Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, dr Procházka,
Richter, Valo, V. David, Žiak.
Zapisovatelé Synková, Török.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády Fierlinger, dr Ševčík;
ministři dr Čepička, Ďuriš,
dr Neuman, inž. dr Šlechta.
240 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstek dr Ramajzl.
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 160) o zlidovění soudnictví
(tisk 187).
2. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 157)
o územnej organizácii krajských a okresných
súdov (tlač 172).
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 169),
jímž se zavádí odborná justiční
zkouška a doplňují se předpisy o přípravné
službě soudcovské (tisk 179).
4. Společná zpráva výboru branného
a bezpečnostního a výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 168)
o Sboru uniformované vězeňské stráže
(tisk 177).
5. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 167)
o advokacii (advokátní řád) (tisk
176).
6. Společná zpráva výborů zemědělského,
ústavně-právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 166)
o organisaci státních lesů a statků
(tisk 191).
- 7. Společná zpráva výborů hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 159) o národních dopravních podnicích (tisk 190).
- 8. Zpráva výboru ústavno-právneho o návrhu poslancov Komzalu, Žiaka, Valu a druhov (tlač 197) na vydanie zákona o predĺžení niektorých zmenkoprávnych lehôt (tlač 199).
- 9. Zpráva výborů rozpočtového, hospodářského a zahraničního k vládnímu návrhu (tisk 131), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Úmluva československo-francouzská směřující k zamezení dvojího zdanění, které vyplývá z provádění dávek z majetku nebo z přírůstku na majetku, zavedených v Československu a ve Francii, podepsaná v Paříži dne 6. srpna 1948 (tisk 173).
- 10. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 153), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Dodatková dohoda, podepsaná dne 28. září 1948 v Buenos Aires, k obchodní a finanční dohodě mezi republikou Československou a republikou Argentinou ze dne 2. července 1947 (tisk 174).
- 11. Zpráva výboru imunitního o žádosti okresního soudu v Mělníku odd. V za souhlas s trestním stíháním poslance Bedřicha Šťastného (tisk 192).
- 12. Zpráva výboru imunitního o žádosti okresního soudu v Mělníku odd. V za souhlas s trestním stíháním poslance Bedřicha Šťastného (tisk 193).
- 13. Zpráva výboru imunitného o žiadosti dočasnej okresnej správnej komisie v Prešove za súhlas s trestným stíhaním poslanca Vasila Kapišovského (tlač 194).
- 14. Zpráva výboru imunitního o žádosti pověřenectva vnitra v Bratislavě za souhlas k trestnímu stíhání poslance Andreja Žiaka (tisk 195).
- 15. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okresního soudu v Sokolově, odd. IV za souhlas s
trestním stíháním poslance dr Rudolfa
Bureše (tisk 196).
Předseda (zvoní): Zahajuji 21. schůzi
Národního shromáždění.
Výbor ověřovací přezkoumal
spisy a doklady o volbě poslanců do Národního
shromáždění, kteří již
do té doby složili poslanecký slib, a usnesl
se ve schůzích dne 24. listopadu a 9. prosince 1948
ověřiti volbu všech těchto poslanců.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich.
Národní shromáždění vzalo
tedy na vědomí usnesení ověřovacího
výboru.
Přistoupíme k projednávání
prvního odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 160) o zlidovění soudnictví
(tisk 187).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr Patschová; dávám jí
slovo.
Zpravodajka posl. dr Patschová: Pane ministře,
pane předsedo, paní a pánové!
Předložená zákonná osnova tisk
160 o zlidovění soudnictví má nejen
hluboký význam právnický, nýbrž
především význam politický. Zákon
v podstatě mění dosavadní strukturu
soudního aparátu, který svými kořeny
tkví dosud ve starém vrchnostenském pojetí.
