Nechtěl-li sociálně slabý občan
přivést svoji rodinu do úplné záhuby
nezbylo mu nic jiného, než aby včas ustoupil
od soudního sporu, i když byl v mnohých případech
v právu, a vzdáti se soudní ochrany z obavy
před možnými velkými náklady
soudního sporu. Předpisy o právu chudých
se vztahovaly opravdu jen na nejchudší občany
našeho státu, takže tohoto práva chudých
nemohl ve skutečnosti nikdo použíti, zvláště
vzhledem na dosavadní praxi a sociální poslání
naší advokacie. Jak nám praxe ve většině
případů ukázala, měl při
soudním sporu naději na právo a spravedlnost
jen ten, kdo si mohl opatřit šikovného advokáta
a velmi dobře mu zaplatit. Proto ve většině
případů sociálně slabší
občan to vždy v soudním sporu prohrál
a spravedlnosti se nedovolal. Nebylo přiléhavějšího
pořekadla v dřívějších
letech než to, že "pán od pána nikdy
nebude".
Kapitalistická třída měla prostě
v dosavadním způsobu soudnictví svého
největšího ochránce, který sloužil
třídním zájmům kapitalistické
menšiny k utlačování pracujícího
lidu. Praxe v dosavadním soudnictví vypadala tak
že ku př. byla odsouzena u soudu stará babička
na vesnici, jelikož byla přistižena v panském
lese při sběru chrastí, ale nebyl potrestán
majitel panství, u kterého přišel o
zdraví, mnohdy i o život manžel takové
odsouzené stařenky pro nedostatečné
opatření proti úrazům u hospodářských
a průmyslových strojů na jeho velkostatku,
a který svého zaměstnance nepřihlásil
k nemocenskému a starobnímu pojištění,
takže babička neměla nárok na vdovský
důchod. Proto také s velkou radostí přijme
všechen pracující lid tento zákon o
zlidovění soudnictví, kterým bude
odstraněna dosavadní nespravedlivost páchaná
na sociálně nejslabších.
Zákon má uskutečnit tyto úkoly:
Za prvé, že soudní organisace se musí
přizpůsobit krajskému zřízení.
To znamená zrušení zemských soudů.
Jejich působnost bude rozdělena tak, aby to bylo
v souladu se zásadou decentralisace.
Za druhé bude uveden ve skutek XI. článek
naší ústavy, který říká,
že soudcovskou moc vykonávají nezávislé
soudy, že soudcové jsou jednak soudci z lidu, jednak
soudci z povolání, že obojí jsou si
při rozhodování rovni a že soudcové
vykonávají svůj úřad nezávisle,
jsouce vázáni jen právním řádem
lidové demokracie.
Za třetí, že senáty v prvé stolici
se zásadně skládají z jednoho soudce
z povolání jako předsedy senátu a
ze dvou soudců z lidu jako přísedících,
v druhé stolici ze dvou soudců z povolání,
z nichž jeden předsedá, a ze tří
soudců z lidu. Tak provádí osnova prakticky
§ 140, odst. 1 ústavy.
Za čtvrté: v dosavadním systému laických
přísedících v soudnictví neznal
nikdo zástupce pracujících. Byli to obyčejně
zástupci z řad průmyslníků
a velkoobchodníků. Jedině tam, kde bylo nutno
nevyhnutelně vyjít vstříc požadavku
účasti soudců z lidu, byly vytvořeny
zvláštní soudy jako soudy pracovní,
pojišťovací a pod. Po zlidovění
řádného soudnictví je proto možno
přistoupit ke zrušení pracovního soudnictví.
Tím ovšem nová úprava nezahazuje vše
to, co se v praxi osvědčilo. I pro příští
dobu budou soudci z lidu vybráni tak, aby pro rozhodování
ve zvláštních oborech, jako jsou pracovní
spory, národní pojištění a pod.,
měli soudci z lidu dostatek odborných znalostí.
Prostě, tato nová úprava pro zlidovění
soudnictví umožní každému občanu
to, že nebude tápat v dosavadní spleti a složitosti
předpisů našeho soudnictví a bude každému
občanu otevřena cesta, která bude schůdnější
pro dovolání se spravedlnosti. To je hlavní
smysl předloženého vládního návrhu
zákona o zlidovění soudnictví.
