Zásobovací výbor projednal ve schůzi
16. listopadu t. r. vládní návrh zákona
o Ústředí a usnesl se doporučiti tento
vládní návrh zákona na vytvoření
veliké družstevní centrály, vybavené
monopolními právy při výkupu zemědělských
výrobků, spolu se zajištěním
odbytu výrobků, vyrobených podle plánu,
za státní finanční záruky.
Pomocí této centrály zamezíme staré
výkyvy cen nahoru a dolů a zamezíme starou
anarchii nedostatků a přebytků na trhu zboží.
Tento vládní návrh zákona zaručuje
spravedlivé rozdělení životních
potřeb pracujícím vrstvám lidu, upevní
svazek dělníků a rolníků, zvýší
jejich životní úroveň, podpoří
pětiletý plán a tím vykročí
rychlejším krokem k socialismu.
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 za výbor ústavně-právní,
posl. Vachovi.
Zpravodaj posl. Vach: Milé paní, vážení
pánové!
Výbor ústavně-právní projednal
19. listopadu vládní návrh zákona
o Ústředí pro hospodaření se
zemědělskými výrobky, tisk 129. Zákon
sám má jen 22 paragrafů, je poměrně
stručný, právnicky propracovaný, ale
jeho význam je obrovský. Je to skutečně
velký zákon nejen tím, že slučuje
a ruší 33 trhosvazů a dává jednotnou
organisaci, která radikálně zkracuje cestu
od výrobce k spotřebiteli, ale hlavně tím,
že všichni naši zemědělci musí
počítati s plánovanou výrobou, a to
z těchto důvodů:
Ústředí se organisuje na základě
obchodního podnikání. Je zde snaha, aby intervenční
výkupy sloučením trhosvazů měly
tendenci klesající, aby zvýšená
výrobnost zemědělců vyrovnala dosavadní
rozdíly ovšem při přesné organisaci
práce a to tak, aby jednotlivé druhy zemědělských
produktů svým množstvím a cenou kryly
potřebu našeho konsumenta bez nebezpečí
nadvýroby některých druhů, jež
by mohla vzniknout špatnou kontrolou osevních plánů.
Zde je velká cesta k budování výroby
v zemědělství, a to podle plánu, jehož
kontroly se zúčastní všechny zemědělské
komise a výbory Jednotného svazu, jakož i odborové
organisace rolníků. Musíme všichni poctivě
přistoupiti k přezkoumání osevních
plánů pro ozimy, musíme provésti také
přípravu pro jaro a stejně tak postupovati
ve výrobě živočišné, abychom
si na řízenou výrobu zvykli a pro budoucno
pomáhali Ústředí říditi
náš trh. Tak se staneme všichni účastníky
velkého, socialisujícího se hospodářského
rozmachu v našem zemědělství a budeme
míti trvalý pořádek ve výrobním
plánu.
Výbor ústavně-právní projednal
vládní návrh zákona o Ústředí
hospodaření se zemědělskými
výrobky a ve shodě s výbory zemědělským,
hospodářským a rozpočtovým
doporučuje sněmovně zákon v předloženém
znění ke schválení.
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 za výbor rozpočtový,
posl. Kleinovi.
Zpravodaj posl. Klein: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Aby byla zvýšena životní úroveň
všeho obyvatelstva na poli výživy, bylo nutno
vybudovati takový hospodářský systém,
kterým by byly nedostatky ve výživě
pokud možno rychle odstraněny. Proto bylo potřeba
přistoupiti ke zřízení takové
organisace, která by hospodaření se zemědělskými
výrobky zjednodušila a přitom učinila
závazky státu pokud možno nejméně
tíživými. Je jisté, že povahou
svého vzniku a svou strukturou se stávající
trhové svazy k této funkci nehodí a proto
jde o jejich likvidaci.
