Zpravodaj výboru soc.-politického a zdravotnického
posl. Kapoun zdůraznil základní ustanovení
naší ústavy, že každý z našich
občanů má právo na práci podle
§ 26 a povinnost pracovati podle § 32. V době,
kdy náš pracující lid v továrnách,
na polích i v kancelářích se plně
zapojuje do plnění úkolů dvouletého
plánu a připravuje se na splnění úkolů
pětiletého plánu, jsou v našem národě
ještě lidé, kteří se vyhýbají
práci, spoléhají na bezpracné zisky
a kteří jsou asociálními zjevy našeho
života. Osoby, které v únorových akcích
byly zbaveny akčními výbory svého
zaměstnání, jsou toho dokladem, neboť
se povalují v lázních a letoviscích.
Proti těm je třeba zakročit. Náš
pracující lid volá po tom, aby bylo učiněno
takové opatření, které znemožní,
aby lidé, vyhýbající se práci,
nepracovali a sabotovali náš dvouletý pětiletý
plán a aby tak překáželi jeho úspěšnému
plnění. V době, kdy v soutěžích
a brigádách nám pracující lid
dokazuje svoji lásku k republice, kdy komunisté
dávají Československé republice 30
mil. hodin, vyhovujeme volání pracujícího
lidu a předkládáme Národnímu
shromáždění návrh zákona
o táborech nucené práce.
Jsme si vědomi po zkušenostech ze Sovětského
svazu, že v době, kdy budeme plnit prohlášení
ústav a půjdeme cestou k socialismu, bude se zostřovat
třídní boj a naši nepřátelé
budou se snažit, aby mařili a kazili naši cestu.
Proto dáváme našemu pracujícímu
lidu do rukou novou zbraň, zbraň zákona o
táborech nucené práce. Pokládáme
za svou povinnost, abychom nejenom zařadili do těchto
táborů lidi, kteří se vyhýbají
práci, ale abychom také odstranili hospodářskou
základnu, ze které vedou své útoky.
Proto v §§ 4 a 7 přijímáme ustanovení,
že je možné zbaviti takové osoby bytu,
živnostenského oprávnění, po
případě dosaditi na jejich majetkové
podstaty národní správu. § 7 dále
říká, že osoby, které jsou v
zaměstnaneckém poměru, nemají po dobu
zařazení do tábora práva, aby pobíraly
mzdu nebo jiné požitky.
Zákon má 12 paragrafů a vyčerpává
celou látku, týkající se táborů
nucené práce. K § 2 je jen třeba podotknout,
že pokud je tam stanoven věk od 18 do 60 let, nedotýká
se zákonných předpisů o mobilisaci
práce, pokud věkové sazby v těchto
předpisech byly nižší.
Naše ministerstvo vnitra, které připravuje
kázeňský a jednací řád
táborů nucené práce, a tříčlenné
komise krajských národních výborů,
do nichž je třeba především dát
zástupce dělnické třídy, jsou
nám zárukou, že zbraně, kterou dáváme
do rukou pracujícího lidu, bude spravedlivě,
ale tvrdě použito proti nepřátelům
našeho režimu.
Ústavně-právní výbor projednal
návrh tohoto zákona ve své schůzi
dne 20. října 1948 a jednomyslně jej schválil.
Jménem ústavně-právního výboru
doporučuji slavnému Národnímu shromáždění
přijetí návrhu zákona o táborech
nucené práce, jak je uveden v tisku 120. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K osnově je přihlášen jako řečník
posl. Vodička. Dávám mu slovo.
Posl. Vodička: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Právě projednávaný zákon o
pracovních táborech je jedním ze zákonů,
které budou s povděkem a plným souhlasem
přijaty každým poctivým československým
občanem. S uspokojením a velmi vděčně
jej přijmou ti, kteří v obou světových
válkách bojovali za svobodu svého lidu a
přinášeli pro ni nejtěžší
oběti. Nejširší pracující
masy si dávno přály, aby v naší
lidově demokratické republice bylo učiněno
opatření proti těm, kteří,
ačkoli se jim dávala a dává neustále
příležitost, nemohou najít správný
poměr ku práci a vyhýbají se účasti
na budování našeho státu, který
potřebuje každých pracovitých rukou
k tomu, aby byly napraveny nezměrné škody,
způsobené okupací.
Většina národa tuto povinnost ihned pochopila.
