Zvláštního zřetele a hodnocení
zasluhují výdajové položky na zlepšení
zdravotnictví, na soc. péči a na školství,
jak také ukazuje společná zpráva výborová.
Dáváme-li v rozpočtové kapitole ministerstva
zdravotnictví a ministerstva soc. péče celkem
13.818,064.000 Kčs na tyto úkoly, pak to znamená,
že v poměru k celostátním výdajům
jim dáváme téměř 15.5 % bez
odpočivných a zaopatřovacích platů.
Dáváme-li v kap. ministerstva školství,
věd a umění a v kap. ministerstva informací
a osvěty v celkové částce Kčs
9.113,256.000, dáváme na kulturu zhruba celých
101/4 % všech státních
výdajů.
Investiční výdaje, které procházejí
státním rozpočtem na r. 1949, ať již
jde o investice ve vlastní státní správě
nebo státních podnicích či svazcích
lidové správy, nebo ať již jde o investice
rozvojové nebo obnovovací, činí celkem
částku 24.619,987.000 Kčs. Celý tento
obnos je na rozdíl od roku 1948 kryt rozpočtem a
není odkázán na úvěr.
Osobní výdaje, které v roce 1948 činily
Kčs 17.630,747.000 a představovaly tak 26,64 % výdajů
podle rozpočtu, činí na rok 1949 částku
22.102,839.000 Kčs, čili 27,31 % z rozpočtových
výdajů. Jejich zvýšení je odůvodněno
změnami, které nastaly v důsledku postátnění
léčebných a jiných ústavů,
nebo jinými podobnými zákonnými opatřeními.
Skupina II, t. j. rozpočty státních podniků,
obsahuje celkem 27 podniků, z nichž je 9 ústředních,
9 v zemích českých a 9 na Slovensku. Proti
r. 1948 ubyly 3 staré podniky a přibyly rovněž
3 nové podniky. Pořadí jednotlivých
podniků v tomto rozpočtu odpovídá
pořadí kapitol resortně příslušných
ministerstev. Státní rozpočet na rok 1949
počítá s odvodem ze státních
podniků do státní pokladny celkovou částkou
7.463,634.000 Kčs, což znamená na prvý
pohled (proti r. 1948) nižší odvod o 1.175,071.000
Kčs. Poněvadž podle nového rozpočtového
schématu si letos uhrazují státní
podniky samy částku 3.868,499.000 Kčs na
obnovovací investice, které loni byly hrazeny jiným
způsobem, t. j. úvěrem, je ve skutečnosti
odvod státních podniků vyšší
oproti r. 1948 o 2.693,428.000 Kčs.
Skupina III - státní dluh, je samostatnou skupinou
proto, že na ní participuje jak státní
správa, tak i státní podniky. Také
rozpočet státního dluhu byl změněn
podle nové skladby. Rozdělení dluhů
je stejné jako v letech dřívějších,
poněvadž ještě nebylo provedeno sjednocení
dluhu. Státní dluh dosahuje výše 142
miliard 164,000.000 Kčs a je složen takto: dluh z
doby před okupací (vnitřní) 27.071
mil. Kčs, dluh z doby nesvobody, t. zv. protektorátní,
rovněž vnitřní, 33.417 mil. Kčs,
dluh z doby nesvobody t. zv. slovenského státu 7.236
mil. Kčs, dluh z doby po osvobození (vnitřní)
31.481 mil. Kčs, zahraniční dluh z doby 1.
republiky 21.915 mil. Kčs, zahraniční dluh
z účasti na brettonwoodských měnových
dohodách 6.666 mil. Kčs a konečně
dluh státu vůči LFM 14.374 mil. Kčs.
Roku 1948 byl vykázán státní dluh
ve výši 121.458 mil. Kčs, takže se jeví
zvýšení o 20.693 mil. Kčs. I zde jde
o optický klam. Skutečné zvýšení
státního dluhu v hospodářství
z r. 1948 činí pouze 5.112 mil. Kčs. Zbytek
je ze starších závazků, které
nebyly vykazovány ve státním rozpočtu,
jako na př. přechodné zadlužení
Slovenska u Poštovní spořitelny v Bratislavě,
dále závazky z brettonwoodských dohod a část
závazku vůči LFM, který byl rovněž
nově do státního dluhu pojat. Dále
do této skupiny spadá i zvýšení
státního dluhu, které nastalo ještě
na podzim r. 1947, jež činilo 6.121 mil. Kčs.
