Po dvouletce, jež byla ekonomisací výroby v
rámci daných výrobních možností
a nebyla investisací, přikročujeme k pětiletému
plánu, v němž investice hrají roli nad
jiné významnou. Lze právě o nich říci,
že nahrazují svou hromadností a soustředěností
dřívější úspory kapitalistů-jednotlivců.
Všechny investice v pětiletce, ať stavební
či přímo výrobní, chceme provésti
opět vlastními prostředky, bez cizích
úvěrů, bez vykořisťování
cizí práce, pouze z domácích zdrojů.
Národní důchod je v pětiletce plánován
o polovinu výše podle stavu roku výchozího,
za předpokladu, že výrobní síly
se budou stále a plně rozvíjeti. Z tohoto
národního důchodu velmi značnou část
určujeme právě národnímu šetření,
trvalým investicím; jestliže bylo procento
úspor z národního důchodu odhadováno
dříve na 10-13%, počítá s ním
pětiletka v míře podstatně vyšší,
což je dáno úsporou mezivýloh výroby
i odstraněním ztrát distribučních
a jiných, jakož i centralisací úkolů.
Jestliže národ v tak zvýšené míře
si ukládá i v úsporách sebekázeň,
je třeba podtrhnouti zde nutnost investic co nejúčelnějších,
co nejmodernějších, především
takových, jimiž by naše výrobnost byla
zvýšena, zmnohonásobena. Musili jsme si i v
pětiletém plánu odříci mnohé
důležité či potřebné stavby
proto, abychom se mohli soustřediti k úkolům
větším a významnějším
pro zvýšení životní úrovně
všeho lidu, a proto musíme trvati na tom, abychom
se nenechali svésti k podnikům, jejichž zaměření
by bylo spíše zevní než vnitřní.
Representační stavby a podniky, jež ujídají
zatím z koláče výroby, můžeme
uskutečnit teprve tehdy, až skončíme
úkoly naléhavější, v druhé
či třetí pětiletce.
Proto žádáme, aby investice byly připraveny
co nejpečlivěji, abychom jimi dohnali a možno-li
i předhonili světový rozvoj průmyslu,
jehož jsme po dobu okupace nebyli účastni,
abychom jejich pomocí výrobní kapacitu zvětšili
a výrobní náklady snížili na
světovou úroveň a připravili tak podmínky
k vyšším pracovním výkonům.
Pětiletý plán má vyšší
cíle a vyšší úkoly, než měla
dvouletka. Jim se uskutečňuje vítězství
pracující třídy a socialisující
tendence hospodářského života; to je
myšlenka politická. Jeho vůdčí
myšlenkou hospodářskou jest zlepšiti kvalitativní
podmínky všech odvětví výroby
jak průmyslové, tak zemědělské,
za evoluční změny i zevních podmínek
hospodářských, jež jsou novodobě
studovány v geonomii, v nauce o podmínkách
a zákonech přírodního rozvoje. Nejen,
že se v pětiletce snažíme pozvednouti
hospodářskou výstavbu Slovenska a krajů
hospodářsky slabých, ale snažíme
se i změnou přírodních podmínek
změniti ráz kraje, odstraniti jeho slabiny, jak
tomu je v české a moravské t. zv. stepní
oblasti, kde větrolamy, nové rybníky, nové
lesy a opatření zavodňovací mají
zvýšiti dešťové srážky
a zameziti tak dalšímu vysušování
těchto oblastí.
Podobně uskutečňujeme v pětiletém
plánu evolučně jiný významný
zjev, přeměnu našeho více než staletého
typu lesa t. zv. středoevropského neb německého,
jak je v odborné literatuře označován,
na typ lesa výběrového, jenž znamená
jak lepší výstav dřeva a jeho kvalitativní
výběr pro účely průmyslu, tak
i zlepšení půdních podmínek samých.