Při této příležitosti pokládám
za svou povinnost konstatovat nepopiratelný fakt, že
trhové svazy po osvobození byly pilířem,
o nějž se opíral systém řízení
naší výživy a že se svého
úkolu zhostily celkem úspěšně,
zásluhou řady velmi schopných a iniciativních
úředníků, jejichž kvality a zkušenosti
přijdou jistě v novém ústředí
k plnému uplatnění.
Nyní vyvstala otázka, kdo má býti
nositelem funkcí vytvářených novým
hospodářským systémem, má-li
to býti státní úřad, či
národní podnik zřízený k výkonu
obchodních funkcí, nebo družstvo.
Bylo ovšem již od podzimu r. 1945 diskutováno
o různých formách, z nichž resultovaly
známé návrhy na zřízení
čtyř výsadních společností
či čtyř národních podniků,
které by funkci výkupu zemědělských
výrobků převzaly. Tyto návrhy, i když
byly politickým vývojem překonány,
hlavně pokud se týče formy zřizovaných
útvarů a účastí na nich, byly
podnětem k úvahám, jak upravit vztah nositele
nové organisace k zemědělskému družstevnictví.
Dnes projednávaná osnova volí řešení
vytvořením jednoty mezi nově zřizovaným
a státem kontrolovaným útvarem a existujícími
družstevními centrálami. Rozhodnutí
pro toto řešení, totiž splynutí
monopolní organisace s družstevními centrálami,
dalo odpověď na otázku, zda má býti
zřízen jeden či více monopolních
útvarů a jaká má být jeho forma.
Předkládaná osnova vytváří
Ústředí pro hospodaření se
zemědělskými výrobky jako společenstvo
s ručením obmezeným, na jehož správě
se zúčastní členové Ústředí,
jimiž jsou především zemědělská
družstva a jejich prostřednictvím tedy i výkonní
zemědělci a stát, jehož vliv na správu
převažuje, což je přirozeným důsledkem
plynoucím z postavení Ústředí,
na něž stát přenáší
některé své funkce. Ústředí
má působnost na celém státním
území. Právní poměry Ústředí
budou upraveny stanovami, které vydá vláda
nařízením a které zároveň
upraví vztah k Ústřední radě
družstev, zejména pokud jde o členství
Ústředí.
Do Ústředí vplynou útvary uvedené
v § 11 pod č. 1 až 12 a zruší se
útvary a trhové svazy uvedené pod č.
13 až 33.
Závazek státu, jenž vzniká podle §
8, odst. 4 osnovy, se rovná v podstatě rozdílu
mezi náklady výkupu a příjmy, dosaženými
při odbytu zemědělských výrobků.
Je to úhrn státních intervencí na
ceny z tohoto titulu, nebo jinými slovy, je to bilanční
účinek resultující ze státní
cenové politiky.
Stanovení míry těchto intervencí je
závislé na okolnostech, jež nelze vůbec
předem odhadnout s nárokem na přesnost, a
srovnání s výsledky let 1945-1948 zde nepomáhá
pro naprosto odlišné podmínky v každém
z těchto hospodářských roků.
Tak na př. v r. 1947 činil úhrn intervencí
ve výživě 4.811,399.349 Kčs, v r. 1948
jen do 15. října činí 6.703,565.724
Kčs. Naproti tomu lze říci, že ze samé
existence Ústředí nelze přímo
odvodit nové výdajové tituly, neboť
v úsecích, v nichž dochází k
závazkům státu, vstupuje Ústředí
do funkcí útvarů již existujících,
a pokud tyto útvary tvoří část
veřejné správy, je jejich hospodářství
založeno na schválených rozpočtech.
Předpokládá se, že náklady na
činnost Ústředí budou ve srovnání
s náklady na činnost dnešních útvarů
v některých oborech znamenat odstranění
mnohokolejnosti a budou mít proto - se zřetelem
na možnost snížit počet zaměstnanců
- tendenci klesající. Je ovšem opět
otázkou cenové politiky, zda takto dosažený
hospodářský prospěch bude vykázán
v bilancí Ústředí, nebo zda se projeví
ve snížení obchodních rozpětí.