Proto po našem osvobození v roce 1945 ve chvílích,
kdy naše země nebyly ještě očištěny
od zbytků poražených nepřátel,
vrhá se lid nadšeně do práce, jde dobrovolně
pomáhat rolnictvu na žně a zachraňuje
tak nejcennější národní bohatství
- výživu.
Obětavost lidu neznala a nezná mezí. Od roku
1945 miliony a miliony dobrovolně odpracovaných
hodin byly darovány republice. Darovali je dělníci,
zaměstnanci, úředníci, vojáci
a příslušníci SNB. Darovali je ti, kteří
milují svou republiku, svůj stát. Přes
všechny těžkosti a potíže, přes
sabotování se strany reakce byl průběh
naší dvouletky velmi příznivý.
Její zakončení je takové, na jakém
se usneslo dělnictvo i ostatní pracující
masy. Dvouletka se zdárně končí k
28. říjnu a znamená položení
pevných základů k uskutečňování
pětiletého plánu, který bude při
oslavách 30. výročí osvobození
českého i slovenského národa dne 28.
října slavnostně vyhlášen.
V předních řadách těchto budovatelů
a pracovníků jsou také účastníci
prvého i druhého odboje: legionáři,
čeští rudoarmějci z let 1918 až
1920, českoslovenští domobranci z Italie, dobrovolci
z let 1918 až 1919, účastníci rumburského
odboje a kotorského povstání, a z druhé
světové války: zahraniční vojáci,
partyzáni, účastníci domácího
odboje a pražští barikádníci. Všichni
tito příslušníci řídili
se usnesením sjednocovacího sjezdu odbojových
organisací, který přijal za své heslo,
přijaté na sjezdu Osvobozených politických
vězňů: Prvý v boji a prvý v
budování. Kromě toho zavázal i všechny
členy sjednoceného Svazu bojovníků
za svobodu k tomu, že každý z nich musí
odpracovat do 28. října 30 hodin ve prospěch
republiky. Tohoto úkolu se členové Svazu
bojovníků za svobodu zhostili čestně
a poctivě splnili svou vlasteneckou povinnost. Máme
případ, že 62letý politický vězeň,
kladenský dělník J. Vilda, odpracoval od
22. června do 15. října 812 hodin. A takových
případů je dosti, nejsou ojedinělé.
Tyto skutečnosti svědčí o tom, že
ti, kdož za svobodu svého národa a lidu bojovali,
vědí, že skončením války
a uskutečněním svobody se neskončila
jejich úloha. Pochopili, že vybojovanou svobodu a
samostatný stát třeba v mírových
dobách zajistit politicky, hospodářsky i
vojensky, že čím hospodářsky
silnější stát, tím pevnější
je jeho postavení v mezinárodním světě,
že stát je silný a pevný jen tehdy,
když lid chápe jeho potřeby a poctivě,
věrně a svědomitě je plní.
Mezi tyto občanské povinnosti a ctnosti patří
i práce. Tak jako jednou z předních vlasteneckých
povinností bylo za okupace chopit se zbraně nebo
jinak proti nacistům bojovat je dnes po ukončení
války pravým vlastenectvím poctivě
pro svůj národ pracovat a poctivě svůj
samostatný stát budovat. To znamená, že
tak jako byly přinášeny těžké
a ve značné míře i krvavé oběti
v boji proti okupantům, je dnes třeba pro zajištění
svobody, pro zajištění samostatnosti a pro
hospodářsky rozvoj státu přinést
rovněž oběti. Nejsou těžké.
Je to přesné plnění pracovní
povinnosti, vykonávání dobře kvalifikované
práce, dochvilnost, nevynechávání
směn a nejlepší poměr k závodu
a k pracovnímu místu. To znamená dát
své schopnosti, nadání a znalosti ve prospěch
celku. Vždyť tím zajišťujeme stát,
ve kterém je odstraněno vykořisťování
člověka člověkem, stát, ve
kterém užitek z práce není již
vlastnictvím kapitalistů, jako byli Preisové,
Bartoňové, Beranové a pod. Doly, závody,
velkostatky a banky nepatří již těmto
vykořisťovatelům, ale lidu, celému národu,
všem obyvatelům naší lidově demokratické
republiky. Vždyť na práci, jen na práci
závisí blahobyt a existence národa, hospodářský
rozvoj, bezpečnost a šťastná budoucnost
našeho státu. Po únoru tohoto roku jsou získávány
ještě větší úspěchy
než dříve. Cesta k socialismu nemá již
takových překážek jako dosud a proto
je třeba odstraniti ještě vše, co buď
ztěžuje nebo poškozuje tento zdárný
vývoj kupředu.
