Musel bych opakovat to, co už řekli zpravodajové
výboru pro řemeslo a obchod a výboru zásobovacího,
kdybych chtěl blíže vykládat tento zákon.
Chtěl bych jenom doplnit zprávu obou předchozích
zpravodajů vysvětlením, proč došlo
k doplnění § 11 dalšími dvěma
odstavci.
Podle zákona č. 118 z roku 1948 totiž vypadnou
některé velkoobchody ze znárodnění,
nebudou znárodněny a ministr vnitřního
obchodu může uložit bývalému vlastníku
takového velkoobchodu, aby převedl částky
majetkových podstat na národní podnik, v
daném případě na Velkodistribuční
podnik. Tedy, aby byly možné převody majetkových
součástí z těch velkoobchodních
podniků, které nejsou znárodněny,
na velkoobchodní podnik, bylo nutno doplniti § 11
vládního návrhu ustanovením o tom,
že na Velkodistribuční podnik mohou být
převedeny majetkové součásti neznárodněných
velkoobchodních podniků.
Obdobné odůvodnění je nutno uvést
i pokud se týká dalšího odstavce, kde
jde o převedení majetkových podstat konfiskovaných.
Hospodářský výbor se připojuje
ke zprávám výboru zásobovacího
a výboru pro řemeslo a obchod a navrhuje, aby návrh
zákona byl schválen tak, jak je uveden ve zprávě
výborové. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor ústavně-právní,
posl. Taušovi.
Zpravodaj posl. Tauš: Paní a pánové!
Navrhovaný zákon o Velkodistribučním
podniku v oboru potravinářském navazuje na
zákon č. 118/48 Sb. o organisaci velkoobchodní
činnosti a o znárodnění velkoobchodních
podniků. Uvedený zákon č. 118 sledoval
nejen vyloučení soukromokapitalistického
elementu z velkoobchodního podnikání, ale
měl také novou organisaci národních
podniků velkoobchodních umožnit zjednodušení
dosud roztříštěné velkoobchodní
činnosti a tím pochopitelně i zlevnění
potřebného zboží. Nejnaléhavěji
se jevil tento požadavek v oboru zboží denní
spotřeby širokých vrstev obyvatelstva, a to
především u potravin. Forma Velkodistribučního
podniku v oboru potravinářském jako společenstva
s ručením obmezeným byla volena na rozdíl
od ostatních oborů velkoobchodní činnosti,
kde je tato činnost obstarávána národními
podniky velkoobchodními, z toho důvodu, že
se v odvětví potravinářském
podílí na zásobování obyvatelstva
významným způsobem spotřební
družstevnictví. Uskutečněním
tohoto zákona bude naplňována zásada,
že cesta výrobku od výrobce ke spotřebiteli
musí být co nejkratší, aby jeho cena
nebyla zvyšována a zatěžována různými
zbytečnými mezičlánky, a stejně
tak bude naplňována zásada, že všechno
hospodářství v Československé
republice má sloužit lidu, jak uvádí
XII. článek naší ústavy.
Vcelku bude úkolem Velkodistribučního podniku
v oboru potravinářském, aby v oboru velkoobchodu
s potravinami provedl v praxi nové hospodářské
zásady, které u jiných oborů obstarávají
národní podniky distribuční. Pokud
pak se týče dozoru a vlivu státu, je zajištěn
počtem členů jmenovaných vládou
do správního a dozorčího orgánu
Velkodistribučního podniku v oboru potravinářském.
Velikým přínosem pak je skutečnost,
že velkodistribuční podnik bude mít
platnost a působnost celostátní.
Ústavně-právní výbor projednal
ve schůzi konané dne 19. listopadu 1948 vládní
návrh zákona o Velkodistribučním podniku
v oboru potravinářském tisk 128 a usnesl
se jednomyslně doporučiti Národnímu
shromáždění ve shodě s ostatními
výbory, které návrh zákona projednávaly,
přijetí tohoto zákona ve znění
společné zprávy tisk 143. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 1 za výbor rozpočtový, posl. Holičkovi.
