4. Zpráva výborů hospodářského
a ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 124), kterým se mění
a doplňují předpisy o rozhodčích
soudech pro úpravu některých závazků
národních podniků (tisk 142).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. dr. Polišenský, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Polišenský: Slavné
Národní shromáždění, paní
a pánové!
Výbor hospodářský projednal ve své
schůzi konané dne 16. listopadu 1948 vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují předpisy o rozhodčích
soudech pro úpravu některých závazků
národních podniků, (tisk 124), a usnesl se
doporučiti Národnímu shromáždění
jeho přijetí s navrženými změnami,
jak vyplývají ze společné zprávy
výboru hospodářského a ústavně-právního,
(tisk 141).
Vzhledem k tomu, že jde o přesnou právnickou
formulaci otázek ryze procesních, bylo vyhrazeno
ústavně-právnímu výboru, aby
znění osnovy upravil, aniž by ji bylo třeba
vraceti výboru hospodářskému. Souhlasí
tedy hospodářský výbor i s dalšími
změnami, jak byly navrženy výborem ústavně-právním.
Znárodňovací dekrety čís. 100
až 103 Sb. z r. 1945 obsahují ustanovení, že
u závazků, které jsou hospodářsky
neodůvodněné, počítajíc
v to závazky ze služebních smluv, zaručujících
zaměstnancům nepřirozeně vysoké
platy, zaopatřovací požitky, odbytné
a pod., může se národní podnik domáhati
zrušení nebo jiné přiměřené
úpravy, a že nedojde-li o tom k dohodě, rozhodne
rozhodčí soud. Původně byla ustanovení
o tomto rozhodčím soudě pojata do dekretu
č. 100/1945 Sb., ale při projednávání
osnovy byl oddíl obsahující tyto předpisy
vypuštěn a v § 5, odst. 2 dekretu stanoveno,
že podrobná ustanovení o rozhodčím
soudu budou vydána zvláště. To se stalo
zákonem ze dne 12. listopadu 1946, čís. 228
Sb., o rozhodčích soudech pro úpravu některých
závazků národních podniků,
který nabyl účinností dnem vyhlášení,
t. j. dnem 19. prosince 1946 a kterým se upravuje rozhodčí
soudnictví pro všechny znárodňovací
dekrety zároveň.
Předpisy zákona č. 228/1946 Sb. upravují
jak zřízení a složení rozhodčích
soudů, tak i řízení před nimi.
Jsou tedy rázu čistě procesního a
jen ustanovení § 18 svým obsahem zasahuje do
práva materiálního, pokud totiž vytyčuje
soudu směrnice pro způsob rozhodnutí.
Řízení před rozhodčím
soudem se podle § 16, odst. 1 cit. zákona zahajuje
podáním žaloby. Protože však v době
vydání zákona nebylo ještě známo,
kdy rozhodčí soudy zahájí svou činnost
a národní podniky budou tedy s to podávati
žaloby, učinil zákon v § 20 opatření,
aby ve sporech mezitím u řádných soudů
zahájených bylo řízení přerušeno
a pak i zastaveno.
Celkem bylo jasno, že jde-li o závazky, jejichž
existenci národní podnik uznává a
proti kterým má jedinou námitku hospodářské
neodůvodněnosti, musí národní
podnik ve lhůtě jednoho roku podle § 16, odst.
2 cit. zákona, případně měly-li
být zachovány výhody podle § 20 cit.
zákona, do tří měsíců
ode dne zahájení činnosti rozhodčích
soudů podati žalobu na zrušení nebo na
jinou přiměřenou úpravu hospodářsky
neodůvodněného závazku.
Komplikace nastaly, jakmile závazek byl sporný i
co do své existence. Tu mohl národní podnik
podati mezitímní návrh určovací
podle § 259, odst. 2 civilního řádu
soudního (vzájemnou žalobu podle § 189,
odst. 1 občianského súdneho poriadku) na
určení, že právní poměr,
na kterém závisí rozhodnutí ve sporu,
netrvá, a zároveň požádat, aby
jednání bylo omezeno jen na tuto otázku.
Podlehl-li pak v této otázce, mohl národní
podnik proti nároku ze závazku nyní už
nesporného uplatňovati ještě námitku
hospodářské neodůvodněnosti.
