Plánování si vyžaduje členění
v tom smyslu, aby to odpovídalo celostátním
plánovacím potřebám, t. j. podle jednotlivých
druhů výdajů a příjmů.
Toto nové členění vyžaduje rozlišování
druhů vyšších a nižších;
to jest: osnově rozpočtu státní správy
jako vyššímu rozpočtovému pojmu
musí odpovídat osnova podrobného rozpočtu
státní správy jako nižšího
rozpočtového pojmu, a obdobně je tomu i v
rozpočtu státních podniků. Oboje tyto
osnovy byly vypracovány v součinnosti ministerstva
financí, gen. sekretariátu Hospodářské
rady a nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, a to na podkladě
osnov, vydaných gen. sekretariátem Hospodářské
rady pro jednotlivá hospodářská odvětví.
Liší se od sebe jen v některých podrobnostech
se zřetelem na odlišný charakter státní
správy. Rozpočet se tak stal jednoduchým
a přehledným. Prakticky každý, i s rozpočtovou
technikou neobeznámený, si může sečísti
hodnotu pozemků nebo jakéhokoli používaného
předmětu v kterémkoliv odvětví
státní správy nebo státního
podniku. Jejich označení je shodné s označením
téže položky v národních podnicích.
To vše má také neocenitelné výhody
pro statistickou službu, která právě
v plánovaném hospodářství dostává
svůj pravý obsah a poslání. Rozpočtový
zákon dále slouží potřebám
plánování tím způsobem, že
v § 12 ukládá všem místům
s prostředky rozpočtovými hospodařícím
povinnost předkládati čtvrtletní výkazy
o příjmu i vydání. Tak bude možné
odstraniti všechny závady, kdekoliv se objeví.
Odstraní se tím i spousta papírového
úřadování, a to je další
klad proti rokům předcházejícím.
Paní a pánové, uzavírám hodnocení
jak nového poslání státního
rozpočtu, tak i jeho nové skladby. I zde, zrovna
tak jako při hodnocení nového způsobu
projednávání ve věcně příslušných
parlamentních výborech, musím zcela objektivně
konstatovati klady, které nová skladba přináší.
Pokusím se nyní o věcné zhodnocení
námětů, které byly náměty
hlavními a nejvíce diskutovanými. Již
v předcházející části
své řeči jsem uvedl, že každý
státní rozpočet je odrazem života nebo
současného stavu ve všech odvětvích
národního hospodářství. Je
tedy jen pochopitelné, že podstatná část
úvah a námětů - a to nejen výboru
rozpočtového a hospodářského,
ale i ostatních výborů - se týkala
hospodářských problémů. Nebyl
diskutován jen problém hospodaření
státního, jako hospodaření nadstavby,
ale i otázky jednotlivých odvětví
a jednotlivých závodů. Podněty a úvahy
se dají zařadit asi do těchto skupin: otázka
reorganisace veřejné správy a její
zlevnění, otázka financování
hospodaření svazků lidové správy,
rozpočty a finanční plány podnikové,
mzdové fondy a reservy pracovních sil, úkolové
sazby a přísun surovin, otázka kontroly,
organisace peněžnictví, zahraniční
obchod, zásobování, sociální
a zdravotní problémy, výchova a kultura,
speciální otázky Slovenska atd., prostě
nebylo jedné palčivé otázky denního
života, které by páni kolegové a paní
kolegyně nevěnovali pozornost. Předem podtrhuji,
že nešlo o debatu nebo návrhy neuvážené,
licitační, ale že ve všech řečech
a návrzích byla obsažena snaha zladit zájmy
jednotlivců, skupin nebo oborů se zájmy celostátními.
Podle významu a dosahu řešení patří
na prvé místo beze sporu pozornost věnovaná
problému reorganisace a zlevnění veřejné
správy. Odstranění dvoukolejnosti, které
dříve naráželo na zuřivý
odpor příslušníků reakce v parlamentě
a ve vládě, je nyní uskutečněno
uváděním krajského zřízení
v život a přenášením kompetence
na KNV, ONV a MNV v duchu naší nové ústavy,
Ústavy 9. května. Všichni páni kolegové
tento probíhající proces kladně hodnotili.
