Státní pozemkový majetek na území
naší republiky sdílel všechny methody
hospodářského a politického dění
ve státě. K jeho prvnímu většímu
vzrůstu došlo po první světové
válce. Avšak neporovnatelně více vzrostl
tento majetek po této válce, po okupaci. Rozsah
státních lesů a statků vzrostl konfiskací
zemědělského majetku a zákonem o revisi
první pozemkové reformy o 1,507.134 ha půdy,
takže ke dni 1. října 1948 činí
celková rozloha zemědělské půdy
státních statků a lesů 1,285.729 ha.
Je přirozené, že vzrůst a pokles obhospodařované
půdy a politické události měly vždy
svůj vliv na organisaci a správu podniku. Převzali
jsme státní lesy a statky po okupaci ve velmi žalostném
stavu tak jako vše, kde se hospodařilo po kapitalisticku.
Reakce se snažila ještě před únorem
ve svém útoku na vše, co bylo znárodněno
a zestátněno, házet špínu a kal
s poukazem na špatné hospodářství
v těchto státních podnicích po květnové
národní revoluci r. 1945. Byla to marná snaha
reakce po odvrácení našeho lidu, zejména
naších rolníků od cesty, kterou nastoupili.
Jestli bylo anebo je na celém tomto hospodářství
něco špatného, pak to lze přičíst
jedině minulému kapitalistickému režimu
a jeho dědictví, které nyní velmi
důsledně a energicky odstraňujeme a budeme
stále i na všech úsecích, pokud se zde
bude vyskytovat, odstraňovat. Na př. hospodářská
krise let 1933 až 1935 byla zde i těžkou krisí
podniku, který pod tlakem této krise, neméně
však také pro politické zájmy svěřil
veškerý svůj obchod s dřívím
soukromé akciové společnosti, Československé
ústřední prodejně dříví.
V minulosti se v celku vyznačoval podnik státní
lesy a statky před okupací tendencemi, jež
byly úkazem nervosity kapitalistického systému
v neklidném politickém a sociálním
prostředí.
Okupace a válka přinesly nejpronikavější
změny jak v rozloze podniku, tak i v jeho správě.
Česká a slovenská část podniku
ubírala se svými cestami; česká část,
značně okleštěná, pod komisařským
vedením byla vyňata z působnosti ministerstva
zemědělství a začleněna do
okupanty vedeného t. zv. Bodenamtu, v němž
měla sloužit německému vedení
války a osidlovacím plánům okupantů.
Pozemková držba polnohospodářská
byla převedena na t. zv. Entschädingungsfonds a byla
vlastně osidlovací reservou okupantů. Lesní
držba, t. zv. Stiftung zur Förderung und Unterstützung
von Siedlern in Böhmen und Mähren, měla sloužit
k financování a podpoře německých
osídlenců v Čechách. Okupantské
hospodaření přineslo s sebou hospodářský,
finanční, správní i právní
chaos. Osvobození zastihlo tak podnik ve velmi neutěšené
situaci a před velkými úkoly konfiskace zemědělského
majetku nepřátel republiky, před pozemkovými
reformami, před úkoly přestavby hospodářského,
politického a sociálního zřízení
a zejména v pozdější a přítomné
době před úkoly nové zemědělské
politiky.
Pro novou organisaci zemědělského a lesního
podnikání státu je rozhodující:
za prvé rozloha obhospodařované půdy,
za druhé výrobní odvětví, za
třetí požadavky socialistického hospodářství,
za čtvrté poučení z historie podniku
"Státní lesy a statky".
V nynější době je nutno při organisaci
lesních a zemědělských podniků
na státních statcích vzít v úvahu,
že jde o lesní a polnohospodářskou půdu
včetně půdy rybniční o výměře
celkem 2,285.729 ha, která stále vzrůstá
prováděním zákonů o pozemkových
reformách. Jíž tato rozloha ukazuje, že
organisace těchto lesních a zemědělských
podniků vyžaduje dělbu práce podle základních
výrobních odvětví, aby správa
tak rozsáhlých majetků mohla býti,
zejména při zjednodušené instanční
cestě, zvládnuta.
