Tomuto slibu se lidová strana nezpronevěřila,
plnila loyálně svůj závazek. Je ovšem
litovat, že se vyskytli ještě i po únoru,
a žel i v nedávné době, někteří
nehodní jednotlivci z řad bývalých
příslušníků, kteří
svou rozkladnou činností, ba dokonce i akcemi protistátními
poškodili zájmy státní, ukázali
se jako nepřátelé státu a jeho lidově
demokratického zřízení a tímto
svým postojem a činností těžce
poškodili a znevážili tak obětavou práci
tisíců činovníků a členů
strany, kteří se poctivě zapojili do budovatelského
díla. Jde však opravdu jen o neodpovědné
a pobloudilé jednotlivce, kterých se strana zřekla
a odsoudila je s rozhořčením. Jest to však
pro ni znovu poučením, jak ostražitě
je třeba hlídati čistotu strany, aby se do
ní nevloudily reakční živly, které
již jednou přivedly stranu na pokraj zkázy.
Věříme, že tato dobrá vůle
a rozhodnost budou pochopeny a že důvěra čs.
strany lidové jak v Národní frontě
samé, tak i v širokých vrstvách poctivých
a věrných stoupenců čs. strany lidové
zůstane zachována.
To jsem pokládal za nutné předeslat po stránce
politické, než přejdu k předmětu
dnešní sněmovní rozpravy. Jest to nutné
proto, že věci politické jsou těsně
svázány s věcmi hospodářskými
a ukazuje nám to i struktura státního rozpočtu
na letošní rok. Po stránce odborné je
těžko ještě něco připojovati
po vyčerpávajícím výkladu pana
ministra financí, kterým doprovodil rozpočet
při jeho předložení sněmovně
5. ledna, po důkladném a opravdu odborném
jeho projednání nejen ve výboru rozpočtovém,
ale i v dalších 9 odborných výborech
sněmovny. Chtěl bych jen stručně zhodnotit
význam letošního státního rozpočtu,
prvního rozpočtu naší první pětiletky.
Největším jeho kladem jest jeho vyrovnanost,
vyváženost výdajů i příjmů
a jeho aktivum. Co zdálo se nemožností a čeho
nedosáhly mnohé daleko starší, mocnější
a bohatší státy, uvésti státní
rozpočet do rovnováhy, to se podařilo našemu
panu ministru financí. Náleží mu za
to dík a pochvalu, nejen za to čistě formální
i věcné uspořádaní státního
hospodářství, ale i za to především,
že celému národu zde byla manifestačně
ukázána odhodlaná vůle jíti
cestou řádného hospodáře a
tak dány i nejširším vrstvám lidovým
záruky, že jdeme opravdu již do lepšího.
Jsme si vědomi toho, že to nebude najednou, hned zítra,
nebo za měsíc, ale čísla, kterými
k nám mluví rozpočet, nás přesvědčují,
že i přes některá ještě
odříkání budeme se vcelku všichni
vespolek míti přece jen lépe. Je to náš
první rozpočet v novém hospodářském
a společenském uspořádání,
rozpočet konsolidační, obrážející
uklidnění a ustálení našeho politického
a hospodářského života, rozpočet
po prvé těsněji spjaty s naším
hospodářským plánováním,
rozpočet opravdu budovatelský, rozpočet zvýšení
blahobytu. Je úsporný a přitom dostatečně
zabezpečující všechny úkoly,
které stát musí plnit, ať politické
či hospodářské, sociální
nebo kulturní. Potěšitelné přitom
je zjištění, že zvýšenou měrou
pamatuje se na potřeby sociální, zdravotní
a kulturní. Přiměřená část
je v rozpočtu věnována na zabezpečení
řádného chodu lidově demokratického
aparátu.