Zpravodajca posl. Holička: Vážení
pánovia!
Rozpočtový výbor sa zaoberal vládnym
návrhom zákona tlač 128 a prerokoval všetky
pripomienky výborov a doporučuje Národnému
shromaždeniu tento zákon schváliť tak,
ako je vo spoločnej správe. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2 za výbor hospodářský, posl.
Uhrovi.
Zpravodaj posl. Uher: Pane předsedo, paní
a pánové!
Projednáváním vládního návrhu
zákona o zřízení Ústředí
pro hospodaření se zemědělskými
výrobky naplňujeme z části zákon
všech zákonů, slavnou naši ústavu
9. května. K mnoha významným zákonům
odhlasovaným tímto Národním shromážděním
přibude další, který rozvádí
VIII. kapitolu naší ústavy o hospodářském
zřízení. V § 159 se říká:
"Stát řídí za účasti
rolnictva zemědělskou politiku tak, aby se postupně
zvyšovala výrobně technická úroveň
a vyrovnával sociální a kulturní rozdíl
mezi městem a venkovem." V dalším §
160 stojí : "Stát řídí
obchod a cenovou politiku tak, aby v rámci jednotného
hospodářského plánu byl zajištěn
odbyt výrobků a životní úroveň
obyvatelstva zvyšována." Je to další
doklad toho, že v této zemi sliby a závazky
dané pracujícímu lidu se také do všech
důsledků plní. Je to konec konců také
splnění častokrát vysloveného
spravedlivého přání rolníků
odstranit ty všelijaké svazy a svazečky, společnosti
a syndikáty, jimiž procházely zemědělské
produkty, a které neusnadňovaly, ale spíše
zatěžovaly a tím samozřejmě zdražovaly
výkup a distribuci zemědělských produktů.
Tento zákon činí průlom do oné
části našeho hospodářství,
ve kterém až do února byla přímo
zahnízděna reakce, která brzdila a sabotovala
zjednodušení a tím i zlevnění
celé distribuční cesty. Různé
kompetenční spory, osobní, egoistické
zájmy, komplikování beztoho již zdlouhavé
cesty byly hlavním programem a náplní skrytých
i otevřených nepřátel lidově
demokratického řádu. Teprve únor a
vítězství pracujícího lidu
pohnuly a odstranily tuto žábu sedící
na prameni. Po tomto slavném vítězství
a během oné krátké doby náš
lid jasně řekl, jak si přeje řídit
a provádět své hospodářství.
Toto jeho přání je také z části
vyjádřeno tímto zákonem.
Tímto zákonem počínáme však
také hodnotit zemědělské hospodářství
jako celek ve všech jeho souvislostech. Pro Ústředí
byla zvolena forma společenstva s ručením
obmezeným, na jehož správě se zúčastní
členové Ústředí a tím
i zemědělci a stát. Vliv státu na
správu převažuje, což je přirozeným
důsledkem, plynoucím z postavení Ústředí,
na něž stát přenáší
některé své funkce. Tím také
stát přebírá povinnost starat se o
odbyt toho, co zemědělci podle plánu vyrobí.
Nebudu se dále obírat meritem zákona, který
ve svých šesti oddílech a 22 paragrafech přináší
a dává takovou náplň Ústředí,
aby mohlo dobře plnit své poslání,
to je poctivě, spravedlivě a důsledně
spolupracovat na výživě našeho lidu.
Paní a pánové, odhlasováním
tohoto zákona posílíte úsilí
našeho lidu na jeho velké cestě k socialismu.
Znásobíte výsledky jeho úporné
práce, upevníte jeho přesvědčení,
že i v takové džungli, jakou byl až do nedávna
výkup i distribuce, je možno prosekat si rovnou a
správnou cestu. Hospodářský výbor
z těchto všech důvodů doporučuje
Národnímu shromáždění,
aby tento zákon, jak jej hospodářský
výbor projednal, také schválilo. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2 za výbor zemědělský, posl.
Havlíčkovi.
Zpravodaj posl. Havlíček: Paní a pánové,
vážená sněmovno!
Zemědělský výbor projednal ve své
schůzi dne 16. listopadu vládní návrh
zákona tisk 129 o Ústředí pro hospodaření
zemědělskými výrobky.
Vytvořením Ústředí zanikne
8 trhových svazů a 25 družstevních centrál
a jiných společností, které u nás
provádějí výkup a distribuci zemědělských
výrobků. Vznikne zde jednotná distribuce
a výkup pro celou zemi a zanikne roztříštěnost,
která byla jak uvnitř historických zemí,
tak i mezi nimi a Slovenskem. Zde půjde především
o řádný celostátní plán
distribuce a výkupu, kde řízení bude
vycházet z jednoho centra, čímž odstraníme
mnoho nedostatků, které vznikaly z dlouhých
jednání mezi jednotlivými svazy a centrálami.
Jde tedy v podstatě o zjednodušení organisace
a hlavně pak o to, aby cesta od výrobce k spotřebiteli
byla co nejkratší. Při nové organisaci
se dá ušetřit pracovních sil a hlavně
pak peněz.
Prostřednictvím Ústředí pak
bere stát na sebe povinnost vykoupit všechny zemědělské
výrobky, vyrobené v rámci hospodářského
plánu. Zaručujeme zemědělci odbyt
jeho produktů a také chráníme stát,
aby se nedistribuovalo, případně nepěstovalo
jen to, na čem se nejvíce vydělá bez
ohledu na potřeby našeho lidu a na jeho požadavky
v konsumu potravin. Tímto zákonem se také
definitivně vyřadí kapitalistické
a spekulantské živly, které se v minulosti
projevovaly jako lidu nepřátelské. Družstva
pak budou nesmírně posílena a zemědělci
jako členové družstev se zúčastní
takto na správě pro ně nejvýznamnějších
záležitostí. Existence Ústředí
dává pak možnost, ba přímo popud
k uskutečnění jednotného družstva
a družstevnictví v okresech. Pro rolníka je
zde také výhoda, že bude ve styku s jednou
institucí, pokud se týče kontrahování.
Ústředí bude spolupůsobit při
usnášení, co se z republiky vyveze a co doveze.
Jde o to, nedovážet ty výrobky, kterých
máme sami dostatek, a nevyvážet, čeho
můžeme sami potřebovat. Máme zde zkušenosti
v distribuci zeleniny a jiných výrobků, kde
vznikaly na podkladě neuváženého dovozu
nedostatky a škody jak našemu hospodářství,
tak i škody zemědělcům. Také
při tvoření cen bude slyšen hlas Ústředí
a návrhy družstevníků.
Ústředí bude dále provádět
distribuci potřeb zemědělce, jako na př.
strojů, umělých hnojiv a pod. Ze zkušenosti
víme, o jak důležité věci jde,
poněvadž právě na strojích vydělávaly
a přiživovaly se nejrůznější
živly.
Všechny tyto hlavní důvody nás vedly
k tomu, abychom Ústředí budovali. Zajistíme-li
rychlou a při tom levnou distribuci a výkup všeho,
co rolník vyrobí, jistě to ocení a
všechen lid bude mít z toho užitek.
Právo zemědělce na odbyt je dalším
krokem vpřed a ti, kteří to snad nedoceňují,
nechť si vzpomenou na velké ztráty, které
zemědělcům vznikaly dříve,
v době, kdy nebylo plánů, pevných
cen a zajištěného odbytu. Dnes se má
věc tak, že je tu povinnost odevzdávat přebytky.
V budoucnu bude určitě otázka postavena obráceně.