Jde o to, aby decentralisace byla provedena ve zdravém
poměru s centralisací, aby se dosáhlo větší
pružnosti a pohyblivosti, ale také větší
odpovědnosti, zejména osobní odpovědnosti
ve všech směrech. Hlavní zásadou je
aby celé hospodářství státních
lesů a statků bylo zapřaženo lépe
než dosud do služeb naší cesty k socialismu,
t. j. do služeb a pomoci malým a středním
rolníkům.
Ale i služební poměry zaměstnanců
státních lesů a statků se tímto
zákonem podstatně. mění ve prospěch
těch, kteří konají svou práci
dobře, svědomitě, poctivě a obětavě,
neboť po prvé bude dána možnost odměňování
podle zásluhy a výsledků práce.
Základní výrobní složky zemědělské,
t. j. polní a lesní hospodářství,
jsou při intensivních formách hospodaření
dvě samostatná, navzájem odlišná
výrobní odvětví, která vyžadují
též samostatnou, vzájemně nezávislou
podnikovou organisací. Není žádoucí,
aby lesní odborníci rozhodovali o věcech
polního hospodářství a opačně.
Ačkoli společná správa obou složek
se jeví zdánlivě po stránce věcné
i personální hospodárnější,
vyžaduje rozlišnost práce a výroby lesní
a polnohospodářské, aby byla vykonávána
lesními a zemědělskými odborníky.
Je to požadavek specialisace, který při odlišnosti
výrobních odvětví předpokládá
specialisaci i ve společných službách,
jako jest služba účetní, právní,
technická, personální a kancelářská.
Plánování v lesním a polním
hospodářství je také rozličného
charakteru. V lesnictví jde se zřetelem k dlouhé
produkční době vždy o plánování
dlouhodobé, naproti tomu v polním hospodářství
o plánování krátkodobé.
Výsledky hospodaření lze sledovati v polním
hospodářství každoročně
po sklizni, v lesním hospodářství
však až po revisi lesního hospodářství,
v nejlepším případě po 5 letech,
obvykle však po 10 letech.
Kumulace správy nese s sebou i kumulaci provozních
prostředků věcných a personálu.
Nelze zřetelně prokázati podíl lesnické
a polnohospodářské výroby na těchto
společných prostředcích věcných
a na službách společného personálu.
Obtíže s reálným vydělením
majetkové podstaty výrobní složky lesní
a polnohospodářské pravidlem nejsou, a vyskytnou-li
se, dají se odstranit.
Při rozpravě o § 5 bylo předneseno přání
lesníků, aby úkoly, prováděné
čistě v zájmu veřejném, které
nejsou pro státní statky rentabilní, byly
hrazeny z prostředků veřejných, i
když nepůjde o příkaz vlády nebo
ministra zemědělství. K tomu bylo podáno
vysvětlení, že takové úkoly charakteru
veřejné služby budou jistě zahrnuty
do operativních plánů plánovaného
hospodářství a že tím jejich
úhrada připadne ministerstvu zemědělství.
Socialistické hospodaření je zaměřeno
pro službu lidu a chce dosáhnouti stupňovanou
produktivitou práce stále vyššího
blahobytu. Půda sama o sobě netvoří
hodnot, nýbrž lidská práce, násobená
vědeckými poznatky a mechanisací pracovního
procesu. Produktivity práce lze dosáhnouti specialisací
a nemůže tedy v otázce organisace lesní
a polnohospodářské výroby býti
rozhodující nic jiného než práce,
a tě se musí přizpůsobovati i její
předmět. Zemědělský výbor
ve své schůzi dne 14. prosince t. r. projednal tuto
osnovu zákona tisk 166 a doporučuje jí sněmovně
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo. Zpravodajcom za výbor ústavno-právny
je p. posl. dr Popaďák. Dávam mu slovo,
Zpravodajca posl. dr Popaďák: Vážený
pán podpredseda, slávne Národné shromaždenie!
Doterajšia organizácia podniku Štátne
lesy a majetky. už nevystačuje na vyriešenie
úloh uložených tomuto podniku a preto prijatím
predloženého návrhu zákona o organizácii
Štátnych lesov a majetkov chceme dať tomuto podniku
organizačnú formu novú, vyhovujúcu.
