Každého, kdo to mysli s naší novou republikou
poctivě, musí zajímat, jak se u nás
vyvíjí t. zv. daňová morálka.
Svého času jsme prohlásili, a to plným
právem, že daňová defraudace je takovým
zločinem jako každá jiná defraudace.
Od státu se nemohou jen žádat ty a ty úkony;
musí se mu plnění těchto úkolů
také umožnit. Jedním z pramenů státního
příjmu jsou daně. Proto ten, kdo daně
vybírá a má odvádět, nebo ten,
kdo je daní přímo postižen, má
ji odvádět ze svých úkonů,
a kdo daň neodvádí, poškozuje celek.
Jak je tomu nyní, může nám ukázat
jen účinné srovnání s vývojem
daňových nedoplatků dříve.
V každé rozpočtové debatě v období
prvé republiky byla velká část zprávy
gen. zpravodaje nebo jiných debatérů věnována
tomuto problému. Tak dne 28. listopadu 1934 při
projednávání státního rozpočtu
na rok 1935 konstatoval gen. zpravodaj, že doplatky přímých
daní, daně z obratu a přirážek
k nim počátkem r. 1933 - t. j. nedoplatků
vzniklých do konce r. 1931, tedy v letech, kdy ještě
hospodářská krise nebyla tak těžká
- činily částku 5.458,309.383,95 Kč.
Předpis všech těchto daní dohromady
pro celou republiku na rok 1935, t. j. na rok, kdy se počalo
projevovat určité zlepšení ve vývoji
hospodářské krise, činil částku
5.606,832.612,85 Kč. Nedoplatky tedy činily skoro
tolik jako celý roční předpis na daních.
Pro samotný rok 1933 činily odpisy na těchto
daních 847,409.000 Kč. Kromě toho bylo podle
§ 7 zákona o půjčce práce vyrovnáno
daní v českých zemích 705,269.064
Kč, a tak gen. zpravodaj s politováním konstatoval,
že r. 1933 bylo deputováno poměrně více
nedoplatků odpisem než platbou. A ještě
jednu věc musím připomenout: několik
desítek tisíc daňových exekucí
na malé poplatníky a milionové odpisy poplatníkům
velkým. To byl r. 1933. R. 1948 jsme měli předpis
daní přímých a daně obratové
celkem v částce 29.047,750.000 Kčs. Zvýšili
jsme cenový index průměrně třikrát,
a to, jak sami dobře víte, již r. 1945. A při
tomto zvýšení a při předpisu
29.047,75 mil. máme do 30. září 1948
na nedoplatcích 5.444,723.934 Kčs, tedy o 13,585.449
Kčs méně než r. 1933 a v poměru
k předpisu činí jen necelých 20 %,
kdežto dříve, jak jsem uvedl, činily
téměř 100 % předpisu.
Z toho můžeme usuzovat za prvé na zlepšení
celkové situace a za druhé na pozvolné zlepšování
daňové morálky. Srovnání pro
nás však bude daleko příznivější,
když od těchto nedoplatků odečteme nedoplatky
nelikvidní, to je takové, které jsou za osobami
odsunutými nebo za majetkovými podstatami konfiskovanými
nebo znárodněnými, u nichž dřívější
majitel daně nezaplatil. Likvidních nedoplatků,
to je těch, které jsou za skutečně
existujícími poplatníky, máme jen
1.728,432.651 Kčs u daní přímých
a daně obratové; u všech daní dohromady
i s poplatky 2.004,810.091 Kčs. Toto srovnání
nám tedy nyní dává nejen jasný
obraz o dnešní hospodářské situaci,
ale také jasnou odpověď na otázku, zda
stoupá daňová morálka.