Pro národohospodáře a vědce znamená
studium pětiletého plánu radostný
poznatek. Uskutečňujeme jím mnohé
z toho, oč oni v prvé republice usilovně
bojovali a co neuskutečnili pro politické a mocenské
boje jednotlivých složek veřejného života
mezi sebou: vědecké řízení
a uskutečňování zlepšovacích
návrhů, jimiž se zlepší pracovní
podmínky a odstraní různé závady,
plynoucí z prostorového začlenění
našeho státu. Je-li pětiletý plán
uskutečnitelem těchto tužeb vědců
a národohospodářů, je naší
povinností, abychom co nejvíce slyšeli vždy
znovu jejich hlas a uskutečňovali jejich návrhy.
Nejen ve výzkumnictví, nýbrž i v realisaci
běžných úkolů pětiletého
plánu pracujme ruku v ruce s vědou.
Zákon o pětiletém plánu je plánem
rámcovým. Na skutečném provádění
budeme účastni všichni. Parlament je tu sice
zmíněn jen v § 39, kde se mluví o kontrole
Národního shromáždění
ve výboru, zvláště k tomu ustaveném,
a to zejména na podkladě zpráv, které
mu bude vláda čtvrtletně dodávat a
o které může výbor kdykoli sám
požádat, poslancům je však vyhrazena i
přímá budovatelská součinnost,
daná přesunem naší práce do přímé
spolupráce v krajích. Budeme tak účastni
nejen plánování, ale i přímé
výstavby na místě, na pracovišti, v
samosprávě, mezi faktory výrobními,
průmyslu i zemědělství, a tak budeme
moci sledovat a podporovat hospodářský vývoj
podle plánu a přímo se ho zúčastnit.
To je jeden ze zvýšených úkolů
poslanců v krajích, i když není předloženým
návrhem zákona přímo normován.
Uskutečnění zákona, určené
v §§ 35-38, se ukládá všem občanům
státu. Jeho centralisace je ovšem v rukou předsedy
vlády, jehož pomocným orgánem je Ústřední
plánovací komise. Zde se soustředí
činnost koordinační a řídící
měrou vrchovatou. Stejně tak mají však
své úkoly administrativní jak ústřední
úřady, tak i lidová samospráva; zde
musíme míti správní aparát
nejlepší. Ale zákon tu obrací svou výzvu
ke každému občanu republiky přímo.
Lidovým organisacím je uloženo, aby se ve svém
oboru přičinily o stupňování
úsilí ke splnění pětiletého
plánu a o stále hospodárnější
plnění jeho úkolů; jednotná
odborová organisace, jež je představitelkou
pracujícího lidu, se zúčastní
bezprostředně přípravy, provádění
a kontroly pětiletého plánu, neboť nelze
provádění tohoto plánu uskutečniti
bez nejužší spolupráce odborové
organisace, jež pracující třídu
zastupuje a její vůli uskutečňuje.
Socialisující tendence pětiletého
plánu, jasně vyjádřená v §
1 zmínkou o omezování a vytlačování
kapitalistických prvků z národního
hospodářství, znamená další
etapu cesty k upevnění vítězství
pracující třídy. Zákon o pětiletém
plánu na mnohých místech toto vítězství
zdůrazňuje a jeho důsledky provádí:
přednostní stravování a ošacování
pracujících, sociální služby
a řada jiných ustanovení, která tuto
tendenci jasně vyslovují. Přeměna
společenské struktury, která je způsobena
tímto vítězstvím pracující
třídy, nese nutně své sociologické
důsledky v oboru práce. Na konci pětiletky
bude struktura naší společnosti v mnohých
oborech zcela jiná než je dnes. V zemědělství
i v distribuci, ale i ve veřejné správě
a v průmyslové výrobě budou provedeny
přesuny, jež změní osud mnohých
jednotlivců od základu. Pětiletý plán
tento svůj důsledek nezakrývá, vyvozuje
však z něho i důsledky v oboru pracovní
politiky, když se plánovitě snaží
tento přesun pracovní energie z oboru do oboru řádně
usměrniti a zacíliti.