Podle §§ 11 a 12 se převody jmění
útvarů vplývajících do Ústředí
dějí bez odhadů a dosavadním podílníkům
se vracejí podíly buď přeúčtováním
na podíly na Ústředí (u členů
Ústředí), nebo v hotovosti, což je velmi
slušný způsob vypořádání
s jejich členy. Ušetří se velmi nákladné
a obtížné zjišťování
majetkového stavu. Nové ocenění se
pak v Ústředí provede v souhlasu se směrnicemi
platnými při zjišťování
majetkové podstaty národních podniků.
Aktivní saldo družstevních centrál,
které je bezpochyby velmi značné, tvoří
základní jmění Ústředí.
Ve stanovách Ústředí bude postaráno
o to, aby základní jmění zůstalo
neztenčeno; jmenovitě nesmí sloužit
k úhradě případných ztrát
finančních. Se závodními podíly
se bude nakládat tak, jako je tomu u normálních
družstev. Mimoto je nutno zdůraznit, že zřízením
Ústředí budou vytvořeny podmínky
k účelné decentralisaci na nově vytvořené
kraje.
Zřízení Ústředí bude
konečně znamenat velké zjednodušení
a usnadnění intervenční politiky,
čímž bude mít stát usnadněnu
kontrolu intervenčních částek. O výkon
dozoru se bude podílet podle § 10 ministerstvo výživy,
resp. ministerstvo zemědělství s ministerstvem
financí.
Rozpočtový výbor ve schůzi dne 19.
listopadu 1948 projednal a schválil osnovu ve znění
přijatém výbory hospodářským,
zemědělským, pro řemeslo a obchod,
zásobovacím a ústavně-právním
a proto jménem rozpočtového výboru
navrhuji slavné sněmovně, aby předloženou
osnovu schválila. (Potlesk.)
Místopředseda Richter (zvoní):
Nyní přistoupíme ke společné
rozpravě. Přihlášeni jsou tito řečníci:
posl. Borůvka, Josef Černý
a Ant. Vlasák.
Dávám slovo panu posl. Borůvkovi.
Posl. Borůvka: Paní a pánové!
Už sama skutečnost, že 11 sněmovních
výborů je zainteresováno na těchto
dvou zákonech, svědčí o tom, jak velkou
důležitost je nutno jim oběma přikládat.
A skutečně, podrobíme-li je podrobnému
rozboru, shledáme, že obě tyto osnovy, jak
zákon o zřízení Velkodistribučního
podniku, tak také a hlavně zákon, kterým
se zřizuje Ústředí pro prodej zemědělských
výrobků, mají nesmírný význam.
Zemědělci i ostatní vrstvy konsumentů
si snad ještě dost dobře neuvědomují
jejich obrovský dosah pro zajištění
a zlepšení životní úrovně
všeho pracujícího lidu. Malý zájem
veřejnosti je snad zaviněn tím, že náš
parlament už projednal a odhlasoval v lidově demokratické
republice celé desítky dobrých nebo stejně
dobrých zákonů, a také tím,
že dnes už se ve veřejnosti považuje dobrá
práce sněmovny za samozřejmou.
Připomeňme proto všemu našemu pracujícímu
lidu poměry za prvé republiky a položme si
zde několik zásadních otázek. Proč
dnes všemi uznávaná, nutná a tak potřebná
opatření pro zemědělství a
pro ostatní konsum nebyla uzákoněna již
dávno za prvé republiky, když se o nich tolik
mluvilo a psalo? Proč se tehdy potraviny raději
denaturovaly a ničily a proč i přes nedostatečnou
výživu - zejména dělníků,
učňů, studentů a špatně
nebo vůbec tehdy v kancelářích neplacených
praktikantů - zde byla mnohdy vleklá krise a někdy
i stagnace odbytu zemědělských výrobků,
jejichž ceny byly pod stanovenou úroveň?