Není třeba zvlášť ukazovat, jaké
následky měla zemědělská krise
v první republice a kdo na bídě zemědělců
vydělával a stavěl svůj blahobyt.
Proč je to dnes jiné? Především
proto, že zemědělci pochopili a utužili
spojenectví s dělnickou třídou a že
jejich jménem už nemluví statkáři.
Není to tak dlouho, co jsme tvrdili, že právo
na odbyt a záruka státu za výkup jsou nutné,
a reakce to zlehčovala a říkala, že
to není možno uskutečnit. Kde jsou dnes všichni,
kteří chtěli pracujícímu lidu
vyrvat moc a právo? Mnozí jsou za hranicemi, mnozí
sedí za zpronevěry v kriminálech. Pánové
dělali dobrodružnou politiku a podle toho také
dopadli. Rolník nechce dobrodružství, chce
ke své práci klid a za svou práci jistou
a spravedlivou odměnu. Byla-li ještě před
únorem distribuce z velké části výdělečným
pramenem spekulantů, stane se nyní službou
našemu lidu. Zaručují to zkušenosti našich
družstev, kde od února vane jiný vzduch, a
pak vybudování Ústředí.
Je však třeba, abychom si do Ústředí
a jeho aparátu nepřipustili ty, se kterými
máme ve svazech, družstevních centrálách
i jinde špatné zkušenosti. Do tohoto aparátu
musí přijít jen lidé, ve které
máme plnou důvěru a kteří jsou
věrni lidově demokratickému režimu.
Mnoho se jich bude vymlouvat na odbornost, i když víme,
že na svá místa do institucí, které
se budou vybudováním Ústředí
rušit, přišli před několika lety
jako neodborníci, jen z protekce různého
druhu, často i z protekce okupantské, a nedělali
nic jiného, než že si cpali kapsy a sloužili
zájmům reakce tím, že naši distribuci
rozvraceli. Proto bude třeba přísně
zkoumat dřívější činnost
každého, než se uplatní v aparátu
Ústředí, poněvadž právě
na tomto úseku by mohli nepřátelé
lidu napáchat nejvíce škod, způsobovat
špatné nálady mezi pracujícím
lidem a především nesmírné škody
státnímu hospodářství.
Konečně zde budeme mít orgán, po kterém
zemědělci již dávno volali. Na základě
všech uvedených vývodů doporučuji
jménem zemědělského výboru
slavné sněmovně schválení uvedeného
návrhu zákona. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2 za výbor pro řemeslo a obchod, posl. Pexovi.
Zpravodaj posl. Pexa: Slavná sněmovno!
Výbor pro řemeslo a obchod projednal osnovu o Ústředí
pro hospodaření se zemědělskými
výrobky a jednomyslně ji doporučil.
Jako zpravodaj tohoto výboru připojuji se k návrhům
zpravodajů přede mnou a doporučuji plenu
Národního shromáždění
přijetí předložené osnovy. (Potlesk.
- Předsednictví převzal místopředseda
Richter.)
Místopředseda Richter: Dávám
slovo zpravodaji k odst. 2 za výbor zásobovací,
posl. Orlovi.
Zpravodaj posl. Orel: Paní a pánové!
Předložený vládní návrh
zákona tisk č. 129 o Ústředí
pro hospodaření se zemědělskými
výrobky je nezbytným doplňkem plánovaného
hospodaření. Podle tohoto návrhu základní
povinností Ústředí bude zaručit
výkup zemědělských výrobků,
vyrobených podle plánu, a zajistit nejkratší
a nejlevnější cestu ke spotřebiteli.
Ústředí má nahradit dnešní
rozptýlené a mnohdy úzce specialisované
útvary, aby se zjednodušil hospodářský
proces. Ústředí bude nástupcem dosavadních
33 útvarů, těch různých trhových
svazů, družstevních centrál a výsadních
společností. Je pověřeno i funkcemi
řídícími, ovšem pod kontrolou
ministrů, resortně odpovědných za
činnost Ústředí. Podle vládního
návrhu zákona je Ústředí zřizováno
ve formě družstva s ručením omezeným,
na jehož správě se účastní
členové Ústředí, jimiž
jsou výhradně právnické osoby, především
zemědělská družstva, a jejich prostřednictvím
tedy i činní zemědělci a stát.