Po prvé také procházejí státním
rozpočtem hospodářství všech
svazků lidové správy, čímž
je dokumentována jednotnost veřejného hospodářství
a zabezpečen řádný chod všech
složek lidové správy. Co dříve
bylo starostí a těžkostí, aby se dostaly
finance naší samosprávy do jakés takés
rovnováhy, co důležitých úkolů
nemohlo býti provedeno, protože nebylo na ně
prostředků. Dnes po přebudování
orgánů lidové správy na orgány
opravdu demokratické, zajišťující
přímou účast a kontrolu lidu, jsou
všem složkám této správy zabezpečeny
také finanční prostředky, aby všechny
úkoly mohly býti splněny. A navíc,
složkám těm se dostává i přímé
účasti na finanční správě
samé. Budou zajisté určité přechodné
těžkosti, ale věříme, že
dobrou vůli a spoluprací budou překonány
a že i v tomto úseku veřejné správy,
který nejvíce trpěl byrokratičností,
uplatní se výrazně zásady demokracie
a přímá účast lidu.
Pamatujeme také na zabezpečení svého
státu jak uvnitř, tak i proti případnému
nebezpečí zvenčí. Jsme státem
mírumilovným a nechceme mít nepřátelství
s nikým, přejeme si jen mír a pokoj, abychom
ze své vlasti si mohli vlastní prací a úsilím
vybudovat zemi štěstí a míru. V této
své mírumilovnosti jsme silni především
vědomím našeho spojenectví s nejmírumilovnějším
státem světa SSSR, který je sám dost
silný, aby jeho vůle k míru byla respektována.
Spolu s ním a svými vlastními silami chceme
a dovedeme se ubránit proti všem nepřátelům.
Své budovatelské dílo si nenecháme
nikým rušit. Jde o dílo opravdu veliké.
Mnozí z nás nejsou si ještě plně
vědomi, v jaké velké historické době
žijeme, že vskutku dějiny tvoříme
a budujeme nový řád, který má
všem pracujícím zajistiti lepší
život. Náš první pětiletý
hospodářský plán, při jehož
sněmovním projednávání byly
osvětleny všechny jeho klady, ale i potřeby,
plán, který se stal velkým heslem všech
pracujících rukou i mozků, v továrnách
i na polích, v kancelářích i v řemeslnických
dílnách, nemocničních sálech,
v pracovnách umělců, tento plán je
prvým nástupem. Jím zahajujeme to veliké
dílo přestavby a budování. velikost
jeho není jen v tom velikém cíli, ale i v
tom, že každý, i ten nejmenší a nejslabší
může a má být na něm účasten
a pomáhat jeho uskutečňování.
A o to půjde především, abychom se všichni
přičinili, aby s touto cestou byli obeznámeni
všichni lidé dobré vůle, abychom jim
ukázali smysl práce a abychom je přesvědčili,
že tak velký ideál opravdu je hoden toho, aby
se stal majetkem všech, aby se stal předmětem
ušlechtilého soutěžení a usilovné
snahy o jeho splnění. Plán je vyjádřen
čísly, jichž nutno dosáhnout, ať
v průmyslu či v zemědělství,
v organisaci práce či v distribuci vyrobených
statků. Pouhé cifry by však nebyly nic, kdyby
za nimi nestála pevná a dobrá vůle,
hluboké mravní přesvědčení
všech pracujících. S těmito ideály
podaří se nám lehce dané úkoly
splnit.
Je potěšitelné, že své úkoly
v pětiletém plánu chápe i ona pracující
složka národa, která vždy byla konservativnější
- naši zemědělci. Zemědělství
byly uloženy velké úkoly, ale porozumění
pro ně mezi zemědělci stále roste
přes všechny zvláštní obtíže,
které naše zemědělství má
v nedostatku pracovních sil, strojů i v nepřízni
přírodních podmínek. Porozumění
pak vlády, jež výhodnými opatřeními
chce usnadnit našemu zemědělství plnění
jeho úkolů, zajisté uspíší
tento uvědomovací proces. Radostněji se pak
bude pracovat našim zemědělcům, kteří
na svých polích vyrobí nám chléb
i ostatní, čeho národ k výživě
potřebuje. Náš zemědělec nezůstane
v soutěžení pozadu za horníkem a průmyslovým
dělníkem. A tak celá naše republika
společnou prací nás všech stane se velkým
a radostným staveništěm nového řádu
a společná práce přinese všem
spokojenost, mír, zvyšování blahobytu
a kus lidského štěstí.