Jestliže květnová revoluce znamená odbourání
starého policejně byrokratického aparátu
a nastolení systému národních výborů,
jež jsou lidovými orgány státní
a veřejné správy, pak únor 1948 znamená
další rozvinutí zásady "lid si
zákony nejen dává, nýbrž také
provádí". Únor 1948 znamená tedy
rozšíření zásady účasti
lidu na úseku soudnictví. Osnova zákona o
zlidovění soudnictví, která uvádí
v život zásady této účasti lidu
na úseku soudnictví, je dalším rozvinutím
lidové demokracie a je prohloubením jejího
opravdového a nového demokratismu. Ústava
z 9. května 1948 nezná již rozdělení
moci na moci tři, nýbrž zná jenom jedinou
moc, která všechna patří lidu. Je logickým
důsledkem tohoto nového pojetí, že v
soudním aparátu při rozhodování
se musí projevit lid. Tomu vyhovuje osnova zákona,
která odbyrokratisovává soudní organisaci
a u všech soudů a ve všech instancích
zaručuje účast laického živlu.
Zlidovění soudnictví, které provádí
nová ústava a tato osnova, probíhá
po několika liniích. Především
je tu uvedena v život zásada článku
XI naší ústavy, který praví:
"Soudcové jsou jednak soudci z povolání,
jednak soudci z lidu. Obojí jsou si při rozhodování
rovni." To je rozhodující průlom do
dosavadního stavu naší justice, průlom,
který zajišťuje, že soudy budou napříště
opravdovými ochránci zájmů lidu, zájmů
všech poctivých občanů a zájmů
státu. Teprve takový soud, kde nerozhodují
byrokraté, nýbrž kde vedle odborných
právníků plnoprávně rozhodují
i zástupci lidu, vyzbrojeni zdravým úsudkem
a životními zkušenostmi, teprve takový
soud bude schopen dobře sloužit našim novým
lidově demokratickým zákonům a teprve
takový soud skoncuje se všemi zbytky buržoasní
justice, jejíž všechny instance jsou jen nástrojem
na potlačování dělnické třídy,
nástrojem útlaku všeho pracujícího
lidu.
Přitom účast soudců z lidu naprosto
neznamená znevažování soudců
z povolání, právě naopak je zárukou,
že soudcovské rozhodování se povznese
na vyšší úroveň. Vždyť
tato účast soudců z lidu pomůže
soudci z povolání, aby dosáhl opravdu lidového
chápání práva a aby se naučil
naslouchati a rozuměti hlasu lidu. Uplatnění
zásady zlidovění soudnictví znamená
tedy v podstatě překonání buržoasní
formy soudnictví a uplatnění zásad
lidové demokracie i na polí soudnictví. Právě
tak jako účast lidu v národních výborech
nezvratně ukázala, že nová veřejná
správa je vyšší a lepší než
stará policejně byrokratická správa,
právě tak budoucnost ukáže, že
nový typ soudů, soudů s účastí
lidu, je novým a vyšším typem soudů,
je soudem lepším.
Účast soudců z lidu je odstupňována
podle povahy věci a podle okolností případu.
U okresních soudů zasedají senáty
tříčlenné, jež se skládají
z jednoho soudce z povolání jako předsedy
senátu a ze dvou soudců z lidu jako přísedících.
Jde-li o trestný čin, na který jest sazba
trest smrti nebo trest na svobodě delší 10
let, soudí senáty pětičlenné,
v nichž dva jsou soudci z povolání a tři
soudci z lidu. Obdobně se rozšiřuje i složení
u krajských soudů o soudce z lidu. Senáty
u krajských soudů jsou jednak senáty nalézací,
a to tříčlenné, jednak odvolací
a rekursní, a to pětičlenné, kde požadavek
zlidovění je vyjádřen účastí
tří soudců z lidu. Rovněž nejvyšší
soud je doplněn o potřebný počet soudců
z lidu a soudí v pětičlenných senátech,
kde třemi jeho členy jsou soudci z lidu, tam, kde
vykonává svou funkci jako odvolací soud z
rozhodnutí krajských soudů jako soudů
nalézacích. V případech, kde ke stížnosti
generálního prokurátora rozhoduje, že
byl porušen zákon, nebo kde byla podána stížnost
pro zachování zákona, soudí v pětičlenných
senátech za účasti tří soudců
z povolání a dvou soudců laiků. Zde
je zajištěna převaha odborného živlu
vzhledem k tomu, že v této své funkci nejvyšší
soud usměrňuje a sjednocuje po právní
stránce rozhodování soudů na území
celého státu. Soudce z lidu u okresního soudu
povolává okresní národní výbor,
u krajského soudu krajský národní
výbor a u nejvyššího soudu pak vláda
vzhledem k jeho celostátní působnosti. Zákon
přesně vymezuje okruh osob, které mohou býti
povolány za soudce z lidu, při čemž
stanovenými podmínkami, jež se týkají
jednak věku, jednak osobních vlastností soudcových,
je zajištěna kvalita soudců z lidu. Při
nejnižší věkové hranici pro povolání
soudců z lidu rozhodoval požadavek dostatečných
životních zkušeností, nejvyšší
věková hraníce pak byla přizpůsobena
věku, který je rozhodující pro překládání
soudců z povolání do výslužby.