Přejdu nyní k otázce přesunu těžiště
příjmů z daní přímých
na daně nepřímé a zda je to něco
nového. Neuškodí podívat se zase trochu
do minulosti a porovnávat. Budu proto opět citovat
zprávu gen. zpravodaje k rozpočtu na rok 1935, t.
j. z 28. listopadu 1934. která uvádí: výnos
přímých daní je proti prelimináři
menší o 121,221.165 Kč, ale výnos daně
z obratu a daně přepychové je vyšší
proti prelimináři o 93,257.039 Kč. Dále
uvádí: všechny výnosové daně,
včetně daně rentové, daně z
tantiém a z vyššího služného,
daly v uplynulém roce státní pokladně
318,600.000 Kč; naproti tomu srážková
daň, kterou platí dělníci a úředníci,
přes citelný pokles důchodů vynesla
308 mil. Tak v roce nejhlubší hospodářské
krise a nezaměstnanosti, jakou až dosud dějiny
poznaly, kdy u nás bylo na jeden milion lidí nezaměstnaných
a kdy skoro polovina lidí zaměstnaných pracovala
omezeně a za mzdy skutečně žebrácké,
daně dělníků a úředníků
vynesly skoro tolik jako všechny ostatní výnosové
daně, které postihovaly bohaté přímo.
V té době zisky bank a velkých průmyslových
koncernů se téměř nezmenšily;
banky skupovaly nejen půdu, ale i menší podniky,
utužovaly se kartely a koncerny, měsíční
plat pro kancelářskou sílu byl 250 Kč
nebo i menší, plat dělníka také
100 Kč týdně, ale na tantiémy se sáhnout
neumělo a nechtělo.
Tentýž zpravodaj se 9. prosince 1935 při projednávání
státního rozpočtu na r. 1936 dotýká
otázky přímých daní znovu tímto
konstatováním: "Přesto, že proti
loňsku je výnos přímých daní
vyšší o 206 mil., zůstávají
vcelku do konce října o 1.300 mil. za rozpočtem
a do konce roku se již s rozpočtem nesejdou."
Jak víte, paní a pánové, nebyl rok
1935 obyčejným rokem; v tomto roce se již projevovala
zvýšená produkce válečného
průmyslu v důsledku ohrožení republiky
vývojem situace v Německu. Proto se kalkulovalo
s větším výnosem u daní přímých;
jak to dopadlo, dokazují vám uvedené číslice.
U daní nepřímých to šlo trochu
jinak. Velkým bylo neustále odpisováno, daňové
exekuce na ně neplatily, neboť vždy uplatňovali
hrozbu, že tedy podnikat nebudou, že to zavřou
a dělníky vyhodí na ulici, ať si je
stát živí a podporuje. Proto se hledala cesta,
jak bohatým ulevit a tíhu přenést
na ty malé. Posl. Remeš ve funkci gen. zpravodaje
pokračuje: "V minulém roce došlo k paušalování
daně obratové a důsledek toho a její
přirážky byl ten, že její výnos
dosáhl dosud nebývalé výše, bezmála
2.400 mil. Kč." To byla výše jistě
značná, když uvážíme, že
celý příjem z daní a dávek
byl tehdy preliminován v celkové výši
6.308,826.000 Kč. Pro zajímavost ještě
uvádím, že nedoplatky na daních dosáhly
koncem r. 1935 skoro 101/2 miliardy, a pan
zpravodaj to charakterisoval takto: "Tato obrovská
suma leží jako můra na našem hospodářství
i na agendě finančních úřadů
všech stolic." Správně se k tomu mělo
dodat, že tuto můru pociťovaly hlavně
statisíce těch nejmenších poplatníků.
Počet tehdy provedených daňových exekucí
u lidí, kteří neměli z čeho
platit, to plně potvrzuje.
Takový tedy byl, paní a pánové, vývoj
státních příjmů již v
dobách prvé republiky. Proto naše daňová
reforma musila být a je jiná než všechny
tehdejší velké i malé daňové
reformy dohromady. A výsledky naší daňové
reformy, která ještě není ukončena,
samy ukazují, kudy se musí brát vývoj
daňových zdrojů. Na praktických tabulkách
ukáži aspoň část tohoto problému.
