Navrhovaný zákon tvoří spolehlivé
předpoklady pro vybudování přehledné,
účelné a hospodárné vnitřní
organisace jednotlivých národních dopravních
podniků pro jejich účelnou spoluprácí,
pro upevnění vztahů zaměstnanců
k podnikům a konečně pro uskutečnění
potřebné racionalisace provozu u správy podniku.
Ještě zvlášť zdůrazňuji,
že se vládní návrh projeví příznivě
také v úpravě působnosti ministerstva
dopravy potud, že toto ministerstvo bude zproštěno
ústřední správy dosavadních
dopravních podniků, takže napříště
se bude moci věnovat tomu, čemu se po pravdě
mají věnovati všechna ministerstva, t. j. činnosti
normotvorné, činnosti řídící
a činnosti kontrolní. Bohdá nebude již
to dlouho trvat a pevně věřím, že
v krátké době odstraníme nešvar,
aby v první instanci rozhodovala ministerstva. V první
instanci budou rozhodovat místní a okresní
národní výbory a jen výjimečně
krajské národní výbory. Ministerstva
zůstanou tím, čím mají být:
budou mít funkci normotvornou, řídící
a kontrolní. Toto také přináší
tato osnova ministerstvu železnic.
Uzavíraje svůj stručný výklad
o vládním návrhu zákona o národních
dopravních podnicích, chci říci, paní
a pánové, zcela střízlivě:
našim dopravákům, stejně jako osazenstvu
kteréhokoliv jiného národního podniku,
se dostává touto osnovou ještě větší
možnosti a příležitosti k tomu, aby osvědčilí
svou vlasteneckou povinnost, budovatelské úsilí
a socialistické uvědomění. Výsledky
jejich práce a služby se stanou totiž také
v ohledu finančním zřejmými. Bude
jim tak poskytnuta vhodná základna, na níž
budou moci ještě výrazněji ukázati
svou osvědčenou schopnost, pohotovost a odbornost
a na níž budou moci uplatniti socialistické
soutěžení. Umožní se jím,
paní a pánové, aby prokázali způsobem
zcela nesporným svůj nemalý a často
ne dosti ceněný příspěvek,
který přinášejí pro zvelebení
celého našeho národního hospodářství
a pro zvýšení životní úrovně
našeho lidu. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Slavná sněmovno! V plné důvěře,
že vládní předloha bude Národním
shromážděním schválena, přeji
všem našim dopravákům na nové cestě,
na cestě socialistické, mnoho zdaru a úspěchu!
(Hlučný potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K osnově jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Řečníky jsou: pp. posl. Jura, Niederle,
Šimánek, Danielič, Daubnera
inž. Novák. Dávám slovo prvnímu
přihlášenému řečníku,
jímž je p. posl. Jura.
Posl. Jura: Vážená sněmovno
Přihlásil jsem se o slovo, abych připojil
několik poznámek k projednávané osnově
zákona o národních podnicích dopravních.
Nejprve chci promluviti o významu zřízení
národních podniků dopravních a o tom,
co se sleduje tímto zákonem.
Na prvním místě jde o to, aby se také
v dopravě vybudovala základna pro nejlepší
službu socialistickému hospodářství.
Výrobní, finanční a distribuční
sektor se chystá ke startu do pětiletého
plánu socialistické výstavby. V celém
hospodářství jde o zvýšení
produktivity, zkvalitnění výroby a zavedení
nových method socialistického soutěžení.
Je přirozené, že tak důležitá
složka, jako je doprava, nemůže zůstat
stranou tohoto dění, že i na dopravní
sektor dlužno aplikovat vyzkoušené formy a uzpůsobit
ho tak, aby jako spojka mezi výrobou a distribucí
co nejúčinněji a co nejlépe sloužil
hospodářství, vyvíjejícímu
se k socialismu.
Má-li se doprava postavit na socialistickou základnu,
dlužno z ní vytlačit všechny kapitalistické
prvky. Podle ústavy a tohoto zákona se má
znárodnit pravidelná doprava osob. Jde okrouhle
o 300 autobusových línek, které budou postupně
převzaty národním podnikem Silniční
doprava. Naše veřejnost jistě uvítá
tuto akci, neboť soukromá doprava orientuje se spíše
na jízdy beze slev a neskýtá záruky
včasně dopravy pracujících do zaměstnání.