Této částky bylo převážně
použito na úhradu přechodného zadlužení
bratislavské státní pokladny.
Státní dluh nám podává obraz
celkem příznivý. Jeho výše nedosahuje
trojnásobku zadlužení předmnichovského
a je příznivější než ve
státech kapitalistických. Za posledních 20
let vzrostl státní dluh USA na 15násobek,
Japonska na 25násobek. Anglický státní
dluh převyšuje národní důchod
trojnásobně, u nás dosahuje jen poloviny
národního důchodu. Ve srovnání
k objemu státních rozpočtů dopadne
srovnání pro nás ještě příznivěji.
Rovněž úrokování státního
dluhu, protože běží z 80 % o vnitřní
zadlužení, ani jeho umořování
neznamená odplývání celé částky
tomuto účelu věnované za hranice,
a proto není tak bolestné. Na úrok státního
dluhu spotřebujeme 3,8 % našich rozpočtových
výdajů, zatím co USA potřebují
každoročně 15-20 % celého státního
rozpočtu.
Paní a pánové, tento stručný
rozbor našeho státního rozpočtu ukazuje,
jak velký význam má pro naší
cestu k socialismu. Velkolepé investice, které budou
uskutečněny, změní naši průmyslovou
základnu a zabezpečí tak další
nerušený rozvoj průmyslové produkce
i našeho zahraničního trhu. Pozmění
tvářnost země, protože výstavba
nových průmyslových odvětví
znamená i výstavbu nových sídlišť,
a to hlavně na Slovensku. Vyrovná se rozdíl
mezi městem a vesnicí, zkrátí se dopravní
vzdálenosti, zanese se rozvoj školství a kultury
i na vesnici. Státní rozpočet na rok 1949
není jen seskupením různých číslic,
ale je to živý plán našeho národního
hospodářství a představuje činnost
živých lidí.
Děkuji proto všem těm, kteří
se podíleli na jeho sestavení a jeho projednání.
Děkuji v prvé řadě panu ministru financí,
všem ostatním pánům ministrům,
dílčím zpravodajům, členům
výborů, expertům ministerstev, parlamentnímu
personálu i novinářům, kteří
náš rozpočet na rok 1949 popularisovali.
Jeho odhlasováním dáme našemu státu
dobrý nástroj k provádění naší
pětiletky, která znamená cestu k socialismu.
Proto jménem rozpočtového a všech ostatních
parlamentních výborů prosím, abyste
po rozpravě přijali státní rozpočet
a rozpočtový zákon na rok 1949 tak, jak byl
přijat po projednání v příslušných
parlamentních výborech. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Podle § 43
jedn. řádu rozdělují rozpočtovou
rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozpravu podrobnou rozděluji na 3 části,
a to:
První část podrobné rozpravy, část
hospodářskou, která zahrnuje:
Kap. 14 ze skupiny I, Ministerstvo zemědělství,
a ze skupiny II § 16, Státní lesy a statky,
§ 17, Státní pokusné statky výzkumných
ústavů zemědělských, §
24, Štátne lesy, a § 25, Štátne majetky,
kap. 15 ze skupiny I, Ministerstvo výživy, kap. 16
ze skupiny I, Ministerstvo průmyslu, kap. 17 ze skupiny
I, Ministerstvo vnitřního obchodu, a ze skupiny
II § 27, Riaditeľstvo pre cestovný ruch, kap.
18 ze skupiny I, Ministerstvo zahraničního obchodu,
kap. 19 ze skupiny I, ministerstvo techniky, kap. 20 ze skupiny
I, Ministerstvo dopravy, a ze skupiny II § 3, Československé
státní dráhy, a § 4, Československé
aerolinie, kap. 21 ze skupiny I, Ministerstvo pošt, a ze
skupiny II § 5, Československá pošta,
kap. 25 ze skupiny I, Ministerstvo financí, a ze skupiny
II § 7, Československý tabákový
monopol, § 8, Státní mincovna, a § 9,
Státní loterie, kap. 26 ze skupiny I, Všeobecná
pokladní správa, kap. 27 ze skupiny I, Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
a
skupinu III, Státní dluh.
