Dalším významným znakem osnovy je, že
zaručuje nejen zjednodušení organisace řízení,
nýbrž i její zlevnění. V první
instanci nebude nuceného zastoupení advokátem,
jak předpisoval v určitých případech
- a to v místech, kde sídlili alespoň dva
advokáti a kde šlo o spor určité hodnoty
-dosavadní právní řád. Naproti
tomu obsahuje osnova ustanovení, že každý
může být obecným zmocněncem,
ovšem za podmínky, že zastupuje bezplatně.
Zároveň byla v kodifikační komisi
pro občanské právo v ministerstvu spravedlnosti
přijata zásada, že smlouvy o zastupování
jsou bezúplatné, čímž je zaručena
bezplatnost zastupování i tehdy, kdyby se někdo
k úplatě za toto zastoupení zavázal.
Zákon dále umožňuje, aby proces byl
dokonalý a aby odpovídal pravdě. Až
dosud bylo v procesu pravdou to, co strana tvrdila a co prokazovala,
při čemž soud nebyl povinen dávat jí
upozornění nebo radu, nýbrž svým
rozhodnutím uznal za právo to, co se ve spise jako
právo jevilo, i když to bylo v rozporu se skutečným
stavem věcí.
Dnes je stanovena zásada pravdy materiální
proti zásadě pravdy formální. Soud
je povinen nalézti pravdu v každém stadiu řízení
a upozornit stranu na právní předpisy i na
možnost procesních obran, jestliže jich strana
sama neuplatňuje.
Předpisy o příslušnosti a řízení
v občanských věcech právních
jsou ovládány vůdčí zásadou
urychlení řízení a odstranění
dosavadních průtahů. Likviduje se tu stav,
který byl vyvolán předpisy dosavadního
civilního řádu soudního a který
působil takové průtahy v soudním řízení,
že strany leckdy ztratily již zájem na ukončení
sporu a kromě toho byly zatíženy neúměrně
rostoucími náklady řízení.
V řízení před první stolicí
provádí osnova zásadu ústnosti, která
je jedním z požadavků zlidovění
soudnictví, kdežto přípravné
spisy v řízení připouští
jen zcela výjimečně. Velmi podstatné
jest ustanovení, že soud může provádět
kterýkoliv důkaz z úřední moci.
Jde o pokrokovou reformu, neboť místo dosavadní
zásady projednací se zdůrazňuje zásada
vyhledávací, která se tak dobře osvědčila
na Slovensku za platnosti občianskeho sporového
poriadku.
Zásada vyhledávací zaručuje, že
budou vydávány rozsudky odpovídající
materiální pravdě. Z týchž důvodů,
aby byla totiž zjištěna materiální
pravda, byl odstraněn v osnově i t. zv. zákaz
novot v odvolacím řízení se zřetelem
k dobrým zkušenostem, které již dávno
učinily slovenské soudy.
Osnova zde připouští novoty v opravném
řízení, a to nové skutečnosti
a nové důkazy bez jakékoliv omezení.
Protahování sporů čelí osnova
ustanovením o náhradě nákladů
řízení. I zde je patrno zcela nové
a pokrokové pojetí proti dnešnímu stavu,
kde dosud platí naprostý zákaz novot v odvolacím
řízení. Co není předneseno
v první instanci, není již druhou instancí
přijato a soud to odmítne i tehdy, když je
to pravda, takže z důvodů formální
nepřípustnosti novot přichází
občan třeba o svůj oprávněný
nárok.
Podstatnou změnou je zjednodušení formálních
předpisů také v trestním řízení,
které se jeví zejména v nové úpravě
opravných prostředků. Místo dosavadních
dvou opravných prostředků, z nichž jeden,
zmateční stížnost, adresovaný
nejvyššímu soudu, uplatňoval formální
zmatky řízení, a druhý - odvolání
- adresovaný krajskému soudu, napadal rozhodnutí
ve výroku o trestu, zavádí osnova jako jediný
opravný prostředek odvolání ke krajskému
soudu, které lze podat zcela prostým a neformálním
způsobem jak co do viny, tak co do trestu i co do vad řízení.
Přitom se nevyžaduje ani podpis advokátův,
jak tomu je až dosud. Bylo-li podáno odvolání,
musí pak soud podle osnovy přezkoumat rozsudek s
hlediska všech důvodů, které přicházejí
v úvahu.
V trestním řízení zavádí
osnova nově systém okresních prokuratur,
zcela nový, který vyplývá z toho,
že okresní soud je příslušný
pro všechny trestní věci s výjimkou
těch, jež spadají do příslušnosti
státního soudu. Okresní prokurátor
hájí veřejný zájem a instančně
je podřízen krajskému prokurátorovi.
Odlišnou funkci má generální prokurátor
u nejvyššího soudu, jehož hlavním
úkolem - jak již bylo zdůrazněno - je
střežit legalitu právního řádu
lidové demokracie.
Ústavou zaručené právo obhajoby se
projevuje v předpise, podle něhož se obligatorně
ustanovuje zástupce ex offo obžalovaným pro
těžké zločiny a dále všude
tam, kde je obžalován mladistvý. Zde vychází
osnova z názoru, že mladistvé provinilce nutno
vždy posuzovat jako lidi, kteří se dostali
na scestí a kteří proto potřebují
v každém případě zvláštní
ochrany a zvláštní péče se strany
společnosti. Osnova přejímá také
zásady zák. č. 48 z r. 1931 Sb. o trestním
soudnictví nad mládeží, které
se osvědčily, při čemž zvlášť
pamatuje na vhodné složení senátu ze
zkušených osob v řízení proti
mladistvým.
Nově je také upraven výkon vazby ve vězeňských
ústavech, organisace služby v nich a jejich řízení
a správa. Osnova dbá přitom toho, aby stejně
jako soudnictví se náležitě uplatnily
lidové orgány i ve vězeňství.
Osnova zřizuje 3 základní typy vězeňských
ústavů, a to trestní ústavy, krajské
soudní věznice jako ústavy samostatné,
určené k výkonu trestu na svobodě,
a okresní soudní vězníce, určené
především k výkonu vyšetřovací
vazby. Pro krajské soudní věznice bude užívat
budov dosavadních věznic krajských soudů,
které svým vybavením a zařízením
jsou zárukou a ochranou proti útěku vězňů.
Osnova pamatuje také na to, aby bylo umožněno
hospodárné využití vězeňských
ústavů a účelná diferenciace
u trestů na svobodě i pro přechodnou dobu.
Pokud jde o organisaci výkonu služby, vykonává
správní i strážní službu
ve vězeňských ústavech Sbor uniformované
vězeňské stráže, a to i v okresních
věznicích, kde jsou zřizovány stanice
Sboru uniformované vězeňské stráže.
Tím je splněn požadavek, aby vzhledem k důležitosti
okresních soudních věznic byli vězňové
střeženi odborně školenými silami.
Paní a pánové, zlidověním našeho
soudnictví, především účastí
soudců z lidu v soudním řízení,
ale též všemi ostatními opatřeními
v organisaci soudnictví a v průběhu soudního
řízení zabezpečuje osnova skutečný
demokratismus našich soudů, zabezpečuje využití
zkušeností nejširších lidových
mas a splňuje úkol, který jasně formuloval
už Lenin: "Občané musí být
účastni všeobecně v soudech i ve správě
země." I pro nás je důležité,
aby všichni pracující byli přivedeni
v míře co nejširší k řízení
státu.
Ústavně-právní výbor projednal
osnovu zákona o zlidovění soudnictví
tisk 160 ve schůzi dne 14. prosince 1948 a doporučuje
ji slavnému Národnímu shromáždění
ke schválení ve znění, jak je uvedeno
ve zprávě tisk 187. (Potlesk.).
Předseda: Zpravodajem za výbor rozpočtový
je posl. Sajal. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sajal: Paní a pánové,
rozpočtový výbor se má podle starých
zvyklostí zabývat osnovou výhradně
po stránce zatížení státu. Od
této jednostrannosti přáli bychom si odpoutat
se a sledovat také účinky zákona v
celé jeho šířce na národ.
Změna v soudnictví zajisté přinese
určité zatížení státu,
zatížení státního rozpočtu,
zvýšení nákladu, který vznikne
přemístěním soudů i osob a
vybudováním nových kanceláří
a trestnic. Tyto náklady jsou ovšem nepatrné
proti úsporám, kterých dosáhne občanstvo
zjednodušením a urychlením soudnictví,
přiblížením soudu lidu a odstraněním
formalismu.
Jako socialisté a lidé bychom si ovšem přáli,
aby trestních činů a rozepří
bylo co možná nejméně, aby se lidé
lépe snášeli, aby se nechtěli obohacovat
na úkor druhých a společnosti, aby nepřestupovali
zákony vůbec. Přáli bychom si proto,
aby soudů, soudců, trestnic a věznic bylo
co nejméně a aby se lidé řídili
zákony psanými i zákony mravními bez
donucování, bez násilí, dobrovolně.
