Prohlížíme-li statistiku o průběhu
mobilisace práce, vidíme, že se nám
zdroje pracujících postupně vyčerpávají
a že získání potřebného
počtu pracujících pro pětiletku nebude
tak snadné jako doposud. Bude proto tím důležitější,
aby se použilo všech reserv v závodech a v úřadech
a aby se co nejvíce zvýšila výrobnost
práce.
Potřeba pracovních sil v údobí pětiletého
plánu je dána výrobními úkoly.
Ovšem zvýšení počtu pracujících
v jednotlivých oborech nebude a nesmí být
úměrné vzrůstu výroby, neboť
novými investicemi, dokonalejší organisací
práce a zvýšením pracovního úsilí
možno dosáhnout daleko větší výrobnosti
práce, nežli tomu bylo doposud. Pětiletý
plán stanoví v § 21, že produktivita práce
se zvýší v průmyslu o 32%, ve stavebnictví
o 53%, v zemědělství o 20% a v dopravě
o 30%. Zvýšení produktivity práce, na
níž závisí zlepšení životní
úrovně širokých vrstev obyvatelstva
našeho státu, možno dosáhnout jedině
stupňováním iniciativy každého
pracujícího zvlášť a širokých
mas a upevněním smyslu pro zodpovědnost vůči
celku, a to jak u všech, tak také u každého
jednotlivce. V kapitalistických zemích se dělníci
právem obávají, že zvyšování
produktivity práce bude pro ně znamenat zvětšení
nezaměstnanosti, že bude znamenat hlad pro ně
i pro jejich rodiny. Proto se tam dělnictvo tak vzpírá
zvýšit výrobnost. Naproti tomu však ve
státech s plánovaným socialistickým
hospodářstvím přecházejí
výsledky zvýšeného pracovního
úsilí k dobru širokých vrstev obyvatelstva
a znamenají buď okamžité, anebo budoucí
zvýšení životni úrovně lidu.
Úkoly, které jsme si položili, pokud jde o
výrobnost práce během pětiletého
plánu, jsou velké, ale nejsou nedosažitelné.
Během období dvouletého plánu chtěli
jsme zvýšit výrobnost práce asi o 40%.
Musím říci, že do této doby se
nám splnění tohoto úkolu téměř
zdařilo. Ohromné pracovní nadšení
sovětského lidu, který během první
pětiletky zvýšil výrobnost práce
v průmyslu o celých 41%, během druhé
pětiletky o 82% a během prvních tří
let třetí pětiletky již o 32%, stalo
se příkladem i pro naše pracující.
V našich továrnách, na dolech a jinde vidíme
radostné soutěžení v práci a
dík tomu ve většině závodů
a na většině úseků pracovních
bude dvouletý hospodářský plán
splněn již do 28. října.
Zvýšení výrobnosti práce a na
něm závisící zvýšení
životní úrovně nepřijde ovšem
samo, ale může být výsledkem jen a jen
velkého pracovního úsilí. Jednotná
odborová organisace za spolupráce s vedoucími
podniků a úřadů bude proto i nadále
a ve zvýšené míře pečovat
o podchycení tvůrčí iniciativy pracujících,
o rozšíření a prohloubení pracovního
soutěžení, o zdokonalování výkonnostních
norem, o snižování počtu zameškaných
pracovních hodin i o odstranění nežádoucího
přecházení pracujících z jednoho
podniku do druhého. Poněvadž ještě
všichni členové našeho pracovního
kolektivu nechápou souvislost mezi zvýšením
výroby a svou vlastní životní úrovní,
bude třeba i soustavného politického a hospodářského
uvědomování pracujícího lidu.
Otázkou zvýšení produktivity práce
se zabývají a budou se zabývat četní
organisátoři, technikové, ředitelé
podniků, závodní organisace i politikové.
Je to otázka velmi široká a nemohu ji plně
rozebrat ve svém referátu. Chtěla bych však
upozornit již nyní na několik velmi důležitých
okolností. Vedoucí závodů, úřadů
a dílen spolu se závodními organisacemi musejí
se především postarat o to, aby na jejich pracovištích
nebylo přebytečných a málo výkonných
lidi, ale aby pracovní síly, které mají
k disposici, byly také v závodě řádně
rozestaveny. Podnikoví ředitelé i vedoucí
závodů se nesmí zhostit svých povinností
tím, že jakmile jim nastane nový úkol,
budou žádat také hned o nové pracovní
síly, ačkoliv by se při dosti malém
organisačním opatření v závodě
našlo dosti volných rukou, které by tuto práci
zdolaly. Říkám to proto, že takové
případy se vyskytují již nyní
v přípravě pětiletého plánu.
