To bude ovšem moci splniti soudnictví, jemuž
se dostanou do rukou jasné a srozumitelné zákony
a nařízení. Tvorba nového právního
řádu pokračuje rychlým tempem tak,
že zde v krátké době bude již míti
právník, soudce a každý občan
našeho státu jasný návod, jak postupovati
v určitých případech. Naši soudci
a zaměstnanci justiční a právní
služby si musí uvědomiti, že je třeba
ruku v ruce s těmito úkoly bojovati proti byrokracii
jak vnitřní ve vlastních řadách,
tak vnější, aby ani minuta drahocenného
času pro výstavbu nebyla ztracena. Třeba
dbáti toho, aby příprava soudních
jednání byla promyšlená, aby bylo zabráněno
zbytečným průtahům, zbytečnému
maření času, běhání
stran i svědků účelným rozvrhem
úředních hodin tak, aby se projednání
mohl zúčastnit pracující člověk
bez ztráty pracovní doby, aby bylo zabráněno
jakémukoli protahování zbytečnými
formalitami a pod. To ovšem vyžaduje, aby všichni
justiční zaměstnanci odstranili bezduchý
poměr k věci, pokud se ještě někde
objevuje, a aby vztah k práci byl naprosto kladný
a radostný. Lepší organisací soudní
práce než doposud budou získávány
úspory, z nichž bude možno odměňovati
vykonanou práci lépe než doposud. Nikdo rozumný
nebude brániti tomu, aby za vyšší výkon
a lepší pracovní výsledky byla udělena
vyšší odměna. Jde jen o to, aby tyto pracovní
výsledky, skutky a činy podaly jasný důkaz
o tom, že blaho lidu a státu tu je nejvyšším
cílem všech těch, kteří se výkonu
spravedlnosti u nás účastní. Bylo
by značnou posilou, kdyby nejširší veřejnost
pochopila hluboký dosah této přestavby našeho
soudnictví, kterou se soustava lidové demokracie
uzavírá. Byly učiněny dalekosáhlé
přípravy, aby již dnem vyhlášení
mohl býti zákon prováděn. Úspěch
bude závislý také na tom, do jaké
míry bude zajištěna spolupráce všech
složek našeho pracujícího lidu. Podaří-li
se to, pak výstavba socialistické zákonitostí
a právního řádu bude brzy zajištěna.
Pracující člověk pak bude moci říci,
když toho bude zapotřebí, že u svého
soudu našel své soudce, kteří mu dobře
rozuměli a kteří se zasloužili o spravedlivé
rozhodnutí. Tak porostou řady budovatelů
socialismu.
Obracím se na vás, paní poslankyně
a páni poslanci, s prosbou, abyste nejen hlasováním
vyslovili souhlas s tímto zákonem, ale také
účinně pomáhali zanésti myšlenky
výstavby zlidovění soudnictví do všech
míst naší vlasti. (Hlučný,
dlouhotrvající potlesk.)
Místopředseda David: Dále jsou přihlášeni
řečníci: posl. Bína, Myška,
Urbánek a Daxner.
Dávám slovo prvému, posl. Bínovi.
Posl. Bína: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Vláda plníc ustanovení čl. XI, odst.
2, § 140, odst. 3 ústavy lidově demokratické
republiky z 9. května 1948, předkládá
Národnímu shromáždění
ke schválení vládní návrh zákona
tisk 160 o zlidovění soudnictví. Přijetí
tohoto zákona bude dalším článkem
v reorganisaci veřejné správy a přiblížením
veřejných orgánů lidu na tomto tak
vážném úseku našeho veřejného
života. Schválením tohoto zákona bude
prakticky provedena zásada vyjádřená
v ústavě republiky, že lid si nejen zákony
dává, ale také je provádí.
Provádět je bude v duchu lidově demokratického
zřízení s perspektivami k výstavbě
nové socialistické společnosti. Uskutečňovat
je bude tak, jak to odpovídá jeho potřebám,
jeho cílům, cílům uvědomělého
budovatele beztřídní socialistické
společnosti.