Odpověď je, paní a pánové, jenom
jedna, i když jsme na ní jako rolníci tenkrát
hodně doplatili. Příčinou všeho
zla byl starý kapitalistický řád a
s ním společná cesta rolnictva prostřednictvím
bývalé agrární strany s finančním
kapitálem. Je to stará písnička, já
vím, už tisíckrát to bylo s této
tribuny řečeno, ale my to musíme opakovat
stále a stále, abychom připomněli
zemědělskému lidu, co dává
dnešní lidově demokratický řád
a společná cesta s rolnictvem, když víme,
že představiteli zemědělské politiky
byli tehdy velkostatkáři, advokáti, majitelé
realit, kteří si leželi v náručí
s továrníky, bankéři, velkoobchodníky
a jinými finančními magnáty. Proto
všechny těžkosti, plynoucí z volného
trhu, a pohyblivé ceny, které tak zhoubně
zpětně působily na drobné a střední
rolníky, šly těmto lidem dobře k duhu.
Ale všeho do času! Myslím, že těmto
pánům tenkrát ani ve snu nenapadlo, že
právě v této budově bývalé
peněžní bursy se projednají a odhlasují
zákony a potom celou vahou lidově demokratického
režimu, celé té moci státní,
rozbijí jejich, byť zdánlivě nedobytné
pevnosti, ty tvrze bývalých, podle jejich mínění
nepostradatelných kapitánů našeho národního
hospodářství. My víme, že těm
kapitánům špatně ukazoval kompas; jeho
střelka mířila stále na západ,
a oni jdouce za ní dovedli tenkrát naší
státní loď až do smrtelně nebezpečného
úskalí Mnichova. Všichni byli stejní.
Ti jedni tady, v této peněžní burse,
za osmnáct - a ti druzí, tam v plodinové
burse na Havlíčkově náměstí,
bez dvou za dvacet. Tam u malých sáčků
sypali si vzorky obilí do nastavených dlaní,
až jim zrníčka padala mezi tlustými
prsty na zem, a tam na zemi co potom bylo v sálech bursy
rozdupáno, to byl asi tak zisk rolníka, názorně
asi v tom smyslu, že mu zůstaly právě
jen tak drobty, co spadaly s bohatého stolu panstva. A
tu stál v Dlážděné ulici ten
blok domů spojených vzájemně chodbami!
Paní a pánové, nic snad nemohlo lépe
charakterisovat džungli a zmatek ve velkodistribuci a vůbec
v obchodě se zemědělskými výrobky,
jako ta spleť průchodů a chodeb v tom velikém
bloku v Dlážděné ulici, v tom mohutném
hradě agrárních velmožů. Tenkráte
nešlo prostému a zdravě myslícímu
člověku do hlavy, že čím lacinější
je řepa, tím více stoupá cena cukru
a že se cukr ničí špinavě páchnoucím
barvivem, aby se lidé nepletli prasatům do jídla,
a že se barví a znehodnocuje obilí, zatím
co byli přísně trestáni lidé,
kteří ze zoufalství ukradli kus hadru nebo
chleba. Stavěly se paláce, obkládané
mramorem - a kdo byl za jejich zdmi? Seděly tam odporné
kapitalistické pijavice, rozvalené po klubovkách,
se zlatými řetězy přes rozteklá
břicha.
Tam na Příkopě měly snad silné
mříže v oknech symbolisovat marnost každého
náporu zvenčí. Ale přece přišel
čas, dozrála doba tak, jako nám dozrává
obilí na poli. Rachot pásů těžkých
tanků Rudé armády, který nám
všem radostně zněl příslibem
svobodné práce, byl zároveň umíráčkem
jedné epochy dějin - starého kapitalistického
řádu. (Potlesk.) Rolník a dělník
si podali ruce, jak to symbolicky vyznačuje znak pracujících
celého světa - kladivo a srp. Kormidlo státu
přejímá dělník, na křeslo
předsedy vlády sedá stejně schopný
lodivod-dělník, a v paláci na Těšnově
dokořán otevřel okna novému, zdravému
průvanu náš ministr zemědělství
Julius Ďuriš. (Potlesk.)