Dále se musí vedoucí starat o to, aby pracovní
prostředí bylo co nejpříjemnější
a také co nejzdravější, neboť jenom
tehdy můžeme očekávat od pracujících
plný výkon. Vedoucí musí však
také přísně kontrolovat docházku
do práce a všemi prostředky usilovat o snížení
počtu zameškaných hodin. Je třeba si
uvědomit, že 13,3% odpadlých pracovních
hodin v průmyslu v českých zemích
znamená, že v druhém čtvrtletí
tohoto roku nám nedocházelo do práce průměrně
denně 154.000 lidí. Oč jsme mohli vyrobit
více a oč jsme mohli každý z nás
mít víc potravin, šatů a bot, kdyby
se nám bylo podařilo zmenšit počet zameškaných
hodin třeba jen o několik procent!
Dále bych chtěla říci několik
slov o ředitelích a vedoucích závodů.
Zajisté to musí být především
lidé kvalitní jak po stránce odborné,
tak i po stránce národní spolehlivosti. Na
druhé straně však musíme dát
těmto lidem plnou zodpovědnost a především
plně podepřít jejich autoritu. Na pracovních
místech musí práci řídit ředitelé.
Pracující mají možnost kritisovat a
korigovat jejich práci v závodech, v zastupitelských
orgánech, v odborové organisaci i v lidově
demokratických orgánech.
V SSSR mají pro zvýšení výrobnosti
práce velký význam stachanovci. Také
my potřebujeme v podnicích a úřadech
avantgardu pracujících, která by šla
vstříc příkladem v pilnosti, svědomitosti
a vynalézavosti a strhovala s sebou pracující
v boji za uskutečnění pětiletého
plánu i v úsilí o lepší společenský
řád. Již ve dvouletém plánu se
nám takovíto průkopníci zvýšeného
úsilí začali objevovat. Bude jich jen potřeba
víc a já věřím, že v našich
dílnách a úřadech najde se dosti těch,
kteří se připojí k našim nejuvědomělejším
kádrům v jejich snažení.
V pětiletém plánu se předpokládá,
že bude potřebí nejméně 482.000
osob, které nově zařadíme do práce.
Počet potřebných pracovních sil z
tohoto celkového počtu můžeme však
snížit jen tenkráte, když se nám
podaří z veřejné správy, bankovnictví,
pojišťovnictví atd. převésti alespoň
170.000 osob na jiná místa. Přesto však
bude i při tak zvýšeném plánování,
zvýšené produktivitě práce i
jiných opatřeních zapotřebí
zařadit nejméně 277.000 nových pracovníků.
Největší vzrůst počtu pracujících
připadá na průmysl, poněvadž
zde výroba má být zvýšena asi
o polovinu z r. 1948. Největší úkoly
jsou zde kladeny na kovoprůmysl a hutnictví a proto
také těmto odvětvím musíme
dát téměř 2/3 celkového přírůstku
pracujících. Avšak podstatné zvýšení
nastane rovněž v průmyslu textilním
a oděvním, neboť v zásobování
obyvatelstva textiliemi máme ještě velmi mnoho
co dohánět. Dalším oborem, který
si vyžaduje nemalého počtu pracovních
sil, je stavebnictví. Rozsah stavebních prací
bude koncem pětiletého plánu více
než zdvojnásoben. A proto při zvýšení
výrobnosti práce o 53% bude třeba získat
ve stavebnictví 105.000 nových lidí. Má-li
být tento nábor úspěšně
proveden, musí se ovšem stavební podniky postarat
v prvé řadě o zajištění
stálosti práce, ale také o zlepšení
ubytování a stravování dělníků
na odlehlých staveništích i o dokonalejší
organisaci ve stavebních pracích.
Velkou pozornost bude třeba věnovat získání
potřebného počtu pracujících
pro lesnictví. Lesnictví má mimořádné
úkoly, a to nejen v těžbě dřeva,
ale i v zanedbaných pracích udržovacích
a rozvojových. Naše veřejnost si dosud dostatečně
neuvědomuje, jak úzce souvisí lesní
hospodářství s udržováním
vlhkosti vzduchu, se zásobováním vodou a
s bohatostí zemědělské sklizně.