Daň ze mzdy vynesla roku 1946 v celostátním
měřítku celkem 6.777 milionů Kčs;
r. 1946 činil její předpis 3.300 mil. Kčs,
poněvadž se počítalo, že bude provedena
její reforma. Ta se ovšem opozdila a tak r. 1947 činil
její výnos celkem 6.991,600.000 Kčs. Na r.
1948 byl předpis této daně 4.900 mil. a výnos
do 30. listopadu činil 4.316,400.000 Kčs. Výnos
byl menší proto, že už se projevil výsledek
její reformy.
Pro posouzení, jak se uskutečňoval předpokládaný
výnos přímých daní, byl vývoj
r. 1948 tento: předpis přímých daní
byl 16.621,700.000 Kčs a jejich výnos do 30. listopadu
1948 činil 17.501,700.000 Kčs. U daně z obratu
byl předpis 12.426,100.000 Kčs a výnos do
30. listopadu činil 12.110 mil. Tato čísla
tedy potvrzují - na rozdíl od všech předpovědí
národohospodářských znalců,
kteří jsou dnes za hranicemi - že rozpočtové
předpoklady byly reálné a správné.
Úleva na daních z pracovního důchodu
nebyla však poskytnuta jenom dělníkům
a úředníkům. Slib byl splněn
i u živnostníků a rolníků. K
porovnání opět jen několik čísel.
Počet poplatníků živnostenské
daně, kteří zásadně podléhali
předpisu živnostenské daně, byl celkem
271.657; z toho u živností řemeslných
151.695, u živností obchodních 119.962 poplatníků.
živnostenská daň byla však předepsána
jen ve 185.036 případech, a to u živností
řemeslných v 85.394 případech a u
živností obchodních v 99.642 případech.
K tomu by bylo potřebí zdůraznit, že
v nejnižší sazbě bylo zdaněno celkem
53.276 živností řemeslných a 59.317
živností obchodních, čili celkem 112.593
poplatníků z tohoto oboru v nejnižší
sazbě žádnou daň, přesto že
provozují živnost, neplatí tedy 86.621 živnostníků
a obchodníků. Tito dříve daně
platit museli, ať byl jejich zdravotní, finanční
a majetkový stav jakýkoliv. Proto nyní nemáme
žádné exekuce pro daňové nedoplatky
a žádné sebevraždy těch, které
daňový exekutor, poslaný na ně mocnými
a bohatými, připravil o veškeru naději
a možnost obhájit holý život. Kolik činí
přímý úbytek na této dani po
reformě, jsem bohužel nemohl pro tak krátkou
dobu a pro jinou skladbu rozpočtu opatřit, ale jest
jistě veliký a dovedou to nejlépe posoudit
ti, kterých se to týká, to jest malí
živnostníci a obchodníci sami.
Jaké výhody přinesla tato naše daňová
reforma zemědělcům, vynikne ještě
jasněji, provedeme-li srovnání v tomto sektoru.
Celkový úhrn všech zemědělských
závodů podléhajících zásadně
dani zemědělské je 1,144.469. Počet
zemědělských závodů, u kterých
byla zemědělská daň skutečně
předepsáno, je však podstatně nižší.
Je to celkem 105.309 závodů, t. j. asi jedna desetina
z celého počtu. Z toho počtu je celkem 64.354
poplatníků vlastnících půdu
do 15 ha. Jsou to především majitelé
svobodní, bezdětní, někdy také
výměnkáři, kteří při
svém výměnku vlastní ještě
půdu, kterou dětem neodevzdali, neb vlastníci
specialisovaných zemědělských podniků.
Kolik činí úbytek na této zemědělské,
dříve vlastně pozemkové dani v odvodu
do státní pokladny, rovněž nejlépe
posoudí 1,039.160 majitelů zemědělských
usedlostí, kteří jsou od placení daně
osvobození.
Na takto provedenou část reformy daně z pracovního
důchodu můžeme být právem hrdi.
Přímým zdaněním bereme tam,
kde skutečně je a kde důchod z práce
je vysoký. Je to skutečně progresivní
daňová reforma a reforma pokroková. Proto
také povede k větší a větší
daňové morálce a k odsouzení, a to
morálnímu odsouzení toho, kdo by chtěl
daňovou povinnost obcházet.
