Chceme, aby štátne lesy hospodárily dobre,
slúžily celoštátnym záujmom i dobrému
roľníckemu ľudu, ako je to vyjadrené v
paragrafoch zákona.
Pokiaľ ide o štátne majetky v rámci zákona,
dovolím si poznamenať toto:
Medzi pospolitým roľníckym ľudom často
sa ozývajú hlasy, prečo sa nerozparcelovaly
a drobným roľníckym uchádzačom
nepridelily pozemky zo štátnych veľkostatkov
práve tak, ako z veľkostatkov bývalých
statkárov a majiteľov, ktorým bola poľnohospodárska
pôda ako zradcom a nepriateľom národa skonfiškovaná,
ba aj veľkostatky statkárov, ktorých majetky
z pozemkovej reformy sa neparcelujú a ponechávajú
ako štátne veľkostatky, alebo statky s určením
pre roľnícke školy a pôdohospodársky
výskum.
Na tieto otázky žiada sa často vecne odpovedať.
Sme na ceste k socializmu. Nemienime sa dotýkať drobných
a stredných poľnohospodárov, ktorí majú
výmeru svojej pôdy zabezpečenú ústavou.
Ale nám ide o výživu pracujúceho ľudu,
ktorému štátne veľkostatky svoje produkty
odovzdávajú bez prieťahov, zakiaľ nie
všetci súkromní poľnohospodárski
podnikatelia chápu svoje povinnosti v tomto smere. Stále
prežívame ťažkosti vo verejnom zásobovaní.
To je v malej miere preto, lebo náš nástup
k socializmu nechápu producenti poľnohospodárskych
výrobkov tak nadšene, ako si to záujem veci
vyžaduje.
Dobre splnená úloha štátnych veľkostatkov
vo výkrme ošípaných a zaistenie masti
pre pracujúci ľud priniese obrat v našich ťažkostiach
zásobovania masťou.
Ale poslanie štátnych veľkostatkov má
aj ďalekosiahly význam priekopnícky. Pokrok
v poľnom hospodárstve najmä v mechanizácii
práce, v pestovaní ušľachtilého
domáceho zvieractva a akostného osiva bude mať
na štátnych veľkostatkoch podmienky pre overenie.
Naše roľníctvo neustále poukazuje na nedostatočné
hodnotenie roľníkovej práce, ktoré sa
prejavuje v nízkych cenách jeho výrobkov
v pomere k výrobkom z priemyslu a úkonom v živnostenskom
podnikaní. Viem, že naša. cenová a mzdová
politika hľadá najlepšie cesty a snaží
sa určovať také ceny, aby sa dosiahlo najviac
možného pomerného súladu medzi hodnotením
práce ľudí všetkých zamestnaní.
Na štátnych veľkostatkoch sa pracuje a bude sa
pracovať racionálne s použitím technických
výhod. Výrobné náklady na štátnych
veľkostatkoch môžu nám dobre poslúžiť,
aby sme podľa nich určili cenu poľnohospodárskych
výrobkov. Je v záujme konsolidácie a šťastného
života v našom štáte, aby robotník
na veľkostatku, malý a stredný roľník
i robotník v továrni a úradník žili
vedľa seba v pokoji v povedomí, že čestná
a svedomitá práca každého pracujúceho
človeka je primerane a spravodlive odmenená.
Zákon o organizácii Štátnych lesov a
majetkov, ktorým sa im dáva nový právny
ráz národného podniku, má mnoho predností.
Účinne zapadá do nášho hospodárskeho
a politického zameranie v ľudovodemokratickom zriadení,
je v súlade s naším snažením na
ceste k socializmu.
Za Klub poslancov Strany slovenskej obrody mám česť
prehlásiť, že s osnovou súhlasíme
a za jej uzákonenie budeme hlasovať.
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není již nikdo přihlášen, rozprava
je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
zemědělský, posl. Vodsloňovi.
Zpravodaj posl. Vodsloň: Vzdávám se
slova.
Místopředseda dr Polanský: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor ústavně-právní,
posl. dr Popaďákovi.
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Vzdávam
sa slova.
Místopředseda dr Polanský: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji za výbor rozpočtový,
posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Vzdávám s slova.
Místopředseda dr Polanský: Jsou nějaké
návrhy oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Vodsloň: Nejsou.
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Nemám
žiadne.