Kapitalisté a okupanti vyrabovali nesmírně
naše lesní bohatství. My jsme však po
odsunu Němců z pohraničí rovněž
nedovedli zjednat nápravu, hlavně pro nedostatek
lesního dělnictva. Chci však při tom
říci, že právě zde se setkáváme
se značným byrokratismem a že musíme
apelovat přímo na lesní správu a na
všechny odpovědné úřady, aby
ony samy věnovaly větší pozornost nejen
náboru a také udržení lesních
dělníků.
V dopravě se počítá se vzrůstem
počtu pracujících asi o 20.000 osob, především
žen, které se na tomto úseku prozatím
uplatnily ve velmi malém měřítku.
Je to způsobeno hlavně nesprávným
stanoviskem mužů, kteří neprávem
tvrdí, že ženy na tyto úkoly nestačí.
Zvýšení počtu pracujících
je zde dáno zejména podstatným rozšířením
dopravy silniční, letecké i poštovní.
Naproti tomu budeme muset žádat, aby dráhy
snížily počet svých zaměstnanců,
přesto, že víme, že množství
dopravovaných osob i zboží vzroste o celou
třetinu. I když plně oceňujeme skvělou
práci našich železničářů,
i když s tohoto místa jim vzdáváme dík
za jejich stachanovské výkony při opravě
mostů a tratí i při zdolání
těžkostí dopravy, přesto všechno
nemůžeme zamlčet, ze jsou zde značné
pracovní reservy, které při lepší
organisaci mohou být lépe a plně využity.
Zdravotnictví bude po vydání zákona
o zveřejnění léčebné
péče a zákona o národním pojištění
vyžadovat především zvýšení
počtu lékařů, dentistů, porodních
asistentek, sociálně zdravotních pracovnic
i laboratorních sil. Také nynější
počet veterinářů naprosto nestačí
vzhledem k zvýšeným úkolům. Sociální
služby budou potřebovat především
nové vychovatele a správce v internátech
mládeže a sociální pracovnice v jeslích
a dětských domovech i v sociálním
ústavnictví všeho druhu.
Ve školství vyplývá potřeba nových
učitelských sil z předpokládaného
přírůstku školního dorostu, jakož
i z reorganisace školství na základě
nového školského zákona atd.
Zvláštní situace je v zemědělství,
které je již nyní nedostatečně
vybaveno stálými námezdními silami,
čímž trpí zejména živočišná
výroba. Pětiletý plán předpokládá
proto, že počet stálých zaměstnanců
v zemědělství se zvýší
o 35.000 osob. Mechanisace a traktorisace však umožní
uskutečňování vyspělejších
forem zemědělského hospodaření
a tím snížení počtu pomáhajících
členů zemědělských rodin. Ale
i zde je třeba říci velmi vážné
slovo do řad zemědělců samotných,
aby již jednou zlomili u sebe i u svých dětí
nesprávný názor, že je lepší
zaměnit práci na venkově za pochybná
místa v kancelářích a úřadech.
Kde máme reservy pracovních sil? Mnozí lidé
se domnívají, že potřebné pracovní
síly je možno načerpat hlavně ze Slovenska.