Zbývá mi jen, abych se dotkl otázky daně
všeobecné jako jednoho z nejhlavnějších
zdrojů příjmů na r. 1949. Už
vývojový postup v tvoření státních
příjmů, naznačený ukázkou
z období několika roků vývoje v prvé
republice, charakterisovaný na jedné straně
vzrůstem daňových nedoplatků, na druhé
menším příjmem přímých
daní a neustále se zvyšujícím
výnosem daní nepřímých, naznačoval
odklon od daní přímých k daním
nepřímým. Nutná ochrana malého
poplatníka určovala cestu naší daňové
reformě, kterou právě procházíme
Všeobecná daň do sebe vstřebala několik
druhů daní, jako obratovou, přepychovou a
řadu dalších podružnějších,
dále také část příjmů,
které neprocházely přímo státním
rozpočtem, jako část výdajů
intervenčního fondu, suchofondu a pod. Její
výnos je preliminován částkou 47.713,800
Kčs. Je tedy opodstatněna otázka, zda výnosový
předpoklad je správný anebo nakolik může
být správný. Když odečteme výnos
všech ostatních daní a dávek, které
jsou nahrazeny všeobecnou daní, vidíme, vezmeme-li
v úvahu všechny průvodní zjevy našeho
národního hospodářství, že
výnos byl kalkulován správně.
Odvod všeobecné daně do státní
pokladny se ještě nemohl projevit, a to z těchto
důvodů: Daň ze zásob, které
byly do 6. ledna u distribučních nebo jiných
článků touto daní postiženy a
jsou podchyceny v inventurách, jest splatná v 3
%ní sazbě dne 31. ledna t. r. Daň ze zásob,
jejíž výše je stanovena celním
sazebníkem, a to hlavně z textilií, kožešin
a kůže, je splatná až 31. března
t. r. Také odvody měsíční sazby
daně jsou splatný až 7. února t. r.
Zbývá tedy jedině vývoj v obchodech,
a to hlavně ve volném obchodu, jak se za těch
několik dní vyvinul, ze kterého je možno
načerpat určitou průkazní hodnotu
a vytvořit si tak představu o odhadu výnosu.
Přitom všem musíme však tento vývoj
posuzovat podle těchto činitelů: 1. Záměrně
šířená nedůvěra v reelnost
a trvání volného obchodu, 2. že vrstvy,
které naše opatření odkazuje na volný
trh, na něm ještě dosud nemusí nakupovat,
3. z toho vyvěrající další skutečnost,
že až dosud na volném trhu měli převahu
kupující z těch vrstev, které volného
trhu používají jen k zlepšení zásobování
na šatenky. Proto počáteční rozvoj
je těmito činiteli poznamenán a nedává
tedy stoprocentně správné možnosti usuzovací.
Celkový obrat na volném trhu dosažený
je proto daleko menší, než bude v dobách
pozdějších.
Přesto čísla naznačující
rozmach volného obchodu v těchto prvých dnech
jsou úctyhodná. Podotýkám dodatkem,
že to nejsou číslice konečné,
neboť ministerstvo vnitřního obchodu nemá
pochopitelně celkové a konečné záznamy.
Tak od 6. do 21. ledna podle údajů z českých
zemí činí obrat na volném trhu dosažený
v národním podniku Textilia, v obchodních
domech a prodejnách oděvů a obuvi přes
900 mil. Kčs. Volného benzinu se za 8 dnů,
rovněž podle neúplných záznamů,
prodalo v českých zemích přes 23.000
litrů. Přirozeně, že se účinnost
všeobecné daně projeví i v obratech
na trhu vázaného zboží a ve vývoji
trhů volného a vázaného na Slovensku.