Poslanci čs. strany lidové, která je si vědoma
své odpovědnosti vůči pracujícímu
lidu, budou pro tento zákon hlasovat. (Potlesk.).
Podpredseda Žiak: Ďalším rečníkom
je pán posl. Urbánek. Dávam mu slovo.
Posl. Urbánek: Pane místopředsedo,
pane ministře, paní a pánové!
Dělníci a celá pracující veřejnost
uvítá s povděkem tento významný
zákon o zlidovění soudnictví. Lid
si zákony nejen dává, ale také je
provádí. Zákon o zlidovění
soudnictví je dalším důkazem, že
dělnictvo se stává stále více
a více důležitým činitelem nejen
v budování, ale také v řízení
naší lidově demokratické republiky.
Tímto zákonem uvádíme v život
nový socialistický právní řád,
k němuž nám dává základ
Ústava 9. května.
Zjednodušením celé té zbytečné
složitosti našeho soudnictví bude odstraněna
nepřehlednost a spletitost a tak se umožní
i našemu dělníkovi jako důstojnému
činiteli účast na novém právním
řádu.
Myslím, že nejvýznamnější
idea, která je uplatněna v návrhu zákona
o zlidovění soudnictví, spočívá
v tom, že právo se povyšuje, řekl bych,
na hodnotu absolutní, nezávislou na subjektu, který
se považuje za nositele práva, i na jeho protivníku.
To je zvláště vyzvednuto v předpisech
o sporném řízení občanském.
V těchto sporech, pokud byly rázu majetkového,
bylo právo hodnoceno v souvislosti s jeho majetkovým
obsahem a tak také v souvislosti se subjektem práva
v tom smyslu, že zvýšená péče
byla věnována obecně vyšším
hodnotám majetkovým a jejich držitelům
ve srovnání s hodnotami menšími, nebo
dokonce malými a jejich držiteli, jimiž bývali
t. zv. malí lidé. Justice tu měla vyložený
znak třídnosti, t. j. třídního
zaujetí.
Do určité výše hodnoty sporného
předmětu byl příslušný
obecně okresní soud, rozhodující samosoudcem
a s určitými úlevami procesními, od
určité výše nahoru pak soud krajský,
který obecně měl rozhodovati ve sporech,
tedy se zvýšeným počtem soudců
a s většími možnostmi procesní
přípravy a procesního chodu. Tedy vyšší
hodnotě ve sporu byla věnována větší
péče, jak kvalitou soudců, tak i jejich kolegiálním
řešením sporů. Nejhůře
na tom byly spory nepatrné t. zv. bagatelky, které
dokonce měly snížené možnosti v
opravných prostředcích. A je přece
jasné, že nehledě k absolutní hodnotě
práva, právo zůstane právem stejně,
jde-li o stokorunu, jako jde-li o milion. Malí lidé,
lid nezámožný a pracující mohl
mít jen malé spory, ale pro něj stejně
závažné jako velké spory pro boháče.
Pro boháče může býti pakatelem
100.000, pro malého člověka je někdy
tisícovka výsledkem pilné práce a
předmětem starostí, jak ji použít.
Tomu všemu je udělán konec novou organisací
a úpravou příslušností soudů
a ovšem i jejich zlidověním. Všecky spory
občanské patří před okresní
soudy; bez ohledu na hodnotu sporného předmětu
budou rozhodovati senáty okresních soudů,
a to za přítomnosti nejen soudce odborníka,
ale i dvou soudců laiků. Výjimka je stanovena
pouze v § 31, jde-li o spory národních podniků
rázu majetkového, které patří
před soudy krajské.
Každému se tedy měří stejně
a právo všech a pro všechny má stejný
význam. Diferencování občanů
podle jejich kabátu přestane. Považujeme to
za velký úspěch lidově demokratického
zřízení, uvedeného také do
našeho soudnictví. Zásada vynést z nánosu
tvrzení a nabízení důkazů čisté
právo v jeho absolutní hodnotě, vychází
také z ustanovení § 42, 1. odst., který
ustanovuje, že je nutno při rozhodování
přihlédnout také ke skutečnostem,
které stranami sice předneseny nebyly, ale v řízení
vyšly jinak najevo a potom v § 46, který umožňuje
v řízení odvolacím nové skutkové
okolnosti a nové důkazy, a stejně v §
47 v řízení rekursním.