Ovšem i ve sporech, zahájených před
řádným soudem ještě před
zahájením činnosti rozhodčích
soudů, hrozilo nejen zmeškání tříměsíční
lhůty, stanovené v § 20 cit. zákona,
nýbrž i zmeškání jednoroční
lhůty, uvedené v § 16, odst. 2 cit. zákona.
Zmeškání této jednoroční
lhůty hrozilo ovšem měrou ještě
větší ve sporech, zahájených
před hlavním soudem o sporné závazky
teprve po dni zahájení činnosti rozhodčích
soudů.
K tomu přistupuje další důležitý
moment, že národním podnikům, jak zkušenosti
ukazují, nejsou tyto závazky vždy předem
známy a dovědí se o nich zpravidla až
ze žaloby. Odpůrce mohl tudíž snadno způsobit
zmeškání celé jednoroční
lhůty tím, že se zatím se svým
nárokem nepřihlásil. Je tedy mimo pochybnost,
že lhůta, o kterou tu jde, nevyhovuje.
Nesprávně vykládajíce ustanovení
§ 20 cit. zákona přerušovaly však
řádné soudy řízení i
tam, kde námitka hospodářské neodůvodněnosti
byla národním podnikem uplatňována
jen in eventum, t. j. pro případ, že jiné
obrany se minou s úspěchem. Nesnáze odstraňovala
praxe sama tím, že národní podniky sice
nepokračovaly v přerušeném a pak zastaveném
soudním řízení, ale domáhaly
se na řádném soudu určení,
že závazek netrvá, a řízení
před rozhodčím soudem bylo zatím přerušeno.
Nesnadné však bylo zjednat nápravu u dalšího
důsledku, který dosavadní znění
cit. § 20 mělo v zápětí. Pro
řízení ve sporech zahájených
před řádným soudem po zahájení
činnosti rozhodčích soudů nebylo totiž
předpisů o přerušení či
zastavení řízení, takže i tam,
kde jinak národnímu podniku zůstala zachována
jednoroční lhůta, uvedená v §
16, odst. 2 cit. zákona, nebylo nijak vyloučeno,
aby mezitím nedošlo k vykonatelnému soudnímu
výroku proti národnímu podniku. To je pochopitelně
zjev, který znamená vážné ohrožení
zájmů sledovaných zákonem.
Lze proto dosavadní stav označit po obou stránkách
- krátkost jednoroční lhůty a nedostatek
ustanovení o přerušení a zastavení
řízení, zahájeného před
řádným soudem - za nedostatečný.
Tato nedostatečnost by se mohla projevit ve zvýšené
míře škodlivými následky i se
zřetelem na mezitím provedené další
znárodnění. Odstranit tyto závady
je pak úkolem projednávané osnovy.
Abych stručně zrekapituloval a právnickou
formulaci důvodové zprávy učinil přístupnější,
chtěl bych zdůraznit, že úkolem právě
projednávané osnovy jest pozměniti některá
ustanovení dosavadního zákona č. 228/46
Sb., a to §§ 16 a 20 se zřetelem na zkušenosti,
získané při jeho provádění,
a doplniti je tak, aby národní podniky měly
možnost uplatniti námitku hospodářské
neodůvodněnosti závazku i v těch případech,
kdy z různých důvodů, na př.
že o závazku nevěděly vůbec anebo
nevěděly alespoň o jeho hospodářské
neodůvodněnosti, nemohly tak učiniti ve lhůtách
v zákoně stanovených, t. j. jeden rok, resp.
tři měsíce.
Kromě toho bylo třeba rozhodnouti pochybnosti v
tom zvláštním případě,
kdy závazek byl převeden na Fond znárodněného
hospodářství podle zákona č.
51/1948 Sb. nebo na komunální podniky, zřízené
podle zákona č. 199/48 Sb.
Osnova znamená úsporu pracovní energie pro
řádné soudy a jiné příslušné
orgány, které se nemusí zabývati spornou
otázkou na ně vznesenou, pakliže by její
rozhodnutí vzhledem k vznesené námitce hospodářské
neodůvodněnosti postrádalo praktického
významu, resp. omezí své řízení
o rozhodování jen na ty sporné právní
otázky, kterí jim přísluší
rozhodovati i nadále, tedy s vyloučením otázky
hospodářské neodůvodněnosti,
která přísluší nyní výlučně
soudům rozhodčím.
Zpětná účinnost osnovy se navrhuje
úmyslně tak, aby novou úpravou lhůt
byly zachyceny i ty případy, kde snad již lhůty
podle dosavadního znění zákona vypršely.