Taktéž zdůraznili, že v nové veřejné
správě, ať již se tím slovem myslí
vlastní státní správa nebo část
svazků lidové správy, mohou nadále
být ve službách jen lidé dnešnímu
systému oddaní a přesvědčení
stoupenci lidově demokratického režimu. Bylo
konstatováno, že vývoj s hlediska a měřítka
celostátního nemá stejnou intensitu nebo
stejné tendence, srovnáváme-li vývoj
v zemích českých a na Slovensku. Projevuje
se to také tím, že jsou na stejné účely
různé výdajové položky. V případech,
kde jsou tyto položky určeny na rozvoj průmyslově-technické
základny na Slovensku, považují to všichni
za správné, tam, kde to není možné
jednostranně konstatovat, jako u SNR, nemá se to
v budoucnu opakovat. Zřízení meziministerské
komise pro zmenšení a převedení přebytečných
státních a veřejných zaměstnanců
do výroby kvitovali všichni řečníci
s povděkem. Dnešní složení vlády
a její pracovní methody jsou pro všechny zárukou,
že komise své poslání také ke
všeobecné spokojenosti a k prospěchu celku
úspěšně skončí.
Decentralisace finanční státní politiky,
projevující se tím, že u každého
KNV a pak i u ONV bude přivtělena berní agenda,
je hodnoceno rovněž jako důležitý
politický akt. I dosud málo milované odvětví
státní správy se tím přiblíží
lidu a jeho zlidovění položí základy
nové, lidově demokratické daňové
politiky. Finančním referentům ve spojení
s celým daňovým aparátem má
podle přání členů NS připadnout
důležitý úkol ozřejmovat účely,
které pomáhají poplatníci plnit tím,
že řádně konají své daňové
povinnosti.
Jestliže svazky lidové správy čerpají
podle rozpočtu na r. 1949 55,2 % svých příjmů
ze státní pokladny, pak jsme se všichni shodovali
v tom, že bude lépe, aby rozpočty svazků
lidové správy byly příště
obsaženy přímo ve státním rozpočtu.
Již s tohoto hlediska byla také zdůrazněna
větší odpovědnost pracovníků
lidové správy při sdělávání
rozpočtů a při všech otázkách
souvisících s hospodařením národních
výborů. Tato cesta, kterou jsme již nastoupili,
odstraní rozdíl mezi chudými a bohatými
okresy nebo obcemi a tím také budeme napomáhat
plánovité výstavbě nových sídlišť
nebo dosídlení jednotlivých krajů
podle skutečné potřeby.
Při hodnocení nového způsobu financování
svazků lidové správy a té okolnosti,
že stát přebírá i dluhové
závazky svazků lidové správy, bylo
správně poukázáno na rozdíl
v řešení tohoto problému dnes a v minulosti.
Lidová správa dnes představuje skutečný
lidový orgán státní moci a to ve smyslu
naší ústavy. Dříve byla pravomoc
lidových zástupců záměrně
omezena a t. zv. "samospráva" nejenže byla
vydána zvůli byrokratického aparátu,
ale i opatřování zdrojů příjmů
bylo uzpůsobeno zájmům vládnoucí
třídy. Dluhové břemeno se nikdy neřešilo
a tak to bylo druhé závaží, kterým
se "samospráva" prakticky znemožňovala.
Při projednávání státního
rozpočtu v období prvé republiky se mnoho
mluvilo o tíživé a nesnesitelné situaci
samosprávných svazků, nad jejich zadlužením
se ronily krokodýli slzy, ale nikdy se jim - a to z důvodů
politických - nepomohlo. Teprve naše opatření
uskutečňují pravou lidovou správu
a zbavují jak okresy, tak obce tíživého
dědictví minulosti.
Svým významem ihned za tento podnět patří
otázka kontroly. V době, kdy se uskutečňuje
přechod ze státu lidově demokratického
ve stát socialistický a kdy socialismus není
jen agitačním heslem, nýbrž je ve stavu
uskutečňování, má kontrola
mimořádný politický význam.
Na kontrolu nestačí sebelépe vybavený
úřad se sebelepším odborně školeným
personálem. Nechci a nebudu se také dovolávat
žádných autorit, abych jejich citáty
podepřel význam kontroly. Co chci zdůraznit,
je, že ani já, ani kolegové nebo kolegyně,
kteří se touto otázkou zabývali, nedívali
se na problém kontroly s hlediska pana účetního.