K tomuto cíli - doufám - že spějeme
uskutečňováním socialistických
zásad a tím, že budujeme socialistickou společnost.
Doufám také, že tento zákon bude krokem
k našim cílům a že i soudci z povolání
i soudci z lidu budou tento zákon plnit nejen co do jeho
litery, ale i co do zásad a idejí, které
jej vytvořily.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
osnovu ke schválení. (Souhlas.)
Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr
spravedlnosti dr Čepička.
Ministr dr Čepička (uvítán
potleskem): Pane předsedo, paní poslankyně
a páni poslanci!
Zákon, který dnes sněmovna projednává,
bude znamenat pro československé soudnictví
velkou a základní proměnu vpravdě
revoluční. Právě před sto lety
byl položen základ kapitalistického soudnictví,
jak jsme je poznali v předmnichovské podobě.
R. 1849 byl u nás v podstatě odstraněn feudální
obsah výkonu spravedlnosti, a dnes, tedy po 100 letech,
klademe základy soudnictví lidově demokratického.
I v tomto oboru státní moci nastupuje dnes pracující
lid, aby se ujal rozhodování, aby i na tomto úseku
dohonil, co nebylo možno splnit pro odpor předúnorové
reakce. Je to další důkaz, že vláda
lidu v našem státě se po únorovém
vítězství rozšiřuje, upevňuje
a prohlubuje v každém ohledu. Bez únorového
vítězství by vůbec nebylo možno
pomýšlet na takovou zásadní přestavbu
našeho soudnictví. Reakční síly
si již v roce 1945 dobře uvědomily, jakou cenu
a význam bude mít soudnictví v jejich rukou,
a zabránily, aby až do února byl výkon
práva a spravedlnosti prostoupen zásadami naší
květnové národní a demokratické
revoluce.
Dříve než se budu zabývat zásadami,
na nichž má být provedeno zlidovění
soudnictví u nás, dovolte, abych se dotkl několika
základních pojmů o podstatě, obsahu
a výkonu spravedlnosti.
Soudnictví používaly od nepaměti vládnoucí
třídy jako jednoho z nejmocnějších
prostředků v boji za potlačení pracujících.
Soudy byly nástrojem vládnoucí třídy
k potlačení pracujících a ve vykořisťovatelských
státech byly složeny vždy z představitelů
těchto tříd.
V otrokářském státě je těžko
vůbec mluvit o soudnictví s hlediska vykořisťovaných,
vždyť s otrokem se nakládá jako s věcí.
V době feudalismu vlastník půdy, šlechtic
světský či duchovní, nutil k práci,
soudil a vydával pro své poddané nařízení.
Nevolník byl vydán na milost a nemilost svého
pána, který rozhodoval o celém jeho životě.
Třídní obsah výkonu spravedlnosti
je zde otevřený a zřejmý, ale třídní
podstatu justice nezměnilo ani vítězství
měšťáctva, jak se někdy tvrdívá.
Když se tato třída zmocnila politické
a státní moci nad většinou pracujících,
vykonávala spravedlnost podle svých třídních
zájmů. Kapitalisté připouštěli
k výkonu spravedlnosti jen ty, kteří byli
ochotnými vykonavateli jejich vůle. Klasikové
marx-leninismu odhalili třídní ráz
justice buržoasní, o němž praví
Engels: "Celé zákonodárství 19.
století je zaměřeno na obranu majetných
proti nemajetným. Již sama chudoba uvaluje na pracujícího
člověka podezření ze všech možných
trestných činů a současně ho
zbavuje zákonných prostředků obrany
proti zvůli úřadů." Karel Marx
říká: "Soudci ztratili svou zdánlivou
nezávislost od postupně se měnících
vlád. Každé vládě přísahali
věrnost, každou zrazovali." A Lenin uvádí:
"Soud představoval ochranu pořádku,
ale ve skutečnosti byl slepým a jemným nástrojem
nemilosrdného bičování vykořisťovaných
a chránil zájmy peněžního žoku."
Jestliže se někdy tvrdí, že proti feudalismu
byl výkon spravedlnosti zdemokratisován, pak jen
natolik, nakolik byla vítězstvím buržoasie
vůbec zdemokratisována politická soustava.
