Rozpočet na rok 1949 v celoštátnom rámci
i pre slovenské potreby pamätá na sústavné
zlepšenie sociálneho zaopatrenia a zdravotnej starostlivosti
o naše obyvateľstvo. Náš občan, robotník,
roľník, živnostník i úradník
mal by vedieť, že súčiastkou jeho osobného
a či rodinného dôchodku nie je len peňažitá
odmena za prácu, ale i sociálna a zdravotná
služba, ktorú mu štát poskytuje. Úlohy
sociálnej a zdravotnej služby, ako tomu inak ani nemôže
byť, sú mimoriadne veľké a žiadajú
si odôvodnené zvýšené náklady.
Nákazlivé choroby, značný počet
venerických chorôb, úmrtie dojčiat,
veľký počet tuberkulóznych onemocnení,
najmä medzi dorastajúcou mládežou ako
dôsledky vojny a povojnových vyživovacích
ťažkostí, možno postupne odstraňovať
len zlepšením zásobovania a cieľavedomou
sociálnou a zdravotnou službou. Doterajší
rozbeh sociálnej a zdravotnej služby sa zaistenými
rozpočtovými nákladmi zintenzívni
a rozšíri. Mnoho si sľubujeme od našej decentralizovanej
verejnej správy v krajských výboroch. Ako
pri prerokúvaní v rozpočtovom výbore
i tu si dovolím poznamenať, že náš
osobný, administratívny a vecný aparát
je široký a nákladný. Postupným
prechodom k voľnému trhu a zásobovaniu obyvateľstva
budeme môcť eliminovať značný počet
úradníckych síl do produktívnej práce.
Štátny rozpočet na rok 1949 opiera sa o vybudovaný
ľudovo demokratický právny poriadok. Uspokojuje
nároky platných zákonov v medziach hospodárnosti
a slušne zaručuje náklady na všetky odvetvia
nášho hospodárskeho, kultúrneho a sociálneho
života. Stane sa pre naše štátne hospodárenie
záväznou, spoločne prijatou inštrukciou.
Štátny rozpočet v parlamente je udalosť
politicky nadmieru významná. Poslanci ako členovia
NS majú pri jeho prerokovaní najväčšie
právo i možnosť ovplyvniť štátne
hospodárenie. Štátny rozpočet na rok
1949 a rozpočtový zákon prijímame
podľa vládneho návrhu, bez zmien. Som presvedčený,
že poznámky, ktoré vzniesly výbory i
ktoré sa prednášajú tu, v pléne,
budú povšimnuté a tak i v praktickom štátnom
hospodárení, ako i pri sostavení rozpočtu
na nasledujúce roky sa uplatnia.
Za klub poslancov Strany slovenskej obrody mám česť
prehlásiť, že poslanci nášho klubu
budú za rozpočet hlasovať. Vyslovujem želanie,
aby sme bez pohrôm, v pokoji, dorozumení a spolupráci
mohli podľa rozpočtu na rok 1949 dobre hospodáriť
a čo najskôr dosiahnuť plný blahobyt
pre ľud našej drahej Československej republiky.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Listina řečníků k povšechné
rozpravě je vyčerpána. Povšechná
rozprava je tedy skončena.
Dávám slovo k doslovu gen. zpravodaji posl. Janoušovi.
Gen. zpravodaj posl. Janouš: Paní a pánové,
poněvadž návrh státního rozpočtu
na rok 1949 byl v povšechné debatě příznivě
přijat, navrhuji, aby osnova zákona, kterým
se stanoví státní rozpočet na rok
1949, byla podkladem k rozpravě podrobné. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Podle § 53 jednacího řádu hlasuje se
po skončené rozpravě, má-li osnova
býti základem rozpravy podrobné.
Návrh na přechod k pořadu, o němž
by se napřed hlasovalo, podán nebyl.
Budeme tudíž hlasovati o návrhu pana zpravodaje,
který učinil v doslovu, aby osnova zákona,
kterým se stanoví státní rozpočet
republiky Československé na rok 1949 (rozpočtový
zákon) podle zprávy výborové byla
základem pro rozpravu podrobnou.
Žádám o zaujetí míst. (Děje
se.)
