich pak je, aby tuto iniciativu vedly
do hloubky a do výšky. Dělníci očekávají,
že se od technicko-inženýrských kádrů
dovědí, na čem v dané chvíli
nejvíce záleží, v čem pozůstává
vyšší produktivita práce. Od nich chtějí
vědět, čím je tato vyšší
produktivita práce bržděna a snižována.
Dělníci se na věci dívají zdola.
To je správné. Technicko-inženýrské
kádry se na ně musejí stejně správně
podívat shora. V průsečíku obou těchto
pohledů leží těžiště
spolupráce dělnických a technicko-inženýrských
kádrů. Dělníci se začínají
dívat velmi pronikavě. Kdy začnou hromadně
i technicko-inženýrské kádry následovat
příkladu jednotlivců? Kdy pochopí,
že dnes už se dělníci nedají trvale
šidit stanoviskem technicko-inženýrských
kádrů: "Neříkám tak ani
tak, ale na má slova dojde". Místo aby se podívali
shora dolů, namnoze ještě šilhají
na všechny možné strany nebo se dívají
do prázdna. Je to naivní stanovisko. Na dlouho s
ním nevystačí, dnes či zítra
budou odhaleni. Mnozí už to poznávají
a obracejí, další musejí a budou následovat
jejich příkladu; nejen ve svém vlastním
zájmu, nýbrž v zájmu pokroku, techniky,
pokoje, míru a svobody. A v tomto zájmu leží
také to, že my takové technicko-inženýrské
kádry, jaké potřebujeme, ať tak či
onak, mít budeme. Dokážeme to. Dokázali
kapitalisté dělat z dělníků
proti dělníkům parťáky, mistry,
provozáky, šéfy, tím spíš
dokážeme my udělat z dělníků
pro dělníky, pro lid, pro národ, pro stát
kapitány našeho hospodářství.
Věříme však v naše mistry, techniky
a inženýry. Máme k nim větší
důvěru než oni sami k sobě. Věříme,
že když budou chtít, dokážou všechno,
co je třeba, udělají nemožné
možným. Víme, jak sovětští
mistři, technikové a inženýři
s nasazením krve a životů v dešti kulí,
bomb a v moři plamenů dovedli zachraňovat
vlast, a jsme přesvědčeni, že to, co
dovedli sovětští za tak strašných
okolností, dokážou tím spíše
v našich poměrech i naši mistři, technici
a inženýři. Tím větší
bude jejich odměna.
Jednoho je však k tomu třeba: aby už jednou přestali
šilhat jinam, aby se už jednou spolehli na své
vlastní síly, aby se přestali dívat
tak, jako se donedávna dívali na německou
techniku, nyní na Ameriku. Aby nehledali Boha tam, kde
slunce zapadá. Aby se neorientovali na americkou techniku,
která je poutána čím dál více
zájmy kapitalistů a imperialistů, takže
už dávno překročila svůj kulminační
bod, nýbrž aby otevřeli oči a srdce
sovětské technice, slovanské technice, socialistické
technice, která už tím, že je to technika
svobody a pokroku, je stokrát, tisíckrát
výš než americká technika poroby, války
a smrti.
Správnou politikou mzdovou a platovou, správnou
mobilisací pracovních sil, správnou socialistickou
soutěží, správným sledováním,
zvedáním a školením kádrů,
správnou péčí a starostí, správným
rozmísťováním kádrů, zkrátka
správnou kádrovou politikou - a to pokud jde o dělnické
i technicko-inženýrské kádry - značnou
měrou přispějeme k výstavbě
socialismu.
Státní rozpočet na rok 1949 je i k tomu dobrým
předpokladem. Je na nás, na všech opravdových
občanech československé lidově demokratické
republiky, abychom správnou politikou i na všech těchto
úsecích na podkladě rozpočtu na rok
1949 přispěli k tomu, aby jeho výsledky byly
no nejlepší. (Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen p. posl.
Rich. Dvořák. Dávám mu slovo.
Posl. Richard Dvořák: Paní a pánové!
Rozpočet na letošní rok nese mezi jiným
i tíhu výstavby bytových jednotek. Je obecně
známo, že v tomto roce je kvóta na bytové
jednotky nižší ve srovnání s dalšími
lety pětiletého plánu. Bylo již často
poukázáno na nedostatky, které se projevily
ve stavební dvouletce. Nespokojení jsme nejenom
co do množství postavených jednotek, nýbrž
i co do stavebních nákladů na bytovou jednotku.