Rozdíl je potud, že do té doby jasná
a ničím nezakrývaná soudní
nespravedlnost byla za kapitalismu zahalena demokratickým
závojem se zachováním vší nespravedlnosti
buržoasních soudů proti pracujícím.
Aby málo početná třída měšťanstva
udržela vládu ve svých rukou, byly rozšiřovány
o povaze soudnictví a postavení soudců řady
pověr. K nim patří na prvním místě
tvrzení, že soudnictví je orgánem nadtřídním
a mimotřídním. Proto prý soudci právě
již pro svoji povahu jako činitelé objektivní
a nestranní se mají řídit jedině
a výlučně zásadami absolutní
spravedlnosti, kterou představuje soudcovské svědomí.
Proto je postava soudce v kapitalistickém státě
obklopena gloriolou téměř božskou a
nimbem nestranného vědce. Jednání
u soudů bylo složitým obřadem, opírajícím
se o řadu formálností, a právní
předpisy byly záměrně nesrozumitelné
a složité tak, aby prostého smrtelníka
ani nenapadlo se takovýmito téměř
nadpozemskými věcmi vůbec zabývat.
Takový nástroj potřebovala buržoasie,
pomocí takových soudů udržovala lid
v slepé poslušnosti. Vládnoucí třída
ve vykořisťovatelském systému nikdy
nepřiznala, že společnost se dělí
na třídy a že z těchto tříd
vládne ta nejméně početná.
Snažila se vždy vykořisťovaným namluvit,
že třídní společnost neexistuje
a že není vykořisťovaných. Odtud
také kapitalistické učení o podstatě
státu a státní moci, které připisuje
státu nadtřídní ráz a namlouvá
občanu, že prý orgány státní
moci stojí nad třídami a uskutečňují
zájmy všech vrstev spravedlivě a rovně.
A tak jako odporuje vědecké pravdě celé
toto "učení" o tom, že ve vykořisťovatelském
systému není tříd, odporuje pravdě
i skutečnost, že je nějaká spravedlnost
nadtřídní. Výkon spravedlnosti i jako
část státní moci byl vždy spojen
s osudem vládnoucí třídy a je od ní
nedělitelný; proto také výkon spravedlnosti
se vždy dál v souhlasu s ostatními úseky
státní moci podle toho, v čí rukou
se nachází a jakým zájmům slouží.
K oklamání lidu sloužila v tomto směru
řada legend o soudcovském svědomí,
o jeho nezávislosti, o rovnosti všech občanů
před zákonem a pod.
Ve skutečnosti nežil a nežije takový člověk,
jehož myšlení by nebylo odrazem hospodářských
podmínek té doby. Zásadně lze říci,
že v kapitalistickém státě je soudce
ovlivněn podmínkami kapitalistického prostředí
i morálky natolik, že i jeho svědomí
je jen vykonavatelem třídních zájmů
jeho chlebodárců, ať je si toho vědom
či nikoliv. Proto také nelze mluvit o jakémsi
metafysickém a absolutním svědomí
soudcovském, když víme, že svědomí
je výrazem vědomí a způsobu života
člověka, to znamená: u člověka
majetného je jiné než u nemajetného.
"Svědomí privilegovaných je svědomím
privilegovaným", tvrdí právem Engels.
Na potvrzení tohoto názoru by bylo možno uvést
řadu důkazů. V kapitalistických státech
je v činnosti soudu denně podáván
důkaz toho, jak zámožné a majetné
vrstvy jsou soudy chráněny a privilegovány
a jak zákon ve své tvrdosti dopadá na nemajetné,
bídné, opovrhované, ponížené
a pod.
Ve světle těchto theorií vypadá praxe
výkonu spravedlnosti podle kapitalistických mravů
takto:
Jistě vzpomínáte, jak světová
veřejnost byla pobouřena způsobem, jakým
byli odsouzeni americkým soudem Sacco a Vanzetti. Přestože
28 svědků prokázalo, že v okamžiku,
kdy čin byl spáchán, byli Sacco a Vanzetti
na jiném místě a že se tedy činu
dopustit nemohli, byli odsouzeni k smrti. Soudce neuvěřil
svědkům jen proto, že všech 28 svědků
byli Italové. - Je celkem všeobecně známo
o amerických soudech, že ani vražda černocha
se nepokládá za zločin, byl-li vrahem běloch.
Tak ve státě Georgia bylo nedávno zavražděno
8 černochů zavřených ve vězení.