Stejnému účelu konečně slouží
ustanovení o stížnosti pro zachování
zákona, která mimo zájem o jednotnou judikaturu
také vlastně sledují cíl zjednat průchod
skutečnému právu, i když snad strany
o to samy ani zájem nejeví.
Z pracovišť, dolů, hutí, dílen,
obchodů, úřadů budou povoláváni
schopní lidé, aby se začleňovali a
uplatňovali tam, kde půjde jak o ochranu občanů,
tak také o jejich posuzování, jak plní
odkaz, závazek i povinnost k lidově demokratické
republice. Soudci z lidu, z řad pracujících
svým vstupem a účastí na lidovém
soudnictví postarají se o důsledné
zlidovění tohoto důležitého nástroje
práva a spravedlnosti. Účast soudců
z lidu je zajištěna ve všech stolících,
a tím, že soudcové z lidu mají při
jednotlivých senátech převahu, dokazuje se
tak veliká pronikavost změn proti dosavadnímu
stavu. Nakonec vyslovuji pevnou víru, že lidové
soudnictví, do kterého tímto zákonem
pracující svět posílá své
zástupce, bude důstojným nástrojem
práva a spravedlnosti.
Náš dělník, který tak těžce
vykoupil svoji socialistickou přítomnost, bude svou
inteligencí, vzdělaností i dobrou vůlí
v tomto novém určení velmi hodnotným
součinitelem.
Děkuji vám, paní a pánové,
za pozornost při těchto několika mých
poznámkách a prohlašuji, že klub poslanců
čs. strany socialistické bude pro tento zákon
hlasovat.
Podpredseda Žiak: Ďalším rečníkom
je pán posl. Daxner. Udeľujem mu slovo.
Posl. Daxner: Slávne Národné shromaždenie,
panie a páni!
Košický vládny program, ktorý pán
prezident republiky nazval Magnou chartou československého
pracujúceho ľudu, stanovil, že československý
štát bude ľudovodemokratickou republikou. Tým
bola jasne naznačená a určená vývojová
cesta nášho štátu k tejto demokracií
a k socializmu. Tento základný princíp, daný
Košickým vládnym programom, naša nová
Ústava 9. mája 1948 vteľuje do právneho
poriadku, keď v článku I stanoví, že
ľud je jediným zdrojom všetkej moci v štáte.
K tejto výlučnosti suverenity ľudu pripína
sa podľa prehlásenia ústavy ten dôsledok,
že ľud svojimi zástupcami si nielen zákony
dáva, ale ich tiež svojimi zástupcami aj vykonáva.
Tento princíp, že ľud je, bude a musí
byť rozhodujúcim faktorom pri výkone štátnej
moci, je najvlastnejšou náplňou novej ústavy
a bude v plnej miere prenikať všetky sféry nášho
štátneho a spoločenského života.
Ako doteraz ľud vykonáva Národným shromaždením
moc zákonodarnú, ako doteraz ľud sa zúčastňuje
na výkone verejnej správy národnými
výbormi, tak zúčastní sa ľud
i na výkone tretej štátnej funkcie, na výkone
spravodlivosti svojimi predstaviteľmi, t. j. sudcami z ľudu.
Vládnymi návrhmi zákonov, predložených
tomuto zasadnutiu Národného shromaždenia, a
to zákonom o krajskom zriadení, o územnej
organizácii krajských, okresných súdov,
o advokácii, o výkone finančnej správy
národnými výbormi, do všetkých
dôsledkov socializujeme právny poriadok a demokratizujeme
celú štátnu správu v zameraní
a v duchu, aký mu určila naša nová ústava.
S tohto hľadiska treba posudzovať i osnovu zákona
o zľudovení súdnictva, ktorú práve
prerokúvame.