To nás zavazuje o to víc, abychom usilovně
přemýšleli a zkoušeli, jak v příštích
letech pomoci státnímu rozpočtu právě
v tomto směru. Stát vydává značné
prostředky na bytovou výstavbu, kterých nejdříve
není hospodárně využito při stavbě,
a později, když se finanční prostředky
proměnily v kapitálové statky, t. j. domy,
vznikají nové ztráty z jejich nejednotné
a nehospodárné správy. Další
složka, která jde na úkor vyrovnaného
hospodářství v bytové politice, jest
úroková služba, kterou přebíráme
jako pozůstatek kapitalistického hospodářství.
Výsledek těchto několika rušivých
činitelů je, že podle zkušeností
získaných od r. 1945 platí stát ročně
na umořovací a úrokovací službu
Kčs 20.000 na bytovou jednotku, zatím co činžovní
výnos z téže bytové jednotky činí
ročně jenom 5.000 Kčs. Doplácíme
tudíž ročně na jednu bytovou jednotku
okrouhle Kčs 15.000. Jestliže chceme v pětiletce
postavit 120.000 nových bytových jednotek, docházíme
k roční položce 180 mil. Kčs, kterou
by stát ve formě záruk musel každoročně
doplácet jen za stavby pětiletkové. Problém
chová v sobě několik základních
otázek. Mám na mysli především
výši činže, stavební náklady
a náklady udržovací. Chci se zde dotknout zejména
udržovacích nákladů, a to na základě
zkušeností získaných v několika
městech severozápadních Čech, z nichž
nejbohatší má prozatím město
Cheb.
V tomto městě byly sloučeny v l. 1946 a 1947
postupně správy všech činžovních
domů pod společnou správu, která je
základem tvořícího se komunálního
bytového podniku. Podnik, který sice právně
ještě neexistuje, provozuje de facto svou činnost
po dobu dvou let. Spravuje dnes asi 1.000 činžovních
domů, v nichž bydlí přes 4.000 rodin.
Bytový podnik si ujasnil již od začátku
své existence, že platí vysoké ceny
soukromým podnikatelům ve formě režijních
přirážek k cenám provedených
prací. Začal proto organisovat své vlastní
dílny řemeslnické, čímž
přispěl ke značnému zlevnění
udržovacích nákladů. Je třeba
připomenout, že město utrpělo velice
válečnými událostmi, a že proto
rozsah prací byl značně větší
nežli v jiných, stejně velkých městech.
Výsledek této politiky za dobu dvou let lze shrnout
v poznatek, že bytový podnik ušetřil státu
značné částky finanční.
Ačkoliv bilance za rok 1948 není ještě
uzavřena, dá se již dnes ze závěrečných
prací říci, že jde o milionové
částky. Následujících několik
čísel z oboru řemeslnických prací,
provedených ve vlastní režii podniku, má
ukázat úspory, jichž bylo dosaženo proti
dřívějšímu postupu, kdy se práce
zadávaly soukromým podnikatelům.
Tak na př. vydal bytový podnik za instalaci koupelny
v režii 5.979.- Kčs, kdežto soukromá firma
účtovala běžnou cenu 7.400.- Kčs.
Úspora tedy činila
20 %. Za instalaci umývadla bylo vydáno 1.417.-
Kčs, zatím co soukromému podniku se muselo
zaplatit 2.793.- Kčs, to znamená, že v tomto
případě byla úspora 49 %. Podobně
na sklenářské práci při ceně
73,80 Kčs za 1 m2 proti 105 Kčs u soukromé
firmy bylo ušetřeno 30 %. Právě tak
tomu bylo u práce pokrývačské, kde
se ušetřilo 15 %, a u práce klempířské,
kde činila úspora
18 %.
Snížené náklady lze si vysvětlit
tím, že si komunální podnik ve svých
vlastních dílnách vlastními zaměstnanci
upravuje stavební a instalační materiál.
Soukromý řemeslník nemůže pracovat
za tyto ceny, protože z účtovaných částek
musí hradit nájemné, otop, světlo,
daně, reklamu a různé jiné režijní
položky, při čemž v každém
řemeslném oboru pracuje vždy více živností.
Komunální podnik zpravidla ušetří
skoro celou režii všech ostatních provozoven,
protože soustřeďuje práci do jedné.
K výhodám patří ovšem i to, že
lze opravné práce lépe organisovat, takže
nájemníci nemusejí na opravy čekat
tak dlouho, jako je tomu často ve vnitrozemských
městech, kde podobné zřízení
ještě neexistuje.
Tyto zkušenosti vedou dále k tomu, že lze přibližně
stejným způsobem snížit stavební
náklady při novostavbách. Uvážíme-li,
že řemeslnické práce činí
až 40 % všech stavebních nákladů,
vidíme, že nejde o úspory málo významné,
nemluvě o urychlení řemeslnických
prací, které právě v této době
jsou nejožehavějším problémem.
Další výhoda spočívá v
tom, že je dokonalý přehled o všem instalačním
materiálu, který nám podle dosavadní
soustavy neustále mizí.
Komunální podnik prováděl samostatně
také práce stavební, z počátku
vedle soukromých firem. I v těchto pracích
ušetřil značné částky.
Do února měl však i výchovný
účel potud, že svými nabídkami
srážel nabídky soukromých firem až
o 30 %. Tato politika, prováděná přes
komunální bytový podnik, měla však
ještě další důsledek, že stavební
dvouletka byla v Chebu splněna na 125 %. Příklad
chebského podniku důležitou pro státní
hospodářství. Bylo vybráno namátkově
10 domů asi 100 let starých a 10 domů právě
rekonstruovaných a sestavena výsledovka pro těchto
dvacet domů za rok 1948. Ukazuje se nám, že
výnos z těchto domů činí Kčs
531.000, výdaje udržovací Kčs 116.000,
ústřední režie Kčs 69.100, na
daních zaplaceno Kčs 145.600, takže na amortisaci
zbývá zhruba Kčs 200.000. Jestliže by
byla u domů spravovaných komunálními
podniky zrušena činžovní daň, zvýšila
by se částka na amortisaci na Kčs 345.600.
Ohodnotí-li se těchto 20 domů na 20 mil.
Kčs, představuje to 1,70 %. V SSSR se krátce
před druhou světovou válkou z činžovního
majetku odepisovalo nejvýše 1,58 % na obnovu a na
kapitálové reservy na opravy. Přesto, že
tato čísla jsou předběžná
a že si vyžadují ještě hlubšího
studia, dá se předpokládat, že při
zjednodušení správy, snížení
stavebních nákladů a odstranění
starého úrokového systému se obě
hladiny značně přiblíží,
nevyrovnají-li se v průběhu několika
let úplně. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová- Spurná.)
V této souvislosti zasluhuje zmínky otázka,
zda-li je účelná naše dosavadní
politika stavby bytových jednotek prostřednictvím
různých ústředních míst
nebo národních podniků. Budeme-li zkoumat
příčiny, proč se nám stavební
dvouletka nevydařila, najdeme mezi nimi v některých
případech tu, že jme měli zbytečně
mnoho veřejných stavebníků, kteří
působili rušivě na nutnou koordinaci. Myslím,
že lépe a hospodárněji budeme spravovat
domovní majetek z jednoho celku, kterým by byl komunální
bytový podnik. Účelu, aby byly zajištěny
přednostně byty tomu kterému závodu,
se dá dosáhnout ještě jiným způsobem,
totiž, že na kritickou dobu potřeby budou bytové
komise národních výborů většinově
obsazeny dělníky z příslušných
závodů. Tím bychom zabránili tomu,
aby se správou postavených domů vyrůstaly
na více kolejích nové správní
aparáty.
Výhody, které plynou ze společného
obhospodařování bytového prostoru
a domovního majetku vůbec (mimo rodinné domky)
jsou značné. Chci poukázat jenom na některé
z nich. Jsou to jednotnost a přehlednost správy,
rovnoměrné rozmísťování
zařízení, racionální využití
materiálu i lidí. Po té stránce se
v daném případě právě
připravuje značné zjednodušení
potud, že komunální podnik jako kumulativní
správce domu bude vybírat souhrnně všechny
obecní dávky, čímž bude ušetřeno
na personálu národního výboru, jednak
bude nájemník méně často obtěžován,
protože zaplatí všechny obecní dávky
současně s nájemným. Komunální
podnik se však stává účinnou
zbraní i po jiné stránce. V poslední
době v souvislosti s organisováním velkovýkrmen
vepřů zorganisoval pomoci svého aparátu
sběr zbytků potravin, které se dodávají
výkrmně státních statků. Právě
tak se připravuje sběr ostatních odpadků,
které v dnešní době představují
cenné suroviny.