Začali jsme vlastně již loni budovat předpoklady
a základy tohoto úsilí. Veliké dílo,
které v tak podivuhodně krátké době
- za necelý rok - bylo vykonáno, dokončení
pozemkové reformy, znárodnění průmyslu,
vybudování nejmodernějšího sociálního
pojištění, péče o zdraví
lidu, o jeho kulturu, zpřístupnění
všech vymožeností techniky a lepších
životních podmínek nejširším
vrstvám lidovým, odrážejí se
již ve státním rozpočtu na letošní
rok a jeho číselná vyjádření
mohou naplnit všechny lidi dobré vůle upřímnou
radostí. S těmito pocity zúčastnili
se také členové klubu poslanců čs.
strany lidové svědomitě projednávání
státního rozpočtu ve výborech a mám
čest jménem tohoto klubu prohlásit, že
poslanci čs. strany lidové vyslovují souhlas
s exposé pana ministra financí z 5. ledna t. r.
a že budou s radostí hlasovat pro schválení
státního rozpočtu republiky Československé
na rok 1949. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Komzala. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Komzala: Slávne Národné shromaždenie!
Keď sme prerokovávali zákon a päťročnom
hospodárskom pláne, bolo s tohto miesta viacerými
slovenskými poslancami zdôrazňované,
čo tento hospodársky plán znamená
pre Slovensko, pre jeho hospodársky, sociálny a
kultúrny rozvoj. Dnes rokujeme o štátnom rozpočte
na rok 1949, ktorý je finančným zaistením
prvého časového úseku tohto päťročného
plánu, teda prvým dielčím rozpočtom
päťročnice, čo má najmä pre
Slovensko osobitný význam. Tento rozpočet
je prvým štátnym rozpočtom u nás,
ktorý je sostavený v plnej súvislosti s naším
hospodárskym plánom a jeho jednotlivé kapitoly
sú týmto hospodárskym plánom navzájom
skĺbené a zladené. Tento rozpočet nám
tiež ukazuje, že naša štátna správa
prestáva byť obyčajnou vrchnosťou, úradmi
pre úradovanie, na ktorých širšia verejnosť
nemá vcelku žiadneho záujmu, iba ak ten, že
občas ku svojej ľútosti má s niektorým
úradom do činenia. Naša ľudovodemokratická
štátna správa stáva sa v päťročnom
hospodárskom pláne taktiež súčiastkou
našej hospodárskej sústavy a naše ministerstvá
i úrady ľudovej správy stávajú
sa vrcholnými a riadiacimi orgánmi jednotlivých
složiek tejto novej hospodárskej sústavy. Preto
náš tohoročný štátny rozpočet
môžeme celkom ináč hodnotiť podľa
jednotlivých stránok jeho skladby, ako sme to mohli
robiť v minulosti. Nech vezmeme ktorúkoľvek složku
nášho štátneho rozpočtu na rok
1949 a hodnotíme ju, vidíme, že každá
jej stránka, či už je to stránka plánovacia,
výrobná, distribučná, sociálna,
kultúrna, zdravotnícka, správna, alebo stránka
vonkajšej alebo vnútornej obrany štátu,
vyjadruje vo svojom jadre a v podstate iba zásady hospodárskeho
rozvoja republiky a dvíhania životnej úrovne
nášho ľudu, že teda tento štátny
rozpočet je rozpočtom hospodárskym. A o taký
rozpočet musí mať záujem každý
občan nášho štátu, lebo sa ho dotýka
v jeho každodennom živote, lebo je rozpočtom
jeho každodennej práce, na ktorej práci je
i fakticky založený a ktorá dáva jeho
vysokým číslam životnú náplň
a hmotný obsah.
Tento prvý štátny rozpočet našej
päťročnice je v každom smere veľkým
obratom v hospodárstve nášho štátu.