Nebylo by totiž správné a spravedlivé,
aby náhodná formální okolnost zmeškání
lhůty vedla materiálně k rozdílným
výsledkům v případech stejných
nebo obdobných.
Jménem výboru hospodářského
doporučuji slavné sněmovně, aby tento
zákon se změnami a doplňky, jak je přijal
výbor hospodářský a ve shodě
s ním i výbor ústavně právní,
přijala ve znění zprávy výborové.
Předseda: Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. dr. Prokeš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Prokeš: Slavná sněmovno!
Předložený návrh zákona tisk
124 a 141 mění a doplňuje některé
předpisy zákona o rozhodčích soudech
z 21. listopadu 1946, č. 26 Sb., pro úpravu některých
závazků národních podniků.
Znárodňovací dekrety č. 100 až
103 Sb. z r. 1945 obsahují ustanovení, že u
závazků, které jsou hospodářsky
neodůvodněné, může se národní
podnik domáhat zrušení nebo jiné přiměřené
úpravy a že nedojde-li potom k dohodě, rozhodne
rozhodčí soud.
Předpisy zákona č. 228/46 Sb. upravují
jak zřízení a složení rozhodčích
soudů, tak řízení před nimi.
Jsou tedy povahy čistě procesní.
Rozhodčí soudy podle zákona čís.
228 z r. 1946 Sb. zahájily činnost v Čechách
1. října 1947, na Moravě 1. září
1947, v Bratislavě 1. listopadu 1947 a v Košicích
1. prosince 1947.
V praxi se ukázalo, že preklusivní lhůta
jednoho roku stanovená v § 16, odst. 2, nevyhovuje,
poněvadž se často stávalo, že závazky,
které měl převzít národní
podnik, byly nejen hospodářsky neodůvodněné,
ale byly i sporné co do důvodů, tedy co do
své existence. Rozhodčí soudy podle zákona
č. 228/46 Sb. nejsou příslušné
pro rozhodování závazků sporných
co do důvodů a o takovém sporném závazku
co do důvodů mohl rozhodnouti jedině řádný
soud. Řádné soudy řešily pak
tyto sporné nároky jako žaloby určovací,
nebo během sporu podal národní podnik mezitímní
návrh určovací na určení, že
právní poměr, na kterém závisí
rozhodnutí ve sporu, netrvá, a zároveň
navrhl národní podnik, aby se jednání
omezilo jen na tuto spornou otázku.
V praxi se ukázalo, že v případech,
kde sporné nároky musí řešit
nejprve řádný soud co do otázky existence
nároku, nestačí jednoroční
lhůta, uvedená v § 16, odst. 2; lhůta
se zmeškala anebo došlo k vykonatelnému soudnímu
výroku proti národnímu podniku a scházel
zde zase předpis o přerušení řízení
u řádného soudu, ježto § 20 zákona
o rozhodčích soudech platil jen do zahájení
činnosti rozhodčích soudů. Tím
byly vážně ohroženy zájmy národních
podniků, které měl právě zákon
o rozhodčích soudech chránit.
Novela, která chce odpomoci těmto nedostatkům,
doplňuje § 16 třetím odstavcem, který
stanoví, že ustanovení odst. 2 neplatí
v případech, kde je nebo bude rozhodováno
o nároku ze závazku před řádným
soudem anebo jiným příslušným
orgánem. Toto ustanovení je správné,
poněvadž nové znění § 20,
jak je upravuje navrhovaný zákon, dostatečně
a procesně správně řeší
otázku přerušení řízení,
případně zastavení řízení
u řádného soudu.
Nutno připomenout, že navrhovaný zákon
činí rozdíl mezi nároky ze závazků,
které není třeba uplatňovat proti
národnímu podniku u řádného
soudu, a nároky ze závazků, jejichž
splnění musí být vynucováno
před řádným soudem. Nové znění
§ 20 dostatečně chrání zájmy
obou sporných stran a dosavadní procesní
nedostatky řeší rozumně a výhodným
způsobem.
Znění článku II je jen důsledným
provedením změny, zavedené v článku
I. Aby nemohly vzniknout pochybnosti o aktivní legitimaci
k žalobě, je v osnově ustanovení čl.
II, že převodem závazků na Fond znárodněného
hospodářství se nic formálně
nemění na aktivní legitimaci k žalobě.