Na začiatku našej republiky Štátne lesy
a majetky boly spravované podľa rakúsko-uhorských
služobných inštrukcií ako štátny
majetok podľa jednotlivých riaditeľstiev, bez
unifikácie správnych, služobných a účtových
predpisov. Bola to správa veľmi nepružná,
zdĺhavá, nejednotná, byrokratická a
samozrejme veľmi drahá. Zmena nastala po roku 1924,
kedy Štátne lesy a majetky sa staly podnikom spravovaným
podľa zásad obchodného hospodárenia.
I keď doterajšia organizácia podniku zahrnovala
v sebe obe základné výrobné složky
hospodárske, t. j. hospodárstvo lesné a poľné,
vývojom a zväčšovaním výmery
pôdy prejavovaly sa tendencie k oddeleniu obidvoch týchto
základných složiek, takže prevádzka
podniku na hospodárstve poľnom a prevádzka
podniku na hospodárstve lesnom boly už prakticky od
seba oddelené. Taktiež miestne správne orgány
podniku boly oddelené, osobitné pre hospodárstvo
poľné a osobitné pre hospodárstvo lesné.
Tak tomu bolo a je i v ústrednej správe. Spomenutá
tendencia z minulosti, oddeliť od seba poľné
a lesné hospodárstvo, pri intenzívnych formách
hospodárenia je ešte silnejšia a samozrejmejšia,
pretože hospodárstvo poľné a lesné
sú výrobné odvetvia navzájom odlišné,
ktoré vyžadujú aj samostatnú podnikovú
organizáciu. Na oko sa zdá, že spoločná
správa obidvoch složiek je hospodárnejšia,
avšak odlišnosť práce a výroby lesnej
a poľnohospodárskej, ako aj požiadavka odbornej
špecializácie vyžaduje, aby lesné hospodárstvo
bolo vedené odborníkmi lesnými a poľnohospodárske
zase poľnohospodárskymi.
Plánovanie v lesnom hospodárstve je tiež inej
povahy ako plánovanie v hospodárstve poľnom.
V lesníctve ide vždy o plánovanie dlhodobé,
zakiaľ v hospodárstve poľnom o plánovanie
krátkodobé. Výsledky hospodárenia
v poľnom hospodárstve možno zistiť každoročne
po sobraní úrody, kým v lesnom hospodárstve
obyčajne až po 5, poťažne po 10 rokoch.
No, a už sama skutočnosť, že toho času
podnik Štátne lesy a majetky spravuje výmeru
2,285.729 ha, vyžaduje, aby tento podnik dostal organizačnú
formu lepšiu, pružnejšiu, novú, aby sa vyhovelo
jednak požiadavke deľby práce a jednak aby správa
tak rozsiahlych majetkov mohla byť náležite zvládnutá
a mohla splniť úlohy podniku sverené. Všetko
toto sú dôvody pre vytvorenie samostatného
podniku lesného a samostatného podniku poľnohospodárskeho
vo forme národných podnikov.
Osnova zákona preto umožňuje, aby vláda
nariadením zriadila v rámci rezortu pôdohospodárstva
samostatné podniky: Československé štátne
lesy a Československé štátne majetky
ako národné podniky. Tieto národné
podniky sa povedú podľa zásad obchodného
hospodárenia so zvláštnym zreteľom k národohospodárskym
a správnym úlohám, ktoré sú
im uložené, tak aby čo najlepšie a najhospodárnejšie
vykonávaly lesnú a poľnohospodársku
prvovýrobu, ďalej aby pridružené závody
zaisťovaly a doplňovaly prevádzku lesnej a
poľnohospodárskej prvovýroby a konečne
aby podniky boly vzorom pre malých a stredných roľníkov
a poskytovaly im podporu a pomoc.
Organizácia Štátnych lesov a majetkov vo forme
národných podnikov umožní teda, aby
sa v týchto výrobných oblastiach hospodárilo
rentabilne. Každý závod v týchto podnikoch
bude si môcť a nielen môcť, ale bude musieť
podľa novej organizácie viesť svoje vlastné
rozpočty, a táto okolnosť umožní
i riadnu kontrolu hospodárenia na jednotlivých závodoch.