Slovensko bylo nesporně v minulosti a ještě
nyní je velkým reservoirem pracovních sil,
ale bylo by chybou se domnívat, že můžeme
v českých zemích spoléhat hlavně
na tento reservoir. Jestliže má Slovensko splnit svoji
část pětiletky, musí si v prvé
řadě samo obstarat svoje pracovní síly
k splnění nutných úkolů. Podle
předběžných výpočtů
potřebuje Slovensko v pětiletce do lesního
sektoru 3.000 osob, do průmyslu 90.000 osob, do řemesla
10.000 osob, do stavebnictví 35.000 osob, do dopravy 6.000
osob atd. To znamená, že Slovensko si musí
pro splnění svých úloh v pětiletém
plánu samo zmobilisovat asi 160.000 osob. Ty mohou být
na Slovensku získány v prvé řadě
z populačního přírůstku, který
se odhaduje asi na 86.000 osob, ze zbytku reemigrace (asi 3.000
osob) a převodem ze zemědělského sektoru,
kde bude možné v důsledku mechanisace, scelení
pozemků a tvoření soběstačných
živností uvolňovat postupně až
90.000 osob. Konečně je tu možné i další
zvýšení počtu pracujících
v produktivním věku, a to v počtu asi 25.000
osob. Takto by tedy Slovensko mohlo zmobilisovat celkem snad až
207.000 osob, takže by mohlo krýt nejen své
vlastní potřeby, ale uvolnit snad i pro české
země 40.000-50.000 osob. Je samozřejmé, že
v českých zemích není možno se
jedině spoléhat na přebytek ze Slovenska,
ale že je třeba provést důkladnou mobilisaci
pracovních sil i zde. Jsou k tomu i u nás dány
opravdové předpoklady, jak vysvítá
i z údajů našeho statistického úřadu
a z předpokladu vypracovaného našim plánovacím
úřadem. Je pravda, že musíme věnovat
pozornost všem zdrojům pracujících,
ze kterých můžeme čerpat nové
síly. Avšak chtěla bych upozornit na tři
nejdůležitější zdroje, ženy,
dorost a reservy v podnicích i úřadech. Zkušenosti
z dvouletého plánu nám ukázaly, že
ženy jsou nejdůležitějším
zdrojem pracovních sil. Dík pochopení našich
žen podařilo se nám v rámci dvouletého
hospodářského plánu zařadit
nově do práce jen v českých zemích
188.000 žen. Je to 57,2% z celkového počtu.
Z nich je 107.800 přímo z domácnosti, 59.000
mladistvých dívek, 14.800 těch, které
do této doby vůbec nepracovaly. Chceme-li však
splnit pětiletý hospodářsky plán,
musíme získat znovu 482.000 osob.
Poněvadž naše pracovní reservy jsou u
mužských sil skoro vyčerpány, musíme
se znovu obrátit na naše ženy v domácnosti
i na náš dorost, aby pochopili velikost úkolu,
který na sebe bereme pětiletým hospodářským
plánem. Na nich bude záležet, aby se zapojili
do práce v továrnách, na stavbách,
i na polích a současně aby pochopili, že
je to manuální práce, která bude v
našem hospodářském životě
a v našem národě zaujímat stále
více a více čestné místo. Chceme
od žen, aby tento velký úkol pochopily. Proto
však na druhé straně si musíme uvědomit
zase my, že k těmto ženám - z nichž
většina jsou vdané ženy - máme
mimořádné povinnosti, a to v prvé
řadě ulehčit jim jejich povinnosti matek
a hospodyň. Bohužel, nepodařilo se nám
to dostatečně zdolat v rámci dvouletého
hospodářského plánu. Musí se
nám to však podařit při plnění
pětiletého hospodářského plánu.
Chceme v prvé řadě, aby byly zaopatřeny
děti těch matek, které jsou v práci.
Bude třeba více jeslí a útulků
i dětských družin. Víme však, že
nebude možno ani v době pětiletky vystavět
dostatek krásných domů pro jesle a útulky.
Ženy se jistě prozatím spokojí třebas
i s nouzovým řešením, musí však
mít jistotu, že o jejich děti je postaráno
a že tato sociální zřízení
budou postupně zdokonalována a rozšiřována.
Dále nesmíme již připustit, aby rodiny,
kde ženy pracují, byly trestány tím,
že se jim nedostane hodnotné zeleniny, ovoce, ba ani
textilu, poněvadž pracující ženy
mohou nakupovat až večer a v obchodech je v té
době již všechno vyprodáno. Musíme
se přičinit také o to, aby zavírací
hodiny v obchodech a prodejnách byly přizpůsobeny
pracovní době v továrnách. V Sovětském
svazu ani v Polsku by se nemohlo stát, že obchody
jsou zavírány v tu dobu, kdy pracující
ženy končí svoji práci, jako je tomu
doposud u nás. Zájem pětiletky vyžaduje,
aby byl učiněn rázný krok odstranění
všech těchto závad, neboť nesmíme
dopustit, aby byly trestány ty rodiny, kde vlasteneckou
povinnost plní nejen muž, ale také žena.
U nás v Československu dosáhlo procento zaměstnaných
žen v průmyslu koncem června t. r. v českých
zemích 28,2%, na Slovensku 24%, zatím co v r. 1921
pracovalo v Československu v průmyslu a v řemesle
jen 21% žen. Toto procento se jistě v období
pětiletého plánu zase zvýší,
poněvadž, jak jsem již řekla, ženy
budou nejvydatnějším zdrojem pracovních
sil. Podle odhadu má být koncem roku 1953 zaměstnáno
v průmyslu téměř půl milionu
žen, což bude asi 30% z plánovaného stavu
osazenstva.