Zabývali se kontrolou v celé její šíři.
Ve státě, ve kterém je v jeho platné
a dodržované ústavě řečeno,
že všechna moc pochází z lidu, musí
i kontrolní moc pocházet z lidu. Národní
shromáždění samo nestačí
ani ve spolupráci s NÚKÚ a Najvyšším
kontrolným dvorom obsáhnout celou kontrolu. Ono
je jen nejvyšším místem lidové
kontroly. Ve své kontrolní činnosti spolupracuje
těsně s NÚKÚ, který podle názorů
pp. poslanců má být v nejkratší
době sloučen s dosavadním Najvyšším
kontrolným dvorom v Bratislavě v jeden centrální
kontrolní orgán. Tento názor pánů
kolegů a paní kolegyň byl opřen o
znění naší nové ústavy,
která přesně vymezila kompetenci celostátních
i slovenských orgánů. Jednotnému státu
odpovídá jednotný centrální
úřad. Spolupráce, která nastala mezi
NÚKÚ a NKD v Bratislavě po únorových
událostech, byla s díky vzata na vědomí.
(Hluk. - Předseda zvoní.)
Pokud jde o mnohost kontrol, doporučují zde členové
výborů přímé jednání
mezi jednotlivými kompetenčními resorty,
aby se množství dohlídek omezilo a věnovala
se větší péče kvalitě
dohlídek.
Nebyly by nám nic platné kontroly v tom směru,
jak je za prvé republiky prováděl parlamentní
kontrolní výbor, který našel třeba
6 šroubů, které ve státním skladišti
nebyly zachyceny inventurou. Přitom nechtěl nebo
nedovedl najít a zabránit daňovým
defraudacím, jak je prováděl ve velkém
Baťa, nebo na příkl. jiný výtečník,
gen. ředitel uhlobarona Larische-Mönicha dr Zajíček,
nebo inž. Kumpera, gen. ředitel Waltrovky v Praze,
který zadržel pro sebe jen maličkost, asi 45
mil. zatajených a neodvedených daní. Pro
národ a stát zachráníme stamilionové
hodnoty, když povolaným kontrolorem se bude cítit
každý dělník a úředník
přímo na svém pracovišti. Všichni
pracující musí kontrolovat, jak se hospodaří,
jak se provádějí ty nebo ony práce,
a to také měli na mysli všichni ti, kteří
zdůrazňovali nutnost systematické a politické
kontroly. Masová lidová kontrola nám musí
zajistit přesné a dochvilné plnění
naší pětiletky jako cesty vedoucí k
socialismu. Masová lidová kontrola, prováděná
přímo všemi zúčastněnými
pracovníky na jednotlivých pracovištích,
zabrání a znemožní pokusy o sabotáž
nebo obohacování se. A v této kontrole může
pomoci všechen pracující lid, který
je tvůrcem nových hodnot, ten lid, který
je podle naší ústavy zdrojem veškeré
moci v tomto státě.
Kontrolní činnost podle mínění
pánů poslanců nemá také být
vyčerpána jen kontrolním posláním
samým. Dohlídky mají mít i kladné
stránky a mají pomáhat řešit
jednotlivé konkretní úkoly, ať již
v oboru tvorby cen, zhospodárnění provozu
nebo stanovení některých závazných
norem, nebo podnikového rozpočtování
a finančního plánování, či
jiných konstruktivních úkolů. Proto
potřebujeme vedle zkušených a odbornými
znalostmi vybavených úředních orgánů
nejen součinnost Národního shromáždění
jako nejvyššího místa lidové kontroly,
ale především i součinnost s nejširšími
lidovými vrstvami, jak jsem to již zdůraznil.
Vzhledem k významu kontroly při budování
socialismu, považují poslanci částku,
kterou věnujeme na rozpočet NÚKÚ a
která se rovná 0.18 % státních výdajů,
za nízkou a nedostačující. Rovněž
tak se objevila otázka, zda by nemělo býti
pamatováno při vydání nového
zákona o NÚKÚ ve smyslu naší
ústavy na to, aby byl tento úřad vybudován
na principu dvouinstančním. Tato část
připomínek pánů poslanců je
tedy určena naší vládě a jistě,
až bude otázka na pořadu dne, bude se vláda
touto úvahou zabývat.