Tieto všetky okolnosti umožnia zvýšiť
produktivitu práce pri pôdohospodárskej výrobe
na Štátnych lesoch a majetkoch a tým usnadnia
i zvýšenie výroby a celkové zveľadenie
týchto hospodárstiev.
Veľmi dôležitým momentom je aj tá
okolnosť, že zamestnanci týchto podnikov budú
odteraz v súkromnoprávnom pomere a nie ako doteraz
v pomere pragmatikálnom. To umožní, aby vedúce
úlohy v týchto podnikoch boly sverené takým
zamestnancom, ktorí svojím odborným rozhľadom
a svojou iniciatívou zaručujú, že úkoly
im sverené budú plniť dobre, svedomite a iniciatívne,
tak, ako to výrobný plán podniku vyžaduje.
Zamestnanci zaťažení byrokratizmom a ťažkopádnosťou
budú musieť ustúpiť zamestnancom mladým,
výbojným, iniciatívnym, ktorí zaručia
úspešné a rentabilné hospodárenie
v týchto podnikoch.
Náš prvý päťročný plán
ukladá nášmu lesnému a poľnému
hospodárstvu veľké úlohy a už i
so zreteľom na tieto úlohy päťročného
plánu podnik Štátne lesy a podnik Štátne
majetky musia byť vzorom.
Vyťažiť množstvo dreva uložené
päťročným plánom, túto drevnú
hmotu vymanipulovať na sortimenty, aké požaduje
náš vzmáhajúci sa drevársky a
chemický priemysel, bane, železnice a stavebníctvo,
obnoviť lesné porasty a zalesniť reštancie,
ako aj zalesniť spustlé pôdy nevhodné
pre pôdohospodárstvo; zaviesť výberové
lesné hospodárstvo a premeniť nízke
lesy na lesy vysokokmenné; pokračovať v mechanizácii
ťažieb a odvozu dreva; vybudovať riadnu sieť
komunikačných prostriedkov; vystaviť zdravé
a vyhovujúce byty pre úkony lesných zamestnancov
a stálych lesných robotníkov, a to najmä
na lesoch získaných konfiškáciou a revíziou
prvej pozemkovej reformy, to sú základné
úlohy uložené päťročným
plánom nášmu lesnému hospodárstvu.
Dnešná organizačná forma štátnych
lesov na splnenie týchto úkonov nestačí,
a preto hľadáme organizačné formy. Finančné
hospodárenie v národnom podniku, ako som už
uviedol, bude spočívať na systéme pružnom,
ktorým sa vyznačujú všetky znárodnené
podniky. V národnom podniku složky sú a musia
byť prehľadné a tým dobre kontrolovateľné,
naproti tomu štátne podniky nebolo možné
dosť dobre kontrolovať. To isté platí
aj v sektore hospodárstva poľného.
Spomeniem len veľké úlohy nášho
poľnohospodárstva v živočíšnej
výrobe a prebiehajúcu akciu výkrmu ošípaných.
Je len samozrejmé, že podnik organizovaný na
nových základoch vo forme národného
podniku zaručuje úspešné splnenie úloh
mu uložených a nielen že zaručuje, ale
umožní, aby sa podnik Štátne majetky stal
vzorom pre našich malých a stredných roľníkov.
Správa podnikov bude organizovaná čo najjednoduchšie.
Na čele podniku bude stáť kolektívny
orgán, tzv. správny sbor, složený jednak
zo zamestnancov podnikov a jednak z osôb stojacich mimo
podniku. Je to teda správa demokratická. Na čele
správneho sboru bude stáť generálny
riaditeľ ako predseda správneho sboru a námestník
generálneho riaditeľa ako podpredseda. Výkonným
orgánom generálneho riaditeľa a správneho
sboru bude ústredné riaditeľstvo a pre Slovensko
oblastné riaditeľstvo.