§ 22 zákona o pětiletém plánu
určuje, odkud se získají noví pracující,
jichž bude potřebí v průmyslu o 18.5%
více, ve stavebnictví o 50% více. Není
již velkých zdrojů v osobách dosud nereemigrovavších;
osoby se sníženou pracovní schopností
mohou býti začleněny na mnohá místa,
kde dosud zbytečně jsme ztráceli energii
pracovním používáním zdravých
osob, vhodných k namáhavější
práci. Nezapomínejme, že nám okupace
zanechala desítky tisíc osob, které, ač
zdánlivě zdravé, jsou nadosmrti podlomeny
útrapami koncentračních táborů
a vězněním, že nám nedostatečná
výživa za okupace podlomila zdraví tisíců
dalších osob. Bylo by dobře, kdyby tato složka
pracovníků, kteří nemohou dosahovat
stoprocentních norem těch, kteří neutrpěli
nacistickým útlakem, nebyla diskvalifikována
bez svého zavinění jako pracovně méněcenní.
Právě oni mohou nastoupit na mnohá místa
místo zcela zdravých osob, zařaditelných
do výroby.
Zařazení dalších osob do výroby,
zejména žen, je podmíněno rozvojem péče
o hmotnou a kulturní úroveň lidu. Zvýšení
počtu závodních jídelen, nově
otevřené jesle pro děti v závodě,
ulehčení podmínek domácí práce
otevíráním hromadných prádelen,
hromadné stravování dětí ve
školách - to vše usnadní přesun
žen z domácností do výroby. Vůbec
se v sociálních službách projevuje zřetelná
tendence, jež z někdejší filantropie sociální,
jak ji zná ještě kapitalistický západ,
přes rakouská a republikánská nejnutnější
sociální zajištění, jež
si vybojovala zeslabená tehdy pracující třída,
vede k dnešní organisované a prohloubené
státní sociální péči
o nemocné a přestárlé, k intensivní
a preventivní službě zdravotní.
Naše úkoly plánovací jsou obtížnější
než v zemích, jež mohou zvyšovati produkci,
aniž tím saturovaly vnitřní potřebu.
Je to u nás dáno tím, že jsme zemí
zušlechťování: dovážíme,
abychom vyváželi zušlechtěné výrobky,
žijeme ze zušlechťovací práce, potřebujeme
vývoz, abychom mohli dovážeti potřebné
suroviny. Potřebujeme však nejen rovnováhu
obchodní bilance, nýbrž i obchodní bilanci
ročně asi o 5 miliard Kčs aktivnější,
abychom tak vyrovnali pasivum bilance platební. Vedle toho
musíme ještě uvnitř této exportní
a importní bilance udržovati rovnováhu v devisách
volně směnitelných v exportu a importu. Musíme
proto dbáti toho, abychom v zemích valut nesměnitelných
získali co nejvíce statků, jež bychom
jinak museli dovézti ze zemí volných valut
tuky, bavlnu, barevné kovy. Systém dlouhodobých
obchodních smluv se státy plánovaného
hospodářství se velmi dobře osvědčuje,
poněvadž tak zabezpečuje veliké procento
našeho exportu od krisových výkyvů.
Přesto však ještě dosti závazná
část našeho exportu jde a musí jíti
do zemí, které neplánují; s tím
nutno počítat jak v úvahách o devisové
rovnováze, tak i při určování
jednotlivých úkolů a exportních plánů.
