Středa 22. prosince 1948

K novému vybudování tohoto sboru dochází navrhovanou předlohou zákona o Sboru uniformované vězeňské stráže. Zákon stanoví přísně podmínky pro přijetí: státní spolehlivost, občanskou bezúhonnost a zejména politickou spolehlivost, t. j. oddanost lidově demokratickému režimu, kromě způsobilosti fysické a nutnosti předcházejícího vojenského výcviku. Sbor uniformované vězeňské stráže tvoří úředníci, gážisté mimo služební třídu a čekatelé. Aby byla zajištěna kvalifikace členů Sboru uniformované vězeňské stráže, musí každý příslušník sloužit dva roky na zkoušku a v té době se podrobit zvláštní odborné zkoušce. Kromě toho při vstupu se každý zavazuje ke 4leté službě povinné.

Příslušníci Sboru uniformované vězeňské stráže podléhají ministru spravedlnosti, který vydá podrobnější předpisy organisační a v dohodě s ministrem národní obrany budou vydány předpisy, jak mají být příslušníci SVS vystrojeni a vyzbrojeni.

Hlavní novum této úpravy tkví v tom, že příslušníci Sboru uniformované vězeňské stráže podléhají vojenskému kázeňskému a kárnému právu a hlavně soudům a trestním zákonům pro osoby vojenské.

Sbor uniformované vězeňské stráže musí mít pevnou kázeň, má-li plnit své úkoly, a proto je odůvodněna podřízenost vojenskému soudnictví, vojenskému trestnímu, kázeňskému i kárnému právu.

Příslušníci Sboru uniformované vězeňské stráže mají obdobná práva, jako příslušníci Sboru národní bezpečnosti.

Zákon je dobrý a má býti podporou lidově demokratického soudnictví.

Ústavně-právní výbor Národního shromáždění projednal osnovu zákona o Sboru uniformované vězeňské stráže (tisk 168) ve své schůzi dne 15. prosince 1948 a doporučuje ji slavnému Národnímu shromáždění k přijetí ve znění, jak je uvedeno ve zprávě tisk 177. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Ku slovu sa nikto neprihlásil, rozprava odpadá.

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. Janulík: Nejsou.

Zpravodaj posl. dr Prokeš: Nikoli.


Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu. (Zvoní.)

Osnova má 2 časti, nadpisy častí, 12 paragrafov, nadpis 9. paragrafu, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 2 časťami, nadpisom častí, 12 paragrafmi, nadpisom 9. paragrafu, nadpisom zákona a úvodnou formulou, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 4. odsek poriadku.

Budeme rokovať o treťom odseku poriadku, ktorým je

  1. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 169), ktorým sa zavádza odborná justičná skúška a doplňujú sa predpisy o prípravnej službe sudcovskej (tlač 179).

Zpravodajcom je posl. dr Jelínek. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno!

Naše Ústava 9. května - jak zde bylo vzpomenuto panem ministrem spravedlnosti i některými řečníky - uplatnila důsledně zásady, které vyplývají z nejvyššího principu demokracie: "Lid je jediným zdrojem veškeré moci ve státě". Rozšířila provedení tohoto principu do všech důsledků u vědomí, že v státě lidově demokratickém, jímž je naše republika, je jen jedna moc, moc suverénního lidu, který ji vykonává zastupitelskými sbory jím volenými, jím kontrolovanými a jemu odpovědnými, od nichž odvozují svou pravomoc všechny ostatní orgány veřejné moci i soud. Rozšířila proto demokracii, uplatněnou v předmnichovské republice jen v oboru zákonodárném, i do veřejné správy a do sféry nalézání práva.

Provedením této zásady důsledné demokracie, podle které si lid zákony nejen dává, ale sám je i vykonává, je nejen zákon o zlidovění soudnictví, nýbrž i vládní návrh zákona, jímž se zavádí odborná justiční zkouška a doplňují se předpisy o přípravné službě soudcovské tisk 169. (Předsednictví převzal místopředseda Valo.)

Lidově demokratické zřízení není institucí klidu a klidného zahnívání. Je institucí bojovnou, je prostředkem boje za novou, lepší organisaci národní společnosti, je prostředkem vědomého a tvrdého boje za pokrok a proti zpátečnictví, odsouzenému vlastními rozpory k zámku, ale bránícímu se zoufale ve snaze prodloužiti svou existenci a své panství.

Konečný cíl cesty lidové demokracie potřebuje, aby nejširší lidové vrstvy, o něž se boj za cíl nutně opírá, měly plnou důvěru ke všem existujícím institucím lidové demokracie, tedy také k soudcům. A to se stane nejen přítomností a účastí laických soudců na nich, ale především také tím, že i soudcové z povolání budou vnitřně oddáni lidové demokracii a přesvědčení o správnosti cesty k socialismu.