Jednotná správa však nás upozorňuje
též na nedostatky pozůstalé ze starého
režimu. Bude třeba vyřešit problém
nerovnoměrných činží, jednak
co do míst, jednak co do stáří domů.
Průměrnému občanu se dnes dá
těžko vysvětlit, proč má platit
za byt v domě starším 100 let, v němž
nejsou ani nejprimitivnější zdravotní
zařízení, vyšší činži
nežli platí jeho soused ve vedlejším domě
za nový byt vybavený vším pohodlím,
jestliže oba tyto objekty jsou nadto stejným veřejným
vlastnictvím. Zrovna tak bude třeba odstranit tvrdosti
spočívající v tom, že některá
města postižená neštěstím,
že se přesně převalily válečné
události, jsou nucena v důsledku nevyrovnaných
rozpočtů vybírat vyšší obecní
přirážky k nájemnému, čímž
se nám v některých případech
zvyšuje činže o 30 a více procent.
Lze tedy shrnout, že značně zdokonalíme
bydlení a současně odstraníme schodky
v dosavadním bytovém hospodaření,
sloučíme-li všechny domovní podstaty,
patřící kterékoli veřejné
korporaci, - a v pohraničí to jsou prakticky všechny
objekty mimo rodinné domky - do společného
státního bytového fondu, který bude
v místech spravován komunálními bytovými
podniky, řízenými podle zásad obchodního
vedení po stránce hospodářské,
který však bude pevně začleněn
do celostátního socialistického plánování.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. dr Berák. Prosím ho, aby se
ujal slova.
Posl. dr Berák: Paní a pánové!
Je velkým příslibem pro naši pětiletku,
do které jsme letošního roku slavně
a slavnostně vstoupili, že už do jejího
prvního roku mohl přijíti náš
ministr financí s vyrovnaným rozpočtem. Vyrovnaný
rozpočet je také známkou vyrovnaného
hospodářství. V tom je jeho největší
význam. Stále více se v něm odráží
celý náš hospodářský život.
Tento náš rozpočet, prvý rozpočet
pětiletky, je také charakterisován úzkým
vztahem k našemu pětiletému plánu.
Protože základním předpokladem pro finanční
plánování je stejná srovnávací
základna všech úseků hospodářského
života, bylo schéma rozpočtu přizpůsobeno
zásadám jednotného podnikového početnictví.
Jednotlivé druhy příjmů i výdajů
jsou v rozpočtu uspořádány tak, aby
byly srozumitelné a přehledné pro každého.
Vykazuje tedy po stránce formální náš
rozpočet velmi důležitou změnu proti
rozpočtům dřívějším.
Opustil starou formu rozpočtovou a přejal formu
novou, řekl bych komerční. Stará forma
používala k rozdělování peněžních
prostředků způsobu, jakého se používalo
ještě v býv. rakousko-uherském mocnářství.
Rozpočet na rok letošní užívá
již stejné účetnické formy, jaké
se užívá v národních podnicích.
Každé ministerstvo rozděluje svoje prostředky
podle účtových tříd a skupin
shodně s národními podniky, takže příště
bude možno zjistit v celém státě stejné
režijní položky. Každé ministerstvo
má rozdělenu svoji potřebu na skupinu majetkových
změn, skupinu nákladů, skupinu úhrad
a majetkových změn a skupinu výnosů.
V jednotlivých třídách je další
třídění podle účtových
tříd od nuly do devíti tak, že je zde
zachycen každý pohyb peněz podle své
povahy. Tato forma umožní v budoucnosti velmi přesné
srovnání jednotlivých příjmů
a nákladů a také se stane nákladem,
na kterém může být vybudován
rozpočet národního důchodu z celého
sespolečenštěného sektoru našeho
národního hospodářství.