Zvyšujeme sektor těžkého průmyslu,
kde nebudeme vystaveni v obchodování se zeměmi
plánovaného hospodářství odbytovým
krisím, avšak neodstraňujeme zcela průmysl
konsumní, resp. exportní, vystavený krisím,
nýbrž jen jeho evoluci v pětiletém plánu
ztlumujeme. Musíme v budoucnosti počítati
s rostoucí soutěží německého
průmyslu, jenž se bude snažit znovu ovládnout
západní i jihovýchodní evropské
trhy a jenž bude podporován zajisté i technickou
pomocí americkou. Pomáhajíce spřáteleným
zemím plánovaného hospodářství
k zvyšování jejich průmyslového
potenciálu, nahrazujeme tak tuto bývalou funkci
německého exportu. Rozdíl mezi naší
spoluprací je v tom, že se Německo snažilo
ponechati tyto země na nízkém stupni průmyslového
rozvoje, aby tak dostávalo za svůj export levně
zemědělské výrobky, zatím co
my pomáháme jim k využití jejich surovinových
zdrojů a k zvýšení vnitřního
blahobytu.
Ztrácíme ještě příliš
mnoho hodnot jak ve výrobě, tak i v distribuci.
Ve výrobě neúsporou materiálu a zmetky,
v distribuci nedostatečně organisovaným sběrem
starých surovin a nedostatečnou výchovou
k sběru. Musíme naše ženy a děti
v domácnosti učit šetřit každou
odpadovou surovinou, která může přinést
devisovou úsporu či zvýšenou výrobu
ze zdrojů domácích, ať je to papír,
staré kovy, materiál pro výrobu mýdla,
či kožky pro kloboučnický průmysl.
Dosud hýříme národním jměním,
které jde na smetiště. § 23 zákona
o pětiletém plánu i na tento důležitý
sektor pamatuje.
Jen největší úsporností na všech
polích našeho hospodářství získáme
předpoklady k uskutečnění pětiletého
plánu. Úkolů, jež máme před
sebou, je na desetitisíce. A myšlenek a iniciativních
nápadů, co všechno uskutečnit, ještě
desetkrát tolik. Můžeme si však stanovit
pouze takové cíle, k nimž máme dostačující
prostředky. Ani národní hospodářství
není studnicí bez dna. Proto nám v mnohých
sektorech zbude řada plánů, zejména
regionální údržby, obnovy a rozvoje,
až do dalších pětiletek.
Stavebnictví bylo bolavým bodem dvouletky. Zákon
o pětiletém plánu ukazuje již cesty
k nápravě, obdobné světovým
proudům ve stavebnictví: co největší
mechanisace, výroba hotových konstrukčních
dílů, přesun výrobního momentu
pokud možno ze staveniště do továren tvárnic,
normalisace dílců, úspora dřevnění
normalisovaným šalováním, typisace domů
i bytů. Přes obrovské organisační
úkoly, dané tím, že byly znárodněny
stovky jednotlivých výrobních podniků
nevelkého rozsahu a dosud ovládané stavitelem-jednotlivcem,
máme naději, že zákonem určené
úkoly stavební, svěřené ministerstvu
techniky, budou na konci pětiletého plánu
skutečně dosazeny.
K vyšším formám distribučním
chceme v pětiletém plánu dospěti i
pokud jde o distribuci. Každému, kdo se zabýval
statistickými daty struktury naší drobné
distribuce, bylo již dávno před druhou světovou
válkou zřejmo, že tento sektor potřebuje
hluboké a strukturální přeměny
v zájmu konsumenta, ale i v zájmu obchodnictva jako
celku. Zákon o pětiletém plánu neurčuje
blíže budoucí formu podnikatelskou, kterou
zvolíme v sektoru distribučním, a stanoví
jako program vývoj k vyšším formám
distribučním. Tento vývoj je dán postupnou
kolektivisací druhých sektorů národního
hospodářství i aglomerací většiny
obyvatelstva v pracovních centrech výroby.
V péči kulturní, kde se zvyšují
výrobní čísla průmyslu grafického,
gramofonového i filmového, nelze samozřejmě
přihlížet jen ke kvantitativnímu zvyšování
cifer. Zde bude na našich tvůrčích umělcích,
aby číslům dali i hlubokou a upřimnou
náplň soudobého života, aby toto poznání
umělecké bylo opravdu nejintensivnějším
poznáním lidským, aby každý počin
kulturní znamenal zároveň i tvůrčí
čin. Zvýšit výrobu filmů z dnešních
20 filmů ročně na 56 celovečerních
v r. 1953 znamená vytvořit kádr tvůrčích
pracovníků a zapojit do něho i další
vrstvy, které jsou s to přinášet podněty
k filmové produkci, ať je to život města
či venkova, život dneška i nabádavý
příklad, či zase výstraha včerejška.
(Předsednictví převzal místopředseda
V. David.)
Slovensku je, vážené paní a pánové,
stejně jako tomu bylo v zákoně o dvouletém
plánu, věnován zvláštní
oddíl části, jež jedná o úkolech
pětiletého plánu v oblastech. Nemá
smyslu opakovat čísla zvýšených
výrobních koeficientů §u 31 zákona,
stačí podtrhnout fakt, že z celostátních
investic případně podle § 32 96,2 miliardy
Kčs Slovensku, což představuje 28,6% všech
celostátních investic. I o Slovensku platí,
co určuje zákon o pětiletém plánu
povšechně pro všechny oblastní úkoly
pětiletého plánu; vedle toho však jsou
tu dány speciální úkoly, jimiž
se úroveň Slovenska rychle přiblíží
vyšší úrovni českých zemí.
Budeme tu pokračovat v započaté již
industrialisaci, rozšíříme kvalifikované
pracovní kádry ve všech oborech podnikání,
zejména průmyslového, zvýšíme
nedostatečnou produktivitu práce v zemědělství
a konečně intensivním průzkumem zdrojů
přírodního bohatství, zejména
nerostných ložisek, dáme naší výrobě
nové materiálové zdroje a Slovensku tak otevřeme
pramen bohatství, dosud nevyužitý.
Jak pro Slovensko, tak pro české země připravuje
pětiletý plán velkorysý program zemědělský.
Produktivita tak namáhavé zemědělské
práce je nízká, činí vlastně
jen pětinu produktivity práce průmyslové.
V pětiletém plánu plánujeme zvýšení
počtu trvalých pracovníků na vesnici
za současného snížení počtu
osob v zemědělství zaměstnaných.
Chceme podstatně zvýšit výstav dobytka
- s tím souvisí zmíněná již
i kvalitativní proměna národního jídelníčku
- chceme zvýšit osev olejovin a kvalitních
osiv vůbec, chceme důsledně mechanisovat
a elektrisovat vesnici a tím ji i přiblížit
městu - kulturní pronikání je tu souběžným
zjevem s týmž cílem - chceme dále změnit
i podmínky povětrnostní zakládáním
rybníků, lesů, úpravou vodoprávních
poměrů, stavbou větrolamů, a konečně
zamýšlí pětiletý plán
podporu zemědělského družstevnictví
ve všech formách. Že s tím ruku v ruce
jde změna sociologických podmínek vesnického
života, je jasné každému národohospodáři.
Zákon o pětiletém plánu je ciframi
nabitý pracovní program, v němž se uskutečňují
mnohde tužby desetiletí našich krajů i
obcí, v němž plánujeme změny,
jež se projeví ve skladbě celé naši
společnosti. Dáváme jím vládě
zmocnění hlubokého významu a rozsahu
nejširšího v životě našeho parlamentarismu.
Dáváme vládě toto zmocnění
v plném přesvědčení, že
cesta, kterou jsme nastoupili, je správná a že
čím dále bude ubývat dětských
chyb školení, kterých jsme se často
dopouštěli ve dvouletém plánu. Je jediný
předpoklad, za jakého může být
pětiletý plán splněn. Je to upřímná
snaha všech o kladný výsledek a tvrdě
realistické odstraňování všech
chyb cestou konstruktivní kritiky i sebekritiky ve všech
úsecích a ve všech úkolech pětiletého
plánu. Ale i zde chceme být spolubudovateli, nikoli
jen zákonodárci zmocňovacího zákona.