Osnova pomáhá tomuto požadavku dvojím způsobem: 1. Novou úpravou odborné justiční zkoušky, při níž nemá býti zkoumána - jako dosud - jen znalost platných právních předpisů, leckdy zjišťovaná uměle vykonstruovanými otázkami, ale má býti také a současně - jak praví § 3, odst. 1 osnovy - zjišťováno, zda odborné vědomosti jsou "v souladu se zásadami lidově demokratického řízení". 2. Pomáhá tomu požadavek ustanovení § 12, odst. 2, který umožňuje ministru spravedlnosti, aby co nejrychleji doplnil stav soudců a konceptních úředníků úřadů veřejné obžaloby ze řad příslušníků dělnické třídy, třídy, které přísluší vedení i odpovědnost.

Osnova má tři části. Odstraňuje dualitu v oboru zkoušek soudcovských, advokátních a notářských a recipuje slovenský princip jediné zkoušky pro všechny tři obory. Zároveň unifikuje předpisy o podmínkách přijetí do přípravné služby, upouštějíc od podmínky doktorátu, platné na Slovensku.

Právní výbor projednal osnovu ve své schůzi dne 14. prosince 1948 a jeho jménem doporučuji plenu Národního shromáždění její přijetí podle zprávy výborové.

Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien textových?

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Nejsou.

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 3 časti, nadpisy častí, 14 paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej.

Námietok niet? (Neboly.)

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jej 3 časťami, nadpismi častí, 14 paragrafmi, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 3. odsek poriadku.

Pristúpime k prerokovaniu piateho odseku poriadku, ktorým je

5. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 167) o akvokácii (advokátny poriadok) (tlač 176).

Zpravodajkyňou je posl. dr Pátková. Dávam jej slovo.

Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní a pánové!

Výbor ústavně-právní projednal ve své schůzi vládní návrh zákona o advokacií a advokátním řádu - tisk 167.

O nových úkolech a o nové organisaci advokacie nebudu se zde zmiňovat po výkladu pana ministra spravedlnosti, který se ve své řeči zmínil zde před sněmovnou o tom, jaká bude tato nová organisace a její úkoly.

Provádí se zde v podstatě nová organisace advokacie se zřetelem na zákon o zlidovění soudnictví a na zákon o krajském zřízení. Proto budou vytvořena i krajská sdružení advokátů a dosavadní advokátní komory budou zrušeny. Osnova upravuje právní poměry advokacie jednotné pro území celé republiky. Úkol poskytovati lidu právní pomoc klade se tu na roveň úkolům veřejné správy. Advokacie v tomto pojetí má se státi činnou složkou celého soudnictví.

Výbor ústavně-právní provedl v textu vládního návrhu některé drobné úpravy stylistické, nově upravil § 22 o zastupování národních podniků a jednotné odborové organisace, § 34 o pokoutnictví, § 36 o přechodu práv a závazků na krajská sdružení, po př. na ústřední sdružení advokátů, a doplnil vládní návrh ještě novým § 41 o tom, že písemnosti a úřední úkony potřebné k přechodu práv a závazků jsou osvobozeny od poplatků.

Výbor ústavně-právní proto doporučuje plenu sněmovny, aby přijala takto upravený vládní návrh zákona. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Sa nijaké návrhy správ alebo zmien textových?

Zpravodajka posl. dr Pátková: Nejsou.

Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.

Osnova má 42 paragrafov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.

Pretože niet pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona, to je s jej 42 paragrafmi, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 5. odsek poriadku.

Budeme rokovať o šiestom odseku poriadku, ktorým je

6. Spoločná zpráva výborov pôdohospodárskeho, ústavno-právneho a rozpočtového k vládnemu návrhu zákona (tlač 166) o organizácii Štátnych lesov a statkov (tlač 191).

Zpravodajcom za výbor pôdohospodársky je posl. Vodsloň. Dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Vodsloň: Vážená sněmovno!

Zemědělský výbor projednal ve své schůzi dne 14. prosince t. r. vládní návrh zákona tisk 166 o organisaci státních lesů a statků.

Tento zákon má upraviti celé hospodaření a celou organisaci státních lesů a statků tak, aby tyto nové podniky mohly zvládnout všechny úkoly, které s sebou přináší doba pro celé naše hospodářství, pro celé naše zemědělství. Státní zemědělské podnikání vyvíjelo se z pozemkového majetku panovníka, jehož součástí byli i lidé na půdě usazení. Teprve vývojem státu se rozlišoval státní majetek od osobního nebo rodinného majetku panovníkova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP