Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. inž. Baráček: Nejsou.
Zpravodajca posl. Babej: Nie sú.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 3 díly, 15 paragrafů, nadpisy dílů,
nadpis zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 díly, 15 paragrafy, nadpisy dílů,
nadpisem zákona a úvodní formulí podle
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.
(Zvoní.)
Přistoupíme k projednávání
pátého odstavce pořadu, jímž
je
5. Zpráva výborů ústavně-právního,
rozpočtového a hospodářského
k vládnímu návrhu zákona (tisk 105)
o berních úlevách při přeměně,
slučování a dělení pensijních
a podpůrných fondů nebo podobných
zařízení (tisk 119).
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je posl. dr. Vácha; dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Vácha: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Osnova zákona o berních úlevách při
přeměně, slučování a
dělení pensijních a podpůrných
fondů nebo podobných zařízení,
vládní návrh tisk 105, jest jednou z těch
osnov, které mají v duchu lidově demokratického
řádu upraviti některé poměry
v organisaci našeho znárodněného průmyslu
a peněžnictví, aby sociální úroveň
zaměstnanců byla stále zvyšována.
U mnohých našich podniků a závodů
byly již před poslední válkou zřizovány
pensijní a podpůrné fondy pro zaměstnance,
sloužící k zlepšení jejich sociální
úrovně. Tyto fondy, disponují značným
majetkem, získaným jednak z dotace závodů,
jednak z příspěvků zaměstnanců,
byly z počátku ve většině případů
součástí podnikového jmění
závodů, u kterých byly zřízeny,
a podléhaly proto s ostatním jměním
všem daňovým povinnostem, jako na př.
zvláštní dani výdělkové,
jako všechno jmění ostatní, sloužící
účelům výdělečným.
Změna nastala teprve v roce 1945, kdy ustanovením
dekretu presidenta republiky č. 97 z r. 1945 o zvláštní
dani výdělkové a zákonem č.
134 z r. 1946 o dávce z majetkového přírůstku
a z majetku byla rozlišena účelovost tohoto
jmění ode jmění ostatního a
bylo toto fondové jmění za předpokladu,
že šlo o fondy, ustavené jako samostatné
právnické osoby, od těchto daňových
povinností osvobozeno. Znárodněním
našeho průmyslu a peněžnictví došlo
potom k značné strukturální přeměně,
při které byla sloučena řada podniků
dosud samostatných v podnik jeden, nebo podnik organicky
začleněný v jednom celku byl přeřazen
do celku jiného. Funkce těchto fondů byla
tím potom značně ztížena a bylo
nutno v souladu s novou organisací provésti sloučení
nebo rozdělení těch fondů, které
podle nové organisace měly se starati o určitý
okruh zaměstnanců.
Tyto přeměny, slučování a rozdělování
znamenají ovšem značné majetkové
přesuny, které vesměs podléhají
daňovým a poplatkovým povinnostem, silně
zatěžujícím finanční únosnost
tohoto jmění, určeného k účelům
sociálním.
Vláda proto v duchu svého programu podřídila
účely fiskálním účelům
sociálním a navrhovaným zákonem chce
poskytnout úlevy jednak pro převody majetku při
přeměně nesamostatných pensijních
a podpůrných fondů na fondy samostatné,
jednak při slučování samostatných
pensijních nebo podpůrných fondů závodních
v jediný fond podnikový proto, aby dala možnost
všem zúčastniti se daňových výhod
a nesnížila tím výnosnost a sociální
účinnost tohoto zařízení.
Při přeměně na samostatnou právnickou
osobu musely by totiž fondy zaplatiti najednou velké
poplatky z převodu veškerého jmění,
což by jim způsobilo značné nesnáze,
než kdyby postupně platily malé částky
poplatků z jednotlivých přijatých
plnění jako fondy samostatné. Vláda
proto navrhla, aby místo převodních normálních
poplatků ve výši 4 až 7 % platil se toliko
2 % poplatek ze zápisu vlastnického práva
k nemovitostem, který je odůvodněn zvláštním
úkonem knihovního soudu.
Tytéž úlevy mají se poskytnouti podle
navrhovaného zákona tehdy, jestliže nesamostatné
fondy se slučují s jiným fondem, který
je již samostatný. Pro předpokládané
slučování již samostatných fondů
jest navrhováno poskytnutí úplného
osvobození od poplatků.
Osnova řeší také otázku povinnosti
platiti poplatkový ekvivalent a osvobozuje zároveň
dodávky, provedené při slučování
fondů, od daně z obratu.
Poněvadž slučování fondů,
které tak úzce souvisí s organisační
přeměnou našeho průmyslu, se provádělo
již dříve, má osnova zákona ustanovení,
podle něhož předpisy zákona se vztahují
také na taková dřívější
slučování, provedená po 5. květnu
1945 a na Slovensku po 29. srpnu 1944.