Už celá jeho nová skladba ukazuje, že
sme opustili staré metódy štátneho rozpočtovania
a že v súlade s celkovým rozpočtovaním
našich národných a štátnych podnikov
prechádzame i v štátnom rozpočte na
koľaj plánovaného hospodárstva. Preto
hodnotiac tento štátny rozpočet nevidíme
v ňom iba vytrhnutý osamotený úsek
jednoročnej práce a potrieb štátnych
úradov, ale súčasť dlhodobého
plánu, systematickú koordináciu a rozloženie
bezprostredných potrieb dneška s predvídanými
potrebami budúcnosti. Vidíme v ňom však
viac ako tieto formálne rozdiely oproti minulosti. Vidíme
v ňom odzrkadlené všetky veľké
zmeny, ktoré sa staly v našom verejnom a štátnom
živote, v našej ľudovodemokratickej republike,
najmä po lanskom februári. V ňom sú
finančne zaisťované všetky výdobytky
nášho nového života, od decentralizovanej
ľudovej správy počínajúc, ktorá
by bez tohto zaistenia ostala papierovou záležitosťou,
až po naše veľké sociálne vymoženosti
včítane národného poistenia a novej
kultúrnej politiky, ktoré všetky len v takom
štátnom rozpočte, založenom na únosnosti
plánovaného a účelne rozdeleného
národného dôchodku, majú naozaj reálny
základ. Len taký rozpočet umožňuje
tiež rozumné a únosné investície
v záujme rozvoja nášho hospodárskeho
života ako hlavnej podmienky pre zvyšovanie životnej
úrovne nášho ľudu.
Panie a pánovia! Je isté, že naša najširšia
verejnosť a najmä všetky pracujúce vrstvy
našich národov budú mať o tento štátny
rozpočet zvýšený záujem a tento
záujem bude tým väčší a
živší, čím lepšie a výraznejšie
vynikne aj z rozpočtovej debaty v Národnom shromaždení
to, v čom a ako on súvisí s každodenným
životom nášho ľudu.
Pokiaľ, sa týka Slovenska, i o rozpočte bude
sa hovoriť dotiaľ s osobitného slovenského
hľadiska, dokiaľ plánovaným socialistickým
prebudovaním celého nášho štátu
nevytvoríme také hospodárske a tým
aj sociálne, kultúrne a ostatné podmienky
na Slovensku, že už nebude potrebné o Slovensku
hovoriť ako o niečom osobitnom. A práve tento
rozpočet, ktorý je prvým rozpočtom
socialistickej päťročnice, je tým, čo
pomáha vo zvýšenej miere odstrániť
rozdiely medzi českými krajinami a Slovenskom.
Za prvej republiky, ba ešte i po oslobodení po druhej
svetovej vojne, boly rozpočtové debaty v parlamente
využívané na to, aby v nich bola pretriasaná
otázka tzv. doplácania na Slovensko. Česká
i slovenská reakcia, hovoriaca v mene českých
a slovenských statkárov, priemyselníkov a
meštianskeho kupectva, ktorá bola ináč
zajedno vo svojom postoji oproti robotníckej triede a jej
pokrokovým a socializačným snahám,
mala medzi sebou rozdielne názory na investície
na Slovensku a vôbec na všetko, čo sa na Slovensku
zo štátneho rozpočtu vynakladalo. Slovenská
reakcia vytýkala reakcii českej, že svoj pomer
k Slovensku stavá na obchodný základ, pričom
vymáhajúc zvýšené rozpočtové
prídely pre Slovensko mala na mysli len svoje záujmy
a nie záujmy Slovenska a jeho pracujúceho ľudu.
Naproti tomu reakcia česká nemohla pochopiť,
prečo sa slovenskí meštiaci nechcú stotožniť
so všetkým, čo bolo premyslené a robené
s hľadiska českých majiteľov výrobných
prostriedkov, a vyratúvala, aké sumy doplácajú
české zeme na Slovensko. Tomuto stavu je po lanskom
februári raz navždy koniec.