Soudce všechny vrahy osvobodil, třebaže je očití
svědci usvědčili z vraždy. U amerických
soudů jsou na běžícím pásu
osvobozováni lidé, kteří lynchováním
umučili a o život připravili černochy.
- Rovněž mírnost amerických a anglických
soudů v západním Německu vůči
hitlerovským zločincům není nic jiného
než přisluhování soudců kapitalistickým
a imperialistickým zájmům ve světě.
V neposlední řadě důkazem třídní
justice v Americe je také uměle připravované
a vyvolané soudní řízení proti
12 představitelům komunistické strany ve
Spojených státech. Americká buržoasie
chce upevnit svoje panství a proto se obrací proti
všem silám, které jí stojí v
cestě. I zde jí justice prokazuje neobyčejné
služby. Dvanáct vůdců komunistické
strany USA je obžalováno proto, že organisovali
komunistickou stranu a svolávali její schůze,
že se stali členy strany a byli zvolení za
funkcionáře, že působili k tomu, aby
byly organisovány školy a kursy a vydávány
články, časopisy a noviny o zásadách
marx-leninismu. Obžaloba se opírá o §
10 Smithova zákona, který prohlašuje za trestnou
podvratnou činnost "obhajování násilného
svržení vlády". Přitom se obžaloba
ani nesnaží dokázat, že se obžalovaní
dopustili činů, směřujících
k takovému svržení vlády, nýbrž
vychází pouze z toho, že obžalovaným
je známo, že zásady marx-leninismu a tedy i
komunistické strany prý hájí násilné
svržení vlády v USA a že tedy jde o spiknutí,
aniž uvádí, kterými konkrétními
skutky se obžalovaní inkriminované činnosti
dopustili. V prvním článku dodatku americké
ústavy je zaručena svoboda projevu tak jako v jiných
buržoasních ústavách. Spisy Marxovy
a Leninovy nejsou ve Spojených státech zakázány.
V těchto knihách se nikde nemluví o násilném
útoku na vládu USA. Obžaloba však všechna
tato fakta prostě pomíjí a neodhaleně
chce trestat americké komunisty za pouhé projevy
jejich politického přesvědčení.
Ústavně zaručená práva nejsou
pro buržoasii ničím, její třídní
cíle, teror a persekuce všeho, co jí odporuje,
jsou jí vším. Neštítí se
užívat k provedení těchto cílů
ani zločinců. Všem je známo, jakou úlohu
hrál tak zvaný výbor pro neamerickou činnost,
který si vysloužil čestnou přezdívku
"washingtonský hon na čarodějnice",
se svým předsedou Parnellem Thomasem. Nyní
vycházejí o tomto předsedovi zajímavé
skutečnosti. Parnell Thomas, kterého republikánská
strana zvolila za předsedu výboru, který
měl stíhati všechny pokrokové lidi a
pokrokové myšlenky, byl obviněn z velkých
podvodů. K této funkci byl vybrán proto,
že již za války organisoval stíhání
pokrokových osob, mezi nimiž měl obzvláště
spadeno na komunisty. Nařizoval vyšetřování
o soukromém životě úředníků,
umělců, mužů i žen, jimž nebylo
možno nic vyčítat, leč to, že se
netajili svými pokrokovými myšlenkami. Po celou
dobu, kdy Thomas vyvíjel tuto činnost, t. j. od
ledna 1940 do 30. ledna 1945, zpronevěřoval ohromné
částky státních peněz. Když
byly tyto podvody odhaleny, neztratil ještě podvodník
půdu pod nohama. Pro americkou reakci byl jako inkvisitor
číslo jedna pro t. zv. neamerickou činnost,
zejména v předvečer voleb, nepostradatelný.
Nakonec mu ještě bylo umožněno, aby obvinil
generálního prokurátora Clarka z politické
msty, když na něj podal žalobu. A protože
se reakci Wall Streetu nepodařilo ve volbách zcela
zvítězit a Thomas splnil svou funkci, stal se bezcenným,
byl hozen přes palubu a pro podvody skutečně
odsouzen. Nikoho ovšem nenapadlo odčinit jeho přehmaty
a škody, které natropil. Naopak trestní řízení
proti dvanácti funkcionářům komunistické
strany USA, vyvolané právě tímto podvodníkem,
nebylo zastaveno a pokračuje. Tak to vypadá s americkou
demokracií, tak to vypadá s t. zv. "americkou
demokratickou justicí". (Předsednictví
převzal místopředseda David.)