Peněžnímu sektoru byla věnována
pozornost v několika směrech: jak se projevilo v
hospodaření peněžních ústavů
opatření podle zákona čís.
181/48 Sb., na základě jakých předpokladů
se došlo k odvodu zisku vyčísleného
v částce 100 mil. Kčs, o kontrole korunou,
o úvěrové politice atd. Na konkretní
dotazy odpověděli zástupci ministerstva financí
a podněty jsou zachyceny ve společné zprávě.
Svou povahou by sem patřily i podněty měnové
a podněty týkající se Likvidačního
fondu měnového. Ve společné zprávě
zachyceny nejsou, ale zástupci ministerstva financí
si je poznamenali jako podněty pro praktická opatření,
týkající se jejich uskutečnění.
Při hodnocení tohoto sektoru národního
hospodářství, se kterým tak úzce
souvisí pevnost naší měny, bylo zvlášť,
a to po právu, zdůrazněno, že se reakcí,
která se právě zde snažila zasadit našemu
hospodářství citelnou ránu, nepodařilo
způsobit vážnější škody.
I přestavba peněžních ústavů
a jejich slučování prošlo bez poklesu
vkladů a tvorba nových úspor pokračovala
i v tomto roce. Plánování úvěrové,
zavedené zemědělským a živnostenským
úvěrem s pevnou úrokovou mírou a s
ustanoveními, která zabezpečují dlužníka
v případě nezaviněné neschopnosti
platit úroky a splátky na dlužnou částku,
je podle hodnocení poslanců činem záslužným
a již i v té krátké době přineslo
své ovoce. Svědčí o tom bohaté
zkušenosti a hodně zájemců, hlavně
o úvěr zemědělský.
Velmi cenné podněty a zkušenosti z oboru podnikového
rozpočtování, mzdového katalogu a
mzdových norem, mzdových fondů, přísunu
surovin a pod., kterých bylo tolik sneseno při výborových
pracích, zasluhují jistě pečlivějšího
zhodnocení, než jim mohu dáti já. Ostatně
ještě i při podrobné debatě v
plenu bude jednotlivými řečníky sneseno
mnoho nových zkušeností právě
z tohoto sektoru. Byla nadhozena otázka speciálního
školení rozpočtových referentů
jednotlivých závodů, otázka reorganisace
jednotlivých ministerstev, další rozmisťování
průmyslu a využití dosavadních vhodných
objektů. Motivem zde byla myšlenka zladit všechny
tyto úkony jak s prospěchem celku, tak i se zřetelem
na potřeby krajů, hlavně oněch, kde
je dostatek místních zdrojů surovin a také
dostatek pracovních sil. Taktéž otázka
organisování různých výstav
s ohledem na jejich význam má velkou důležitost
a bylo vycházeno ze zkušeností posledních
několika let, které mluví pro to, aby se
tato činnost koordinovala.
Množství nanesených námětů
mi znemožňuje, abych je mohl všechny komentovat
a zhodnotit tak, jak by zasluhovaly. O některých
se vyjádřili buď páni resortní
ministři nebo experti a byly vzaty v úvahu jako
vodítko při provádění státního
rozpočtu, nebo jich bude použito při sdělávání
příštího státního rozpočtu.
S obsahem některých shodných nebo podobných
podnětů chci ještě slavné Národní
shromáždění seznámit.
Povšechně předesílám toto: Ať
již jde o náměty z oboru zahraničního,
branného a bezpečnostního, ústavně-právního,
soc.-politického, zdravotnického nebo kulturního,
či zemědělského, živnostenského,
osídlovacího a pod., všechny jsou motivovány
zájmem o upevnění lidově demokratického
režimu, zájmem o prospěch a zdraví lidu,
zájmem o utužení bratrských přátelských
smluv se zeměmi lidově demokratickými a v
neposlední řadě o to, abychom se u těchto
zemí také učili.