Ústava stanovila v článku XI, ods. 2, že
sudcami sú jednak sudcovia z povolania a jednak sudcovia
z ľudu, a v § 140, ods. 3, že súdne senáty
sa skladajú zásadne zo sudcov z povolania a zo sudcov
z ľudu.
Prerokúvaná osnova uskutočňuje tieto
základné zásady ústavy a zapojuje
tak súdy do ľudovodemokratického zriadenia
ako jeho základný pilier.
Veď i súdna funkcia je výkonom štátnej
moci a samozrejme, že i súdna organizácia je
nedeliteľnou súčiastkou sústavy štátnej
organizácie.
Charakteristickým rysom prerokovávanej osnovy je
v prvom rade úplne nové, a to socialistické
ponímanie súdnictva. Súdnictvo podľa
osnovy má mať sociálnu funkciu, má byť
v službách ľudu, musí byť ustanovizňou
potrebnou a prospešnou ľudu, t. j. musí byť
v súlade s právnym presvedčením a
cítením ľudu. Súdnictvo musí
mať kontakt s ľudom, aby jeho rozsudky, jeho sentencie,
najmä pri aplikovaní oblasti voľnej úvahy,
boly v súlade s hlavnými zásadami života,
v ktorom sudca žije. Tohto súladu osnova dosahuje
zľudovením súdov, zaradením sudcov z
ľudu. Podľa osnovy všetky veci, a to ako v občianskych
právnych veciach, tak aj v trestnom súdnictve, budú
vybavované v senátoch za účasti sudcov
z ľudu. Toto zľudovenie súdnictva rieši
osnova tak, že trojčlenné senáty okresných
súdov a krajských súdov budú sa skladať
zo sudcu z povolania ako predsedu senátu a z dvoch sudcov
z ľudu ako prísediacich, päťčlenné
senáty okresných súdov, krajských
súdov a Najvyššieho súdu budú sa
skladať z dvoch sudcov z povolania a z troch sudcov z ľudu
ako prísediacich. Teda vo všetkých týchto
senátoch bude početná prevaha sudcov z ľudu.
Výnimku bude tvoriť päťčlenný
senát na Najvyššom súde, rozhodujúci
o sťažnostiach pre zachovanie zákona, ktorý
senát sa bude skladať z troch sudcov z povolania a
z dvoch sudcov z ľudu ako prísediacich. Táto
výnimka je motivovaná tým zreteľom,
že tu Najvyšší súd usmerňuje
a sjednocuje výlučne so stránky právnej
rozhodovania súdov na celom území štátu.
Prenikavé zľudovenie súdov vo všetkých
stoliciach má byť spoľahlivou zárukou
toho, že judikatúra bude sa pohybovať na základných
ľudovodemokratických princípoch, ktoré
princípy vytyčuje ústava (viď, čl.
XI, ods. 3 a § 171, ods. 3) ako zvláštnu interpretačnú
pomôcku pre sudcov. Tým je zabezpečený
socialistický funkčný prvok súdnictva,
ktoré má slúžiť spravodlivosti
podľa socialistického právneho poriadku a chrániť
výstavbu socialistickej spoločnosti. Zľudovením
súdnictva má byť znemožnené uplatňovať
v súdnej praxi antisociálne tendencie.
Sudca z ľudu má byť garantom, že československá
justícia bude dokonale plniť svoje poslanie v porozumení
a v súlade so životnými potrebami ľudu.
Pravda, vedenie senátov s formálnej stránky
zostane í naďalej v rukách sudcov z povolania,
ale účasť na rozhodovaní, na hlasovaní,
teda účasť na samej právotvorbe, zabezpečuje
osnova sudcom z ľudu ich početnou prevahou.
Zavedením dvojinštančného postupu sa
podstatne urýchli výkon spravodlivosti. Nad okresným
súdom, na ktorý osnova prenáša kompetenciu
dnešných krajských súdov, bude apelačnou
stolicou krajský súd a nad krajským súdom
Najvyšší súd. Na prvý pohľad
by sa zdalo, že nahradenie trojinštančného
postupu dvojinštančným bude na úkor
úrovne súdneho rozhodovania. Vo skutočnosti
úroveň judikatúry nebude tým nijako
dotknutá, lebo na druhej strane ako som už spomenul
budú súdy vykonávať svoju moc zásadne
v senátoch, a samosudcovstvo, dnes veľmi rozšírené,
obmedzuje osnova len na tie činnosti, ktoré podľa
povahy veci nepripúšťajú rozhodovanie
v senátoch. Jedno je isté, že vyradením
tretej inštancie dostane sa občanovi rýchlejšieho
vybavenia jeho veci a bude to i menej nákladné.