Zákona o rozhodčích soudech č. 228
z r. 1946 Sb. dovolávají se výslovně
další zákony a čl. IV byl v navrhovaném
zákoně zařazen jen z důvodů
legislativní ekonomie, ježto nedopatřením
v zákoně o komunálních podnicích
v § 10, odst. 2 zák. č. 199 z r. 1948 Sb. nebylo
uvedeno, že jako rozhodčí soud rozhodne rozhodčí
soud zřízený podle zákona z 21. listopadu
1946, č. 228 Sb. Článkem IV je uvedené
nedopatření napraveno.
Článek V stanoví, že zákon tento
nabývá účinnosti dnem 31. srpna 1948.
Zpětná účinnost tohoto zákona
je nutná, ježto je třeba předejít
všem námitkám, že nebyla dodržena
jednoroční lhůta, a na př. na Moravě
právě 31. srpnem končí lhůta
k uplatnění hospodářské neodůvodnosti.
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění usnesl se doporučit,
aby předložený návrh zákona byl
jednomyslně přijat v úpravě, jak je
uvedena ve zprávě výborové (tisk 141).
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Polišenský: Není
změn.
Zpravodaj posl. dr. Prokeš: Nikoli.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 5 článků, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou, to jest s jejími
5 články, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
Budeme projednávati pátý odstavec pořadu,
jímž je
5. Zpráva výborů hospodářského,
ústavně-právního a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 126)
o úlevách v plnění některých
závazků, které zněly na říšské
marky (tisk 142).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. inž. Novák, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Novák: Pane předsedo,
paní a pánové!
Vývoj událostí v období mezi oběma
světovými válkami prokázal, že
vítězství kapitalistické reakce u
nás v roce 1920 bylo prvním krokem na cestě,
vedoucí neodvratně k Mnichovu. Bankovní velkokapitál,
který se zmocnil průmyslu i vedení politického
života v předmnichovské republice, nebyl nikdy
zaměření národního a léta
hospodářské krise byla dobou vzpomínek
mnohých hospodářských kapitálů
na habsburskou monarchii, kde shrabovali zisky a ovoce práce
rukou 54 milionů obyvatel. Německý fašismus
byl těmto kruhům přijatelnější
než opora socialistického Sovětského
svazu v boji za svobodu, který se nutně musil opřít
o nejširší vrstvy lidové a který
nevyhnutelně již tehdy musel vést k změnám
agrárně-kapitalistického režimu.
A tak došlo k mnichovské kapitulaci a obsazení
pohraničí a konečně k 15. březnu
a všem strašným důsledkům okupace
za blahovolné asistence Preissů, Beranů a
loutkové protektorátní vlády. Velezrádci
a kolaboranti dostali ovšem svoji odměnu.
Je velmi nesnadný úkol likvidovati neblahé
dědictví německého fašistického
režimu, a naše lidově demokratická republika
a všichni občané ponesou ještě
dlouho následky válečného vykrádání,
plenění a vykořisťování
všech hospodářských i lidských
zdrojů. Tyto velké úkoly obnovy a nápravy
nebyl by s to zvládnouti režim kapitalistický.
Můžeme mluviti o štěstí, že
za své osvobození děkujeme nesrovnatelné
Rudé armádě Sovětského socialistického
svazu, protože to je příčinou, že
všechny tyto problémy řeší se socialisticky,
t. j. spravedlivě a podle zájmu nejširších
vrstev lidových. Řada socialisačních
zákonů je nejlepším svědectvím
úspěchu v tomto směru.
Jednou ze zákonných osnov, které mají
zahladiti neblahé působení německých
fašistů na poli hospodářském,
je právě předložená osnova zákona
o úlevách v plnění některých
závazků říšských markách.
Účelem jejím je, aby odčinila důsledky
několikeré měnové změny, nadiktované
německými okupanty, a to počínaje
hned od obsazení pěti pohraničních
pásem. Sudetští Němci inkasovali hned
po svém zapojení do Říše prémii
za svou velezradu. Korunová platidla byla v obsazených
pásmech vyměněna za marky v kursu 1 Kč
= 12 pfeniků, t. j. jedna říšská
marka za 8,33 Kč, který neodpovídal ani reálné
hodnotě marky ani clearingovému kursu 1 Kč
= 8,5 pf. v stejném kursu byly přepočteny
také korunové pohledávky a závazky
ke dni 10. října 1938 mezi obyvateli obsazených
pásem a korunové pohledávky věřitelů
v tomto území, zajištěné zde
zástavním právem vůči dlužníkům
v Československu.