Jako ukázku nemožného hospodaření
s personálem uvedu tento případ: Inspektor
státních drah měl tu malou vadu, že
občas u práce usnul. Byl poslán k úřednímu
lékaři, který zjistil jakýsi druh
neuropatie, kterážto choroba se projevuje v tom, že
nemocný může usnouti i u práce. Jinak
je však schopný, jak je v lékařském
posudku uvedeno. Byl proto poslán do služby k pozorování
jeho stavu po 8 týdnů. Neschopnost vzrůstala,
přednosta ho dal k disposici. Inspektor dostal tříměsíční
zdravotní dovolenou, po kteréžto době
opět nastoupil službu; nemohl být však
služebně upotřeben a byl navržen do pense.
Podle vyjádření úředního
lékaře nemohl být dán do pense, poněvadž
to není choroba, pro kterou by nemohl konat službu.
Disciplinární řízení pro neschopnost
ve službě nemohlo býti zase zavedeno, poněvadž
neschopnost planula z choroby. Nakonec rozřešen případ
tím, že byl veden v nemocenském stavu a byl
pensionován, když byl nepřímo donucen,
aby k tomu dal souhlas. Pevně věříme,
že u národního podniku budou takovéto
případy řešeny spravedlivěji,
ale rychleji.
Zjednodušení a odbyrokratisování správy
bude znamenat zlevnění. Zavedením dopravního
plánu provozu a plánu rozpočtového
tak, aby pokud možno každý zaměstnanec
mohl kontrolovat svůj úkol a výkon i v rámci
rozpočtu, zavedením nového podnikového
účetnictví a v budoucnu ještě
plánováním problému mzdového
se postaví podnik na zcela nové a zdravější
základy. Budou-li vyměřovány daně
tak jako jiným národním podnikům,
budou-li hodnoceny spravedlivě všechny závazky
a úkony pro jiné sektory -čímž
bude umožněno sestavit správnou bilanci - pak
vidíme už dnes dobrou budoucnost nových národních
podniků. Demokratickou správou představenstva
je umožněna také účast osazenstva
na správě a kontrole podniku, což je velmi
důležité.
Pokud se týká druhé otázky, zda jeden
či více podniků, rozhodnuto pro více
podniků, poněvadž jednotlivé podniky
se od sebe podstatně liší nejen technicky,
ale i rozsahem a činností a také různou
možností dalšího rozvoje. Všechny
ostatní menší podniky by ve spojení
s nepoměrně větším podnikem železnic
neměly možnost zdravého rozvoje. Takto naopak
bude mezi nimi možná funkční soutěž.
Tak letecká doprava bude v nejbližší době
soutěžit v rychlosti, vodní bude konkurovat
železnici v láci, železnice bude mít vždy
primát v hromadné přepravě na dálku
atd. Je proto dobře nechat žít podniky samostatně;
bude však nutno jejich podnikání koordinovat
a usměrňovat vzájemnou výpomoc, na
což osnova pamatuje v § 13.
Pro organisaci dopravních národních podniků
byly převzaty v podstatě zásady organisace
ostatních národních podniků. Podniky
se zřizují zákonem, na rozdíl od ostatních,
které zřizuje příslušný
ministr. Tato odchylka, jakož i jiné se vysvětlují
zvláštním bezprostředním významem
podniku. Hospodařit se bude podle zásad obchodního
podnikání.
Úprava věcí zaměstnaneckých
je problémem pouze u čs. státních
drah, kde jim bude věnován zvláštní
zřetel. Jde o zaměstnance v poměru veřejnoprávním,
pragmatikálním a zaměstnance v poměru
soukromoprávním regulovaném, upraveném
vládním nařízením č.
15 Sb. z r. 1947. Zaměstnanecké poměry budou
podle zákona upraveny zvláštními služebními
a platovými řády, jež podniky vydají.
Jejich schválen ministerstvem sociální péče
je zárukou, že dojde uplatnění zásada
spravedlivého socialistického odměňování
za prácí.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Je nesporné, že železnice si vybudovaly svoji
tradici, a to nejenom významem své funkce, ale také
zvláštním typem železničářského
kolektiva. Tato veliká obec pilných pracovníků,
o jejichž těžkém a odpovědném
úseku pracovním není širší
veřejnost informována, se především
zasloužila o rozvoj železnic a má právo
v této historické chvíli říci
své slovo. Železničáři musejí
mít pro své těžké povolání
nejen smysl, ale i lásku. A budou ji mít i pro národní
podniky. Železničáři, kteří
s vývojem železnic prodělávali také
vývoj politický, patřili vždycky k předvoji
pracující třídy. Dovedli často
v boji za právo kola zastavit, jako je zastavili 14. října
1918 v generální stávce ve společné
frontě s ostatními pracujícími. Dovedli
je však i roztáčet za nejhorších
pracovních i životních podmínek, když
to národ potřeboval. Naši železničáři
snesli všechny ústrky a pronásledování
od utlačovatelů vlastního národa.
