K novému vybudování tohoto sboru dochází
navrhovanou předlohou zákona o Sboru uniformované
vězeňské stráže. Zákon
stanoví přísně podmínky pro
přijetí: státní spolehlivost, občanskou
bezúhonnost a zejména politickou spolehlivost, t.
j. oddanost lidově demokratickému režimu, kromě
způsobilosti fysické a nutnosti předcházejícího
vojenského výcviku. Sbor uniformované vězeňské
stráže tvoří úředníci,
gážisté mimo služební třídu
a čekatelé. Aby byla zajištěna kvalifikace
členů Sboru uniformované vězeňské
stráže, musí každý příslušník
sloužit dva roky na zkoušku a v té době
se podrobit zvláštní odborné zkoušce.
Kromě toho při vstupu se každý zavazuje
ke 4leté službě povinné.
Příslušníci Sboru uniformované
vězeňské stráže podléhají
ministru spravedlnosti, který vydá podrobnější
předpisy organisační a v dohodě s
ministrem národní obrany budou vydány předpisy,
jak mají být příslušníci
SVS vystrojeni a vyzbrojeni.
Hlavní novum této úpravy tkví v tom,
že příslušníci Sboru uniformované
vězeňské stráže podléhají
vojenskému kázeňskému a kárnému
právu a hlavně soudům a trestním zákonům
pro osoby vojenské.
Sbor uniformované vězeňské stráže
musí mít pevnou kázeň, má-li
plnit své úkoly, a proto je odůvodněna
podřízenost vojenskému soudnictví,
vojenskému trestnímu, kázeňskému
i kárnému právu.
Příslušníci Sboru uniformované
vězeňské stráže mají obdobná
práva, jako příslušníci Sboru
národní bezpečnosti.
Zákon je dobrý a má býti podporou
lidově demokratického soudnictví.
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění projednal osnovu zákona
o Sboru uniformované vězeňské stráže
(tisk 168) ve své schůzi dne 15. prosince 1948 a
doporučuje ji slavnému Národnímu shromáždění
k přijetí ve znění, jak je uvedeno
ve zprávě tisk 177. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ku slovu sa nikto neprihlásil,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. Janulík: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr Prokeš: Nikoli.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
(Zvoní.)
Osnova má 2 časti, nadpisy častí,
12 paragrafov, nadpis 9. paragrafu, nadpis zákona a úvodnú
formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 2 časťami, nadpisom častí,
12 paragrafmi, nadpisom 9. paragrafu, nadpisom zákona a
úvodnou formulou, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 4. odsek poriadku.
Budeme rokovať o treťom odseku poriadku, ktorým
je
- Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 169), ktorým sa zavádza odborná justičná skúška a doplňujú sa predpisy o prípravnej službe sudcovskej (tlač 179).
Zpravodajcom je posl. dr Jelínek. Dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno!
Naše Ústava 9. května - jak zde bylo vzpomenuto
panem ministrem spravedlnosti i některými řečníky
- uplatnila důsledně zásady, které
vyplývají z nejvyššího principu
demokracie: "Lid je jediným zdrojem veškeré
moci ve státě". Rozšířila
provedení tohoto principu do všech důsledků
u vědomí, že v státě lidově
demokratickém, jímž je naše republika,
je jen jedna moc, moc suverénního lidu, který
ji vykonává zastupitelskými sbory jím
volenými, jím kontrolovanými a jemu odpovědnými,
od nichž odvozují svou pravomoc všechny ostatní
orgány veřejné moci i soud. Rozšířila
proto demokracii, uplatněnou v předmnichovské
republice jen v oboru zákonodárném, i do
veřejné správy a do sféry nalézání
práva.
Provedením této zásady důsledné
demokracie, podle které si lid zákony nejen dává,
ale sám je i vykonává, je nejen zákon
o zlidovění soudnictví, nýbrž
i vládní návrh zákona, jímž
se zavádí odborná justiční
zkouška a doplňují se předpisy o přípravné
službě soudcovské tisk 169. (Předsednictví
převzal místopředseda Valo.)
Lidově demokratické zřízení
není institucí klidu a klidného zahnívání.
Je institucí bojovnou, je prostředkem boje za novou,
lepší organisaci národní společnosti,
je prostředkem vědomého a tvrdého
boje za pokrok a proti zpátečnictví, odsouzenému
vlastními rozpory k zámku, ale bránícímu
se zoufale ve snaze prodloužiti svou existenci a své
panství.
Konečný cíl cesty lidové demokracie
potřebuje, aby nejširší lidové
vrstvy, o něž se boj za cíl nutně opírá,
měly plnou důvěru ke všem existujícím
institucím lidové demokracie, tedy také k
soudcům. A to se stane nejen přítomností
a účastí laických soudců na
nich, ale především také tím,
že i soudcové z povolání budou vnitřně
oddáni lidové demokracii a přesvědčení
o správnosti cesty k socialismu.
Osnova pomáhá tomuto požadavku dvojím
způsobem: 1. Novou úpravou odborné justiční
zkoušky, při níž nemá býti
zkoumána - jako dosud - jen znalost platných právních
předpisů, leckdy zjišťovaná uměle
vykonstruovanými otázkami, ale má býti
také a současně - jak praví §
3, odst. 1 osnovy - zjišťováno, zda odborné
vědomosti jsou "v souladu se zásadami lidově
demokratického řízení". 2. Pomáhá
tomu požadavek ustanovení § 12, odst. 2, který
umožňuje ministru spravedlnosti, aby co nejrychleji
doplnil stav soudců a konceptních úředníků
úřadů veřejné obžaloby
ze řad příslušníků dělnické
třídy, třídy, které přísluší
vedení i odpovědnost.
Osnova má tři části. Odstraňuje
dualitu v oboru zkoušek soudcovských, advokátních
a notářských a recipuje slovenský
princip jediné zkoušky pro všechny tři
obory. Zároveň unifikuje předpisy o podmínkách
přijetí do přípravné služby,
upouštějíc od podmínky doktorátu,
platné na Slovensku.
Právní výbor projednal osnovu ve své
schůzi dne 14. prosince 1948 a jeho jménem doporučuji
plenu Národního shromáždění
její přijetí podle zprávy výborové.
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv alebo zmien
textových?
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Nejsou.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 3 časti, nadpisy častí,
14 paragrafov, nadpis zákona a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej.
Námietok niet? (Neboly.)
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
t. j. s jej 3 časťami, nadpismi častí,
14 paragrafmi, nadpisom zákona a úvodnou formulou
podľa zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 3. odsek poriadku.
Pristúpime k prerokovaniu piateho odseku poriadku, ktorým
je
5. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 167)
o akvokácii (advokátny poriadok) (tlač 176).
Zpravodajkyňou je posl. dr Pátková.
Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. dr Pátková: Paní
a pánové!
Výbor ústavně-právní projednal
ve své schůzi vládní návrh
zákona o advokacií a advokátním řádu
- tisk 167.
O nových úkolech a o nové organisaci advokacie
nebudu se zde zmiňovat po výkladu pana ministra
spravedlnosti, který se ve své řeči
zmínil zde před sněmovnou o tom, jaká
bude tato nová organisace a její úkoly.
Provádí se zde v podstatě nová organisace
advokacie se zřetelem na zákon o zlidovění
soudnictví a na zákon o krajském zřízení.
Proto budou vytvořena i krajská sdružení
advokátů a dosavadní advokátní
komory budou zrušeny. Osnova upravuje právní
poměry advokacie jednotné pro území
celé republiky. Úkol poskytovati lidu právní
pomoc klade se tu na roveň úkolům veřejné
správy. Advokacie v tomto pojetí má se státi
činnou složkou celého soudnictví.
Výbor ústavně-právní provedl
v textu vládního návrhu některé
drobné úpravy stylistické, nově upravil
§ 22 o zastupování národních
podniků a jednotné odborové organisace, §
34 o pokoutnictví, § 36 o přechodu práv
a závazků na krajská sdružení,
po př. na ústřední sdružení
advokátů, a doplnil vládní návrh
ještě novým § 41 o tom, že písemnosti
a úřední úkony potřebné
k přechodu práv a závazků jsou osvobozeny
od poplatků.
Výbor ústavně-právní proto
doporučuje plenu sněmovny, aby přijala takto
upravený vládní návrh zákona.
(Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Sa nijaké návrhy správ alebo zmien textových?
Zpravodajka posl. dr Pátková: Nejsou.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Osnova má 42 paragrafov, nadpisy paragrafov, nadpis zákona
a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona,
to je s jej 42 paragrafmi, nadpismi paragrafov, nadpisom zákona
a úvodnou formulou podľa zprávy výborovej,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 5. odsek poriadku.
Budeme rokovať o šiestom odseku poriadku, ktorým
je
6. Spoločná zpráva výborov pôdohospodárskeho,
ústavno-právneho a rozpočtového k
vládnemu návrhu zákona (tlač 166)
o organizácii Štátnych lesov a statkov (tlač
191).
Zpravodajcom za výbor pôdohospodársky je posl.
Vodsloň. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodsloň: Vážená
sněmovno!
Zemědělský výbor projednal ve své
schůzi dne 14. prosince t. r. vládní návrh
zákona tisk 166 o organisaci státních lesů
a statků.
Tento zákon má upraviti celé hospodaření
a celou organisaci státních lesů a statků
tak, aby tyto nové podniky mohly zvládnout všechny
úkoly, které s sebou přináší
doba pro celé naše hospodářství,
pro celé naše zemědělství. Státní
zemědělské podnikání vyvíjelo
se z pozemkového majetku panovníka, jehož součástí
byli i lidé na půdě usazení. Teprve
vývojem státu se rozlišoval státní
majetek od osobního nebo rodinného majetku panovníkova.