Zpravodaj posl. Klein: Nikoliv.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 6 oddílů, 18 paragrafů,
nadpisy oddílů, nadpisy paragrafů, nadpis
zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o osnově hlasovati najednou
podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 oddíly, 18 paragrafy, nadpisy oddílů,
nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
- Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 159) o národních dopravních podnicích (tisk 190).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. Zachara. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Zachara: Soudružky a soudruzi, paní
a pánové!
Osnova zákona o národních podnicích,
kterou má dnes Národní shromáždění
schválit, je důležitá nejen tím,
že mění od základu strukturu dopravních
podniků-zvláště pak nejstaršího
z nich, Československých státních
drah-ale zejména tím, že se začleňuje
do řady zákonů, které připravují
cestu k socialismu. Zároveň tím naplňujeme
Ústavu devátého května, podle níž
veřejná doprava je majetkem národním
a stát spravuje národní majetek buď
přímo nebo prostřednictvím národních
podniků.
Doprava sama o sobě nevytváří hospodářských
statků, ale je prostředkem národního
hospodářství a musí tedy být
co nejúčelněji a nejhospodárněji
vedena. Naše republika svou polohou a hospodářskou
strukturou má daleko horší podmínky
vývoje dopravy než jiné země; proto
musí být dopravě věnována u
nás veliká péče a musí být
organisována tak, aby celému národu a státu
prospívala.
Pro složitost organisačního problému
dopravy u nás je důležité alespoň
stručně si připomenout jeho vývoje
uvažovat o jeho řešení.
Nejstarší a nejrozsáhlejší podnik,
Československé státní dráhy,
jehož vznik sahá do dob rakouské monarchie,
rodil se a rostl v poměrech kapitalistických, prodělal
sérii proměn se všemi nedostatky a špatnostmi
kapitalistického podnikání. Majitelé
byli soukromníci, soukromé společnosti s
kapitálem domácím i zahraničním,
společnosti s kapitálem státním a
také společnosti státní, které
si všechny navzájem nemravně konkurovaly, nesledujíce
při tom vůbec zájmů národa
a zemí. Vymýšlely si konkurenční
trasy tratí a konkurenční tarify, při
čemž nakonec celé kraje zůstaly bez
komunikace, a jako dědictví těchto vykořisťovatelských
snah kapitalistických dopravních podnikatelů
zaostaly nám celé kraje ve vývoji a teprve
my musíme snímat tyto hříchy. Už
v prvních dobách republiky snažili jsme se
napravit, co se dalo. Zestátňovali jsme železnice
nebo je alespoň převáděli do státního
provozu za účelem zjednodušení poměrů
dopravních i přepravních a korigovali jsme
některé trasy tratí přeměnou
z tratí vedlejších na trati hlavní a
stavbou nových železnic.
Až do roku 1938 trpěla u nás doprava roztříštěností,
poněvadž dopravní věci spravovalo několik
ministerstev. Tak věci železniční ministerstvo
železnic, plavby ministerstvo veřejných prací,
ale i obchodu, věcí vodních cest ministerstvo
veřejných prací, věcí silniční
(včetně budování a udržování)
ministerstvo veřejných prací, ale záležitostí
silniční motorové dopravy ministerstvo veřejných
prací, vnitra i obchodu. Věci letectví spadaly
pod ministerstvo veřejných prací a ve všech
oborech dopravy uplatňovalo silný vliv i ministerstvo
financí. Když k tomu připočteme poměry
politické, které po prvních dvacet let byly
na železnici, jejiž správu měli v rukou
ministři ze strany agrární, sociálně
demokratické, národně socialistické,
národně demokratické, lidové i živnostenské,
pak máme obraz neutěšených poměrů
na železníci dokreslen. Za panování
ministrů Najmana a Mlčoch a došlo
to dokonce tak daleko, že jejich stranický zájem
sahal přímo na prosperitu podniku tím, že
státním drahám byly odnímány
autobusové linky a dávány do vlastnictví
stranickým soukromníkům. Je dostatečně
známo, že tyto strašné poměry politické
zasáhly i do práv železničářů
a vyvrcholily nakonec pronásledováním po
dnešním americkém způsobu nejen komunistů,
ale každého, kdo se zdál jen poněkud
podezřelý. K tomu ještě hospodářské
neúspěchy státních drah v letech 1930
až 1936, kdy schodky překročily až 800,000.000
Kč ročně, přivodily naprosto neutěšeně
poměry. Příčinou byly však i
jiné důvody než hospodářská
krise; autokonkurence, nehospodárné vedení
podniku, roztříštěnost správy,
takže bilance nemohly ukazovat správný obraz
hospodaření. Velké slevy a řada závazků
a povinných úkonů nebyly honorovány.
Bylo to dále neúměrné břemeno
pensijní a neobvykle vysoké dopravní daně,
které činily 15% z příjmů za
přepravu zboží, 20% z příjmů
za přepravu osob, 10% činila dávka z příjmů
za přepravu osob a 20% daň z příjmů
za přepravu zavazadel. Daň činila r. 1933
520,000.000 Kčs, r. 1947 již 1.905 mil. Kčs
a částka předpokládaná na rok
1948 činí 2.457 milionů Kčs.
Československé státní dráhy
byly sice státní podnik, kde existoval i správní
sbor, jehož kompetence však nebyla řádně
určena a který neměl rozhodovací mocí.
Můžeme říci, že se nepodařilo
plně uplatnit opravdu podnikové hospodaření,
protože z ministerstva železnic (později dopravy)
vznikl zčásti orgán podniku, zčásti
pak zůstalo úřadem a to z větší
části. Podnikové agendy v ministerstvu železnic
sice převládaly nad agendami úředními,
ale vyřizovaly se nikoli podnikatelsky, nýbrž
úředně. Obdobné důsledky se
objevily i u ředitelství státních
drah, která v nynější podobě
jsou většinou orgány dozorčími
a prováděcími s malou pravomocí jak
celku, tak i ředitele a celé sítě
přednostů, referentů a kontrolních
orgánů. Pokud se týká výkonných
služeben, jako stanic, výtopen, dílen, stavební
správy atd., tam byla už pravomoc rozhodovací
pranepatrná, mnohdy až směšně bezvýznamná.
Byly by to romány, kdybych měl uvádět
všechny příklady typických výskytišť
byrokratické omezenosti. Stačí jen uvést
bezmocnost přednostů služeben, kteří
nemají právo si opatřit ani nejmenší
součást inventáře bez zachování
služební cesty, i když by to přímou
cestou bylo nejen daleko jednodušší, nýbrž
i levnější.
Uvedu k posouzení případ, jak těžkými
právnickými problémy se musela zabývat
ředitelská právní oddělení.
Stalo se roku 1948, že jedna dobrá stará žena
chtěla přispět ke vzhledu stanice tím,
že by udržovala v čistotě nádražní
záchody za vybírání poplatku 1 Kčs.
Přednosta stanice, úředník s maturitou
v V. platové stupnici, nemohl rozhodnout a dotázal
se na ředitelství státních drah. Po
rozhodnutí právního oddělení
musela si tato žena podat kolkovanou žádost.
Nato ředitelství rozhodlo, že je jí
možno vyhověti uzavřením smlouvy s ČSD.
Dodány jí tiskopisy této smlouvy, která
po okolkování byla služební cestou předložena
na ředitelství. Oč zde vlastně šlo?
ČSD byly zbaveny nákladu na čištění
nevzhledné části nádraží,
čímž byla udržována čistota,
která pak dráhu nic nestála, a stará
žena si snad ještě něco přivydělala.
Rozhodnout však nemohl přednosta stanice, muselo rozhodnout
právní oddělení ředitelství.
Jiný případ: Dělník stavební
správy je neschopen pracovati na trati pro smyslovou chorobu,
barvoslepost, ale jinak je zcela zdráv a mohl by pracovat
ve skladišti. Musí podat žádost prostřednictvím
služebny, která ji se závodní radou
doporučí a odešle na odborné stavební
oddělení IV., které jí musí
postoupit oddělení II., protože to má
evidenci staničního personálu. Poněvadž
však jde o práci ve skladišti, což je služba
komerční, postoupí dopravní oddělení
žádost odbornému oddělení komerčnímu,
které zařídí další. Vyzve
písemně služebny k přijetí dělníka.