To je úkol nás jako poslanců a tento úkol
chceme převzít a poctivě plnit, abychom příštímu
parlamentu, jenž bude hlasovat o další pětiletce,
odevzdali skutečně dílo, jež naplnilo
formu zákona o pětiletém plánu rušným
a bohatým, tvůrčím a kladným
výsledkem: zvýšíme životní
úroveň našeho lidu tak, jak to určuje
tento zákon. (Potlesk.)
Místopředseda V. David: Dalším
řečníkem je pí posl. Hodinová-Spurná.
Dávám jí slovo.
Posl. Hodinová-Spurná: Paní
a pánové!
Není třeba připomínat, že nejdůležitějším
úkolem pětiletého plánu bude široká
mobilisace pracovních sil a zvýšení
produktivity práce. Mnohým se zdá, že
doposud mobilisace pracovních sil probíhala velmi
hladce, a skutečně jsme měli během
dvouletého hospodářského plánu
na tomto úseku značné úspěchy.
Od počátku dvouletky do konce srpna 1948 podařilo
se nám nově začlenit do práce v celé
republice 448.000 pracujících, z čehož
na české země připadá 375.000.
Pouze v průmyslu zvýšil se nám v období
dvouletého plánu do konce srpna 1948 počet
pracujících i po obsáhlém odsunu Němců
o 186.700 a ve stavebnictví o 67.000 osob. Do konce srpna
tohoto roku podařilo se nám splnit v průmyslu
plán mobilisace pracujících téměř
na 100% a i ve stavebnictví byly naše mobilisační
úspěchy nemalé.
Pravda však je, že jsou některé namáhavější
obory, pro které jsme dosud nemohli získat naléhavě
potřebné pracovní síly. Jsou to hlavně
kraje ať již nedostatečně osídlené
nebo přeindustrialisované, kde nám získání
nových pracovních sil dělá značné
obtíže. Musíme si také otevřeně
přiznat, že se nám nepodařilo zastavit
onen dlouhodobý vývoj odchodu venkovského
obyvatelstva do měst, následkem kterého mobilisace
pracovních sil pro zemědělství zůstává
i nadále pro nás problémem; avšak i
v tomto oboru se nám podařilo nahradit alespoň
částečně pracovní síly
dalekosáhlou mechanisací a traktorisací.
Kromě toho musím říci, že potřeba
pracovních sil byla při sestavování
dvouletého hospodářského plánu
značně přeceněna a nadsazena.
Mobilisační úspěchy během provádění
dvouletého plánu jsou tím pozoruhodnější,
že se jich dosáhlo při zachování
zásady dobrovolnosti a při poměrně
velmi nedokonalém vybavení úřadů
ochrany práce, ale hlavně také při
jejich zatížení z minulosti. Někdy bylo
třeba dělat i nepřímé zásahy,
pomocí nichž se nám podařilo získat
pro práci větší počet lidí
a alespoň částečně usměrnit
příliv pracujících tam, kde jich bylo
nejvíce zapotřebí. Znárodněný
průmysl, velkoobchody, peněžnictví a
pojišťovnictví, blokování vkladů,
snižování výnosů nemovitého
majetku, to vše odstranilo značnou část
bezpracného důchodu a mnozí lidé se
v důsledku toho museli zařadit do práce.
Doposud jsme nepoužívali zákonných předpisů
o pracovní povinnosti, které by tvrdě postihly
ty, kteří se práci vyhýbají,
upozorňujeme však, že ke zbytku povalečů
a šmelinářů nebudeme tak blahovolní,
zvláště ne v pětiletce, a že se
postaráme, aby si každý svůj krajíc
chleba opravdu zasloužil.