Čtvrtek 2. prosince 1948

(Začátek schůze v 9 hod. 10 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Komzala, Richter, Valo, V. David, Žiak.

Zapisovatelé dr Pátková, dr Patschová.

Členové vlády: ministři inž. dr Šlechta, dr Šrobár.

220 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik, jeho náměstek dr Ramajzl.

Pořad

19. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolaná na čtvrtek dne 2. prosince 1948 na 9. hod.

1. Společná zpráva výborů zásobovacího, pro řemeslo a obchod, hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 128) o Velkodistribučním podniku v oboru potravinářském (tisk 143).

2. Společná zpráva výborů hospodářského, zemědělského, pro řemeslo a obchod, zásobovacího, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 129) o Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky (tisk 146).

3. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru branného a bezpečnostního o vládním návrhu zákona (tisk 132), kterým se přenáší působnost finanční stráže v celním pohraničním pásmu na Sbor národní bezpečnosti (tisk 148).

4. Zpráva výborů ústavně-právního, sociálně-politického a zdravotnického a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 136) o jednorázových mimořádných přídavcích k důchodům z národního pojištění pro rok 1948 (tisk 150).

5. Zpráva výborů ústavně-právního, sociálně-politického a zdravotnického a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 135) o vánočním příspěvku důchodcům, kteří mají nárok na zaopatření podle zákona o péči o vojenské a válečné poškozence a oběti války a fašistické persekuce (tisk 149).

6. Zpráva výborů zahraničního a hospodářského o vládním návrhu (tisk 111), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Úmluva o režimu plavby na Dunaji, podepsaná v Bělehradě dne 18. srpna 1948, se všemi jejími přílohami (tisk 137).

7. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 117), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Dodatková dohoda k obchodní smlouvě mezi Československou republikou a Hospodářskou Unií belgicko-lucemburskou ze dne 28. prosince 1925, sjednaná v Bruselu dne 3. července 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 13. srpna 1948, č. 228/48 Sb. (tisk 133).

8. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro řemeslo a obchod o vládním návrhu (tisk 118), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Dodatková dohoda k obchodní dohodě mezi republikou Československou a Nizozemím ze dne 20. ledna 1923, podepsaná v Haagu dne 24. června 1948 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 13. srpna 1948, č. 227/48 Sb. (tisk 134).

9. Doplňovací volba pořadatelů.

Předseda (zvoní): Zahajuji 19. schůzi Národního shromáždění.

Dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi posl. Šlingovi, dr Polanskému, Kaďůrkovi, Vyhnálkovi, Jungwirthové, Jos. Pospíšilovi, Hendrychovi, dr Steinerovi, Smrkovskému, Vetiškovi, V. Sovovi, Volavkovi, Nepomuckému, Bašťovanskému; na dnešní a včerejší schůzi posl. Janečkové, Barešovi, E. F. Burianovi, dr Frisovi, Polákovi, Mjartanovi, Pfeiferové a dodatečné na včerejší schůzi posl. Lindauerovi.

Posl. Škrlantová žádá o udělení dovolené na dobu 3 týdnů.

Navrhuji udělení této dovolené.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina, dovolená se uděluje.

Přistoupíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je

1. Společná zpráva výborů zásobovacího, pro řemeslo a obchod, hospodářského, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 128) o velkodistribučním podniku v oboru potravinářském (tisk 143).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání o této předloze sloučilo s jednáním o předloze, která je jako odstavec druhý denního pořadu, to jest

2. Společná zpráva výborů hospodářského, zemědělského, pro řemeslo a obchod, zásobovacího, ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 129) o Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky (tisk 146).

Důvodem pro navrhované sloučení je, že obě osnovy jednají o distribuci.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto odstavců? (Nebyly.)

Není jich. Projednání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodaji jsou:

k odst. 1 za výbor zásobovací posl. Tula, za výbor pro řemeslo a obchod posl. Štěpánek, za výbor hospodářský posl. Lindauer, za výbor ústavně-právní posl. Tauš, za výbor rozpočtový posl. Holička;

k odst. 2 za výbor hospodářský posl. Uher, za výbor zemědělský posl. Havlíček, za výbor pro řemeslo a obchod posl. Pexa, za výbor zásobovací posl. Orel, za výbor ústavně-právní posl. Vach, za výbor rozpočtový posl. Klein.

Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor zásobovací, posl. Tulovi.

Zpravodaj posl. Tula: Pane předsedo, paní a pánové!