Druhou linií zlidovění našeho soudnictví
je jeho nová organisace na podkladě krajského
zřízení, která ruší dosavadní
trojinstanční systém, dává
rozhodování do rukou soudců znalých
místních poměrů a tak sbližuje
soudy s lidem, zrychluje a zlevňuje řízení.
Celá nová organisace soudnictví bude prakticky
působit k tomu, aby u nás bylo soudních procesů
co nejméně, aby nikdo neporušoval cizí
právo a každý dobrovolně plnil své
závazky. Generální prokurátor se stane
strážcem naší zákonnosti, neboť
zasáhne všude tam, kde došlo k porušení
zákona. Tak i v soudnictví podle slov ministra spravedlnosti
"nový právní řád, přizpůsobený
úsilí pracujícího lidu na jeho cestě
k socialismu, umožní hladší a úspornější
chod celého státního aparátu a uspoří
čas i energii všech občanů státu.
Přispěje k urychlení našeho vývoje
k socialismu a k přerodu našeho lidu". Důsledné
uplatnění zásady krajského zřízení
se projevuje v tom, že osnova zná jen soudy okresní
jako soudy první instance a soudy krajské jako soudy
druhé instance.
Je tak možno učiniti proto, že zlidověním
soudnictví a rozhodováním v senátech
se zaručuje důkladné probrání
věcí a správné rozhodnutí již
v první instanci.
Novou organisací se ovšem podstatně mění
i funkce nejvyššího soudu, který bude
odvolací instancí jen tam, kde v první instanci
rozhodoval krajský soud. Tak tomu bude v případech,
kdy jde o řešení sporů majetkových,
v nichž jednou stranou je národní podnik. Zde
se uplatňuje stěžejní zásada,
že kolektivní majetek státu je majetek vyššího
druhu než majetek soukromý a že proto má
požívat větší ochrany.
Kromě své funkce odvolacího soudu má
však nejvyšší soud další významnou
úlohu: zaručuje totiž legalitu rozhodování
a zajišťuje lidově demokratické rozhodování
ve všech instancích a v každém řízení.
Je pokrokem proti dosavadnímu stavu, že podle nové
zákonné úpravy zde bude orgán, který
bude z úřední povinnosti bdít nad
tím, aby se každému dostalo práva a
spravedlnosti. Tímto orgánem bude generální
prokuratura, která z úřední povinnosti
je oprávněna vyvolati kdykoli svou stížností
k nejvyššímu soudu rozhodnutí, že
byl porušen zákon.
Tato instituce generálního prokurátora tedy
zajistí - i když třetí instance je dnes
odbourána - jednak jednotnost rozhodování
krajských soudů, jednak - a to je hlavní
- je zárukou, že i práva pracujících
budou plně chráněna, aniž by se pracující
člověk musel této ochrany dovolávat
s vynaložením značných nákladů
tak, jak tomu bylo za panství buržoasie.
Generální prokurátor totiž může
proti pravomocnému rozhodnutí soudu řádného,
zvláštního nebo rozhodčího podat
stížnost pro zachování zákona,
má-li za to, že v řízení nebo
při rozhodování byl porušen zákon.