Přihlásí-li se služebna, oznámí
ředitelství souhlas, se souhlasem závodní
rady, načež I. oddělení postoupí
přípis personálnímu oddělení
VII., které přeložení provede. Pak nastane
další procedura s uveřejněním
v Úředním listě, odhlášení
a znovu přihlášení zaměstnance
atd. Nechci vyprávět o velmi složitém,
zdlouhavém a nákladném řízení
reklamačním, řízení ztrát
a schodků, byť by šlo třeba i o prázdnou
bednu, která se pak nakonec prodá po několika
měsících za několik korun, ačkoliv
úřadování kolem ní stálo
mnoho set korun, více než celá bedna. Dělalo
to mnohdy dojem, že služební cesta musí
být zachována za všech okolností jenom
proto, aby tak byly udrženy při životě
některé referáty nadřízených
úřadů. A co říci o spisech,
které nikdy nebyly vyřízeny dotud, dokud
neobsahovaly pět až patnáct podpisů
referentů od ředitele dolů? Spousta mnohdy
neproveditelných nařízení a předpisů
službu jenom brzdila, takže výkon služby
podle předpisu byl mnohdy hotová pasivní
resistence nebo sabotáž. Tyto nemožné
byrokratické poměry se obrážely ovšem
často i v náladě zaměstnanců,
kteří svým jasným rozumem pochopili
nesmyslnost četných nařízení
a konali službu proti předpisu, neměla-li doprava
zůstat vůbec stát. Přitom byli kontrolními
orgány trestání za to, že konali službu
dobře, ale proti předpisu.
V r. 1939 byly Československé státní
dráhy sloučeny s poštou v jeden podnik pod
ministerstvem dopravy, od r. 1942 pak pod ministerstvem dopravy
a techniky. Po osvobození se pošta opět odloučila
jako samostatný státní podnik.
Při ČSD se vyvíjel i provoz silniční
motorové dopravy, kterou provozovala jednak pošta,
jednak státní dráhy. Od roku 1933 byla soustředěna
pod správou ČSD a od té doby přes
soukromou autokonkurenci nastal určitý rozvoj. Autodoprava
pak podržela povahu vedlejšího závodu
ČSD. Teprve v posledních letech je v značném
rozvoji a po znárodnění jí určitě
očekává nebývalý rozmach.
Podniky vodní dopravy jsou jednak ve vlastnictví
jednotlivců nebo společností akciových
nebo s r. o., u nichž značná část
akcií patří státu. Stát plavbu
neprovozuje, jen na ni dohlíží. Podniky jsou
soukromé a zaměstnanci v poměru soukromoprávním.
Leteckou dopravu provozuje stát sám podnikem Československé
aerolinie. Správa je podniková se správním
sborem a ředitelstvím, takže se nejvíce
podobá novému zřízení-národnímu
podniku. Ministerstvo dopravy vykonává mimo funkci
vrchního vedení též výsostnou
pravomoc. Zaměstnanci jsou rovněž v poměru
soukromoprávním.
Přístavy a překladiště tvoří
zvláštní druh dopravní činnosti.
Obstarávají styk dopravy vodní s pozemní,
zejména železniční. Jsou buď překladiště
státní plavební správy nebo překladiště
železniční. Překladiště
jsou značně spjata s provozem železničním
a vypomáhají si i personálem, prostě
práci vhodně koordinují.
Dnem vyhlášení zákona budou znárodněny
nestátní železnice pro veřejnou přepravu,
podniky pro pravidelnou silniční motorovou dopravu
osob a nákladů, podniky pro pravidelnou leteckou
dopravu a podniky plavebních společností.
Z takto znárodněného majetku, s nímž
se spojí dosavadní státní podniky
Československé státní dráhy
a Československé aerolinie, se vytvoří
od doby, kterou určí vláda, šest národních
podniků: Československé dráhy, Československá
automobilová doprava, Československá plavba
labská, oderská, dunajská a Československé
aerolinie.
Po dlouhých úvahách se rozhodlo, že
toto je nejlepší způsob dopravního podnikání.
Snad se může někomu zdát zbytečné
rušit podniky státní a vytvářet
národní, když obojí jsou podle ústavy
majetkem státu. Byly i názory, že by mohl být
jeden národní podnik dopravní. Podle §
150 ústavy jsou toliko dvě formy správy státního
majetku, buď státní nebo národní
podnik. Jak jsem již uvedl, bylo u. tak rozsáhlého
státního podniku jako jsou státní
dráhy těžko nalézti hranici mezi činností
správní a podnikatelskou. Národnímu
podniku se dává větší možnost
hospodářského rozvoje. Bude větší
pravomoc, ale i větší odpovědnost. Dosavadní
politika personální, řízená
zastaralou pragmatikou a služebním řádem,
nebude nám už zdržovat pokrokový vývoj
podniku. Nová politika umožní lepší
rozestavení schopných zaměstnanců.