Lanský február odstránil českú
i slovenskú reakciu z rozhodovania v štátnom
a verejnom živote v Československej republike, víťazná
robotnícka trieda pod vedením jednotnej celoštátnej
Komunistickej strany Československa prevzala nielen zvýšenú
časť moci v štáte, ale aj zodpovednosť
za to, že odteraz bude naša republika spravovaná
nie s obchodného a zárobkového hľadiska
českých alebo slovenských reakčných
živlov, ale s hľadiska budovania socializmu, t. j. lepšieho
a krajšieho života českého a slovenského
pracujúceho ľudu. Tento lepší a krajší
život bude založený na poctivej a usilovnej práci
českého a slovenského pracujúceho
ľudu, na plánovaní tejto práce, na novom
českom a slovenskom vlastenectve činov, ktoré
sa prejaví vo zvýšenej výrobnosti, iniciatíve
pracujúcich más, v úderníckom tempe
práce, skrátka v socialistickom budovaní
a organizovaní, v novom pomere pracujúcich k výrobným
prostriedkom, v lepšej a radostnejšej spolupráci
všetkých složiek obrodeného Národného
frontu.
Toto všetko uvedomuje si náš pracujúci
ľud v celom štáte a tým viac si to uvedomuje
a musí uvedomiť slovenský pracujúci
ľud, lebo ak je všeobecne badateľný náš
veľký hospodársky, sociálny a kultúrny
pokrok v novej ľudovodemokratickej republike, je tým
výraznejší a priamo do očí bijúci
tento pokrok na Slovensku. Je všeobecne známe, že
vďaka novým pomerom a napriek všetkým
pokusom slovenskej reakcie, ktorá chcela náš
nový vývoj hatiť a robila mu všemožné
prekážky, bola to slovenská pracujúca
trieda, ktorá sa veľmi čestne zhostila ťažkých
rekonštrukčných úloh po oslobodení
a ktorá splnila aj veľmi čestne úlohy,
ktoré vyplývaly pre Slovensko z dvojročného
plánu obnovy našej republiky. A práve tento
dvojročný hospodársky plán obnovy
zmenil pomery na Slovensku na nepoznanie. V prvom rade bola to
úplná likvidácia nezamestnanosti, ktorá
bola po desaťročia metlou slovenského človeka
a hnala ho do sveta za prácou. Dnes nejestvuje na Slovensku
nezamestnanosť, ale naopak na Slovensku je veľkou úlohou
mobilizovať ďalšie ešte skryté rezervy
pracovných síl, ktoré potrebuje Slovensko
pre svoju plánovanú hospodársku výstavbu,
najmä pre svoj nový priemysel, ako aj pre plánované
hospodárstvo v celom štáte. Už naša
dvojročnica ukázala názorne slovenskému
pracujúcemu človeku, čo znamená preň
spriemyselnenie Slovenska, ktoré je predpokladom pre základné
riešenie hospodárskych a sociálnych pomerov
na Slovensku. Keď za dvojročnice stúpla priemyselná
výroba na Slovensku na 225 bodov proti 100 bodom r. 1937,
znamená to, že Slovensko nielen samo vyrába
dvojnásobné množstvo investičných
a spotrebných statkov, ako bolo v stave za kapitalistického
hospodárstva, ale že tým vo veľkej miere
prispieva k celoštátnej zvýšenej životnej
úrovni, ktorá je cieľom socialistického
hospodárstva, že sa teda i rapídne približuje
k tej úrovni, ktorá je v českých zemiach.
Už sám tento fakt je potvrdením toho, že
len plánované hospodárstvo môže
rýchle rozvíjať výrobné sily,
a dokazuje to, ako to zdôraznil námestník
predsedu vlády Široký minulý
týždeň na ústrednom výbore KSS,
že na Slovensku za kapitalistického systému
hriešne ležaly ladom ohromné nevyužité
výrobné sily. Ľudské a materiálne
zdroje, bez rozvinutia ktorých nie je možný
žiadny pokrok a vyššia životná úroveň.