Dalším úkolem znárodněné
dopravy bude vymýtit všechny přežitky
byrokratické zaostalosti, administrativní těžkopádnosti
a zastaralosti předpisů. To je celý soubor
mnohaletého dědictví, datujícího
se z dávných dob vrchnostenského panství
a přeneseného z předmnichovského období.
Doprava, která má povahu nikoliv administrativní,
byla tímto zatuchlým dědictvím stále
šněrována, spoutávána a tlačena-místo
k pružnému a pohyblivému provozování
dopravy-do administrování a úřadování.
Proto bude velkým úkolem národních
podniků v dopravě co nejrychleji rozbít a
odstranit těžkopádný a zastaralý
dosavadní systém. K tomu poslouží velkoryse
provedená decentralisace, přenesení pravomocí
s vyšších složek na útvary nižší
a vybavení vedoucích služeben nejen širokou
pravomocí, ale také vysokou odpovědností.
Myslím, že nepřeháním, označím-li
osnovu o národních podnicích dopravních
jako průkopnický čin na polí zjednodušení
veřejné správy. Tato osnova zákona
sleduje to, po čem dávno volali železničáři
a dopraváci. To znamená: vymýtit těžkopádný
byrokratický administrativní systém, odstranit
všechny maloměšťácké prvky,
které spoutávaly dopravu, zavést do dopravy
pořádek a udělat z ní dopravu vpravdě
socialistickou. V tom spočívá veliký
význam vybudování národních
podniků v dopravě.
Dále chci ukázat na veliké možnosti
rozvoje, které dopravě a tím jejímu
plánovitějšímu, účelnějšímu
a hospodárnějšímu využití
poskytne nová organisace. Je sice pravda, že doprava
plnila poměrně dobře úkoly na ní
požadované. Doprava dobře zvládla své
úkoly po okupaci a v rozrušené přepravě.
Také ve dvouletce splnila doprava úkoly na ni vložené;
zvláště v železniční dopravě
s daleko menším počtem dopravních prostředků
bylo dosaženo, ano i překročeny předválečné
výkony. Přitom však těžkopádný
administrativní systém, který ubíjel
a nepřipouštěl růst iniciativy, znemožňoval
dosíci pronikavějšího zhospodárnění
a rozvinutí plánovité dopravy a součinnosti,
zvláště v přepravě nákladní.
O nehospodárnosti v dopravě dala by se uvést
serie příkladů. Chci ukázati na typický
příklad nehospodárnosti v silniční
nákladní dopravě v kterémžto
úseku dopravy se před válkou sledovaly dravé
kapitalistické konkurenční zájmy.
Proti roku 1938 velmi vzrostl počet nákladních
silničních vozidel. Čísla nechci uvádět,
poněvadž jsou důvěrného rázu.
Ale jen o malé procento se zvýšila přeprava
nákladů silničními auty. Proto je
málo využito nosností nákladních
aut a ve značné části závodové
dopravy nákladní auta většinou jezdí
poloprázdná nebo stojí, a při zpátečních
jízdách se jezdí naprázdno. Tím
jsou jízdy nehospodárné, plýtvá
se pohonnými látkami, součástkami,
a především lidskými sílami.
Zatím co v nákladní dopravě čs.
drah a v dopravě živnostenské jsou vozidla
využita ze 70%, nedosahuje využití strojů
v z vodové dopravě v celostátním měřítku
ani 50%. Dovedeme si jistě představit, jaké
ztráty a škody vznikají nevyužitím
strojů, anebo co by se dalo ušetřit při
dobrém, alespoň 70 až 80% využití
strojů a při celostátní plánované
dopravě. Úsporu lepším využitím
závodové dopravy je možno odhadnout na 5.000
nákladních vozů. Při průměrném
nákladu 250.000 Kčs. ročně na údržbu
provozu vozu činila by úspora při 5.000 ušetřených
nákladních vozech částku 1 a 1/4
miliardy Kčs a přitom by se nejméně
5.000 osob mohlo uvolnit pro potřeby výrobní.