Věřili však ve vítězství
a dočkali se ho.
Co očekávají dopraváci od znárodnění
svých podniků a v čem je nutno vidět
velký význam tohoto historicky důležitého
zákona, který láme staré tradice a
zařazuje se mezi zákony, které upravují
cestu k socialismu? věříme, že nepůjde
jenom o formální změnu, ale že zákonem
vneseme do dopravního podnikání nového
ducha na cestě k podnikání socialistickému,
že zavedeme nový duch v osazenstvu, které novým
způsobem hospodaření bude těsněji
spjato se svým podnikem.
I když jsem jen stručně osvětlil význam
osnovy v národních dopravních podnicích
a vyzvedl rozdíl mezi dřívějším
hospodařením a budoucností národních
podniků, každý jistě pochopí,
že nastupujeme cestu správnou. Dosud byl zájem
a účel dopravního podnikání
kapitalistický. Později sice účel
služby veřejnosti nabýval většího
významu, ale teprve teď nastoupíme novou cestu
služby lidu a republice, cestu k socialismu. Železničáři
nezapomínají, že sice měli definitivu,
ale byli přitom vyhazováni definitivní zaměstnanci-komunisté
na dlažbu. Měli jsme administrativu překrvenou
vyššími úředníky, ale měli
jsme také zaměstnance patnáct let smluvnými
a i přes dvacet let pomocnými. Měli jsme
řadu zákonů, ale v dobách krise se
z nařízení zaměstnanci propouštěli,
zastavovalo jmenování a povýšení.
Po léta se udělovaly vánoční
odměny mnohatisícové, ale také dvacetikorunové.
Českoslovenští železničáři
věří Klementu Gottwaldovi, věří
své vládě, Revolučnímu odborovému
hnutí a věří naší slavné
komunistické straně Československa. Věří
také v další slavnou budoucnost našich
národních podniků a jsou hrdi na to, že
se zařazují do armády dělníků
ostatních národních podniků, poněvadž
vědí, že tímto zákonem je položen
nový kámen do základů naší
cesty k socialismu. Proto všichni dopraváci vykročí
s celým národem, se svými dopravními
podniky do pětiletky levou za Klementem Gottwaldem.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové,
jménem hospodářského výboru
doporučuji slavnému Národnímu shromáždění,
aby přijalo osnovu zákona tak, jak ji hospodářský
a ostatní výbory schválily. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Zpravodajem
za výbor ústavně-právní je
posl. dr Langer. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Langer: Paní a pánové,
ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona o národních
dopravních podnicích ve schůzi 14. prosince
1948. Zjistil, že tento vpravdě pokrokový a
ve svých důsledcích revoluční
a průkopnický zákon plně odpovídá
nejenom znění, nýbrž také duchu
ústavy 9. května 1948.
Problematikou se zabýval pan zpravodaj výboru hospodářského,
jako výboru odborného a budou se jí zabývat
také řečníci přihlášení
do rozpravy. Omezím se proto na doporučení
jménem ústavně-právního výboru,
abyste, paní a pánové, přijali vládní
návrh ve znění, jež vám bylo
předloženo tiskem 190. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Zpravodajem
za výbor rozpočtový je p. posl. Juha.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Juha: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor pojednal na své schůzi
konané dne 15. prosince 1948 o vládním návrhu
zákona o národních dopravních podnicích,
a jelikož tento zákon nijak státní pokladnu
nezatěžuje a nezatíží, doporučuje
rozpočtový výbor, aby vládní
návrh zákona byl schválen tak, jak jej přijal
výbor hospodářský a doporučuje
výbor ústavně-právní. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Pan ministr dopravy poslal k tomuto bodu pořadu tento dopis
(čte): "vážený pane předsedo
Národního shromáždění!
Dnešního dne rozhodne Národní shromáždění
o znárodnění dopravy v našem státě.
Přijetí tohoto zákona je velikým mezníkem
v dějinách naší dopravy, která
půjde v budoucnu se znárodněnými svými
podniky po nových a lepších cestách.
Na dnešní den obdržel jsem však zároveň
pozvání ministra dopravy republiky Polské
ing. Rabanowského, abych spolu s ním zahájil
slavnostním způsobem otevření privilegované
dopravy přes Hlucholazy.
Jelikož je to opravdu významná událost
v naší průvozní dopravě, znamenající
zkrácení dopravních spojů mezi Ostravskem
a územím kolem Jeseníku, musil jsem přání
pana ministra dopravy republiky Polské vyhovět a
prosím vás, pane předsedo, abyste mou nepřítomnost
v plenu sněmovny při projednávání
zákona o národních dopravních podnicích
laskavě omluvil a moji omluvu dal oznámiti před
zahájením jednání.
Jsem přesvědčen, že slavná sněmovna
schválí tento zákon spontánně
a mohu slíbit za všechny zaměstnance dopravy,
kteří od roku 1945 se již tolik osvědčili,
že se zvýšeným úsilím budou
pokračovat v dalším budování
naší lidově demokratické republiky a
tak, jako s úspěchem splnili dvouletý plán,
zdolají i úkoly, které pětiletý
plán od naší znárodněné
dopravy vyžaduje. Alois Petr v. r." (Potlesk.)
Ke slovu se přihlásil pan ministr pošt dr Neuman,
kterému dávám slovo.
Ministr dr Neuman (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, vážené Národní
shromáždění!
Opravdu s radostí ujímám se úkolu,
o který mne požádal pan ministr dopravy, totiž
abych promluvil k vládní předloze o národních
dopravních podnicích.
Jestliže jeho jménem tuto osnovu zákona doporučuji
Národnímu shromáždění
k přijetí, činím tak v plném
vědomí její důležitosti a jejího
významu. Byl to již naléhavý požadavek
dvouletého budovatelského plánu, který
touto osnovou dojde svého naplnění; organisace
státního dopravního podnikání
tvořila jeho významnou a důležitou součást.
Bylo by zbytečné, paní a pánové,
mluviti zde dnes obsáhle o důležitosti dopravy.
Jsou to věci, které jsou vám všeobecně
známy. Je ovšem zapotřebí příležitostně
si je také uvědomiti, a to zejména tehdy,
uvažujeme-li o tom, jak po stránce technické
třeba naši dopravu ještě vybaviti a jaké
prostředky jí k jejímu zdokonalení
opatřiti.
Jsem přesvědčen, že tuto povinnost vůči
naší dopravě plníme, a že se jí
v našich plánech, a to jak v dvouletém, tak
i v plánu pětiletém, dostalo postavení
přiměřeného. Avšak i tak zásadní
počiny organisační, které právě
představuje vládní návrh zákona
o národních dopravních podnicích,
musí býti také velmi bedlivě uvažovány
s hlediska veřejného významu a důležitosti
naší dopravy. V minulosti byli jsme svědky
nezdravého zjevu, že jednotlivé druhy dopravy,
mezi nimiž dominující místo zaujímala
vždycky doprava železniční, vyrůstaly,-což
ostatně v liberalisticko-kapitalistické éře
nijak nepřekvapovalo-svým vlastním svébytným
životem vedle sebe, bez podstatnější koordinace
a bez celkového zaměření k očekávaným
výsledkům celostátního hospodaření.
Rozvinul se dokonce v určitých vývojových
obdobích mezi jednotlivými druhy dopravy intensivní
konkurenční boj. Zvláště typicky
se projevil v ostré soutěží mezi dopravou
automobilovou a železniční. Stupňoval
se do tě míry, že byly vážně
ohroženy významné hodnoty státního
a národního majetku. Dokonce bylo nutno přistoupiti
k autoritativní reglementaci, měla-li být
konkurenční dravost udržena v určitých
mezích. Avšak i tyto normativní zásahy
se vyznačovaly nesoustavností: řešily
tyto problémy vlastně jen s okamžitého
a často dokonce i úzkého hlediska.
Tomu odpovídala i velmi značná roztříštěnost
a rozptýlenost podnikatelů dopravy. Mezi nimi shledáváme
se vedle státního podnikání s nejrůznějšími
formami zejména soukromého podnikání.
Naše ústava, paní a pánové, vytyčila
nám naprosto jasný program pro socialistickou výstavbu
státu také v dopravě. Prohlásila veřejnou
dopravu železniční i pravidelnou dopravu silniční
a leteckou za národní majetek. Národním
majetkem staly se i ostatní dopravní podniky ve
smyslu příslušných znárodňovacích
zákonů. Podle § 154 ústavy je stát
povinen znárodněné podnikání
zásadně organisovat ve formě národních
podniků.
Předložená osnova zákona vyhovuje těmto
předpokladům, neboť systematickým způsobem
se zabývá čtyřmi druhy dopravního
podnikání: jak dopravou železniční,
tak i silniční, leteckou a plavební. Tím
nejlépe manifestuje naše intence, aby veškerá
veřejná doprava v naší republice byla
považována za celek, v němž se jednotlivé
druhy dopravy doplňují a co nejhospodárněji
ukojují dopravní potřebu celého státního
společenství ve všech směrech. Přitom
se přihlíží, paní a pánové,
také k tomu, aby nebyly vytvořeny příliš
velké celky. Bylo by pak těžko administrativně
je zvládnout.