Druhou část podrobné rozpravy, část
kulturní, sociální a zdravotnickou,
která zahrnuje:
Kap. 12 ze skupiny I, Ministerstvo školství, věd
a umění, a ze skupiny II § 10, Státní
statky zemědělských škol, § 11,
Uhříněveský školní závod
zemědělský, § 12, žabčický
školní závod zemědělský,
§ 13, Školní závod zemědělský
vysoké školy veterinární v Brně
- Nový Dvůr, § 20, štátne nakladateľstvo,
§ 21, Školské majetky vysokej školy poľnohospodárskeho
a lesníckeho inženierstva v Košiciach, §
22, Ústav pre školský a osvetový film,
§ 26, Štátne majetky hospodárskych škôl
a výskumných ústavov poľnohospodárskych,
kap. 13 ze skupiny I, Ministerstvo informací a osvěty,
a ze skupiny II § 1, Československý rozhlas,
§ 2, Československý státní film,
§ 14, Státní tiskárny a Úřední
list, § 15, Československá tisková kancelář,
§ 23, Zpravodajská agentúra Slovenska, kap.
22, ze skupiny I, Ministerstvo sociální péče,
kap. 23 ze skupiny I, Ministerstvo zdravotnictví, a ze
skupiny II § 6, Československé státní
lázně, a § 18, Státní veterinární
ústav v Ivanovicích na Hané, kap. 24 ze skupiny
I, Odpočivné a zaopatřovací platy.
Třetí část podrobné rozpravy,
všeobecnou státní správu (vnitřní
a zahraniční), která zahrnuje:
Ze skupiny I kap. 1, President republiky a kancelář
presidenta republiky, kap. 2, Národní shromáždění,
kap. 3, Slovenská národní rada, kap. 4, Předsednictvo
vlády, kap. 5, Předsednictvo sboru pověřenců,
a ze skupiny II § 19, Štátna tlačiareň
a Úradný vestník, ze skupiny I kap. 6, Ministerstvo
zahraničních věcí, kap. 7, Ministerstvo
národní obrany, kap. 8, Ministerstvo vnitra, kap.
9, Ministerstvo spravedlnosti, kap. 10, Ministerstvo pro sjednocení
zákonů, kap. 11, Správní soud.
Přistoupíme tedy nejprve k rozpravě povšechné.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. Frank, Pospíšil Antonín,
Komzala, Koktán a Žiak.
Dávám slovo p. posl. Frankovi.
Posl. Frank (přivítán potleskem):
Paní a pánové!
Projednávání státního rozpočtu
Národním shromážděním
v minulosti, zejména pak v období prvé republiky,
lišilo se, a to velmi podstatně, od našeho dnešního
projednávání. Bývalo obdobím
tuhých parlamentních zápasů tehdejší
vládnoucí kapitalistické třídy
se silami pokroku, představovanými v parlamentě
zástupci komunistické strany.
Tehdejší ministři financí z boží
milosti pánů továrníků a velkostatkářů,
poslušní vykonavatelé vůle Živnobanky,
předkládali Národnímu shromáždění
ke schválení státní rozpočet,
jehož položky jak na Straně příjmů,
tak i vydání byly sestavovány s hlediska
zájmů a potřeb kapitalistů a velkostatkářů.
Státní rozpočet nebýval v té
době ničím jiným nežli jednou
z forem zřízení kapitalistického vykořisťování
a nástrojem ochrany kapitalistického vlastnictví.
Jeho charakteristickým rysem bylo, že převážná
část všech příjmových
položek šla k tíži drobných poplatníků,
t. j. dělníků, drobných a středních
rolníků, jakož i živnostníků,
zatím co položky vydání šly ku
prospěchu pánů velkostatkářů
a továrníků, ku prospěchu jejich kapitalistického
podnikání.
Je proto pochopitelné, že v té době
představitelé naší strany usilovali
v Národním shromáždění
o to, aby takový rozpočet nebyl schválen,
případně aby v něm byly provedeny
změny a věcné úpravy tak, jak to vyžadoval
zájem pracujícího lidu. U příležitosti
projednávání takového rozpočtu
snažili jsme se jasnou kritikou a třídním
rozborem předkládaných státních
rozpočtů ukázat všemu lidu a národu
pravou tvář a podstatu kapitalistického zřízení.
Po květnu 1945, kdy jsme počali naši republiku
budovat ne na starých, nýbrž nových
základech jako republiku lidově demokratickou, změnila
se funkce státního rozpočtu a v základě
i jeho obsah. Zajišťoval hospodářský,
sociální a kulturní rozmach naší
lidově demokratické republiky a stával se
víc a více součástí našeho
hospodářského plánu a naší
socialistické výstavby.
A tu jsme viděli, že projednávání
takového nového státního rozpočtu
v Národním shromáždění
a jeho výborech stávalo se velmi vítanou
příležitostí reakčním
silám, zahnízděným ve vedení
některých politických stran a jejich parlamentních
klubech, k více-méně skrytým a v minulém
roce již otevřeným útokům proti
politice vlády a celému lidově demokratickému
zřízení.
Svojí tak zvanou "kritikou", přednášenou
u příležitosti rozpočtové rozpravy,
snažili se útočit na rozpočet a činnost
některých resortů, útočili
na naše znárodněné podniky a poškozovali
naše národní hospodářství
a naši měnu. Reakční, destruktivní,
škodlivou kritikou Sboru národní bezpečnosti
a armády snažili se oslabovat vnitřní
sílu a brannou schopnost republiky, jak si to přála
a potřebovala reakce. Avšak nakonec spadla maska s
tváří těchto "kritiků"
a národ poznal jejich veskrze reakční duši.
Ve slavném únoru s nimi se všemi po zásluze
tvrdě zúčtoval.
A tak letos po prvé v historii našeho parlamentarismu
je projednáván státní rozpočet
s vážností a pocitem zodpovědnosti,
jako dosud nikdy. Je to také po prvé, kdy jeho projednávání
děje se v naprosté a vzorné jednomyslnosti
všech parlamentních frakcí a složek obrozené
Národní fronty.
Tuto skutečnost třeba zvláště
vyzvednouti a plně si ji uvědomit, poněvadž
projednávání státního rozpočtu
připadá právě do onoho měsíce,
ve kterém jsme před rokem dosáhli historického
vítězství nad silami reakce. Je nesporné,
že jen únorové vítězství
vytvořilo nezbytné předpoklady k tomu, že
Národnímu shromáždění
byl předložen státní rozpočet
na rok 1949 jako prvý vyrovnaný rozpočet
po válce, rozpočet, s nímž můžeme
být plným právem spokojeni.
Vyrovnaný státní rozpočet na rok 1949
při stále stoupající životní
úrovni všeho lidu, při zvyšování
státních nákladů na sociální,
zdravotní a kulturní péči a při
velkorysé investiční politice v souvislosti
s velikými úkoly naší pětiletky
znamená další naše veliké vítězství,
jehož jsme dosáhli na poli hospodářském.
Dosažení tohoto vítězství bylo
umožněno hlavně důsledky únorového
vítězství. Neboť únor znamenal
mimo jiné též nové a další,
velmi citelné oslabení kapitalistických posic
v hospodářství a posílení sektoru
veřejného hospodářství již
nejen v průmyslu, ale i v oblastech zahraničního
obchodu, velkoobchodu a obchodu vůbec. Odstranění
reakčních sil z posic ve státním aparátě,
lidové správě a zejména pak v hospodářství
znamenalo zrychlení budovatelského úsilí
ve výrobě i v zemědělství.
Pracující ve všech úsecích hospodářského
života znásobili po únoru v nebývalé
míře iniciativu a pracovní nadšení,
aby nyní v nové vývojové etapě,
v etapě budování socialismu, rychleji plnili
výrobní plán, aby vyráběli
lépe, více a dokonaleji, nežli za kapitalistického
hospodářství, a aby zdárně
a včas dokončili dvouletku.
Je tedy vyrovnaný státní rozpočet
především výsledkem nadšeného
pracovního a budovatelského úsilí
našeho pracujícího lidu. Bez jeho práce
a nadšení a bez jeho pracovních výkonů
a aktivní účasti na plnění
našeho hospodářského plánu nebylo
by všech oněch velikých úspěchů,
kterých jsme od roku 1945 dosáhli, a nebylo by ani
vyrovnaného státního rozpočtu.
