Proto s tímto zákonem o nových okrskových
porodních asistentkách, které mají
být začleněny na okresní a oblastní,
v budoucnosti i obvodní zdravotnická střediska
a ústavy národního zdraví jako nezbytná
jejich součást, je nutně spojena i novelisace
zákona o pomocné praxi porodnické na podkladě
nových poměrů a zkušeností, vytvořených
v dosavadním zákoně o organisaci veřejné
služby zdravotnické a zejména národního
pojištění. Bylo by jistě ideální,
kdyby každá žena rodička mohla jít
slehnout do odborného ústavu, vybaveného
vším, čeho dnešní zdravotnická
péče vyžaduje. Ale tento ideální
stav je ještě velmi vzdálený, když
víme, kolik nemocnic vůbec dosud má odborně
vybavená porodnická oddělení pro porody
pathologické čili nenormální, nemluvě
o možnosti obstarat aspoň větší
část porodů normálních. Útulky
pro matky a kojence jsou dosud pouze nepatrnými oasami
na širém poli zdravotnické péče
a populační politiky.
Naproti tomu vysoká kojenecká úmrtnost, která
je nejstinnější stránkou naší
populační politiky, tkví právě
v nedostatcích řádné zdravotní
péče praenatální a poporodní.
Je sice pravda, že se na normální porod nedíváme
jako na nemoc ve směru pathologickém, nýbrž
pouze jako na pochod ryze přirozený čili
fysiologický. Avšak i normální porod
má ve svých důsledcích a dnešních
sociálních poměrech velikou řadu nebezpečí,
takže jistě bude snahou nás všech, abychom
ústavní porodnictví co nejvíce rozšiřovali
a zdokonalovali. Víme však, že dnešní
nemocnice se svými smíšenými odděleními
nám prozatím dávají daleko větší
nebezpečí infekce a menší záruky
bezpečnosti pro normální porod než namnoze
odborná pomoc v domácnosti. Proto musíme
ještě na dlouhou dobu počítat nejen
s lékaři, nýbrž především
s poradnami a porodními asistentkami jako důležitým
a možno říci rozhodujícím činitelem
nejen při pomoci za porodu, nýbrž i při
péči poradenské, zdravotnické i sociální
před porodem a zejména po porodu, pokud se týče
matek a kojenců. Je samozřejmé, že nám
záleží na tom, aby tato činnost byla
organicky zapojena do veřejné zdravotnické
péče pod řídícím dozorem
odpovědného lékaře, vedoucího
Ústavu národního zdraví, a aby mu
byly po ruce veškeré výhody a potřebná
zařízení, jimiž chceme také zdravotnická
střediska vybavit.
Stejně tak i osoby, které budou pověřeny
touto důležitou zdravotnickou prací a jimž
je svěřován do rukou osud lidských
životů a budoucích pokolení, v tomto
případě dva lidské životy najednou,
t. j. matky a dítěte, musí být přiměřeně
dnešním požadavkům a vývoji vědy
připraveny a vzdělány. Tento vývoj
vidíme u všech našich pracovních odvětví,
že totiž klademe na důležité funkce
zvýšené požadavky odborných znalostí
a mravní a osobní odpovědnosti. Myslím,
že v tomto směru u porodních asistentek nebude
žádné hledisko dosti přísné,
i když na druhé straně víme, že
máme těchto osob velký nedostatek. Pamatujeme,
kolik nejen fušerství, nýbrž i zločinů
proti lidskému zdraví a životu se nám
skrývá právě v tomto oboru a že
celá otázka t. zv. potratářství
a otázka §§ 144 a 148 je ruku v ruce spojena
s mravní a odbornou kvalitou této kategorie zdravotnického
personálu.
Na druhé straně jsme si vědomi i toho, že
musíme v zájmu uvarování se velkých
škod rychle pokračovat, abychom aspoň na nejbolavějších
místech dosáhli rychle obsazení prázdných
okrsků a pokud možno pro všechny ženy co
nejdříve plného zabezpečení
odbornou porodnickou pomocí. Nové školení
porodních asistentek jako speciálních odvětví
v nynějším jednotném školském
plánu bude nám postupně dosazovat do zdravotnického
plánu asi 450 nových porodních asistentek,
takže lze teprve asi za 10 let počítat s takovým
počtem, t. j. přes 3.000, jaký bychom si
přáli. Věříme, že toto
už budou vzdělané porodní asistentky,
jak si je v naší zdravotnické a populační
politice představujeme. Proto musíme pro přechodnou
dobu počítat i s nynějšími porodními
asistentkami a pokud to bude možné všechny zařadit
do tohoto jednotného plánu. Z toho důvodu
byl soc.-politickým a zdravotnickým výborem
zvýšen věkový požadavek až
do 45 let se zřetelem na stáří nynějších
porodních asistentek.
V důsledku zákona o národním pojištění
bude mít během 2 let více než 90 % osob
nárok na dávky a ošetření při
porodu z titulu tohoto pojištění. Bylo proto
naším zájmem, abychom nejenom všechny
okrskové porodní asistentky, nýbrž i
všechny dosavadní asistentky porodní vůbec,
tak jako u lékařů a zubních techniků,
povinně začlenili do tohoto národního
pojištění a tím do našeho socialisačního
zdravotnického plánu. Právě toto soc.-politický
a zdravotnický výbor výrazně doplnil
v příslušných paragrafech a odstavcích,
věren své tendenci socialisační a
plánovací ve všech předcházejících
zdravotnických zákonech.
Ukládáme-li zdravotnickému personálu
bez rozdílu a tedy i porodním asistentkám
stále nové a větší povinnosti,
je naší samozřejmou a socialistickou povinností,
abychom se postarali o jejich existenční zabezpečení
a umožnili jim co možná hladký výkon
jejich těžkého povolání. Je pravda
a měl jsem příležitost v této
sněmovně již vícekráte o tom
mluvit, že všechny otázky týkající
se národního zdraví bývají
v naší veřejnosti podceňovány
a odsunovány na poslední místo, pokud kdo
sám nebo ve svém okolí nemusí nebo
nemá s tím co dělat.
Tak je to i s úkoly porodních asistentek. Známe
dnešní potíže ubytovací u všech
vrstev obyvatelstva. Ale také dobře víme,
že veliká část našich dnešních
zdravotnických nedostatků, obvody a okresy neobsazené
lékařským a zdravotnickým personálem,
skřípající kola v našem ústavnictví,
mají podklad v tom, že neseženeme pro náš
zdravotnický personál byty, resp. že nenajdeme
u povolaných činitelů dostatek porozumění,
aby přednostně vycházeli v tomto směru
vstříc lidem, kteří mají dobrou
vůli a odhodlání jím sloužit
na poli veřejného zdravotnictví.
Ve svém novém povolání mám
každodenně ohromnou příležitost
vidět, jak netečnost a nedostatek pozornosti, abychom
mohli ubytovat lékaře a nemocniční
personál, nám brání, aby naši
nemocní v ústavech a nemocnicích měli
o sebe postaráno, tak jak to vyžaduje dnešní
úroveň zdravotnictví a jak to vyžadují
dnešní nemocní sami.
Naopak musíme zabírat lůžka nemocných
pro personál; na druhé straně rozšiřovaná
oddělení nemocenská a nemocniční
a zvýšený počet lůžek, po
kterém tolik voláme, urgujeme a tolik kritisujeme,
nemůže vejít v činnost, protože
nemáme kde umístit pro ně ošetřující
personál.
Myslím, že už by bylo na čase, aby orgány
lidově demokratické správy dostaly výhradní
a dirigující právo v bytové politice
jen podle veřejných zájmů a prospěchu,
aby tak byly z bytového hospodářství
vyloučeny všechny dílčí sobecké
zájmy a zásahy jednotlivých hospodářských
a veřejných sektorů, které ruší
a brání jednotnému přehledu a celkovému
plánování.
Každý lékař, ať v nemocnici nebo
na nejzastrčenějším venkovském
obvodě, každá sestra zdravotní nebo
sociální pracovnice, každá porodní
asistentka, má-li dobře a svědomitě
vykonávat svůj úkol, musí mít
postaráno o to, aby měla kde bydlet. Ocenění
a hodnocení důležité zdravotnické
práce pro zdraví národa a tím i pro
národní hospodářství a pracovní
schopnost lidu musí býti zřejmé nejenom
v přednáškách a propagačních
článcích, děkovných projevech
a diplomech, nýbrž i prakticky. Potřebujeme,
aby se projevovalo každodenní spoluprací všech
občanů a hlavně veřejných orgánů,
které by měly nejenom zájem, nýbrž
i úkol tuto těžkou službu ulehčovat.
Sem patří i poskytnutí nutného vozidla
a všech jiných prostředků pro pokud
možná rychlé dosažení zdravotnické
a v tomto případě porodnické pomoci
i v dnešní době nedokonalého technického
vybavení. Snad se brzy dočkáme toho, že
každé zdravotnické středisko bude mít
pro podobné případy vozidlo, a samozřejmě
i telefon ve dne v noci k disposici.
Víme však, že dnes jsou poměry jiné,
a že nedostatek vozidel pro obvodní a okresní
lékaře je jednou z největších
brzd zdravotnické péče na venkově
a včasné pomoci, převozu nemocných
a ovšem i pomoci porodnické.
Víme, co znamená zejména zde chyba v prodlení.
