Je isté, že všetky otázky mzdovej politiky
súvisia tesne so zásadami jednotnej odborovej organizácie
a je správne, ak osnova v súlade s § 27 ústavy
opätovne zdôrazňuje zásadu, že mzdová
politika sa bude prevádzať v súčinnosti
s odborovou organizáciou, čím bude zaručený
taký mzdový vývoj, ktorý zaistí
spravodlivejšie rozdelenie národného dôchodku
tým, ktorí ho tvoria svojou produktívnou
prácou.
Samozrejme proces spravodlivej úpravy platov a miezd ešte
zďaleka nie je dokončený a je ešte mnoho
úloh, ktoré čakajú na poli miezd a
platov na lepšie usporiadanie. Isteže táto osnova
zákona o štátnej mzdovej politike dáva
právny a organizačný podklad pre jednotné
vedenie mzdovej politiky a prispeje k uskutočneniu najdôležitejších
úloh v päťročnom pláne, a to k
vzrastu produktivity práce a rozvoja nášho
hospodárstva tým, že zaručí pracujúcim
spravodlivý podiel na výsledku ich práce.
Sociálno-politický a zdravotnícky výbor
prerokoval osnovu zákona o štátnej mzdovej
politike a osnovu upravil podľa zprávy sociálno-politického
výboru, vytlačenej v predpokladanom návrhu
tlač č. 121. Z dôvodov uvedených v
mojej zpravodajskej zpráve, doporučujem Národnému
shromaždeniu prijatie osnovy zákona.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. Ivo Skála. Prosím, aby se ujal
slova.
Zpravodaj posl. Ivo Skála: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Vládní návrh zákona o státní
mzdové politice, tisk 107, je normou kompetenční,
zmocňující ministerstvo soc. péče,
aby vykonávalo působnost v oboru mzdové politiky
podle zásad stanovených vládou v rámci
jednotného hospodářského plánu.
Ministr soc. péče je k tomu zmocněn jednak
proto, že tvorba mezd je v přímé souvislosti
s mobilisací pracovních sil a s řízením
práce vůbec, což mu je svěřeno,
a jednak proto, že mu náleží bdíti
nad zachováváním norem sloužících
k ochraně pracujícího lidu a pečovat
o to, aby mzdy byly tvořeny sice se zřetelem na
hospodářské a státní cíle,
avšak vždy za předpokladu, že budou zachovávány
základní sociální požadavky,
vyjádřené zejména povinností
ochrany zdraví a života pracujících.
Jest ovšem nutno zdůrazniti, že státní
mzdová politika je řízena podle § 27,
odst. 2 ústavy v dohodě s jednotnou odborovou organisací,
což je zejména vyjádřeno v § 1,
odst. 2 a v § 10 vládního návrhu.
Vládní návrh zákona o státní
mzdové politice je zákonem velké důležitosti,
neboť jeho úkolem je odstranit chaos, odstranit dosud
používaná nařízení z doby
nesvobody, nahradit je jednotnými předpisy pro celý
stát a soustředit provádění
těchto předpisů v jednom centrálním
místě. Dosavadní roztříštěnost
je neúnosná v plánovaném hospodářství,
neboť plánujeme-li výrobu, určujeme-li
jednotně výši cen, musíme postupovati
stejně i při tvoření mezd. Proto podle
tohoto zákona jsou zaměstnavatelé povinni
předložit ministerstvu soc. péče do
2 měsíců ke schválení všechna
ujednání o plněních, poskytovaných
svým zaměstnancům, která byla sjednána
před účinností tohoto zákona,
a všechna jednání, odporující
ustanovením tohoto zákona, jsou od svého
počátku neplatná. Veškeré jednorázové
odměny, remunerace, novoročné, třináctý
měsíční plat, pokud nebyly určeny
platnými mzdovými vyhláškami, se zrušují
a zaměstnavatelé nesmějí poskytovat
zaměstnancům jakékoliv plnění
nad stanovenou výši. Rovněž příspěvky
zaměstnavatelů různým fondům
nebo jiným zařízením sloužícím
k zvýšení hospodářské,
sociální nebo kulturní úrovně
zaměstnanců, k nimž nejsou povinni, budou upraveny
jednotně, a také tyto instituce budou podpory poskytovati
podle směrnic, schválených ministerstvem
soc. péče v dohodě s jednotnou odborovou
organisací. Z obsahu zákona vůbec je vidět,
že jednotná úprava mezd umožní
zásady spravedlivé odměny za práci.
Výbor ústavně-právní projednal
osnovu zákona o státní mzdové politice,
tisk 107, ve schůzi dne 21. října 1948 a
doporučuje ji slavnému Národnímu shromáždění
k přijetí ve znění, jak je uvedeno
v rozdané zprávě. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K této věci je přihlášen řečník,
zahájím proto rozpravu.
Řečníkem je pan posl. Fiala, kterému
uděluji slovo.
Posl. Fiala: Paní místopředsedkyně,
vážené Národní shromáždění!
Ústava Československé republiky ze dne 9.
května 1948 zajistila svým § 27 všem pracujícím
právo na spravedlivou odměnu za vykonanou práci.
Toto právo se zaručuje státní mzdovou
politikou, řízenou v dohodě s jednotnou odborovou
organisaci, t. j. Revolučním odborovým hnutím,
a směřující k neustálému
zvyšování životní úrovně
pracujícího lidu. Je proto projednávaná
osnova zákona o státní mzdové politice
v přímé souvislosti s ústavou a vyplývá
z ní. Její uzákonění znamená
další krok ke konsolidaci hospodářských
poměrů v našem státě, tím
spíše, že stojíme na prahu uskutečňování
prvního dlouhodobého hospodářského
plánu, kdy s plánovanou výstavbou a přestavbou
našeho hospodářství nutno také
zkoordinovati a říditi politiku cenovou a mzdovou.
Souvisí to však také úzce se zařazováním
pracovních sil a s omezením jejich fluktuace v rámci
pětiletého hospodářského plánu.
Státem řízená mzdová politika
bude jistě přihlížet nejen k jednotlivým
pracovním odvětvím anebo k druhům,
množství a jakosti práce, ale především
k zájmům celostátním tak, aby skutečně
směřovala k neustálému zvyšování
životní úrovně všech pracujících,
a ne jen některých složek národa.
Otázka mezd v režimech liberalistických a kapitalistických
je ponechána volné hře nabídky a poptávky
po pracovních silách a určována především
zaměstnavatelem, i když často se mluví
o vzájemné dohodě mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli. Jak takováto "vzájemná
dohoda" při sociálně slabém a
hospodářsky závislém partnerovi, jímž
jsou zaměstnanci, vypadá, víme dobře
všichni ze smutné zkušenosti minulých
let. Stát je zde pouhým statistou, který
jako prostředník zasahuje nejvýše tehdy,
dochází-li k ostrým mzdovým bojům,
a to ještě proto, aby pomáhal silnější
straně, t. j. zaměstnavatelům.
Tyto chaotické, nespravedlivé a nezdravé
poměry jsou již bohudík za námi v tomto
lidově demokratickém státě, avšak
nyní nám nezbývá, než abychom
staré křivdy odstranili a ve mzdové politice
zavedli spravedlivý pořádek uzákoněním
právě projednávané osnovy. Že
řízená mzdová politika bude u nás
prováděna spravedlivě, dokazuje § 1,
odst. 2, a některé další paragrafy navrhované
osnovy, kde se přiznává jednotné odborové
organisaci přímá účast na tvoření
státní mzdové politiky. A jistě nelze
pochybovati o tom, že Revoluční odborové
hnutí bude především hájit zájmy
zaměstnanců, ovšem s přihlédnutím
k prospěchu celonárodnímu.
Uzákoněním osnovy zákona o státní
mzdové politice dospějeme v prvé řadě
k odstranění chaosu, nespravedlností a nejednotnosti
v dosavadní mzdové politice, které nám
zde zanechal jednak kapitalistický řád a
okupanti a jednak i neutěšené poměry
mzdové, vzniklé po květnu 1945 následkem
nedostatku pracovních sil a tím i volné soutěže
v jejich přeplácení, a konečně
pak dosáhneme jednotné mzdové politiky pro
oblast celého státu, neboť české
i slovenské země tvoří jeden nedílný
hospodářský celek. Přispěje
to také k upevnění pracovní morálky
a k spravedlivému rozdělování národního
důchodu.
Je jenom správné, že osnova pamatuje na různé
jednorázové odměny a zahrnuje je do celkového
rámce řešení státní mzdové
politiky, neboť různé tyto odměny, podpory
a výpomoci tvořily často skryté černé
mzdy, a to bez ohledu na hospodářský prospěch
celku a často i bez ohledu na únosnost a prosperitu
jednotlivých závodů. Proto je nutno podrobit
je revisi, uvést je v soulad s hlavní zásadou
tvoření mezd a zjistit, zda odpovídají
výši produktivity práce. Stejně tak
i příspěvky zaměstnavatelů
různým fondům a zařízením
ve prospěch zaměstnanců by mohly sloužit
při nedostatečné kontrole k narušování
mzdové hladiny, a je správné, že osnova
pamatuje na vydání přesných směrnic,
za jakých podmínek a v jakém rozsahu může
zaměstnavatel na ně přispívat a jak
je možno s takto získanými příspěvky
hospodařit.
Klub poslanců čs. strany socialistické po
pečlivém prozkoumání projednávaného
návrhu zákona o státní mzdové
politice zjišťuje, že je v souhlase s naší
ústavou, zapojuje se harmonicky na pětiletý
plán, upevňuje náš lidově demokratický
řád a zaručuje spravedlivé hodnocení
práce všech námezdně pracujících.
Bude proto pro jeho uzákonění jednomyslně
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodajce za výbor
soc.-politický a zdravotnický, posl. Muríňové.
Zpravodajkyňa posl. Muríňová:
Vzdávam sa slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
ústavně-právní, posl. Ivo Skálovi.
Zpravodaj posl. Ivo Skála: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Ivo Skála: V § 7, odst. 3,
ve třetí řádce zdola místo
slova "tohoto" má být slovo "toho"
a ve druhé řádce zdola místo slova
"takového" slovo "takovému"
takže to bude zníti: "... toho opatření,
které se vztahuje na případy takovému
ujednání nejpodobnější".
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 20 paragrafů, nadpisy paragrafů,
nadpis zákona a úvodní formuli. Poněvadž
není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovati najednou podle
zprávy výborové. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 20 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem
zákona a úvodní formulí podle zprávy
výborové, s opravami právě uvedenými,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové s opravami p. zpravodaje.
Tím je vyřízen 6. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
sedmého odstavce pořadu, jímž je
7. Společná zpráva výboru soc.politického
a zdravotnického a výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 109)
o táborech nucené práce (tisk 120).
Zpravodajem za výbor soc.-politický a zdravotnický
je posl. Kapoun; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vážená sněmovno,
vážené paní a vážení
pánové!
Dnes je předložen ke schválení Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona tisk 109 o táborech nucené práce.
Po tomto zákoně volá již delší
dobu všechen pracující lid, který je
zapojen do budovatelské práce na výstavbě
republiky a jejího hospodářství. Podle
dosavadních zkušeností v boji proti zločinnosti
je značný počet trestných činů
spáchán ze zahálčivosti osobami práci
se vyhýbajícími, a těžké
a nenapravitelné zločiny vycházejí
z řad těch, kdož si nechtějí
opatřovat hmotné prostředky k životu
řádnou, poctivou práci. Proto trestní
zákonodárství znají zvláštní
t. zv. zabezpečovací opatření, mezí
něž patří ústavy, z nichž
odsouzení jsou po odpykání trestu přidržováni
k práci a k ní vychováváni. K tomuto
účelu slouží u nás zemské
donucovací pracovny, do nichž jsou přikazovány
orgány veřejné správy - zemskými
národními výbory - osoby, u nichž při
odsouzení pro určitý trestný čin
byla vyslovena přípustnost držení v
donucovací pracovně.
Jsou to notoričtí zahaleči typu tuláckého
a žebráckého a zločinci vícekráte
trestaní podle zákona č. 102/1929 Sb. Praxe
však ukázala, že účinná
ochrana bezpečnosti, zvláště kolektivní,
vyžaduje podobná zařízení a opatření
i proti osobám, které se sice určitého
činu nedopustily, avšak svým asociálním
jednáním, vyhýbajíce se řádné
a poctivé práci, ohrožují společenské
a hospodářské zřízení.