Druhým důležitým faktorem, jenž
nám umožnil vyrovnat rozpočet, je naše
plánované hospodářství a úspěšné
splnění dvouletého budovatelského
plánu. Konečné výsledky nám
ukazují, že v průmyslové výrobě
- bez průmyslu výživy - byl splněn plán
na 101,3 %. Je pozoruhodné, že v druhém roce
dvouletého plánu byl plán splněn na
102,4 % proti 100,9 % v roce prvním, ačkoliv úkoly
druhého roku byly značně vyšší
než úkoly roku prvého. Dosáhli jsme
tak mimo zemědělskou výrobu, kde ještě
překonáváme vliv sucha, vytčených
výrobních úkolů.
Pokud jde o produktivitu práce, nedosáhli jsme sice
plánovaného zvýšení, t. j. o
10 % proti roku 1937, avšak podařilo se nám
zajistit zvyšování produktivity v druhém
roce dvouletky, což je v přímé souvislosti
- stejně jako zlepšené plnění
plánu v ostatních úsecích - s únorovými
změnami. Tak stoupla produktivita práce v roce 1948
proti průměru roku 1947 o 11,2 %, což znamená,
že v roce 1948 vyrobila jedna osoba činná v
průmyslu o 11,2 % více nežli v roce 1947.
Všichni ti, kdož se svojí prací v průmyslu
i v zemědělství přičinili o
splnění úkolů dvouletky, přičinili
se též o zdárný vývoj našeho
národního hospodářství, a jim
v prvé řadě patří náš
dík a uznání. (Potlesk.)
A konečně neméně důležitým
faktorem našich úspěchů na poli hospodářském
jsou naše hospodářské a obchodní
styky se zeměmi s plánovitým hospodářstvím,
se zeměmi nové demokracie, zejména pak se
Sovětským svazem. Díky jeho velkorysé
pomoci v roce 1947 překonali jsme poměrně
hladce následky sucha, kterým jsme byli zle postižení.
Prohloubením a rozšířením hospodářských
a obchodních styků zabezpečili jsme základní
suroviny pro náš průmysl a odbytiště
pro naše výrobky.
Veliký význam našeho hospodářského
úspěchu spočívá v tom, že
ho dosahujeme na začátku naší pětiletky,
a to bez pomoci Západu. Naopak, dosahujeme ho přes
pokusy bojkotu našich obchodních styků se strany
Anglie a Spojených států, poté, když
jsme odmítli pochybnou pomoc Marshallova plánu a
tak jasně ukázali západním imperialistům,
že více nežli lesku zlata si vážíme
naší samostatnosti a neodvislosti. (Potlesk.)
Úspěch našeho národního hospodářství
vyniká, porovnáme-li, jak daleko jsme postoupili
vpřed v hospodářském vývoji
- proti zemím bohatším, nežli je naše,
a k tomu všemu požívajícím ještě
dobrodiní Marshallova plánu. Státní
rozpočty Italie, Francie, Holandska končí
vesměs miliardovými schodky. Ba ani rozpočty
Anglie a Spojených států severoamerických
nevykazují rovnováhu. U všech rozpočtů
kapitalistických států, jak to ani jinak
u rozpočtů kapitalistických států
není možné, zvyšuje se daňové
zatížení pracujících k úhradě
stále rostoucích deficitů. Náklady
na sociální a zdravotní péči,
na školství jsou snižovány a horentně
rostou náklady na armádu, zbrojení a policejní
potlačovací aparát. Tak na př. zatím
co u nás činí náklady na vnitřní
a zahraniční bezpečnost a na zahraniční
správu 19 %, na sociální a zdravotní
péči 29 %, činí ve Spojených
státech náklady na vojenskou a zahraniční
správu téměř 50 % a na sociální
a zdravotní péči pouhých 5,3 % celého
federálního rozpočtu. Podobná situace
je v Anglii, kde výdaje na armádu činí
23,3 % a pouhých 6,3 % výdaje na sociální
a zdravotní péči. Přitom vydání
Spojených států severoamerických na
vojenskou správu není definitivní a podle
poselství amerického presidenta kongresu bude zapotřebí
dalších, dodatečných prostředků
v souvislosti s vyhlášením severoatlantického
paktu, který má být nástrojem k uskutečňování
snů o americké světovládě.