Národní shromáždění je
způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s tím, aby osnova vládního
návrhu zákona, kterým se stanoví státní
rozpočet republiky Československé na rok
1949 (rozpočtový zákon), byla základem
rozpravy podrobné, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
To je většina. Tím se Národní
shromáždění usneslo přejíti
k rozpravě podrobné na podkladě osnovy doporučené
výborovou zprávou.
Přistoupíme tedy k rozpravě podrobné,
a to podle částí shora stanovených.
Pan generální zpravodaj posl. Janouš vzdal
se slova, které mu podle § 43 jedn. řádu
přísluší.
Započneme prvou část rozpravy podrobné,
to jest rozpravu o části hospodářské,
ke které náležejí:
Kap. 14 ze skupiny I, Ministerstvo zemědělství,
a ze skupiny II § 16, Státní lesy a statky,
§ 17, Státní pokusné statky výzkumných
ústavů zemědělských, §
24, Štátne lesy, a § 25, Štátne majetky,
kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo výživy, kap. 16
ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu, kap. 17 ze skupiny
I, Ministerstvo vnitřního obchodu, a ze skupiny
II § 27, Riaditeľstvo pre cestovný ruch, kap.
18 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničního obchodu,
kap. 19 ze skupiny I, Ministerstvo techniky, kap. 20 ze skupiny
I, Ministerstvo dopravy a ze skupiny II § 3, Československé
státní dráhy, a § 4, Československé
aerolinie, kap. 21 ze skupiny I, Ministerstvo pošt, a ze
skupiny II § 5, Československá pošta,
kap. 25 ze skupiny I, Ministerstvo financí, a ze skupiny
II § 7, Československý tabákový
monopol, § 8, Státní mincovna, a § 9,
Státní loterie, kap. 26 ze skupiny I, Všeobecná
pokladní správa, kap. 27 ze skupiny I, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
a skupina III, Státní dluh.
K této části rozpravy přihlášeni
jsou tito řečníci: pp. posl. ing. Šmok,
Pšenička, Šnobl, Mátl,
Poláček, Horn, Dvořák
Rich., dr Berák, Václavů,
Jann, Kaďůrek, Bacílek,
Mikuláš, Haško, Machačová
- Dostálová, Vojanec, dr Havelka.
Dávám slovo prvnímu přihlášenému
řečníku, posl. ing. Šmokovi.
Posl. ing. Šmok: Paní a pánové!
Ministr financí soudr. dr Dolanský ve svém
exposé poukázal na zásadní změny,
kterými se vyznačuje náš letošní
státní rozpočet na rozdíl od rozpočtů
za kapitalistické éry a současně jej
charakterisoval jako rozpočet lidové demokracie,
rozpočet éry přechodu od kapitalismu k socialismu.
Není ještě rozpočtem celého našeho
národního hospodářství, ale
v období, kdy rozhodující většina
průmyslu je v rukou společnosti, kdy jsou znárodněny
banky, pojišťovny, musíme si uvědomit,
že bude velmi záležet na tom, aby tyto znárodněné
úseky vyvinuly všechno úsilí a pochopily
spojitost svého vlastního hospodaření
se státním rozpočtem.
Náš zestátněný průmysl
po únoru zmohutněl. Za více než 2 roky
své existence dokázal své veliké přednosti
proti starému způsobu výroby v kapitalistických
poměrech. Bylo by však velikou chybou, kdybychom neviděli
i mnohé nedostatky a neuvědomili si, jak mnoho práce
nás čeká, abychom z neutěšeného
dědictví, které nám zanechal kapitalismus,
vytvořili nové socialistické závody.
Máme-li tento základní úkol splnit,
je nutné, aby všichni naši dělníci
a úředníci v průmyslu pochopili, v
čem je jádro socialistického závodu.
Jsou to odpovědi na otázky: Co musíme ze
závodů v organisaci odstranit jako kapitalistický
přežitek? A naopak, co musíme rozvíjet,
abychom se přiblížili ideálu socialistického
závodu?
Je nesporné, že nejdůležitější
změny v závodech nastávají v odděleních,
které vypracovávají plány a kontrolují
jejich splnění. Využít a pochopit socialistické
plánování znamená naučit se
umění nadchnout masy pro boj za splnění
a překonání plánovaných úkolů,
opříti se o organisace komunistické strany
a odborového hnutí, abychom masy organisovali, vzbudili
tvůrčí iniciativu všech pracovníků
a touto cestou nalezli dosud netušené možnosti
a odkryli reservy, které jsme dříve neznali.