Osnova zákona byla dne 20. října 1948 projednána
ústavně-právním výborem, který
ji shledal odpovídající poměrům
a nutnou k dokončení organisační přeměny,
a mohu ji proto jménem ústavně-právního
výboru doporučiti plenu Národního
shromáždění ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Za výbor rozpočtový je zpravodajem pan posl.
Tymeš. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tymeš: Paní a pánové!
Rozpočtový výbor jednal o právě
projednávaném vládním návrhu
ve schůzi konané 20. října a usnesl
se schváliti tento vládní návrh ve
znění přijatém ústavně-právním
výborem. Odůvodnění návrhu
přednesl referent výboru ústavně-právního
a já se k tomuto odůvodnění připojuji.
Chci jenom poznamenat, že rozpočtový výbor
zkoumal zejména stránku finanční.
Je pravda, že se zde poskytují značné
finanční úlevy, ale tyto úlevy neznamenají
žádné zkrácení ve státním
rozpočtu, poněvadž státní rozpočet
nepočítal s příjmy ze slučování
nebo rozlučování jmenovaných fondů.
Z tohoto důvodu doporučuji jménem rozpočtového
výboru schválení tohoto návrhu zákona.
(Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Zpravodajem za výbor hospodářský je
pan posl. dr. Hobza. Prosím, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Jakožto zpravodaj výboru hospodářského
prohlašuji, že rovněž hospodářský
výbor se ztotožnil se všemi jazykovými
úpravami, na nichž se usnesl výbor právní,
a doporučuje vám přijetí tohoto zákona
ve znění vám rozdaném. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr. Vácha: Nejsou.
Zpravodaj posl. Tymeš. Není změn.
Zpravodaj posl. dr. Hobza: Nejsou.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 6 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí
podle zprávy výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 5. odstavec pořadu.
Budeme projednávati šestý odstavec pořadu,
jímž je
6. Společná zpráva výboru soc.-politického
a zdravotnického a výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 107)
o státní mzdové politice (tisk 121).
Zpravodajem za výbor soc.-politický a zdravotnický
je posl. Muríňová; dávám
jí slovo.
Zpravodajkyňa posl. Muríňová:
Panie a páni!
Naša vláda predložila parlamentu osnovu zákona
o štátnej mzdovej politike.
Týmto zákonom sa dáva nášmu hospodárstvu
podklad pre usporiadanie jednotnej mzdovej politiky tak, aby táto
bola v súlade s našou ľudovodemokratickou ústavou,
vyhovovala nášmu plánovanému hospodárstvu
smerovala k neustálemu zvyšovaniu životnej úrovne
pracujúceho ľudu.
Mzdy a ceny tvoria v našom hospodárstve skutočne
vážne otázky a je ich potrebné usporiadať
tak, aby vyhovovaly socialistickým zásadám,
aby pomáhaly rozdelovať národný dôchodok
podľa pracovného výkonu a podľa zásady
zásluh.
Preto bolo potrebné vytvoriť riadne predpoklady pre
mzdové a cenové plánovanie. Kým pre
cenové plánovanie aspoň z organizačnej
a právnej stránky máme vytvorené predpoklady
v Najvyššom cenovom úrade, v mzdách tomu
tak nie je, a preto bolo nutné nahradiť tiež
na poli miezd terajšie provizórium a zriadiť
centrálny orgán, ktorý všetkým
pracujúcim bude zárukou, že mzdová politika
bude prevádzaná v intenciách socialistického
plánovania v súvislosti s politikou výrobnou,
hospodárskou a cenovou.
Osnova zákona zaraďuje štátnu mzdovú
politiku do sociálnej politiky a prevádzaním
tejto je poverené Ministerstvo soc. starostlivosti, nakoľko
mzdy majú celý rad sociálno-politických
funkcií.
V prvom rade je potrebné pracujúcim zaručiť
spravodlivú odmenu za skutočne vykonanú prácu.
Na druhej strane však jednotne usmernená, v súlade
s hospodárskym plánom vedená štátna
mzdová politika bude mať veľký vplyv na
jednu zo základných úloh nášho
päťročného plánu - mobilizáciu
pracovných síl.
Mzdová politika má podstatný vplyv a je dôležitým
činiteľom usmerňovania a včleňovania
pracovných síl na plánom predvídané
miesta. Doterajšia mzdová politika napriek všetkým
snahám nájsť správne meradlo, bola postavená
pred veľmi ťažké úlohy, ktoré
vyvieraly najmä v niektorých oboroch a v niekoľkých
obchádzaných odvetviach z nedostatku pracovných
síl. Tento nedostatok a tiež nedostatok niektorých
výrobkov zapríčinil, že zamestnávatelia
na jednej strane obchádzali mzdové a platové
predpisy vydané Ministerstvom soc. starostlivosti a na
druhej strane nastal zosilnený tlak na mzdy so strany zamestnancov.