To je veľký klad novej úpravy.
Avšak nová úprava mala by problematickú
cenu, keby proti dnes platnému právnemu stavu neusnadňovala
občanovi prístup k právu. A osnova na to
pamätá, a to veľmi dôkladne, tým,
že predovšetkým odstraňuje skostnatelý
formalizmus zo súdneho procesu. Formalizmom sa vyznačovalo
zvlášte bývalé rakúske právo
platné teraz v historických zemiach. Spomeniem tu
nóva v odvolacom pokračovaní. Ak skutkové
okolnosti alebo dôkazy neboly uplatnené v pokračovaní
pred súdom prvej stolice, v odvolacom pokračovaní
nebolo možno ich už vôbec uplatniť, hoci
svojou podstatou a významom mohly zvrátiť výsledok
sporu. Pre nás, ktorým správny výkon
súdnictva leží na srdci, je to priamo nepochopiteľné.
Veď to viedlo len k formálnej spravodlivosti, na ktorej
nemohol ľud mať a ani nemal záujem. Pýtame
sa, ako môže byť spravodlivým rozsudok,
ktorý sa neopiera o úplnú skutkovú
podstatu zistenú vykonaním všetkých
relevantných dôkazov? A vidíte, napriek tomu
takéto rozsudky sa vydávaly, i keď občania
zatínali päste nad takouto spravodlivosťou. Aby
toto moje konštatovanie bolo úplné, musím
k tomu dodať, že na mnohých právnických
sjazdoch boly mnohé debaty, mnoho diskusií a mnoho
ohnivých rečí a predsa táto samozrejmosť
postulovaná zdravým rozumom a právnym citom
ľudu, aby nóva boly pripustené v odvolacom
pokračovaní, nebola vtelená do právneho
poriadku. Ako ďalší príklad formalizmu
možno nám námatkou uviesť kontumačný
rozsudok zase podľa rakúskeho práva. Bolo úspechom
i pre najväčších majstrov advokátskeho
umenia, keď sa im podarilo docieliť zrušenia kontumačného
rozsudku, ktorým strana pre nedostavenie sa na súdne
pojednávanie často býva odsúdená
k plneniu takého záväzku v žalobe uplatňovaného,
ktorý vo skutočnosti ani nejestvoval. Treba preto
vítať tú zmenu, že osnova tieto anomálie
odstraňuje a uzákoňujúc zásadu
pravdy materiálnej pripúšťa nóva
v odvolacom pokračovaní (§ 47, ods. 2) a v
pokračovaní vo veciach národného poistenia
nepripúšťa kontumačný rozsudok
(§ 52, ods. 2, č. 2). Keď uskutočňujeme
zásadu hľadania materiálnej pravdy, javilo
by sa byť dôsledným, aby ustanovizeň
kontumačného rozsudku bola v civilnom procese vôbec
vylúčená.
Avšak, aby som nebol podozrievaný len z kritiky neblahých
a skostnatelých javov súdnictva v oblasti práva
platného v českých krajinách, musím
konštatovať, že aj uhorský civilný
proces, ktorý platí na Slovensku, je tiež formalistický,
pravda, v iných smeroch. Napríklad sudca je viazaný,
pokiaľ ide o vykonávanie dôkazov, návrhmi
strán. To je dôsledok doteraz platnej dispozičnej
zásady, ktorá sa však v osnove opúšťa
a nahradzuje vítanou zásadou oficiality a zásadou
pravdy materiálnej. Podľa § 43 i v súdnom
pokračovaní spornom môže súd vykonávať
ktorýkoľvek dôkaz z úradnej moci a pri
svojom rozhodovaní prihliadne i ku skutočnostiam,
ktoré stranami síce prednesené neboly, avšak
vyšly najavo v pokračovaní inak.