Může tedy jen generální prokuratura
vyvolat rozhodnutí nejvyššího soudu, čímž
je zaručeno, že toto rozhodnutí nebude vyvoláváno
po případě jen z důvodů malicherných,
jak tomu bylo podle staré úpravy při řízení
trojinstančním.
Generální prokurátor pak vyvolá toto
rozhodnutí všude tam, kde bude naléhavý
zájem veřejný nebo soukromý, při
čemž stížnost není vázána
lhůtou ani žádnými formálními
předpisy.
Jde o zcela novou instituci dalekosáhlého významu,
jejímž úkolem je zaručiti spravedlivé
a zákonu odpovídající rozhodování
soudu bez zřetele na to, byla-li věc již pravomocně
rozhodnuta. Vyhovuje se tak naléhavým potřebám
životní praxe, která nezřídka
ukázala, že pravomocné rozhodnutí, byť
i formálně bezvadné, neodpovídalo
zásadě skutečné pravdy tak, jak jí
rozuměl pracující člověk.
Další převratnou změnu obsahuje osnova,
pokud jde o procesní předpisy a jejich obsah. Osnova
uplatňuje zásadu co nejvyššího
zjednodušení ve věci procesního fora
tak, aby každý občan bez námahy a bez
pomoci advokáta věděl, kde a u kterého
soudu má svůj nárok uplatnit.
Je příznačné pro systémy kapitalistického
zřízení, že mají spousty různých
soudů a předpisy o příslušnosti
jsou tak spletité, že leckdy bývají
záhadou pro právníka, natož pro pracujícího
člověka. Dnes je v osnově stanovena zásada,
že příslušný pro každého
občana v každé věci je jeho okresní
soud, a to i ve věcech pojišťovacích,
pracovních i trestních.
Proto také osnova zrušuje pracovní soudy, jež
byly až dosud zřízeny v některých
městech jako soudy samostatné nebo jako zvláštní
oddělení pracovní u jiných soudů.
Až dosud bylo pracovní soudnictví organizováno
takto odděleně proto, že na rozdíl od
ostatních soudů téměř jediné
bylo soudnictvím laickým. Dnes podle zákona
stávají se lidové soudy zjevem obecným
a pravidelným a soudcové z lidu fungují u
každého okresního soudu. Není proto
potřebí zvláštních soudů
pracovních, když jejich agendu převezmou soudy
okresní, při čemž všechny výhody
řízení v pracovních sporech zůstanou
zachovány, ježto byly převzaty do ustanovení
osnovy.
Osnova zaručuje také zvláštní
kvalifikaci přísedících pro pracovní
spory, při čemž opouští zcela dosavadní
stanovisko, že jedním přísedícím
má být zaměstnavatel. Tento přísedící
spolu se soudcem z povolání, který většinou
již býval ovlivněn měšťáckou
ideologií, tvořili převahu nad druhým
přísedícím z řad pracujících
a soudili proto ne vždy v intencích lidu.
V druhé instanci je možnost, aby pracující
byli zastoupeni i práva znalými zaměstnanci
jednotné odborové organisace. Nevzniknou proto stranám
z tohoto zastupování žádné náklady.
Důsledným provedením zásady, že
všechny věci patří v první instanci
před okresní soud, je skutečnost, že
i hrdelní zločiny budou souzeny okresními
soudy za účasti laických soudců, kteří
budou mít převahu nad soudci z povolání.
Není pochyby, že i tato úprava velmi prospěje
naší justici.
Zlidovění soudnictví jde dále po linii
důsledného odstranění zastaralého
formalismu soudního řízení, který
upevňoval třídní výsady těch,
kdož si mohli zaplatit advokáta. Nyní naopak
podle slov ministra spravedlnosti, nový právní
řád musí být takový, aby mu
každý rozuměl. Spor nebude již urputným
bojem, který vede ke zničení nesmiřitelných
odpůrců. Náš nový soud bude soudem
spravedlivým a každý jeho rozsudek bude sledovat
především výchovný cíl.
I výkon trestu bude takovým opatřením,
které by provinilce napravilo a umožnilo mu znovu
se stát platným členem lidské společnosti.