To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Hlasování o resoluci vzhledem k prohlášení
pana zpravodaje posl. Tuly odpadá.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Budeme hlasovati o druhém odstavci pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově zákona
o Ústředí pro hospodaření se
zemědělskými výrobky (tisk 146).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. Uher, za výbor zemědělský
posl. Havlíček, za výbor pro řemeslo
a obchod posl. Pexa, za výbor zásobovací
posl. Orel, za výbor ústavně-právní
posl. Vach a za výbor rozpočtový posl.
Klein.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Uher: Není oprav.
Zpravodaj posl. Havlíček: Nejsou.
Zpravodaj posl. Pexa: Nikoli.
Zpravodaj posl. Orel: Nejsou.
Zpravodaj posl. Vach: Nejsou.
Zpravodaj posl. Klein: Nejsou.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 6 oddílů, 22 paragrafů,
nadpisy oddílů, nadpisy paragrafů, nadpis
zákona a úvodní formulí.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 oddíly, 22 paragrafy, nadpisy oddílů,
nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Budeme projednávat třetí odstavec pořadu,
jímž je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
a výboru branného a bezpečnostního
o vládním návrhu zákona (tisk 132),
kterým se přenáší působnost
finanční stráže v celním pohraničním
pásmu na Sbor národní bezpečnosti
(tisk 148).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr Kokeš; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dne 17. června t. r. předstoupila vláda republiky
před Národní shromáždění
s programem, ve kterém v otázce národní
bezpečnosti a obrany státu je uvedeno:
"Bylo by neodpovědné, kdyby nová vláda
počítala s tím, že zbytek nepřátel
lidově demokratického režimu u nás bude
s rukama složenýma v klín přihlížet
k dalšímu našemu pokojnému vývoji
k socialismu. Tito naši domácí nepřátelé
sice ztratili po únorovém vítězství
lidu legální oporu, kterou jim do té doby
poskytovali exponenti reakce, sedící přímo
ve vládě. Museli se uchýlit do podzemí
a jejich práce byla nepoměrně ztížena.
To však neznamená, že se vzdali svých
černých úmyslů a plánů,
které jsou živeny zahraničními imperialisty
nejen ideově, nýbrž i vysíláním
rozvratnických zločinných agentů.
Před těmito snahami a třeba i zatím
isolovanými pokusy o rozvrat musí se mít
náš lid na pozoru a státi ve stálém
střehu. Naše situace v tomto směru je usnadněna
tím, že již vláda Klementa Gottwalda
zorganisovala a vybudovala přes všechny překážky,
které reakce kladla v cestu, nový, skutečně
lidový a s lidem srostlý Sbor národní
bezpečnosti.
Sbor Národní bezpečnosti prodělal
první a úspěšnou zatěžkávací
zkoušku v únoru 1948. V této zkoušce,
jak snad nemusím znovu zdůrazňovat, obstál
skvěle. Na nové vládě bude, aby v
budování tohoto Sboru pokračovala a aby ho
po stránce ideové i po stránce materiální
vybavila tak, aby byl kdykoliv schopen účinně
bránit zájmy lidu, národa a republiky proti
všem vnitřním nepřátelům.
To znamená, že jeho úkolem bude čelit
hned v zárodku všem nadějím nepřátelských
rozvratníků lidově demokratického
zřízení, chránit státní
a národní majetek a dbát, aby zákony,
které si lid skutečně dává,
byly na všech úsecích také opravdu respektovány.
Nemá-li ovšem být naše vnitřní
bezpečnost budována na písku, musí
být organicky zapojena do budování naší
bezpečnosti vnější".
Vláda republiky důsledně plníc své
sliby předkládá Národnímu shromáždění
návrh zákona, kterým se přenáší
působnost finanční stráže v celním
pohraničním pásmu na Sbor národní
bezpečnosti. Předkládá jej proto,
aby vládní program i v bodě národní
bezpečnosti byl do posledního písmene splněn.