Prohlašují-li naši odpovědní zemědělští
pracovníci, že se zásadami zemědělského
plánování se musí obeznámit
celý náš venkov, a věnuje-li se taková
pozornost zemědělskému družstevnictví,
pastvinám a celé zemědělské
produkci, vzpomíná-li se při tom i na nutnost
spojiti theorii a praxi v tom směru, aby tomu odpovídala
i struktura naší České zemědělské
akademie, pak v tom je záruka, že vývoj naší
vesnice půjde rychle kupředu. Mechanisace, scelování
a vodovody, kolik na to můžeme dát a kdy to
uskutečníme, to jsou dnes hlavní themata
i mladých lidí na venkově. A na tato themata
odpovídá i náš státní
rozpočet, a to podle našich možností a
naléhavosti těchto úkolů.
Co dělat v pohraničí, komu přidělit
činžovní domy, jak dále dosídlit
pohraničí, jakým způsobem dát
kulturu, a to dobrou kulturu, i do těch nejvzdálenějších
míst, jak rozmístit lékaře a zdravotnickou
službu - a to opět mluví o tom, že zde
promluvili znalci místních poměrů,
skuteční lidoví zástupci, kteří
zde na základě zkušeností a skutečností
rýsují lepší distribuci těchto
nezbytných potřeb.
Stát není jen Praha, a občané republiky,
ať žijí a pracují kdekoliv, mají
právě takový nárok na kulturní
bohatství, jako žijí-li v hlavním městě.
Proto to nebylo jen hájení regionálních
zájmů ani v tom případě, když
šlo o kategorický požadavek dát tolik
a tolik na brněnskou filharmonii a postarat se o to, aby
se co nejdříve dala brněnskému kulturnímu
stánku nová budova. Připomínky o rozmístění
školství, hlavně vyššího stupně
středních škol, jsou rovněž na
místě. Nové učebnice a nového
ducha do škol - to je volání, které
má již nejen ozvěny, ale i praktické
příklady, jak to chceme dělat v praxi.
Vážným podnětem je podnět mladší
generace, která se domáhá sloučení
studentských majetků a nadací a zvýšení
studijních stipendií žádá se
dále o zrušení studijních tax a poplatků,
které ještě dnes jsou na Slovensku v platnosti.
Všímá si i zdravotních potřeb
studentstva a zapojení do národního pojištění.
Podobného rázu byly i podněty týkající
se výtvarných umělců. Umělci
již nemusejí hladovět, nevzdáváme
jim poctu až po smrti, ale je ještě mnoho toho,
co bychom měli zlepšit. Požaduje se nový
způsob řešení pomoci výtvarným
umělcům, hlavně dorostu. Socialistický
realismus se nenarodí bez pomoci lidu a bez spojení
umělců s lidem; proto i rozpočtové
položky ministerstva školství, věd a umění
a ministerstva informací a osvěty by měly
být těmto požadavkům lépe uzpůsobeny.
Sociálně-političtí pracovníci
jsou si vědomi velikosti a naléhavosti úkolů,
které mají řešit. Mobilisace pracovních
reserv nemůže jít jen po linii zapojení
přebytečných sil ze státní
a veřejné správy. Růst počtu
státních zaměstnanců byl téměř
zastaven a jen počet zaměstnanců veřejné
správy je podstatně vyšší, než
byl v roku 1945. Proto se musí reservy hledat tam, kde
jsou. Výstavba dětských jeslí a celodenních
mateřských školek může uvolnit
tisíce žen z domácností a provést
tak jejich faktické zrovnoprávnění.
S tím souvisí i problém přednostního
a zlepšeného zásobování pracujících
a ještě lepší, a to preventivní
lékařská péče.
Vybral jsem ty hlavní a podstatné náměty
a omlouvám se všem těm, jejichž náměty
jsem nezpracoval. Nejsou totiž všechny s hlediska rozpočtového
stejně důležité, a s hlediska věcného
jsem již několikrát zdůraznil, že
jich bude skutečně použito. Nejdůležitější
s hlediska rozpočtového jsem si ponechal nakonec,
poněvadž také úzce souvisí s
materiálním rozborem rozpočtu, což bude
tvořit konečnou partii mé zprávy.
Daňová reforma, jejíž část,
týkající se nového podchycení
tak zv. pracovních důchodů, je téměř
skončena a na jejímž dokončení
se pracuje, byla předmětem zájmu především
pracovníků odborářských a rozpočtových.
Podněty a dotazy se týkaly jak nových zásad
a praxe, tak i tvorby daňových nedoplatků,
daní přímých a nepřímých
a konečně daně všeobecné. Nejprve
tedy k otázce daňových nedoplatků.