I toto neúplně dosažené číslo
celkového obratu v prvých dnech, které rozvoji
volného obchodu nebyly nijak příznivé,
je skutečně veliké. Při pružnosti
zásad, podle kterých byla všeobecná
daň uzákoněna, budou jistě nutné
cenové korektury po načerpání zkušeností
učiněných. Počítá se
i s rozšířeným sortimentem volného
zboží a tím i s rozšířením
volného trhu. Omezil jsem se proto na údaje, které
jsem mohl získat a které jsou údaji autentickými.
Potvrzují, že předpoklady jsou správné
a že všeobecná daň zjednodušila naši
daňovou soustavu, čili je dalším vhodným
doplňkem naší daňové reformy.
Na závěr hodnocení retrospektivy vývoje
z dob prvé republiky a hodnocení již provedené
daňové reformy je třeba říci
ještě několik vět. Nenavazujeme na to,
co bylo v prvé republice. Tehdy totiž boj za postižení
poplatníků pomocí přímých
daní byl bojem správným. Veškeré
výrobní prostředky, a to hlavně velkých
průmyslových objektů a velkých pozemkových
latifundií, byly soustředěny v rukou buržoasie.
Proto snaha přesunouti daňová břemena
na široké vrstvy pomocí daní nepřímých
sloužila v tehdejší době ochraně
zisků těchto pijavic lidu. Oni si nic nedělali
z daně obratové, protože tu si ke svým
výrobkům nebo úkonům mohli podle zákona
připočítat. Bránili jen jen, nebo
obcházeli předpisy o daních přímých.
Dnes je situace jiná velké výrobní
prostředky a banky jsou v rukou společností.
Národní podniky odvádějí 70
% svých zisků do státní pokladny bez
jakéhokoliv daňového předpisu a dalších
31/4 % zisku odvádějí
do Fondu znárodněného hospodářství.
Pracovní důchod je, jak jsem dovodil průkazným
materiálem, zdaněn novým progresivním
a pokrokovým způsobem. Zmenšilo se o miliardy
přímé daňové zatížení
dělníků, úředníků,
živnostníků a rolníků. Celý
daňový výnos, a to daní přímých
i nepřímých, slouží zájmům
lidu, jak dokazuje rozbor státního rozpočtu.
To je jeden ze základních rozdílů
proti dobám předchozím.
Třídní prvek u všeobecné daně
postihuje především zbytek lidí, kteří
přímo nepracují nebo vlastní ještě
nahromaděné zisky. Pokud postihuje tu část
lidí, kteří poctivě pracují,
t. j. živnostníky a obchodníky nebo rolníky,
vlastnící nad 15 ha půdy, nechť si za
prvé uvědomí, že jsou to opatření
přechodná, a za druhé, že ještě
nejsme v takové situaci, abychom mohli dávat dvoje
daňově výhody. Nehrozí jim dnes berní
nebo soudní exekutor ani úpadky a konkursy jako
v jiných kapitalistických zemích. Každý
se může zapojit do pracovního procesu, neboť
není žádné nezaměstnanosti.
Proto hodnocení již provedené daňové
reformy a její dokončení, pokud ještě
není provedeno, má jiný obsah než dříve.
Pomáhá a zabezpečuje cestu k socialismu,
a to vlastními silami, vlastní prací, neboť
daňová soustava se stává dobrým
a účinným nástrojem socialistické
akumulace finančních prostředků, potřebných
k vybudování socialismu.
A nyní něco o státním hospodaření.
Údaje, které jsem již dříve uvedl,
poskytují i částečný obraz
o vývoji státního hospodaření
roku 1948. Pan ministr ve svém exposé k rozpočtu
na rok 1948 uvedl tolik materiálu, že nemusím
provádět žádný zvláštní
rozbor státního hospodaření. Nejsou
také ještě známy účiny
za celý rok a tak údaje, i když jsou dosaženy
za 11 měsíců, budou jak na straně
příjmů, tak na straně výdajů,
až se započtou výsledky 12. měsíce,
jistě hodně změněny. Za 11 měsíců
dosažené výsledky jsou tyto:
Příjmů podle rozpočtu mělo
býti v 11 měsících dosaženo 52.154,236.750
Kčs a bylo dosaženo 52.466,602.150 Kčs, tedy
proti rozpočtu bylo dosaženo více o 313,265.400
Kčs. Výdaje podle rozpočtu měly dosáhnouti
v období 11 měsíců výše
61.468,297.916 Kčs, a bylo vydáno jen 54.511,168.810
Kčs, tedy proti rozpočtovým výdajům
jeví se úspora 6.957,129.106 Kčs. Nebude
tedy schodek státního hospodaření
za rok 1948 tak vysoký, jak jej původně rozpočet
předpokládal. Mohlo by nás to jen těšit,
kdyby tyto úspory nešly převážně
na úkor neuskutečněných investic.