A poněvadž jde o věc nemalého významu
pro republiku a její bezpečnost, budiž mi dovoleno,
abych jako zpravodaj ústavně-právního
výboru blíže osvětlil důvody
i cíl, jež nás vedou k přijetí
tohoto zákona. Na prvém místě jsou
to zkušenosti, které jsme s našimi zahraničními
nepřáteli za doby předmnichovské a
za doby dnešní načerpali. Tyto zkušenosti
nás přímo nutí, abychom se nedopouštěli
chyb, na které pak doplácí národ i
ohrožením své existence. Víme, že
naším nepřítelem bylo a je imperialistické
Německo a že toto Německo po několikaleté
podkopné práci na našich hranicích dosáhlo
v r. 1938, i když dočasně, svého cíle.
Nacističtí propagátoři, organisátoři
zelených kádrů, teroristé a vrazi
přecházeli legálně i ilegálně
naše hranice za tím účelem, aby připravili
útok proti republice a povstání Němců
v pohraničí. Henleinovští ordneři
odcházeli do Německa na školení i pro
propagační a válečný materiál.
Ve dnech mobilisace roku 1938 se ukázalo, kolik zbraní
se podařilo nepříteli dopravit na území
republiky za tím účelem, aby za pohraničními
pevnostmi "zelené kádry" nacistů
mohly zahájit boj proti republice. Vpád henleinovských
band a povstání Němců ve výběžku
šluknovském ve dnech 21. a 22. září
1938 ukázaly, kolik nepřátel republiky se
mohlo shromáždit po obou stranách československých
hranic skoro před zraky našich strážců
hranic. Tehdy se jasně ukázalo, že naše
ostraha hranic byla nedostatečná a že záměrně
byla nedostatečnou udržována tehdejším
ministrem vnitra i vládou. Tehdejší mocipáni
si nechtěli rozhněvat Hitlera ani Henleina a místo
aby republiku proti nim zabezpečovali, počítali
se vstupem Henleina do vlády. Tehdy jsme měli na
hranicích celkem slabé stavy četnictva a
finanční stráže, které naprosto
nestačily na střežení hranic proti tak
nebezpečnému a rafinovanému nepříteli,
jakým bylo nacistické Německo. Tehdejší
události zůstávají pro nás
velkým ponaučením a mementem pro dnešek
i zítřek.
Dnes jsme svědky toho, že do našich západních
hranicích máme díky západním
imperialistům a západním štváčům
opět Německo, ve kterém jsou nacističtí
vrahové osvobozováni, nacističtí propagátoři
podporováni a zkušení nacističtí
generálové přibíráni za spolupracovníky
okupačních velitelství. Německo, v
němž se organisují odsunutí Němci
toužící po odvetě a po návratu
do Československé republiky. Západní
imperialisté štvou do války i proti nám
a ze západního Německa si budují válečný
arsenál. Místo Německa demokratického
a mírumilovného máme opět co činit
s Německem nepřátelským, odkud jsou
k nám vysíláni teroristé, diversanti
i fémoví vrahové. Tak jako se před
rokem 1938 v Německu organisovaly špionážní
a bojové skupiny proti republice, je tomu tak i dnes. Tehdy
do Německa odcházeli hlavně Němci,
dnes prchají zrádci národa a spojují
se proti republice s Jakschem, sudetskými SS-many a SA-many
v naději, že za jejich pomoci se budou moci vrátit
do republiky. Poslední procesy u našich soudů
nám pak jasně ukazují, že tito nepřátelé
republiky jsou schopni všeho, i těch nejhnusnějších
zločinů.
Vyslání banderovských band na naše území
v roce 1947, provedené zahraničními nepřáteli
v souhlase s naší vnitřní reakcí,
nám jasně ukázalo slabiny naší
ostrahy hranic. Každému, kdo má rád
republiku, bylo tehdy jasné, že je nutno zlepšit
a zesílit střežení hranic, aby byl zajištěn
klid a mír potřebný k budování
republiky. Nepřátelům republiky však
šlo o to, aby hranice zůstaly oslabeny a otevřeny
pro nepřítele, a proto i na půdě Ústavodárného
Národního shromáždění
byli zástupci reakce proti jakékoliv reorganisaci.