Vředem na těle naší republiky jsou lidé
vyhýbající se práci, kteří
nechtějí žít životem spravedlivého
občana a živit se poctivou prací. K nim se
řadí spekulanti a šmelináři,
kteří poškozují naše zásobování
a výživu lidu. Do této skupiny patří
sabotéři a škůdci našeho budování
a hospodářského plánování.
Nejnebezpečnější skupinou jsou však
ti, kteří ohrožují výstavbu lidově
demokratického zřízení šeptandou,
vyvoláváním neklidu a jinou protistátní
činností, která je inspirována československou
reakcí a podporována reakcí zahraniční.
Proto vítáme tento zákon, který má
za úkol vymýtit z našeho státu všechny
nezdravé zjevy naši republiku poškozující,
vítáme zákon, kterým se má
dosáhnouti převýchovy těchto lidí
na řádné občany republiky.
Bojovníci za svobodu vítají tento zákon,
po kterém volali jako ostatní poctiví občané
státu, a slibují, že všemi silami budou
pomáhat k tomu, aby splnil své poslání.
Chceme, aby republika překonávala své těžkosti
bez obtíží, aby v nejkratší době
měla co možná největší úspěch
na cestě k socialismu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
soc.-politický a zdravotnický, posl. Kapounovi.
Zpravodaj posl. Kapoun: Vzdávám se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
ústavně-právní, posl. dr. Němcovi.
Zpravodaj posl. dr. Němec: V poslední větě
§u 10 mezi předložkou "v" a slovem
"rejstříku" vypadlo při tisku slovo
"soudním". Doporučuji proto, aby vládní
návrh zákona tisk 120 byl přijat s tou změnou,
že poslední věta §u 10 bude znít:
"Zařazení do táborů vyznačí
se poznámkou v soudním rejstříku trestů.".
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Jsou ještě nějaké návrhy oprav
nebo změn textových kromě opravy navržené
zpravodajem výboru ústavně-právního?
Zpravodaj posl. Kapoun: Nejsou.
Zpravodaj posl. dr. Němec: Nikoli.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 12 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 12 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, s uvedenou
opravou, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy,
výborové s opravou.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
soc.-politického a zdravotnického, otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím je také resoluce
přijata.
Tím je vyřízen 7. odstavec pořadu.
Budeme projednávati osmý odstavec pořadu,
jímž je
8. Zpráva výboru ústavno-právneho
k vládnemu návrhu zákona (tlač 112)
o štátnom občianstve osôb maďarskej
národnosti (tlač 113).
Zpravodajem je pan posl. dr. Haim; dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. dr. Haim: Slávne Národné
shromaždenie, panie a páni!
Otázka riešenia štátoobčianskeho
postavenia osôb maďarskej národnosti v Československej
republike, po známych politických zmenách
v Maďarsku, má také východiskové
hľadiská, aké nemohly byť dané
ako základ riešenia nikdy doteraz v pohnutej histórii
československo-maďarských vzťahov. Riešenie
tejto tzv. maďarskej otázky u nás, pričom
sa ona dotýkala najmä životných záujmov
slovenského národa, prešlo v dávnejšej
i nedávnej minulosti mnohými obmenami.
Dnešnými danosťami sú tie skutočnosti,
že aj po prevedení výmeny obyvateľstva
medzi Československou republikou a Maďarskom zostáva
v Československej republike dosť veľký
počet príslušníkov maďarskej národnosti.
Pritom náplň tejto skutočnosti dostáva
novú tvárnosť tým, že v Maďarsku
robotnícka trieda a pokrokové sily odstraňujú
hospodárske i politické základne maďarského
feudalizmu a buržoázie a tým likvidujú
aj revizionistické a imperialistické úmysly
proti Československej republike. So stanoviska nášho
štátu vychádzame zase pri riešení
tejto otázky s toho hľadiska, že je bezpodmienečne
potrebné posilniť mierový tábor ľudovodemokratických
národov na čele so Sovietskym sväzom, čomu
bude slúžiť aj úprimný vzťah
národov Československej republiky a národa
maďarského. Okrem tohto posilnenia mierového
frontu národov v strednej Europe má úprava
tejto otázky prispieť k rýchlejšej konsolidácii
pomerov na slovenskom južnom pohraničí.
Teraz mi dovoľte, panie a páni poslanci, aby som vás
oboznámil s historickou skutkovou podstatou tejto otázky.