Ale přes poctivou snahu a houževnatý boj komunistické
strany nebylo až do února možno uskutečnit
oprávněné požadavky našich rolníků
a všech konsumentských vrstev. Únor však
potvrdil správnost politiky komunistické strany
a vyzvedl obrovský význam svazku rolníků
s dělnickou třídou. A v minulých dnech
zasedal na pražském hradě ve Španělském
sále ústřední výbor komunistické
strany, aby zvážil situaci a narýsoval plány
práce pro příští měsíce.
A tak oba zákony, které dnes projednáváme,
budou platným přínosem k splnění
devíti bodů presidenta republiky Klementa Gottwalda,
vyhlášených na zasedání ústředního
výboru komunistické strany. Význam a obsah
těchto zákonů možno shrnout zhruba do
těchto 6 bodů:
1. Plánované hospodářství potřebuje
nezbytně stejně dobře plánovanou distribuci.
2. Zřizované Ústředí bere na
sebe závazek výkupu celé zemědělské
výroby, kterou rolník - ovšem podle předem
přesně stanoveného plánu - vypěstuje
a dodá na trh. Obrovský význam tohoto závazku
výkupu zemědělských výrobků
ocení rolníci teprve později, poněvadž
už dnes při konsolidujících se poměrech,
zejména ve státech převážně
zemědělských, jako v Maďarsku, Polsku,
Rumunsku a hlavně v Sovětském svazu, je možno
pozorovat stále vzestupnou tendenci nabídek zemědělských
produktů na světové trhy.
3. Zjednodušení celého výkupu, roztříděného
dosud do 33 svazů, kde mnohde malicherné kompetenční
spory byly příčinou velikých škod
a nepořádků v distribuci. Jako příklad
možno uvést chaos ve výkupu brambor v letošním
podzimu.
4. Co největší úspory a zkrácení
cesty vykoupeného zboží od výrobce k
spotřebiteli. Zde bude mít zejména zákon
o Velkodistribučním podniku nesmírnou důležitost.
5. Vzniká zde útvar, paní a pánové,
zvláštního typu. Stát svou kapitálovou
účastí nejen že dává spolehlivou
a jistou záruku za všechny závazky Ústředím
převzaté, ale vytváří se zde
společenství družstevního podnikání,
jehož význam a důležitost, jakož
i zdravý vývoj je touto účastí
státu podtržen a zdůrazněn.
6. Zjednodušením celého organisačního
aparátu, kde je dnes zaměstnáno několik
tisíc úředníků, bude prý
značná část tohoto personálu
uvolněna pro jiný sektor výroby a pro jinou
práci. Připomínám zde slova soudruha
Slánského z projevu na zasedání
ústředního výboru o nutnosti zjednodušení
zbytnělých ústředních úřadů
a centrálních ředitelství. Jsme přesvědčeni
a doufáme, že při ustanovování
tohoto nového ústředí budou mít
vedoucí činitelé tuto připomínku
především na paměti, aby nám
z toho veleústředí, ať už zemědělského
či distribučního, nevytvořili zase
nějaké nové výskytiště
nabubřelého úředního aparátu.
Závěrem, paní a pánové: Naše
okresní družstva a družstva vůbec mají
zde před sebou velikou práci. Nejen výkup
produktů, ale hlavně dobrou propagaci přesvědčit
naše rolníky o nutnosti plánované výroby.
A úkolem nás, poslanců, bude nyní
seznámit rolníky s obsahem obou zákonů,
zapálit zájem rolníků o zdravé
soutěžení, o zvýšení dodávek.
Na nás je, jak řekl dále soudruh Slánský
ve svém projevu v ústředním výboru,
vidět za suchými čísly plánu
živé lidi. A to je, myslím, paní a pánové,
to pravé a zdravé poslání parlamentních
zástupců, to je ta nová náplň
poslanců obrozené Národní fronty,
obrozeného parlamentu, na výstavbě socialistického
řádu naší republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo panu posl. Josefu Černému.