Co sleduje osnova zákona o zlidovění soudnictví
a osnova zákona o advokacii? V prvé řadě
odstraněním třídního buržoasního
aspektu soudnictví a advokacie učiniti tyto orgány
skutečně lidovými, orgány požívajícími
důvěry lidu v jejich opravdovou a skutečnou
nezávislost. Náš lid musí vidět
v soudních orgánech i advokátech skutečného
obhájce našeho lidově demokratického
řádu a zřízení. Prozatím
tomu tak vždycky nebylo. A normálnímu občanu
při styku se soudními orgány a advokáty
mnohdy naskakovala husí kůže a stoupala krev
do hlavy z obavy, jak jeho řízení u těchto
"také republikánských" orgánů
skončí.
Je nutno zdůraznit, že lid měl pro tyto pocity
plné oprávnění. Z toho vznikla nedůvěra
k soudcům, nedůvěra k soudním orgánům,
která snad byla mylně vykládána tím,
že lid nemá důvěru k těmto orgánům
proto, že se nevyzná v zákonech a v paragrafech.
To je ovšem tvrzení falešné a nesprávné.
Není přece úkolem lidově demokratického
režimu nadělat ze všech občanů
znalce všech zákonů a paragrafů, nýbrž
vytvořit takovou praxi a takové orgány, kterým
by lid důvěřovati mohl. Náš lid
instinktivně cítil a vycítil, že pravý
důvod nedůvěry není v neznalosti právních
norem, ale v tom, že u soudů byla vykonávána
dvojí spravedlnost, jedna pro chudé a druhá
pro bohaté, tedy spravedlnost třídní.
Tuto skutečnost zahalovala buržoasie do pojmu soudcovské
nezávislosti, kterážto nezávislost byla
vlastně závislostí na buržoasii.
Dalším argumentem pro zastírání
třídní spravedlnosti bylo tvrzení
o zachování nepolitičnosti soudů.
Nakonec tato nepolitičnost vedla k tomu, že ze soudního
aparátu byly vychovávány bezduché
modly, poslušné vykonavatelů třídního
panství buržoasie. To také našlo odraz
v tom, že dosavadní zákonodárství
skládá se z převážné části
ze zákonů tereziánské doby, z dob
císařsko-rakouského absolutismu, ze zákonů
prvé republiky, kdy vládl Petschek, Stoupal a Preiss,
tento nekorunovaný panovník první republiky.
Je logické, že kapitalistický řád
první republiky mohl s klidem převzít v podstatě
celé platné právo bývalého
polofeudálního společenského řádu,
neboť oba tyto řády byly budovány na
vykořisťovatelském principu.
Je ovšem přirozené, že náš
lidově demokratický režim musí mít
svůj právní řád, své
zákonodárství a také své soudní
zřízení, odpovídající
jeho potřebám, jeho tužbám a jeho cíli.
Mluvil jsem o této osnově na několika schůzích
naších továrních dělníků
a tlumočím tu jejich vyjádření.
Správně vidí v obou osnovách první
krok k vysmýčení soudních kanceláří
od pavučin tereziánské doby a falešných
vykladačů platných zákonů v
duchu nových citů lidu a potřeb doby. Má-li
zákon správně vyjadřovat dobu, ve
které platí, je třeba, aby soudcové
zákon v takovém duchu vykládali. Až
do nedávna většina jich ovšem je vykládala
v duchu starém, to je v duchu příčícím
se pravému cítění lidu.
Pro potvrzení této kapitoly je zde několik
příkladů z nedávné minulosti,
a to z poloviny léta 1947.
Krajský soud v Olomouci zajistil a držel ve vyšetřovací
vazbě partyzána Vincence Blažka z Podolí
a Adolfa Hnoupka z Lišnice za to, že podle rozkazu svých
partyzánských velitelů v době okupace
popravili zrádce lesníka Švece a zastřelili
Němku, manželku SSmana Viktorovou, kterou podezřívali
ze zrady partyzánů.