Československá vláda po svojom programovom
vyhlásení zo dňa 5. apríla 1945, ktoré
je známe ako Košický vládny program,
zaujala stanovisko, že po skúsenostiach z minulosti
bude účelnejšie pre náš štát
i pre národy okolité, ak budeme budovať štáty
národné, ak si menšiny vymeníme a odstránime
tak sporné problémy, ktoré boly v minulosti
príčinou rozbrojov.
Dôvody pre tento postup našej vlády sú
známe. V pamäti nás všetkých sú
ešte ťažké krivdy dávnejšej
i blízkej minulosti, napáchané na našom
slovenskom ľude feudálnym Maďarskom. Brutálne
odnárodňovanie, sociálne vykorisťovanie,
potlačovanie národnej kultúry atď. -
to sú všetko míľniky na ceste národnej
kalvárie Slovákov v minulosti. Po prvej svetovej
vojne, keď maďarská menšina mala u nás
demokratické občianske a politické práva,
dokonca väčšie ako pracujúci ľud
v samom Maďarsku, stala sa táto menšina opätovne
predmetom intríg a špekulácií proti
nezávislosti nášho štátu, stala
sa nástrojom horthyovskej fašistickej politiky, nástrojom
v rukách Hitlera a Mussoliniho. Bola nakoniec zneužitá
v boji proti demokratickému zriadeniu československému,
zneužitá pri rozbíjaní Československej
republiky. Zaiste nie všetci príslušníci
maďarskej národnosti v Československej republike
sa takto zachovali.
Naopak vieme, koľko statočných komunistov a
antifašistov bolo v radoch maďarského obyvateľstva
na Slovensku, koľko spoločných zápasov
svádzal slovenský a maďarský pracujúci
ľud pred touto vojnou.
Objektívny zástoj tejto menšiny však,
resp. skupín a tried, ktoré maly v nej rozhodujúcu
pozíciu, bol taký, že vytváral stále
nebezpečenstvo pre našu štátnu slobodu
a nezávislosť. Utrpenia, ktoré museli prekonávať
desaťtisíce Slovákov a Čechov po 2.
novembri 1938, po okupovaní našich krajov horthyovským
Maďarskom, sú tiež dobre známe. Za druhej
svetovej vojny bolo Maďarsko Hitlerovým spojencom
a jeho vojenské sily i na Slovensku bojovaly proti našim
partizánskym jednotkám a vlastencom.
Keď teda po skončení druhej svetovej vojny
na základe týchto skúseností sostavovali
sme svoj štátny program, pochopiteľne sme sa
snažili o takú úpravu pomerov, aby sme boli
bez menšín a vybudovali tak svoj národný
domov. O takéto riešenie usilovali sme sa tým
viac, že nám ležal na srdci aj osud slovenskej
menšiny v Maďarsku a nemohli sme ostať hluchými
k jej volaniu po návrate do našej republiky. Preto
naše štátne a národné orgány
hľadaly cestou výmeny a presídlenia obyvateľstva
také riešenie, aby všetci Slováci a Česi
mohli sa navrátiť do nášho štátu
a menšina maďarská, aby doma vo svojom národnom
štáte maďarskom riešila svoj budúci
osud.
Toto naše stanovisko bolo správne. Pri tej nedôvere,
ktorá bola postupom maďarských feudálov
a kapitalistov oproti slovenskému ľudu v minulosti
vypestovaná a hlboko zakorenená, pri známych
historických skúsenostiach bolo správne,
ak sme chceli výmenou a presídlením obyvateľstva
raz navždy tento problém vyriešiť a tak
postaviť i pevnejší základ pre dobrý
pomer Československa a Maďarska. Treba povedať,
že od začiatku sme počítali s tým,
že je pre náš štát užitočné
a potrebné hľadať dobré susedské
a priateľské styky s Maďarskom, a že i naše
stanovisko k riešeniu menšinových otázok
k tomuto smerovalo. Počítali sme, pravda, aj s tým,
že ak naše úsilie o úplnú výmenu
a presídlenie obyvateľstva sa nepodarí, budeme
musieť nanovo upraviť celú otázku podľa
demokratických zásad nášho štátu.
I keď výsledky výmeny a presídľovania,
ako som už skôr spomenul, napriek všetkým
objektívnym a politickým ťažkostiam sú
slušné, je každému z nás jasné,
že problém definitívne vyriešený
nie je. Musíme preto počítať s tým,
že značný počet obyvateľstva maďarskej
národnosti na území nášho štátu
zostáva a zostane. Z tejto prostej skutočnosti je
potrebné vyvodiť príslušné závery.