So znárodnením dopravy zamestnanci ešte rýchlejšie
splynú s robotníkmi iných sektorov národných
podnikov. Týmto činom sa dopravní zamestnanci
stávajú rovnocennými partnermi a pracovníkmi
vo výrobe. Odpadnú zbytočné škriepky
a zároveň sa utuží vzájomná
dôvera, ktorá je tak potrebná medzí
všetkými pracujúcimi na našej ceste k
socializmu.
Dopravné podniky sa lúčia so štátnou
správou. Štátna správa bude mať
len výsostný dozor, normotvornú a koordinačnú
činnosť. Do prevádzky podniku budú mať
čo hovoriť len tí, ktorí ju budú
prevádzať a za ňu zodpovedať. Do štátnej
správy naše dopravné podniky sa raz vrátia,
ale to už nebude štátna správa, zaťažená
byrokratizmom a balastom minulosti, to bude štátna
správa nová, socialistická, v ktorej budú
zdravé podnikové ministerstvá.
Pri procese znárodňovania dopravných podnikov
budú určité ťažkosti. Nájdu
sa aj kuvici a kritici. Tým najlepšie odpovedia zamestnanci
svojou pripravenosťou a obetavou prácou, ktorá
sa už nie raz ukázala. V tomto procese sú si
zamestnanci vedomí, že nie je možné na
podniku stiahnuť roletu a vypísať: Neúradujeme,
lebo organizujeme. Výkon dopravy nesmie klesnúť
ani o jedno percento, ba naopak musí sa zvýšiť,
aby sme dokázali, čo je tvorčia sila pracujúceho
ľudu. Úspešné splnenie dvojročnice
v doprave nás oprávňuje k tomu, aby sme dôverovali
naším statočným dopravákom aj
pri tomto vážnom kroku. Opretí o svoju slávnu
stranu a o Revolučné odborové hnutie, štartujú
dopraváci do veľkých a ťažkých
úloh päťročnice, že svoje úlohy
obetave splnia v nových národných podnikoch,
je vecou ich dopraváckej cti. Úlohy statočne
splnia, lebo majú radi svoju prácu, svoju republiku
a svojho milovaného prezidenta Klementa Gottwalda.
(Dlhotrvajúci potlesk.).
Podpredseda Valo: Ďalším rečníkom
je pán posl. inž. Novák, ktorému
dávam slovo.
Posl. inž. Frant. Novák: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Bylo správně řečeno, že doprava
je páteří hospodářského
života. Tuto pravdu jsme poznali nejlépe po svém
osvobození, kdy nám okupanti nechali rozrušené
dráhy, zničené mosty, znehodnocené
silnice, polovinu železničního vozového
parku, a to využitého do krajností, a dopravní
systém zaměřený jen na válečné
potřeby. Tenkrát se ukázala cena naší
modré armády. V krátké době
se jezdilo sice ne dobře, ale jezdilo se, doprava zboží
sice vázla, byly velké potíže, ale dopravovalo
se. Proto právem při mnoha příležitostech
byl vysloven a zdůrazněn dík našeho
lidu všem zaměstnancům dopravy za vynikající
výkony. Doprava sice netvoří přímo
hospodářské statky, ale svou službou,
t. j. převážením s místa, kde
zboží je, na místo, kde ho má být
použito, ať už k výrobě nebo k potřebě,
je stejně důležitou složkou hospodářského
dění jako výroba. Nic by neprospěla
sebevýhodnější a sebedokonalejší
výroba, kdybychom nemohli výrobky dopravit na místo
spotřeby bezpečně, ve vhodné lhůtě
a přitom co nejlevněji.
Speciálně pro Československou republiku jako
vnitrozemský stát jest otázka levně
a dobře organisované dopravy velmi důležitá.
Protáhlý tvar naší republiky a její
hornatý ráz není pro dopravu vhodný.
Taktéž struktura našeho hospodářství,
vzdálenost od zahraničních zdrojů
surovin a od našich i zahraničních odbytišť
je handicapem pro náš hospodářský
život. Jiné evropské státy jsou v podstatně
výhodnější situací, a v podobné
situaci jako my je snad pouze Švýcarsko. Uvědomíme-li
si, že asi čtvrtinu našeho národního
důchodu zaplatíme jako úhradu nákladů
dopravních a s dopravou souvisejících, vidíme
jasně, co znamená doprava v našem hospodářském
životě. Nevýhodnou dopravní polohu musíme
jak ve vnitřní spotřebě, tak v importu
a exportu zaplatit snížením životní
úrovně pracujících. A práve
proto záleží na tom, aby doprava byla organisována
co nejlépe a co nejúčelněji a aby
byla co nejlevnější. V zahraniční
dopravě jsme byli po roku 1945 odkázáni prakticky
na milost a nemilost sousedů. A tu vzpomínáme
na naši dobrou dopravní situaci před tragickými
událostmi v roce 1938 a 1939, kdy v důsledku celkové
dopravní politiky se okolní zahraniční
správy přístavní ucházely o
naše transporty a kdy jsme měli v zahraniční
dopravě opravdu výhodné podmínky.