Připomínám jen projevy pánů
Hory, Čížka, Krajiny,
Zibrina a ostatních, kteří volali
po odvolání NB-útvarů z hranic a ze
Slovenska, dožadovali se jejich rozpuštění
a současně se přimlouvali za ubohé
banderovce, kterým máme vše prominout a dovolit
jim svobodný průchod k nacistům do Německa.
Právě při napadení republiky banderovskými
tlupami se ukázalo, jak naše hranice potřebují
silné stanice a jednotky Sboru národní bezpečnosti,
aby byla zajištěna bezpečnost státu,
osob i majetku. Vedle zkušeností, kterých jsme
nabyli, musíme mít na zřeteli i změny,
které velmi ovlivňují činnost našich
nepřátel na hranicích. Odsunuli jsme téměř
3 miliony Němců, a tito Němci zůstali
našimi nepřáteli s touhou po odvetě.
Naši kapitalisté, které jsme zbavili hospodářské
i politické moci, rovněž nenávidí
lidově demokratický režim a uchylují
se do Německa s touhou po pomstě a po návratu
kapitalistického systému. Naši reakčníci
doma se stejnou nenávistí osnují pikle proti
státu a navazuji spojení s nepřítelem
za hranicemi. Musíme být připraveni na nejhanebnější
útoky, a proto s radostí vítáme vládní
návrh projednávaného zákona.
Jsme si plně vědomi toho, že dnešní
stav na hranicích, pokud jde o jejich ochranu, nevyhovuje.
Strážní službu na hranicích koná
jednak Sbor národní bezpečnosti svými
stanicemi a NB-útvary, jednak finanční stráž.
Mezi těmito složkami není koordinace ani jednotného
velení. V zájmu klidu v našem státě,
tak potřebného pro jeho klidné budováni,
je, aby hranice byly střeženy dobře, lépe
než dosud, aby stát, jeho průmysl i ostatní
hospodářství, majetek národa i jednotlivců,
jakož i jejich bezpečnost byly zajištěny.
Přechod působnosti finanční stráže,
uvedené v § 12 a 13 celního zákona,
na Sbor národní bezpečnosti bude k tomu velmi
cenným přínosem. Zmizí konečně
roztříštěnost panující
v tomto směru na hranicích, a naši lidé,
hlavně ti, kdož bydlí a pracují blízko
hranic, přijmou toto rozhodnutí s velkým
uspokojením. Přijetím tohoto zákona
dáme panu ministru vnitra i vládě další
zbraň proti nepřátelům republiky.
Je jistě naším vroucím přáním,
aby se nadále hlavně západní a jižní
hranice našeho státu stala sítí, ve
které uváznou všichni ti, kdož v úmyslu
nám škodit se chtějí dostat na naše
území, jakož i ti, kdož s černými
úmysly a se špatným svědomím
chtějí z republiky utéci. Přispějeme
tím státu i oběma našim národům.
A poněvadž náš lid, paní a pánové,
nás volil proto, abychom mu dávali dobré
zákony, navrhuji jménem ústavně-právního
výboru, aby návrh zákona byl přijat
beze změny ve znění vládou navrženém.
(Potlesk.)
Místopředseda Richter: Zpravodajem za výbor
branný a bezpečnostní je pan posl. Linhart.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Linhart: Paní a pánové!
Vláda republiky Československé jsouc si dobře
vědoma, jaké povinnosti má vůči
republice a vůči celé naši pracující
třídě, předkládá Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona, kterým se přenáší
působnost finanční stráže v celém
pohraničním pásmu na Sbor národní
bezpečnosti. Jak zde velmi správně odůvodňoval
zpravodaj ústavně-právního výboru
posl. dr Kokeš, je nezbytně třeba, aby
se poměry na našich hranicích změnily
od základu, poněvadž naprosto nelze souhlasit
s tím, aby se naše pohraničí stalo rejdištěm
nekalých živlů, aby se stalo přestupní
stanicí těch, kteří buď z republiky
přenášejí důležité
zprávy do zahraničí nebo se vracejí
ze zahraničí jako vyškolení agenti zpátky
do republiky, aby zde mohli podvracet to, co náš pracující
lid velmi těžce buduje a tvoří. Vy všichni,
kteří jste znali poměry v našem pohraničí
do r. 1938, víte, jak právě nedostatečná
ostraha hranic umožňovala nepřátelům
republiky utvořit si z celého pohraničí
nástupní místa nejen proti tehdejšímu
území t. zv. Sudet, nýbrž pohraniční
nástupní místo proti celé republice.