Dále u tohoto soudu seděl ve vazbě již
7 měsíců kpt. partyzán Jakeš,
který je obviňován z milionových krádeží
z doby revoluce. Vyšetřujícímu soudci
dr Jurášovi se za dobu 7 měsíců
nepodařilo usvědčit Jakeše z trestných
činů a ve skutečnosti byl na Jakeše
činěn nátlak, aby vypovídal proti
funkcionářům komunistické strany v
Olomouci.
Krajský soud v Chrudimi držel ve vyšetřovací
vazbě partyzána Milana Tomka za to, že se zúčastnil
zastřelení dvou českých zrádců
u Proseče u Skutče. Po vyjití zákona
č. 115/46 o beztrestnosti těchto činů
nebyl Tomek propuštěn na svobodu, nýbrž
byl převezen do ústavu pro choromyslné v
Bohnicích a později do Havlíčkova
Brodu. Ústavní lékaři prohlásili
Tomka za úplně zdravého a když oznámili
krajskému soudu v Chrudimi, že jako zdravý
bude propuštěn, byl Tomek tímto soudem převezen
zpět do soudní vazby. Celkem trvala doba jeho omezení
na svobodě 18 měsíců. Propuštěn
byl teprve tehdy, když podepsal revers, že se vzdává
nároku na odškodnění.
Jistý občan v Litoměřicích
označil Josefa Vokrouhlíka za reakcionáře.
Ten podal žalobu pro urážku na cti. Okresní
soud však obžalovaného zprostil, poněvadž
tento podal důkaz pravdy. Zmíněný
reakcionář se odvolal ke krajskému soudu,
který zrušil původní rozsudek a obžalovaného
odsoudil, poněvadž prý zjistil, že Vokrouhlík
stal se reakcionářem teprve 4 dny po tom, co byl
nařčen.
Tak bych mohl v uvádění příkladů
pokračovat. Proto náš lid s povděkem
přijímá začlenění laického
živlu do soudních orgánů se stejnými
právy jako živel odborný, neboť tento
způsob je zárukou, že příští
soudní praxe a spravedlnost nebude v rozporu s cítěním
lidu a bude postihovat všechny škůdce lidově
demokratického zřízení a budovatelských
snah našeho lidu.
Stejnou nedůvěru má náš lid k
tak zvaným obhájcům ve věcech trestních,
kteréžto jméno značné části
příslušníků tohoto stavu nepřísluší,
poněvadž až dosud dělali všechno
jiné než spravedlivou obhajobu. Advokacie není
instituce nová. V kapitalistické společnosti,
kde hlavním "mravním" zákonem je
zisk, zaujímá tato instituce velmi čestné
a významné místo. Zdatný a průbojný
advokát stává se pravou rukou každé
kapitalistické společnosti a jednotlivých
finančních magnátů. Není řídkým
zjevem, že si majitelé činžovních
domů vydržují vlastního advokáta,
aby se sami vyhnuli odpovědnosti za vykořisťování
nájemníků. Prostým občanům
nešlo na rozum, jak se pomocí obratného advokáta
a jeho výkladu práva stávají z vrahů
beránci, ze zlodějů poctivci, z očividných
kolaborantů vlastenci a obráceně. Je nutno
zdůraznit, že zvláště po květnové
revoluci v době, kdy náš lid účtoval
se zrádci a kolaboranty, se značná část
příslušníků advokacie, krytá
rouškou drtinovské spravedlnosti, v očích
lidu úplně zkompromitovala. Advokacie v důsledku
činnosti některých jejích příslušníků
nepožívá důvěry lidu, a tak slyšíme
často versi: Jakmile to mají v rukou advokáti,
doplatíš na to stejně, ať spor vyhraješ
nebo prohraješ. Klient se stává mnohdy bezbrannou
obětí. Váženým klientem je zpravidla
jen potud, dokud se cítí jeho finanční
schopnost. Pak se vývoj sporu obrací zpravidla proti
klientovi, naděje se menší a je to pak ve skutečnosti
zápas dvou advokátů o to, který klient
finančně déle vydrží. Advokacie
si dokonce vytvořila svou vlastní terminologii,
a tak když zcizil nezaměstnaný táta
pětičlenné rodiny bochník chleba,
nazývá se to krádeží a vtiskne
se mu pečeť zloděje, ovšem zcizení
milionových částek se nazývá
defraudací nebo malversací, tak aby tomu prostý
lid nerozuměl, protože podle toho výkladu defraudant
není zloděj, nýbrž přestupník.