Naše ústava prohlašuje v § 32 práci
za občanskou povinnost. Budovatelské úsilí
všeho pracujícího lidu, bez něhož
není myslitelná bezpečnost národa
i jednotlivce, nutně vyžaduje opatření
proti těm, kdož se práci vyhýbají,
neplní svoji občanskou povinnost a tím rozvracejí
hospodářskou a politickou výstavbu státu.
Jedním z těchto opatření mají
být tábory nucené práce. Podle návrhu
zákona o táborech nucené práce, který
je dnes předložen Národnímu shromáždění
ke schválení, budou podle § 2 zařazeny
do táborů osoby, které jsou starší
18 let, nepřekročily 60. rok věku a jsou
tělesně a duševně způsobilé,
ale práci se vyhýbají nebo ohrožují
výstavbu lidově demokratického zřízení
nebo hospodářský život, zvláště
veřejné zásobování, a osoby,
které jim to umožňují, osoby právoplatně
odsouzené pro některý z činů
uvedených v zákonu na ochranu lidově demokratické
republiky, osoby odsouzené podle zákona na potírání
černého obchodu a podobných pletich a dále
osoby, stíhané podle zákona ze dne 13. února
1947, č. 27 Sb., o trestní ochraně provádění
dvouletého hospodářského plánu,
nebo podle zákona ze dne 18. července 1946, č.
165 Sb., o trestní ochraně národních
podniků a podniků pod národní správou.
Do tábora lze zařadit osoby uvedené v §
2 na dobu 3 měsíců až 2 roků.
O zařazení osob provinilých do táborů
nucené práce rozhodují tříčlenné
komise, jejichž členy a náhradníky navrhují
krajské národní výbory. Celý
smysl tohoto zařazení do táborů nucené
práce má ráz výchovný, má
působit k tomu, aby osoby, dopouštějící
se trestných činů a vyhýbající
se poctivé práci, byly převychovány,
aby se z nich stali poctiví lidé, mající
dobrý poměr k práci a k lidově demokratickému
zřízení. Proto osobám zařazeným
do táborů dostane se mravní, odborné
a osvětové výchovy.
Osoby zařazené podle § 7 jsou povinny konati
jim uložené práce, a to jak v táborech,
tak i mimo ně. Za vykonanou práci obdrží
plat podle pracovního výkonu. Z platu se uhradí
nejprve náklady pobytu, ze zbytku se uvolní část
na výživu příslušníků
rodiny, kteří jsou odkázáni výživou
na zařaděného a které je povinen podle
zákona živit. Zbývající část
se zařaděnému vyplatí při propuštění
z tábora. Osoby zařaděné do táborů
podléhají národnímu pojištění.
Podle § 6 tohoto zákona dává se však
možnost osobám zařazeným do táborů
nucené práce po uplynutí 3 měsíců
zkrátit jejich pobyt, má-li se za to, že zařaděná
osoba svou pracovitostí a svým chováním
dává jistotu, že po propuštění
povede pracovitý, spořádaný a bezúhonný
život. Naproti tomu osobě, která této
záruky nedává, může být
pobyt v táboře prodloužen.
Podle § 4 tohoto zákona může být
proti osobám, zařazeným do táborů
nucené práce, učiněno další
opatření, a to uložení nuceného
pobytu v určitém územním okrsku, nařízení
vyklizení bytu zařaděné osoby nebo
rozhodnutí, že do živnostenského podniku
nebo majetkových podstat zařaděné
osoby bude zavedena národní správa, případně,
že zařaděné osobě bude odňato
živnostenské oprávnění.
Soc.-politický a zdravotnický výbor projednal
podrobně ve schůzi konané dne 19. října
1948 vládní návrh zákona o táborech
nucené práce, poopravil a doplnil §§ 6,
7 a 10, jak je uvedeno ve společné zprávě
výboru soc.-politického a zdravotnického
a výboru ústavně-právního,
tisk 120, a usnesl se jednomyslně navrhnouti Národnímu
shromáždění, aby tento návrh
zákona s navrženými změnami a připojenou
resolucí schválilo. (Souhlas.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. dr. Němec. Prosím, aby se ujal
slova.
Zpravodaj posl. dr. Němec: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!