Tým, ako na to poukázal predseda vlády súdruh
Zápotocký, ukazuje sa pre nás veľmi
nebezpečný zjav, že vývoj zárobkov
má príkrejší vzostup ako vývoj
produktívnej práce. Podľa štatistických
údajov stúply hodinové zárobky robotníctva,
zamestnaného v priemysle od začiatku roku 1946,
viac ako o 50 %, kým produktivita práce je ďaleko
pod týmto vzostupom. Od lanského roku je vzostup
zárobkov ešte príkrejší a ďaleko
predstihol produktivitu práce, ako nám to ukazuje
táto štatistika. Priemerný hodinový
zárobok bol vo februári t. r. 17,57 Kčs,
v máji 18,53 Kčs a v auguste 19,23 Kčs. Príčina,
ako som už uviedla, nedodržiavanie mzdových predpisov
a čierne mzdy. Tento stav je neudržateľný,
pretože každý vzostup mzdový a platový
a vzostup dôchodku vôbec je s hľadiska hospodárskeho
a sociálneho odôvodnený jedine v tom prípade,
ak je sprevádzaný vzrastom produktivity práce.
V opačnom prípade by sme si rozdelili viacej, ako
by sme si vyrobili, čo by bolo veľkým nebezpečenstvom
pre našu cestu k socializmu, lebo len produktivita práce
je koniec koncov najdôležitejším a hlavným
predpokladom víťazstva socialistického poriadku.
Osnova zákona samozrejme nemá za účel
snižovať mzdy a platy pracujúcich, ani zrušiť
už zákonom dané výdobytky. Ako je v
paragrafe 1 uvedené, patrí do pôsobnosti Ministerstva
soc. starostlivosti zavádzanie úkolovej práce
alebo práce v prémii. V tomto systéme miezd
podľa zásluhy je daná možnosť každému
pracujúcemu, aby podľa socialistickej zásady
"každému podľa jeho zásluh"
dosiahol zaslúženého zvýšenia zárobku.
Ďalej štátna mzdová politika má
slúžiť jednotnej politike cenovej, nakoľko
ceny sú ovplyvňované výrobnými
nákladmi, ku ktorým z najvýznamnejších
složiek patrí samozrejme mzda. Ako som už spomenula,
nedostatok pracovných síl a ponúkanie čiernych
miezd, zvlášť súkromných podnikateľov,
ale aj našich národných podnikov, malo za následok,
že stanovené mzdy sa dostaly vysoko nad stanovenú
hladinu a vyvolávajú neblahé následky
nielen pre hospodárstvo ako celok, ale aj pre zamestnanca
samého. Zvýšenie miezd bez protihodnoty v práci
alebo vo výrobkoch má za následok zvýšenie
výrobných nákladov a tým tlak na ceny.
Tak neodôvodnený vzostup mzdový a platový
má za priamy následok zvýšenie cenové,
či už na riadnom alebo čiernom trhu a postihuje
potom priamo každého konzumenta. Jednotnou úpravou
mzdových pomerov zabránime týmto chaotickým
mzdovým výkyvom a tým zabránime i
výkyvom cenovým.
Veľmi dôležitá je tiež tá skutočnosť,
že nový mzdový zákon nebude usmerňovať
len výšku odmeny zamestnanca za vykonanú prácu,
ale bude tiež podriaďovať jednotnej úprave
rôzne príplatky a odmeny, ktoré dosiaľ
boly predovšetkým vyplácené tzv. zamestnancom
vo vyšších službách. Nárok
na rôzne odmeny, napr. pod titulom 13. platu, bilančné
a pod., boly obyčajne vyplácené len úradníkom
a neboly určované podľa sociálnych potrieb
ani podľa zásluh. Preto osnova zákona ruší
všetky doterajšie nároky zamestnancov na rôzne
odmeny a zmocňuje Ministerstvo sociálnej starostlivosti,
aby po dohode s jednotnou odborovou organizáciou upravilo
tieto odmeny spôsobom sociálne spravodlivým.
V tomto smysle bude už tohto roku upravený vianočný
príspevok. Tiež poskytovanie rôznych výpomocí
a podpôr v závodoch, ako napr. podpory pri narodení
detí alebo úmrtí rodinných príslušníkov,
bolo robené bez ohľadu na hospodársky stav
závodu a bez ohľadu, či si to zamestnanci svojím
výkonom zasluhujú. Tiež sa nedbalo na to, že
to rozrušuje mzdovú hladinu a má to vplyv na
fluktuáciu, pretože mnohé závody tieto
výhody poskytovať nemohly. Konečne takéto
odmeny sú po zavedení národného poistenia
celkom neodôvodnené.
Konečne nemohla osnova zákona o mzdovej politike
nechať neupravené príspevky rôznym fondom
a zariadeniam v prospech hospodárskej, sociálnej
alebo kultúrnej úrovne zamestnancov, nakoľko
to má tiež nepriaznivý vplyv na včleňovanie
a riadenie pracovných síl.
Tiež treba pripomenúť, že štátnou,
jednotne vedenou mzdovou politikou odstránime nevyhovujúce
predpisy z doby okupácie a mzdový rozdiel medzi
krajinami českými a Slovenskom.