Vy, kteří znáte poměry po květnu
1945, víte velmi dobře, že naše pohraničí
není střeženo tak, jak toho bezpečnost
republiky a státu vyžaduje. Je také třeba
podívat se na změny, které nastanou schválením
vládního návrhu zákona, tisk 132,
jak je dnes předložen.
Víte, že celní zákon ze dne 14. července
1927, čís. 114 Sb., ve svém § 12 a 13
mluví o působnosti finanční stráže.
Ovšem působnost finanční stráže
je tam vymezena asi v tom smyslu, že finanční
stráž provádí střežení
celní hranice, celní přechod osob a pod.
Teprve na druhém místě je v § 12 určeno,
že finanční stráž provádí
také střežení hranic. Dnes však
potřebujeme něco úplně obráceného,
t. j. aby na prvním místě byla střežena
hranice. Dosavadní způsob provádění
střežení hranic byl zcela nedostačující.
Víte, že po květnu 1945 nastupovaly postupně
útvary Sboru národní bezpečnosti na
hranice, a pamatujete se velmi dobře, hlavně vy,
kteří jste členy parlamentu od r. 1945, jak
často právě na parlamentní půdě
bylo na tyto pohraniční útvary Sboru národní
bezpečnosti a na celý Sbor národní
bezpečnosti útočeno. Proč na ně
bylo útočeno? To je třeba si zopakovat. Bylo
na ně útočeno proto, že Sbor národní
bezpečnosti se ve své převážné
většině od května 1945 postavil po bok
československého pracujícího lidu
a vždycky po tomto boku pracujícího lidu chtěl
zůstat. Naši reakcionáři si byli velmi
dobře vědomi, že kdyby se jim podařilo
zviklat jednotu Sboru a dostat jej na svou stranu, že by
v případě svých reakčních
rejdů a záměrů v tom okamžiku;
kdy by se jim zdálo vhodno, použili ho proti lidu.
A proto když viděli, že jejich veškerá
práce a snaha o získání Sboru je naprosto
marná, útočili na tento Sbor, snažili
se ho pošpinit, zesměšnit, ponížit
a pokud možno omezit jeho pravomoc a tím také
pravomoc ministerstva vnitra a celé pracující
třídy u nás v republice. A tu je si třeba
uvědomit, že Sbor národní bezpečnosti
dokázal, že je příslušníkem
pracující třídy a že s ní
vždy půjde v budování lepší
naší budoucnosti. Je třeba si také uvědomit
- jak již o tom mluvil zpravodaj ústavně-právního
výboru - že hlavně příští
úkoly, které vyvstávají na hranících,
jsou jednak politické, kdy je třeba hranice chránit,
aby političtí nepřátelé vnitřní
i zahraniční se nemohli přes hranice dostávat
tak lehce, jak tomu bylo až dosud. Střežit hranici
je úkol velmi těžký a úkol nejvážnější,
poněvadž s otázkou bezpečnosti naší
hranice je těsně spjata otázka vnitřní
bezpečnosti státu. Budou-li agenti zahraniční
mocnosti a ti lidé, kteří jsou k nám
vysíláni, aby zde podvraceli, rozvraceli a rozbíjeli
to, co my tvoříme, podchyceni hned na hranicích,
ubude hodně práce našim vnitřním
orgánům. Dále jsou to úkoly hospodářské
a další stejně důležité
úkoly, o kterých zde mluvil posl. dr Kokeš.
Všechny tyto důvody byly zváženy ve výboru
branném a bezpečnostním, který se
zabýval osnovou vládního návrhu zákona
ve své schůzi 23. listopadu 1948 a předkládá
Národnímu shromáždění
osnovu s návrhem, aby ji Národní shromáždění
přijalo beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Kokeš: Nejsou.
Zpravodaj posl. Linhart: Není jich.
Místopředseda Richter: Přistoupíme
k hlasování.
Osnova má 4 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 4 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.