V Ústředí převažuje vliv státu,
což je přirozeným důsledkem plynoucím
z postavení Ústředí, na něž
stát přenáší některé
své funkce. Zřizované Ústředí
má působnost na celém státním
území, na Slovensku podle § 1, odst. 4 prostřednictvím
družstva se sídlem v Bratislavě.
To jsou stěžejní ustanovení vládního
návrhu zákona o Ústředí pro
hospodaření se zemědělskými
výrobky, jehož zřízení vyplývá
jako nezbytný doplněk plánovaného
hospodaření a doklad, že i družstevnictví
podléhá nezměnitelným vývojovým
zákonům.
Ústředí pro hospodaření se
zemědělskými výrobky bude protikladem
kapitalistického systému, který plánuje
a distribuuje tak, aby majitelé výrobních
prostředků měli velké zisky, ale pracující
člověk aby byl udržován v nedostatku
materiálním i duchovním. Vzpomeňme
jen na těžkou hospodářskou krisi v r.
1929. Obilí bylo tak laciné, že cena ani zdaleka
nekryla náklady. U masa to bylo ještě horší.
Zemědělci podbízeli své zboží,
ale nikdo je nechtěl. Tehdy se o naše zemědělce
nikdo nestaral, bezohledně se na nich vymáhaly daně,
v exekučních dražbách kupoval jejich
půdu spekulant - kapitalista. V téže době,
kdy trh odmítal naše zboží i při
tak nízkých cenách, ničily západní
státy obrovské množství pšenice,
kávy, rýže i kukuřice, ve vysokých
pecích a v moři se ničily zemědělské
výrobky, jen aby si mezinárodní obchod udržel
své zisky. Tehdy se mluvilo o nadprodukci. A v téže
době v Číně, v Indii i v Asii umíraly
děti a miliony lidí hladem. Zemědělci
celého světa byli v područí mezinárodního
kapitálu.
Také naše stará zemědělská
politika se podřizovala těmto pirátům
a naše předválečné i válečné
družstevnictví bylo ovlivňováno touto
politikou. Teprve revoluce v r. 1945 přinesla s sebou myšlenku
jednotného družstevnictví a plánovaného
hospodaření, neboť třídní
družstevnictví zemědělské, dělnické
a živnostenské, které před válkou
často proti sobě bojovalo, dostalo jednotnou základnu
v rámci jednotného družstevnictví, které
spojuje zájmy a úkoly pracujícího
lidu měst i venkova a upevňuje natrvalo přátelský
svazek dělníka a rolníka. U nás únor
rozhodl a je konec bývalému politickému zmatku
a také bývalému vykořisťování
pracujícího člověka.
Nová soustava družstevní i plánované
hospodářství umožní dokonalejší
a také hospodárnější využití
celého hospodářského ústrojí
státu, pracovních sil, surovin a životních
potřeb, mnohem bezpečněji zvládnou
hospodářské úkoly a zvýší
životní úroveň pracujícího
lidu. Tímto vládním návrhem zákona
dochází k dynamickému pojetí družstevnictví
a určují se kvantitativní a kvalitativní
závislosti a zákonitosti jeho vývoje. Formulují
se veřejnoprospěšné a všeužitečné
funkce družstev v současné třetí
vývojové periodě družstevního
hnutí, s ohledem na potřeby státu. Družstevnictví
stává se prvořadým činitelem
při budování celého našeho hospodářského
života, stává se prvořadým činitelem
v přestavbě a výstavbě našeho
státu a stává se hlavním činitelem
cesty k socialistickému státu.