To vše znamená, že musíme hledat nové
organisační formy v závodech, které
zabezpečí účast mas při vypracování
plánů a jejich kontrole. Najdeme-li tyto organisační
formy, které přiblíží plánování
a hospodaření v závodech pracovníkům
v celé šíři, rozřešili jsme
tak základní úkoly na našich závodech
a zabezpečili plány závodů ve všech
částech. Masy pracovníků budou garanty
toho, že vzájemný vztah plánů
závodů se státním plánem v
oblasti odváděných daní a předpokládaných
zisků bude pevný a že částky,
uvedené v rozpočtu, jsou skutečně
minimální a budou překročeny.
Nové zákony vyvíjející se socialistické
společnosti vtiskují své charakteristické
znaky našim závodním plánům.
Je to uvedení těchto zásad v život závodu:
Vedle prohlubujícího se plánování
princip odměny podle zásluhy, soustavné zvyšování
produktivity a snižování výrobní
ceny, socialistické soutěžení a zavedení
hospodářského rozpočtu jako methody
vedení a řízení socialistických
podniků. Zavedení a zdokonalování
hospodářských rozpočtů nutno
současně řešit s úkolem, aby
odměna pracovníků byla ve vztahu s hospodářským
výsledkem závodu - oddělení. V Sovětském
svazu dospěli po dlouhém vývoji k t. zv.
formě "chozrasčotu", který je určitou
methodou správy a organisace hospodářství
v podnicích. Zabezpečuje, že při plnění
plánu nebudou překročovány předpokládané
výdaje na výrobní materiál, mzdy,
režie atd., a tak je zabezpečen i předpokládaný
zisk, který má podnik odvésti do státní
pokladny. Bude proto záležet nesmírně
na tom, aby naše závody co nejrychleji zavedly tyto
formy hospodaření. Na posledním zasedání
ústředního výboru naší
slavné komunistické strany mluvil o tomto problému
soudr. Slánský. Náš úkol
je usnadněn tím, že máme u nás
v našich podnicích zaveden již známý
systém dílenské samosprávy, který
byl vybudován v bývalých zlínských
závodech. Tam použili americké zkušenosti
a šli dokonce dále, z mistra udělali vykořisťovatele
kapitalistického typu. Poněvadž mu dali velkou
pravomoc a soustředili do jeho rukou značnou odpovědnost,
zavedli současně krátkodobou kontrolu jeho
hospodářské činnosti a došli
až ke kontrole týdenní. Tato decentralisace
kapitalistického vykořisťování
stvořila odporný systém, kdy zlínští
mocipáni si v podobě vedoucích výrobních
jednotek zmnohonásobili páky k vykořisťování.
A aby vedoucí jednotek měli zájem na hospodárném
chodu dílny, dali jim účast na zisku dílny.
Postupem doby se vytvořil zvláštní organisační
systém, který se projevoval v kapitalistických
poměrech jako nejhorší systém kapitalistického
útlaku a vykořisťování. Současně
se našly vhodné plánovací methody, způsoby
plánování rozpočtů nákladů,
výnosů, zisků a pravidelné kontroly.
Naší zásadou je, že přejímáme
z kapitalismu to, co pokládáme za dobré,
a dále rozvíjíme v nových socialistických
poměrech. Odstraňujeme a znemožňujeme
to, co je špatné. Při zavádění
systému samostatně hospodařící
dílenské jednotky jsme se setkávali s velikým
odporem. Mnozí nechápali právě, že
zlínská organisace je organisací zvláštního
druhu, která vznikla v kapitalistických poměrech,
ale že našim úkolem je podrobit ji socialistické
kritice a převzít z ní to, co pokládáme
za její přednosti. A ty jsou:
1. Rozdělení závodů na malé,
samostatně hospodařící jednotky, které
pracují podle předem vypracovaného hospodářského
plánu.
2. Systémem těchto malých samostatných
jednotek se odstraní z podniků byrokratismus.