Osnova teda umožňuje, aby jednotný celoštátny
podnik na Slovensku bol spravovaný a vedený prostredníctvom
oblastného riaditeľstva. Organizačný
štatút, ktorý vydá vláda nariadením,
podrobne upraví pôsobnosť správneho sboru
a oblastného riaditeľstva, ako aj orgánov podnikov
vôbec. Výbor ústavno-právny predloženú
osnovu zákona prerokoval na svojej schôdzke, konanej
15. decembra t. r. a ja v zastúpení výboru
ústavno-právneho doporučujem plénu
Národného shromaždenia, aby osnovu uzákonilo
v predloženom znení. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Zpravodajcom za výbor rozpočtový
je pán posl. K l e í n. Dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Klein: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Zákonem o organisaci státních lesů
a statků, jehož vládní návrh
máme před sebou, bude odstraněn dosavadní
zastaralý a nepružný způsob obhospodařování
lesní, zemědělské a rybniční
půdy, která je v majetku státu.
V § 1, odst. 1 se uvádí, že vláda
nařízením zřídí státní
lesní a zemědělské podniky ve formě
národních podniků. Toto označení
má po mém soudu zachytit historický vývoj
těchto podniků, protože vznikly ze státních
statků. Také lesní zákony platné
dosud na území našeho státu, t. j. zák.
č. 250/1852 ř. z. a zákonný článek
XXXI/1879, znají státní lesy proti lesům
komunálním a soukromým. Mimoto se tyto národní
podniky liší od ostatních tím, že
mají být vzorem racionálního hospodaření
pro malé a střední zemědělce
a poskytovat jim pomoc. Dále podle platných předpisů,
zejména pokud se týkají lesního hospodářství,
mají podniky důležité úkoly veřejné,
a proto po mém názoru označila vláda
vším právem tyto podniky za podniky státní,
nehledíc ani k tomu, že i ve Svazu sovětských
socialistických republik jsou obdobné podniky označeny
jako "děržavní".
Pokud se týče finančního hospodaření,
tu stanoví § 5 osnovy, že se bude postupovat
podle zásad platných pro národní podniky.
Tím je postaráno o to, aby ve všech národních
podnicích bylo postupováno jednotně. Otázka
kmenového jmění podniků je upravena
podle zákona č. 51/48 Sb. Podle § 6 tohoto
zákona jsou národní podniky povinny používati
pro financování investic služeb místa
určeného pro poskytování investičního
úvěru, t. j. služeb Investiční
banky, která byla zřízena zákonem
č. 183 o Investiční bance. I státní
lesní a zemědělské podniky jsou přísně
vázány zákonem č. 51 a 183. Na př.
tyto podniky nesmějí prostředků určených
k investičním účelům ani přechodně
užívati k účelům jiným.
Nesmějí si navzájem poskytovati finanční
úvěry ani vyrovnávati své závazky
kompensací. Finanční prostředky si
budou oba národní podniky opatřovati pro
své provozní účely, pokud jich samy
nemají, provozním úvěrem. Pokud jde
o účetnictví samo, platí i pro tyto
podniky ustanovení zákona č. 16/1946 Sb.
o účetnictví.
V § 4 uložil zemědělský výbor
povinnost vésti podniky podle zásad řádného
obchodníka, to znamená hospodařiti tak, aby
výdaje se kryly při nejmenším s příjmy.
Uvědomil si přitom, že podle lesních
zákonů jsou podnikům uloženy úkoly,
které nikdy nemohou býti rentabilní, jako
je na př. udržování lesů ochranných
a lesů chráněných, neboť tyto
úkoly přinesou užitek až za dobu velmi
dlouhou, třeba i za 100 let, uvážíme-li,
že státní lesy budou zalesňovati desetitisíce
hektarů půdy v pohraničí, plníce
tak zákon o pětiletém plánu a nikoliv
jen nařízení vlády anebo ministra.
Na zalesnění 1 ha je třeba asi 25.000 Kčs
a při takových nákladech jdoucích
do set milionů by byla bilance podniku státních
lesů rozvrácena, a proto se přimlouvám
za výklad zemědělského výboru,
že v takových případech musí
býti v rozpočtu ministerstva zemědělství,
tak jak tomu bylo dosud, pamatováno na financování
úkolů, jež v zájmu státu a národního
hospodářství budou tyto podniky plniti.