Proto soc.-politický a zdravotnický výbor
rovněž výrazně uložil v §
6 místním výborům starat se o vozidla
v podobných případech a připojil zvláštní
resoluci ministerstvu vnitra, aby místní stanice
SNB, které zatím jediné disponují
celodenním a celonočním telefonním
provozem a stykem, vycházely ochotně a urychleně
porodním asistentkám, stejně jako lékařům
vstříc v zájmu jejich služby nemocným
při každém nutném případě.
Mohl bych ještě uvést celou řadu rekriminací
i současných smutných obrázků
a statistik, kolik škod bylo napácháno dosavadní
bezplánovitostí, špatnou distribucí,
nedostatečným dohledem, zejména v oboru porodnické
péče a jejího personálu. Avšak
dnešní doba nás zaměřuje pro
budoucnost, a proto bude účelnější,
když se budeme ze všech sil starat o to, abychom nadplány
ve výchově zvyšovali i proti dosavadním
propočtům a předpokladům počet
nových, odborně školených a mravně
uvědomělých porodních asistentek,
stejně jako ostatního zdravotnického personálu,
abychom v době co možná nejkratší
se dočkali zákona o veřejné zdravotní
péči a do něho organicky začlenili
všechny jeho dosavadní dílčí
úseky a hlavně aby nám zvýšená
produktivita na poli hospodářském přinesla
předpoklady pro vybudování materielních
podmínek pro tuto zdravotnickou práci v době
co možná nejbližší. S tímto
předpokladem jest i tento zdravotnický úsekový
a prozatimní zákon vlastně součástí
našeho pětiletého plánování
v oboru zdravotní a sociální péče,
a jistě si všichni přejeme, abychom ve chvíli,
kdy budeme moci ve větší míře
přikročit k budování ústavů
národního zdraví, nemocníc a zdravotnických
středisek, už měli po ruce dostatek personálu,
který práci v nich bude vykonávat.
Jménem sociálně-politického a zdravotnického
výboru doporučuji slavné sněmovně,
aby tento zákon se změnami, jak je tento výbor
a ve shodě s ním i výbor ústavně-právní
přijaly, schválila včetně navržené
resoluce. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Zpravodajem za výbor
ústavně-právní je posl. dr. Pátková;
dávám jí slovo.
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Paní
a pánové!
Výbor ústavně-právní projednal
ve své schůzi vládní návrh
zákona tisk 96 o okrskových porodních asistentkách
a o úpravě oprávnění k výkonu
pomocné praxe porodnické. Přitom se ztotožnil
se všemi změnami návrhu, které byly
předloženy a učiněny výborem
sociálně-politickým a zdravotnickým.
Poněvadž referent tohoto výboru vyčerpávajícím
způsobem pojednal o tomto vládním návrhu
a také jako odborník na slovo vzatý doporučil
slavné sněmovně jeho přijetí,
omezuji se pouze na to, abych také jménem ústavně-právního
výboru doporučila slavnému plenu sněmovny,
aby přijalo tento návrh zákona se změnami
i s resolucí. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
je přihlášen řečník, zahájím
proto rozpravu.
Řečníkem je posl. Vodáček.
Dávám mu slovo.
Posl. Vodáček: Paní a pánové!
Zákon o okrskových porodních asistentkách
a o úpravě oprávnění k výkonu
pomocné praxe porodnické, který poslanecká
sněmovna dnes schválí, značí
opět cenný přínos v serii zdravotnických
zákonů, daných československým
parlamentem od květnového údobí r.
1945 ve prospěch celého národa a jeho fysického
zdraví. I když není řešením
konečným a ideálním, přece
přináší mnoho dobrých prvků
v zákonné péči o zdraví občanstva,
v tomto případě o zdraví nastávajících
matek a těch nejmenších, ba ještě
nezrozených.
Vyplňuje značnou mezeru, která nám
zela v různých částech státu,
a to obvykle v místech nejchudších. Můžeme
jej tudíž směle nazvat zákonem hluboce
sociálním v pravém slova smyslu. Dává
možnost, aby preventivní zdravotní péče
o každou jednotlivou matku, o každého kojence
a nemluvně byla takřka povinně řízena
státem, prostřednictvím státně
zkoušených a zdravotně odborně vyškolených
pomocnic. Tím, že rozdělujeme celé státní
území na okrsky, v nichž v budoucnu mají
působit porodní asistentky nejen, jako dosud v živnostenském
poměru, ale jako opravdové zdravotní úřední
orgány státem honorované, které ve
svém zdravotním obvodu mají působiti
jako spolupracovnice lékařů, přibližujeme
se zdatně kupředu za cílem, jímž
je snížení kojenecké úmrtnosti
na nejnižší možnou míru.
Proto také bude tento zákon právem uvítán
všemi, komu záleží na zdravém dítěti,
na vzrůstu populace národa. Je ovšem naším
ideálem ten stav, aby v budoucnu bylo možno vybudovat
při všech nemocnicích, a těch stále
ještě nemáme dostatečný počet,
samostatná porodnicko-gynaekologická oddělení,
vedená odbornými lékaři a dokonale
vycvičenými odbornými pomocnými silami,
kam by bylo možno soustřediti rodičky a kde
by jim i kojencům bylo možno poskytnouti ideální
ošetření v době těsně
prenatální a postnatální. Bohužel
k tomuto stavu, ač máme k němu již více
náběhů, se nedostaneme ani v době
první zdravotnické pětiletky, a bude splněn
jistě až v několika pětiletkách
dalších. Do té doby se musíme spokojit
aspoň s tímto stavem, abychom každému
vytyčenému porodnickému okrsku dali asistentku,
která by prošla nejpečlivějším
ústavním školením. Nebudou tudíž
v budoucnosti obsazována jen ta místa, která
se - s obchodního hlediska - stala dík husté
lidnatosti jakýmsi magnetem, ale bude nyní v prvé
řadě pamatováno na to, aby dokonale školené
porodní pomocnice obsadily i ty kraje, kde lidské
příbytky jsou daleko roztroušeny od sebe, jako
je tomu příkladně na Valašsku, ve slovenské
hornatině, v Podkrkonoší, na Českomoravské
vysočině i v Pošumaví.
Bude ovšem nutno v prvé řadě dirigovat
tyto zdravotnické pomocnice tam, aby byly připraveny
ku pomoci tisícům sociálně chudých
matek v těchto zdravých sice, ale chudých
a řídce obydlených krajích. Tím
tedy, že budeme mít nový stav řádně
placených zdravotnických pomocnic, dosáhneme
i toho, že - jak zcela správně uvádí
důvodová zpráva - nebude v budoucnu, a je
to naším největším přáním,
aby jich vůbec nebylo, takových osob ve stavu porodních
asistentek, které by se daly svésti z touhy po zisku
na cestu zločinu a tak proti zákonům lidským
i proti pátému příkazu božímu,
platnému po tisíce let, dopouštěly se
tohoto největšího zločinu na celé
národní budoucnosti.
Třebaže bylo v minulých dobách těchto
nesvědomitých žen, které se daly na
tuto cestu, jen málo, přece jejich existence, tak
hrůzně vystupující před soudci
z povolání i soudci z lidu, otřásala
hluboce každým z nás, i těch, jimž
je svěřeno střežit budoucnost národa.
I tomu má být v budoucnu novým zákonem
zabráněno, čímž se tento zákon
kvalifikuje jako hluboce ethicko-mravní.
V přítomné době nemáme bohužel
dostatečný počet porodních asistentek
a proto zákon počítá s tím,
že v prvém roce, 1948, bude nově ustanoveno
450 těch, které vyjdou z odborného ústavního
školení. V dalších letech pětiletky
až po rok 1950 se počítá rovněž
s každoročním přírůstkem
450 pomocnic, dále do roku 1960 ročně asi
170 nově ustanovenými, takže předpokládáme,
že celkovým počtem 3300 osob by byly obsazeny
všechny porodnické okrsky v příštích
letech a pak by již plynule byly vyměňovány
síly přestárlé a nemocné. Náklad
na tento úsek státní zdravotnické
péče cca 79 mil. Kčs, kterým by byl
každoročně zatěžován náš
státní rozpočet, bude jistě hluboce
vyvážen prospěchem, který z titulu tohoto
zákona vyplyne na ochranu proti rozšíření
kojenecké úmrtnosti a pro zdravé a šťastné
dítě, budoucnost národa.
Proto považujeme osnovu, kterou dnes schvalujeme, za jeden
ze základních pilířů novodobé
zdravotnické péče, který lidově
demokratický parlament dává všemu našemu
lidu. A bylo-li v naší první republice raženo
theoretické heslo: "Vše pro dítě",
splňujeme tímto zákonem část
svého dluhu a dáváme tomuto jistě
krásnému heslu pravou jeho náplň.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji za výbor
soc.-politický a zdravotnický posl. dr. Bláhovi.
Zpravodaj posl. dr. Bláha: Vzdávám
se slova.
Předseda: Dávám slovo k doslovu zpravodajce
za výbor ústavně-právní, posl.
dr. Pátkové.
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Vzdávám
se slova.
Předseda: Jsou nějaké návrhy
oprav nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr. Bláha: Nejsou.
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Není
změn.
Předseda: Osnova má 3 články,
11 paragrafů, nadpisy článků, nadpis
zákona a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)