Osnova dělí dopravní podnikání
podle druhů. Jde především o podnik
železniční, druhým podnikem bude silniční
automobilová doprava, třetím až pátým
budou plavební podniky a šestý bude tvořit
jediný podnik pro leteckou dopravu, který vzniká
z dosavadního státního podniku Čs.
aerolinií. Tímto uspořádáním
dospíváme z dosavadní podnikatelské
roztříštěnosti k šesti silným
hospodářským celkům, vybaveným
v základě stejnou organisační strukturou,
které jsou schopny účelně a hospodárně
prováděti československou dopravu.
Pro organisaci jednotlivých národních dopravních
podniků byla v zásadě vzorem organisace ostatních
národních podniků. Projevuje se to zejména
tím, že také národní dopravní
podniky se stanou samostatnými právnickými
osobami, jak poznamenal pan zpravodaj. Také zásady
jejich financování a správní organisace
se upravují obdobně, jako je tomu u ostatních
národních podniků.
Správa národních dopravních podniků
se svěřuje ředitelům a představenstvům,
v nichž bude zastoupen zaměstnanecký kolektiv
jednou třetinou členů; na ostatní
místa v představenstvu budou povolání
národohospodářští odbornící.
Ředitelé i členy představenstva bude
jmenovati vláda.
Financování národních dopravních
podniků je však odchylné od financování
jiných národních podniků. Tyto odchylky
vyplynuly ze zvláštní funkce národních
dopravních podniků, zejména ze skutečnosti,
že musí plniti speciální úkoly
veřejné, které jinak v obchodním podnikání
nejsou obvyklé.
Nebylo snadné, paní a pánové, dosáhnout
řešení, které by nezatěžovalo
stát a přitom neznemožňovalo již
předem hospodářskou rovnováhu národních
dopravních podniků. S tímto řešením
jsme se setkávali při řešení
problému znárodněného podniku Československá
pošta.
Jestliže se osnova rozhodla poskytnouti národním
dopravním podnikům určité výhody
v jejich financování, jichž se normativně
nedostává jiným národním podnikům,
učinila tak za tím účelem, aby bilance
národních dopravních podniků podávala
neskreslený obraz jejich skutečných hospodářských
možností. Jde tu hlavně o zajištění
zvláštního příspěvku státu
na investice, které národní dopravní
podniky jsou nuceny prováděti ve veřejném
zájmu a na něž by svými vlastními
prostředky nestačily.
Druhým důležitým finančním
přínosem pro národní dopravní
podniky je přiznání zvláštní
náhrady za služby konané ve veřejném
zájmu. Za ně se dopravním podnikům
nedostává úplaty, rovnající
se faktickým nákladům. O výši
náhrady rozhodne vláda. Paní a pánové,
po mém skromném mínění to bude
nejúčinnější zárukou,
že podnikům bude přiznáno jen tolik,
co jim objektivně patří. Jejich správní
orgány nebudou přitom zbaveny povinnosti řádně
hospodařit. Rovněž jejich odpovědnost
za hospodárnou správu podniku nebude zmenšena.
Od rána přihlíželi zástupci naší železniční dopravy zasedání našeho Národního shromáždění a myslím, že celá tato veliká obec železničářská si zaslouží, abychom k ní mluvili naprosto jasnou řečí.
Doprava je obsluhována-jak známo-velkým počtem
dopraváků. Odpovídá to jejímu
velkému úkolu i místnímu rozsahu.
Zaměstnanecký poměr byl přitom upraven
u téhož druhu podnikání různým
způsobem, dokonce i v oborech, které obstarával
stát, na př. u Čs. státních
aerolinií a u Čs. státních drah. Napříště
bude zaměstnanecký poměr upraven podle zákona
u všech čtyř druhů dopravy jednotně
a shodně s ostatními národními podniky.
Národní podniky dopravní se přizpůsobí
ostatním národním podnikům. (Potlesk.)
Je to dalekosáhlé dílo reorganisační,
je to dalekosáhlé dílo na cestě k
socialismu, po níž železničáři
jdou první, a s nimi půjdou i pošťáci
a ostatní, aby prohlásili jasně: My si již
nepřejeme veřejnozaměstnaneckého poměru;
zvýšeným výkonem chceme prokázat
státu takové služby, aby nás dobře
zaplatil za to, co pro stát budeme konat. (Potlesk.)
Jsem přesvědčen, že toto odhodlání
našich dopraváků nebude v žádném
směru zklamáno. Důvěra, projevená
tak krásným způsobem, bude naopak co nejvíce
upevněna ještě lepším uspořádáním
zaměstnaneckého poměru ve smyslu pravého
socialistického hodnocení práce. A socialistické
hodnocení práce není hodnocení podle
vysvědčení, není hodnocení
podle tříd, podle kategorií, podle škatulek,
nýbrž podle výkonu a zásluhy, a žádné
jiné hodnocení v tomto státě nebude!
(Potlesk.)