3. Umožňuje se krátkodobá kontrola hospodářské
činnosti samostatně hospodařících
jednotek závodů a podniků a tak se zabezpečuje
splnění plánu.
Zavedením samostatně hospodařících
jednotek vytvoříme předpoklady, abychom mohli
zajistit účast všech zaměstnanců
v závodě na organisaci a vedení závodu.
Přiblížíme plánování,
kontrolu plnění plánu dělníkům
v dílnách. Naučíme je hospodářsky
myslit a chápat hospodářské důsledky
jejich praktické činnosti. Na mnoha praktických
příkladech ze závodů bychom mohli
ukázat, jaký netušený význam
má zavedení samostatně hospodařících
jednotek s krátkodobou kontrolou hospodářské
činnosti. I tam, kde nejsou pracovníci hmotně
zainteresováni na chodu oddělení, okamžitě
vyrůstají lidé nového typu, kteří
začínají uvažovat a rozhodovat s hospodářského
hlediska. Strozí technici, kteří viděli
dříve jen své výrobní pochody,
začínají se ptát, zač. Berou
do ruky tužku a počítají, zda to či
ono rozhodnutí je s hlediska hospodářské
únosnosti správné. Dělníci
sledují bedlivě diagramy výroby, vyplacených
výrobních a režijních mezd. Hospodaření
není již záležitostí několika
zasvěcených jednotlivců, nýbrž
celých kolektivů.
A abych vám dokázal, jak hluboce se změnily
poměry, dovolte, abych namátkou uvedl několik
příkladů z dělnické kritiky,
která proběhla při vstřícných
plánech a která svědčí o novém
poměru našich dělníků k hospodaření
v závodech. Příklady jsou vzaty z elektrotechnické
továrny ve Frenštátě pod Radhoštěm,
která je dítětem dvouletky a ve svém
organisačním systému je rozdělena
na samostatné hospodařící jednotky.
V těchto jednotkách byla na počátku
prosince loňského roku provedena kritika dosavadní
činnosti, na jejímž podkladě byly přijaty
vstřícné plány. Dovolte, abych vám
přečetl vstřícný plán
lisovny, oddělení 5.314-5.431. Vypracovali členové
komise, zvolení osazenstvem, a to soudr. Šmahlík,
Fojtík, Blecha, Rajnoch, Jeřábková,
Topičová; spolupracovali soudr. Mareš, Vašina,
Válek.,
1. Absence. Průměrná skutečnost v
tomto pololetí činí týdně 10.8
%. Plánujeme 7 %. Jak provedeme a co zařídíme?
Budeme důsledně sledovat charakter a příčiny
nemocí. Jsou-li příčiny uvnitř
závodu - oddělení, zjednáme nápravu.
Běží-li o úraz, každý rozebereme,
kolik bolestí a finančních ztrát stojí
zaměstnance, kolik závod a jaké hodnoty jsou
ztraceny. Budeme důsledně dbát bezpečnostních
předpisů. Každé i lehké poranění
si dáme ihned ošetřit. Každý spolupracovník,
který přijde dvakrát pozdě, bude zavolán
před osazenstvo.
2. Snížíme vyplácení mimořádné
mzdy. Průměrná skutečnost v tomto
pololetí činí týdně Kčs
72.-. Plánujeme Kčs 50.-, t. j. snížení
o 30 %. Jak provedeme a co zařídíme? Generálce
budeme předávat vždy jednu drážkovačku,
která se musí neprodleně generálkovat.
(Vzhledem k neudržitelnému stavu po dohodě
se soudr. Juříkem). Údržba zhotoví
ke každému stroji náhradní dílce,
které se nejvíce opotřebovávají,
aby každá oprava byla provedena v nejkratším
čase. Tyto dílce bude mít údržbář
ve svém regálu, bude za ně zodpovídat
a stav doplňovat (soudr. Pitter a Janák). Jmenovaní
údržbáři budou zodpovědni za
strojní park, budou předcházet vadám
a poučovat spolupracovníky a seznamovat je se stroji.
V obou stříkárnách si budeme pečlivě
všímat svých nedostatků a tyto za nejširší
spolupráce řešit (spolupracuje soudr. Blecha).
Při skládání malých a hlavně
velkých paketů provedeme za spolupráce soudr.