Táto životná úroveň nesporne
vzrástla najmä na Slovensku za dvojročnice
nebývalou mierou. Nielen že vzrástly významným
spôsobom sociálne služby, ktoré náš
štát poskytuje každému pracujúcemu
človeku, ale zvýšila sa aj súkromná
spotreba všetkých potravných i priemyselných
článkov. A zvýšila sa práve tam,
kde to prv nebolo možné, u tých vrstiev, ktorým
sa prv nedostávalo existenčného minima. To
znamená, že nastal veľký presun v rozdelení
národného dôchodku. Jeden príklad osvetlí
to veľmi výrazne, keď si porovnáme napr.
spotrebu cukru na Slovensku v roku 1934, ktorá činila
na hlavu 12,7 kg, a naproti tomu dnešný zaručený
prídel, ktorý činí 21,1 kg. To iste
platí o ostatných potrebných článkoch
a ukazuje to, že na Slovensku sa už viac nežije
pod úrovňou existenčného minima, ako
tomu bolo u celej tretiny obyvateľstva Slovenska pred vojnou.
Keď teda životná úroveň slovenského
pracujúceho človeka stúpla za posledné
roky napriek neúrode v roku 1947, znamená to, že
tento nový ľudovodemokratický režim, naše
znárodnené a plánované hospodárstvo,
je tou správnou cestou, po ktorej i slovenský národ
kráča k lepšej a krajšej budúcnosti.
Ale sú ešte niektoré nedostatky najmä
pri vyšších požiadavkách, ktoré
tu sú; je možné tieto nedostatky úspešne
odstrániť len zvýšenou produktivitou práce
a len zapojením všetkých zdravých rúk
do výrobného procesu.
Už za dvojročnice stúpol veľmi národný
dôchodok na Slovensku, a to v roku 1948 o 15,3 % oproti
r. 1947 a v celoštátnom národnom dôchodku
činil v r. 1948 20,7 % oproti 18,7 % v roku 1947. Keď
uvážime, že tento podiel na celoštátnom
národnom dôchodku má za päťročnice
stúpnuť na 23 %, teda bezmála na 1/4
celoštátneho, vidíme to rýchle približovanie
sa k jednotnej celoštátnej životnej úrovni,
na ktorú by sa Slovensko nebolo dostalo bez tých
veľkých politických zmien, bez toho, aby pracujúca
trieda nebola vedúcou silou nášho politického
a hospodárskeho života. A ak má úplné
vyrovnanie nastať čím rýchlejšie,
je zase len potrebné zvýšiť produktivitu
práce, pracovať lepšie a účelnejšie
a správať sa heslom: dohnať české
zeme v prvom rade v lepšie organizovanej práci, v
dobrom pracovnom výkone.
Dobrý pracovný výkon slovenského pracujúceho
človeka ostatne bol a je všade vo svete známy.
A jednako nemohol sa uplatniť v prvej republike na Slovensku
preto, že tu nebolo tej pracovnej príležitosti
a tých výrobných prostriedkov, ktoré
spojené s dobrou pracovnou morálkou tvoria najvyššie
hodnoty a z ktorých rastie blahobyt a spokojnosť.
Dnes dostáva Slovensko cestou plánovanej industrializácie
tieto výrobné prostriedky a pracovné príležitosti
a dnes má slovenský robotník príležitosť
ukázať, ako vie pracovať na svojom a pre seba.
Výsledky národnej súťaže v posledných
troch rokoch ukázaly, že slovenský robotník
vie pracovať dobre. Početné vyznamenania v
národnej súťaži, ktoré dostaly
slovenské závody, sú toho dôkazom a
slovenská pracujúca trieda je na ne hrdá.
Lež na tom nemožno ustrnúť, lebo rýchly
vývoj nášho hospodárskeho života
stavá a bude stavať všade zvýšené
požiadavky. Už teraz sa šíri na Slovensku
nové hnutie sociálneho súťaženia
a ukladania si zvýšených pracovných
úloh, ako to pracujúci sľúbili na konferencii
ústredného výboru KSS.