Dobrým pomocníkem zde byla naše plavba. Její
nízké dopravní sazby byly vlastně
jakýmsi tarifním regulátorem a hlavním
instrumentem při jednání o dosažení
výhodné sazby u cizích drah a u správ
různých evropských námořních
přístavů.
I když zeměpisný tvar republiky přináší
tuzemské dopravě mnoho potíží,
má na druhé straně pro nás zase značné
výhody, pokud jde o transitní dopravu, a pomáhá
nám v zahraniční tarifní politice.
Četné důležité dopravní
spoje v mezinárodní dopravě protínají
naši republiku a cizím dopravním správám
a cizímu hospodářství proto záleží
na tom, aby i u nás dostaly různé transitní
výhody. S československé strany je pak možno
požadovat výhody pro naše transporty při
transitu těmito státy.
Důležitost dopravy jako nevyhnutelné součásti
výměny zboží došla výrazu
v sumě, kterou pro ni určil dvouletý a pětiletý
plán a v úkolech, které jí byly uloženy.
Podle dvouletého plánu mělo se naše
dopravnictví svým výkonem dostat na výkon
z roku 1937 a pro investiční účely
v dopravě bylo určeno přes 18 miliard, tedy
asi 26% celkové investiční částky.
Víme, že doprava svoje úkoly překročila.
Pětiletý plán ukládá železniční
dopravě zvýšení i v dopravě nákladové
o 39%, v osobní o 27%, v silniční dopravě
nákladové o 39%, v osobní o 36%, v říční
dopravě o 70%, v letecké o 120%, a na investice
je určeno 52,9 miliardy, tedy asi 16% celkové investiční
částky.
Je samozřejmé, že kromě prostředků
materiálních musí být dány
dopravě takové organisační formy,
aby mohla svým velkým úkolům dostát.
Podle dnešního stavu je vrchnostenská agenda
pro všechny složky dopravy soustředěna
v ministerstvu dopravy. Přitom však toto ministerstvo
je též vedoucím orgánem pro provoz železniční
a pro provoz celé státní autodopravy. U plavby
a letectví je ministerstvo dopravy skutečně
pouze vrchnostenským orgánem, kdežto provoz
zůstává v rukou dopravních podniků.
Sloučení agendy vrchnostenské a provozní
není výhodné, poněvadž provozní
věci zbytečně zatěžují
orgán vrchnostenský, a na druhé straně
řešení četných běžných
otázek, které se týkají provozu a
hospodárnosti, je při takové organisaci zpomalováno.
Řešení četných problémů
se tím jen ztěžuje a ubírá se
mu na pohyblivosti.
Ústavou 9. května byly dány definitivní
podklady organisace, a to §§ 148 a 162, a pokud se týče.
formy, § 150, podle něhož stát spravuje
národní majetek buď přímo nebo
prostřednictvím národních podniků.
Tyto podniky musí být vedeny podle zásad
obchodního podnikání. Proto vítáme,
že ze dvou alternativ daných § 150-ústavy
podniky státní nebo národní - byla
zvolena forma národních podniků, která
se u nás plně osvědčila. Vytvořením
národních podniků dopravních je odpoután
provoz dopravy od státní vrchnostenské agendy.
Ministerstvo dopravy bude úřadem dohlédacím,
koordinačním a normotvorným, střediskem
plánovacím a organisačním.
V oboru plavebním jsme měli obě tyto složky
dosti dobře rozlišeny: plavební podniky, které
se věnovaly jen plavebnímu provozu, a plavební
úřad jako úřad vrchnostenský
pod vrchním vedením ministerstva veřejných
prací, nyní ministerstva techniky, které
obstarávalo prostřednictvím zemských
úřadů také technickou agendu vodocestnou.
Toto oddělení agendy bylo nutné, ježto
vodní stavby potřebné k provozu vodní
dráhy neslouží jen tomuto účelu,
nýbrž řadě jiných všeobecně
prospěšných úkolů a nemohou tedy
být posuzovány a stavěny jen s hlediska vodní
dopravy, nýbrž se stanoviska nejvyšší
všeobecné prospěšnosti. Kromě toho
přicházela zde v úvahu ještě
otázka mezinárodního používání,
tak důležitá se zřetelem na reciprocitu.
V oboru leteckém je mezinárodní vzájemnost
ještě více vyjádřena. Zde provozuje
leteckou dopravu stát prostřednictvím podniku
československých aerolinií, a to podle zásad
podnikového zákona pod vrchním vedením
ministerstva dopravy. Ale dopravu provozují zde též
cizozemské letecké společnosti, které
používají letišť, letištních
a provozních zařízení a služeb
podle zásady smluvní reciprocity.
Automobilová doprava ČSD je stejně jako letecká
doprava poměrně nedávného data a její
rapidní vzrůst byl neobyčejně podporován
rozrušením železniční dopravy válečnými
událostmi a zejména pružností a přizpůsobivostí
tohoto druhu dopravy, snadností jejího zavedení
a vůbec rozvojem automobilismu.
Železniční doprava zůstane ovšem
i nadále základem naší dopravní
politiky. Plavba může konkurovat železnici lácí
dopravy, ovšem na úkor rychlosti, letadlo svou rychlostí,
automobil svou přizpůsobivostí, ale masová
doprava nákladní i osobní, zejména
na větší vzdálenosti, zůstane
i nadále bezkonkurenčně vyhrazena železnici
přes její vysoké investiční
náklady. Rovněž v mezinárodním
měřítku nepřestanou být železnice
nejdůležitějším spojovacím
prostředkem a pro nás jako stát transitní
nejcennějším instrumentem pro dopravní
a tarifní jednání se sousedními státy.
Nebylo by účelné mluvit o podrobnostech.
Jak důvodová zpráva, tak i vývody
řečníků a p. ministra pošt osvětlily
celou látku vyčerpávajícím
způsobem. Ale již z těch několika poznámek
o různých dopravních oborech vyplývá,
že jsou velmi odlišného charakteru, a proto bylo
přirozené, že místo jednotného
dopravního podniku, který by byl jen násilným
konglomerátem nestejnorodých prvků, navrhuje
se 6 národních podniků: čs. dráhy,
automobilová doprava, plavba labská, plavba oderská,
plavba dunajská a aerolinie. Každý tento podnik
představuje ucelený útvar, jehož správu
je možno účelně svěřiti
jednomu odpovědnému funkcionáři, jehož
zvlášť významné postavení
je zdůrazněno tím, že je ustanoven vládou
a že je zároveň předsedou představenstva.
Podniky podléhají sice státnímu dozoru,
vykonávanému ministerstvem, ale autonomie jejich
je ve srovnání se státním podnikem
veliká. Proto můžeme právem očekávati,
že jejich správa bude vedena pružně, plánovitě,
rozhodně a tak, jak to budou okamžité poměry
vyžadovat ale pod osobní odpovědností
vedoucích orgánů, a při tom šetrně,
aby to odpovídalo zájmům státu.
Národním podnikům dopravním přísluší
podle § 10, odst. 2, vykonávati nebo obstarávati
samostatně také všecky práce a pomocné
úkony, jež slouží účelům
jejich činnosti, i když by k ním jinak bylo
třeba živnostenského oprávnění.
Prakticky ovšem jde pouze o to, aby byla podnikům
umožněna pokud možno nejúčelnější
organisace práce. Je třeba, aby dopravní
podniky měly vlastní dílny, loděnice
a pod., kde by mohly provádět nutné opravy.
Dráhy mají ve svém provozu vlastní
plynárny, vodárny atd. a jde také o zřízení
vlastních prodejen jízdenek, reklamních kanceláří
a pod.
Je samozřejmé, že výdaje s provozem
spojené hradí tyto národní podniky
z provozních prostředků a že prostředky
na investice si mohou opatřiti úvěrem u peněžních
ústavů; ale je zase správné, že
zákon zabezpečuje, že investice uložené
k provádění celostátního hospodářského
plánu budou hrazeny státním příspěvkem,
pokud by byly pro podniky neúnosné.
Má-li býti hospodaření dopravních
podniků postaveno na dobrý základ a má-li
se získati jasný obraz výsledků jejich
provozní činnosti, musí dostati též
úhradu za výkony, které musí obstarávati
v naléhavém zájmu národního
hospodářství nebo zájmu státním.
Jsou to různé slevy jízdného nebo
výjimečné sazby z důvodů tarifně-politických.
Nemělo by smyslu, aby dopravní podnik vydělával
a našemu hospodářství vznikala zatím
mnohonásobná škoda. Na př. nízké
dopravní sazby na Labi nebo Odře jsou podkladem
pro tvoření sazeb u sousedních drah při
dopravě železných rud, fosfátů,
pyritů atd. Podniku vznikne tím ztráta, ale
poněvadž jen menší část
množství jde po vodě, je výhodné
převzíti tyto ztráty. Naše labská
plavba sama ušetří takto našemu hospodářství
při normálních poměrech na dopravném
3 až 4 mil. dolarů za rok. Tato zásada optimálního
výsledku v celkovém hospodářství
platí i pro tarifní politiku vnitřní,
poněvadž dopravní výlohy se plně
přelévají do ceny výrobků a
tedy zisk docílený touto službou znamenal by
na druhé straně ztrátu. Proto rozumná
tarifní politika je neodlučnou součástí
praktického provádění zásady,
vyjádřené v § 11, odst. 1, že dopravní
podniky jsou povinny uspořádají svůj
provoz tak, aby co nejlépe a nejhospodárněji
obstarávaly dopravní potřeby státu.
Tedy nikoli ziskový moment má zde býti vodítkem,
nýbrž snaha po nejlepší službě,
které se má dosáhnouti dobrou a účelnou
organisací jak u podniků samých, tak i koordinací
jejich činnosti. Nikoli konkurenční boj podle
zásad liberalistických, nýbrž soutěžení
ve výkonu, ve skutečné a účelné
službě, vzájemná těsná
spolupráce k dosažení nejlepšího
pracovního výsledku mají zde býti
motivy činnosti. Je třeba, aby si všichni uvědomili
a to hlavně ti, kteří pracují v dopravě
že ne pouze zákon a podnikové statuty vytvářejí
účelnou organisací, nýbrž že
zde musí býti opravdový duch spolupráce
a služby vzájemné i služby celku, a dobrá
vůle, které pomohou vybudovati dopravu tak, jak
ji potřebujeme a pro budoucnost potřebovat budeme.
Úkoly jsou velké a v budoucnosti porostou. Bude
třeba překonávat mnoho potíží,
ale jen touto cestou je možno dostati se k cíli kterým
je co nejdokonaleji působící doprava a tím
prospěch celého národního hospodářství,
prospěch celého státu a jeho obyvatelstva.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je už nikto prihlásený,
rozprava je skončená.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi za výbor hospodársky,
posl. Zacharovi.
Zpravodaj posl. Zachara: Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor ústavno-právny, posl. dr Langrovi.
Zpravodaj posl. dr Langer: Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
za výbor rozpočtový, posl. Juhovi.
Zpravodaj posl. Juha: Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Sú nejaké návrhy
opráv alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. dr Langer: Do tisku 190 se vloudily tři
nepatrné chyby. V § 1, odst. 1, č. 4, písm.
c) "Remorkáže" je třeba změnit
na "Remorkáží". V § 11, odst.
2, v 7. řádce je třeba za letopočet
1875 dáti čárku, a v § 25 v 5. řádce
od začátku za slovem zákona místo
dvojtečky středník.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 4 časti, 5 oddielov, 28 paragrafov, nadpisy
častí, nadpisy oddielov, nadpisy paragrafov, nadpis
zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kdo teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 4 časťami, 5 oddielmi, 28 paragrafmi,
nadpismi častí, nadpismi oddielov, nadpismi paragrafov,
nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy
výborovej, s opravami práve uvedenými, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej. (Hlučný
potlesk. - Poslanci povstávají a obráceni
k lóžím zdraví přítomné
delegace železničářů. - Poslanci
usedají.)
Zostáva ešte hlasovať o rezolúcii výboru
hospodárskeho, vytlačenej vo zpráve výborovej.
Kto s touto rezolúciou súhlasí, nech zdvihne
ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Rezolúcia je prijatá.
Tým je vybavený 7. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu ôsmeho odseku poriadku,
ktorým je
8. Zpráva výboru ústavno-právneho
o návrhu poslancov Komzalu, Žiaka, Valu a druhov (tlač
197) na vydanie zákona o predĺžení niektorých
zmenkoprávnych lehôt (tlač 199).
Zpravodajcom je posl. dr Haim. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. dr Haim: Slávne Národné
shromaždenie, panie a páni!
Návrh zákona o predĺžení niektorých
zmenkoprávnych lehôt má odstrániť
nebezpečenstvo, ktoré sa vyskytuje v tom, že
nariadenie Slovenskej národnej rady č. 11/48 Sb.,
ktoré predlžuje niektoré zmenkoprávne
lehoty do dňa 31. decembra 1948, by stratilo tým
dňom platnosť a následok toho by bolo hromadné
vymáhanie zmenkových pohľadávok znejúcich
na peng.