Huba strojní natáčení stator. plechů.
Tím snížíme, resp. vyloučíme
mimořádnou mzdu při dnešních
sazbách, které nelze vzhledem k ceně strojů
zvýšit. Podáváme zároveň
návrh na zvedací vozík na velké raznice,
kterým ušetříme 4 zaměstnancům
mimořádnou mzdu při montáži a
demontáži na lis a odbouráme dřinu.
Trváme na dobrém plánování
s reservami. Vyvěsíme tabulku s pracovními
úkoly, které jest nutno platit v mimořádné,
resp. hodinové mzdě.
3. Řádným zacházením s nástroji
a nářadím, pečlivou údržbou
snížíme náklady za poškozené
a zničené. Průměrná skutečnost
v tomto pololetí na dělníka týdně
je 7.5 Kčs. Plánujeme 6.- Kčs, t. j. o 20
%. Jak provedeme a co zařídíme? S nástroji
a nářadím budeme zacházet odborně
a nebudeme s nimi tlouci a ničit je. Učiníme
za ně odpovědného spolupracovníka
a jeho zástupce na směnách. Nástroje
a nářadí budou na kartotéce a budou
jednou týdně kontrolovány vedoucím
oddělení.
4. Odborným a šetrným zacházením
se strojním zařízením a řádným
udržováním snížíme náklady
na údržbu strojů. Průměrná
skutečnost v tomto pololetí na 1000 Kčs odpracované
jednicové mzdy je 307.- Kčs. Plánujeme 150.-
Kčs, t. j. snížení o 51 %. Jak provedeme
a co zařídíme? V oddělení budou
dva údržbáři, soudr. Pitter a Janák,
kteří budou plně zodpovědni za strojní
park. Budou úzce spolupracovat s vedoucím soudr.
Jiříkem, který jim bude potřebné
dílce vydávat. Jejich hlavním úkolem
bude předcházet poruchám, zaměstnance
seřizovače poučovat. Každý spolupracovník
bude zodpovídat za přidělený stroj
i za stroj, na kterém přechodně pracuje.
Před započetím práce musí stroj
mazat a při skončení celý dobře
očistit. Poruchy bude hlásit údržbáři
nebo vedoucímu, který zařídí
opravu. Spolupracovník, který odpovídá
za upínání nástrojů, osobně
odpovídá za šrouby, upínky, podložky,
klíče, uložené na určeném
místě. Nesmí se stát, aby nástroje
a nářadí se válely po zemi a aby se
v případě potřeby teprve hledaly.
5. Snížíme náklady na pomocný
režijní materiál o 23 %. Průměrné
skutečné náklady v tomto pololetí
na 1000 Kčs odpracované jednicové mzdy 71.30
Kčs. Plánujeme 55.- Kčs. Jak provedeme a
co zařídíme? Snížíme pomocný
režijní materiál a všechen dáme
podle předpokladů pod kontrolu soudr. Uhlířovi,
Blechovi, Topičové a Jeřábkové.
Jmenovaní musí účty vždy ověřit.
6. Snížíme procento zmetků. Průměrná
skutečnost zmetků v tomto pololetí z jednicových
vyplacených mezd a vyúčtovaného materiálu
činí 0.75 %. Plánujeme 0.55 %. Jak provedeme
a co zařídíme?
Seřizování strojů budeme věnovat
zvýšenou pozornost. Budeme sledovat práci svých
spolupracovníků a poukazovat na chyby, nevědomé
poučovat. Vyreklamujeme znovu a budeme termínovat
dodání středů pro drážkovačky,
kterými značně zvýšíme
kvalitu výrobků. Kontroloři se zavazují,
že nevykáží žádnému
zaměstnanci, který nedá na své výrobky
lístek se svým jménem, datum a směnu.
Lístky dodáme sami. Tím neobyčejně
zlepšíme kontrolu a získáme obraz, jak
který zaměstnanec pracuje. Výrobky, na kterých
bude patrna hrubá nedbalost, budou veřejně
vystaveny se jménem zaměstnance oddělení,
v případech, kdy se to bude opakovat, bude se pracovník
zodpovídat celému osazenstvu.
7. Budeme udržovat nejmenší počet rozpracované
výroby jak v materiálu, tak i ve mzdě.