Tato zvýšená účast žen v
našem hospodářském životě
vyžaduje však opravdu daleko větší
počet institucí, které jim jejich práci
ulehčují a vyžaduje také zároveň
dokonalejší organisaci těchto institucí.
Musím rovněž říci, že vedoucí
závodů i hospodářských odvětví
neprojevili dosud dostatečné pochopení pro
polodenní práci vdaných žen. Mnoho žen,
i když jim není možno pracovat plných
osm hodin, rády by část svého času
věnovaly výstavbě našeho hospodářství.
S radostí zde uvádím, že jsou již
některé závody, jako na př. vsetínská
zbrojovka nebo Karlova huť, které polodenní
práci žen zavedly a kde se tento systém osvědčuje.
Doufám, že se najde v brzké době více
podobných pokrokových ředitelů i členů
závodních rad.
Několik slov musím říci o začleňování
dorostu. Jde nám o to, aby každý mladý
člověk přišel na místo, na které
je nejlépe kvalifikován a kde může nejlépe
sloužit celku. Ponecháváme mladým lidem
svobodnou volbu povolání, kterou usměrňujeme
pouze radou a pomocí. Je pravda, že do některých
pracovních oborů připouštíme
jen omezený počet dorostu. Plány včleňování
dorostu podařily se úřadům ochrany
práce v posledních letech poměrně
dobře.
Poradci v odděleních mladistvých měli
však značné potíže na jedné
straně s neuvědomělými vedoucími
podniků, kteří na př. odmítali
přijímat místo hochů dívky,
a na druhé straně s rodiči, kteří
stůj co stůj chtějí dostat své
děti do pracovního oboru naprosto přeplněného,
hlavně když dítě bude jednou něco
lepšího, a konečně také s neblahým
vlivem učitelů a vychovatelů. Vím,
že i pro mnohé učitele byl kdysi ideálem
vysoký úředník nebo vědec.
Nemůžeme však připustit, aby naši
učitelé a profesoři sváděli
mládež na scestí svým pohrdavým
postojem k práci dělníka, zemědělce
nebo řemeslníka. Jistě že se musí
dětem dostat co největšího vzdělání,
avšak současně musíme mládež
naučit tělesné práci a naučit
ji vážit si práce rukou, dovednosti a kvalifikace.
A konečně nemohu se nezmínit o reservách
pracujících v podnicích a úřadech.
Po zkušenostech z dvouletého hospodářského
plánu mohu říci, že je mnoho podniků
a úřadů, v nichž práce není
řádně organisována a kde jsou vysoké
počty zameškaných hodin, kde výrobnost
je poměrně nízká a odkud by proto
mohli být přebyteční pracující
odčerpáni jinam. Platí to nejen o některých
úsecích, které jsem již vyjmenovala,
ale i o četných závodech průmyslových
a stavebních. Pořádek v tomto směru
se nedá dělat shora. Pořádek můžeme
udělat jen za pomoci pracujících každého
jednotlivého závodu, úřadu, dílny.
Odhalování reserv pracujících, právě
tak jako úspory surovin a zvyšování
výroby, závisí konec konců na uvědomělosti,
svědomitosti a vynalézavosti všech dohromady,
ale v prvé řadě na vynalézavosti a
svědomitosti každého jednotlivce ze řad
pracujících. V jejich rukou je, zda se nám
pětiletka podaří a zda dosáhneme takového
zlepšení životní úrovně,
jaké jsme si naplánovali.
Avšak splnění úkolu prvního pětiletého
hospodářského plánu rozvoje Československé
republiky není jen směrodatné pro zvýšení
životní úrovně našeho lidu. Má
mimoto dalekosáhlý význam pro rychlé
uskutečnění socialismu v naší
zemi. Nemohu než znovu zdůraznit pravdivá slova
soudruha Lenina, když řekl: "Produktivita práce
je konec konců to nejdůležitější
a nejhlavnější pro vítězství
nového společenského řádu.
Kapitalismus vytvořil nevídanou produktivitu práce
za nevolnictví. Kapitalismus může být
a bude definitivně poražen tím, když socialismus
vytvoří novou, mnohem vyšší produktivitu
práce." (Potlesk.)
Místopředseda V. David: Dalším
řečníkem je pan posl. Kaďůrek.
Dávám mu slovo.