Na tomto příkladu nehospodárnosti v silniční
nákladní dopravě je vidět, před
jakými velkými úkoly stojí nové
národní podniky v dopravě. Proto naše
hospodářské kruhy uvítají,
že silniční doprava v novém národním
podniku bude zapojena do oblasti nových krajů, aby
takto mohla být podle potřeb krajů plánována
a řízena.
Také v železniční dopravě vznikají
velké ztráty nedostatečnou součinností
a do všech důsledků neregulovanou a neplánovanou
nákladní přepravou. Nákladní
železniční vozy, jichž je citelný
nedostatek, obíhají stovky kilometrů naprázdno
nebo dlouho stojí naloženy a čekají
na vyložení. Velké distribuční
složky si stále. a stále neuvědomují,
že v hospodářství je všechno vzájemně
podmíněno, že je třeba plánovat
a koordinovat nejenom výrobu, ale i dopravu a distribuci.
Veze-li se na příklad do zahraničí
cukr, musí se počítat také s tím,
aby zpáteční cesta byla stejně využita.
Poklesne-li v létě těžba uhlí
a dohání-li se tento pokles v zimě. přináší
to dopravě nejen zatížení v. době
špičkové dopravy, ale také velmi citelné
ztráty. Jsou-li vagóny průmyslových
brambor dirigovány do Prahy a odtud posílány
opět do lihovarů v jiných městech,
způsobuje se takovouto neplánovitostí jak
dopravě tak i celému hospodářství
mnoho zbytečných škod a ztrát.
Uvedl jsem několik příkladů o tom,
jak velké možnosti zhospodárnění
jsou i v úseku železniční dopravy. Chci
tvrdit, že lepší plánovitostí,
vyšší součinností, stupňováním
produktivity a zkvalitněním práce dá
se dosíci stamilionových úspor. Proto třeba
přivítat, že od 1. ledna se na železnici
a v dopravě zavede podnikové a provozní početnictví.
Každá střední a větší
služebna bude moci sledovat produktivitu a kvalitu pracovních
výkonů a podle toho zařizovat a zhospodárňovat
své výkony. Takto se také doprava zapojí
do celkové soustavy podnikového početnictví
a přispěje k zlepšení socialistického
hospodářství.
Konečně chci vyjádřit postoj, jaký
zaujali k znárodnění zaměstnanci v
dopravě. Na četně navštívených
konferencích a schůzích, které se
konaly ve všech krajích v listopadu, vyskytli se jedinci,
kteří s ohledem na své zaměstnanecké,
nebo lépe řečeno veřejnozaměstnanecké
zájmy vyslovili pochyby a obavy, zdali neztratí
definitivu nebo nebudou snad jiným způsobem poškození.
Ale po odůvodnění, že ústava
zaručuje každému právo na prácí,
byly zásady o znárodnění dopravy přijaty
se souhlasem a nadšením.
Myslím, že je třeba na tomto místě
vyzvednout uvědomělost. s jakou dopravní
zaměstnanci pochopili potřebu našeho socialistického
hospodářství. Sebelepší organisační
systém sám o sobě nemůže přivést
trvalé zlepšení. Velmi mnoho záleží
na lidském činiteli. jímž je organisace
naplněna. Vzhledem k dosavadní tradici železničářů
a dopravních zaměstnanců můžeme
být ujištění, že dopravní
zaměstnanci se přičíní, aby
nové organisační formy byly naplněny
socialistickým duchem, zvyšováním produktivity,
soutěžením a zkvalitněním dopravy.
Dopravní zaměstnanci se postarají o to, aby
doprava byla hospodárným článkem a
pevným soukolím našeho socialistického
hospodářství. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Druhým řečníkem
je p. posl. Niederle. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Niederle: Paní místopředsedkyně,
paní a pánové!
Národní shromáždění naší
republiky zabývalo se již vícekrát řešením
ožehavého problému, jak provésti reorganisaci
a zhospodárnění našich dopravních
podniků. Snaha, aby dopravní podniky, sloužící
veřejné dopravě, zajišťovaly dopravu
rychlou a levnou a přes to jistou a bezpečnou, byla
předpokladem mnohých studií, úvah
a pokusů nejenom našich národohospodářů,
nýbrž i činitelů politických.
Všechna tato snaha svědčí jen o významu
a velkých úkolech naší dopravy. I když
doprava nevytváří přímo hospodářské
statky a je jen prostředkem národního hospodářství,
má pro náš lid, pro naše hospodářství
a pro branné zabezpečení naší
vlasti velký a nesporný význam. Naše
dopravní podniky mají však vzhledem k zeměpisné
poloze našeho státu značný význam
i s hlediska mezinárodní dopravy, protože jsme
a zůstaneme důležitou dopravní křižovatkou
mezinárodních dopravních spojů, ať
již v dopravě železniční, letecké,
silniční a v budoucnu, po vybudování
plánovaných průplavů, i v dopravě
vodní.
Avšak i přes všechny tyto významné
úkoly musí být naše dopravní
služba a dopravní podnikání řízeno
tak, aby nezatěžovalo naše národní
hospodářství a aby i naše dopravní
podniky bezpečnou, rychlou a přece jen levnou dopravou
osob i statků přispívaly ke zvýšení
životní úrovně našeho lidu.
Ve staré hospodářské soustavě,
ve starém hospodářském řádu,
vlastně "neřádu", nemohlo toho
být dosaženo. Nebylo toho dosaženo proto, že
zájem kapitálově silných jedinců
a kapitalistického a kořistnického podnikání
byl stavěn nad zájem národa. státu
a lidu. Nedovedli jsme se zbavit zastaralých hospodářských
forem, nedovedli jsme odstranit byrokratický systém
a zastaralý správní aparát a nahradit
jej novým duchem socialistického hospodářství.
Teprve nyní, když jsme se zbavili vasalských
pout kapitalistického hospodářství
a vykořisťování, chceme přikročit
i k vytvoření národních dopravních
podniků, dát jim hospodářské
a správní formy, řídit a spravovat
je podle zásad obchodního podnikání
a dopravu ve všech odvětvích účelně
organisovat, řídit a plánovat.
Do soustavy naších národních podniků
průmyslových, hutních a důlních,
energetických, stavebních a zemědělských
začleňujeme i národní podniky dopravní,
které budou také jedním ze základních
kamenů výstavby socialistického státu.
Naše dopravní podniky zbavíme zkostnatělého
krunýře hierarchicky členěných
správních úřadů, těžkopádného
zastaralého úřadování bez osobní
odpovědnosti a výkonné pravomoci a nahradíme
je novými správními orgány podnikovými.
Plně využijeme odborných znalostí, pracovní
zdatnosti a výtečné kvalifikace zaměstnanců,
ať výkonných, technických nebo správních,
zbavíme je neúčelné podřízenosti,
vybavíme je nejenom rozšířenou pravomocí,
nýbrž i osobní odpovědností za
řádné a hospodárné provádění
jim svěřených prací, ať již
ve správě podniků anebo při provádění
dopravy samé.
Zbavíme naše národní podniky tíživého
jařma nehonorovaných služeb, hospodářské
pasivity i zastaralých služebních předpisů.
Zřízením národních podniků
dopravních bude konečně také dána
možnost zhodnotit spravedlivě nebezpečnou,
odpovědnou a vysilující práci a službu
zaměstnanců v dopravě. Teprve nyní
bude možno vymanit tyto zaměstnance z platové
soustavy státních a veřejných zaměstnanců
správních a přiznati jim úplatu za
práci podle zásluhy, přiznati jim plat nejenom
podle množství a jakosti vykonané práce,
nýbrž i podle nebezpečí a odpovědnosti
jejich služby. Zřízením národních
dopravních podniků nezmenší a nesníží
se dopravní služba našemu lidu a našemu
hospodářství. Naopak, jejich úkoly
budou ještě větší a odpovědnější.