Tento přehled o výsledcích státního
hospodaření je dobrým úvodem k porozumění
rozpočtové materie. Přesto je nutno ještě
uvésti, že státní rozpočet na
rok 1949 se děli na 3 skupiny: skupina I. je rozpočtem
státní správy a je skutečným
státním rozpočtem. Skupina II. je rozpočtem
státních podniků, skupina III. rozpočtem
státního dluhu. Salda obou těchto rozpočtů
vplývají do rozpočtové skupiny I.
a jsou proto pouze pomocnými rozpočty. Rozpočet
je sdělán obdobně s rozpočty národních
podniků a dává tak dobrý celkový
pohled na jednotlivé výdajové položky
v celém našem hospodářství, a
to jak státní správy, státních
podniků, tak i podniků národních.
Je dobrou pomůckou pro státní statistický
úřad, a jak jsem již uvedl na začátku,
pro plánování zvlášť.
Celkový objem státního rozpočtu na
rok 1949 je tento: výdaje jsou stanoveny částkou
89.227,720.000 Kčs a příjmy jsou stanoveny
částkou 89.320,351.000 Kčs, je tedy státní
rozpočet na rok 1949 aktivní částkou
42,631.000 Kčs.
Ve srovnání s rokem 1948 jeví se státní
rozpočet na rok 1949 takto: výdaje v roce 1948 73.452,830.000
Kčs, výdaje v roce 1949 89 miliard 227,720.000 Kčs,
to je zvýšení u výdajů proti
roku 1948 o 15.824,890.000 Kčs, v procentech zvýšení
proti roku 1948 zhruba o 21 %. Ve srovnání kolony
příjmové je rozdíl tento: příjmy
v roce 1948 byly stanoveny částkou 62.457,600.000
Kčs, příjmy v roce 1949 89.320,351.000 Kčs,
to je zvýšení u příjmových
položek oproti roku 1948 o 26.862,700.000 Kčs, čili
v procentech zvýšení příjmů
o 41 procent.
Protože pan ministr financí ve svém exposé
provedl důkladný rozbor skupiny příjmové
a já sám jsem uvedl též řadu
těchto položek, přejdu ihned k položkám
výdajovým.
Na zvýšených položkách výdajových
se podílejí skoro všechny kapitoly s výjimkou
rozpočtu Národního shromáždění,
ministerstva pro sjednocení zákonů, ministerstva
spravedlnosti, ministerstva techniky, ministerstva výživy
a ministerstva pošt. Největší zvýšení
vykazují kapitoly 26., t. j. všeobecná pokladní
správa, kap. 23, Ministerstvo zdravotnictví, kap.
22, Ministerstvo soc. péče, a kap. 12, Ministerstvo
školství, věd a umění. Zvýšení
je odůvodněno u kap. 26 kromě jiných
menších úkolů zápůjčkami
státním podnikům na investice, službou
státnímu dluhu a zvýšenou potřebou
na úhradu investic svazků lidové správy.
V kap. 23 potřebami léčebné péče
vzhledem k zestátnění léčebných
a ošetřovacích ústavů a preventivní
zdravotní péče. V kap. 22 se zvyšují
výdaje na národní pojištění
a na péči o populaci. V kap. 12 je zvýšené
vydání na potřeby pro školy a školské
ústavy, na umění, na kultus, kulturní
styky s cizinou atd.