Tento nový zákon bude lidem přivítán
jako první krok k ozdravění poměrů
ve věcech trestních a k odstranění
zbytečných nákladných sporů,
které je možno řešit smírem, přičemž
ovšem padnou všechny nemravné zisky advokátů,
získané ze snadného a rychlého ulehčování
kapsám klientů.
Zákon ovšem neřeší problémy
advokacie úplně. Je takřka jisté,
že příslušníci advokacie, vynímající
mazaností a mistrovstvím v obcházení
zákonů, se budou pokoušet provádět
starou praxi dále, avšak zákon sám dává
krajským národním výborům a
ministerstvu spravedlnosti možnost účinnou
kontrolou krajských advokátních sdružení
a přísnými tresty vymýtit v nejkratší
době vykořisťovatelské choutky jednotlivců
tohoto stavu a vytvořit z advokacie platnou složku
naší nové socialistické společnosti.
Oba vládní návrhy navazují na včera
přijatý zákon o krajském zřízení.
Přijetím jmenovaných osnov bude našemu
lidu dána záruka, že si bude opravdu nejen
vládnout, ale že bude také při provádění
zákonů rozhodovat. Svědčí o
tom § 11 vládního návrhu, který
zaručuje kvalitní výběr soudců
z lidu prostřednictvím orgánů lidové
správy, t. j. okresních a krajských národních
výborů, s přihlédnutím k odborným
znalostem soudců z lidu podle povahy projednávaného
případu, což řeší §
132 vládního návrhu. Pozornosti zaslouží
také odst. 4 § 11, který zaručuje naprostou
státně občanskou a politickou spolehlivost
soudců z lidu.
Další zárukou zlidovění soudnictví
je zásada majority lidových soudců a jejich
rovnoprávnost při rozhodování, zaručená
v § 15 vládního návrhu. (Předsednictví
převzal místopředseda Žiak.)
§ 10 odstraňuje možnost oposice nejvyššího
soudu proti vládě, jak jsme jí byli svědky
v době zvýšeného náporu reakce,
kdy tento soud činil pokusy o rušení vládních
a presidentských dekretů o znárodnění,
pokusy jdoucí přímo na podstatu našeho
lidově demokratického zřízení.
Je přece v živé paměti výnos
nejvyššího správního soudu o zrušení
znárodnění našeho největšího
závodu na cukrovinky, továrny Orion, a vrácení
tohoto podniku bývalým majitelům. Jen živelný
a rozhodný odpor zaměstnanců zastavil tehdejší
výnos soudu. Je třeba podotknout, že to nebyl
pokus jediný.
Vládní návrh zákona, tisk 167, o advokacii
přináší podstatné změny
v činnosti tohoto stavu, neboť klade poskytování
právní pomoci lidu na roveň úkolům
veřejné správy. Mluví o tom §
1 citovaného vládního návrhu, kterým
se ukládá advokátům povinnost přispívat
k upevnění lidově demokratického řádu.
Staré metody provozování advokátní
praxe, kterým se tak dobře dařilo v kapitalistické
společnosti, jíž advokacie sloužila, nejsou
únosné pro naši lidově demokratickou
soustavu a proto se odstraňují. Je třeba
konstatovat, že je to beze sporu další významný
krok na cestě k vytváření beztřídní
společnosti.
Zřízením Ústředního
a krajského sdružení advokátů
stane se tento stav institucí budovanou na principech demokratických,
jak o tom pojednávají §§ 2, 8, 9, 10 a
11 vládního návrhu.