Jsem přesvědčen, že nejenom správní
orgány dopravních podniků, nýbrž
i zaměstnanci jsou si těchto svých úkolů
a povinností plně vědomí a že
zvýšeným pracovním úsilím,
zhospodárněním pracovního výkonu,
šetřením hmot, socialistickým pracovním
soutěžením, osobní iniciativou, podnikavostí
a tvořivostí své úkoly splní
a že svého zastoupení ve správě
podniků využijí jen k prospěchu podniků
samých.
A pokud jde o zaručená práva zaměstnanců
v dopravě-mám na mysli zaměstnance v dopravě
železniční-nemají ani tito zaměstnanci
žádné obavy o svá práva. Vedoucí
postavení dělnické třídy, jasné
znění naší Ústavy 9. května,
lidově demokratický řád, vláda
Národní fronty i Revoluční odborové
hnutí za vedení našeho velkého dělníka
Ant. Zápotockého jsou nejbezpečnější
zárukou práv všech pracujících
i zaměstnanců v dopravě.
Zákonem o zřízení národních
dopravních podniků uskutečňujeme ustanovení
naší Ústavy 9. května a usnesení
třetí vlády Národní fronty
z 8. července 1946. Národní dopravní
podniky zůstávají národním
majetkem a budou vedeny zásadami obchodního podnikání.
Členové správních orgánů
dopravních podniků jsou i civilněprávně
odpovědní za škody, způsobené
neplněním povinností. Spolupráce národních
dopravních podniků je koordinována ústředním
správním orgánem, ředitelskou radou.
Je zaručen státní dozor na činnost
a hospodaření podniku a přebytky hospodářství
plynou ve prospěch státu.
Zřízením národních dopravních
podniků je umožněno provedení jejich
účelnější a hospodárnější
vnitřní organisace, zhospodárnění,
zpružení a zlevnění dopravy, aniž
by byla dotčena bezpečnost a jistota dopravy. Umožňuje
se účelná demokratisace správy. Za
znárodněný majetek přiznává
se náhrada.
Pracovní a mzdové poměry zaměstnanců
budou upraveny pracovním a mzdovým řádem
podle zásady: plat podle zásluhy. Je řešena
záležitost pensijního a úrazového
zaopatření zaměstnanců dopravních
podniků. Práva vyplývající
ze zákona o propůjčování míst
legionářům a zákona o příslušnících
československé armády v zahraničí
a o některých jiných účastnících
národního boje za osvobození zůstávají
nedotčena.
Vzhledem ke všem těmto ustanovením návrhu
zákona mohu prohlásit, že klub lidových
poslanců bude hlasovat pro osnovu zákona o národních
dopravních podnicích. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dále je přihlášen pan posl. Šimánek.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Šimánek: Slavná sněmovno,
soudruzi!
Vládní návrh zákona o národních
podnicích dopravních tisk 159 je osnovou, jejíž
přijetím a správným plněním
mají se vytvořit nejvhodnější
předpoklady, aby se hlavně v oboru železniční
dopravy započalo ihned na počátku našeho
pětiletého hospodářského plánu
rozvoje republiky Československé s budováním
socialismu v naších zemích. Tak je také
předložený zákon všemi příslušníky
modré armády přijímán. Oni
pevně věří, že novou organisací
čs. drah se naplní dávné jejich přání,
aby podnik, který mají příkladně
kádí, byl veden v duchu potřeb dnešní
doby, v duchu lidově demokratického režimu.
Docílí se tím předně lepší
organisace železniční služby, prostředníka
to našeho rychle budovaného národního
hospodářství. Přeměna československých
státních drah na národní podnik má
konečně zúčtovat s bezduchým
byrokratickým úřadováním státní
administrativy, která nepříznivě ovlivňovala
podnikové vedení železnic. Tu je třeba
dbát, aby oddělení vrchnostenské funkce
ministerstva dopravy nezpůsobovalo zdražení
správy a aby se zamezily komplikace a duplicita agendy.
Je třeba zabránit, aby do národního
podniku nebyly přeneseny byrokratické methody a
agendy papírových fermanů, které jsou
známým postrachem výkonných železničářů
a značnou brzdou jejich nadšeného budovatelského
úsilí a snahy o živé a pružné
řízení železniční dopravy.