Obchodní sektor našeho národního hospodářství byl až do února a dokonce i po únoru v jisté své části zaměřen třídně proti našemu lidově demokratickému režimu. Byl v těsném spojení se soukromým sektorem výrobním; navzájem se podporovaly a společně bojovaly proti znárodněnému i družstevnímu sektoru výrobnímu i distribučnímu; společně sabotovaly rozvoj našeho celkového národního hospodářství. Na jedné straně to byla výroba na černo, vymykající se plánování a poškozující plánování ve výrobě, na druhé straně to byl černý obchod, který se v obdobích nedostatku určitého zboží rozvíjel od továrny soukromého kapitalisty přes velkoobchod v soukromých rukou k maloobchodu v soukromých rukou, takže ten byl v celé řadě druhů zboží přednostně zásobován. Těmito kanály plynulo mnoho zboží, jež bylo odnímáno normálnímu trhu. Všechny tyto okolnosti vytvářely často situaci, že se zdálo, že soukromý sektor zásobuje svoje zákazníky lépe než družstevní, resp. znárodněný.

Soukromý obchod, který si opatřoval zboží od soukromých výrobců prostřednictvím soukromého velkoobchodu, využíval dočasných nedostatků ve zboží k podkopávání důvěry zákazníků k obchodním podnikům družstevním a znárodněným. Byl to boj o zákazníka, boj prováděný se strany soukromého obchodu všemi zbraněmi, jež zbytky kapitalistů u nás ještě měly; byly to metody nečisté, záludné, jimž nezáleželo naprosto nic na tom, zda to státu a jeho hospodářství prospívá nebo škodí.

Až do února měl soukromý obchod mnoho ochránců, počínajíc Zenklem a končíc Majerem. V únoru byla zasazena třídnímu nepříteli na tomto úseku těžká rána, ale svou činnost, jejíž charakter jsem již naznačil, prováděl dále. I tady bylo nutno zjednati nápravu, odstranit nesrovnalosti a zavést pořádek. V našem hospodářství, v němž je už tolik socialistických prvků a které dále rozvíjíme prostřednictvím socialistického plánování, nemůžeme dále trpět rozkladnou činnost jisté části naší distribuce. I naši distribuci je nutno sjednotit a dáti jí charakter lidově demokratický. I v tomto sektoru musí být služba lidu hlavním důvodem činnosti. Celý distribuční sektor musí být zapojen beze zbytků do této služby.

Další rozvoj našeho hospodářství, o který usilujeme na všech úsecích hospodářského podnikáni, si nezbytně vyžaduje dalšího pronikavého zásahu. Tímto zásahem je návrh zákona tisk 143, který dnes schvalujeme, o Velkodistribučním podniku v oboru potravinářském, který má přispět k dalšímu budování socialismu v našem státě.

Vypracování a uskutečnění tohoto zákona vyplývá z nutnosti provádět v praxi nové hospodářské zásady i v odvětvích velkoobchodu potravinami. Je to velmi nutné proto, že nové hospodářské zásady jsou již uplatňovány v jiných oborech prostřednictvím již vytvořených národních podniků distribučních. Není možno v našem státě, v němž se vším důrazem budujeme socialismus, ponechávat běžet distribuci několika směry podle různých navzájem si odporujících zásad a ponechávat ji na některých úsecích nedostatečně organisovanou, upadající čas od času do zmatků a starých chyb, vlastních nebo příbuzných kapitalistickému hospodářskému systému. Je nutno zavést vzorný pořádek do oboru zboží denní spotřeby širokých vrstev obyvatelstva, v němž nejvýznamnější místo zaujímají potraviny.

V oboru potravinářském zřizujeme velkodistribuční podnik s charakterem družstevním proto, že až do dnešní doby tuto činnost prováděla převážně spotřební družstva, na rozdíl od ostatních oborů velkoobchodní činnosti, kde plnily tuto funkci v poslední době národní podniky velkoobchodní. Velkodistribuční podnik v oboru potravinářském, o jehož uzákonění tu jde, je ve skutečnosti společenstvo s ručením omezeným, na jehož správě se zúčastní vedle národních podniků a jiných právnických osob, jež budou za členy přijaty, nejvýznačnější dosavadní družstevní podniky se svou centrálou. Tím budou vytvořeny předpoklady pro jednotné vedení velkoobchodu a celá složitá distribuce bude podstatně zjednodušena. Nebude potřebí zvláštních evidenčních a plánovacích zařízení, jichž nositeli byly t. zv. trhové svazy. Velkodistribuční podnik bude moci tyto a jiné podobné funkce vykonávati pod dozorem příslušných ministerstev sám. Je samozřejmé, že nad činností Velkodistribučního podniku bude vykonávati dozor stát, jemuž bude zákonem zabezpečen dostatečný vliv, aby příslušné státní orgány byly tu vedoucí silou. Velkodistribuční podnik ponese socialisující znaky oborů práce a činnosti podniku sektoru znárodněného. Je to důležité a je to nutné, chceme-li se zabezpečit proti dalšímu růstu kapitalismu a chceme-li zajistit další plynulý vývoj k socialismu v našem státě i na tomto úseku.