Co tedy přinesou jmenované vládní
návrhy?
- Přizpůsobení soudní organisace krajskému zřízení zrušením zemských soudů a zemských státních zastupitelstev v souladu se zásadou decentralisace veřejně správy.
2. Zlidovění soudnictví. Zajištění
rovnoprávnosti soudců z lidu se soudci z povolání
při rozhodování a zajištění
majority soudců z lidu uvádí v život
ustanovení článku XI, odst. 2, § 140,
odst. 3 Ústavy 9. května 1948.
3. Zjednodušení soudní organisace tím,
že se odstraňuje zbytečná roztříštěnost
převedením agendy různých rušících
se soudů na okresní a krajské soudy.
4. Odstranění formalismu, který se stal v
soudnictví účelem sám sobě,
protože soudní praxe neuznávala za právo
to, co je ve shodě s právním cítěním
lidu, nýbrž to, co hoví bezduchému formálnímu
předpisu.
5. Zlevnění soudnictví. Vládní
osnova zamezuje zbytečné průtahy v soudním
řízení a je zárukou jeho urychlení
a tím také zlevnění. Totéž
platí o advokacii jako činné složce
soudnictví.
Oba vládní návrhy mají kromě
politického a hospodářského významu
zejména význam mravní, neboť jejich
praktické provádění bude přispívat
k odstranění posledních tradic a přežitků
kapitalistické společnosti, a to methodami nejen
administrativně trestními, nýbrž především
methodami výchovnými.
Jsou tudíž oba vládní návrhy
dalším významným krokem na naší
cestě k socialismu a prohlašuji jménem klubu
komunistické strany Československa, že pro
ně budeme hlasovat. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďalším rečníkom
je pán posl. Myška. Dávam mu slovo.
Posl. Myška: Pane místopředsedo, paní
a pánové, slavná sněmovno!
Dnešního dne dáváme našemu právnímu
řádu prováděcí zákony
k zásadám, jež jsme si dali jako základ
v nové ústavě z 9. května letošního
roku. Je to celá série zákonů týkajících
se nalézání práva a organisace našeho
soudnictví včetně zákona o vězeňské
stráži a nového, moderního zákona
o advokacii.
Snad si ani neuvědomujeme v plném rozsahu hluboké
a vskutku revoluční změny, kterými
prošel náš stát a jeho společenské
zřízení a které se nezbytně
musí projevit také v normách, kterými
jest život státu řízen v právu,
v nalézání práva, jeho zabezpečení
a provádění. Je samozřejmé,
že v těchto předpisech se projeví revolučnost
doby a projeví se ony nové zásady, kterými
má býti řízen náš nový
život.
Vládní návrh zákona o zlidovění
soudnictví, který je dnes předložen
členům Národního shromáždění
ke schválení, je dalším krokem v uskutečňování
a plnění ústavy republiky Československé,
jak je uvedeno v kapitole sedmé, §§ 134 až
145 naší ústavy. Předložený
vládní návrh zákona o zlidovění
našeho soudnictví má ten účel,
aby již jednou byl učiněn konec složitosti
našeho soudnictví a všem předpisům
o příslušnosti soudů a o řízení
před nimi. Vždyť taková složitost
a spleť předpisů o příslušnosti
soudů byly pracujícímu lidu těžko
srozumitelné a tím také nepřístupné.
To ovšem mělo za následek, že jednak ani
zkušený odborník nemohl předvídati
výsledky soudního sporu pro možnost použití
různých, stejně dobře odůvodněných
právních názorů. V důsledku
toho se staly dlouhé právní spory v mnoha
případech příčinou soudních
dražeb, kdy byly existenčně ničeny stovky
rodin pracujícího lidu.
Proto také ve většině případů
lidé sociálně slabí upouštěli
od soudních sporů, jelikož zde byla obava,
že protivník si vezme mazanějšího
advokáta, který použije všech možných
i nemožných prostředků proti jejich
spravedlivým skutečnostem a oni v důsledku
toho soudní spor prohrají.