Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 3 články, 11 paragrafy, nadpisy
článků, nadpisem zákona a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci výboru
soc.-politického a zdravotnického, otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
To je většina. Resoluce je přijata.
Tím je vyřízen 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého odstavce pořadu, jímž
je
4. Zpráva výborů zemědělského
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 97) o zestátnění ústavů
zemědělského a lesnického výzkumnictví
a o jejich organisaci a správě (tisk 116).
Zpravodajem za výbor zemědělský je
posl. inž. Baráček; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. inž. Baráček: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Zemědělský výbor ve schůzi
dne 15. října 1948 pojednal o vládním
návrhu zákona o zestátnění
ústavů zemědělských a lesnických
a o jejich organisaci a správě. Tento vládní
návrh zákona má dvojí význam:
organisační a theoretický. Organisační
význam zákona záleží v dosavadní
organisaci zemědělského výzkumnictví,
která doposud postrádá jednotného
a pevného legálního základu. Státní
výzkumné ústavy zemědělské
a lesnické byly v historických zemích zřizovány
sekundárními právními normami a na
Slovensku doposud různá normativní opatření
pocházejí ještě z doby bývalého
uherského státu.
S hlediska odborného jeví nám výzkumné
ústavy jako celek trojí kolej, poněvadž
se skládají z ústavů, stanic a pokusných
statků státních, z ústavů,
stanic a pokusných statků lidové správy,
to jest zemského národního výboru
v Brně v zemi Moravskoslezské, a konečně
z ústavů korporačních v Čechách,
spravovaných Jednotným svazem českých
zemědělců.
Vládní návrh zákona staví výzkumné
ústavy na právní podklad a odstraní
uvedenou trojí kolej, což má dvojí význam:
1. S hlediska produktivity práce bude umožněno
plné využití sil jejich přesunem. Vědečtí
pracovníci budou mít daleko širší
pole působnosti a bude jim dán plný rozmach
a uplatnění. Vědecká služba národu
v jeho úsilí plánovité výstavby
bude takto daleko lépe organisována. Bude odstraněno
nebezpečí duplicity vědeckých směrů
a bude tak umožněno nejširší zapojení
vědeckých ústavů do celkového
plánování v Československé
republice.
Odstranění trojí koleje prospěje i
výzkumným ústavům samým, neboť
po jejich soustředění pod správou
ministerstva zemědělství zjednoduší
se a tím i zlevní administrativa a takto získaných
prostředků může být znovu použito
k účelům výzkumnickým, to jest
k vědecké prácí.
2. Význam theoretický. Zde je dán vládním
návrhem zákona předpoklad k vytvoření
nové generální linie pro vědeckou
práci v uvedených ústavech. Velmi mnoho odvětví
naší vědy, a u zemědělských
ústavů na příkl. biologická
věda, která je základem agronomie, postrádá
stále dynamiky a je odloučena od praxe tím,
že stále ulpívá na starých idealistických
theoriích a formách západních vědeckých
kapacit. Tím stále přešlapuje na jednom
místě a dává nám velmi málo
důležitých a pronikavých změn
pro naši zemědělskou praxi.
Totéž je možno uvésti u vědeckých
pracovníků zemědělské ekonomie.
Naše nové formy výrobní, založené
na rozvoji družstevního hnutí, budou velmi
důležitým faktorem při provádění
a plnění pětiletého plánu.
Tyto nové formy výrobní postrádají
dodnes vědeckého zájmu našich zemědělských
ekonomů a bude nyní na nich, aby dohnaly, co bylo
zde zameškáno.
Naše vesnice čekají na splnění
tohoto úkolu, široké masy rolníků
jsou daleko vpředu a ekonomové jen stárnou
se stárnoucími methodami. Mnozí naši
vědečtí pracovníci jsou dodnes plně
sžiti s buržoasním chápáním
vědy a ve své práci vědecké
vůbec nevidí nové formy života, rostoucí
u nás od roku 1945.
Návrh zákona o našem zemědělském
výzkumnictví vytváří plný
předpoklad k tomu, aby výzkumníci pochopili,
že materialistická theorie nazírání
netýká se jen politického života, nýbrž
celého života, t. j. také celého národa
a samozřejmě i života a práce vědecké.
Tento zákon zaručuje, že naši vědečtí
pracovníci odstraní idealistické theorie
ze své práce, plně vyvětrají
své uzavřené laboratoře a spojí
svou práci se širokou zemědělskou prací,
vytvoří vědu novou, tvořivou, pevně
svázanou s potřebami našeho pětiletého
plánu v zemědělství. Toho zárukou,
podloženou tímto zákonem, jest naše ministerstvo
zemědělství. K tomuto účelu
je nutné rozšířiti vědecké
kádry výzkumných ústavů, vybaviti
je novými a pokrokovými theoriemi vědeckého
nazírání již na vysokých školách,
umožniti jim úzkou spolupráci s výzkumnými
ústavy zemědělskými v Sovětském
svazu, aby se praxe s vědou prolínala, sžila,
a ne aby věda byla neživá.
Z uvedených důvodů doporučuji slavné
sněmovně jménem zemědělského
výboru vládní návrh zákona
o zestátnění ústavů zemědělského
a lesnického výzkumnictví a o jejich organisaci
a správě ke schválení. (Souhlas.)
Predseda (zvoní): Zpravodajem rozpočtového
výboru je p. posl. Babej. Dávám mu
slovo.
Zpravodajca posl. Babej: Slávne Národné
shromaždenie, panie a pánovia!
Pôdohospodársky a rozpočtový výbor
prerokoval osnovu zákona a zoštátnení
ústavov poľnohospodárskeho a lesníckeho
výskumníctva a o ich organizácii a správe
(tlač 97) a predkladá túto Národnému
shromaždeniu.
Vládny návrh postaví všetky ústavy
a ich pomocné stanice výskumné pod jednotný
režim štátu, a to poštátnením
doterajších neštátnych ústavov
poľnohospodárskeho a lesníckeho výskumníctva
a ich zaradením do pôsobnosti vrchnostenskej právomoci
Ministerstva pôdohospodárstva. Súčasne
vytvára pre túto základ na zriaďovanie
potrebných ústavov poľnohospodárskeho
výskumníctva podľa plánu štátnej
poľnohospodárskej správy.
Navrhovanou úpravou je teda daný základ pre
jednotnosť vo vedení, plánovaní a správe
poľnohospodárskeho výskumníctva a tým
pre jeho nevídaný rozvoj, ktorého výsledky
slúžia nielen našim malým a stredným
roľníkom, družstvám a štátnym
majetkom, ale v konečných dôsledkoch všetkému
pracujúcemu ľudu republiky.
Za poľnohospodárske a lesnícke výskumné
ústavy podľa tohto zákona sa považujú
zvláštne zariadenia, slúžiace prevažne
poľnohospodárskemu a lesníckemu výskumníctvu,
t. j. vedeckému bádaniu, skúšaniu, pokusníctvu
a upotrebeniu vedeckých poznatkov vo všetkých
odboroch poľnohospodárstva a lesníctva.
Skutočnosť je tá, že dnešné
pôdohospodárske výskumníctvo je roztrieštené,
je riadené nejednotne, ale vždy svojím vydržovateľom,
či už je to štát, zem, korporácia,
alebo súkromník. Takáto skutočnosť
vo výskumníctve je dnes na závadu a je treba
jednotnosti, aby sme tak mohli splniť svoje úlohy
pri dnešnom plánovanom hospodárstve, ktoré
má usmerňovať poľnohospodársku
výrobu a do širokej poľnohospodárskej
práce uviesť všetky poznatky bádateľskej
práce v prospech národných potrieb a tak
zaručovať najlepšie a najpevnejšie výsledky.
Účelom predmetného vládneho návrhu
je zaistiť túto jednotnosť na poli pôdohospodárskeho
výskumníctva, ktoré za daných pomerov
vykazuje po stránke legislatívnej značnú
roztrieštenosť, nielen v otázkach zakladania
výskumných centier a výkonu vedeckej výskumníckej
činnosti, ale aj v otázkach vlastníckych.
Kým v zemiach českých máme podľa
dnešného právneho stavu okrem štátnych
výskumných pôdohospodárskych ústavov
aj súkromné ústavy, a to ústavy. Jednotného
sväzu českých roľníkov, je stav
v zemi Moravskosliezskej ten, že okrem niekoľkých
štátnych ústavov dominujú ústavy
zemské. Na Slovensku chyba jednotný, normatívny
podklad pre zriadenie týchto ústavov, hoci jestvujúce
ústavy sú výlučne ústavmi štátu.
Dnes máme v zemi Českej 47 štátnych
výskumných ústavov, staníc poľnohospodárskych
a pôdnych skúšobní, štátnych
pokusných statkov 21. Na Slovensku výskumných
ústav, poľnohospodárskych staníc a ovocných
škôl 10, ústavy produkcie živočišnej
4, výskumné ústavy a stanice lesnícke
2, výskumné stanice, ústavy produkcie rastlinnej
12 a jedna výskumná stanica mliekárska. Zemských
výskumných ústavov v zemi Moravskosliezskej
pre výrobu rastlinnú je 20, zemských pokusných
statkov v zemi Moravskosliezskej 17; ústavy Jednotného
sväzu českých roľníkov 2 a prichádza
ešte k zmenám, pokiaľ štát získava
podľa konfiškačných noriem ďalšie.
Pokiaľ ide o financie podľa osnovy, za majetok zeme
Moravskosliezskej a Jednotného sväzu českých
roľníkov sa neplatí. Pokiaľ ide o majetok
ústavu, patriaceho súkromným korporáciám
a iným právnickým osobám, resp. za
ústavy, ktoré budú vyňaté z
majetkovej podstaty národných podnikov a tak prevedené
do správy Ministerstva pôdohospodárstva, bude
štát zaťažený len nákladom,
ktorého si vyžiada úrokovanie, umorovanie dlhopisov
Fondu národného hospodárstva a na tom sa
dohodnú minister pôdohospodárstva s ministrom
financií.
Prevzatím prevádzky ústavov zemských
a Jednotného sväzu českých roľníkov
nevzniknú zvláštne náklady, lebo ich
prevádzkové schodky, investičné náklady
hradil dosiaľ štát.
U zemských ústavov poľnohospodárskeho
výskumníctva v zemi Moravskosliezskej podľa
rozpočtu na rok 1948 činia osobné výdavky
19,239.000 Kčs, vecné výdavky 17,476.000
Kčs, stavebné investície 6,805.000 Kčs,
spolu 43,520.000 Kčs, príjmy 6,993.800 Kčs.
U moravskosliezskych pokusných statkov a podnikov činia
podľa rozpočtu na rok 1948 osobné výdavky
13,654.000 Kčs, vecné výdavky bez odpisov
13,195.000 Kčs, stavebné investície 16,940.000
Kčs, spolu 43,789.000 Kčs. Príjmy 24,899.000
Kčs.
Pokiaľ ide o ústavy Jednotného sväzu českých
roľníkov, vyžiada si ich prevádzka podľa
rozpočtu na rok 1948 tieto výdavky: osobné
4,874.000 Kčs, vecné 2,421.000 Kčs, investičné
781.000 Kčs, spolu 8,076.000 Kčs. Príjmy
sú preliminované čiastkou 2,430.000 Kčs.
Spolu výdavky činia 95,520.000 Kčs, príjmy
36,322.800 Kčs, potrebné uhradiť 59,187.200
Kčs.
Ministerstvo pôdohospodárstva navrhlo preto, aby
príslušné, shora uvedeným obnosom odpovedajúce
čiastky boly zaradené do rozpočtu Ministerstva
pôdohospodárstva, kap. 12, titul 4, § 5, pre
poľnohospodárske výskumníctvo, načo
je rozpočítaná položka pre zeme české
56,360.000 Kčs, pre Slovensko 17,520.000 Kčs, spolu
73,862.000 Kčs. Zoštátnenie sa nevzťahuje
samozrejme na výskumníctva, ktoré sú
teraz štátne, a na majetkové podstaty, ktoré
patria štátu (ako napríklad majetok národných
podnikov).
Zoštátnenie týka sa všetkých zariadení
slúžiacich dnes prevažne účelom
poľnohospodárskeho výskumníctva. Nespadajú
sem prípady, kde roľník v rámci svojho
závodu vyvíja pokusnícku, prípadne
výskumnícku činnosť.
Skutočnosť nás presvedčila, že
doterajšia trojaká správna koľaj bola
len na závadu, a preto táto osnova zákona
umožní výskumníctvu jednotnú
správu, ktorej bude daná možnosť dosiahnuť
lepších výsledkov.
Navrhujem, aby Národné shromaždenie prijalo
túto osnovu tak, ako ju doporučuje pôdohospodársky
a rozpočtový výbor.
Předseda: K této věci je přihlášen
řečník, zahájím proto rozpravu.
Řečníkem je posl. Růzha. Uděluji
mu slovo.
Posl. Růzha: Paní předsedkyně,
paní a pánové!
Vládním návrhem zákona o zestátnění
ústavů zemědělského a lesnického
výzkumnictví a o jejich organisaci a správě
řeší se úkol, který si uložilo
ministerstvo zemědělství ve dvouletém
hospodářském plánu.
Je nemožné, aby v době plánovaného
hospodářství zůstalo zemědělské
a lesnické výzkumnictví roztříštěno,
jak je tomu až dosud. Tuto okolnost si musíme zdůraznit
zvláště dnes, v době projednávání
pětiletky, neboť právě tento plán
klade zemědělství a lesnictví veliké
úkoly, které budou muset být řešeny
za intensivní podpory a spolupráce zemědělského
a lesnického výzkumnictví.
Ve výkladu, jímž uváděl pan předseda
vlády Národnímu shromáždění
pětiletý plán, bylo řečeno,
že je nutno ve veřejné správě
šetřit. I touto osnovou se dosáhne úspor.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová- Spurná.)
Provozní schodky a investice hradil ústavům
zemským i Jednotného svazu českých
zemědělců až dosud stát. To znamená,
že prakticky nevzniknou uzákoněním osnovy
státu v podstatě žádné nové
zvláštní výlohy. Za majetek země
Moravskoslezské a Jednotného svazu českých
zemědělců se náhrady podle osnovy
proplácet nebudou. Státu vzniknou pouze výlohy,
které si vyžádá úrokování
a umořování náhradových dluhopisů
Fondu znárodněného hospodářství
za majetek patřící soukromým korporacím
a právnickým osobám. Můžeme říci,
že naopak, pokud se týče finančního
dosahu osnovy, zestátněním odpadnou výlohy,
kterých si vyžádalo udržování
zvláštní správy jak u zemského
národního výboru v Brně, tak u Jednotného
svazu českých zemědělců v Praze,
kterýchžto úspor se může mnohem
účelněji využíti na poli výzkumnictví
samého.
Ustanoveným § 7 této osnovy se řeší
otázka převzetí zaměstnanců
zestátněných ústavů. Ti budou
převzati a platově zařazeni podle předpisů
o zaměstnancích státních. I když
je přirozené, že stát nebude moci převzíti
závazky, vyplývající ze služebních
smluv a zaručující některým
zaměstnancům nepřiměřeně
vysoké platy a jiné výhody, což konečně
řeší odst. 3 § 6 osnovy, jistě
nedojde k tomu, aby byli zaměstnanci citelně
poškozeni, a vláda se vynasnaží náležitě
upravit tyto platy až do doby, než dojde k definitivní
úpravě platů zaměstnanců těchto
ústavů. Jde totiž o velmi důležitou
vědeckou a výzkumnickou práci, zabezpečující
rozvoj našeho zemědělství a lesnictví,
a zvlášť pronikavé poškození
zaměstnanců by mohlo míti vliv na jejich
iniciativu, která nemůže být za žádných
okolností jakýmkoliv způsobem podlamována
už proto, že je předpokladem prosperity našeho
zemědělského a lesního hospodářství.
Osnovou dostává se našemu zemědělskému
a lesnickému výzkumnictví pevného
základu, který je nezbytný v plánovitě
řízeném hospodářství.
Osnova dále dává nejlepší předpoklad
pro účelnou reorganisaci a racionalisaci vědecké
a výzkumnické práce; zestátněním
umožní úzce spolupracovat s výzkumnictvím
ostatních slovanských států a států
lidové demokracie. Opatřením tohoto zákona
přispějeme k dosažení hlavního
úkolu pětiletky, to je k zajištění
dokonalé výživy obyvatelstva. Konečně
zestátněním zemědělského
a lesnického výzkumnictví a jednotnou správou
budeme moci co nejrychleji, nejúspěšněji
a také nejhospodárněji dostáti všem
potřebám těch, kteří budou
výzkum potřebovat.
Z těchto důvodů budou poslanci čs.
strany socialistické hlasovat pro tento zákon. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Ke slovu není už nikdo přihlášen,
rozprava jest ukončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
zemědělský, posl. inž. Baráčkovi.
Zpravodaj posl. inž. Baráček: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
rozpočtový, posl. Babejovi.