Velkodistribuční podnik nesporně navazuje svým složením na útvar zvaný Ústředí pro hospodaření se zemědělskými výrobky, které bude rovněž zřízeno ve formě družstva a s nímž bude velkodistribuční podnik tvořit nerozlučnou příbuzenskou, sesterskou dvojici. Rozdíl mezi nimi bude jen ten, že Ústředí bude provádět distribuci hlavně zemědělských výrobků (prvovýroba), kdežto Velkodistribuční podnik povede velkoobchodní výkup a rozdělování potravin, vyrobených průmyslovými nebo řemeslnými výrobci. Osnova obsahuje ustanovení o vymezení hranic činnosti obou podniků, a to tak, aby byla umožněna jejich plynulá spolupráce. Velkodistribuční podnik bude působit v českých zemích i na Slovensku. Na Slovensku bude oblastní orgán samostatného družstva v Bratislavě.

Uskutečněním tohoto zákona přiblížíme se o další stupeň k socialismu, který je cílem všeho našeho usilování. Je to zákon, který jako celá řada jiných, už dříve uskutečněných, přispěje ke konsolidaci našich hospodářských poměrů, a proto jej mohu jako zpravodaj o této osnově za výbor zásobovací doporučit slavnému Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Předseda: Dávám dále slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor pro řemeslo a obchod, p. posl. Štěpánkovi.

Zpravodaj posl. Štěpánek: Pane předsedo, paní a pánové!

Výbor pro řemeslo a obchod ve své schůzi dne 16. listopadu 1948 projednal vládní návrh zákona o Velkodistribučním podniku v oboru potravinářském, tisk 128. Došel k závěru, že je to zákon, který celá naše pracující veřejnost přijme s velkým uspokojením. Víme, že do únorových dnů byl velkoobchod z velké většiny v rukou soukromých podnikatelů, kterým sloužil k nadměrnému obohacování se. Ve velké většině tito velkoobchodníci viděli ve svém podnikání prostředek, jak rychle a bezpracně zbohatnout na úkor ostatních složek národa. Unikali daňově a uměle své podniky zadlužovali. Tito velkoobchodníci v oboru potravinářském byli zvláště na venkově většinou též detailisty. Zboží, které pak nebylo obhospodařováno, které však přesto bylo přidělováno, prodali ve svých detailních prodejnách, ačkoliv je měli rozdělit mezi obchodníky-detailisty. Získávali tak zákazníky na úkor malých a středních obchodníků a zajišťovali si tak velké zisky pro sebe a bohatli. Z těchto důvodů přijme i naše obchodnictvo nový zákon se zadostiučiněním.

Únorové dny pak odstranily tento způsob podnikání, i to, co se jevilo v našem k socialismu jdoucím státě zbytečným. Do takových velkoobchodů byly dosazeny národní správy jakožto prozatímní opatření. Byli jsme si však vědomi, že musí dojít k nějakému definitivnímu řešení, aby tento sektor pracoval hospodárně, aby distribuce v tomto oboru byla hladká. Vláda proto navrhla zřízení velkodistribučního podniku. To nám zaručí, že bude naše veřejnost nejen plynule a rovnoměrně zásobována vším, co skýtá náš trh, ale přinese nám i větší produktivitu práce, plné využití pracovních sil. Bude se pracovat hospodárněji už proto, že bude několik velkoobchodů sloučeno v jeden, získáme pracovní síly, kterých použijeme a zapojíme na jiná pracoviště podle jejich schopností a současné potřeby.

Tyto velkoobchody budou pracovat hospodárněji na př. již proto, že bude plně využito ložních ploch k rozvážení nákladními auty. Rayonováním odpadne zbytečné ježdění poloprázdnými auty, což se stávalo tím, že do jednoho místa dodávalo několik velkoobchodníků. Bude tak ušetřeno mnoho pohonných látek, a to má pro nás význam jistě nemalý. Odpadne mnoho jiných institucí, kterých v budoucnu nebude třeba, na př. trhové svazy, na které naše obchodnictvo i náš pracující lid plným právem žehral. Velkodistribuční podnik pak bude moci pod vedením příslušných ministerstev vykonávati v přenesené působnosti největší část této agendy sám. I zde pak získáme další pracovní síly.

Velkodistribuční podnik nám napojí účelně družstevní i soukromé malopodnikání obchodní na naši znárodněnou výrobu.

To je stručné zdůvodnění projednávaného zákona s hlediska výboru pro řemeslo a obchod. Výbor pro řemeslo a obchod navrhuje slavnému Národnímu shromáždění, aby osnovu zákona schválilo tak, jak jest uvedena v tisku 143, na němž se po úpravě v § 11 dohodly všechny zúčastněné výbory.

Výbor pro řemeslo a obchod je přesvědčen, že schválením tohoto zákona pomáháme upraviti naši cestu k socialismu. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji k odst. 1 za výbor hospodářský, posl. Lindauerovi.

Zpravodaj posl. Lindauer: Paní a pánové!

Hospodářský výbor jednal o návrhu zákona o velkodistribučním podniku v oboru potravinářském ve schůzi dne 16. listopadu letošního roku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP